Wifi nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas93
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-01-2024
Beste Tweakers,

Ik heb meerdere topics gelezen over wifi in nieuwbouwhuizen en heb globaal een idee van wat ik wil gaan doen in mijn nieuwbouwhuis. Echter zijn de keuzes die ik moet maken vrij definitief en wil ik het graag in één keer goed doen, daarnaast zijn er nog een aantal factoren die per huis (en zo dus ik bij mijn huis) verschillend zijn. Hier boven op heb ik weinig tot geen verstand van wifi, accespoints e.d. Om meer zekerheid te hebben wil ik graag mijn ideeën toetsen en advies winnen via jullie _/-\o_

Mijn idee is om bekabeld Acces points aan te leggen dmv cat6 bekabeling op zowel de begane grond, schuur/tuin, 1e verdieping en zolder. Ik kan zelf nog bepalen waar deze kabels worden gelegd als deze verlegd moeten worden echter kost dit wel 75 euro.

Om te beginnen zat ik er aan te denken om de loze leiding die je links onder in de bouwtekening ziet laten bekabelen met twee cat6 aansluitingen voor de tv en ps5 en wil ik een Cat6 kabel laten trekken naar het plafond van de versmalling tussen de woonkamer/keuken en keuken in.
- Mijn eerste vraag is of een dubbele cat 6 aansluiting aan te raden is voor de smart tv en ps5 of dat de acces point afdoende is in de versmalling.
- mijn tweede vraag is of een acces point in de versmalling tussen woonkamer/keuken en keuken nodig is of dat voor de begane grond het reguliere modem dat we meegeleverd krijgen voor glasvezel internet afdoende is (de woonkamer/keuken is met 1,2M uitgebreid)
- is een cat6 aansluiting in de schuur noodzakelijk? De tuin is 7,8M diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFi_UzpR9fxOem8tCvva5aS0_W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rH0HXvtVk9AXpsoqoumNbEj8.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de eerste verdieping heb ik gelezen dat je het acces point het best centraal geplaatst kan worden vandaar dat ik een cat6 aansluiting naar het plafond van de overloop wil laten trekken. Van origine zit de loze leiding echter in de linker bovenhoek van slaapkamer 1.
- mijn vraag is of ik de loze leiding gewoon kan laten zitten en kan bekabelen met een cat6 of loont het om voor 75 euro de cat6 aansluiting naar het plafond van de centrale hal te verplaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoKVRpSdtC65zVI0U-9Yw_oKX2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAVhYljCC5amXKFrtCclDuGb.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste vraag vroeg ik mij af wat aan te raden valt om te kopen. Ik heb de naam ubiquiti unify meerder malen voorbij zien komen. Ik zou dan naast twee of drie accespoints ook een PoE switch moeten kopen voor in de meterkast? Het is vooral belangrijk dat we een dekkend wifi bereik hebben zonder gehaper. De wifi zal vooral gebruikt worden voor browsen op tablet/telefoons, playstation en smart tv.

Alvast bedankt voor jullie input en meedenken! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bas93 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:09:
Beste Tweakers,

Ik heb meerdere topics gelezen over wifi in nieuwbouwhuizen en heb globaal een idee van wat ik wil gaan doen in mijn nieuwbouwhuis. Echter zijn de keuzes die ik moet maken vrij definitief en wil ik het graag in één keer goed doen, daarnaast zijn er nog een aantal factoren die per huis (en zo dus ik bij mijn huis) verschillend zijn. Hier boven op heb ik weinig tot geen verstand van wifi, accespoints e.d. Om meer zekerheid te hebben wil ik graag mijn ideeën toetsen en advies winnen via jullie _/-\o_

Mijn idee is om bekabeld Acces points aan te leggen dmv cat6 bekabeling op zowel de begane grond, schuur/tuin, 1e verdieping en zolder. Ik kan zelf nog bepalen waar deze kabels worden gelegd als deze verlegd moeten worden echter kost dit wel 75 euro.
Dit is het beste idee om de toekomst te plannen.
Op de plaatjes staat niets gemarkeerd, en het zou handig zijn om de geplande CAT6 aansluitpunten en loze leidingen even weer te geven.
Mijn algemeen advies: trek CAT6 naar iedere grotere ruimte (woonkamer, keuken, slaapkamers) voor bedrade apparaten.
Om te beginnen zat ik er aan te denken om de loze leiding die je links onder in de bouwtekening ziet laten bekabelen met twee cat6 aansluitingen voor de tv en ps5 en wil ik een Cat6 kabel laten trekken naar het plafond van de versmalling tussen de woonkamer/keuken en keuken in.
- Mijn eerste vraag is of een dubbele cat 6 aansluiting aan te raden is voor de smart tv en ps5 of dat de acces point afdoende is in de versmalling.
Bedraad is altijd betrouwbaarder dan WiFi.
Heb je nagedacht over een tv ontvanger? Die zal ook internetverbinding nodig hebben.
2 ethernet aansluitingen bij de TV is voor mij geen luxe. Bedenk wel dat je daar makkelijk een switch kunt zetten om meer apparaten aan te sluiten. Bandbreedte zal voor streaming en gaming geen issue zijn, dus daarvoor moet je niet perse een extra kabel trekken.
- mijn tweede vraag is of een acces point in de versmalling tussen woonkamer/keuken en keuken nodig is of dat voor de begane grond het reguliere modem dat we meegeleverd krijgen voor glasvezel internet afdoende is (de woonkamer/keuken is met 1,2M uitgebreid)
Een enkel AP zou met gemak jouw verdieping moeten kunnen voorzien van internet. Ik neem aan dat de wanden rond het toilet en de hal gewoon dunne snelbouwmuren zijn?
- is een cat6 aansluiting in de schuur noodzakelijk? De tuin is 7,8M diep.
Ja, niet op bezuinigen.
Moderne ramen blokkeren vrijwel alle radiosignalen. Mocht je nog een beveiligingscamera willen aansluiten in je tuin, dan wil je ook een betrouwbare verbinding hebben.
[Afbeelding]

Voor de eerste verdieping heb ik gelezen dat je het acces point het best centraal geplaatst kan worden vandaar dat ik een cat6 aansluiting naar het plafond van de overloop wil laten trekken. Van origine zit de loze leiding echter in de linker bovenhoek van slaapkamer 1.
- mijn vraag is of ik de loze leiding gewoon kan laten zitten en kan bekabelen met een cat6 of loont het om voor 75 euro de cat6 aansluiting naar het plafond van de centrale hal te verplaatsen?
Ik zou de loze leiding laten zitten, en een extra leiding naar de centrale hal laten toevoegen.
[Afbeelding]

Als laatste vraag vroeg ik mij af wat aan te raden valt om te kopen. Ik heb de naam ubiquiti unify meerder malen voorbij zien komen. Ik zou dan naast twee of drie accespoints ook een PoE switch moeten kopen voor in de meterkast? Het is vooral belangrijk dat we een dekkend wifi bereik hebben zonder gehaper. De wifi zal vooral gebruikt worden voor browsen op tablet/telefoons, playstation en smart tv.

Alvast bedankt voor jullie input en meedenken! _/-\o_
Dat hangt af van wat je wilt doen met je LAN. Wil je met een semi pro oplossing werken zoals Ubiquity, dan ga je ook een leercurve hebben. Wil je gewoon een werkend netwerk met goede apparatuur, dan zou ik eerder kiezen voor een mesh set die je bekabeld aansluit.
Je vraag over de switch is een goede. Mijn advies om ook cat6 te voorzien in alle grote ruimtes telt dan mee: hoeveel poorten heb je in totaal nodig? (CAT6 + APs). De APs wil je waarschijnlijk met PoE aansluiten om geen extra stroomkabels te moeten trekken dus de switch moet ook een 3-4 PoE connecties hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-09 12:08
Elke etage een accespoint aan t plafond en tevens in de slaapkamers loze leiding aanleggen voor eventuele vaste apparatuur. Tevens een loze leiding naar de buitengevel voor eventuele camera’s en in je achtertuin een accespoint. Zelf heb ik dit buiten AP aan de gevel zitten tussen de 1e en 2e verdieping. Valt nauwelijks op en bereik buiten is nu perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hoe meer kabels, hoe meer je plezier gaat hebben van wifi, immers wat op kabel zit heeft geen last van wifi bereik issues.

Start met naar elke kamer een loze leiding, UTP (cat6a of beter) trek je per 2 kabels trek je zo door het huis heen (beetje kabel glijmiddel kan nooit kwaad ;) )

wellicht een netwerkkabel naar de voorkant/achterkant, zoals @Len020 rekening houden met buitenzaken zoals AP/Camera is niet slecht .. en bv schuur (als de tuin groot genoeg is)

betreft POE als je in je meterkast een switch hangt die 4+ apparaten kan voeden, kan je er later geen switch tussen zetten (of die moet je weer voeden met stekker) vandaar meer kabels beter is.

Voor wifi zou ik een zoiets als Unifi nemen, losse controller met 1 of 2 AP's kan je later altijd uitbreiden met beter/nieuwe units en alles word op elkaar afgestemt automagisch en dus plug and pay
ik heb zelf unifi, maar er zijn andere merken .. let op dat er een controller is die minimaal 6 units ondersteunt .. ook al sluit je er nu maar 2 of 3 aan ..

betreft WIFI zelf, kijk eerst naar wat er nieuw is en wat er gaat komen, je internet provider komt toch wel met een AP die in het begin voldoende zal zijn.. met de investering in bekabeling en de nodige prepwork is als je weer wat $$$$ hebt de rest een peule schil

ps kijk in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor inspiratie

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is dit nieuwbouw of bestaande bouw? In dat laatste geval van welk jaar?

Indien nieuwbouw moet je ervan uitgaan dat de hele woning rf-dicht is, dus dat je buiten nul WiFi hebt van AP's binnen en omgeving nul signaal op je mobiel binnen. Gevolg: je hebt een AP ergens buiten nodig (kan evengoed op buitengevel woning als in schuur - ik zou alleen kabel naar schuur trekken als je daar vaste apparaten aan gaat sluiten ) en je hebt een mobiele provider nodig die bellen over WiFi ondersteunt.

Mbt Provider-Apparatuur gebruiken: als je gaat voor managed WiFi in welke vorm dan ook (en daar vallen zowel prosumer dingen als UniFi, 'mesh' sets en alles wat providers zelf leveren tegenwoordig) gaat gebruiken, dan wil je alle WiFi in huis van zelfde systeem. Dus als je gateway van de provider wilt gebruiken moet je ook overige WiFi AP's van provider erbij doen. Qua kwaliteit doet dat overigens in het algemeen niet onder voor aparte retail sets. Risico's zijn dat het dan lastig wordt om van provider te wisselen, en dat geavanceerde tweak-functionaliteiten vaak ontbreken.

Ben je trouw aan een enkele provider? En hoef je eigenlijk niets meer dan 'gewoon WiFi dat werkt '? Dan is provider - oplossing waarschijnlijk goedkoopste en makkelijkste. Wil je rommelen met VLANs of meerdere SSID's? En/of jaarlijks van provider wisselen? Dan doe je er goed aan om WiFi en router zelf te regelen en apparatuur van provider als domme modem/ONT te gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas93
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-01-2024
Dank voor alle reacties! Het is een nieuwbouwhuis dat nog gebouwd gaat worden. Ik zal iig in alle grote kamers 2/3 cat6 aansluitingen regelen. Ik zal eens informeren of er een CAT6 aansluiting naar de buitengevel getrokken kan worden!

Het gaat om “werkend netwerk met goede apparatuur”. Ik ben totaal niet handig dus zal zelf niks “tweaken” en er niet meer aankomen als het goed werkt.
Ik ben dan geneigd om een mesh netwerk bekabeld aan te sluiten.

Qua provider zitten we vast aan caiway of kpn dacht ik.

Het enige wat ik mij nog afvraag is of het belangrijk is om een AP op de begane grond te monteren of dat we gewoon gebruik kunnen maken van het modem/router van kpn/caiway voor de begane grond (ben echt een leek wat betreft deze dingen :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door Bas93 op 17-12-2023 12:49 ]

Pagina: 1