Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-01-2024
Wij hebben een probleem met onze verdeler voor de vloerverwarming. Wij zitten op stadsverwarming en hebben in 09-2022 een nieuwe verdeler laten plaatsen.
Hij heeft het nooit echt gedaan maar geen probleem want we zouden in 03-2023 nieuwe vloer krijgen. Dat is ook gebeurd. Alles nieuw. Niet alleen blijft het koud maar leidingen rammelde ook ineens.
Alleen wordt huis nog steeds niet warm. Maar doorgeschoven naar nu want werd toen te warm om met de kachel aan te zitten.

De monteur laat ons een beetje in de kou zitten nu. Hij komt niet eens even langs om te kijken en moet maar beetje met de instellingen spelen maar de rammelende leidingen kan ie niks aan doen.
Al drie keer de leidingen ontlucht maar zit geen lucht meer in.
De toevoer wordt ook gewoon warm maar uitvoer zeer zelden warmer. Hij heeft het wel 1 dag gedaan maar door nachtinstelling weer kwijt en koud in huis.

Wie heeft de gouden tip.....?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpOivlAEK79Cgc_5_bQfFBJmedo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xCru66hBDOyGwJLY2YO4wPoL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qCLcoUpPlRgo0h8W7BGaQvgGAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yB6XL0aCVoLg6Ru4qntxX1mp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Dit is de verdeler die we hebben. De standaard instelling is 40 in / 3 uit.
Ook al 35 in en 3 uitgeprobeerd maar dan blijft alles koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:57
Ontlucht de zaak eens en draait de pomp wel?
En je plaatst 2 verdelers, 1 is een LT en de andere een LTV verdeler.

Kan ook zijn dat de bypass vol open staat(als je die hebt).
En kijk ook even of er wel warmwater wordt geleverd bij je stadsverwarming wisselaar, bekijk de wijzers even.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2023 13:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Maak eens een foto van de vloerverwarming unit en de aansluitingen.
Is het wel een verdeler voor stadsverwarming?
Zoals @mr_evil08 zegt plaats je plaatjes van 2 verschillende verdelers.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
De pomp draait en leidingen al drie keer ontlucht.
Sorry voor de foto's. Ik upload zo gelijk een van de verdeler.

Volgens de monteur is dit inderdaad een verdeler voor de stadsverwarming. Het is een buurman uit de straat die inmiddels verhuisd is dus ga er vanuit dat het goed is want hij heeft hetzelfde bij hem gedaan.

Ook als ik ontlucht dan doen de kachels boven het wel prima.

@mr_evil08 Ik ben helaas een enorm leek en a-technisch. Wat is een bypass? En warm water bij de wisselaar? Bedoel je de meterkast? Daar voelen ze goed heet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWMgUBieAavwQe3DjJIKVpmd1fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZIrkh6f9YjTLKdYHeaxtvXE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 11:51
Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je de knoppen opengedraaid? 😅 Geen ervaring met deze verdeler, maar het lijkt wel alsof die knoppen dicht staan?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Op de foto te zien krijg je water aangeleverd maar is het te koud, 25c is erg mager dat mag gerust 30 tot 35c zijn wil de vloer echt warm worden.

De RTL kun je verder open zetten als dat niet helpt zit het probleem bij de wisselaar van je stadsverwarming die geen warmer water aanlevert.

(Die witte thermonstaat knop van 35 en 40c grijpt alleen in als er te heet water wordt aangeleverd, daar hoef je niet aan te zitten als die al op 35-40c staat).

Maar mijn advies bel de installateur even die het aangelegd heeft en vraag waar je aan kan zitten om warmer water te krijgen want 25c is wel erg laag.

[ Voor 80% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@Ottie93 Ja. De knoppen staan zeker open. Allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@mr_evil08 Dat is toevallig het moment van de foto. Want deze loopt regelmatig op als ik een beetje aan de knoppen draai. Heeft ook al op 45 en op 40 gestaan. Ook de leidingen bij binnenkomst meterkast zijn goed heet.

Ik kan proberen de RTL knop de openen. Misschien zorgt dat voor wat meer doorstroming.

Die monteur is een beetje het probleem. Die zegt speel er maar mee, maar vervolgens blijft het koud en vertikt ie het om te komen kijken. Maar nogmaals. Soms is de temperatuur hoger.

Hij heeft het zondag goed gedaan maar een dag later is het weer prut en nog steeds niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-06 12:42
Staan aanvoer en retour wel goed aangesloten?
Anders krijgt de pomp koud water om de vloer te verwarmen.....

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50
Ik zou eens beginnen om dat RTL ventiel er gewoon helemaal tussenuit te halen. Die regelt de temperatuur van je retour wat niet nodig is omdat je al een thermostaatknop op je aanvoer heb zitten.

Dat RTL ventiel heeft een inwendige voeler die de flow knijpt als hij (te) warm water voelt.

Ik weet je vloerafwerking niet, maar normaliter mag je tussen de 35 en 40C water wel je vloer in sturen, je heb een mengverdeler dus een aanvoer temp van 60+ is dan wel gewenst omdat deze verdeler nog retour water bij mengt. Kan je de daadwerkelijk aanvoer temperatuur ergens aflezen ?

Worden de slangen van je individuele kringen in de vloer wel warm bij de verdeler ?

En dat je leidingen klapperen snap ik ook, er zit niks gebeugeld van de aanvoer / retour op wat ik zo op de foto kan zien.

Edit , bij een verdeler voor stadsverwarming is een RTL ventiel in de retour vrij normaal zie ik nu .

[ Voor 14% gewijzigd door Galaxis op 25-10-2023 14:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
De installateur heeft ook goed zijn best gedaan om wat extra koppelingen te voorzien, en de aansluitingen in een mooie bocht te leggen zodat de lucht mooi boven de verdeler blijft hangen en niet weg kan.... (not, dit is totaal niet volgens de regels van de kunst, ik ben zeker dat je het zelf beter had gedaan. Er moet een ontluchtingsmogelijkheid zitten op beide leidingen.)

Die RTL is dacht ik om bij stadsverwarming te vermijden dat je betaalt voor warmte die je niet gebruikt, als je die wat hoger zet zal je wss wat meer doorstroom krijgen (met die moet je wss spelen).

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 26-10-2023 12:27 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:22

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En hoe zit het aan de stadsverwarming kant? Heb je een afleverset met ook nog een regelklep? Die op basis van een thermostaat open/dicht gaat?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@CvP_tweakers Ja zeker. Want de vloer wordt soms ook warm op plekken in de buurt van het apparaat. Maar nooit verder het huis in. Ook wordt de aanvoerleiding warm als ik temperatuur hoger zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 14:49
Wat is de aanvoertemperatuur en afvoertemperatuur van vloerverwarming? Hoeveel graden verschil?

Ik neem aan dat je bij het leggen van de vloer ook rekening gehouden heb met warmtegeleide weerstand?

[ Voor 35% gewijzigd door Monkeydancer op 25-10-2023 15:48 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@Galaxis Ik durf het nog niet aan om zomaar een ventiel er tussen uit te halen. Ik ben een leek en lijkt me ook niet de bedoeling van wat ik zo inline heb gelezend.

@bartvl Ja. Die klep heeft altijd goed gewerkt als ik de thermostaat aan/uit zet.

@naftebakje Is dat serieus of sarcastisch......? Sorry maar kan het niet helemaal opmaken vanuit je berichtje.
Ga graag uit van het positieve dus ga er vanuit dat je de installateur een compliment geeft. :)
Naar mijn idee begon het zondag wel zo te werken wat ik er van herinner. De leidingen rammelde en ik zag op de RTL dat deze op 2,5 stond. Ik zag ook een cirkel om de drie dus dacht dat is misschien de adviesstand en rammelen hield toen gelijk op en begon ook beter te lopen.
Mijn installateur zegt echter dat ik niet te veel aan die knop moet zitten en dat ook een beetje de tendens is die ik online lees. Ik ga het wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@Monkeydancer Dat verschilt heel erg. Vooral omdat ik nu ook met de instellingen rommel op verzoek van de installateur. Probeer iedere dag wat anders. De ene keer zit er geen verschil tussen, dan weer 15 graden, dan weer 10. Ik moet wel zeggen dat ik de afvoer nooit echt warm hebt gevoeld. In 1,5 week tijd misschien maar 1-2 week. Ik heb een beetje het gevoel dat het warme water niet eens de afvoer bereikt omdat de aanvoer te snel af slaat waardoor ook de vloer niet in het gehele huis warm wordt.

Vandaag heel de dag op 40 graden en RTL op stand 3. Mijn vrouw berichte me net dat het nog steeds koud is en vloer ook koud is. Leidingen ga ik straks voelen als ik thuis ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
amarel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:08:
@mr_evil08 Dat is toevallig het moment van de foto. Want deze loopt regelmatig op als ik een beetje aan de knoppen draai. Heeft ook al op 45 en op 40 gestaan. Ook de leidingen bij binnenkomst meterkast zijn goed heet.

Ik kan proberen de RTL knop de openen. Misschien zorgt dat voor wat meer doorstroming.

Die monteur is een beetje het probleem. Die zegt speel er maar mee, maar vervolgens blijft het koud en vertikt ie het om te komen kijken. Maar nogmaals. Soms is de temperatuur hoger.

Hij heeft het zondag goed gedaan maar een dag later is het weer prut en nog steeds niet goed.
Ok, draai er maar aan tot de wijzer 35c aantikt en daar op laten staan, na 2u ga je het wel voelen, iedergeval niet boven 40c gaan want dat kost je een vloer.

Die 25c is sowieso te laag.

Als de wijzers 35c aangeven moet het warm gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2023 17:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
amarel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:47:
@Galaxis Ik durf het nog niet aan om zomaar een ventiel er tussen uit te halen. Ik ben een leek en lijkt me ook niet de bedoeling van wat ik zo inline heb gelezend.

@bartvl Ja. Die klep heeft altijd goed gewerkt als ik de thermostaat aan/uit zet.

@naftebakje Is dat serieus of sarcastisch......? Sorry maar kan het niet helemaal opmaken vanuit je berichtje.
Ga graag uit van het positieve dus ga er vanuit dat je de installateur een compliment geeft. :)
Naar mijn idee begon het zondag wel zo te werken wat ik er van herinner. De leidingen rammelde en ik zag op de RTL dat deze op 2,5 stond. Ik zag ook een cirkel om de drie dus dacht dat is misschien de adviesstand en rammelen hield toen gelijk op en begon ook beter te lopen.
Mijn installateur zegt echter dat ik niet te veel aan die knop moet zitten en dat ook een beetje de tendens is die ik online lees. Ik ga het wel proberen.
Ik denk dat @naftebakje hier geen complimenten aan het uitdelen was maar sarcasme

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@naftebakje Hahaha. Had al zon’n vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@mr_evil08 Zie onderstaande foto. Thermo inkomend staat op 40 en heb uitgaand op 4 gezet. Draait nu half uurtje zo. Uitgaande leiding voelt nog steeds koud aan alhoewel hij 30 aangeeft. Ook de leidingen uitgaand uit de vloer voelen koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyRdIdtIrAV5aQbLnS4LduBFBVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/029dyCTnu3NNOPYsKwwt827j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat de bovenste temperatuur wijzer de temperatuur aangeeft die de blauwe knoppen in zou moeten gaan en dat zou de ingaande stroom zijn. De onderste wijzer (of de foto 42 graden) zou volgens mijn gedachte de retour temperatuur zijn. Het lijkt er dus op dat er iets verkeerd om is aangesloten.

Ik vroeg me bij de begin foto al af of de retourleiding niet op de helemaal rechterkant zou moeten worden aangesloten, maar dat zou een wild-guess zijn geweest.

Maar worden de retourleidingen warm, of de aanvoerleidingen die de grond in gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@FReaKaNDeLL ik snap wat je bedoelt maar het is zeker weten andersom en goed aangesloten. Heb nu vandaag voor het eerst het gevoel dat vloer om meerdere plekken warmer is geworden. Kan misschien psychisch zijn maar mijn mening wordt gedeelgd met thuisfront. Over toename van de temperatuur algeheel is nog geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik ben wel benieuwd hoe het totaal systeem er nu uitziet. Zit de vloerverwarming in serie met de afleverset? Dan staat de pomp ook in serie met de voorgeleverde druk van de afleverset. Tenzij daar een hydraulische scheiding zit.
Er lijkt ook geen bypass op de verdeler te zitten. Dat had me in dat geval wel logisch geleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@amarel Als ik naar je foto kijk is de DeltaT wel erg hoog daardoor kun je temperatuurverschillen/koude plekken krijgen.

De meter staat boven de 40, ik zou hem een klein beetje terug zetten.
je retour is te koud, dit los je op door de vloerpomp harder te zetten.

Druk 1x op > op de vloerverwarmingspomp dan gaat die een stand hoger, het lampje/balkje schuift dan 1 naar rechts.

Als je dit terug wil zetten druk je steeds op > tot hij weer op het juiste balkje staat.

Hou rekening als het tellertje een tijd op 40c blijft dat naar verloop van tijd je vloer gaat gloeien en als je terug wil de vloer ook nog een tijd blijft nagloeien. ;-)

(En die blauwe knoppen op de verdeler horen volledig open te staan, als je tever draait dan draai je ze eraf, geen nood komt geen water uit).

Doorgaans is het verschil tussen invoer en retour 5 tot 10c
(42c in en 28c uit is te groot verschil).

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 11:50
Kan ook wel een paar uur duren voordat je retour warm wordt en de vloer warmte af gaat geven. Duurt in ons huis ook een uur of 4 a 5 . Helemaal de eerste keer opstoken van het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@Galaxis ik merkte net dat twee groepen nog koud waren maar drie waren er lauw. Dus daar zit vooruitgang in.

@mr_evil08 de temp verschil is nu 40 om 30 dus dat zou nu net aan binnen de marge zitten. Ga wel idd de pomp wat hoger zetten conform je voorstel.
De blauwe staan helemaal open inderdaad. Had ze eerst helemaal los gedraaid dat ze er af konden omdat ik dacht dat ze zo open zouden staan maar nadat ik dop er af haalde zag ik dat het andersom is en dus weer snel er op gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@bartvl dank je. Helaas kan ik niet helemaal volgen wat je bedoeld. Ben een enorme leek aangaande dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Pinnetje in is dicht en pinnetje uit is open toch normaal gezien...
Die blauwe knoppen zou je er in principe af kunnen laten...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@Ronald.42 pinnetje is uit als ik de blauwe knop er af heb. Ik kan uiteraard niet zien op dat ook zo is als de blauwe knop er op zit. Denk t wel want blauwe doppen zitten er allemaal op en de retourleiding (niet allemaal) zijn warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Je kunt gewoon die blauwe knoppen er af halen om te zien of alle pinnetjes uit zijn.
Pomp op standje volgas.

Ben wel benieuwd hoe die verdeler gevoed wordt.
Hoe ziet het stuk waar de stadsverwarming binnenkomt eruit?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@Ronald.42 Toen ik de blauwe knoppen er af had waren alle pinnetjes omhoog.
In de meterkast is t relatie eenvoudig. Zie onderstaande foto’s. Helaas foto’s niet super duidelijk……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQEcgSiTNNtV-X22pIkhrz8gmMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4UbdIyS0v1tEhIMeJ70bPU5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPMXqxlYUVB6G6YKSCj3FyhqaWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiWg1hya66hhgIPLuYAuYbUz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@amarel Die blauwe knoppen als je ze er weer opdraait doe je dit maar een paar slagen, meteen stoppen met draaien als je weerstand voelt, het pennetje moet uit blijven dan staan ze volledig open.

Als het verschil nu minder dan 10c is tussen in en uit dan is de zaak goed, je vloer wordt wel warm na een paar uur als je temperaturen van minstens 35c aanvoer aanhoudt, ook verstandig om niet het hele systeem savonds uit te zetten maar een kleine nachtverlaging toepassen, vloerverwarming werkt langzaam.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@mr_evil08 heb de blauwe knoppen gecheckt en zitten niet te strak.
Wat raad je aan voor nachtstand? Is nu 20.5 in huis. Thermostaat staat op verwarmen tot 21.5 maar zo warm is het nog niet geweest in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zie verder geen enorm rare dingen.
Ik zou hem voor komende nacht mooi laten staan op die 21,5.
En dan morgenochtend eens zien hoe het er bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

En waar gaan die stalen leidingen verder nog naartoe? Naar een warmtewisselaar voor tapwater, of nog naar radiatoren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
De stalen leidingen lopen naar boven naar de radiatoren daar. Verders niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Net wakker. Temp is 0.5 graad gezakt. Meters staan nog steeds op 30 uit en 40 in maar niks warm geworden hier. Heeft 6 uur de tijd gehad. 😔
Nu effe de pomp hoger gezet en effe kijken wat er gebeurd de komende twee uur voordat ik naar werk ga.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

amarel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:01:
@Ronald.42 pinnetje is uit als ik de blauwe knop er af heb. Ik kan uiteraard niet zien op dat ook zo is als de blauwe knop er op zit. Denk t wel want blauwe doppen zitten er allemaal op en de retourleiding (niet allemaal) zijn warm.
Om te kijken of er lucht in je leiding zit, of dat je pomp te weinig flow heeft, kan je eens alle blauwe knoppen dicht draaien, op 1 na. Kijk dan of deze groep wel warm wordt. Herhaal voor de overige groepen, dus steeds 1 groep open zetten. Als ze individueel warm worden, kan je beginnen met 2 groepen. Werkt dat ook nog? Dan 3, 4 enz. Als het op een gegeven moment stopt kan je pomp het niet aan, of komt er domweg te heet weinig water het systeem in.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Sja 40 aanvoer is imo echt (veel) te hoog. En een delta 10 te groot, tenzij je echt in een tochtig koud huis woont misschien.
Het moet met 28/25 nu ook gewoon lukken, maar gezien de situatie zou ik eens starten met 34/30 bijv en zien of je het 'aan de praat' krijgt. En zet je thermostaat gewoon even op 35 ofzo, zodat je zeker bent dat je hoofdtoevoer warmte doorlaat.
Ik neem aan dat de thermostaat een hoofdtoevoerklep open/dicht zet?

Ontluchten is idd zwaar onhandig op deze manier. Maar als je een dergelijk groot delta ziet vraag ik me af hoe traag de pomp loopt, of dat er überhaupt wel flow is. En bij dat laatste zou lucht idd een rol kunnen spelen.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 26-10-2023 09:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@Microkid Ga ik zeker proberen. Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@paQ Ik heb geprobeerd op 35 en utivoer op 3 maar hij bleef toen geheel koud.
Klopt dat de thermostaat de hooeftoevoerklep opent en dicht.

heb de pomp nu hoger gezet. is echt testen testen testen. Had uiteraard de installateur moeten doen maar vind het niet nodig om het nu alsnog te doen. na plaatsen heeft hij niet echt gedraaid omdat voorjaar al begon en kachel niet meer nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

amarel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:03:
@paQ Ik heb geprobeerd op 35 en utivoer op 3 maar hij bleef toen geheel koud.
bijzonder...
Ik weet niet hoe je vloer verder is kwa opbouw. Als het een dikke laag cement is dan zal het vast even duren, maar 40 graden je vloer inpompen is met deze temperaturen echt veel te hoog wmb.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Volgens de handleiding zit de linksboven de pomp een inregelventiel, mogelijk staat deze helemaal open en zorgt die ervoor dat er geen flow over de lussen komt, dus dat het warme water van de aanvoer direct de retour in loopt (gezien vanaf distributieleiding). Draai deze eens helemaal dicht indien mogelijk?

Kan je eens een foto maken van linksboven? positie L (4 in schema) op de tekening?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxNtnJfePPdB56YhKJj-jb1D0Vw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GPSS20HsU1IuM7HbOrMEO4zJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 27-10-2023 11:06 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:44
amarel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:19:
@mr_evil08 Zie onderstaande foto. Thermo inkomend staat op 40 en heb uitgaand op 4 gezet. Draait nu half uurtje zo. Uitgaande leiding voelt nog steeds koud aan alhoewel hij 30 aangeeft. Ook de leidingen uitgaand uit de vloer voelen koud aan.
Als de uitgaande leiding warm aanvoelt heb je te veel energie in het water en ben je minder efficient aan het stoken/warmte gebruiken uit de aanvoer van stadsverwarming. Immers, je wilt alle warmte uit het water in de kamer achterlaten, en niets mee terug nemen de retourleiding in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
LauPro schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:16:
Volgens de handleiding zit de linksboven de pomp een inregelventiel, mogelijk staat deze helemaal open en zorgt die ervoor dat er geen flow over de lussen komt, dus dat het warme water van de aanvoer direct de retour in loopt...
Euh, met alle respect, maar wat een onzin 8)7
Het gaat om een mengverdeler, die hoge temperatuur aanvoer moet omlaag regelen; en die heeft een pomp. Raad eens wat die pomp moet doen? Waar de flow loopt van de pomp als de aanvoerthermostaat (of de RTL) dicht loopt?

Neemt niet weg dat die wat zuigend zetten soms kan helpen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:15
naftebakje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:34:
[...]
Het gaat om een mengverdeler, die hoge temperatuur aanvoer moet omlaag regelen; en die heeft een pomp. Raad eens wat die pomp moet doen? Waar de flow loopt van de pomp als de aanvoerthermostaat (of de RTL) dicht loopt?

Heb je de bijvoegende foto ook gezien, alles wijst op een bypass. Hoge aanvoer en retour op de balk, maar geen temp in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
[...]

Ik heb ook een "mengverdeler" maar met het genoemde ventieltje dicht, mengt die voor geen milliliter meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Paar dingen om te checken:
1 Draait de pomp op de verdeler? Geen borrelen of suizen van lucht (eventueel eens stekker uit en in, je moet enkel de zoem van de motor horen).
2 Kan je de temperatuur van de retourbuizen meten? Als een lus veel korter is dan de andere loopt die weg met alle warmte. Je stuurt dat bij door de kraantjes op de verdeler ietsje dicht te draaien van lussen met hogere retour.
3 Normale retour van verdeler is enkele graden boven kamertemperatuur, die RTL op 3 zou dus goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Ik heb net contact gehad met het thuisfront maar alle instellingen ten spijt. Van 6-15 gedraaid met nieuwe instelling 40 / 4 / pomp op volle kracht, maar weer niks warmer geworden in huis en vloer voelt alleen nog op bepaalde plekken warm.
@LauPro Dank je voor de tip. ik kan vanaaf een foto maken en uploaded. Denk niet dat ie direct de retourleiding in loopt want dan had deze retourleiding veel warmer moeten aanvoelen en dan dat is tot dusver niet het geval geweest. De retourleiding heeft nooit hoger gestaan van 30 graden.
@tcw82 De retourleiding hebben nooit echt warm/warm aangevoeld. Hoogstens een beetje lauw of zelfs koud/koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@naftebakje Mijn collega neemt morgen een thermometer mee waardoor ik alles kan meten. Dan kan ik je vraag beantwoorden.
De pomp draait gewoon. Geen raar geluid. Alleen gezoem.

@Dashlane Van wat ik online heb gezien van een bypass is bij mijn geen sprake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

[...]
Kijk maar naar het schema, er staat gewoon een bypass getekend. Als die vol open staat dan gaat er minder flow naar de lussen. Die bypass zou ik persoonlijk altijd dichtzetten, anders kan je geen mooie delta behalen.

Het is wel duidelijk aanvoer is warm en de retour niet. De warmte moet dan toch ergens heen gaan? Hoe is de vloer opgebouwd? Is er geen isolatie perongeluk aangebracht oid?

Die RTL kan vast staan, die zou ik idd voor een test helemaal openzetten en de aanvoer naar 35. Even knop eraf draaien en kijken of het stiftje wil bewegen? Mogelijk zit er gruis voor de klep, kan ook bij de invoerkant het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@LauPro Ik heb een foto gepost van mijn verdeler maar daar is geen ventiel te zien zoals op jouw gedeelde foto. Ook kan je linksboven kijken op mijn foto een pagina terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@LauPro Ondanks dat ik een leek ben heb ik nergens een bypass kunnen vinden of gezien. Ik zie geen leidingen die gekoppeld zijn met elkaar. De leidingen lopen zonder koppeling en los van elkaar direct vanaf de leiding in de meterkast naar de verdeler.

Welke knop bedoel je? Van de invoer? Of de uitvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
LauPro schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:07:
[...]
Kijk maar naar het schema, er staat gewoon een bypass getekend. Als die vol open staat dan gaat er minder flow naar de lussen. Die bypass zou ik persoonlijk altijd dichtzetten, anders kan je geen mooie delta behalen.

Het is wel duidelijk aanvoer is warm en de retour niet. De warmte moet dan toch ergens heen gaan? Hoe is de vloer opgebouwd? Is er geen isolatie perongeluk aangebracht oid?

Die RTL kan vast staan, die zou ik idd voor een test helemaal openzetten en de aanvoer naar 35. Even knop eraf draaien en kijken of het stiftje wil bewegen? Mogelijk zit er gruis voor de klep, kan ook bij de invoerkant het geval zijn.
Dikke tip...
het is nummertje vier op de tekening... O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Als het goed is zou dit geen bypass moeten zijn maar een terugslag klepje. Dat is volgens mij standaard bij een standsverwarminsvloerverdeler. (standsverwarming heeft wat extra eisen aan een vloerverwarmingsverdeler zie ook https://heatnet-vloerverw...water%20wordt%20ingesteld.
@amarel heb je nog een normale radiator in je huis en wordt die wel normaal warm? Wat is dat rood/zwarte ding links in het midden op je eerste foto van de meterkast? Als dat een thermostaat kraan is staat die dan wel open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:15
amarel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:06:
@naftebakje Mijn collega neemt morgen een thermometer mee waardoor ik alles kan meten. Dan kan ik je vraag beantwoorden.
De pomp draait gewoon. Geen raar geluid. Alleen gezoem.

@Dashlane Van wat ik online heb gezien van een bypass is bij mijn geen sprake.
Ik denk dat je een drukgereguleerde bypass verward met een bypass. Een bypass zoals hier genoemd is eigenlijk een interne lekkage, het water zoekt de weg van de minste weerstand.

Op de foto is duidelijk sprake van een inregelventiel/ bypass. Als hier iets mis mee is en staat te ver open dan krijg je wel flow op je balken en daarmee een hoge temperatuur. Als er geen flow zal zijn dan komt daar ook geen temperatuur. En er komt ook flow over je retourbalk.
Dat betekend dat er 40 graden water in gaat via je de vloer naar 35 graden op de balk. Dat klinkt goed (tikkeltje hoge retour, dus het zal goed heet zijn binnen),alleen het wordt niet warm. Maar het wordt niet warm, dus het komt ook niet via de vloer. Dan zijn er naar mijn idee maar drie opties:

1. Er zit kortsluiting in de verdeler, het water loopt via 4 direct terug naar de retour. Met misschien een beetje afgifte het systeem in.

2. Het systeem zit vol lucht, wat ook de bedoel kan verstoren. Daarin zou ik sowieso ontluchters op het hoogste punt van de leiding plaatjes, misschien wel tussen die verlengstukken.

3. Aanvoer en retour zitten verkeerd om. Als het om een terugslagklep zoals @DJP! die mooi heeft aangewezen. Geeft ook een kortsluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmCmKfvF4jrXiXE0Ned5xhMdq3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rSeHzxV8it3IvfI82FiKYO7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Dashlane op 26-10-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Dank jullie wel. Aangezien het me nu veel verder gaat dan mijn kennis reikt zal er niks anders op zitten dan een monteur te laten komen. Ik zal kijken of ik de installateur zo ver kan krijgen om even te komen kijken. Er gaat straks iig een hele handige collega mee dit heel veel weet en kan. Als hij er niet uitkomt dan geeft de installateur nog een kans om het te fixen en anders bel ik een ander en dan is de rekening voor de installateur...... Dank jullie wel allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarel
@DJP! Alle andere kachels in huis (1e en 2e verdieping worden wel gewoon warm)
De zwarte knop is elektrische klep die zorgt dat de aanvoer open of dicht gaat als de thermostaat aan/uit gezet wordt in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

amarel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:56:
Dank jullie wel. Aangezien het me nu veel verder gaat dan mijn kennis reikt zal er niks anders op zitten dan een monteur te laten komen. Ik zal kijken of ik de installateur zo ver kan krijgen om even te komen kijken. Er gaat straks iig een hele handige collega mee dit heel veel weet en kan. Als hij er niet uitkomt dan geeft de installateur nog een kans om het te fixen en anders bel ik een ander en dan is de rekening voor de installateur...... Dank jullie wel allemaal.
Ik zou ze de suggestie geven om het mengventiel/bypass dicht te draaien.

Verder zou ik het systeem losmaken en alle kleppen controlleren, mogelijk zit er gruis in een van de ventielen waardoor deze niet goed open/dicht gaan (dus aanvoerthermostaat en de RTL).

Systeem spoelen kan eventueel ook geen kwaad, en beluchters plaatsen lijkt mij ook verstandig.

Verder qua afwikkeling: ik zou gewoon de partij die dit aangelegd heeft erop aanspreken en stellen dat het niet functioneert en dat je een oplossing wil. Als ze niet willen reageren aansprakelijk stellen en herstelkosten op hen verhalen.

edit: Wat ik nog wilde zeggen is dat dit natuurlijk een ander type kan zijn dan op de foto, er mist sowieso een thermometer onderin op de foto. Dus er zijn waarschijnlijk meerdere modellen van, dit is de laatste handleiding die de website stond.

[ Voor 9% gewijzigd door LauPro op 27-10-2023 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
LauPro schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Ik zou ze de suggestie geven om het mengventiel/bypass dicht te draaien.[...]
Zo zal de pomp 100% water uit de aanvoer halen, zoals op jou getoonde schema zal de voeler 1a dan rechstreeks het aanvoerwater krijgen, en zeer snel de kraan 1 dichtdraaien. Zet je de thermostaatknop te hoog, dan zal maximaalbeveiliging K ingrijpen en de pomp uitschakelen.
En vergeet niet dat er ook een RTL op de uitgang zit, als die dichtloopt dan is de volledige flow afgesloten tot de hele verdeler afgekoeld is.

De bedoeling is dat er 2 flows lopen:
- een lage temperatuur, hoog debiet flow: aangejaagd door pomp 3, door de aanvoerbalk naar de lussen in de vloer, en via de retourbalk en het inregelventiel weer naar de pomp. Deze blijft steeds de warmte rondpompen, zodat de vloer een egale temperatuur bereikt.
- een hoge tempratuur, laag debiet flow: van de warmte-aanvoer, via de thermostaat (warmtetoevoer afsluiten indien te warm, om schade aan de vloer te voorkomen) en aanvoerbalk, deze flow wordt door de pomp volledig opgezogen en door de vloer gepompt (nee, het zal niet tegen de richting door het inregeventiel lopen), en gaat dan via de retourbalk naar de optionele RTL (hier omdat je stadsverwarming hebt, en je factuur mee op debiet wordt bepaalt, dus je limiteert het debiet als de retour iets warmer is).

Als je nu het afregelventiel dichtdraait, kan de eerste flow niet meer lopen. Het nut van dit ventiel is dat je die wat kan bijregelen als je te dunne toevoerleidingen hebt, zodat de pomp wat gaat helpen "zuigen" aan de aanvoerleiding vanuit je warmtebron. Dichtzetten is niet de bedoeling (tenzij je overschakelt naar een warmtepomp, een stysteem met lage temperatuur en hoog debiet, en de thermostaat en RTL verwijdert, dikke leidingen voorziet en de pomp niet meer gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

naftebakje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
Als je nu het afregelventiel dichtdraait, kan de eerste flow niet meer lopen. Het nut van dit ventiel is dat je die wat kan bijregelen als je te dunne toevoerleidingen hebt, zodat de pomp wat gaat helpen "zuigen" aan de aanvoerleiding vanuit je warmtebron. Dichtzetten is niet de bedoeling (tenzij je overschakelt naar een warmtepomp, een stysteem met lage temperatuur en hoog debiet, en de thermostaat en RTL verwijdert, dikke leidingen voorziet en de pomp niet meer gebruikt).
Zeker inderdaad, alleen hiermee forceer je wel al het water in het circuit, en blaas je dus ook eventuele lucht uit de vloerverwarming. Meestal is het dan per zone openzetten zodat je zeker weet dat alle circuits helemaal vol met water zitten.

Het gaat erom dat je kan herleiden wat er gebeurt, als de bypass dicht is en de vloer wordt warm, dan weet je dat er water in het circuit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
tcw82 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Als de uitgaande leiding warm aanvoelt heb je te veel energie in het water en ben je minder efficient aan het stoken/warmte gebruiken uit de aanvoer van stadsverwarming. Immers, je wilt alle warmte uit het water in de kamer achterlaten, en niets mee terug nemen de retourleiding in.
Ik heb op zolder dezelfde LTV verdeler als TS heeft.

De aanvoer geeft bij hem 42c aan en de retour 28c, dit verschil is groot dan komt er weinig water de vloer in, dit los je simpel op door de pomp harder te zetten en dan blaas je ook eventuele lucht eruit(of TS heeft erg lange vloer lussen).

Er zit een regelklep op de verdeler, die is voor LTV naar LT, die staat bij TS wel goed want anders zou het verschil veel kleiner zijn

@amarel Als het nog steeds niet werkt zet de pomp nog maar een stand harder.
Druk op > en net zo lang tot het lampje III brand, dan draait de pomp vol gas en moet de retourtemp gaan oplopen, je aanvoertemp daalt dan.

Deze stand kost wel aardig wat energie, ik zou het tijdelijk doen tot ong 1 uurtje dan duw je het lucht uit de vloerverwarming systeem, en kijk ook af en toe bij de ontluchters of er nog lucht in zit door ze los te zetten tot er water uit komt.

Let ook op dat je CV systeem op druk blijft tussen de 1,5 tot 2 bar dat zie je op de wisselaar, anders moet je gaan bijvullen, een nieuwgeplaatste vloerverwarmingsysteem verliest nog druk na die tijd, is geheel normaal.

@naftebakje Dat is een LTV verdeler die je ook op LT kan zetten(sinds een tijd doe ik dat waarbij de pomp uit staat, draait mooi op 35 aanvoer en 30 retour, uiteraard de 24h vastloop preventie zit er nog wel tussen).

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2023 12:55 ]

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 16:10
@amarel : Ik was benieuwd van de status nu. Is het opgelost en wat wat was de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
@Jacko01 Helaas nog steeds niet. We zitten nog steeds in een koud huis 16-18 graden. Opwarmen lukt alleen met een elektrisch kacheltjes.
Volgens de installateur was de aanvoerthermostaat kapot. Hij draaide hem er af en gelijk begon systeem op te warmen. Ik had namelijk ook de Eneco laten komen en die konden zien dat er totaal geen doorvoer was. Er ging 0 liter per uur doorheen.
Echter probleem is nu dat de aanvoertemperatuur dermate hoog is dat de thermostaat van de aanvoer te snel afslaat omdat het op temperatuur is. Zelf hij nu op 45 graden staat. Daardoor staat de pomp niet lang genoeg aan om voldoende warm water de leidingen in te pompen waardoor ik het gewoon niet warm krijg in huis.

Volgens de leverancier van de verdeler moet ik geduld hebben maar mijn inziens moet er een andere oplossing zijn...... Ook zitten de leverancier en installateur niet op 1 lijn en geven andere informatie wat ik moet doen met de uitvoerknoppen.

Iemand een idee hoe ik de aanvoertemperatuur lager kan krijgen waardoor hij constant blijft pompen en ik het eindelijk warm kan krijgen in huis.
Dit is overigens mijn gevoel/idee op basis van alle informatie van de afgelopen 6 weken. Uiteraard ben ik nog steeds een leek dus ik kan het helemaal mis hebben.

Voor nu van plan om aan te kijken tot na het weekend, leverancier en installateur te informeren en nog als laatste redmiddel de leidingen te laten spoelen. Als dat niks oplevert een expert te laten komen om het systeem helemaal te testen en in te regelen. Zal misschien flink wat kosten maar zoals het nu is, is ook geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKfbOeprYk0mZc5V2VLrYCTLCb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XibcPYmTtoHSgOu7I34C3KfJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Heeft het nog zin om andere pompinstelling te gebruiken. Hij staat nu rechts ingesteld op stand 2. Zou het kunnen helpen als ik links instel op III of II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
LauPro schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Ik zou ze de suggestie geven om het mengventiel/bypass dicht te draaien.
Ik denk dat er verwarring is: je kan dat ding eigenlijk geen bypass noemen. Als je dat ventiel open draait, gaat er namelijk geen water direct van cv-aanvoer naar cv-retour stromen. Dat komt omdat de stroming via de vvw-pomp veel hoger is dan de stroming door de cv-leidingen.
amarel schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:56:
@Jacko01 Helaas nog steeds niet. We zitten nog steeds in een koud huis 16-18 graden. Opwarmen lukt alleen met een elektrisch kacheltjes.
Volgens de installateur was de aanvoerthermostaat kapot. Hij draaide hem er af en gelijk begon systeem op te warmen. Ik had namelijk ook de Eneco laten komen en die konden zien dat er totaal geen doorvoer was. Er ging 0 liter per uur doorheen.
Echter probleem is nu dat de aanvoertemperatuur dermate hoog is dat de thermostaat van de aanvoer te snel afslaat omdat het op temperatuur is. Zelf hij nu op 45 graden staat. Daardoor staat de pomp niet lang genoeg aan om voldoende warm water de leidingen in te pompen waardoor ik het gewoon niet warm krijg in huis.
Gaat de alleen pomp uit? Of dus ook de thermostaat dicht?

Als alleen de pomp uit gaat, kan je altijd tijdelijk de pompschakelaar er tussen uit halen zodat de pomp 24/7 draait. Kost wat onnodig stroom, maar dat is voor later.

Of wacht: misschien staat je inregelventiel nu volledig dicht. Daardoor krijg je slechts een hele kleine flow door je vvw-leidingen, waarmee je het huis nooit warm krijgt. De aanvoerbalk is dan wel warm. Is dat het geval? Dan moet het inregelventiel waarschijnlijk open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Ik zie diverse berichten voorbij komen dat ik een cv heb, maar dat heb ik niet. Het is stadsverwarming. Ook heb ik geen bypass.

Alleen aanvoerthermostaat slaat uit. De pomp blijft gewoon aan. Je ziet in de meterkast op de meter van Eneco ook de doorvoer teruglopen naar 0.

Helaas gaat mijn kennis niet zo ver dat ik weet wat een inregelventiel is en hoe ik dat open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Wat is de temperatuur dan volgens de meter op de aanvoerbalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Op de thermometer staat 42-44 graden en de thermostaat staat op 45 graden. Uitvoer staat rond de 27 en RTL knop staat op 3,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Thermostaat staat nu wat hoger in de hoop dat we warmer water er in kunnen proppen maar voorlopig niet gewenste effect. Lager (40 graden) zetten zorgt voor kouder in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Dan is je aanvoerbalk dus erg warm, maar heb je toch onvoldoende vermogen. In mijn ogen kan dat alleen als er te weinig stroming door de vloer is.

LauPro had een foto gepost met de locatie van het mengventiel / inregelventiel.
Ik zou eens kijken of er iets gebeurt met de thermometers als je daar aan draait (onthoud desnoods hoeveel slagen je hem draait zodat je hem terug kan zetten indien nodig). Ik heb het vermoeden dat die nu dicht staat, waardoor je pomp aan een dichte thermostaatkraan staat te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Mengventiel zal ik na moeten kijken alhoewel ik niet zeker weet of mijn pomp exact overeen komt met het voorbeeld van LauPro. Er zal ergens ook een foto van mijn verdeler in de thread moeten zijn mocht je hem willen zien.
Ik zal in ieder geval even kijken straks als ik thuis ben. Mocht het werken laat ik het direct weten hier.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k-mQqiltoIHeIy-VYWT38R3Ltk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wmEptCB5VVcZ4L3AsA61rYfW.png?f=user_large

Is het rood omcirkelde dan het mengventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

op die foto is niets te zien met deze resolutie...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Tussen het metaaldraad tegen de zijkant zie je een soort grote stalen bout zitten. Ik weet uiteraard waar ik moet kijken maar het is wel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Ik denk dat ik t mengventiel gevonden heb. Die heb ik nu wat losser gedraaid. Ben benieuwd.
Even pompen op stand III ook geen zin.
Zie doorvoer op Eneco meter oplopen naar 95 maar na een paar seconden loopt ie weer terug naar 0. Dit is iedere keer. Teken dat er geen doorstroming blijft en hierdoor niet opwarmt in huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:11
Los van dat ik het super tof vind om te zien dat er veel Tweakers zijn om TS te helpen: hoe kan je het in hemelsnaam zo ver laten komen, dat je al maanden in een koud huis leeft en jezelf warm houdt met elektrische kachels?

Schakel een vloer-verwarming/klimaattechnisch bedrijf in die alles komt checken! Kost wat centen, maar ik denk dat je dat snel terugverdiend doordat je niet continu stadswarmte verspilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Allereerst vind ik het nogal wat om deze conclusie te trekken zonder dat je weet in welke situatie iemand zit
Daarnaast is er alleen wat stroomverbruik want warm water pompt het niet dus ik heb amper kosten voor warm water….

Maar bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

marcop23 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:39:
Ik denk dat er verwarring is: je kan dat ding eigenlijk geen bypass noemen. Als je dat ventiel open draait, gaat er namelijk geen water direct van cv-aanvoer naar cv-retour stromen. Dat komt omdat de stroming via de vvw-pomp veel hoger is dan de stroming door de cv-leidingen.
Bypass = omleiding. Dit is dus exact de werking die jij omschrijft.

De eigenlijke fundamentele discussie is of dergelijke regelingen gebruikt zouden moeten worden. Vroeger maakte energiegebruik niet veel uit en werd er vaak op comfoor geschakeld. Een pomp op vol vermogen en dan afknijpen met een bypass was 'normaal'.

Ik ben van mening dat dergelijke bypassen eigenlijk verboden moeten zijn. Een vloerverwarmingregeling moet zo min mogelijk energie gebruiken. Vloerverwarmingspompen zouden vraaggestuurd moeten werken, en zouden best wel iets harder mogen draaien in het begin zodat het systeem sneller opwarmt.

De verdeler moet gewoon een open verdeler zijn zonder bypass. Er mengen hier zich twee stromingen door elkaar heen: een hoge temperatuur op de primaire lus (of bij LTV iets lager) en over secundaire lus (de vloerverwarming) een lagere temperatuur. In de open verdeler mengen ze en je kan op de aanvoer een termostaat zodat de verdeler nooit warmer raakt dan ingestelde temperatuur, en eventueel op de retour een RTV zodat je ervoor kan zorgen dat er een goede delta over de primaire lus ontstaat.

Zeker bij stadsverwarming is het belangrijk dat je geen 'warm' water teruglevert. Dus dan zet je de temperatuur in bijvoorbeeld op 40 graden en de RTV (temp uit) op 30 graden. Zo kan de vloerverwarming nooit warmer dan 40 graden worden en de retour temp nooit hoger dan 30 graden. Dit kost wel capaciteit want je knijpt als het ware je systeem. Echter het stadswarmtenetwerk heeft er niets aan als ze 65 graden leveren en ook 65 retour krijgen. In dat geval klopt je regeling niet en zou er eigenlijk geen flow moeten zijn.
amarel schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:22:
Ik denk dat ik t mengventiel gevonden heb. Die heb ik nu wat losser gedraaid. Ben benieuwd.
Even pompen op stand III ook geen zin.
Zie doorvoer op Eneco meter oplopen naar 95 maar na een paar seconden loopt ie weer terug naar 0. Dit is iedere keer. Teken dat er geen doorstroming blijft en hierdoor niet opwarmt in huis.
Dus toch gevonden? Er zit natuurlijk een bepaalde afstand tussen je Eneco meter en je vloerverdeler. Dus als jij opeens een grote warmtevraag simuleert dan duurt het even voordat er genoeg warm water de thermostaat bereikt en het duurt ook even voordat die ingrijpt (hysterese).

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 10-12-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Het spijt me maar ik zie echt geen bypass..... Kan ook te maken hebben met het feit dat ik een enorme leek ben..... ;-)

Van het weekend druk aan het rommelen geweest met de settings op de verdeler. Ik heb het mengventiel open gedraaid en ook de setting III en II gebruikt. Een keer in de zo veel tijd een uurtje op III en dan weer naar II.
Ik merkte dat de vloer verder dan ooit te voren (nog niet geheel) warm was en ook warmer aan voelde.
Gisteravond ook voor het eerst gezien dat de retour eindelijk van 25 naar 30 graden is gegaan en de eerste 3 van de 5 groepen voelde ook warmer aan.

Het warmere weer zal er misschien ook iets mee te maken hebben, maar gister voor het eerst sinds lange tijd was het 20 graden in huis. Dus temperatuur in huis 2 graden gestegen van het weekend. Ik ga hier even mee door tot alle groepen warm zijn geworden en de gehele vloer warm aanvoelt. Dan kan ik beginnen met het instellen / fine-tunen om op warmte te houden (dag en nacht).

Dus hopelijk lek nu boven.....

Heb trouwens gekeken naar mijn verbruik maar heb amper warm water verbruikt de afgelopen 2 maanden dus dat is okay. Wel iets meer stroom maar dat had een andere oorzaak.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Tikje naar de installateurs van DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 16:10
@amarel : Goed te lezen dat er nu een oplossing is (nog niet helemaal optimaal).

Wel vreemd dat je installateur dit niet wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarel
Klopt. Zelfs de leverancier van de verdeler heeft hier niks over gezegd. Hoop alleen niet dat de hogere warmte niet gevolg is van warme buiten temperatuur en het net zo warm blijft als het straks weer kouder wordt. Dat wordt de vuurdoop….. 😉
Pagina: 1