Vraag

• nielspoort
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 19:08
Hallo Tweakers,

Ik heb al veel rondgezocht, maar kan mijn specifieke situatie niet vinden. Vandaar dat ik benieuwd ben of iemand op Tweakers wellicht het antwoord voor mijn probleem heeft.

Begin dit jaar hebben ik en mijn partner een woning gekocht (1997, hoekwoning, Energielabel A). In 2019 is de gehele beneden verdieping uitgebouwd, vloer geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming (oude verwarming beneden weg). In 2022 is de CV ketel vervangen. De vloerverwarming bestaat uit.

- Aquaheat 2110 Comfort RVS vloerverdeler (7 groepen)
- Intergas HRE 28/24 A (2022)
( boven draait een brink heteluchtverwarming, geen radiatoren in huis)

Nu het de afgelopen weken voor het eerst koud dit jaar en moet de vloerverwarming ook echt wat doen. Alleen de vloer (en ruimte) wordt maar niet warm. Ik heb het volgende geconstateerd.

- Aanvoertemp. vanuit de CV is 60graden.
- Thermosstaat op de verdeler staat op 50 graden.
- Aanvoer buis EN retourbuis worden beide goed heet.
- Verdeler delen worden heet.
- Pomp draait (stand 3), en bij verhogen van stand hoor ik hem ook toenemen, pomp lijkt dus te werken.
- Alle knoppen staan open. Debiet Flow staat op alle groepen op zo te zien maximaal open (5l).

De thermosstaat in de kamer (honeywell standaard draaiknop) staat nu 3 dagen op 23 graden, vlammetje brand, maar de ruimte wordt niet warmer dan 19 graden. Momenteel durf ik niet meer te zeggen wat ik kan doen om de warmte toe te laten nemen.

Heeft iemand wellicht nog een slimme optie waar ik niet aan heb gedacht?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:53

paQ

foto! :P

Wat geeft de thermometer op de verdeler zelf aan?
(50 graden op de verdeler is wel hoog hoor)

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 14-12-2023 10:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Is het systeem ontlucht?

Wabbawabbawabbawabba

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
De retour zou fris moeten zijn (enkele graden boven de ruimtetemperatuur), niet heet. Ben je zeker dat de flow die je ziet de gemeten waarde is?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
De helft van de slangen aan de verdeler zouden warm moeten zijn, de andere helft koeler. Is dat het geval?

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 09-05 11:52
Misschien tips / oplossingen in dit topic?
Vloerverwarming + stadsverwarming = koud huis :(

User Error -- Please Replace User

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
aanvoer en retour worden goed heet maar vloer blijft koud?
dan zou denken dat het water niet door de vloer loopt maar al eerder retour komt.
ook ik denk: is je systeem wel ontlucht?
en zet de aanvoer naar de vloer max 40 graden, als er 60 graden door je vloer gaat lopen knappen al je plavuizen los mocht je die hebben. 60 is veel te hoog voor vvw

• nielspoort
Dankjewel voor jullie reacties.
Ik zal vanavond een foto delen en de temp op de vloer wat terug draaien. (Heb inderdaad plavuizen)
Het systeem is door mij nog niet ontlucht, maar dit lijkt wel de volgende stap te moeten zijn.

De reden dat de aanvoer zo hoog staat is dat de handleiding van de Aquaheat 2110 aangeeft dat de aanvoer 55-90 graden dient te zijn. (link)
paQ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:01:
foto! :P

Wat geeft de thermometer op de verdeler zelf aan?
(50 graden op de verdeler is wel hoog hoor)
Deze staat hoog, 55 graden.

• paQ

paQ

nielspoort schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:59:
Dankjewel voor jullie reacties.
Ik zal vanavond een foto delen en de temp op de vloer wat terug draaien. (Heb inderdaad plavuizen)
Het systeem is door mij nog niet ontlucht, maar dit lijkt wel de volgende stap te moeten zijn.

De reden dat de aanvoer zo hoog staat is dat de handleiding van de Aquaheat 2110 aangeeft dat de aanvoer 55-90 graden dient te zijn. (link)

[...]

Deze staat hoog, 55 graden.
Nee nee, dat staat er niet.
er staat dat ie geschikt is voor een hoge temperatuur opwekker tot 90 graden, te weten je CV ketel.

De verdeler kun je dan vervolgens terugregelen van 20 tot 50 graden.
Warmer dan 40 graden invoer is echter niet verstandig en bijna nooit nodig.

• nielspoort
Ah, oke, bedankt. Die gaat straks dan terug.
De CV staat momenteel op die genoemde 60graden.

• nielspoort
Zoals beloofd hierbij de foto’s. Ik ga nu eerst de verdeler ontluchten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzbGZz128ePA-RsA9ySxc_pi2HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxTVfgtRmc9Ce5pGFq0Sio83.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA5oUk0n31KERqhqafmocmip6DY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xndT07yF4frZyeZthb0CWIa7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t67chhbzS9r-WTFqjQMSOmnd4GQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crBmebsZsu1TwicjhjKRIvqw.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ

paQ

Er is in elk geval geen flow zo te zien.
Dus idd ontluchten, pomp desnoods standje hoger, en aan de knoppen draaien zodat je overal bijv 2.5 l flow hebt. En temperatuur omlaag ;)
probeer gewoon eens 35 ofzo

• ktkaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:00

ktkaas

Mobile netwerk fixer

Alle debiet metertjes staan op 0, dus totaal geen flow. Draai eens wat aan die grijze knoppen onderin. Als de pomp goed draait, zou je die rode ringetjes in die metertjes zien dalen. Als dat niet gebeurd is er iets mis met je pomp.

Field Service Engineer Mobile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielspoort
Ik heb de temperatuur teruggedraaid en vervolgens het systeem ontlucht. Nadat ik daarna de kraan weer openzette was er weer flow. Het systeem lijkt nu weer te draaien. Even kijken wat het de komende uren doet! Bedankt tot nu toe allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:34
Zijn de groepen wel opengedraaid (de grijze knoppen)?

En de uitgang temperatuur is niet van belang, als alle groepen dicht staan pomp je alleen warmwater door de verdeler en is de uitgang temperatuur altijd gelijk aan de ingang temperatuur.

Je moet voelen of de retour slangen langzaam warmer worden of koud blijven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-05 14:03

Jan2023

KISS

Het zou mij niet verbazen als er een beveiliging is aangesproken omdat je water van 55 graden de vloer in wilde sturen.

Vrijwel altijd zit er in of op die verdelers met pomp een maximale temperatuur begrenzing die de pomp schakelt , om dat je cv ketel domweg veel te heet water kan leveren voor je vloer.

Wil je energie besparen ? , zet de aanvoertemperatuur van de cv ketel eens terug naar 45 graden .

Wel een heel mooie verdeler , je kan zo het pompgedeelte loskoppelen , dan is je verdeler prima geschikt voor een warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 15-12-2023 17:07 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-05 17:30
Je hebt de flowmeters dicht staan.

[ Voor 81% gewijzigd door paasei op 15-12-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-05 17:30
Trek de rode krans een stukje omhoog,zodat de flowmeter kan draaien.Draai de flowmeters rechtsom totdat de rode vlottertjes op 2 l/m staan.
Pagina: 1