Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• nickklomp
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-02-2024
Goedemiddag,

Ik zit met het plan om op een vrachtwagen oplegger een mobile home te bouwen (ik wil in Januari een oplegger kopen en dan rustig beginnen met opbouwen) Nu zit ik met de elektra, ik ben van plan om 3 of 4 240amp deep cycle accus te gebruiken en ik wil deze aansluiten op een dieselmotor met daaraan een generator (maximale laadcapaciteit moet ik nog uitzoeken maar ik zat te denken aan een 9pk diesel met een poelie naar een 12v generator) Het zou mooi zijn als deze automatisch aanslaat als de accus onder de 50% komen en ook weer afslaat als de accus 95 of 100% vol zijn. Als aanvulling op de generator zou ik een aantal zonnepanelen kunnen gebruiken maar daar wil ik met het Nederlandse weer niet volledig afhankelijk van zijn. Is het mogelijk om zowel zonnepanelen als een generator te gebruiken om de accus bij te laden en is het mogelijk om de generator automatisch te laten starten en stoppen? In de oplegger komt een koelkast en vriezer (of combi) een oven, een wasmachine droger combi, 1 of 2 tv's, een Playstation 5 en een game laptop met eventueel een extra monitor. Al met al best veel elektra gebruik dus het is ook zaak dat de stroomvoorziening daar op berekend is. Er komt een 4000 watt omvormer voor de 230v voorziening. In andere mobile homes zie ik dat veel mensen alleen zonnepanelen hebben maar daar ga ik met mijn energieverbruik denk ik niet mee weg komen, een dieselmotor met generator is het handigst omdat deze diesel uit de grote tank kan pakken. Verwarming wil ik doen met een dieselheater (deze kan wederom diesel uit de grote tank pakken) en een houtkachel (klinkt ambitieus maar er zijn er meer met een houtkachel dus het kan)

Groetjes,

Nick
...

Alle reacties

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:13
Victron Energy heeft een hele boel producten voor het bouwen van energie(management)systemen. Hierbij zit spul om de accu's te beheren, de generator aan te sturen en de stroom van de zonnepanelen om te vormen. Hoe veel ben je van plan om zelf te doen aan dit systeem? Je kan waarschijnlijk ook al redelijk wat inspiratie halen uit Het grote Victron aansturing topic

• nickklomp
Kijk daar heb ik wat aan! Ik wil eigenlijk alles zelf doen en ik ben heel handig met bouwen en afwerken en ook redelijk handig met elektra maar accus en dergelijke zijn voor mij onbekend terrein, ik denk wel dat ik dat zelf kan met wat hulp op afstand. Ik heb er ook geen haast mee en ik wil toch beginnen met de water en afvalwater voorraad onder de oplegger maken en daarna de vloer enzo dus ik heb nog genoeg tijd om alles uit te zoeken.

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 14:27
Is er een specifieke reden dat je voorkeur hebt voor Loodaccus? Ben geen expert maar LiFePO4 lijkt tegenwoordig gebruikelijker te zijn voor zo'n soort toepassing.

Zelfde vraag voor de dieselmotor, is dit een backup? Of heb je deze al staan? 9pk (~7kW) lijkt me wat veel voor deze toepassing.

Anyway, youtube staat vol met mensen die vergelijkbare projecten ondernemen en dat is doorgaans ook nog eens best enteraining:
https://www.youtube.com/r...mpervan+electrical+system

• nickklomp
De accus had ik gekozen omdat deze goed tegen diepe ontlading kunnen maar ik zit nog in de uitwerkfase dus ik kan alles nog wijzigen. 9pk was de kleinste (elektrisch gestarte) motor die ik kon vinden maar dat is inderdaad wat aan de grote kant dus daar moet ik ook nog wat verder induiken. De dieselgenerator wil ik plaatsen omdat ik vrij veel stroom verbruik en ik niet zonder wil komen te zitten (zeker met dit weer) daarnaast leek een dieselgenerator mij wel een betrouwbare oplossing en omdat deze diesel uit de grote tank pakt ook nagenoeg onderhoudsvrij (behalve eens in de zoveel tijd tanken natuurlijk maar dat moet toch)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-10 12:24
4 stuks 12V 240Ah accu's geven je 11,5 kWh

Omvormer 12V gelijk naar 230V wissel (En andersom) geeft al rap minimaal 10% verlies.

Voor 10,35kWh gebruik op 230V moet je dus 12,78kWh met je generator opwekken, dat zal je een 3 liter diesel kosten. Bij een diesel prijs van 1,90 betaal je dus ruwweg 55 cent per kWh

Mag ik vragen waar in Nederland je een woon-oplegger die op diesel draait denkt te kunnen stallen?

• nickklomp
Ik ga er mee reizen en als vrachtwagen chauffeur kun je op de rustplaatsen terecht. 0,55 cent per kw klinkt niet zo slecht (tanken kan in duitsland goedkoper en met een tank van ca 1000 liter kun je bij een loonwerker ook wel goedkoop diesel krijgen

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 21:44

swat!

computeraar

De Victron multiplus 2 heeft een relais aan boord welke programmeerbaar is.

'Accuspanning laag' is 1 van de opties, dat relais zou dan weer een input voor je diesel-aggregaat kunnen zijn :)

EV6 Plus

Pagina: 1