Vloerverwarming met stadsverwarming - werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troyfreeman
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-03-2024
Mijn vraag

Ik ben sinds vorige maand ingetrokken in een nieuwbouw woning (sociale huur - appartement) waarbij de vloerverwarming het niet lijkt te doen. Bij alle woningen op de begane grond in dit gebouw leek de vloerverwarming kapot te zijn, maar bij twee van mijn buren kwamen ze erachter dat de leidingen in de stadsverwarmingskast dicht waren gedraaid. Dat heeft het bij ze opgelost.

Probleem is dat ze bij mij open zijn gedraaid en ik nog steeds in een koude woning zit. Ik heb totaal geen verstand hiervan en vroeg me af of iemand me hierbij kan helpen.

Hier zijn wat foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmbL7UYh3NyAxbQpYGdVpJygNNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzgWwLqmz2rTZWEH5LsuPKyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aX7GJlsQRbqPVUt3H8efkMdphE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jomCFcfbiNAQFXW52wuyNEyB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDTjIpA7k-fTXdT-iUkuJA6NZEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRfH8JEgph59GGdTdG1AuHdy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVLA94PvcD484f2aOSSuLa2Wl7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0Qe6AsdCvOnzSyyvSjK7Qlj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEIDJ9pAo9EFVDSsaeC4rbrwukU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1WLWJfAwuRfilGMaW3cZTdr.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Troyfreeman op 11-12-2023 11:08)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

edsandje schreef op maandag 11 december 2023 @ 06:45:
Staat de inregelafsluiter wel open?
Op de foto lijkt het of die op 0 staat.
(afsluiter onder de regelset aan de rechterkant met rode knop)
Goed punt. Omdat TS zei dat er al naar de installatie gekeken is, heb ik daar verder niets mee gedaan. Maar als je de handleiding van het ding zoekt, zie je dat stand 0,0 betekent dat hij dicht staat...
Zet hem dus eens een paar slagen open. 4,0 is trouwens maximaal open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJWvX6AYhSJcJZhjjc6N9zQU72g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLZTy0jg0Ha0iPW0jFCvD3cy.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troyfreeman
Ik heb de thermostaten in alle kamers op 35 graden gezet om te kijken of het effect zou hebben, maar na 2 hele dagen heeft het niks veranderd.

De buizen die de grond in gaan worden niet warm, maar alle buizen boven de verdelers zijn allemaal heet. Er lijkt dus koud water de grond in te gaan.

Verder heb ik alles ontlucht en kwam er elke keer meteen een straal water uit, dus dat heeft ook niet geholpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Troyfreeman op 10-12-2023 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Worden de leidingen op de eerste foto helemaal links warm?

Weet je zeker dat alle kranen openstaan?

Op welke temperatuur staat de thermostaatkraan van je vloerverwarmingsverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Standaard vragenlijstje:

- draait de pomp?
- staat de retour goed open?
- heb je al getest met 1 groep open en de rest dicht?
- ik zie een automatische knop (zonemotor) op de heetwater leiding in je meterkast met wat knutselwerk. Wat doet die knop? Zie je hem veranderen als je de thermostaat omhoog of omlaag zet?
- heb je het al opnieuw bij je huurbaas aangekaart?
De buizen die de grond in gaan worden niet warm, maar alle buizen boven de verdelers zijn allemaal heet. Er lijkt dus koud water de grond in te gaan.
Lijkt me dus eerder dat er geen flow is.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 10-12-2023 21:25 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troyfreeman
Alleen de leiding die rood gekleurd is wordt warm. De blauwe is gewoon koud.

De pomp draait, ik voel ook water door de leidingen stromen als ik m’n hand erop zet.

De knop in de meterkast heb ik ook al aan gezeten, maar dat had ook geen effect.

Ik had in het begin alleen de groep voor de woonkamer open. Het probleem was toen ook aanwezig. Mijn buurman had de rest van de groepen geopend, om te kijken of dat zou helpen maar tevergeefs.

Verder heb ik dit al bij de woningcorporatie aangekaart maar ze zijn niet bepaald snel met het oplossen hiervan. Het is de afgelopen paar weken ook zo koud hier dat ik eigenlijk alles probeer om het zelf op te lossen.

Ik weet niet of de retour goed open staat, hoe moet ik dat checken? Ik heb hier geen verstand van. 😅

De thermostaatkraan staat op 50 graden (opstookprotocol gevolgd toen ik hier kwam wonen)

[ Voor 21% gewijzigd door Troyfreeman op 10-12-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Maak eens wat foto's van de linker en rechterzijde van de verdeler. Dan kunnen we zien of er een mengventiel op zit. Deze kan nog verkeerd ingesteld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troyfreeman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b_EEoSzMiz28ewEJWYKa3jPRDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpDEmPBqxuNRozeWqOv4DN2D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbrO2YN5vmZicRTe3gwJv1uknfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYMvUP55BvRV3TZGIrpP5vBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdfsaVrDShfj44e63zHQAp1FqIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IYBKEfzxgQ62BGlJvpHD291.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGyRALd92RwRtcDu99R7JATH2tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpcztzIchB8FkIcDWoCsY7On.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4XbRpQuVO1JmsF1weq7dG3fclw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjOJpP5NJ3Gg65nV1MEYtv6a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb maar wat foto’s gemaakt van alles, hopelijk is het voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

zit er iets achter die gele stikker? Wat staat er op?

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 10-12-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troyfreeman
Ja: hier een screenshot van de handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3D7xzlzZ7ZCtVnka05HNGS3uDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gNYivvcFakaCE2eKrBqGnaxX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36
Staat C wel open? Als dit voetventiel dicht staat komt er geen warm water de vloer in.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:00
Op welke temperatuur staat de RTL (M) ingesteld?
Staat het voetventiel (C) open?
Alles ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troyfreeman
C staat open, alles is ontlucht en M staat op stand 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Mja, op basis van je foto's en tekst zie ik zo op het eerste gezicht niets vreemds.
- aanvoer staat op ong 45
- RTL staat op ong 28
- pomp draait
- zoneregelaars staan open
- zonemotor in de meterkast staat open
- er komt heet water tot je boven je verdeler

Wat nog zou kunnen:
- pinnetje van je RTL of aanvoer zit vast (knop eraf halen en testen of het pinnetje vrij kan bewegen)
- retour staat dicht
- lucht in de leiding

Denk dat je dit moet gaan oplossen met een warmtecamera, kijken waar het warme water stokt.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 10-12-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troyfreeman
Waar kan ik precies checken of m’n retour dicht staat?

Ik heb de knoppen eraf gedraaid. Het pinnetje kan vrij bewegen.

Verder is het al ontlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36
Is de druk in je systeem niet wat aan de hoge kant met bijna 4 bar? Wat ik lees is max 3 bar. Geen idee of dat je probleem kan veroorzaken maar het viel op.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troyfreeman
Ik weet niet hoe ik het lager moet krijgen. De pomp op een lagere stand zetten heeft geen effect. De RTL lager draaien ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

RTL kan je eens maximaal zetten, dan mag er warm water ontsnappen uit je verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troyfreeman
Op maximaal gezet, tot nu toe geen verandering gezien. Ik zie wel op de thermostaten bij de pomp/verdeler dat aanvoer rond de 23 graden zit, retour op 19 graden. In de kamers in het huis is het overal rond de 19/20 graden.

Kan het zijn dat de vloerverwarming wel werkt, maar alleen tot 19/20 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Je aanvoer zou rond de 45 moeten zitten, dat is de stand van je maximaal thermostaat volgens de foto.
Haal eens zo'n zonemotor er af van een groep, zou het kunnen dat je op de kraan zelf nog iets kan instellen qua flow?

[ Voor 37% gewijzigd door Microkid op 11-12-2023 06:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

edsandje schreef op maandag 11 december 2023 @ 06:45:
Goed punt. Omdat TS zei dat er al naar de installatie gekeken is, heb ik daar verder niets mee gedaan. Maar als je de handleiding van het ding zoekt, zie je dat stand 0,0 betekent dat hij dicht staat...
Zet hem dus eens een paar slagen open. 4,0 is trouwens maximaal open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJWvX6AYhSJcJZhjjc6N9zQU72g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLZTy0jg0Ha0iPW0jFCvD3cy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 20:19
Troyfreeman schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:11:
Probleem is dat ze bij mij open zijn gedraaid en ik nog steeds in een koude woning zit. Ik heb totaal geen verstand hiervan en vroeg me af of iemand me hierbij kan helpen.
Heb je de woningbouw al benaderd? Het is hun installatie immers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Troyfreeman
Wauw het lag inderdaad aan de inregelafsluiter. Ontzettend bedankt allemaal! Het werkt nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Troyfreeman schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:07:
Wauw het lag inderdaad aan de inregelafsluiter. Ontzettend bedankt allemaal! Het werkt nu :)
haha, fijn man. Heb jij ook een warme kerst :)
Blijft wel de vraag: wat moet de correcte stand zijn? Wellicht kan de huurbaas of woningbouw daar nog iets van zeggen (of even kijken bij de buren?)

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 11-12-2023 12:57 ]

Pagina: 1