Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzvb
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-04 01:08
Hallo medeforumleden,

Ik kom niet uit mijn vraagstuk, ook niet na het lezen van meerdere teksten op het internet. Ik heb een laag inkomen maar kan van mijn ouders geld lenen voor een woning. Mijn ouders (en broers/zussen) zijn akkoord als we dit via een voorschot op de erfenis regelen. Maar nergens kan ik duidelijke regels vinden over dit idee. We zijn het erover eens dat het bedrag dat ik zal lenen (of 'voorerven') van mijn latere erfenis zal worden afgetrokken. Dit zal ook op papier gezet worden, zodat alle erfgenamen (broers/zussen/ik) uiteindelijk een evenredig deel ontvangen.

Het is allemaal dus wat onduidelijk over hoe je dit goed kunt regelen en wat erbij komt kijken. De vragen die bij mij opkomen zijn de volgende:

1. Wat is de juridische term voor zo'n voorschot op de erfenis?
- Ik las dat je iets kunt schenken en dat dat anders is dan een lening.

2. Ik ga in eerste instantie uit van een schenking, niet van een lening. Stel, ik kan een ton als voorschot krijgen, moet ik daar dan belasting over betalen?

3. Hoeveel is die belasting? En is het verstandig om dat direct bij het te lenen bedrag op te tellen?
- Dan erf ik dus extra, omdat ik zelf de belasting niet kan betalen.

4. Moet ik zo'n erflening ergens officieel laten vaststellen en vastleggen? Hoe ziet dat eruit?

Wellicht is er nog meer waar we aan moeten denken?

Bij voorbaat dank voor alle hulp!
jazz

Edit: ik had in eerste instantie geschreven dat het om een lening ging, maar dit klopt niet. Het gaat dan om een schenking? Hoe verhoudt zich dat een voorschot?

[ Voor 8% gewijzigd door jazzvb op 09-12-2023 21:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:44
Hoe hoog wordt dat bedrag dan?

Je moet sowieso rente betalen anders is het geen lening maar een schenking. Ik zou zeggen google eens op familie hypotheek.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ga naar een notaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 17:53

Matis

Rubber Rocket

Zoek eens op familiebank

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzvb
bedankt allemaal! ik heb gezocht naar familielening en familiehypotheek en kwam erachter dat ik fout zat. Het gaat niet om een lening. Dat verandert de situatie zoals ik 'm omschreef (heb ik inmiddels aangepast).

Het gaat erom dat ik een voorschot van de erfenis krijg (mag krijgen) en dat deze uiteindelijk verrekend wordt met de latere erfenis. Moet je voor dat voorschot ook belasting betalen wanneer je dat ontvangt? Of is zo'n voorschot juridisch iets bijzonders zodat er andere regels gelden?

Sorry voor mijn fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lijkt me dat dit dan gewoon een schenking is waarover belasting moet worden betaald als dat boven de drempel ligt van 6035 euro.
Zie https://www.belastingdien.../tarieven-schenkbelasting
Voor een ton moet je 18% schenkbelasting afdragen als kind. Maar als het voor de aankoop van een woning is gelden andere regels:
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Wat ik denk dat de bedoeling is: het moet vastgelegd worden dat jij een schenking hebt gehad en dat dit verrekend wordt bij het uiteindelijk verdelen van de erfenis, zodat er tzt geen gedoe over komt?
Dat zal dan via een notaris moeten.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-12-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

DarkSide

theres no place like ::1

https://www.infotaris.nl/...or%20de%20schenkbelasting.

Je krijgt dus nu al een deel van de erfenis.
Je moet dit dus het liefst ook even vastleggen.
Kans is bv dat je ouders de rest gaan verbrassen en dat er minder/niets over is bij het overleiden.

Verder betaal je ook belasting over de erfenis en ook over het voorschot.
Tenzij je ouders elke jaar 6000 euro schenken.
Maar je kan ook gebruik maken van een eenmalige schenking

https://www.belastingdien...%20is%20%E2%82%AC%202.418.

Het gaat dus om het totaal bedrag wat je nodig hebt.
Een notaris kan je denk ik ook wel helpen met nadenken

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
noem eens wat bedragen dat maakt het makkelijker. maar in de basis is het zo:

je.ouders.kunnen je eenmalig 28.000 euro schenken.voor.een woningaankoop. voor elke.euro daarboven tot ~138.000 betaal je 10% schenkbelasting.

https://www.belastingdien.../tarieven-schenkbelasting

goede kans dat een familiebank-constructie voordeliger is. best eens een verkennend gesprek met een notaris inplannen.

de schenking is vrij eenvoudig (gewoon geld.overmaken van ouders naar kind). wat jij zoekt.is vooral info over hoe je dit vastlegt richting de erfenis later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-05 23:04
Of het is een (aflossingsvrije) lening, en dan betaal je je ouders rente. Nadeel is dat je hierdoor minder hypotheek kunt krijgen, ook al is de lening aflossingsvrij.

Of het is een schenking, en dan betaal je dus schenkbelasting.

Je kunt geen voorschot op de erfenis krijgen zonder het 1 van de 2 bovenstaande regelingen is.

In beide gevallen geldt: stel samen een overeenkomst op, die ondertekend wordt door allebei je ouders en door jezelf. Het mag bij de notaris maar dat hoeft niet. Het is prettig als je broers en zussen van deze overeenkomst afweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-05 23:04
Fr33z schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:54:

goede kans dat een familiebank-constructie voordeliger is. best eens een verkennend gesprek met een notaris inplannen.
Dat kan voordeliger zijn, maar als TO niet de hele koopsom van het huis leent via de familiebank kan hij voor het resterende deel maar lastig hypotheek krijgen.
Stel de hypotheekverstrekker vindt dat TO maximaal 3 ton kan lenen, en de ouders lenen een ton via de familiebankconstructie, dan wil de hypotheekverstrekker zeker niet verder dan 2 ton gaan voor de hypotheek, waarschijnlijk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:32
Als je ouders jou een lening verstrekken, dan heb jij nu geld voor aankoop van de woning, en verarmen je ouders niet, want in plaats van geld op de bank hebben ze een vordering op jou.

De erfenis straks blijft dus gelijk en is niet verminderd door het geld jij nu (als lening) ter beschikking gesteld hebt gekregen.

Dat maakt het dus makkelijker, jij bent niet bevoordeeld ten opzichte van je broer(s)/zus(sen)

Bij afwikkeling van de erfenis zou je in principe een deel van de lening aan jezelf erven, de andere delen gaan naar de andere erfgenamen (broer(s) zus(sen)). Of dat wenselijk is, moet je met je ouders en een notaris bespreken.

Ook een mix van lening en schenking is mogelijk. Eventueel met verhoogde vrijstelling. Ook dit moet je met je ouders en notaris bespreken.

Vervolgens kun je nog wat spelen met het deels of gedeeltelijk schenken van de rente die je aan je ouders gaat betalen.

Zorg voor een goede vastlegging (schriftelijke overeenkomst), ook omdat je waarschijnlijk wel de hypotheekrenteaftrekbt de rente wilt hebben. Dat betekent dat er ook iets moet worden bepaald over de hoogte van de rente, looptijd, zekerheden, etc. Denk ook aan afstemming met de bank als die ook nodig is om een deel van de woning te financieren (deze wil 1e recht van hypotheek, moet akkoord gaan met 2e recht hypohteek lening ouders).

Kortom: erg aan te raden dit te bespreken met de notaris. Als je dit zelf in elkaar denkt te knutselen ga je geheid de mist in.

Groeten van een fiscalist, die qua werk hele andere dingen doet dan dit, maar zelf hiervoor toch ook echt met een notaris de (on)mogelijkheden zou bespreken

[ Voor 4% gewijzigd door Yorro op 09-12-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bij mij hebben mijn ouders mij een schenking gedaan, via een schenkingsconvenant (voorbeeldje kan je zo bij je eigen bank vinden) hebben we vastgelegd dat dit een voorschot is op mijn erfenis en dat mijn zus recht heeft op hetzelfde bedrag voor we de erfenis in 2en splitsen. Daarnaast bij de Belastingdienst netjes aangifte schenkbelasting gedaan, al was het onder de 28000 en dus vrijstelling, maar je moet altijd aangifte doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
De juridische term is verrekening. Zie bv https://www.infotaris.nl/...bij-erfenis-zo-werkt-het/

In principe kun je het dus bij de schenking vastleggen. Persoonlijk zou ik ook nog zorgen dat het als principe in de testamenten komt om de bizarre situatie te voorkomen dat mogelijk niet alle schenkingen verrekend worden.

Als het op afzienbare termijn speelt en een aanvulling is op een bancaire hypotheeklening dan zou ik gewoon schenken en de schenkbelasting aftikken rekeninghoudend met de vrijstellingen.

Lees het artikel ook even voor een paar belangrijke wettelijke punten bij de afwikkeling van de erfenis zoals rente en erfdeel lager dan schenking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:51
Ik denk dat je op zoek bent naar de “gift met inbrengverlichting”. Van alles over te vinden op internet, bijvoorbeeld https://www.familie-erfre...-voorschot-op-de-erfenis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:14
SmurfLink schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:17:
Bij mij hebben mijn ouders mij een schenking gedaan, via een schenkingsconvenant (voorbeeldje kan je zo bij je eigen bank vinden) hebben we vastgelegd dat dit een voorschot is op mijn erfenis en dat mijn zus recht heeft op hetzelfde bedrag voor we de erfenis in 2en splitsen. Daarnaast bij de Belastingdienst netjes aangifte schenkbelasting gedaan, al was het onder de 28000 en dus vrijstelling, maar je moet altijd aangifte doen.
Dit komt naar mijn gevoel oneerlijk over. Degene die de schenking krijgt kan op deze manier normaal gezien twee keer van de belastingvrijstelling gebruik maken terwijl degene die enkel erft dat maar een keer kan. Tevens is een bedrag nu meer waard dan een bedrag over zeg 10 jaar.
Daarnaast heb je nog het risico dat er bij overlijden gewoon geen geld meer is door wat voor reden dan ook. Dit lijkt me niet de oplossing die je als ouders moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Smurf geeft eigenlijk al aan hoe het zit.

1) geld dat je nu krijgt betaal je schenkbelasting voor. Is het voor aankoop huis dan is het dit jaar nog verhoogd belastingvrij. (Let wel, moet je het voor 31 dec krijgen).

2)je ouders kunnen gewoon in testament zetten dat jij x bedrag minder krijgt dan de rest. Voordeel; je betaald minder erfbelasting (omdat je ook schenkingsvrijstelling hebt gehad, ervanuit gaande dat ze niet in zelfde jaar overlijden).

Dus, maak er vaart achter, na dit jaar is vrijstelling toch 20.000 minder.

https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DonChaot schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:56:
[...]

Dit komt naar mijn gevoel oneerlijk over. Degene die de schenking krijgt kan op deze manier normaal gezien twee keer van de belastingvrijstelling gebruik maken terwijl degene die enkel erft dat maar een keer kan. Tevens is een bedrag nu meer waard dan een bedrag over zeg 10 jaar.
Daarnaast heb je nog het risico dat er bij overlijden gewoon geen geld meer is door wat voor reden dan ook. Dit lijkt me niet de oplossing die je als ouders moet willen.
Mijn zus kon het geld ook nu krijgen als ze dat wilde, dat wilde ze niet. Dus het is geheel vrijwillig zo op papier gezet. We doen ook niks met inflatie wat dan ook. Ik had het geld nodig voor de aankoop van mijn huis dus het is ook niet alsof ik her rente op trek ofzo. Ja het huis wordt wel meer waard maar dit bedrag is slechts een fractie van de woningwaarde.
Mijn ouders hebben hun hypotheek bijna afbetaald, dus er gaat sowieso geld zijn bij overlijden. ;) significant meer geld dan mijn lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:42

Nicap

Tsssk....

Wellicht verhelderd deze video ook nog iets.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-05 16:52
SmurfLink schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:17:
En dat bedrag wat je zus krijgt wordt ook ieder jaar geïndexeerd? Als jij nu bijvoorbeeld 50k hebt gekregen en je zus krijgt die 50k over 15 jaar dan is het wel een beetje scheef - wat kun je nog kopen voor 50k over 15 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:21

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

ColeJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:41:
[...]

En dat bedrag wat je zus krijgt wordt ook ieder jaar geïndexeerd? Als jij nu bijvoorbeeld 50k hebt gekregen en je zus krijgt die 50k over 15 jaar dan is het wel een beetje scheef - wat kun je nog kopen voor 50k over 15 jaar?
Ondertussen stijgt waarschijnlijk de hele erfenis ook in waarde he? Meestal zit het grootste deel van het vermogen in een (hypotheekvrije) woning namelijk. Die wordt de komende 15 jaar ook meer waard. Die 50K van zuslief is dus over 15 jaar óók meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Icephase schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:46:
[...]

Ondertussen stijgt waarschijnlijk de hele erfenis ook in waarde he? Meestal zit het grootste deel van het vermogen in een (hypotheekvrije) woning namelijk. Die wordt de komende 15 jaar ook meer waard. Die 50K van zuslief is dus over 15 jaar óók meer.
Dat de hele erfenis in waarde stijgt is toch niet relevant? De eerder onttrokken 50k blijft bij niet indexeren gewoon 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
SmurfLink schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:07:
[...]

Ik had het geld nodig voor de aankoop van mijn huis dus het is ook niet alsof ik her rente op trek ofzo.
Je trekt er geen rente op inderdaad. Echter, over die 50k betaal jij geen rente (je hebt immers 50k van de bank minder geleend) terwijl je zus die 50k wel bij de bank moet lenen. Oftewel je hebt al die jaren het voordeel van het niet te hoeven lenen van 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

ColeJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:48:
[...]

Dat de hele erfenis in waarde stijgt is toch niet relevant? De eerder onttrokken 50k blijft bij niet indexeren gewoon 50k.
TS krijgt nu zijn deel = de helft (?) = 50K
Tegen die tijd krijgt zus haar helft = (dan) misschien wel 70K

Dan hoeft die 50K van TS toch niet meer geïndexeerd te worden? Je moet alleen weten wat het deel nu in % is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Icephase schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:51:
[...]

TS krijgt nu zijn deel = de helft (?) = 50K
Tegen die tijd krijgt zus haar helft = (dan) misschien wel 70K

Dan hoeft die 50K van TS toch niet meer geïndexeerd te worden? Je moet alleen weten wat het deel nu in % is.
Het lijkt mij bijna onmogelijk om nu de exacte waarde van de boedel te kennen om dat percentage uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

ColeJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:52:
[...]

Het lijkt mij bijna onmogelijk om nu de exacte waarde van de boedel te kennen om dat percentage uit te rekenen.
Net zo onmogelijk om te weten met welk % het deel van zus geïndexeerd moet worden lijkt me. Maar goed, we gaan redelijk offtopic, hier heeft TS op dit moment niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Icephase schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:54:
[...]

Net zo onmogelijk om te weten met welk % het deel van zus geïndexeerd moet worden lijkt me. Maar goed, we gaan redelijk offtopic, hier heeft TS op dit moment niet zoveel aan.
Natuurlijk wel, je kunt toch ieder jaar het inflatiepercentage nemen?

Hier wat meer info:
https://ondernemingsdatab...TAEBAR_EU15030401/related

Het is totaal niet offtopic en juist zeer relevant. Het is iets dat vaak "vergeten" word maar juist iets is wat later gezeur gaat opleveren.

Zet maar eens 50k weg voor 15 jaar tegen een 4% inflatie - zit je zomaar aan 90k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

ColeJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:58:
[...]

Natuurlijk wel, je kunt toch ieder jaar het inflatiepercentage nemen?

Hier wat meer info:
https://ondernemingsdatab...TAEBAR_EU15030401/related

Het is totaal niet offtopic en juist zeer relevant. Het is iets dat vaak "vergeten" word maar juist iets is wat later gezeur gaat opleveren.

Zet maar eens 50k weg voor 15 jaar tegen een 4% inflatie - zit je zomaar aan 90k

off-topic: Wélk inflatiepercentage? Consumentenprijsindex? Cao-stijgingen? Koopkrachtcijfers? Gemiddelde stijging huizenprijzen? Waarom zou de een of de ander van toepassing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jazzvb schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:07:
Hallo medeforumleden,

Ik kom niet uit mijn vraagstuk, ook niet na het lezen van meerdere teksten op het internet. Ik heb een laag inkomen maar kan van mijn ouders geld lenen voor een woning. Mijn ouders (en broers/zussen) zijn akkoord als we dit via een voorschot op de erfenis regelen. Maar nergens kan ik duidelijke regels vinden over dit idee. We zijn het erover eens dat het bedrag dat ik zal lenen (of 'voorerven') van mijn latere erfenis zal worden afgetrokken. Dit zal ook op papier gezet worden, zodat alle erfgenamen (broers/zussen/ik) uiteindelijk een evenredig deel ontvangen.

Het is allemaal dus wat onduidelijk over hoe je dit goed kunt regelen en wat erbij komt kijken. De vragen die bij mij opkomen zijn de volgende:

1. Wat is de juridische term voor zo'n voorschot op de erfenis?
- Ik las dat je iets kunt schenken en dat dat anders is dan een lening.
Zoals eerder benoemd: bij de schenking kun je overeenkomen dat er sprake is van een inbrengverplichting in de nalatenschap. Vroeger was dit standaard, tegenwoordig is hier alleen sprake van als het specifiek is overeengekomen bij de schenking.

De nalatenschap zelf wordt er fictief groter van, door inbreng van deze schenking(en). Daarna wordt er verdeeld, waarbij onder aftrek hetgeen de inbrenger al heeft gekregen, hij eventueel nog een deel ontvangt.
2. Ik ga in eerste instantie uit van een schenking, niet van een lening. Stel, ik kan een ton als voorschot krijgen, moet ik daar dan belasting over betalen?
Een schenking van groter dan de jaarlijkse vrijstelling (grofweg 6K) moet altijd aangegeven worden, in de schenkbelasting. Eventueel kun je een beroep doen op de eenmalig verhoogde vrijstelling. Ook als er dan geen belasting meer resteert, moet je aangifte doen.
3. Hoeveel is die belasting? En is het verstandig om dat direct bij het te lenen bedrag op te tellen?
- Dan erf ik dus extra, omdat ik zelf de belasting niet kan betalen.
Die is 10% tot 20%, afhankelijk van het bedrag dat je ontvangt en de vrijstelling die je gebruikt. Ja, de schenking kan ook 'gebruteerd' worden, waarbij de schenker de belasting voor z'n rekening neemt. De feitelijke schenking (en ook de inbrengverplichting) is dan dus hoger dan hetgeen je netto ontvangt.
4. Moet ik zo'n erflening ergens officieel laten vaststellen en vastleggen? Hoe ziet dat eruit?
Het is geen lening, maar een gift. De inbrengverplichting moet in de schenkingsovereenkomst zijn opgenomen. Het is raadzaam om deze te bewaren bij de stukken van je ouders, bijv. bij de testamenten of iets dergelijks.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Icephase schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:01:
[...]

off-topic: Wélk inflatiepercentage? Consumentenprijsindex? Cao-stijgingen? Koopkrachtcijfers? Gemiddelde stijging huizenprijzen? Waarom zou de een of de ander van toepassing zijn?
Je bent vrij om zelf te kiezen. Maar dat je iets moet kiezen is volgens mij helder - niets doen is zeer nadelig voor de ander. Je kunt ook doen: met die 50k hoef jij 50k minder te lenen bij de bank, je huidige banklening is X procent. Dus X is jouw jaarlijkse voordeel - dan reken je daarmee :)

[ Voor 15% gewijzigd door ColeJ op 11-12-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16
@jazzvb
Vergeet heel het erfenis verhaal. Je ouders hebben geld over en willen dit aan jou geven voor een woning. Dan zijn er een aantal opties:
1) 28K eenmalig belastingvrij schenken voor een woning
2) Elk jaar 6K belastingvrij schenken
3) Tot 138K geld schenken en hier 10% belasting over betalen
4) Het geld verstrekken in de vorm van een familiehypotheek. Vaak wordt dit gedaan in combinatie met de 6K per jaar belastingvrij schenken.

Veel meer smaakjes zijn er volgens mij niet.
Zoals je ziet, staat los van een erfenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:41:
[...]

Neuh, wij zijn niet zo neurotisch wat geld betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:50:
[...]

Je trekt er geen rente op inderdaad. Echter, over die 50k betaal jij geen rente (je hebt immers 50k van de bank minder geleend) terwijl je zus die 50k wel bij de bank moet lenen. Oftewel je hebt al die jaren het voordeel van het niet te hoeven lenen van 50k.
Het is lang geen 50k. En mijn zus WIL het niet lenen, daar heeft ze zelf voor gekozen. Iedereen is er tevreden mee, je kan ook gewoon niet zo moeilijk doen en dingen in harmonie doen met je familie he. Het staat netjes op papier, iedereen is akkoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzvb
superbedankt voor alle reacties! ik heb alles op een lijstje gezet en ga over alles verder lezen. ik heb van een hoop dingen nooit gehoord of gelezen. een ding lijkt zeker, betrek er een notaris bij. dat zijn we ook van plan. we gunnen elkaar van alles (positieve dingen uiteraard : D) en ik hoef echt niet meer dan waar mijn broers en zussen recht op hebben. ik krijg het alleen eerder.

in dat licht is het een interessante discussie om te kijken als ik bv een ton krijg, wat dat over 10 jaar nog waard is en of ze dan iets meer moeten erven. dat ga ik inbrengen.

nogmaals dank voor alle inzichten en tips!
jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
SmurfLink schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:57:
[...]

Het is lang geen 50k. En mijn zus WIL het niet lenen, daar heeft ze zelf voor gekozen. Iedereen is er tevreden mee, je kan ook gewoon niet zo moeilijk doen en dingen in harmonie doen met je familie he. Het staat netjes op papier, iedereen is akkoord.
Er is geen goed of fout natuurlijk. Echter, als je een gelijke verdeling wilt dan zul je er toch over moeten nadenken. Ik ben wat dat betreft voor het principe "gelijke monniken gelijke kappen". TS gaat er over nadenken en kan een keuze maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-05 12:28

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een lening met zeer lage rente kun je ook met een omweg maken. Niet illegaal zo ver ik weet, mogelijk bedenkelijk en vanuit oog van de belastingbetaler en 'gewone' hypotheeknemer zoals ondergetekende licht oneerlijk.

Je leent bedrag X bij papa/mama tegen een marktconforme maar lage rente. De rente bedraagt bedrag X.
Ik noem X van 4% op € 300 000 = 12 000 op jaarbasis. Aflossingsvrij, dus dat zijn de kosten.
Aan het eind van het jaar doen papa/mama een belastingvrije schenking, van ca. € 6 000. Netto heb je € 6 000 betaald dan. Dus 2%.

Ik weet niet hoe (il)legaal het is, als broer/zus in het plaatje wordt betrokken: papa/mama schenken de resterende € 6 000 aan broer of zus, en die schenken eenzelfde bedrag aan jou. Dat zou je echt moeten laten toetsen bij een belastingadviseur. Maar dan zou het effectief een renteloze lening zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• ColeJ
Waterbeesje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:58:
Een lening met zeer lage rente kun je ook met een omweg maken. Niet illegaal zo ver ik weet, mogelijk bedenkelijk en vanuit oog van de belastingbetaler en 'gewone' hypotheeknemer zoals ondergetekende licht oneerlijk.

Je leent bedrag X bij papa/mama tegen een marktconforme maar lage rente. De rente bedraagt bedrag X.
Ik noem X van 4% op € 300 000 = 12 000 op jaarbasis. Aflossingsvrij, dus dat zijn de kosten.
Aan het eind van het jaar doen papa/mama een belastingvrije schenking, van ca. € 6 000. Netto heb je € 6 000 betaald dan. Dus 2%.

Ik weet niet hoe (il)legaal het is, als broer/zus in het plaatje wordt betrokken: papa/mama schenken de resterende € 6 000 aan broer of zus, en die schenken eenzelfde bedrag aan jou. Dat zou je echt moeten laten toetsen bij een belastingadviseur. Maar dan zou het effectief een renteloze lening zijn.
De belastingvrije schenking voor broers/zussen/overigen is lager dan voor kinderen :). Verder is het niet illegaal - je schenkt aan iemand en die geeft het weer door (moet diegene zelf weten).
Pagina: 1