CV ketel levert teveel vermogen op minimum instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Ik ben me de afgelopen week gaan verdiepen in het afstellen van mijn CV systeem. Echter loop ik tegen een probleem aan waar ik binnen mijn huidige setup geen oplossing voor kan bedenken. Woon hier sinds het voorjaar dus nog niet eerder tegen het probleem aangelopen.

Situatie is als volgt:
- Appartement bouwjaar 2006, label A
- Vaillant Ecotec Classic CW4 (2018)
- Pompsnelheid ingesteld op 15%
- Ketelvermogen ingesteld op minimum, 6Kw
- Vermogen van radiatoren in woonkamer is 2,75Kw (3 stuks)
- Vermogen van alle radiatoren is 6,1 Kw (7 stuks)

Zoals te zien is mijn ketel dus zwaar over bemeten voor mijn appartement. Daarnaast hangen er in de woonkamer radiatoren met een heel beperkt vermogen, 2 type 10 en een kleine type 22.

Waar ik tegenaan loop is dat ik dit systeem met geen mogelijkheid afgesteld krijg. Als ik alle radiatoren open zet met bovengenoemde settings van de CV ketel, zonder daarbij iets af te stellen aan de voetventielen, heb ik een Ta van 58 en Tr van 53. Opzich acceptabel, alleen wil ik niet alle ruimtes verwarmen.

Eigenlijk wil ik alleen de woonkamer verwarmen, als ik echter alleen die radiatoren open heb staan schiet mijn Ta naar 72 en Tr naar 65.

Momenteel heb ik 6 van de 7 radiatoren open staan en daarbij getracht het systeem enigszins waterzijdig in te regelen met als resultaat een Ta = 63 en Tr = 54, waarbij alle leidingen als een gek suizen omdat alle voetventielen niet meer dan een volledige slag open staan om deze Tr te kunnen realiseren.

Aanvoertemperatuur van de ketel beperken naar bijv. 60 heeft als gevolg dat hij zijn warmte niet kwijt kan en afslaat. Het probleem is dus dat mijn ketel in de huidige setup onmogelijk zijn warmte kwijt kan en ik ruimtes aan het verwarmen waar dat helemaal niet nodig is.

Ik zie geen andere oplossingen dan of:
- Nieuwe ketel, echter pas 5 jaar oud en dure optie;
- Nieuwe, grotere radiatoren woonkamer;
- Accepteren dat het zo is, alleen woonkamer radiatoren open zetten, stoken op hoge temp (70-75) en accepteren dat mijn ketel niet onder de Tr = 58 komt om z'n rendement te behalen en dit waarschijnlijk de levensduur van de ketel beïnvloed.

Mijn vragen met betrekking tot dit verhaal:
- Zie ik iets over het hoofd waarmee ik dit systeem alsnog ingeregeld zou kunnen krijgen?

- Ga ik dit probleem überhaupt opgelost krijgen met nieuwe radiatoren? huidige vermogen van openstaande radiatoren is 5,0 Kw. Met nieuwe radiatoren zou ik voor alleen de woonkamer naar 6,0-6,5Kw kunnen gaan en bij voorkeur alleen daar verwarmen. Zou ik dat dan echter weer waterzijdig willen inregelen, zou ik dan niet alsnog problemen krijgen met suizende leidingen omdat m'n voetventielen zo ver dicht moeten, zoals in de huidige situatie?

- Heeft de huidige situatie met suizende leidingen negatieve invloed op de levensduur van onderdelen van mijn CV ketel? Kan me namelijk voorstellen dat bijvoorbeeeld de pomp nu meer moeite moet doen om het water door de leidingen te persen met als gevolg dat die eerder kapot gaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ff terug naar de basis: wat is precies het probleem dat je wilt oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:57

martijn v o

Certified by Enphase.

Pompsnelheid moet naar boven.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 07:33

JME

zeg maar Jamie

Het is een misvatting dat je met een lage pompsnelheid het water langer de tijd zou geven om af te koelen. Omhoog met die pomp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
eLScha schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:59:
Ff terug naar de basis: wat is precies het probleem dat je wilt oplossen?
Eigenlijk wil ik alleen de woonkamer verwarmen en wil ik dat niet doen met een aanvoertemp van 72-75 graden en een veel te hoge retourtemp.

[/quote]
Ik heb al gevarieerd met de pompsnelheid, 15%, 53% en 80%. Hoe hoger ik de pompsnelheid zet, hoe hoger de retourtemperatuur wordt, wat dus niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Pomp omhoog en aanvoer omlaag al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
JME schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:07:
Pomp omhoog en aanvoer omlaag al geprobeerd?
Hier heb ik inderdaad al mee geëxperimenteerd. Pomp omhoog gezet en aanvoer beperkt op 60. Heeft als resultaat dat aanvoer doorschiet naar 65 omdat m'n radiatoren niet genoeg afgiftevermogen hebben en de ketel afslaat omdat ie z'n warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-07 16:23
JME schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:02:
Het is een misvatting dat je met een lage pompsnelheid het water langer de tijd zou geven om af te koelen. Omhoog met die pomp!
Het klopt wel dat het water langer de tijd krijgt om af te koelen, maar je bedoelt denk ik dat door de hogere pompsnelheid de radiator over het gehele oppervlak warmer wordt en door dat hogere temperatuurverschil met de omgeving meer warmte kan afgeven.

Het is uiteindelijk natuurlijk niet zuiniger omdat de ketel nooit HR kan draaien als het water echt te warm terugkomt. Maar dat is denk nu even niet de hoofdzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:57

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat wil je dan? en een lage aanvoer en een lage retour en een lage pompsnelheid en een laag vermogen dat gaat hem niet worden. De totaal afgifte van de radiatoren zit al onder het minimum van de ketel begrijp ik? dan wordt het denk ik een kansloze missie.
Levensduur is niet echt een issue maar je mist de condensatie omdat je retour niet onder de 50 te krijgen is.
Dus dan of een andere ketel of afgifte vergroten door bv vloerverwarming/wandverwarming.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Coolmint schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:11:
[...]

Het klopt wel dat het water langer de tijd krijgt om af te koelen, maar je bedoelt denk ik dat door de hogere pompsnelheid de radiator over het gehele oppervlak warmer wordt en door dat hogere temperatuurverschil met de omgeving meer warmte kan afgeven.
Yep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Verwarming misschien vervangen voor een T22 of hoger zodat je meer afgifte hebt en daardoor een lagere aanvoertemperatuur kan instellen om onder het condensatie punt uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
martijn v o schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:12:
Wat wil je dan? en een lage aanvoer en een lage retour en een lage pompsnelheid en een laag vermogen dat gaat hem niet worden. De totaal afgifte van de radiatoren zit al onder het minimum van de ketel begrijp ik? dan wordt het denk ik een kansloze missie.
Levensduur is niet echt een issue maar je mist de condensatie omdat je retour niet onder de 50 te krijgen is.
Dus dan of een andere ketel of afgifte vergroten door bv vloerverwarming/wandverwarming.
Ik begrijp inderdaad dat in mijn huidige situatie het vermogen van m'n ketel ten opzichte van m'n afgiftevermogen van m'n radiatoren problemen geeft, daarom vraag ik ook in m'n post naar of ik iets over het hoofd zie en wat mijn opties zijn en onder andere wat de gevolgen van die opties kunnen zijn.

Nieuwe radiatoren met groter vermogen lijkt zoals genoemd in m'n post een oplossing, maar ik weet niet of dat m'n problemen met suizende leidingen op gaat lossen, gezien ik dan voor de woonkamer, waar ik alleen maar wil verwarmen, van 2,75Kw naar 5,5Kw ga en op 5,0-5,5 Kw afgiftevermogen zit ik nu ook met bijna alles open en gezeur met suizende leidingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:54
Het is weer zover….

De ketel gaat niet onder de 6kW

Dit is een relatief modern appartement. Warmtevraag zal bij -10 niet eens in de buurt komen van die 6kW (zie op hoge temperatuur uitgerekende radiatoren)

Die ketel moet dus meer uit dan aan. Noem dat low load, noem het pendelen…

Dat is niet te voorkomen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
Ronald schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:24:
Het is weer zover….

De ketel gaat niet onder de 6kW

Dit is een relatief modern appartement. Warmtevraag zal bij -10 niet eens in de buurt komen van die 6kW (zie op hoge temperatuur uitgerekende radiatoren)

Die ketel moet dus meer uit dan aan. Noem dat low load, noem het pendelen…

Dat is niet te voorkomen.
Met het pendelen heb ik niet zo'n probleem, ware het niet dat ik m'n appartement gewoon niet warm krijg als ik de retourtemp onder de 58 wil houden. CV start op, aanvoertemp vliegt omhoog, appartement gaat van 17 naar 17,5 en CV slaat af omdat ie z'n warmte niet kwijt kan. Vervolgens gaat ie na 20 min weer aan vanwege branderwachttijd (die ik omlaag zou kunnen zetten maar is weer nadelig voor levensduur ketel) en appartement is alweer terug naar 17.

Daarnaast duurt het door pendelen natuurlijk überhaupt ook hartstikke lang voordat mn appartement op temperatuur zou kunnen komen.
NicoHF schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:20:
Verwarming misschien vervangen voor een T22 of hoger zodat je meer afgifte hebt en daardoor een lagere aanvoertemperatuur kan instellen om onder het condensatie punt uit te komen?
Ik had gehoopt nog andere inzichten te krijgen waardoor dit niet nodig zou zijn maar het lijkt inderdaad de enige optie.

[ Voor 23% gewijzigd door KayJee op 09-12-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-07 12:34
Het zal waarschijnlijk niet de oplossing zijn, maar je kan proberen fans onder je radiatoren te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@KayJee Te weinig afgiftevermogen bij lagere systeemtemperaturen (met een retour < 57°C)
Ze hebben duidelijk op de grootte van de radiatoren bespaart, vermogen is waarschijnlijk berekent
op 75/65/20 de zgn "standaard" of normtemperaturen.

Om het met lagere aanvoertemperaturen warm te krijgen kan je

a) proberen met ventilatoren de warmteafgifte te verhogen of
b) = beter, grotere radiatoren laten ophangen (plus evtl. ventilatoren)

Maar dan heb je natuurlijk nog steeds een te grote ketel voor cv, m.n. het minimum vermogen is te hoog.
(zoals waarschijnlijk in veel huizen in NL welke ook steeds betere isolatie krijgen)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:20
Een buffervat plaatsen, ventilatoren onder de radiatoren.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
HvanL schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:40:
Het zal waarschijnlijk niet de oplossing zijn, maar je kan proberen fans onder je radiatoren te zetten.
Dat is wel een goede suggestie omdat je daarmee het afgiftevermogen verhoogt.
(en de retour verlaagt)

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

@KayJee Wanneer je ergens een radiator die nu dicht zit openzet krijg je het dan wel op temperatuur in je woonkamer (omdat de ketel dan dus wat langer blijft stoken)?

Ik was gisteren bij een buurvrouw die haar appartement ook niet warm keeg (ketel code 2= temperatuur bereikt)
Ze had ook alleen maar radiatoren in de woonkamer en hal open, na het openzetten van een extra radiator bleef de ketel opeens wel rustig doorstoken en werd de woonkamer ook weer warm.

[ Voor 11% gewijzigd door PalingDrone op 09-12-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:02
KayJee schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:11:
[...]

Hier heb ik inderdaad al mee geëxperimenteerd. Pomp omhoog gezet en aanvoer beperkt op 60. Heeft als resultaat dat aanvoer doorschiet naar 65 omdat m'n radiatoren niet genoeg afgiftevermogen hebben en de ketel afslaat omdat ie z'n warmte niet kwijt kan.
Je aanvoer kan je toch instellen op lager als 60 graden, als die nog maar 5 jaar oud is? Waarom doe je dat niet?

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 09-12-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:25
@KayJee
Kun je iets met de instelling van deze parameter? Misschien kun je hiermee het vermogen enigszins beperken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZGk9r5rSyK-u8Mqhdmn5wprCts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I72GaqjUsApbsHm199QHFLrd.png?f=user_large

Vanuit de fabriek staat die op "auto". Is die ook met de hand in te stellen op een lagere waarde?
Deze is te bereiken via het Installateursmenu. Zie de Handleiding 6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
dunklefaser schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:23:
@KayJee Te weinig afgiftevermogen bij lagere systeemtemperaturen (met een retour < 57°C)
Ze hebben duidelijk op de grootte van de radiatoren bespaart, vermogen is waarschijnlijk berekent
op 75/65/20 de zgn "standaard" of normtemperatuur.
Om het met lagere aanvoertemperaturen warm te krijgen kan je a) proberen met ventilatoren de warmteafgifte te verhogen of b) = beter, grotere radiatoren laten ophangen.

Maar dan heb je natuurlijk nog steeds een te grote ketel voor cv, m.n. het minimum vermogen is te hoog.
(zoals waarschijnlijk in veel huizen in NL welke ook steeds betere isolatie krijgen)
Er is tijdens de bouw inderdaad helaas behoorlijk bezuinigd daarop.. en inderdaad, ketel is veel te groot, mocht die ooit de geest geven komt er een kleinere in, maar met 5 jaar oud is dat (hopelijk) niet snel aan de orde.

Ik denk dat ik maar gewoon alleen de woonkamer warm ga stoken op hogere temp en eens ga uitrekenen wat de terugverdientijd voor grotere radiatoren is, al lijkt me dat een lastige rekensom. toevallig enig idee wat het rendement verschil is tussen een retour van <58 en een retour van 63-65?
PalingDrone schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:34:
[...]

Dat is wel een goede suggestie omdat je daarmee het afgiftevermogen verhoogt.
(en de retour verlaagt)

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

@KayJee Wanneer je ergens een radiator die nu dicht zit openzet krijg je het dan wel op temperatuur in je woonkamer (omdat de ketel dan dus wat langer blijft stoken)?

Ik was gisteren bij een buurvrouw die haar appartement ook niet warm keeg (ketel code 2= temperatuur bereikt)
Ze had ook alleen maar radiatoren in de woonkamer en hal open, na het openzetten van een extra radiator bleef de ketel opeens wel rustig doorstoken en werd de woonkamer ook weer warm.
Ja, ik kan m'n appartement gelukkig wel op temperatuur krijgen, echter is dat dan alleen wel met radiatoren open op kamers waar dat niet nodig is of alleen in de woonkamer met hoge aanvoer van 70-75 en ditto retour.

Ik ga inderdaad maar eens naar (zelfbouw) ventilatoren kijken, thanks.
bottom line schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:37:
[...]

Je aanvoer kan je toch instellen op lager als 60 graden, als die nog maar 5 jaar oud is? Waarom doe je dat niet?
Dat kan zeker, maar als het vermogen van de ketel te groot is ten opzichte van het afgiftevermogen van de radiatoren kan hij zijn warmte niet kwijt en wordt het limiet gewoon vrolijk overschreden en slaat de ketel af.
arpeggio schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:15:
@KayJee
Kun je iets met de instelling van deze parameter? Misschien kun je hiermee het vermogen enigszins beperken.

[Afbeelding]

Vanuit de fabriek staat die op "auto". Is die ook met de hand in te stellen op een lagere waarde?
Deze is te bereiken via het Installateursmenu. Zie de Handleiding 6.3
Jup die instelling heb ik al op 6Kw staan, wat het minimum voor deze ketel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
@KayJee
En dan heb je deze parameters ook nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlObL9pE0wt-yALAmXAriFw94Fc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YfBvEna7DXbHs1YJIQDow6dB.png?f=user_large

Het zal geen oplossing van jouw probleem zijn, maar persoonlijk zou ik ze op deze manier instellen:
D.017 op 1=retour
D.018 op 1=comfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
@arpeggio

Ik dacht begrepen te hebben dat D.017 voor systemen met vloerverwarming was. De uitleg die erbij staat snap ik niet helemaal, wat doet die functie als ik hem omschakel?

D.018 naar comfort zetten ga ik eens mee spelen.

Thanks!

[ Voor 53% gewijzigd door KayJee op 09-12-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit ga je niet opgelost krijgen. Je minimum vermogen is gewoon te hoog t.o.v. het geinstalleerde vermogen aan radiators. Het enige wat je kan doen is de boel instellen op minimum vermogen, minimum pompsnelheid, zodat de radiatoren zo langzaam mogelijk opwarmen. Ventilatoren onder de radiatoren (speed comfort) kan helpen om de delta-T wat te verhogen. Maar er komt een moment dat de retour te hoog wordt en de ketel afslaat.
Optioneel kan je de radiatoren vervangen door versies met meer vermogen. Je moet dan kijken of je andere radiatoren kan vinden met zelfde afmetingen. Vaak lukt dat wel. Zo heb ik een radiator type 10 in mijn studeerkamer 1 op 1 kunnen vervangen door een type 11.

Jouw situatie is daarbij niet uniek. Veel mensen stoken tegenwoordig nog alleen het hoognodige, de woonkamer. Vaak is de cv ketel daardoor zwaar overbemeten, waardoor je niet optimaal efficient kan stoken. Ik heb hetzelfde: 5kW ketel en 3kW radiatoren... alleen met waterzijdig inregelen en rustig opwarmen is daar nog wat van te maken, maar optimaal zal ik het nooit krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 09-12-2023 22:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Wat ik lees bij D.017 is dat één of andere automatische regeling wordt uitgeschakeld wanneer 1=retour staat ingesteld. Ik ga er vanuit dat dan de handmatige instelling van D.000 van kracht is. In jouw geval zou dat 6kW zijn.

Wat je evt nog kan proberen is
- pomp op de minimale stand D.014 op 1=53 (lijkt mij nog vrij hoog, maar ja, lager kan die niet)
- max aanvoertemperatuur D.071 op 50 gr.
Je hebt kans op pendelen, maar het is het proberen waard. Zet om te beginnen alle radiatoren open. Als het werkt, kun je die één voor één weer dichtdraaien en zien wat er gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@KayJee Welk van de voorstellen, pomp(snelheid) omlaag @Microkid @arpeggio
of pomp(snelheid) omhoog (@martijn v o , @JME ga je toepassen of heb je al toegepast?
Welke instelling werkt volgens jou beter?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
Microkid schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:09:
Dit ga je niet opgelost krijgen. Je minimum vermogen is gewoon te hoog t.o.v. het geinstalleerde vermogen aan radiators. Het enige wat je kan doen is de boel instellen op minimum vermogen, minimum pompsnelheid, zodat de radiatoren zo langzaam mogelijk opwarmen. Ventilatoren onder de radiatoren (speed comfort) kan helpen om de delta-T wat te verhogen. Maar er komt een moment dat de retour te hoog wordt en de ketel afslaat.
Optioneel kan je de radiatoren vervangen door versies met meer vermogen. Je moet dan kijken of je andere radiatoren kan vinden met zelfde afmetingen. Vaak lukt dat wel. Zo heb ik een radiator type 10 in mijn studeerkamer 1 op 1 kunnen vervangen door een type 11.

Jouw situatie is daarbij niet uniek. Veel mensen stoken tegenwoordig nog alleen het hoognodige, de woonkamer. Vaak is de cv ketel daardoor zwaar overbemeten, waardoor je niet optimaal efficient kan stoken. Ik heb hetzelfde: 5kW ketel en 3kW radiatoren... alleen met waterzijdig inregelen en rustig opwarmen is daar nog wat van te maken, maar optimaal zal ik het nooit krijgen.
De radiatoren die ik heb zijn inderdaad gangbare maten, dus die kan ik vervangen. Ik vraag me echter af of dat dat een investering is die ik ga terugverdienen als ik kijk naar mn gasverbruik van ±250m³ op jaarbasis.

Als je alleen de woonkamer zou verwarmen en je regelt de boel enigszins fatsoenlijk waterzijdig in, krijg jij dan geen last van suizende leidingen omdat je voetventielen te ver dicht moeten?
arpeggio schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:13:
Wat ik lees bij D.017 is dat één of andere automatische regeling wordt uitgeschakeld wanneer 1=retour staat ingesteld. Ik ga er vanuit dat dan de handmatige instelling van D.000 van kracht is. In jouw geval zou dat 6kW zijn.

Wat je evt nog kan proberen is
- pomp op de minimale stand D.014 op 1=53 (lijkt mij nog vrij hoog, maar ja, lager kan die niet)
- max aanvoertemperatuur D.071 op 50 gr.
Je hebt kans op pendelen, maar het is het proberen waard. Zet om te beginnen alle radiatoren open. Als het werkt, kun je die één voor één weer dichtdraaien en zien wat er gebeurt
Hm ga eens kijken naar d017 dan

Pomp staat al op z'n laagste stand, standje auto laat hem op 15% draaien, met, standje 1 heb ik ook geprobeerd maar dat is inderdaad nogsteeds vrij hard.
dunklefaser schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:32:
@KayJee Welk van de voorstellen, pomp(snelheid) omlaag @Microkid @arpeggio
of pomp(snelheid) omhoog (@martijn v o , @JME ga je toepassen of heb je al toegepast?
Welke instelling werkt volgens jou beter?
Iedere situatie is natuurlijk uniek, maar voor mij werkt pomp op zo laag mogelijke stand het beste. Als ik hem hoger zet loopt de temperatuur van m'n retour alleen maar verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:54
@KayJee kijk eens of je de anti-pendel tijd kan verkorten… je wil het uiteindelijk gewoon warm kunnen krijgen… daarna de echte oplossing gaan zoeken. Zijn al hoop opties genoemd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1