Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:17
Beste tweakers

Na aanleiding van mijn vorige topic: Lucht/water warmtepomp; ideeën?

Heb ik nu het budget weten vrij te maken om een monobloc te gaan aanschaffen.
Nu kan ik zelf uren zoeken, maar hier zit zo ontzettend veel kennis dat ik om advies vraag.

Ik zoek minimaal een 7kw, 8 of 9kw die net zover terug moduleert zou ook mogen.
Merken die ik zelf in gedachte had, Lg, Daikin, panasonic.
Geluid is vrij belangrijk, hoeft niet de aller stilste de zijn. Maar wil geen echte herriemaker.
Aansturing wordt gewoon simpel met 1 bijbehorende thermostaat.
Hij wordt rechtstreeks aangesloten op mijn vloerverwarming verdeler die 60m2 vloerverwarming bevat ongeveer, De Hal heeft een open trap die die warmte zal ook naar boven gaan een beetje.
Graag eentje waar ik in 2024 nog subside op kan aanvragen

Welke merk/type is momenteel de beste "bang for your buck"

Alvast bedankt voor de input.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:35
Bang for your buck is sowieso niet iets dat ik associeer met een warmtepomp. Ga je zelf de installatie doen, of besteed je alles uit?

• ron36
Zelf installeren inderdaad.
Voorkeur is Nederlandse winkel, maar als het echt veel euro scheelt mag het ook uit Spanje oid.

Ik bedoel eigenlijk, een Nibe is bijvoorbeeld super goed en stil maar mega duur. Een haier is lekker goedkoop maar maakt meer geluid en kwaliteit niet geweldig.

Ik zoek gewoon een prima monobloc, liefst die zich al bewezen heeft.
Vandaar de merken zoals lg, Panasonic en daikin.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon een panasonic J serie nemen. verder niet moeilijk over doen.

hoeveel vermogen je nodig hebt ligt aan de gasverbruik: rond de 1000 kuub per jaar een 5kW. 1500 kuub een 7kW.

losse warmtepompboiler voor je warm water en klaar ermee. niet vergeten je warm water gasverbruik van je stoken af te trekken in dat geval.

met 60m2 zal een 5kW wel genoeg zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 15-12-2023 13:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• ron36
Bedankt voor je antwoord.
Losse wpb hebben we al draaien.
Vorige winter verwarmd met een mhi 3,5kw airco maar die kon het niet trekken als het echt koud was. En comfort was laag.
We hebben zeer recente vloerverwarming op de beneden verdieping en badkamer. Die ik graag weer wil gaan gebruiken.
Radiators boven weg gehaald, komen op termijn Airco’s hangen.

5kw ga ik zeker niet redden.
Het is een hoekhuis uit 1980 die behoorlijk in de wind staat. Alles dubbel glas maar wel in de oude houten kozijnen. Dak en kruipruimte zijn na geïsoleerd en spouwmuur is minimaal geïsoleerd tijdens de bouw.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-11 16:37
ron36 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:38:
Vorige winter verwarmd met een mhi 3,5kw airco maar die kon het niet trekken als het echt koud was. En comfort was laag.
We hebben zeer recente vloerverwarming op de beneden verdieping en badkamer. Die ik graag weer wil gaan gebruiken.

Het is een hoekhuis uit 1980 die behoorlijk in de wind staat. Alles dubbel glas maar wel in de oude houten kozijnen. Dak en kruipruimte zijn na geïsoleerd en spouwmuur is minimaal geïsoleerd tijdens de bouw.
Volgens mij geldt voor zowel de LG als de Panasonic dat het minimum vermogen van de 5 / 7 / 9 kW machines hetzelfde is. Dus als de 5 kW niet toereikend is, neem je toch gewoon een grotere.

Ik heb zelf een 9kW LG rechtsteeks op 80 m2 vloerverwarming en dit bevalt dikke prima.

LG Therma V HM091MR.U44

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:06
Ik zit in een soortgelijke situatie als TS en ben ook wel benieuwd wat nou "gewoon" een goede monoblock wp is (ook 5 - 7 kW).

En vooral ook: wáár koop je hm?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:59
ron36 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:06:
Zelf installeren inderdaad.
Voorkeur is Nederlandse winkel, maar als het echt veel euro scheelt mag het ook uit Spanje oid.

Ik bedoel eigenlijk, een Nibe is bijvoorbeeld super goed en stil maar mega duur. Een haier is lekker goedkoop maar maakt meer geluid en kwaliteit niet geweldig.

Ik zoek gewoon een prima monobloc, liefst die zich al bewezen heeft.
Vandaar de merken zoals lg, Panasonic en daikin.
Loop je dan niet de subsidie mis die erop zit?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ron36
mr_evil08 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:52:
[...]

Loop je dan niet de subsidie mis die erop zit?
Ken wel wat mensen die in de installatie techniek zitten. Die laat ik het geheel even nakijken en "inbedrijfstellen". Daarvan een factuur en dan zit dat ook goed. Met de wpb ook gelukt.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ron36 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:38:

5 zou je volgens mij wel moeten redden als je het bijna redde met 3,5 L/L. DE fout die vele maken met WP is NIET 24/7 stoken. Ook met L/L kan je op die manier met een kleinere unit toe. Met vloerverwarming ga je sowieso over op 24/7. Ik zou hier je transmissieverlies eens berekenen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

En vergeet niet bij echte keiharde vorst kan je bij nood gewoon de L/L bijschakelen.

Ik kan hier op 140m2 met een huis uit 1978 toe met 4 a 5 als ik geen SWW hoef te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2023 19:42 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
5kW is wat ik met de uwert rechner bereken voor een 1974 tussen woning met de redelijke isolatie zaken gedaan (spouw, dak, vloer, dubbelglas/hr++)

Zou me verbazen als een 1980 hoekwoning die ook nog eens 20m2 groter is het red met 5kW.

Let op: je huis slechts deels op temperatuur kunnen houden zou ik als ondeugdelijke verwarming installatie beschouwen… ik zou me richten op modern bouwbesluit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ron36
5kw ga ik het niet mee redden, de 3.5kw mhi airco draait 24/7 en heeft het lastig, En die verwarmd de hal en bovenverdieping niet mee.

Ik heb liever wat capaciteit over. Vandaar dat een 8 of 9 kw die mooi ver terug kan moduleren mij ook prima lijkt.

Tips voor een fijne winkel met goede service in nederland zijn ook welkom.

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:33
ron36 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:18:
5kw ga ik het niet mee redden, de 3.5kw mhi airco draait 24/7 en heeft het lastig, En die verwarmd de hal en bovenverdieping niet mee.

Ik heb liever wat capaciteit over. Vandaar dat een 8 of 9 kw die mooi ver terug kan moduleren mij ook prima lijkt.

Ik heb die van mij destijds bij https://warmtepomponline.com/ gekocht en goede ervaringen mee.
Na de aanschaf nog een aantal keren gebeld en gemaild voor advies en ze hebben me altijd goed geholpen.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ron36 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:18:

een 3.5 airco is een heel ander iets dan een 5kW warmtepomp. een 7kW of groter word pas relevant als je 1300 kuub per jaar of meer verstookt voor je verwarming. daaronder is een 5kW wel genoeg. helemaal als je al een 3,5 hebt hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 12:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• ron36
2021 verstookten we +-1500 kuub, en toen was het zeker niet overdreven warm in huis.
Laat zeggen dat er 300m3 van sww was, dan was het 1200m3 om te verwarmen. Ketel was wel eentje uit 2004. Dak en kruipruimte isolatie is in 2022 gedaan, maar toen stookten we niet meer op gas.

Mijn gedachte is een 7kw, maar een 8 of 9kw die net zover terug kan moduleren leek mij daarom ook niet erg.

Pagina: 1