Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:40
Mijn vraag
Zonet had ik een zeer vreemde ervaring met mijn beeldscherm. Op een gegeven moment begon het beeldscherm te knetteren (met oor geluisterd en kwam wel degelijk vanbinnen de elektronica van het beeldscherm) en viel gemiddeld om de 3-4 seconden uit.

Het knettergeluid was te vergelijken met een relais dat voortdurend aan en uitgezet wordt, of zoals het geluid van een stekkerdoos die je aan of uitschakelt, hier een gelijkaardig geluid, maar bij mij was het niet in interval, eerder random en minder luid:

Na het (her)installeren van AMD software, heeft het probleem zich nog voorgedaan, maar minder frequent.

Samen met het klikgeluid, valt het scherm uit. Op een gegeven moment kwam er geen klikgeluid meer, maar een pieptoon en zag ik een sneeuwscherm (zoals vroeger bij de tv's ook wel eens gebeurde wanneer het signaal wegviel).

Nu mijn vraag: Wat is het en hoe krijg ik dit opgelost?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- AMD radeon software
- AMD RX 5700 red dragon (powercolor)
- Intel i7 4790
- W11
- Iilama prolite XB2380HS beeldscherm

Systeem is ondertussen 9 jaren oud, videokaart is 4 jaren oud.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ander scherm ingestoken om te kijken of het probleem zich blijft voordoen. Als de voedingskabel in blijft steken van het iiyama scherm valt ook het andere scherm uit, maar zonder klikgeluid. Zonder voedingskabel is het probleem niet te reproduceren op het andere scherm.
- Stuurprogramma videokaart opnieuw geïnstalleerd.
- Kabels uitgetrokken, voeding in ander stopcontact gestoken, zonder succes.
- Het probleem doet zich enkel voor als het scherm aan staat, als ik het uitzet geen problemen.
- het probleem is op GOT weinig te vinden, ik vind 2 ietwat gelijkaardige topics:
1 en 2.

[ Voor 4% gewijzigd door Flipking94 op 09-12-2023 17:00 ]

Beste antwoord (via Flipking94 op 10-12-2023 09:21)

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:42
Het klinkt in eerste instantie als een stervend backlight, maar dat zie je eigenlijk alleen bij CCFL schermen, en de XB2380HS is een LED scherm.

Het knetteren duidt duidelijk op iets in de voeding, waarschijnlijk is het een los contact op de printplaat.
Een pootje is ergens los gegaan door het vele in en uitschakelen door de jaren heen.
Als je zelf handig bent met electronica, of iemand kent die daar handig in is, kun je de printplaat uit het scherm halen en controleren onder een vergrootglas/microscoop.
Mocht je zo'n losse verbinding vinden dan is het een kwestie van deze opsolderen.

Ga niet zelf "prutsen" als je dit nog nooit gedaan hebt, werken met elektronica kan gevaarlijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zl6ugNMtNMaoha1ZxNJnxT11dE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j55nyUdFFXoqXYUS9ERLpSZj.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tijd voor ander scherm :) de voeding van dat scherm is aan't sterven.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:42
Het klinkt in eerste instantie als een stervend backlight, maar dat zie je eigenlijk alleen bij CCFL schermen, en de XB2380HS is een LED scherm.

Het knetteren duidt duidelijk op iets in de voeding, waarschijnlijk is het een los contact op de printplaat.
Een pootje is ergens los gegaan door het vele in en uitschakelen door de jaren heen.
Als je zelf handig bent met electronica, of iemand kent die daar handig in is, kun je de printplaat uit het scherm halen en controleren onder een vergrootglas/microscoop.
Mocht je zo'n losse verbinding vinden dan is het een kwestie van deze opsolderen.

Ga niet zelf "prutsen" als je dit nog nooit gedaan hebt, werken met elektronica kan gevaarlijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zl6ugNMtNMaoha1ZxNJnxT11dE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j55nyUdFFXoqXYUS9ERLpSZj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Bedankt heren, ik had al een vermoeden dat het iets dergelijks was, maar hoopte dat het misschien softwarematig opgelost kon geraken.

Het scherm is 9jaren oud en had gehoopt/verwacht toch minstens 10-15j ermee te doen. Het zij zo, dan heb ik toch weer wat dat ik zeker onder de kerstboom kan leggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Edit:

Bij het direct koppelen naar een ander beeldscherm/tv flikkert het beeld opnieuw, maar maakt geen knetterend geluid.

Ik begin dus te twijfelen of het echt aan het scherm ligt. Een ander scherm zou dan toch niet spontaan mogen uitvallen denk ik dan?

Ik heb het vervangscherm nu even op de igpu aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook het klikkende scherm aan de iGPU gekoppeld om te kijken of dat een ander resultaat geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Ja, op de iGPU heb ik hetzelfde probleem. Vreemd genoeg blijft het probleem bestaan als ik direct erna een andere monitor op dezelfde poort (hdmi) koppel, precies alsof de HDMI-poort zichzelf moet resetten vooraleer er geen problemen meer voorkomen.

Ik heb de pc opnieuw gestart met de nieuwe monitor, drivers weer opnieuw geïnstalleerd en nu toch al drie dagen geen problemen met de andere monitor. Het probleem zit dan toch in de oude monitor.

Op dit moment ben ik naar dit beeldscherm aan het kijken, een aanrader? https://tweakers.net/pric.../aoc-25g3zm-bk-zwart.html

Ik zoek een beeldscherm met FHD (1080p) en hoge contrastwaarden gezien ik er veel films mee kijk via streamingplatformen. Daarnaast moet het een spelletje goed kunnen spelen, waaronder shooters zoals BF1. Dit is niet competitief, eerder casual en amateuristisch, ik stel voor games dan ook geen hoge eisen. 27" is voor mij de maximum om comfortabel op te gamen. De vervangmonitor is 32" en dat is toch echt wel te groot + vermoeiend om naar te kijken + 1080p oogt niet zo mooi op 32". Aanraders/voorstellen zeker welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Flipking94 op 13-12-2023 19:47 ]

Pagina: 1