📢 Bètatesters gezocht voor nieuwe tracker met sidebar

Pagina: 1
Acties:
  • 2.691 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Hi allen,

We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van een nieuwe sidebar waarmee we het makkelijker willen maken om tijdens je bezoek op de hoogte te blijven van activiteit op de site. Je kunt de sidebar zien als een verbetering van de tracker zoals die al sinds de begintijd op Tweakers bestaat. We zijn op zoek naar bètatesters die de sidebar willen uitproberen op de testomgeving.

Sidebarconcept
Nieuw aan de sidebar is dat hij meerdere lijsten kan weergegeven. Naast de tracker, waarvan je de inhoud helemaal zelf kunt samenstellen, is er de mogelijkheid om actieve forumtopics direct vanuit de sidebar te volgen. In de komende iteraties zullen we ook mijn topics, forumbookmarks en gevolgde topics aan de sidebar toevoegen.

Je hebt net als voorheen de keuze om de sidebar in- of uit te klappen. In ingeklapte staat blijft er op beeldschermen vanaf tabletformaat een verticale balk met de menuopties zichtbaar, zodat je snel toegang hebt tot je persoonlijke lijstjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQch_TCScyD53AqOdv2bzMX0-MY=/i/2006297854.webp

Vereenvoudiging
Eén van onze doelstellingen bij het bouwen van de sidebar was een technisch vereenvoudiging ten opzichte van de oude tracker. We hebben een aantal mogelijkheden voor personalisatie geschrapt. De sidebar kan alleen rechts weergegeven worden en de keuze tussen fixed positie en scroll is verdwenen. Ook heeft de sidebar geen invloed meer op de weergave van de navbar. In het verleden zorgde het uitklappen van de tracker ervoor dat de navbar werd gecentreerd in de ruimte links of rechts van de tracker. De responsive breakpoints zijn wat vereenvoudigd zodat er minder verschillende lay-outs zijn.

Er zullen ongetwijfeld teleurgestelde liefhebbers zijn van een links gepositioneerde tracker. We hebbben deze keuze gemaakt om de onderhoudbaarheid te verbeteren en omdat die we het logisch vinden dat de sidebar een positie heet die ondergeschikt is aan de inhoud van de pagina. Op listings met een filterkolom is de layout bovendien beter in balans als de resultaten in het midden komen te staan.

Betere gebruikerservaring op mobile
Het verbeteren van de toegankelijkheid van de tracker op kleine beeldschermen was een belangrijk wens bij het ontwerpen van de nieuwe sidebar. In de oude situatie waren er op een smartphone twee acties nodig om de tracker te openen: een klik op het hamburgermenu en daarna een klik op tracker. De lay-out was ook erg smal waardoor titels altijd werden afgekapt. De nieuwe sidebar kan direct geopend worden via een knopje rechtsboven in beeld. De knop verdwijnt en verschijnt samen met de navbar. Op kleine beeldschermen wordt de tabs in de sidebar horizontaal onderin het beeldscherm getoond zodat je makkelijk met je duim naar andere tabs kunt navigeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2m6uhcmnswg9yIcAkFiuEjR7SE=/i/2006297856.webp

Bètatesters gezocht!
Vanwege de impact van de tracker op de layout hebben we ervoor gekozen om de sidebar te ontwikkelen als een vervanging van de huidige tracker. Dit heeft als gevolg dat de sidebar niet naast de huidige tracker kan bestaan en ook niet als opt-in bètafeature beschikbaar gemaakt kan worden in productie.

Voordat we de sidebar releasen willen we deze testen in beperkte kring om feedback te verzamelen. We zijn op zoek naar tweakers die de sidebar in de testomgeving willen testen. De testomgeving heeft data van een week oud dus je kunt er niet door actuele topics browsen. Je mag er wel lustig topics en reacties posten om te testen.

Stuur me een DM als je mee wil doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danny
  • Laatst online: 08-09 13:54
Wil wel graag toegang zodat ik straks naadloos met custom css dat ding weer links kan neerzetten ^O^

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspector
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-09 08:11
Ik heb hem sowieso rechts en weet hoe **** de oude code achter de tracker is/was. Benieuwd naar de nieuwe implementatie so, sign me up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:39

Eagle Creek

Breathing security

Als dagelijks gebruiker van de tracker meld ik mij graag aan.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HashIT
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-08 16:10
Links is toch echt prettiger inderdaad. Ik heb hem al sinds vele jaren links en vast open staan. Het is zoals in de FP comments ook al aangegeven voor veel mensen niet zomaar een gimmick, maar een belangrijk onderdeel van de navigatie, zo niet de meest belangrijke. Niet alleen website maar ook diverse apps (Slack, Teams, Discord, Outlook) plaatsen dat soort dingen aan de linkerkant.

Ik moet mijn 'dark mode tracker in light mode' CSS ook gaan bijwerken zo te zien. Links plaatsen is me even snel met het volgende in custom CSS gelukt, ik ga hem tzt wel verder uitwerken in een snippet met de juiste breakpoint support:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
@media screen and (min-width: 500px) {
  body.sidebar-open twk-sidebar-pane {
    left: 4rem;
    right: default;
  }
  body.sidebar-open twk-sidebar {
    left: 0;
    right: default;
  }
}
@media screen and (min-width: 1472px) {
  body.sidebar-open {
    margin-left: 25rem;
    margin-right: 0;
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 22:24

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Ik wil wel helpen met testen

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik heb inmiddels al toegang en ik heb de implementatie zojuist even voorverkend op mijn mobieltje. Morgen ga ik even grondiger op mijn desktop kijken. :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 18:40
Ik vraag me af hoe behulpzaam deze interne test zal zijn als ik hier vooral mensen zie die de testomgeving gaan gebruiken om zo snel mogelijk CSS te schrijven om die feed weer terug naar links te verplaatsen.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 14:00
Ja! 💯

Mij maakt het niet uit of de tracker links of rechts staat; ik bezoek Tweakers toch praktisch enkel via de mobiel 😁

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Marrtijn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:40:
Ik vraag me af hoe behulpzaam deze interne test zal zijn als ik hier vooral mensen zie die de testomgeving gaan gebruiken om zo snel mogelijk CSS te schrijven om die feed weer terug naar links te verplaatsen.
Ik heb niet de indruk dat iedereen er op uit is om custom css te schrijven, maar prima dat er op die manier al snippets kunnen zijn bij livegang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Femme schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:43:
[...]

Ik heb niet de indruk dat iedereen er op uit is om custom css te schrijven, maar prima dat er op die manier al snippets kunnen zijn bij livegang.
Dan moeten ze die snippets uiteindelijk ook op de live omgeving plaatsen, en niet enkel op de dev-omgeving.
Dit ter reminder... :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44

crisp

Devver

Pixelated

Om de sidebar links te zetten kom ik ongeveer op dit uit:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
twk-sidebar, twk-sidebar-pane {
  left: -21rem;
  right: unset !important;
}

body.sidebar-open twk-sidebar,
}

#menubar .sidebar-trigger  {
  right: unset;
  transform: rotate(180deg);
}

twk-sidebar-pane .pane__container .pane__header .pane__closebtn {
  order: -1;
}

twk-sidebar-pane .pane__container .pane__header .pane__closebtn .sidebar-trigger {
}

@media (max-width: 799px) {
  body.has-sidebar #search {
    padding-left: 2.5rem;
    padding-right: 10px;
  }
}

@media (min-width: 500px) {
  twk-sidebar {
    left: -25rem;
  }

twk-sidebar .sidebar-buttons button {
    padding-left: 0.125rem;
    padding-right: 0.375rem;
    border-left: 0.25rem solid transparent;
    border-right: 0;
  }

}

}
}

@media (min-width: 800px) {
  body.has-sidebar {
    margin-left: 4rem;
  }

twk-sidebar {
  }

twk-sidebar-pane {
    left: -17rem;
  }
}

@media (min-width: 1472px) {
  @media not (prefers-reduced-motion) {
    body.has-sidebar {
      transition: margin-left 0.3s ease-in-out;
    }
  }

body.sidebar-open {
  }

#menubar {
    padding-left: 4rem;
    padding-right: 0;
  }
}

transition: left 0.3s ease-in-out;
  }
}

Niet geheel triviaal dus... :P

Op de testomgeving: https://feature-tz-sideba...css/snippets/bekijk/2349/

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HashIT
HashIT schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:20:
Ik moet mijn 'dark mode tracker in light mode' CSS ook gaan bijwerken zo te zien.
Dark mode tracker in light mode snippet is alvast klaar voor de nieuwe sidebar:

[ Voor 17% gewijzigd door HashIT op 22-12-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

@Femme

Volgens mij is de poc inmiddels verwijderd (404). Maar wat ik mij herinner:

1. Idee op zich goed.
2. Sidebar rechts is prima. Is ook de meest logische plek. Bespaar je de moeite om een keuze-optie te maken, is de ellende m.b.t. onderhoud/development inderdaad niet waard.
3. De buttons zijn echter vrij groot.
4. Het zou logischer (beter) zijn om content in één sidebar te zien, zonder te moeten switchen. Dat is ook funest voor de retentie.
5. Dan zou je dus slechts één toggle button hebben voor de sidebar in het algemeen.
6. Sidebar zou prominenter/belangrijker gemaakt moeten worden op mobile. Bijv. door een icoon in de header.
7. Met de sidebar geactiveerd springt de content net te snel naar compacte weergave. Idealiter oplossen door van zowel de sidebar als content (breakpoints) wat ruimte af te snoepen.

Aanbevelingen
- Eén sidebar met nieuws én forum.
- In mobile view: toggle button in header verwerken.
- In mobile view: in verband met ruimte, het configuratie-icoon verwijderen en functionaliteit onderbrengen in user menu of algemeen menu.
- Sidebar een px of 30 smaller maken. Wellicht door middel van een combinatie van minder padding en kleinere width.
- Frontpage mediaqueries finetunen zodat de weergave nét iets minder snel naar de compactere weergave springt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Saven schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:13:
@Femme

Volgens mij is de poc inmiddels verwijderd (404). Maar wat ik mij herinner:

1. Idee op zich goed.
2. Sidebar rechts is prima. Is ook de meest logische plek. Bespaar je de moeite om een keuze-optie te maken, is de ellende m.b.t. onderhoud/development inderdaad niet waard.
3. De buttons zijn echter vrij groot.
4. Het zou logischer (beter) zijn om content in één sidebar te zien, zonder te moeten switchen. Dat is ook funest voor de retentie.
5. Dan zou je dus slechts één toggle button hebben voor de sidebar in het algemeen.
6. Sidebar zou prominenter/belangrijker gemaakt moeten worden op mobile. Bijv. door een icoon in de header.
7. Met de sidebar geactiveerd springt de content net te snel naar compacte weergave. Idealiter oplossen door van zowel de sidebar als content (breakpoints) wat ruimte af te snoepen.

Aanbevelingen
- Eén sidebar met nieuws én forum.
- In mobile view: toggle button in header verwerken.
- In mobile view: in verband met ruimte, het configuratie-icoon verwijderen en functionaliteit onderbrengen in user menu of algemeen menu.
- Sidebar een px of 30 smaller maken. Wellicht door middel van een combinatie van minder padding en kleinere width.
- Frontpage mediaqueries finetunen zodat de weergave nét iets minder snel naar de compactere weergave springt.
Bedankt voor de feedback.

Wat betreft je opmerking over het samenvoegen van overzichten: de tracker kun je naar eigen wens inrichten. We zullen dat alleen ook voor mijn topics, bookmarks en gevolgde topics moeten mogelijk maken (die krijgen hun eigen view in de sidebar maar kunnen nog niet ingesteld worden in de tracker).

Voor het plaatsen van de toggle button in de header wil ik uitzoeken wat de impact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Saven schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:13:
[...]

De breakpoints zijn (exact) afgestemt op het bredere grid van de frontpage. Het is de bedoeling dat we ook de andere pagina's van de website langzaam om gaan zetten naar dit bredere grid op desktop.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
crisp schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:40:
Om de sidebar links te zetten kom ik ongeveer op dit uit:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
  left: -21rem;
  right: unset !important;
}

body.sidebar-open twk-sidebar,
}

#menubar .sidebar-trigger  {
}

twk-sidebar-pane .pane__container .pane__header .pane__closebtn {
  order: -1;
}

twk-sidebar-pane .pane__container .pane__header .pane__closebtn .sidebar-trigger {
}

@media (max-width: 799px) {
  body.has-sidebar #search {
    padding-left: 2.5rem;
    padding-right: 10px;
  }
}

@media (min-width: 500px) {
  twk-sidebar {
    left: -25rem;
  }

twk-sidebar .sidebar-buttons button {
    padding-left: 0.125rem;
    padding-right: 0.375rem;
    border-left: 0.25rem solid transparent;
    border-right: 0;
  }

}

}
}

@media (min-width: 800px) {
  body.has-sidebar {
    margin-left: 4rem;
  }

twk-sidebar {
  }

twk-sidebar-pane {
    left: -17rem;
  }
}

@media (min-width: 1472px) {
    body.has-sidebar {
      transition: margin-left 0.3s ease-in-out;
    }
  }

body.sidebar-open {
  }

#menubar {
    padding-left: 4rem;
    padding-right: 0;
  }
}

transition: left 0.3s ease-in-out;
  }
}

Niet geheel triviaal dus... :P

Op de testomgeving: https://feature-tz-sideba...css/snippets/bekijk/2349/
Dit werkt gelukkig, Wist niet wat ik zag, wat een drama om deze opeens rechts te zien zonder ook maar enige optie het weer zoals vanouds terug te krijgen :X

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Heeft deze test ook het onderstaande probleem opgeleverd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnLgrdFAtC1HHNRVmtIry5SlDLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHWY6EIVo8rr4qTI7xfLvBpV.jpg?f=fotoalbum_large

Navigatie balk leeg wanneer ik erop klik.
Normaal klik en klik op forum.(of mis klik op gear)
En dan forum lezen...

Desktop weergave geeft mij in de bovenbalk wel forum.
Maar zonder Desktop weergave op chrome for Android kom ik niet meer rechtstreeks in forum terecht.

[ Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 30-01-2024 16:08 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

jack zomer schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:50:
Heeft deze test ook het onderstaande probleem opgeleverd?

[Afbeelding]

Navigatie balk leeg wanneer ik erop klik.
Normaal klik en klik op forum.(of mis klik op gear)
En dan forum lezen...

Desktop weergave geeft mij in de bovenbalk wel forum.
Maar zonder Desktop weergave op chrome for Android kom ik niet meer rechtstreeks in forum terecht.
Even je cache legen ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Volgens mij is die publiekelijk beschikbaar, ik zie hem nu ook. Is er een mogelijkheid om hem links te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-09 19:24
EValentino schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:15:
Volgens mij is die publiekelijk beschikbaar, ik zie hem nu ook. Is er een mogelijkheid om hem links te krijgen?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77577246

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HashIT
Ik heb bovenstaande in een snippet gezet: Sidebar links

Deze is wel substantieel anders dan de snippet die nu vrij populair is: Fix de nieuwe verslechterde sidebar / sidebar weer links Die probeert meer de ouderwetse tracker te emuleren, door de iconen bovenin te plaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik wilde mij onthouden van een reactie, maar toch... ook ik snap niet waarom de tracker rechts is geplaatst. Elke (grote) organistaie welke iets met een GUI doet zet navigatie menu's altijd aan de linker zijde, dat zal niet zonder reden zijn. Voor mij is de tracker het start punt voor de site. Nieuws items is altijd even scannen, maar de tracker verweg het belangrijkst... gelukkig zijn er mogelijkheden het zelf weer te 'herstellen'.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 30-01-2024 20:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat is overigens de reden dat de Tracker niet open kan blijven staan bij gebruik van het forum?

[ Voor 255% gewijzigd door _Dune_ op 31-01-2024 00:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 17:15
Sinds vandaag valt mij dit topic dus pas op. Schijnbaar heb ik bij de developer update 275 ook overheen gelezen, maar goed die was ook bijna tijdens de feestdagen.

Laat ik voorop stellen dat de (introductie van) de nieuwe sidebar een flater eerste klas is. Teruglezend in de developer update 275 werd al duidelijk dat men gemiddeld genomen niet bepaald positief was over het weghalen van de Tracker en de optie om dit soort info links in het scherm te zetten. In de developer update van vandaag kan je denk ik wel stellen dat 90% of meer van de reacties zijn in de trend van "ik wil de oude Tracker terug", "Hoe krijg ik de boel weer links uitgelijnd" of "Hoe kan ik die onzin verbergen". Dat spreekt toch wel boekdelen.

Wat mijn inziens ook boekdelen spreekt is de openingspost hier en de reacties van Femme in o.a. de developer update 275. Er wordt functionaliteit veranderd en customizability weggehaald en de algehele toon is "ja jammer dan, wij denken dat dit de manier is hoe jullie t moeten gebruiken". Nou lekker dan, voel je je echt een gewaardeerd Tweakers member door (niet dus).
Ik heb geen inzicht in het algeheel gebruik van de oude Tracker, afgezien van hoe ik en collega's/vrienden het gebruiken, maar indien er gesteld wordt dat het gebruik "beperkt" is/was kan ik daar deels ook wel een verklaring voor vinden. Op de mobiele versie van de website was de Tracker al lang weggestopt, als het tweede tabblad onder het hamburger/navigatiemenu linksboven. Wanneer ik bijvoorbeeld snel wil zien wat de laatste nieuwe V&A advertentie zijn, dan ging dat op de desktop in 1 oogopslag, op mn mobiel moest ik een menu openen en van tabblad wisselen. In dat geval kon ik net zo snel kiezen voor menu openen en de link "Vraag en Aanbod" kiezen. Tsja, dan gebruikte ik de Tracker minder, omdat het design al slechter was dan op de desktop.

Met dank aan enkele behulpzame mede Tweakers heb ik met een custom CSS de Tracker weer gewoon links staan en de rest verborgen, mijn inziens de meest logische plek voor een overzicht/menu. Ik hoop eerlijk gezegd dat deze update, v.w.b. de Tracker/Sidebar gewoon teruggedraaid wordt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shifra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 02:08
HashIT schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:44:
Ik heb bovenstaande in een snippet gezet: Sidebar links

Deze is wel substantieel anders dan de snippet die nu vrij populair is: Fix de nieuwe verslechterde sidebar / sidebar weer links Die probeert meer de ouderwetse tracker te emuleren, door de iconen bovenin te plaatsen.
Zo blij met deze post. Ik zat al te bedenken hoe ik hem links moet zetten desnoods met een 2de pagina geminimaliseerd op de tracker en die links te plaatsen. Letterlijk alles wat ik op de computer doe heeft het menu links staan en dan moet tweakers het opeens rechts zetten. Geef ons dan de optie via instelling of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Moi_in_actie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 00:04:
Wat mijn inziens ook boekdelen spreekt is de openingspost hier en de reacties van Femme in o.a. de developer update 275. Er wordt functionaliteit veranderd en customizability weggehaald en de algehele toon is "ja jammer dan, wij denken dat dit de manier is hoe jullie t moeten gebruiken". Nou lekker dan, voel je je echt een gewaardeerd Tweakers member door (niet dus).
De wereld is nu eenmaal aan verandering onderhevig. Dat een aantal mensen met (een vleugje) autisme (geen flame) daar niet zo goed mee om kunnen gaan is vervelend voor ze maar komt heus wel goed hoor. En alsof je je überhaupt gewaardeerd moet/hoeft te voelen op een internetforum :'). Je bent maar een user, geen redacteur die hier vrijwillig artikelen schrijft hè :D

Sidebar rechts is vanuit ui/ux oogpunt nu eenmaal de meest logische plek, het is niet voor niets dat vrijwel alle (tech) sites die aan de rechterkant hebben. De enige reden dat mensen de sidebar links hadden was omdat dit van oudsher nou eenmaal zo stond. Dat was voor vrijwel niemand een bewuste of doordachte keuze, maar gewoon zo ontstaan. Nu is het een dagje wennen en dan kun je je weer druk maken om belangrijke dingen ;)

_Dune_ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:14:
Ik wilde mij onthouden van een reactie, maar toch... ook ik snap niet waarom de tracker rechts is geplaatst. Elke (grote) organistaie welke iets met een GUI doet zet navigatie menu's altijd aan de linker zijde, dat zal niet zonder reden zijn. Voor mij is de tracker het start punt voor de site. Nieuws items is altijd even scannen, maar de tracker verweg het belangrijkst... gelukkig zijn er mogelijkheden het zelf weer te 'herstellen'.
Menu != "sidebar"

@Femme Top dat er i.t.t. de beta nu ook een algemene button is met een overzicht van alles :). Eén puntje van feedback/kritiek en mij meteen opvalt. Er zit een kleine latency in het zien van de sidebar en geeft een soort flicker. Dan heb ik het niet over de items zelf die nog moeten laden, maar echt het element. Ik gok dat het komt doordat het een custom element / web component is, maar de JS niet snel genoeg wordt ingeladen. Of dat de JS die de zichtbaarheid checkt/set niet snel genoeg wordt uitgevoerd.

De sidebar hoort iig gewoon direct zichtbaar te zijn. Wat dat betreft ben ik dan weer een beetje autistisch :+

[ Voor 32% gewijzigd door Saven op 31-01-2024 09:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Saven schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:39:
[...]

De wereld is nu eenmaal aan verandering onderhevig. Dat een aantal mensen met (een vleugje) autisme (geen flame) daar niet zo goed mee om kunnen gaan is vervelend voor ze maar komt heus wel goed hoor. En alsof je je überhaupt gewaardeerd moet/hoeft te voelen op een internetforum :'). Je bent maar een user, geen redacteur die hier vrijwillig artikelen schrijft hè :D
Je noemt het geen flame, maar de toon die je gebruikt is wel lekker denigrerend. Jezelf verschuilen achter oneliners als "De wereld is nu eenmaal aan verandering onderhevig" zegt ook helemaal niets. Dat er dingen worden aangepast en/of verbeterd is prima. Echter, indien blijkt dat het overgrote meerendeel van de mensen, de lezers/klanten van Tweakers, niet blij zijn met een verandering, dan mag dit toch worden aangekaart? Daarbij waren er bij de vooraankondiging in de developer update 275 al heel wat vragen en twijfels over de implementatie, daar is schijnbaar niets mee gedaan.
Sidebar rechts is vanuit ui/ux oogpunt nu eenmaal de meest logische plek, het is niet voor niets dat vrijwel alle (tech) sites die aan de rechterkant hebben. De enige reden dat mensen de sidebar links hadden was omdat dit van oudsher nou eenmaal zo stond. Dat was voor vrijwel niemand een bewuste of doordachte keuze, maar gewoon zo ontstaan. Nu is het een dagje wennen en dan kun je je weer druk maken om belangrijke dingen ;)
En weer afronden met een onnodige kleinerende opmerking... Enfin, ik heb eens even gekeken naar een legio aan grote tech websites. Jouw statement lijkt niet te kloppen; van grofweg 20-25 grote tech websites die ik bekeken heb (met o.a Marktplaats, CNET, Engadget, LTT, Wired, Consumentenbond, Androidplanet, iCulture, Github, Apple, Business Insider enzovoorts), heeft 80%+ helemaal niets wat lijkt op een sidebar en/of tracker. Enkelen hebben iets soortgelijks rechts staan (maar dan rechts in het midden, LinusTechTips forum), anderen hebben zoiets links staan (Marktplaats).

En voor wat betreft UX design: een van de eerste hits die ik krijg m.b.t. "ux design sidebar" levert deze casestudy op. Wat wordt daar gesteld?
We know from eyetracking studies that attention leans left on websites: users look at the left half of the screen 80% of the time. The real estate on the left side of the screen is valuable, and placing your navigation there makes it likely to be noticed and scanned by your users.
Daar stelt men dus juist dat links de meest logische positie is. Mijn inziens ook niet verwonderlijk, aangezien we van links naar rechts lezen, dus altijd links beginnen met kijken.

Onder de streep gaat het er ook niet om wat ik als enkele persoon ervan vindt (ik los het wel op met een custom CSS), maar gezien de reacties in de beide developer updates zijn de meeste mensen er niet bepaald blij mee. En ik dacht laat ik in ieder geval iets uitgebreidere feedback hier formuleren dan sommige random one-liners in de reacties onder de frontpage post (in de trend van "wat een bagger").

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Moi_in_actie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Daar stelt men dus juist dat links de meest logische positie is. Mijn inziens ook niet verwonderlijk, aangezien we van links naar rechts lezen, dus altijd links beginnen met kijken.
Ze hebben het daar over navigatie, en dat is de tracker niet. De navigatie staat bij ons bovenaan ;) De tracker is ook niet het belangrijkste op de pagina. Door de tracker rechts te plaatsen leg je feitelijk juist meer de nadruk op het belangrijkste van de pagina: de content.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
crisp schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Ze hebben het daar over navigatie, en dat is de tracker niet. De navigatie staat bij ons bovenaan ;) De tracker is ook niet het belangrijkste op de pagina. Door de tracker rechts te plaatsen leg je feitelijk juist meer de nadruk op het belangrijkste van de pagina: de content.
Ze praten over "sidebar navigation". De Tracker van Tweakers is een menu met navigatielinks naar de meest recente forumtopics, V&A advertenties, productreviews etc. Je kan een semantische discussie hebben over wat navigatie is, maar mijn inziens wordt de Tracker gebruikt om te zien wat er speelt en om daarheen te navigeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Het is duidelijk dat veel mensen het jammer vinden. Wat ik jammer vind is dat er een optie weggehaald is die er altijd al was. Dat voelt weinig als een upgrade. Zeker omdat het, blijkbaar, met paar regels CSS te verhelpen is. Het “zware onderhoud” dat dit nodig heeft, is in al die jaren blijkbaar nooit een probleem geweest.

Het is ook, vrij duidelijk, dat dit niet gaat veranderen. Blijkbaar zijn er toch niet genoeg mensen die het een probleem vinden die voldoende impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Moi_in_actie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Ze praten over "sidebar navigation". De Tracker van Tweakers is een menu met navigatielinks naar de meest recente forumtopics, V&A advertenties, productreviews etc. Je kan een semantische discussie hebben over wat navigatie is, maar mijn inziens wordt de Tracker gebruikt om te zien wat er speelt en om daarheen te navigeren :)
Maar dan nog vind ik de stelling tegenstrijdig; als de linkerkant de meest kostbare screen-estate is dan wil je daar geen secundaire 'navigatie' plaatsen lijkt me, maar juist de belangrijkere zaken.

De oude tracker was ingeklapt (wat de default was) trouwens ook nauwelijks zichtbaar en daarmee ook vindbaar, wat we nu pogen op te lossen met een altijd-zichtbare (op desktop) sidebar. Maar omdat die juist weer altijd zichtbaar is willen we hem ook niet tè prominent maken, wat ook weer pleit voor een plek aan de rechterkant :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

graceful schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:02:
Het is duidelijk dat veel mensen het jammer vinden. Wat ik jammer vind is dat er een optie weggehaald is die er altijd al was. Dat voelt weinig als een upgrade. Zeker omdat het, blijkbaar, met paar regels CSS te verhelpen is. Het “zware onderhoud” dat dit nodig heeft, is in al die jaren blijkbaar nooit een probleem geweest.

Het is ook, vrij duidelijk, dat dit niet gaat veranderen. Blijkbaar zijn er toch niet genoeg mensen die het een probleem vinden die voldoende impact hebben.
Het probleem met dit soort features is dat het wel degelijk in de weg zit; het is niet alleen onderhoud op de code, maar je moet er ook bij andere designkeuzes altijd rekening mee houden, je moet het altijd meenemen bij testing (anders sluipen er geheid bugs in, iets waar we helaas vaak tegenaan gelopen zijn), er zitten vaak verborgen dependencies in (de oude tracker en de navigatie waren bijvoorbeeld erg van elkaar afhankelijk), en het belemmert je in het geheel om nieuwe dingen uit te proberen.

In dit geval is de code van de tracker/sidebar ook geheel opnieuw opgezet. Het scheelt daarbij enorm als je allerlei features niet hoeft mee te nemen. Het is een soort 'reset' naar een schone lei, waarvandaan we dan weer verder kunnen itereren naar gelang de behoefte er ècht blijkt te bestaan. Maar die behoefte is lastig objectief te bepalen vanuit een aantal negatieve reacties op de verandering; juist de mensen die een verandering negatief ervaren zijn vocaal, maar dat geeft geen inzicht in het aantal mensen dat wel blij is met de verandering.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

crisp schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Op de Frontpage snap ik dat argument. Op het forum niet. Tegeljkertijd snap ik ook dat het ding laten verspringen ook geen optie is. Ik vind hem wel vrij aanwezig omdat de tracker net een donkerder tintje grijs is dan andere grijze elementen op het scherm. Ik zou het mooier vinden als dat gelijk is, of de tracker lichter.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
crisp schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Maar dan nog vind ik de stelling tegenstrijdig; als de linkerkant de meest kostbare screen-estate is dan wil je daar geen secundaire 'navigatie' plaatsen lijkt me, maar juist de belangrijkere zaken.
Of dit voor eenieder een primair onderdeel is van (de navigatie van) de website kan ik niet beoordelen, dat zou uit onderzoek moeten blijken. Voor mij is het dat het wel, zeker voor wat betreft forum posts. Tenzij ik specifiek naar iets op zoek ben of actief een topic aan het volgen ben, dan kijk ik in de Tracker naar welke topics actief op gereageerd wordt en of deze topics wellicht interessant zijn om te lezen. Ik gebruik dan ook de navigatie vanuit de Tracker, ik ga niet weer via de hoofdbalk bovenin zoeken via 3 of 4 stappen waar ik moet zijn om dat topic te vinden. De hoofnavigatie gebruik ik vrijwel uitsluitend om naar de Pricewatch te gaan of mijn account of hieraan gelieerde zaken. Dit deels ook omdat deze zaken niet via de Tracker te bereiken zijn.

Maar goed, ik neem aan dat men bij Tweakers hier onderzoek naar heeft gedaan naar het gebruik en het gedrag.
De oude tracker was ingeklapt (wat de default was) trouwens ook nauwelijks zichtbaar en daarmee ook vindbaar, wat we nu pogen op te lossen met een altijd-zichtbare (op desktop) sidebar.
Voor wat betreft onderzoek: mocht er onderzoek gedaan zijn, dan zijn de cijfers hierdoor al niet representatief voor het in kaart brengen van gebruik/gedrag. Ik meen dat hierboven al een keer gesteld werd dat de Tracker weinig gebruikt werd. Gevalletje van "goh je meent het", als de default is dat de Tracker (en diens meerwaarde) niet standaard zichtbaar is. Op de mobiele website was dat ook al niet het geval, daar kon je de Tracker alleen inzien door het navigatiemenu te openen en dan nog naar een ander tabblad te wisselen. In dat geval doe je onderzoek naar iets waarbij je vooraf al bepaalde variabelen dusdanig insteld dat deze de uitkomst beinvloeden.
Maar omdat die juist weer altijd zichtbaar is willen we hem ook niet tè prominent maken, wat ook weer pleit voor een plek aan de rechterkant :)
Nou ja... indien je wilt dat de meest waardevolle informatie links staat, dan is men met de huidige oplossing daar niet beter mee af. Daarmee staat er links helemaal niets, alleen maar whitespace. Ja, indien je de Tracker uitklapt staat de lijst met frontpage posts iets verder naar links dan wanneer deze dichtgeklapt is. Maar uiterst links is de waardevolle informatie drastisch afgenomen; van een gevulde Tracker, naar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Enfin, ik heb eens even gekeken naar een legio aan grote tech websites. Jouw statement lijkt niet te kloppen; van grofweg 20-25 grote tech websites die ik bekeken heb (met o.a Marktplaats, CNET, Engadget, LTT, Wired, Consumentenbond, Androidplanet, iCulture, Github, Apple, Business Insider enzovoorts), heeft 80%+ helemaal niets wat lijkt op een sidebar en/of tracker. Enkelen hebben iets soortgelijks rechts staan (maar dan rechts in het midden, LinusTechTips forum), anderen hebben zoiets links staan (Marktplaats).
8)7 Het ging over tech-blog/-nieuws (achtige) sites. De helft is dus niet relevant. De andere helft heeft gewoon een sidebar of iets dat je sidebar mag noemen.
En voor wat betreft UX design: een van de eerste hits die ik krijg m.b.t. "ux design sidebar" levert deze casestudy op. Wat wordt daar gesteld?
[...]
Daarnaast probeer je dus ook "eigen onderzoek" te doen, wat op zich goed is. Maar waar je de bronnen dus niet begrijpt en verkeerd interpreteert. Dat geeft niet, het is immers een artikel van frontend devs/ux'ers voor frontend devs/ux'ers. Sidebar navigation is een ander begrip dan sidebar items/content.

Als je niet precies weet waar je over praat kun je beter niet in discussie gaan met mensen die er wel verstand van hebben en het gewoon aannemen ;) Niet alleen van mij maar @crisp is notabene front-end developer op Tweakers.

Daar hebben ze overigens een naam voor :+.
Moi_in_actie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Je artikel is helemaal niet relevant dus het is ook niet zinvol om het op """" semantische discussie """" (lol) te gooien. Concreet: de sidebar is geen primaire content en geen primaire navigatie. Die "moet" dus niet de nadruk krijgen door als eerste getoond te worden. Zo eenvoudig is het, alle termen zijn verder irrelevant.

Je vind de positie rechts gewoon vervelend en dat is prima. Maar gebruik dan gewoon een css snippet als je verandering weigert te accepteren. En neem dan voor de rest gewoon aan wat de "experts" zeggen. We zijn er niet om je te pesten ofzo d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Moi_in_actie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Of dit voor eenieder een primair onderdeel is van (de navigatie van) de website kan ik niet beoordelen, dat zou uit onderzoek moeten blijken. Voor mij is het dat het wel, zeker voor wat betreft forum posts. Tenzij ik specifiek naar iets op zoek ben of actief een topic aan het volgen ben, dan kijk ik in de Tracker naar welke topics actief op gereageerd wordt en of deze topics wellicht interessant zijn om te lezen. Ik gebruik dan ook de navigatie vanuit de Tracker, ik ga niet weer via de hoofdbalk bovenin zoeken via 3 of 4 stappen waar ik moet zijn om dat topic te vinden. De hoofnavigatie gebruik ik vrijwel uitsluitend om naar de Pricewatch te gaan of mijn account of hieraan gelieerde zaken. Dit deels ook omdat deze zaken niet via de Tracker te bereiken zijn.

Maar goed, ik neem aan dat men bij Tweakers hier onderzoek naar heeft gedaan naar het gebruik en het gedrag.

[...]

Voor wat betreft onderzoek: mocht er onderzoek gedaan zijn, dan zijn de cijfers hierdoor al niet representatief voor het in kaart brengen van gebruik/gedrag. Ik meen dat hierboven al een keer gesteld werd dat de Tracker weinig gebruikt werd. Gevalletje van "goh je meent het", als de default is dat de Tracker (en diens meerwaarde) niet standaard zichtbaar is. Op de mobiele website was dat ook al niet het geval, daar kon je de Tracker alleen inzien door het navigatiemenu te openen en dan nog naar een ander tabblad te wisselen. In dat geval doe je onderzoek naar iets waarbij je vooraf al bepaalde variabelen dusdanig insteld dat deze de uitkomst beinvloeden.

[...]

Nou ja... indien je wilt dat de meest waardevolle informatie links staat, dan is men met de huidige oplossing daar niet beter mee af. Daarmee staat er links helemaal niets, alleen maar whitespace. Ja, indien je de Tracker uitklapt staat de lijst met frontpage posts iets verder naar links dan wanneer deze dichtgeklapt is. Maar uiterst links is de waardevolle informatie drastisch afgenomen; van een gevulde Tracker, naar niets.
8)7 Waarom steken we hier nog tijd in? Blijkbaar wil je het niet begrijpen. Misschien zijn er nog vacatures vrij bij dpg voor een senior designer, dat past jou goed lees ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Saven schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:53:
[...]

8)7 Waarom steken we hier nog tijd in? Blijkbaar wil je het niet begrijpen. Misschien zijn er nog vacatures vrij bij dpg voor een senior designer, dat past jou goed lees ik ;)
Ik ga er ook geen moeite meer in steken als dit de reactie/houding is vanuit Tweakers. Nergens beweer ik (een betere) UX designer te zijn, nergens beweer ik alle wijsheid in pacht te hebben. Ik geef hier alleen aan wat ik denk en wat schijnbaar heel wat klanten/lezers van Tweakers ook denken. De custom CSS om de Tracker weer links te zetten is binnen 1 dag een van de meest populaire custom CSS files, plek 7 van 506. Je kunt als expert prima het beste beeld hebben van "hoe het zou moeten zijn", als de klant het liever anders ziet, wat weegt dan uiteindelijk het zwaarste?
Maar goed, ik laat het hierbij, het is niet aan mij om de website te designen en ook niet om de communitie tevreden te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:11
[...]

Je noemt het geen flame, maar de toon die je gebruikt is wel lekker denigrerend. Jezelf verschuilen achter oneliners als "De wereld is nu eenmaal aan verandering onderhevig" zegt ook helemaal niets. Dat er dingen worden aangepast en/of verbeterd is prima. Echter, indien blijkt dat het overgrote meerendeel van de mensen, de lezers/klanten van Tweakers, niet blij zijn met een verandering, dan mag dit toch worden aangekaart? Daarbij waren er bij de vooraankondiging in de developer update 275 al heel wat vragen en twijfels over de implementatie, daar is schijnbaar niets mee gedaan.
Maar het overgrote deel van de bezoekers? Ik zie voornamelijk dezelfde mensen altijd klagen, ik zie geen overgroot deel van de bezoekers klagen anders liep het forum wel vol met vragen.

Er veranderen nou eenmaal dingen. Dingen worden geoptimaliseerd en getest. Dat er vervolgens een klein deel moeite van ondervindt, dat kan best, risico heb je altijd. Het overgrote deel zal er geen last van hebben (ik hoor / zie ze nergens :) ).

Er zijn dingen verandert, en over 2 weken merk je er niks meer van (tenzij je blijft hangen dan heb je overal last van natuurlijk). En er zal de komende tijd nog wel wat gefinetuned worden en gaat het alleen maar beter worden :)

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
We hebben de bewuste keuze gemaakt om het aantal personalisatiemogelijkheden te beperken. De ervaring leert dat personalisatie ons vroeg of laat tegenwerkt omdat features nodeloos complex worden en er rekening gehouden moet worden met allerlei uitzonderingssituaties. Dit kan zo uit de hand lopen dat het meespeelt bij overwegingen om een verbetering überhaupt te bouwen.

Let wel dat het hier niet alleen gaat om een positie van de sidebar of de optie om 'm helemaal te verbergen. We krijgen feitelijk bij elke wijzigingen die we doen het verzoek om 'm optioneel te maken of terug te kunnen draaien naar de oude situatie. Het is onbegonnen werk om dat allemaal mogelijk te maken én te onderhouden.

We kiezen er daarom bewust voor om personalisatie te doen in co-creatie met de community via custom-css snippets. Het is mogelijk om de sidebar links weer te geven of helemaal te verbergen, alleen niet ingebakken in een optie maar via snippets die je relatief eenvoudig kunt aanzetten.

Wat betreft de keuze over links of rechts: we maken hierbij een keuze op basis we denk dat goed is voor de gemiddelde tweaker. Uit dat blijkt dat de tracker geen primair navigatiemiddel is. Daar is het ook niet voor bedoeld. Omdat de sidebar altijd in beeld is (in ieder geval het deel met de menuopties) kiezen we voor een minder prominente positie rechts. Er zijn legio voorbeeld van applicaties die dit op vergelijkbare wijze doen.

Ik begrijp heel goed dat je persoonlijke voorkeuren anders zijn, maar nogmaals daar hebben we custom css voor met kant-en-klare snippets uit de community.

Inmiddels is deze discussie, die oorspronkelijk is gestart als een oproep voor bètatesters, ontspoord. We verzoeken jullie om verder te discussiëren in Nieuwe sidebar .
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
We verzoeken jullie om verder te discussiëren in het topic Nieuwe sidebar.