Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:36
Beste mede Tweakers,
Ik zoek wat input en informatie voor een lucht water warmtepomp.

Afgelopen winter begane grond verwarmd met een singe split mhi 3,5kw airco. Op de koudste dagen was dit krap aan. Duidelijk verminderd comfort, maar hier hielden we ook wel rekening mee.

2021-2022 hadden we een verbruik van 1500m3 gas, dit was met vloerverwarming, maar zonder boiler en zonder dak/kruipruimte isolatie. Ketel was ook een 20 jaar oude.

Huis:
2/1kap 120m2 415m3
Bouwjaar 1979
Spouwmuurisolatie (4cm? Vanaf bouw)
Kruipruimte nagisoleerd tegen vloer, zand is kurkdroog
Extra dakisolatie
Alles dubbel glas, wel in ouderwetse houten kozijnen.
Begane grond volledig vloerverwarming met slangen op 10cm, slang 16mm. 60m2 ongeveer.
Badkamer ook vloerverwarming.
Eerste verdieping (slaapkamers) komen airco’s voor verwarming en koeling.
Douche/tapwater word nu al verwarmd met vallaint warmtepompboiler.

Idee is een monobloc in de tuin de plaatsen en recht naar mijn vloerverwarming verdeler aan te sluiten.
Huidige vloerverwarming verdeler liefst ombouwen.
Zone regeling mag er vanaf. Of alleen de hal en badkamer regelen en rest altijd open.
Binnen geen ruimte voor buffervat, expansievat etc. Kan heel misschien in kruipruimte? Anders buiten een hokje voor maken. Garage zou kunnen maar die wil ik op termijn nog afbreken en nieuwe bouwen.
Koelen ermee is niet ons plan.

Nu de vraag hoeveel kw ongeveer, en wat zijn op dit moment interessant merken/type’s monobloc warmtepompen?
Wil geen chinees herrie ding, maar liefst wel zo voordeling mogelijk. Hoeft niet zo spannend te zijn, geen home assist oid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9I4PFDrVkeET0fWFtOQ_qHY0To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Opi1fM1yoO1EklJAJTjt8CNt.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
Ik denk dat de titel van dit topic niet echt ideaal gekozen is |:(

Mijn voornaamste vragen zijn eigenlijk:
Is mijn vloerverwarming verdeler om te bouwen/geschikt te maken? Hoeft niet te koelen.

En wat zijn op de moment goede prijs/kwaliteit lucht water warmtepompen?
Liefst goedkoop maar zeker geen troep/herrie. Ik schat zelf een 5kw, groter denk ik niet.

Climamarket heeft een panasonic 5kw voor 3400euro ongeveer, dat zou mijn wel wat lijken. Veel goedkoper kan niet lijkt me?

[ Voor 14% gewijzigd door ron36 op 13-06-2023 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 15:48
Die vloerverdeler is om te bouwen, ziet er praktisch net zo uit als bij mij. Doe het volgende:

=haal de pomp weg tussen de beide balken, en dop de bovenste balk dan af.
=Sluit de meest rechtse buis op de foto (aanvoer warm water) aan op de overgebleven pompkoppeling van de
onderste balk, eventueel met een kogelkraan met grote doorlaat.
=Sluit de retourleiding rechtstreeks aan op de linkerkant van de bovenste balk, eventueel meet een kogelkraan
met grote doorlaat; de rest van het leidingwerk kan vervallen.
=Gebruik zoveel mogelijk getrokken bochten van die 22 mmm dunwandig stalen pijp, in plaats van knieën.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:14
Heb je het wp faq topic gelezen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:14
Wil je evt bij verwarmen met je airco? Dan is 5kW voldoende, anders 7kW.
En een r32 mono blocq zou prima zijn.
Neem een A merk. In het faq topic meer over te vinden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
Naalroc schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:05:
Die vloerverdeler is om te bouwen, ziet er praktisch net zo uit als bij mij. Doe het volgende:

=haal de pomp weg tussen de beide balken, en dop de bovenste balk dan af.
=Sluit de meest rechtse buis op de foto (aanvoer warm water) aan op de overgebleven pompkoppeling van de
onderste balk, eventueel met een kogelkraan met grote doorlaat.
=Sluit de retourleiding rechtstreeks aan op de linkerkant van de bovenste balk, eventueel meet een kogelkraan
met grote doorlaat; de rest van het leidingwerk kan vervallen.
=Gebruik zoveel mogelijk getrokken bochten van die 22 mmm dunwandig stalen pijp, in plaats van knieën.
Bedankt!, Dat is een eenvoudige ombouw dan. Ik ben van de knietjes ook geen fan, huidige aanvoer leidingen waren eigenlijk ook te dun. Dat leidingwerk moet allemaal overnieuw.

Van de 7 groepen ga ik er 5 sowieso zonder zone-regeling doen (altijd open), maar misschien doe ik alles zonder zone-regeling.

Zonder sww en met de huidige staat van het huis hadden we een geschat gas verbruik van 1000 m3 gas.
Dat zou volgens de FAQ een 5kw moeten kunnen doen.

Dan zou de ombouw/installatie vrij simpel zijn:
monobloc bestellen met bijpassende thermostaat.
verdeler ombouwen, zone regeling eraf.
Leidingwerk/stroom maken naar locatie buitenunit.
Magneetfilter en microbellen ontluchter ertussen.
En dan gaan proberen lijkt me.

Niet eens een gek dure opdracht om dit te maken zover ik nu inschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07 22:24
ron36 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:06:

Idee is een monobloc in de tuin de plaatsen en recht naar mijn vloerverwarming verdeler aan te sluiten.
Huidige vloerverwarming verdeler liefst ombouwen.
Zone regeling mag er vanaf. Of alleen de hal en badkamer regelen en rest altijd open.
Binnen geen ruimte voor buffervat, expansievat etc. Kan heel misschien in kruipruimte? Anders buiten een hokje voor maken. Garage zou kunnen maar die wil ik op termijn nog afbreken en nieuwe bouwen.
Koelen ermee is niet ons plan.
Kijk eens in mijn topic (link) over de mogelijkheid spullenboel in de kruipruimte te plaatsen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:40

Jan2023

KISS

Nog een voorbeeld van een ombouw
Is van @ds23man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9QOw4N7ONVzBt1fI7HkfPjB1ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/irb04VW80M7Jy944CT42G5wf.webp?f=user_large

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18

Superbeagle

Always smile

Wat is de diameter van de bestaande leidingen tussen de ketel en de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 15:48
Jan2023 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:55:
Nog een voorbeeld van een ombouw
Is van @ds23man
[Afbeelding]
Dat is zoals ik het beschreef hierboven, alleen MOET dat voetventiel (links boven op de balk) er tussen uit, dat ding heeft weinig doorlaat. Het beste te vervangen door een kogelkraan met grote doorlaat. en rechtsboven een fatsoenlijke plug, maar dat zal inmiddels wel gebeurd zijn bij de maker van deze foto.

[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 13-06-2023 21:21 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
Superbeagle schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:18:
Wat is de diameter van de bestaande leidingen tussen de ketel en de verdeler?
Laatste 3 meter was 15mm, daarvoor 22mm dacht ik.
Dat heeft nooit optimaal gewerkt denk ik.
Maar die leidingen gaan weg, Ketel is al verwijderd. En verwarming boven ook al deels.
Nieuwe leiding naar een monobloc laat ik door de kruipruimte of door buitenmuur komen. Dan kan gewoon alles 25/28/32 oid worden van begin tot eind.

Pagina: 1