Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bestuurblik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-12-2024
Naar aanleiding van een recente situatie met mijn werkgever maak ik graag gebruik van een topic om ervaringen uit te wisselen. Hieronder beschrijf ik op hoofdlijnen wat ik heb meegemaakt en benieuwd of ik onredelijk ben geweest.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door bestuurblik op 12-12-2023 16:04 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:57
Antwoord lijkt me duidelijk. Als jij je niet gewaardeerd voelt en je collega die hetzelfde werk doet meer betaald krijgt zou ik snel een andere baan zoeken.
Voor deze baas wil je toch niet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02
De vraag is of je er juridisch iets mee kan of dat je nu inderdaad alleen maar de reputatie van zeurdert aan het vergaren bent. Redelijk? Nee. Juridisch toegestaan? Ja. Is het een omgeving waar je jezelf nog lang ziet? Dat is aan jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:15

Koekfabriek

King Billy on the wall

Persoonlijk ben je niet onredelijk geweest.
Dat gezegd hebbende, hoe jouw collega beloond wordt staat natuurlijk los van wat jij krijgt. Dit is natuurlijk ook een gevolg van het trede systeem dat dezelfde werkzaamheden anders worden beloond.

Persoonlijk zou dit voor mij een teken zijn om een rustig ergens anders verder te kijken. Dat stukje gemiste waardering ga je ook niet voelen als je een trede erbij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:10

Herman

FP ProMod
Hoe ben je trouwens achter de salarisschaal van je collega gekomen? Wellicht is dat per branche / onderneming verschillend, maar dit lijkt me voor ieder vrij persoonlijk. Het verbaasd me dat dit zo openlijk wordt besproken.

Als ik naar mijzelf kijk: Ik kan er niet zo van wakker liggen als een collega iets meer verdient dan ik. Fijn voor die collega. Ik zou heel ongelukkig worden als ik overal de meetlat naast zou leggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 12-12-2023 16:03 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je het niet eerlijk vind dan moet je verder gaan shoppen..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Waarom zou je afvragen of je 'onredelijk' bent.....

Wat je beschrijft is gewoon geen prettige gang van zaken en kennelijk is die leidinggevende op een heel erg domme wijze bezig.
Het komt over alsof hij overduidelijk geen waardering voor jouw prestatie heeft, maar wel die schijnbaar gelijkwaardige collega extra beloont...
Dat is absoluut een nogo.

an sich kan ik me wel voorstellen dat een werkgever erg geprikkeld reageert als blijkt dat werknemers onderling praten over hun beloning (zeker als daarbij aardige verschillen in beloning bestaan) ... maar dat is juist omdat dit voor de werkgever een behoorlijke kwetsbaarheid geeft en snel tot interne strubbels leid mits deze beloningen ook zeer verschillen (wat overigens vanuit een werrkgever altijd zo is, de beloning _is_ individueel en daartussen zullen verschillen bestaan, niemand kan claimen 'recht' te hebben op meer loon, omdat een collega kennelijk een bepaalde beloning heeft weten toegezegd te krijgen) ...

Ik zou gewoon wel heel duidelijk realiseren dat het enigszins overkomt alsof je werkgever kennelijk meer wil investeren in 'nieuw' personeel en de indruk nu wekt dat ze weinig waardering voor je hebben... en zoiets kan imho maar een reactie van de werknemer-kant opleveren en dat is dat je dan moet kijken of je zelf ook niet beter kunt vertrekken.
Als je daarover serieus nadenkt zou ik ook overwegen dat de leidinggevende ook bekend te laten worden... dat op deze manier je geen lange toekomst bij zijn bedrijf voor je inziet...
In dat geval kan hij overwegen zijn eerdere gedachten en handelen te herzien, maar dat moet je ook enkel doen als je zelf al besloten hebt om als dit niet gebeurt relatief snel iets anders te zoeken

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 12-12-2023 16:06 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Koekfabriek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:57:
Dat gezegd hebbende, hoe jouw collega beloond wordt staat natuurlijk los van wat jij krijgt.
Ja en nee. Aan ene kant staat het los ervan, en vinden veel hier altijd dat je niet met je collega moet vergelijken. Tegelijk hebben we natuurlijk het hele "wat verdient de GoT'er" om salaris te vergelijken met andere, en wie daarin beter dan de directe collega die hetzelfde werk doet.

Anyway, voor TS, veel kan je er niet aan doen als je manager niks anders wil, behalve verder kijken.
Herman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:02:
Hoe ben je trouwens achter de salarisschaal van je collega gekomen? Wellicht is dat per branche / onderneming verschillend, maar dit lijkt me voor ieder vrij persoonlijk. Het verbaasd me dat dit zo openlijk wordt besproken.
Dit is dus precies de reden dat het goed is voor werknemers om het openlijk te bespreken. Het maakt niks uit als een ander meer verdient dan jij, maar dat moet te verklaren zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De leidinggevende heeft imho gelijk als ie zegt dat hij de (redenen voor) beloning van andere werknemers niet met jou hoeft te bespreken. Net als dat het zijn goed recht is om jou wel of geen structurele loonsverhoging te geven.

Ik vind het persoonlijk nooit zo sterk om naar anderen te wijzen om je eigen verhoging te motiveren. Er kunnen immers tal van oorzaken zijn waardoor twee gevallen net niet helemaal vergelijkbaar zijn, en dat kunnen heel goed redenen zijn die voor jou als individu niet direct duidelijk of zichtbaar zijn. Hou het bij jezelf in de discussie met je leidinggevende en blijf redelijk. En besef je dat het ultieme middel natuurlijk altijd tot je beschikking staat: Weglopen en elders een hoger salaris onderhandelen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bestuurblik
Herman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:02:

Als ik naar mijzelf kijk: Ik kan er niet zo van wakker liggen als een collega iets meer verdient dan ik. Fijn voor die collega. Ik zou heel ongelukkig worden als ik overal de meetlat naast zou leggen :)
Sommige collega’s zijn daar heel open over. Met deze collega werk ik het meeste samen. Hij benoemde eens op welk niveau hij is binnengekomen en nu ook dat hij een extra trede krijgt. Hij is overigens de enige met wie ik dit soort dingen bespreek. Ik spreek er met niemand anders over en hoef ook niet te weten wat anderen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestuurblik
Sissors schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:04:

Dit is dus precies de reden dat het goed is voor werknemers om het openlijk te bespreken. Het maakt niks uit als een ander meer verdient dan jij, maar dat moet te verklaren zijn.
Ja, zo zie ik het ook. Dat mijn collega verdient en nu nog een extra stap kan maken, is een feit. Als dat een reden is die ik niet ken en ook niets te maken heeft met of aanvullen is op het specifieke dossier/project waarvoor wij nu beloond worden, dan is voor mij de kous ook af. Als er wel degelijk verschillend wordt beloond op grond van onze gezamenlijke inzet, dan voelt dat voor mij enorm wrang. Omdat ik die indruk had (en nog steeds heb), ben ik daar eerlijk over geweest naar mijn leidinggevende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02
RM-rf schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:04:
Waarom zou je afvragen of je 'onredelijk' bent.....

Wat je beschrijft is gewoon geen prettige gang van zaken en kennelijk is die leidinggevende op een heel erg domme wijze bezig.
Het komt over alsof hij overduidelijk geen waardering voor jouw prestatie heeft, maar wel die schijnbaar gelijkwaardige collega extra beloont...
Dat is absoluut een nogo.

an sich kan ik me wel voorstellen dat een werkgever erg geprikkeld reageert als blijkt dat werknemers onderling praten over hun beloning (zeker als daarbij aardige verschillen in beloning bestaan) ... maar dat is juist omdat dit voor de werkgever een behoorlijke kwetsbaarheid geeft en snel tot interne strubbels leid mits deze beloningen ook zeer verschillen (wat overigens vanuit een werrkgever altijd zo is, de beloning _is_ individueel en daartussen zullen verschillen bestaan, niemand kan claimen 'recht' te hebben op meer loon, omdat een collega kennelijk een bepaalde beloning heeft weten toegezegd te krijgen) ...

Ik zou gewoon wel heel duidelijk realiseren dat het enigszins overkomt alsof je werkgever kennelijk meer wil investeren in 'nieuw' personeel en de indruk nu wekt dat ze weinig waardering voor je hebben... en zoiets kan imho maar een reactie van de werknemer-kant opleveren en dat is dat je dan moet kijken of je zelf ook niet beter kunt vertrekken.
Als je daarover serieus nadenkt zou ik ook overwegen dat de leidinggevende ook bekend te laten worden... dat op deze manier je geen lange toekomst bij zijn bedrijf voor je inziet...
In dat geval kan hij overwegen zijn eerdere gedachten en handelen te herzien, maar dat moet je ook enkel doen als je zelf al besloten hebt om als dit niet gebeurt relatief snel iets anders te zoeken
Dit is precies hoe het ook meteen op mij overkwam. Was het echt niet met opzet gedaan. In een trede omgeving praat iedereen over elkaars tredes, omdat dat je daadwerkelijke salaris niet meteen weergeeft. En dat wist je baas ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterdepeer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-10 16:24
wat ik wel vreemd vind, is dat je schrijft dat je gewoonlijk sowieso per jaar een trede omhoog gaat maar dat je leidinggevende daar niet over na heeft gedacht?

Voor de rest ben ik het niet eens met de commentaren dat je dan iets anders moet gaan zoeken. Je weet nu qua werk wat je hebt, als dat leuk is en goed bevalt is dat veel waard.

Ik zou toch een poging doen het gesprek nog is aan te gaan en duidelijk maken dat het voor jou krom voelt dat iemand die er korter werkt sneller onhoog gaat. Zeker als de reden is"we moeten er beide voor worden beloond"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:06
Je zou het ook vanuit een andere manier aan kunnen pakken. Je kunt ook vragen om duidelijk afspraken te maken / doelen te stellen die redelijk zijn, die leiden tot een trede verhoging. De beste dag om dat te doen was in het verleden, maar dat kan je alsnog doen.

In plaats van aandringen dat je een schaal hoger moet, vraag wat je exact kan doen om een schaal hoger te komen, en toon dat aan.

Ik zou verwachten dat dat de discussies in ieder geval korter moet houden.. en je weet dan hopelijk ook veel sneller of je beter ergens anders heen kan.

[ Voor 16% gewijzigd door grasmanek94 op 12-12-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestuurblik
peterdepeer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:20:
wat ik wel vreemd vind, is dat je schrijft dat je gewoonlijk sowieso per jaar een trede omhoog gaat maar dat je leidinggevende daar niet over na heeft gedacht?
Dat ging over mijn voorstel over een extra trede. Ik ga sowieso per 1 januari een trede omhoog. Dat is gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestuurblik
grasmanek94 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:22:
Je zou het ook vanuit een andere manier aan kunnen pakken. Je kunt ook vragen om duidelijk afspraken te maken / doelen te stellen die redelijk zijn, die leiden tot een trede verhoging. De beste dag om dat te doen was in het verleden, maar dat kan je alsnog doen.

In plaats van aandringen dat je een schaal hoger moet, vraag wat je exact kan doen om een schaal hoger te komen, en toon dat aan.
Ja, daar ben ik het mee eens. Voor de wens van schaalverhoging hebben we wel redelijke afspraken gemaakt in het functioneringsgesprek. Daar was ik tevreden mee. De verwondering ontstond echt om de extra beloning voor inzet op het dossier, die ik krijg als een incidentele bonus en collega als extra trede (dus bovenop gebruikelijke jaarlijkse trede omhoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weet je zeker dat het überhaupt mogelijk is om in dezelfde functie 'zomaar' naar een hogere schaal te gaan? Voor zover ik weet is in een CAO een functie gekoppeld aan een functiehuis, waarbij de functie aan wordt gewogen aan de hand van bepaalde kenmerken. Als dat eenmaal is gewogen, zit je vast aan die schaal.

Een herwaarding van die functie is dan wel mogelijk, maar dat is vaak een heel traject. Hierbij wordt dan gekeken of het werk dat je daadwerkelijk uitvoert nog past bij de inschaling. Bij jou zou er dan uit kunnen komen dat het werk inderdaad complexer is geworden en hier een hogere schaal bij past. Dit kan eventueel met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sOid schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:37:
Weet je zeker dat het überhaupt mogelijk is om in dezelfde functie 'zomaar' naar een hogere schaal te gaan? Voor zover ik weet is in een CAO een functie gekoppeld aan een functiehuis, waarbij de functie aan wordt gewogen aan de hand van bepaalde kenmerken. Als dat eenmaal is gewogen, zit je vast aan die schaal.

Een herwaarding van die functie is dan wel mogelijk, maar dat is vaak een heel traject. Hierbij wordt dan gekeken of het werk dat je daadwerkelijk uitvoert nog past bij de inschaling. Bij jou zou er dan uit kunnen komen dat het werk inderdaad complexer is geworden en hier een hogere schaal bij past. Dit kan eventueel met terugwerkende kracht.
Het gaat hier om een trede hoger, niet om een schaal hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:58:
[...]

Het gaat hier om een trede hoger, niet om een schaal hoger.
Hmm weet je dat zeker? @bestuurblik schrijft namelijk meerdere malen 'schaal' en schrijft dat 'ie elk jaar op 1 januari een extra trede krijgt.

Ik lees het dus als twee verschillende dingen. Maar misschien wordt indd overal trede bedoelt ipv schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sOid schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:04:
[...]

Hmm weet je dat zeker? @bestuurblik schrijft namelijk meerdere malen 'schaal' en schrijft dat 'ie elk jaar op 1 januari een extra trede krijgt.

Ik lees het dus als twee verschillende dingen. Maar misschien wordt indd overal trede bedoelt ipv schaal.
In het kader van mijn functioneringsgesprek heb ik mijn leidinggevende verzocht om opslag naar de eerstvolgende salarisschaal, gezien de veranderingen in mijn werkzaamheden. Dat wees hij af en gaf daar verschillende plausibele redenen voor.
Schaal was dus niet mogelijk.
Wel zou ik een incidentele bonus krijgen. Ik waardeerde dat zeer, maar gaf desalniettemin aan benieuwd te zijn of een extra trede binnen de huidige salarisschaal tot de mogelijkheden behoorde. Normaalgesproken krijgt men ieder jaar een trede erbij en ik vroeg vanwege mijn werkzaamheden een extra trede per 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij schrijf je dat je elk jaar een trede stijgt, is dat vanaf indiensttreding of per kalenderjaar ?
Je collega kan ik andere schaal zijn gestart maar niet altijd is die schaal hoger dan die van jou. en welke bonus mag je verwachten ?
(laagste trede in opvolgende schaal is niet gelijk hoger dan hoogste trede in lagere schaal) zie voorbeeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0J-qTE9aBsT99oAcooibG-QZWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fi1aWDjtypN3YslST3uArCGp.png?f=fotoalbum_large

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bestuurblik
sOid schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:04:
[...]

Ik werk op basis van de CAO Rijk. Voor mijn functie zijn verschillende salarisschalen mogelijk, dus het is inderdaad mogelijk om bevorderd te worden naar de volgende schaal. Daarvoor moet wel een bepaald niveau zijn behaald op verschillende aspecten van het functiegebouw. Ik heb dat niveau nog niet helemaal, wat ertoe leidde dat mijn leidinggevende nu niet wil overgaan tot bevordering.

Per 1 januari (kalenderjaar) ga ik een trede omhoog. Ik had dus daarnaast een extra trede gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestuurblik
Hackus schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:17:
Volgens mij schrijf je dat je elk jaar een trede stijgt, is dat vanaf indiensttreding of per kalenderjaar ?
Je collega kan ik andere schaal zijn gestart maar niet altijd is die schaal hoger dan die van jou. en welke bonus mag je verwachten ?
(laagste trede in opvolgende schaal is niet gelijk hoger dan hoogste trede in lagere schaal) zie voorbeeld

[Afbeelding]
Reguliere verhoging van de trede loopt dus per kalenderjaar. Collega zit in dezelfde salarisschaal. Bonus betreft 1500 euro bruto eenmalig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bestuurblik
Iedereen bedankt voor de reacties. Hierbij een update.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 20:17

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Members only:

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14:57

Zenix

BOE!

bestuurblik schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:58:
Iedereen bedankt voor de reacties. Hierbij een update.

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54
Elk jaar een schaal erbij zou me met 10 arbeidsjaren ver boven de ceo plaatsen. Waar kan ik tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

wienesroa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:19:
Elk jaar een schaal erbij zou me met 10 arbeidsjaren ver boven de ceo plaatsen. Waar kan ik tekenen?
Die krijgt er ook steeds 1 bij he ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:53
Tylen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:30:
[...]

Die krijgt er ook steeds 1 bij he ;).
Schaal vs trede ;)

Acties: