Budget PC ~650 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11 14:53
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

-PC is voor mijn zusje die deze vooral gaat gebruiken voor wat simpele games (denk roblox/minecraft) en het office pakket voor school.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik zat te denken rond de 650€.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Niks.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Zie lijst. Ik denk dat 1TB genoeg is met een simpele GPU met een (redelijk) nieuwe CPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Geen merk voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ze wilt graag RGB en heb daarom gekozen voor een open kast. Ik heb specifiek voor een WiFi board gekozen omdat er naar haar kamer geen kabel gaat.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Het is al weer even geleden dat ik een PC heb samengesteld, ik denk dat ik alles heb. Als jullie denken dat er betere onderdelen zijn van een ander merk met ongeveer dezelfde prijs dan sta ik daar voor open.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 137,-€ 137,-
1MoederbordenGigabyte B450M-DS3H-WIFI€ 86,22€ 86,22
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 197,-€ 197,-
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 47,98€ 47,98
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 65,99€ 65,99
Totaal€ 648,09

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Alle reacties

• k4kl44s
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:19
Ik zou een socket B550 moederbord nemen, daar zit m2 4.0 op en die haalt meer uit je SSD. Dat maakt voor de prijs niet uit. https://tweakers.net/pric...;1641890;1571876;1918770/

Daarnaast kun je ook een Kingston KC3000, die heeft een cache, is sneller en is nauwelijks duurder dan de SN770 die je nu hebt.

Verder ziet het er prima uit!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:57
@k4kl44s Moederbord met wifi is nodig. Zo'n dure SSD is ook niet echt in balans met een build van 650 euro.

@batumulia Dat moederbord is prima.
Ik zie ook nog de ASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI, maar B450 vs A520 maakt eigenlijk weinig verschil...
Je moet al naar de Gigabyte B550M DS3H AC (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) of MSI B550M PRO-VDH WIFI voor een beter bord met PCIe 4.0.

Goedkopere SSD: Lexar NM710 1TB
Iets betere voeding: Seasonic G12 GC-550 of Sharkoon WPM Gold ZERO

Je kan eventueel nog overwegen om 32GB ram te nemen.

• k4kl44s
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:19
@Anton.net excuus, had over de wifi heen gelezen! In dat geval sluit ik me bij je aan. Denk dat een b550 moederbord met m2 wifikaartje niet voor hetzelfde geld te doen is.

• batumulia
Anton.net schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:43:
@k4kl44s Moederbord met wifi is nodig. Zo'n dure SSD is ook niet echt in balans met een build van 650 euro.

Ik zie ook nog de ASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI, maar B450 vs A520 maakt eigenlijk weinig verschil...
Je moet al naar de Gigabyte B550M DS3H AC (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) of MSI B550M PRO-VDH WIFI voor een beter bord met PCIe 4.0.

Anton.net schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:43:

Dat viel me ook al op, maar maakt uiteindelijk niet heel veel uit. Andere oplossing waar ik aan dacht is dan om een M.2 WiFi kaartje er in te zetten. Dan heb je alsnog een B550 board met WiFI :)

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-11 11:36
Ik betwijfel of die voedingen beter zijn. Ze hebben meer vermogen, dat wel. Maar ze zijn ook ca. 10 euro duurder, dus ik zou het bij de Pure Power 11 houden.
batumulia schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:12:
Dat viel me ook al op, maar maakt uiteindelijk niet heel veel uit. Andere oplossing waar ik aan dacht is dan om een M.2 WiFi kaartje er in te zetten. Dan heb je alsnog een B550 board met WiFI :)
Dan kom je net zo duur uit als een bord met Wifi.
Een bord met Wifi is zo'n € 20-25 duurder, een Wifi-kit kost ~ € 22.

[ Voor 39% gewijzigd door LievenD op 12-12-2023 14:22 ]

• batumulia
LievenD schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:13:
[...]

Ik betwijfel of die voedingen beter zijn. Ze hebben meer vermogen, dat wel. Maar ze zijn ook ca. 10 euro duurder, dus ik zou het bij de Pure Power 11 houden.

[...]

Yep, ik zie het. Dan blijft het bij een B450 met WiFi. Zijn die boards standaard al Ryzen 5000 compatible, of is het handig de shop waar ik hem bestel eerst te vragen de bios te updaten?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:24
Ze zijn niet out of the box compatible met Ryzen 5000. Maar we zitten inmiddels meer dan 3 jaar na de launch van de eerste 5000 cpu's, dus ik vermoed dat alle oude voorraad er wel doorheen is. Geen garantie natuurlijk.
LievenD schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:13:
En dan moet je opletten dat je een moederbord koopt met een m.2 slot geschikt voor een wifi kaart. Dat is namelijk niet voor ieder m.2 slot zo.

[ Voor 53% gewijzigd door youridv1 op 12-12-2023 15:40 ]

• batumulia
youridv1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:38:
Ze zijn niet out of the box compatible met Ryzen 5000. Maar we zitten inmiddels meer dan 3 jaar na de launch van de eerste 5000 cpu's, dus ik vermoed dat alle oude voorraad er wel doorheen is. Geen garantie natuurlijk.
[...]

En dan moet je opletten dat je een moederbord koopt met een m.2 slot geschikt voor een wifi kaart. Dat is namelijk niet voor ieder m.2 slot zo.
Ja daar liep ik ook op vast. Enige verschil wat ik wist as m.2 sata en m.2 pcie, maar er is dus ook m.2 m-key en m.2 e-key.

Pagina: 1