Advies 1440p game PC - max 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robert_R
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 10:08
Ik heb hier al aardig wat vergelijkbare topics doorgebladerd (deze is o.a. zeer vergelijkbaar) en verschillende adviezen en builds her en der doorgelezen en ik denk dat ik er wel bijna uit ben. Maar wellicht zijn er nog wat tweaks of betere componenten die ik kan gebruiken. Tweakers is toch altijd de beste plaats voor goed advies ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vrijwel uitsluitend gamen. Het liefst enigszins wat toekomstbestendig met wellicht een GPU en CPU upgrade in de komende jaren. Mogelijk ook ooit een monitor met hogere resolutie en, voor nu nog geen must, maar wellicht ooit VR. Ik overwoog ook een moederbord met PCI-e 5.0, maar weet niet echt of dit nou echt noodzakelijk is qua toekomstbestendigheid.

Qua gaming, denk aan: Cyberpunk, Dying Light 2, Alan Wake 2, Red Dead Redemption 2, (GTA6, ooit).
Alles op mooie, hoge settings zou tof zijn. RTX hoeft niet perse, vandaar ook een AMD kaart.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefbudget is 1500 euro. Minder is altijd fijner, maar een extra 50 of 100 bovenop behoort ook tot de mogelijkheden en valt te overwegen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen monitor, muis en toetsenbord neem ik mee.
Monitor: Gigabyte G27Q 144Hz

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe alle basiscomponenten, behalve randapparatuur. Een stil systeem zou fijn zijn, maar ik game altijd met een koptelefoon, dus extreem stil is niet perse noodzakelijk. Veel RGB e.d. hoeft ook niet, de PC komt naast m'n bureau te staan. Ik weet dat het een kast met glas is, maar persoonlijk vind ik dat er wel tof uit zien :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur. Hoewel qua CPU en GPU ik wel neig naar AMD. Niet met een bepaalde reden, maar het lijkt er nu op dat dit voor nu goede bang-for-the-buck biedt. In mijn vorige 2 builds had ik o.a. MSI (mobo en GPU), ASrock (mobo), Cooler Master (case, psu, cpu koeler), Corsair (ram), be quiet (psu). Nooit problemen mee gehad, maar andere kwaliteitsmerken zijn m.i. ook prima.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niet perse uit. Het liefst geen systeem die de energierekening verdubbeld, maar zo'n vaart zal het niet lopen denk ik. Beetje goede airflow zou wel fijn zijn.

Ga je overklokken?
Bij eerdere builds dacht ik altijd "wellicht ooit", maar eigenlijk nooit gedaan. Dus ook nu zal het er niet van komen verwacht ik.

Wat verwacht je van ons?
Zoals ik al zei, ik ben er al redelijk uit denk ik. Maar wellicht hebben jullie net ervaring met dat ene onderdeel die toch net wat slechte reviews heeft die ik gemist heb. Of misschien een onderdeel die net wat beter is, en wellicht een paar tientjes scheelt (of iets duurder, maar ook wat beter).

En is de X in de 7600X het waard of volstaat de 7600 eigenlijk wel?

Of misschien zoek ik ook wat bevestiging, ik ben nou eenmaal een onzekere draaikont :)

Wat ik nu in m'n hoofd heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 219,90€ 219,90
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 194,51€ 194,51
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Phantom Gaming 16GB OC€ 585,-€ 585,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 53,55€ 53,55
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 113,20€ 113,20
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 103,44€ 103,44
Totaal€ 1.444,40

En geen idee of het handig is, maar mijn eerdere 2 systemen alhier (openbaar als het goed is).

Bij voorbaat dank! Alle hulp en tips zijn welkom!

Alle reacties

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-11 14:04

Esumontere

Floep, banaan.

Laat de review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023 nou precies een BBG voor een 1440p build voor 1500 euro hebben! :)