Thermostaatkraan vloerverwarmingsverdeler extern sturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 19:44
Ik heb een vraag die voor mijn gevoel heel simpel is, maar misschien onmogelijk (aangezien ik het antwoord niet kan vinden ;)).
Ik heb op de 2de verdieping een vloerverwarmingsverdeler (alleen voor de 2de verdieping). Op deze verdeler zitten 3 zones die allemaal dezelfde temperatuur mogen zijn (zoneregeling dus niet nodig).
Op de verdeler zit een thermostaatkraan met een 'voeler'. Hieronder een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psT5zaIcs_zfGYIyriLMazbkWas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ESd6hyyi5QdJuyD4OmZALxJt.png?f=user_large

Nu wil ik de temperatuur van de vloerverwarming niet vanaf deze thermostaat regelen, maar vanaf een thermostaat op de muur van 1 van de ruimtes (bekabeling aanwezig).

Hoe kan ik deze thermostaat 'overbruggen' en de gewenste temperatuur dus instellen vanaf een andere (externe?) thermostaat?

Hoop dat het een beetje duidelijk is..... :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 20:30
Maak eens een foto van de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Hieronder een foto van de verdeler. De thermostaatkraan zit hier dus op. deze hangt echter in het hok waar ook de ketel hangt en is dus onpraktisch om de vloerverwarming iets hoger/lager te zetten.
Het geheel zit op een gewone HR ketel (Remeha Calenta Ace) waarvan de thermostaat in de woonkamer hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtufwC24w6jkT_T2oMMOtbIpIL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6rOGfuk0M3FJfcEC1EI0KX7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
overbruggen mag niet, deze thermostaat is een beveiliging tegen tever opwarmen van je vloer.
overbrug je hem toch dan gaat de maximaal thermostaat uit van je pomp en staat je pomp stil.
enige optie is een zoneklep in de aanvoer zetten. met of zonder doorschakeling naar je cv ketel.
let wel op zoneklep signaal ia aan uit signaal waar de meeste kamerthermostaten modulerend zijn.
dus zou je eventueel benden een zelfde soort setup moeten maken als je door wilt schakelen.
(tegelijkertijd kan je met volledige zoneregeling wel de kans dat de cv ketel zijn kw vermogen niet goed kwijt kan en gaat pendelen. waar je met een halve zone regeling mogelijk nog wel wegkomt.)
mogelijke opties zijn danfoss amz of honnywell zoneklep of heimer lage weerstand kraan.
en gelijk een ontluchter op aanvoer retour mochten die nog niet aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:47

BCC

Je kan wel eventueel een op afstandbestuurde thermostaatknop ACHTER deze thermostaat zetten in de leiding links. Dan blijft je beveiliging zitten en funcioneert hij als een soort poor-mans-zone-klep. Of eentje ervoro als daar ruimte voor is.

De nette manier is om zone regeling op de groepen te zetten idd.

PS ik zie net een nieuw topic met iemand die beide heeft - Vloerverwarming met stadsverwarming - werkt niet?

[ Voor 61% gewijzigd door BCC op 10-12-2023 20:20 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Super bedankt voor jullie reacties!!

Dan kom ik inderdaad toch uit op zoneregeling. Deze route had ik al bekeken, maar vond ik te duur.
De ruimtes zijn redelijk eenvoudig en aan elkaar grenzend, ze hoeven dus niet individueel geregeld te worden. Het gaat om,
Studiekamer (2 zones) 24 m2
Slaapkamer (2 zones) 15 m2
badkamer (1 zone) 6 m2
Er zit alleen een deur tussen de slaap en studiekamer welke 90% van de tijd openstaat. slaap naar badkamer heeft een open doorgang.
Ik heb wel naar iedere ruimte een datakabel vanaf de verdeler getrokken, Dus mocht ik het ooit nog willen kan het.

Als ik hier een setje samenstel (basisstation voor 6 zones, 5 zonemotoren en 3 thermostaten) dan zit ik toch al op een kleine 300 euro.

Denk dat ik maar (bij klagen van de vrouw) de thermostaat in het cv hok gebruik ;)

Ps. ontluchting is uiteraard goed geregeld :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6KfWVgWKsPN486HLBN71FhhcF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBMvstxdGqN8Q3CGX04VVONT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door keroner op 10-12-2023 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Gewoon een zonneklep (2-wegklep) in de toevoer leiding monteren. Ergens een thermostaatje ophangen aansluiten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Als 'poor mans fix' zou je ook de pomp kunnen sturen (met een shelly bijvoorbeeld), als je die uitschakelt wordt er ook geen warmte in de vloer gestopt. Nadelen zijn dat je niet teveel mag schakelen met de pomp (moderne vinden dat niet zo leuk, check de datasheet); en dat er warm water door de rerourbalk gewoon terukeert naar de ketel, dus enkel te overwegen als tijdelijke test of een dure oplossing het waard is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Bedankt voor de tips.
Ik ga voorlopig (indien nodig) het cv hok wel in.
Als het me teveel gaat irriteren ga ik toch voor de officiële oplossing met zonneregeling.
Pagina: 1