Muziekproductie PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-05 03:12
Hallo allemaal,

Ik wil een nieuwe PC bouwen waar ik voornamelijk muziek mee ga produceren.
De vorige keer hebben jullie mij erg goed geholpen dus ik hoop hier weer wat waardevolle tips te krijgen.

Voorwaarde:

• Budget rond de €1000,- (excl. GPU en randapparatuur)
• Ik wil graag overstappen naar AMD
• Ik wil graag mijn RTX 2060 Super meenemen vanuit mijn huidige PC
• Zo stil mogelijk: liefst watergekoeld (wel een kant en klaar loopje) en er hoeft geen raampje in de kast te zitten
• Zo klein mogelijke kast: ik wil de PC aan de onderkant van mijn verstelbaar bureau monteren dus graag een zo compact mogelijke kast. Er hoeven geen ledjes e.d. in te zitten, mijn voorkeur gaat uit naar een strak ontwerp, zoals deze Fractal Design kast, al is het even de vraag of dit gaat passen.
• Mobo MOET Thunderbolt supporten op BIOS level. Ik wil een Apollo Twin audio interface aanschaffen, deze dient aangesloten te worden via een Thunderbolt 3 aansluiting.
• Alles SSD opslag, ik ga mijn huidige PC verkopen incl. mijn huidige HDD en SSD's en dan wil ik 3 á 4TB aan SSD opslag aanschaffen.

Dat zijn de belangrijkste punten. Kunnen jullie mij helpen met het opbouwen van een componentenlijst?
Ik ben vooral opzoek naar moederbord, CPU en waterkoeling suggesties. Maar overige componenten die bij het budget passen zoals RAM, PSU e.d. zijn ook altijd welkom :)

Alvast bedankt voor jullie input!

Edit: Nog even ter aanvulling: ik lees veel over dat TB3 compatibiliteit nog wel een dingetje is en dat de meeste mensen deze audio interface i.c.m. MAC systemen gebruiken. Echter hoor ik wel weer positieve verhalen over Gigabyte moederborden, zij zouden ook de mobo's hebben ontworpen voor de eerste Hackintosh systemen die Thunderbolt ondersteunden. Mijn huidige Gigabyte mobo ondersteund echter helaas geen TB. Hier is mijn huidige build for what it's worth.

[ Voor 13% gewijzigd door Sustain op 13-12-2023 14:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik (en anderen) willen je graag helpen, maar je zult eerst zelf een systeem moeten samenstellen want dat is verplicht net zoals dat in 2015 het geval was…

Zie DKA beleid punt 3 en 4.

Wel alvast een paar tips.
Staar je niet blind op Gigabyte. ASRock en Asus hebben ook TB3 / TB4 insteekkaarten.

De FD Terra gaat niet werken. Die heeft maar 1 standaard PCIe slot en je hebt er minimaal 2 nodig (graka en TB kaart). Is bovendien duur in je beoogde budget. Pak liever de uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket.

Waterkoeling is niet nodig. Een luchtkoeler is goed genoeg en stil.

Verder nog wat vragen:
Welke DAW?
Wat voor VSTi’s gebruik je? Voornamelijk synthese of sampling?
Hoeveel instrumenten en effecten gebruik je tegelijkertijd per project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Djarune schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:53:
Ik (en anderen) willen je graag helpen, maar je zult eerst zelf een systeem moeten samenstellen want dat is verplicht net zoals dat in 2015 het geval was…

Zie DKA beleid punt 3 en 4.

Wel alvast een paar tips.
Staar je niet blind op Gigabyte. ASRock en Asus hebben ook TB3 / TB4 insteekkaarten.

De FD Terra gaat niet werken. Die heeft maar 1 standaard PCIe slot en je hebt er minimaal 2 nodig (graka en TB kaart). Is bovendien duur in je beoogde budget. Pak liever de uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket.

Waterkoeling is niet nodig. Een luchtkoeler is goed genoeg en stil.

Verder nog wat vragen:
Welke DAW?
Wat voor VSTi’s gebruik je? Voornamelijk synthese of sampling?
Hoeveel instrumenten en effecten gebruik je tegelijkertijd per project?
Ik wilde de keuzes zo min mogelijk limiteren maar ik zal morgen een lijst samenstellen als beginnetje. Voor mij is eigenlijk de enige vereiste de GPU, de rest mag van worden afgeweken.

Maar de Fractal Design kast kan een fullsize GPU in, de TB3 aansluiting zit toch gewoon bij het i/o paneel van de mobo? Ik wil juist geen externe TB3 insteekkaarten gebruiken, ik lees dat dit vaak niet compatible is met de audio interface. Ook staat op de website van de fabrikant:
Thunderbolt to FireWire adapters and Thunderbolt hubs are not tested or supported and may cause unexpected behavior.
En ik lees op hun forums dat PCI kaarten met TB aansluitingen ook vaak problemen geven.

Ik gebruik FL Studio, draai veel softsynths maar ook samplers als Kontakt die veel RAM gebruiken. Ik werk wel met grote projecten á 100 tracks. Loop met mijn huidige build echt tegen limitaties op dat de grote projecten vastlopen, zie dan voornamelijk m'n CPU spiken maar RAM loopt dan ook redelijk vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:04
Sustain schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:26:
Ik wilde de keuzes zo min mogelijk limiteren maar ik zal morgen een lijst samenstellen als beginnetje. Voor mij is eigenlijk de enige vereiste de GPU, de rest mag van worden afgeweken.
Maar de Fractal Design kast kan een fullsize GPU in, de TB3 aansluiting zit toch gewoon bij het i/o paneel van de mobo? Ik wil juist geen externe TB3 insteekkaarten gebruiken, ik lees dat dit vaak niet compatible is met de audio interface. Ook staat op de website van de fabrikant:
En ik lees op hun forums dat PCI kaarten met TB aansluitingen ook vaak problemen geven.
Ik gebruik FL Studio, draai veel softsynths maar ook samplers als Kontakt die veel RAM gebruiken. Ik werk wel met grote projecten á 100 tracks. Loop met mijn huidige build echt tegen limitaties op dat de grote projecten vastlopen, zie dan voornamelijk m'n CPU spiken maar RAM loopt dan ook redelijk vol.
Misschien dat deze webpagina je nog wat op weg kan helpen.
Wat ik mij afvraag is waarom je per sé die Appollo Twin wil gebruiken, volgens mij zijn er ook wel oplossingen denkbaar zonder die specifieke thunderbolt aansluiting. Voor grote muziekprojecten is vooral een snelle processor en veel RAM geheugen belangrijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07

franssie

Save the albatross

@Sustain ga je voor de Luna als DAW zodat dat ding de interne processors gaat gebruiken?
Die thunderbolt poort op de website ziet er uit als een firewire poort (wat niet raar is) maar dat is niet echt up to date voor dat geld.

uit jouw link "A qualified Thunderbolt 3 to Thunderbolt adapter (not included) is required to connect Universal Audio Thunderbolt products to the Thunderbolt 3 port on the computer. "

Dus zelfs met een Mac (Mini bijvoorbeeld) heb je een converter nodig, die je dan zelf mag kopen - dus geen support.
Ik zou zelf geen systeem om een legacy product heen gaan bouwen, laat hun maar met een upgrade komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Een Digital Audio Workstation (DAW) hoeft tegenwoordig geen hele bijzondere specificaties meer te hebben. Ik ken meerdere mensen die omvangrijke producties draaien op een MacBook Air met M1 chip.

Voor een Windows machine zou ik minimaal 16 GB geheugen nemen. Uiteraard NVMe SSD-opslag, 1 of 2 TB vind ik hier vrij standaard, koop een voldoende grote SSD en schrijf deze niet vol omdat dan je performance inelkaar zakt. Denk ook na over archivering, je hoeft niet al je projecten altijd op SSD te bewaren, je kunt ook prima oude projecten archiveren op een traditionele harde schrijf of NAS die je elders in huis plaatst zodat je geen last hebt van het geluid van de harde schrijven.

Een hedendaagse 'off the shelf' Windows PC zou prima moeten volstaan voor wat je gaat doen.

Waterkoeling is niet per definitie stiller dan luchtkoeling. Gewoon een grote diameter CPU-fan en case-fan die op lage snelheid draaien en je PC is fluisterstil.

Wat betreft audio-interface kan ik je RME aanraden, die is wellicht iets duurder dan de instapper van UAD maar het is een enorm verschil wat betreft stabiliteit. De RME Babyface pro is bijvoorbeeld een investering waar je met gemak 20 jaar mee doet, zeer stabiel en de garantie dat je over 15 jaar nog werkende drivers kunt downloaden. Staar je bij UAD niet blind op de plug-ins want in de praktijk ga je die DSP namelijk niet gebruiken in verband met de verhoogde latency van deze technologie. Alle plug-ins draai je tegenwoordig native.

Voordeel van RME-interfaces, die werken gewoon op een ouderwetse USB 2.0-poort, die beschikt namelijk over meer dan voldoende bandbreedte voor 100 audio-kanalen. Zie video met uitleg: YouTube: Why You Don't Need Thunderbolt For Professional Audio

[ Voor 4% gewijzigd door FrankHe op 14-12-2023 10:15 . Reden: link naar video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Yaksa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:48:
[...]

Wat ik mij afvraag is waarom je per sé die Appollo Twin wil gebruiken, volgens mij zijn er ook wel oplossingen denkbaar zonder die specifieke thunderbolt aansluiting. Voor grote muziekprojecten is vooral een snelle processor en veel RAM geheugen belangrijk.
Een interessante link. Helemaal eens met de claim dat een iGPU prima voldoet, voor en DAW heb je tegenwoordig geen dedicated GPU meer nodig is mijn mening. Bij de selectie van audio-interfaces zie je ineens dat deze site toch niet heel erg professioneel is, hooguit prosumer, dat is wel weer jammer.

• FrankHe
Nog even een aanvulling op geheugengebruik, RAM is op dit moment behoorlijk goedkoop dus kan het geen kwaad om iets meer te plaatsen dan je direct nodig hebt. Bij een budget van Eur 1000 is 16 GB optimaal en is 32 GB luxe, daar heb je echt meer dan voldoende aan, zelfs met zware sample players en honderden plug-ins. Geheugen plaats je natuurlijk in setjes van twee zodat je de snelheidswinst van dual channel hebt. In mijn beleving is 64 GB echt overkill.

• Sustain
Yaksa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:48:
[...]

Ik lees dus juist dat audio interfaces met Thunderbolt 3 aansluitingen sneller zijn/minder latency hebben? Daarnaast spreekt de bijkomende software me ook aan. Het werd me ook aangeraden door een vriend, alleen hij werkt dus met Mac & Logic Pro X, dat is voor mij wel een no-go. Ook als ik jouw link bekijk (welk wel handig is!) komt de Apollo Twin er weer als uitblinker uit bij de audio interfaces. Ik gebruik mijn interface o.a. ook om mic's en hardware synths mee op te nemen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:04
Sustain schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:49:
[...]Ik lees dus juist dat audio interfaces met Thunderbolt 3 aansluitingen sneller zijn/minder latency hebben?
Volgens mij schrijft @FrankHe iets anders...
Maar goed, het zijn jouw centjes. Ik zou gaan voor een systeem wat over 10 jaar ook nog werkt en ondersteund wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sustain
franssie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:34:
@Sustain ga je voor de Luna als DAW zodat dat ding de interne processors gaat gebruiken?
Die thunderbolt poort op de website ziet er uit als een firewire poort (wat niet raar is) maar dat is niet echt up to date voor dat geld.

uit jouw link "A qualified Thunderbolt 3 to Thunderbolt adapter (not included) is required to connect Universal Audio Thunderbolt products to the Thunderbolt 3 port on the computer. "

Dus zelfs met een Mac (Mini bijvoorbeeld) heb je een converter nodig, die je dan zelf mag kopen - dus geen support.
Ik zou zelf geen systeem om een legacy product heen gaan bouwen, laat hun maar met een upgrade komen.
Ik ga LUNA niet gebruiken. Wel de UAD plugins die erbij komen. Maar zou een moederbord met onboard Thunderbolt aansluitingen niet gewoon moeten werken dan? Bijvoorbeeld deze van Gigabyte (zie specificaties > USB).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07

franssie

Save the albatross

Sustain schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:55:
[...]

Ik ga LUNA niet gebruiken. Wel de UAD plugins die erbij komen. Maar zou een moederbord met onboard Thunderbolt aansluitingen niet gewoon moeten werken dan? Bijvoorbeeld deze van Gigabyte (zie specificaties > USB).
Of het werkt zou je aan de fabrikant kunnen vragen, maar ik ben bang dat zij ook geen garanties durven te geven.

Die https://www.rme-audio.de/babyface-pro-fs.html die @FrankHe adviseert zou ik eerder kopen. Denk dat je huidige systeem het allemaal ook wel aankan.
Maar ik ben geen producer, speel/kloot wel eens wat met garageband / Tracktion Waveform icm een 2i2 dus een stap omhoog kan ik je niet mee helpen. De 2i2 heb je al zag ik in je PC config.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sustain
FrankHe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:55:
Een Digital Audio Workstation (DAW) hoeft tegenwoordig geen hele bijzondere specificaties meer te hebben. Ik ken meerdere mensen die omvangrijke producties draaien op een MacBook Air met M1 chip.

Voor een Windows machine zou ik minimaal 16 GB geheugen nemen. Uiteraard NVMe SSD-opslag, 1 of 2 TB vind ik hier vrij standaard, koop een voldoende grote SSD en schrijf deze niet vol omdat dan je performance inelkaar zakt. Denk ook na over archivering, je hoeft niet al je projecten altijd op SSD te bewaren, je kunt ook prima oude projecten archiveren op een traditionele harde schrijf of NAS die je elders in huis plaatst zodat je geen last hebt van het geluid van de harde schrijven.

Een hedendaagse 'off the shelf' Windows PC zou prima moeten volstaan voor wat je gaat doen.

Waterkoeling is niet per definitie stiller dan luchtkoeling. Gewoon een grote diameter CPU-fan en case-fan die op lage snelheid draaien en je PC is fluisterstil.

Wat betreft audio-interface kan ik je RME aanraden, die is wellicht iets duurder dan de instapper van UAD maar het is een enorm verschil wat betreft stabiliteit. De RME Babyface pro is bijvoorbeeld een investering waar je met gemak 20 jaar mee doet, zeer stabiel en de garantie dat je over 15 jaar nog werkende drivers kunt downloaden. Staar je bij UAD niet blind op de plug-ins want in de praktijk ga je die DSP namelijk niet gebruiken in verband met de verhoogde latency van deze technologie. Alle plug-ins draai je tegenwoordig native.

Voordeel van RME-interfaces, die werken gewoon op een ouderwetse USB 2.0-poort, die beschikt namelijk over meer dan voldoende bandbreedte voor 100 audio-kanalen. Zie video met uitleg: YouTube: Why You Don't Need Thunderbolt For Professional Audio
De GPU heb ik inderdaad niet zozeer voor de DAW, ik render ook wat filmpjes in After Effects e.d. dus daar heb ik de GPU voor, maar mijn huidige volstaat prima waar ik het voor gebruik. Maar die is dus excl. het €1000,- budget want die heb ik al.

Verder komen jouw aanbevelingen redelijk overeen met mijn huidige setup, en toch heb ik het idee dat ik tegen performance limitaties aan loop. Ik heb wel allemaal SATA SSD's en heb ze redelijk vol geschreven, wellicht dat daar winst te behalen valt. Zou het veel meerwaarde hebben om SSD's in RAID 0 te configureren voor betere performance met samplers e.d.? Of is dat geld over de balk gooien? Ik kan het geld ook aan upgrades uitgeven uiteraard, hoeft niet perse een nieuwe build te zijn.

Mijn huidige PC staat op m'n bureau en ik hoor de fans wel. Ik heb recent nog alle chassis fans vervangen met mooie Noctua fans (op advies van Tweakers) en een Tranquillo CPU fan maar ik hoor ze nog steeds, voornamelijk ook die van de GPU. Ik vermoed wel dat dit stukken minder zal zijn als ik de PC onder mijn bureau monteer, maar daar is mijn fullsize tower te groot voor.

Ik zal de video vanavond eens bekijken, ik was namelijk in de veronderstelling dat Thunderbolt vrijwel altijd minder latency zou geven dan USB 2.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 20:27
[...]

Ik lees dus juist dat audio interfaces met Thunderbolt 3 aansluitingen sneller zijn/minder latency hebben? Daarnaast spreekt de bijkomende software me ook aan. Het werd me ook aangeraden door een vriend, alleen hij werkt dus met Mac & Logic Pro X, dat is voor mij wel een no-go. Ook als ik jouw link bekijk (welk wel handig is!) komt de Apollo Twin er weer als uitblinker uit bij de audio interfaces. Ik gebruik mijn interface o.a. ook om mic's en hardware synths mee op te nemen.
Ik gebruik de Focusrite Clarett+ 4Pre, mooi ding, fijne pre-amps. Een maat van me adviseerde ook RME/Apollo/Apogee en weet ik veel, maar zo duur hoeft het allemaal niet te zijn, zeker niet als je slechts enkele sporen simultaan opneemt, maar het is een beetje een audiofiele eigenschap om elkaar dure dingen aan te bevelen.
Heb wel naar de Babyface gekeken, maar het design van de behuizing vind ik irritant, dat slingert dan op mijn bureau.
De Clarett+ 4Pre kan ik gewoon in een 19" rack zetten in mijn studio desk (met velcro getaped op een rackplank) en ik denk dat voor mij de Clarett+ al een overkill was en ik net zo goed een scarlett 18i8 had kunnen kopen
Misschien dat ik er ooit een OctoPre bij koop voor extra pre-amps

Vandaag de dag voldoen vrijwel de meeste entry-grade interfaces al aan je latency wensen en zelfs een Focusrite scarlett doet het op dat gebied doorgaans prima.

Enige verschil met de duurdere merken zijn dan pre-amps en andere ingebouwde DSP effecten. Vraag is of je die laatste echt gaat gebruiken of niet.
Dure pre-amps en dure microfoons verliezen ook snel hun meerwaarde als je niet opneemt in een goede akoestische/geisoleerde ruimte en/of slechte microfoon plaatsing.
En men zegt ook dat zonder goede monitors in een goede geprepareerde ruimte je vervolgens nog niets hoort van het verschil tussen entrylevel preamps/mics en dure pre-amps/mics (maar ik kan daar niet goed over mee praten, want ik heb nog geen goede monitors en mijn ruimte is ook nog niet optimaal akoestisch behandeld (heb wel wat panelen hangen om de ergste galm weg te krijgen). Ik gebruik vooral koptelefoons bij het mixen en heb een setje goedkopere (350/set) monitors voor als ik de koptelefoon even zat ben)

Wat ik wil zeggen is dat je met audio apparatuur makkelijk kan 'overspenden', terwijl je in de praktijk weinig toegevoegde waarde zal ervaren van al dat extra geld wat je erin hebt gestoken als niet alles op elkaar is afgestemd, omdat je cruciale onderdelen in je keten mist (doorgaans akoestiek/monitoring).

Mocht je verder geinteresseerd zijn in latencies van audio interfaces:
Julian Krause heeft op youtube vele videos en vergelijkingssheets met door hem geteste latencies van allerlei mogelijke interface opties van scarlet 2i2 tot dure RME/Apollo's.

[ Voor 32% gewijzigd door Metaalhoofd op 14-12-2023 17:07 ]

Star Citizen Referral Code

• FrankHe
[...]

Ook als ik jouw link bekijk (welk wel handig is!) komt de Apollo Twin er weer als uitblinker uit bij de audio interfaces.

[...]
Het is een goede interface maar de classificatie uitblinker zou ik er persoonlijk niet aan geven, er zijn technisch betere interfaces in die prijsklasse.

Niemand gebruikt meer DSP's, de 2 SHARC DSP's kent naar mijn mening te veel beperkingen. Alle plug-ins draaien tegenwoordig native (op de CPU). Kijk ook naar de Native Bundels van UAD, dan heb je UAD plug-ins heb je geen beperkingen van de DSP's en behoud je keuzevrijheid voor je hardware.

Met een low latency audio-interface kun je native plug-ins prima gebruiken in je monitor mix, geen DSP's nodig.
Sustain schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:52:
[...]

De GPU heb ik inderdaad niet zozeer voor de DAW, ik render ook wat filmpjes in After Effects e.d. dus daar heb ik de GPU voor, maar mijn huidige volstaat prima waar ik het voor gebruik. Maar die is dus excl. het €1000,- budget want die heb ik al.

Verder komen jouw aanbevelingen redelijk overeen met mijn huidige setup, en toch heb ik het idee dat ik tegen performance limitaties aan loop. Ik heb wel allemaal SATA SSD's en heb ze redelijk vol geschreven, wellicht dat daar winst te behalen valt. Zou het veel meerwaarde hebben om SSD's in RAID 0 te configureren voor betere performance met samplers e.d.? Of is dat geld over de balk gooien? Ik kan het geld ook aan upgrades uitgeven uiteraard, hoeft niet perse een nieuwe build te zijn.

Mijn huidige PC staat op m'n bureau en ik hoor de fans wel. Ik heb recent nog alle chassis fans vervangen met mooie Noctua fans (op advies van Tweakers) en een Tranquillo CPU fan maar ik hoor ze nog steeds, voornamelijk ook die van de GPU. Ik vermoed wel dat dit stukken minder zal zijn als ik de PC onder mijn bureau monteer, maar daar is mijn fullsize tower te groot voor.

Ik zal de video vanavond eens bekijken, ik was namelijk in de veronderstelling dat Thunderbolt vrijwel altijd minder latency zou geven dan USB 2.0.
Voor videobewerking kun je een PCIe GPU inprikken maar voor audio is een ingtegrated iGPU inderdaad voldoende.

RAID 0 striping van SATA SSD's gaat niet veel opleveren Er zit meer performancewinst in en NVMe SSD ten opzichte van SATA. Mijn advies is om je plug-ins, sample libraries en projecten op een NVMe SSD te plaatsen, dat verschil ga je zeker merken. Zorg ervoor dat het PCIe 4.0 x4 is en geen PCIe 3.0 x4. PCIe 5.0 is leuk maar op dit moment nog erg duur en PCIe 4.0 x4 is al razend snel. Helemaal luxe is wanneer je libraries en plug-ins op één SSD kunt plaatsen en je projecten (audio bestanden) op een andere SSD. Alle kleine beetjes helpen, maar de stap van SATA naar NVMe levert het meeste op. Het is erg belangrijk om je SSD's niet te vol te zetten, ze hebben namelijk ruimte nodig om bestanden weg te schrijven anders ga je last krijgen van vervroegde slijtage, SSD wear. Zelf houd ik een hele conservatieve waarde van 50% aan. Oude projecten gaan bij mij naar harde schijf de NAS en die heeft een remote backup waardoor m'n data veilig is.

Je huidige systeem heeft een Intel Core i7-4790K met 4 cores en 8 threads en dat is naar huidige maatstaven een redelijk oude CPU. Een hedendaagse CPU van de laatste of één-na-laatste generatie 8 core of meer en hoge kloksnelheid gaat zeker een verschil maken. Kijk bijvoorbeeld naar de AMD Ryzen 7 7800X3D (boxed)

Een (mini / midi) tower onder je bureau met grote diameter CPU- en case fans zou een fluisterstil systeem moeten opleveren.

Wat betreft audio-interface, wanneer RME-audio binnen bereik ligt dan raad ik dat zeker aan, ook wanneer je er nog een paar maanden voor moet doorsparen.

Zodra je op een bepaald niveau komt ga je de betrouwbaarheid van je apparatuur meer waarderen, veel producers en studio's komen daarbij uiteindelijk uit bij RME omdat die interfaces gewoon het minste gedoe opleveren. "Best drivers in the industry" en die reputatie houden ze al 27 jaar hoog. Je wilt produceren en je interface moet daarbij niet in de weg zitten. RME is misschien iets duurder dan andere interfaces maar die investering verdien je dubbel en dwars terug doordat studio-downtime tot het verleden behoort.
Metaalhoofd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:43:
[...]

Ik gebruik de Focusrite Clarett+ 4Pre, mooi ding, fijne pre-amps. Een maat van me adviseerde ook RME/Apollo/Apogee en weet ik veel, maar zo duur hoeft het allemaal niet te zijn, zeker niet als je slechts enkele sporen simultaan opneemt, maar het is een beetje een audiofiele eigenschap om elkaar dure dingen aan te bevelen.
Heb wel naar de Babyface gekeken, maar het design van de behuizing vind ik irritant, dat slingert dan op mijn bureau.
De Clarett+ 4Pre kan ik gewoon in een 19" rack zetten in mijn studio desk (met velcro getaped op een rackplank) en ik denk dat voor mij de Clarett+ al een overkill was en ik net zo goed een scarlett 18i8 had kunnen kopen
Misschien dat ik er ooit een OctoPre bij koop voor extra pre-amps

Vandaag de dag voldoen vrijwel de meeste entry-grade interfaces al aan je latency wensen en zelfs een Focusrite scarlett doet het op dat gebied doorgaans prima.

Enige verschil met de duurdere merken zijn dan pre-amps en andere ingebouwde DSP effecten. Vraag is of je die laatste echt gaat gebruiken of niet.
[...]
Wanneer de Babyface Pro FS niet je ding is dan kun je kijken naar de Fireface UCX II. De belangrijkste redenen om voor RME te kiezen zijn stabiliteit, low latency en een goede wordclock / timing. Heb je al converters met ADAT dan kun je bijvoorbeeld kijken naar de Digiface USB. Een onbetwist stabiele en betrouwbare audio-interface voor je DAW.

Wanneer je niet je brood verdient met audio dan maakt het inderdaad niet veel uit wat je kiest, de audio-interfaces van tegenwoordig zijn gewoon erg goed. Een instapmodel van Focusrite, MOTU, Presonus, Roland, Tascam en dergelijk zijn een prima keuze. Er is alleen een kans dat je na vijf jaar geen driver updates meer kunt vinden waardoor je zult moeten herinvesteren in een nieuwe interface of gedwongen bent te blijven hangen op een verouderde versie van Windows. Bij een interface onder de Eur 500 is dat niet zo'n ramp maar zodra je flink hebt geïnvesteerd wil je ook de zekerheid dat je na verloop van tijd je audio-interface kunt blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 20:27
FrankHe schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:51:
[...]

[...]

Wanneer de Babyface Pro FS niet je ding is dan kun je kijken naar de Fireface UCX II. De belangrijkste redenen om voor RME te kiezen zijn stabiliteit, low latency en een goede wordclock / timing. Heb je al converters met ADAT dan kun je bijvoorbeeld kijken naar de Digiface USB. Een onbetwist stabiele en betrouwbare audio-interface voor je DAW.

Wanneer je niet je brood verdient met audio dan maakt het inderdaad niet veel uit wat je kiest, de audio-interfaces van tegenwoordig zijn gewoon erg goed. Een instapmodel van Focusrite, MOTU, Presonus, Roland, Tascam en dergelijk zijn een prima keuze. Er is alleen een kans dat je na vijf jaar geen driver updates meer kunt vinden waardoor je zult moeten herinvesteren in een nieuwe interface of gedwongen bent te blijven hangen op een verouderde versie van Windows. Bij een interface onder de Eur 500 is dat niet zo'n ramp maar zodra je flink hebt geïnvesteerd wil je ook de zekerheid dat je na verloop van tijd je audio-interface kunt blijven gebruiken.
Als je professioneel bezig bent dan denk ik dat RME de beste keuze is (maar dat wil niet zeggen dat andere opties prut zijn) en voor de beste stabiliteit zou je ook nog de windows pc vs mac discussie kunnen gaan voeren, maar wat ik een beetje begrijp is TS meer een hobbyist en dan zijn de opties legio.
Voor de prijs van een Babyface, heb je bijv ook bijna een instap Volt/Scarlett + een nette mic als een AT4050 (waarbij die mic misschien ook al overkill is voor een hobbyist)

mbt driver support was het vooral Antelope waar ik veel negatieve verhalen over heb gelezen.
Focusrite bijv, heeft ook nog steeds windows 10/11 drivers for hun first gen scarletts en die kwamen 12 jaar geleden op de markt.
En velen hebben toch na 5-7 jaar al jeuk om te gaan upgraden.

Dus tenzij muziek je broodwinning is (en zelfs dan) en je geen volledige drumstel gaat opnemen oid (waarbij je extra pre-amps wil gaan aansluiten via ADAT en de clock echt belangrijk wordt), denk ik dat het geen kwaad kan om ook bijv te kijken naar Focusrite Scarlett/Clarett, Motu, EVO of de Volt-range van UA. Je kan op die manier toch een hoop geld besparen en uitgeven aan andere leukere dingen, terwijl je het verschil waarschijnlijk niet of nauwelijks zal merken.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Metaalhoofd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:11:
[...]

Als je professioneel bezig bent dan denk ik dat RME de beste keuze is (maar dat wil niet zeggen dat andere opties prut zijn) en voor de beste stabiliteit zou je ook nog de windows pc vs mac discussie kunnen gaan voeren, maar wat ik een beetje begrijp is TS meer een hobbyist en dan zijn de opties legio.
Voor de prijs van een Babyface, heb je bijv ook bijna een instap Volt/Scarlett + een nette mic als een AT4050 (waarbij die mic misschien ook al overkill is voor een hobbyist)

mbt driver support was het vooral Antelope waar ik veel negatieve verhalen over heb gelezen.
Focusrite bijv, heeft ook nog steeds windows 10/11 drivers for hun first gen scarletts en die kwamen 12 jaar geleden op de markt.
En velen hebben toch na 5-7 jaar al jeuk om te gaan upgraden.

Dus tenzij muziek je broodwinning is (en zelfs dan) en je geen volledige drumstel gaat opnemen oid (waarbij je extra pre-amps wil gaan aansluiten via ADAT en de clock echt belangrijk wordt), denk ik dat het geen kwaad kan om ook bijv te kijken naar Focusrite Scarlett/Clarett, Motu, EVO of de Volt-range van UA. Je kan op die manier toch een hoop geld besparen en uitgeven aan andere leukere dingen, terwijl je het verschil waarschijnlijk niet of nauwelijks zal merken.
Over het algemeen kun je stellen dat er tegenwoordig geen slechte audio-interfaces meer bestaan. De verschillen tussen instapmodellen onder Eur 150, goedkope modellen tot Eur 500 en middenmodellen van rond de Eur 1000 zijn tegenwoordig veel kleiner dan ze pakweg 15 jaar geleden waren. De verschillen zijn er zeker nog maar ten opzichte van 'vroeger' is alles in kwaliteit enorm opgeschoven.

In het verleden was het heel gangbaar en haast noodzakelijk dat je om de zoveel jaar je converters ging upgraden / vervangen omdat de ontwikkelingen op dit gebied heel snel gingen. Die ontwikkelingen zijn er nog maar ze gaan aanzienlijk langzamer dan voorheen. Tegenwoordig kun je prima 15 jaar met je converters doen zonder echte noodzaak tot vervanging. De levensduur van professionele apparatuur is langer geworden en daarbij ook de eisen voor landurige ondersteuning van device drivers. Je wilt dat je investering rendeert en wilt niet genoodzaakt zijn om vroegtijdig te moeten herinvesteren.

Daar waar we het 'vroeger' heel normaal vonden dat onze computer meerdere keren per dag een reboot nodig had vanwege een crash of omdat het geheugen volliep door een memory leak in onze favoriete software tolereren we tegenwoordig een crash of herstart stukken minder dan voorheen. Op dit punt zijn er merken die zich onderscheiden in drivers die beter van kwaliteit zijn dan gemiddeld, ook hier zijn de verschillen kleiner geworden.

Voor de hobbyist spelen al deze voorwaarden niet of in veel mindere mate.

Ook wat betreft specificaties van een PC is het allemaal stukken minder veeleisend geworden. Daar waar je vroeger speciaal aandacht besteedde het toerental van je harde schijf en een aparte schijf voor OS en audio-bestanden zet je tegenwoordig alles op een NVMe SSD en hoor je er eigenlijk niemand meer over. Een iGPU is ook geen probleem meer daar waar dit tot 15 jaar geleden nog een complete no-go was. Trek nu een machine van de plank en je kunt er prima audio op bewerken, dat is een enorm verschil met hoe we hier in het verleden naar keken.

Vandaar ook mijn advies voor de UAD Native Bundle, deze plug-ins draai je op de CPU en dit kent veel minder beperkingen dan de UAD DSP's. DSP's vind ik gewoon niet meer van deze tijd, nergens voor nodig omdat de huidige CPU's in de praktijk veel krachtiger zijn en een CPU kun je gemakkelijker upgraden dan een DSP.

Een DAW / PC heeft een levensduur van pakweg vijf jaar, een audio-interface kan prima vijftien jaar mee. Met DSP's in je interface zit je na verloop van tijd vast aan 'verouderde' rekenkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@Sustain UAD heeft op dit moment zo te zien een actie waarbij je USD 99 per jaar betaalt in plaats van USD 149 voor het doorlopende UAD Native abonnement. Alle UAD plug-ins volledig tot je beschikking zonder dat je UAD hardware nodig hebt.

Het is mogelijk dat je na het eerste jaar USD 149 per jaar gaat betalen. Ook dat vind ik helemaal geen gekke prijs wanneer je kijkt wat je er allemaal voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Hallo Tweakers,

I.v.m. mijn verhuizing heb ik dit projectje even geparkeerd maar wil het nu weer oppakken.

Ik heb een lijstje gemaakt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 363,90€ 363,90
1MoederbordenGigabyte B650I AX€ 179,90€ 179,90
1BehuizingenFractal Design Terra Grafiet€ 188,69€ 188,69
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64€ 200,99€ 200,99
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 98,99€ 98,99
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.187,47

En hier komt dan nog mijn huidige Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Gaming OC 8G bij.
Ik ga dankzij jullie suggesties voor de Babyface Pro FS Audio Interface.

Hebben jullie nog suggesties voor een goeie, stille CPU fan? Ik kan evt. de Tranquillo Rev.2 van mijn oude PC overzetten en daar een goedkopere fan in doen (die gaat de verkoop in), maar waarschijnlijk zijn er inmiddels wel betere alternatieve.

Wat betreft de PSU heb ik zitten twijfelen tussen de Seasonic Focus GX-750 en de Thermaltake Toughpower GF A3.
Ik koos voor de Seasonic PSU omdat deze semi-passief is, wellicht scheelt dit iets met het geluid? Ik wil mijn PC het liefst echt muisstil hebben. De Thermaltake is wel ATX12V 3.0 maar ik weet niet of ik daar voordelen uit zou halen.

Hebben jullie verder nog aanmerkingen/tips? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:28
Wat is precies de rede dat je voor een 7800x3D gaat?

Een 7700 scheelt je 130 euro en presteert identiek tot zelfs iets beter in alle behalve gaming.
En zelfs als je af en toe wel eens een spelletje erop wilt spelen is ook de 7700 nog steeds een behoorlijk capabele processor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:07
Sustain schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:40:

Wat betreft de PSU heb ik zitten twijfelen tussen de Seasonic Focus GX-750 en de Thermaltake Toughpower GF A3.
Ik koos voor de Seasonic PSU omdat deze semi-passief is, wellicht scheelt dit iets met het geluid? Ik wil mijn PC het liefst echt muisstil hebben. De Thermaltake is wel ATX12V 3.0 maar ik weet niet of ik daar voordelen uit zou halen.
Geen van beide voedingen gaat passen in de Terra. Je hebt een SFX/SFX-L nodig. uitvoering: Corsair SF850L bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:29
Sustain schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:40:
Hebben jullie nog suggesties voor een goeie, stille CPU fan? Ik kan evt. de Tranquillo Rev.2 van mijn oude PC overzetten en daar een goedkopere fan in doen (die gaat de verkoop in), maar waarschijnlijk zijn er inmiddels wel betere alternatieve.
De Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is te hoog voor deze kast - een luchtkoeler mag maximaal 77mm hoog zijn, denk bv aan de Thermalright AXP90-X47 of de Thermalright AXP90-X53 Black (die is via Amazon of Ali leverbaar)

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 15-03-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
!mark schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:57:
Wat is precies de rede dat je voor een 7800x3D gaat?

Een 7700 scheelt je 130 euro en presteert identiek tot zelfs iets beter in alle behalve gaming.
En zelfs als je af en toe wel eens een spelletje erop wilt spelen is ook de 7700 nog steeds een behoorlijk capabele processor
Bedankt voor je tip, ik heb het voor nu aangepast in mijn wenslijst. Ook had ik de 7800X3D Boxed versie per ongeluk toegevoegd. Ik had de 7800X3D toegevoegd a.d.h.v. een suggestie in deze thread. Ik lees ook veel goeie reviews over de 7800X3D al komt dit inderdaad voornamelijk uit de gamer-hoek. Ik krijg momenteel wel regelmatig CPU spikes met grote muziek projecten dus dacht goed te doen aan deze CPU. Ook volg ik deze guide door Image-Line (makers van de software die ik gebruik) zelf, staan wel wat handige tips in. Uit hun guide maak ik wel uit dat CPU een van de belangrijkste componenten is voor muziek productie software. En natuurlijk een snelle SSD voor samples laden e.d.
Uszka schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:12:
[...]

Geen van beide voedingen gaat passen in de Terra. Je hebt een SFX/SFX-L nodig. uitvoering: Corsair SF850L bijvoorbeeld.
martyw schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:54:
[...]

De Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is te hoog voor deze kast - een luchtkoeler mag maximaal 77mm hoog zijn, denk bv aan de Thermalright AXP90-X47 of de Thermalright AXP90-X53 Black (die is via Amazon of Ali leverbaar)
Bedankt voor jullie tips, ik had inderdaad de SFF niet meeberekend. Ik heb de componenten nu vervangen met jullie suggesties. Als het goed is zou deze RTX 2060 Super moeten passen toch? Zie bij de kast alleen "maximum GPU lengte" van 322mm staan, de 2060 is 280mm.

Huidige lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 237,-€ 237,-
1MoederbordenGigabyte B650I AX€ 179,90€ 179,90
1BehuizingenFractal Design Terra Grafiet€ 179,-€ 179,-
1ProcessorkoelingThermalright AXP90-X47€ 40,99€ 40,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64€ 200,99€ 200,99
1VoedingenCorsair SF850L€ 156,15€ 156,15
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.149,03

Denken jullie dat er niet nog betere CPU opties zijn? Zou er evt. wat RAM voor kunnen inleveren.
Pagina: 1