Beste mede Tweakers,
Ik zoek wat input en informatie voor een lucht water warmtepomp.
Afgelopen winter begane grond verwarmd met een singe split mhi 3,5kw airco. Op de koudste dagen was dit krap aan. Duidelijk verminderd comfort, maar hier hielden we ook wel rekening mee.
2021-2022 hadden we een verbruik van 1500m3 gas, dit was met vloerverwarming, maar zonder boiler en zonder dak/kruipruimte isolatie. Ketel was ook een 20 jaar oude.
Huis:
2/1kap 120m2 415m3
Bouwjaar 1979
Spouwmuurisolatie (4cm? Vanaf bouw)
Kruipruimte nagisoleerd tegen vloer, zand is kurkdroog
Extra dakisolatie
Alles dubbel glas, wel in ouderwetse houten kozijnen.
Begane grond volledig vloerverwarming met slangen op 10cm, slang 16mm. 60m2 ongeveer.
Badkamer ook vloerverwarming.
Eerste verdieping (slaapkamers) komen airco’s voor verwarming en koeling.
Douche/tapwater word nu al verwarmd met vallaint warmtepompboiler.
Idee is een monobloc in de tuin de plaatsen en recht naar mijn vloerverwarming verdeler aan te sluiten.
Huidige vloerverwarming verdeler liefst ombouwen.
Zone regeling mag er vanaf. Of alleen de hal en badkamer regelen en rest altijd open.
Binnen geen ruimte voor buffervat, expansievat etc. Kan heel misschien in kruipruimte? Anders buiten een hokje voor maken. Garage zou kunnen maar die wil ik op termijn nog afbreken en nieuwe bouwen.
Koelen ermee is niet ons plan.
Nu de vraag hoeveel kw ongeveer, en wat zijn op dit moment interessant merken/type’s monobloc warmtepompen?
Wil geen chinees herrie ding, maar liefst wel zo voordeling mogelijk. Hoeft niet zo spannend te zijn, geen home assist oid.
Ik zoek wat input en informatie voor een lucht water warmtepomp.
Afgelopen winter begane grond verwarmd met een singe split mhi 3,5kw airco. Op de koudste dagen was dit krap aan. Duidelijk verminderd comfort, maar hier hielden we ook wel rekening mee.
2021-2022 hadden we een verbruik van 1500m3 gas, dit was met vloerverwarming, maar zonder boiler en zonder dak/kruipruimte isolatie. Ketel was ook een 20 jaar oude.
Huis:
2/1kap 120m2 415m3
Bouwjaar 1979
Spouwmuurisolatie (4cm? Vanaf bouw)
Kruipruimte nagisoleerd tegen vloer, zand is kurkdroog
Extra dakisolatie
Alles dubbel glas, wel in ouderwetse houten kozijnen.
Begane grond volledig vloerverwarming met slangen op 10cm, slang 16mm. 60m2 ongeveer.
Badkamer ook vloerverwarming.
Eerste verdieping (slaapkamers) komen airco’s voor verwarming en koeling.
Douche/tapwater word nu al verwarmd met vallaint warmtepompboiler.
Idee is een monobloc in de tuin de plaatsen en recht naar mijn vloerverwarming verdeler aan te sluiten.
Huidige vloerverwarming verdeler liefst ombouwen.
Zone regeling mag er vanaf. Of alleen de hal en badkamer regelen en rest altijd open.
Binnen geen ruimte voor buffervat, expansievat etc. Kan heel misschien in kruipruimte? Anders buiten een hokje voor maken. Garage zou kunnen maar die wil ik op termijn nog afbreken en nieuwe bouwen.
Koelen ermee is niet ons plan.
Nu de vraag hoeveel kw ongeveer, en wat zijn op dit moment interessant merken/type’s monobloc warmtepompen?
Wil geen chinees herrie ding, maar liefst wel zo voordeling mogelijk. Hoeft niet zo spannend te zijn, geen home assist oid.