Vloerverwarming gaat aan, gewenste temperatuur al bereikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 09:16
Hallo Tweakers,

Ik irriteer mij hier nu al een aantal weken aan, maar het is mij opgevallen dat mijn vloerverwarming regelmatig om warmte vraagt bij de CV ketel (die daar overigens netjes gehoor aan geeft) terwijl de gewenste temperatuur al is bereikt in de woning.

Het betreft een appartement, bouwjaar 2019.

De woning is uitgerust met 3x een Provarmo 24v Thermostaat (artnr 70015). Een in de woonkamer en een in beide slaapkamers. Op dit moment staat deze alle drie ingesteld op 16 graden.

Zojuist hoor ik mijn CV ketel weer aan gaan en zie ik dat de vloerverwarming een warmte vraag naar de CV doet om in slaapkamer 2 te gaan verwarmen. In slaapkamer 2 is het op dit moment 17.3 graden, dus hoe kan het dat mijn vloerverwarming vind dat er verwarmt moet worden?

Mijn Hue motion sensor geeft overigens aan dat de temperatuur in Slaapkamer 2 op dit moment 18 graden is, maar deze zit tegen het plafond, dus de thermostaat lijkt wel de juiste temperatuur aan te geven.

Dit gebeurt regelmatig, vandaag heb ik hier al 0,4m3 gas aan versplit.

Mijn CV ketel is een Intergas Xtreme 36.

Wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe zou ik dit kunnen voorkomen zodat er niet onnodig gestookt wordt?

Bonus vraag:
De badkamer/Toilet lus wordt niet aangestuurd door een themostaat. Hier wordt nu regelmatig flink verwarmt omdat deze meelift op de andere groepen. Dat vind ik zonde, kan ik deze (blauwe) knop verder dicht draaien of functioneert deze mogelijk ook als bypass? Het lijkt er op dat er al een dedicated bypass zit voor de vloerverwarming bij de ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEoIIPp_WjYlyE7Uw1T-DHXAvpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uOEd09dd7Nbr8O4OB6mi4nK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pcvmF-dCzVndgXLqZypf_sr7Xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6857ypZXbStTQa2yPZjaBfN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh6G6Qa2YGAUUQtpxFlkautkJEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B9sw93ZUjc1J8MfHHmln0Iey.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door oko2708 op 12-12-2023 11:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De regeling zal met iets "slims" (PID en/of PWM) proberen de temperatuur constant te houden door af en toe bij te stoken. Met de meeste vloerverwarming zit er zoveel vertraging in, dat wanneer je pas gaat stoken als het te koud wordt, je veel te laat bent en de boel eerst een uur nog verder afkoelt. Omgekeerd wordt het mogelijk veel te warm als je pas stopt met stoken als de gewenste kamertemperatuur overschreden wordt.

Ik lees in de handleiding iets over een instelbaar Verwarmingssysteem:
• Vloerverwarming standaard (FBH St.)
• Vloerverwarming lage energie (FBH NE)

En wat in dit geval ook kan helpen is om de CV-temperatuur van de ketel lager in te stellen, zodat de verhouding afgiftevermogen/warmteverlies beter klopt met wat de thermostaat blijkbaar in zijn model verwacht.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 12-12-2023 13:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterdepeer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-10 16:24
bonus vraag antwoord: deze kun je gerust helemaal dichtdraaien. In principe kun je alle groepen dicht draaien zonder problemen. Zolang je maar zorgt dat de thermostaat dan geen warmte vraag naar de ketel stuurt terwijl al je groepen dicht zitten. Maar gezien je zone regeling hebt ga ik er vanuit dat, dat geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
oko2708 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:38:
In slaapkamer 2 is het op dit moment 17.3 graden, dus hoe kan het dat mijn vloerverwarming vind dat er verwarmt moet worden?
Was het eventjes geleden misschien warmer en reageert de thermostaat op een snel dalende temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
peterdepeer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:42:
bonus vraag antwoord: deze kun je gerust helemaal dichtdraaien. In principe kun je alle groepen dicht draaien zonder problemen. Zolang je maar zorgt dat de thermostaat dan geen warmte vraag naar de ketel stuurt terwijl al je groepen dicht zitten. Maar gezien je zone regeling hebt ga ik er vanuit dat, dat geregeld is.
Weet je dat zeker? Want lijkt er op dat dit wel af en toe gebeurd. Althans, dan loopt ik het washok (hier staat de CV en vloerverwarming installatie) en dan zie ik soms dat de vloerverwarming om warmte aan het vragen is aan de CV terwijl de vloerverwarming tegelijkertijd aangeeft dat er geen zones zijn die op dat moment verwarmd moeten worden.

Ik vermoed dus dat alle warmte op dat moment 'verloren' gaat richting de badkamer en het toilet. Kan het zijn dat de vloerverwarming zelf de temperatuur van het water meet en zelfstandig besluit dat het water verwarmd moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
jeroen3 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:47:
[...]

Was het eventjes geleden misschien warmer en reageert de thermostaat op een snel dalende temperatuur?
Dat was ook mijn theorie eerst, maar je zou toch denken dat als dit een mogelijkheid is dat je dit ergens terug zou moeten kunnen vinden in de handleiding van de thermostaat.

Ik wil namelijk dat er pas verwarmd wordt als de temperatuur daadwerkelijk onder de streef temperatuur komt en niet dat de thermostaat zelf gaat beslissen wanneer die denkt dat er verwarmd moet worden.

Ik heb even in HA gekeken naar de temperatuur geschiedenis van Slaapkamer 2 vandaag, maar het lijkt me niet dat deze schommelingen een trigger hadden moeten geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKDzuIegPxFSgFkMEYKKgw4Bv4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvdf9zj0dI5Xlr9aS8JluJNv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Proton_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:33:
De regeling zal met iets "slims" (PID en/of PWM) proberen de temperatuur constant te houden door af en toe bij te stoken. Met de meeste vloerverwarming zit er zoveel vertraging in, dat wanneer je pas gaat stoken als het te koud wordt, je veel te laat bent en de boel eerst een uur nog verder afkoelt. Omgekeerd wordt het mogelijk veel te warm als je pas stopt met stoken als de gewenste kamertemperatuur overschreden wordt.

Ik lees in de handleiding iets over een instelbaar Verwarmingssysteem:
• Vloerverwarming standaard (FBH St.)
• Vloerverwarming lage energie (FBH NE)

En wat in dit geval ook kan helpen is om de CV-temperatuur van de ketel lager in te stellen, zodat de verhouding afgiftevermogen/warmteverlies beter klopt met wat de thermostaat blijkbaar in zijn model verwacht.
Ik heb even gekeken, maar ik kom er niet uit hoe ik in het service menu kan komen, waar die instelling zou moeten staan.

De CV temperatuur voor de verwarming staat al op 45 graden, vorige jaar bleek dat als ik lager dan dat ging het appartement niet voldoende warm werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterdepeer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-10 16:24
oko2708 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:35:
[...]

Weet je dat zeker? Want lijkt er op dat dit wel af en toe gebeurd. Althans, dan loopt ik het washok (hier staat de CV en vloerverwarming installatie) en dan zie ik soms dat de vloerverwarming om warmte aan het vragen is aan de CV terwijl de vloerverwarming tegelijkertijd aangeeft dat er geen zones zijn die op dat moment verwarmd moeten worden.

Ik vermoed dus dat alle warmte op dat moment 'verloren' gaat richting de badkamer en het toilet. Kan het zijn dat de vloerverwarming zelf de temperatuur van het water meet en zelfstandig besluit dat het water verwarmd moet worden?
Heb je dan ook nog een "hoofd" thermostaat die op dat moment warmte vraagt? Want als het systeem zelf dingen gaat "besluiten" dan heb je nog wel een groter probleem denk ik haha.

In principe is er altijd iets dat tegen de CV zegt: "het is hier onder de ingestelde temperatuur, graag bijverwarmen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:02

Dentheman

Zie signature

peterdepeer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:07:
[...]

Heb je dan ook nog een "hoofd" thermostaat die op dat moment warmte vraagt? Want als het systeem zelf dingen gaat "besluiten" dan heb je nog wel een groter probleem denk ik haha.

In principe is er altijd iets dat tegen de CV zegt: "het is hier onder de ingestelde temperatuur, graag bijverwarmen"
Of als je een wat slimme(re) thermostaat hebt: Het dreigt binnenkort onder de ingestelde temperatuur te komen, dus ik onderneem nu actie om dat te voorkomen. Dit is best voorkomend met een slimme thermostaat die goed is ingeregeld op een traagwerkend systeem zoals vloerverwarming.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
peterdepeer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:07:
[...]

Nee er is geen hoofd thermostaat. Alle zones worden aangestuurd door middel van een eigen thermostaat. Behalve de badkamer/toilet zone, die krijgen alleen warmte als er dus per toeval een andere zone verwarmt word.

Op de zogenaamde 'klemmenstrook' kan ik zien dat de vloerverwarming soms om warmte vraagt aan de CV ketel doormiddel van een LED indicatie. De CV gaat dan ook aan, maar tegelijkertijd zie ik soms op de klemmenstrook geen LEDs branden bij de verschillende zone's wat dus betekent dat die allemaal dicht zijn en dat alle warmte naar de badkamer/toilet stroomt.

En dat is ook wat er gebeurt, want het is daar altijd heerlijk warm (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:24
Weet dat dit een wat ouder topic is, maar ben je er nog achter gekomen wat hiervan de aanleiding was en/of de oplossing?

Heb zelf ook deze thermostaten (of onder een ander merk gelabeld, maar zien er exact hetzelfde uit als die van jou, maar volgens mij zijn het rebranded Möhlenhoff thermostaten). 1 kamer heeft/had hier ook last van. Heb nu zitten spelen met die ‘vloerverwarming standaard’ en ‘vloerverwarming lage energie’, maar heb nog geen idee wat het daadwerkelijke effect hiervan is.

Hij stond op standaard, maar lage energie lijkt mij logischer met vloerverwarming en een warmtepomp. Maar weet dus niet of hij nu trager of juist sneller reageert op temperatuurverschillen… Want had nu juist een kamer die op 19,1 graden bleef staan terwijl het 20 graden moet zijn. Maar misschien is er nog leertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oko2708
Volgensmij is het effect van de 'lage energie' modus inderdaad bedoeld voor wanneer je een zonneboiler of warmtepomp hebt. Dan krijg je waarschijnlijk eerder een warmte vraag vanwege de lagere instroom temperatuur van het water.

Het probleem met het verwarmen van de badkamer/wc terwijl er helemaal geen warmte vraag in het systeem is heb ik opgelost door te experimenteren met de afstelling van de handmatge blauwe regelaar. Er wordt nu soms nog steeds uit het niets verwarmd, maar slechts heel kort en alleen als het daadwerkelijk koud aan het worden is in de badkamer.

Het probleem dat er een warmte vraag is in ruimtes die volgens de thermostaat nog geen warmte nodig hebben is volgensmij niet opgelost. Ik heb al een goede 8 maanden niet meer verwarmd dus of dat nog steeds een probleem is ga ik waarschijnlijk binnenkort ondervinden.

Wat voor jou nog even de moeite waard is om te checken, is dat deze thermostaten een handmatig calibratie instelling hebben in het menu. Daarmee pas je als het ware de gemeten temperatuur aan. Dus als je thermostaat op 18 graden staat en je calibratie staat op -2, dan wordt er effectief verwarmd tot 20 graden.
Pagina: 1