Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-05 13:35
Hallo,

Ik heb op een koude dag is goed gestookt aan 50 graden. en zou willen berekenen wat welke warmtepomp ik nodig heb en wat het verbruik is?

Ik kom uit op 12 m3 = 123.12 kWh laag calorisch gas belgie

pak 125 kw op 14 uur tijd stoken
is 9 kw per uur

9 kw gedeeld door een cop van 2.5 is 3.6 kw per uur? klopt dit?
en aangezien ik 9 kw per uur verbruik met de warmtepomp dan kom ik met een 12 kw toe neem ik aan?
klopt mijn berekening?
Ik kan de koevlaas formule niet toepassen omdat ik er nog niet lang woon en ik niet veel met gas stook maar met de airco´s

ik heb voorlopig 1 convector en zou naar de toekomst de rest ook de radiatoren ook willen veranderen voor lager in temperatuur te kunnen gaan.

Eén post lijkt me genoeg, ander weggegooid

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 09-12-2023 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Je verhaal is wat warrig en je eenhedengebruik klopt niet, maar ik denk wel dat je het correct bedoelt.

Watt = Joule per seconde
kWh = kilo * Watt * uur, dus 1000 Joule per seconde * 1 uur = 3.600.000 Joule
kW = 1000 Joule per seconde

Of wat minder theoretisch:
kWh is een hoeveelheid energie
kW is de snelheid waarmee je energie gebruikt (vermogen).

Als je dus 123 kilo*Watt*uur hebt gebruikt gedurende 14 uur, dan kom je inderdaad op gemiddelde een kleine 9 kilo*Watt uit gedurende die 14 uren.

Of een 12kW warmtepomp dan genoeg is? Als je de proef onder representatieve omstandigheden hebt gehouden, de warmtepomp ook daadwerkelijk 12kW (of tenminste 9kW) levert onder de meest ongunstige omstandigheden* en het afgiftesysteem dat vermogen kan afgeven bij een temperatuur waar de warmtepomp op kan leveren, dan JA.

* lees de specificaties dus goed bij welke omstandigheden hij die 12kW haalt. Dat kan wel eens bij relatief hoge buitentemperatuur en lage afgiftetemperatuur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Ik vind het niet onmiddellijk terug bij de LG en panasonic monobloc.
Al staat wel deze info bij panasonic .

Maar als ik een voorbeeld van gas en electriciteit doe op bijvoorbeeld 10 dagen gas en elektriciteit 1250 kwh gas en 500 kwh electriciteit.
Dan is het gas voordeliger als de warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVGrPNFb7zwo7BOXSmfm9_a90-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmmIKwBpj0MHph81NzR36DUl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zaliiLY8KnMTXSiTMLmmqXYitM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mu0rDYD2fmbctnj9FjID7PrX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwECjxKaMpHUSt2XEGZhbM0e6Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwuzhvHcz3h3i1Gv5rxsw6CD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wel even goed in de spec sheet kijken welk vermogen de warmtepomp kan leveren bij -5 of -10 graden. Dat is namelijk niet hetzelfde als bij warmere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CR1992 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:56:
Hallo,

Ik heb op een koude dag is goed gestookt aan 50 graden. en zou willen berekenen wat welke warmtepomp ik nodig heb en wat het verbruik is?

Ik kom uit op 12 m3 = 123.12 kWh laag calorisch gas belgie
Wat is je gasverbruik op jaarbasis? Er is een versimpelde formule ( Koevlaas2 formule ) waarmee je de capaciteit van je warmtepomp kan bepalen ( ballpark figure ). Formule is gasverbruik * 8 / 1650. En dat getal rond je af naar boven.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Uit 12 m3 gas haal je met je ketel maar een goede 8 kw per m3 gas...
Dat geeft 96 kwh in die uren dat je gestookt hebt..

Google eens op koevlaas formule.

Die 12m3 x 8 kwh is het verbruik voor die dag natuurlijk..

[ Voor 32% gewijzigd door Ronald.42 op 09-12-2023 21:01 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Edit.

Eigenlijk moet je je totale gasverbruik van stoken in een seizoen dus niet voor warm water en koken in die koevlaas formule gooien en die komt dan met hoeveel kw je warmtepomp moet zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
https://www.omrekenen.nl/m3-naar-kwh/

Bij 12m3 kom ik op 123 kw uit

Ik heb helaas nog nooit een jaar gestookt met gas hier omdat ik veel met de airco verwarm omwille van de zonnepanelen.

Daarom had ik deze test gedaan met 12m3 gas op een koude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Je noemt een temperatuur van 50 graden C, ik neem aan dat je hier de aanvoertemperatuur bedoelt. 50 graden is hoog voor een WP. 40-45 graden is wel een beetje de max om nog met een redelijk rendement te kunnen opwekken.

Voor een goed test kun je de cv-ketel begrenzen op 40 graden. Krijg je het huis daarmee nog warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
CR1992 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:04:

Bij 12m3 kom ik op 123 kw uit

Ik heb helaas nog nooit een jaar gestookt met gas hier omdat ik veel met de airco verwarm omwille van de zonnepanelen.

Daarom had ik deze test gedaan met 12m3 gas op een koude dag.
Dat is de pure energie inhoud per m3 gas die je bij het omrekenen gebruikt.

Je moet rekenen met de hoeveel energie die je ketel daadwerkelijk de woning in krijgt.
Spoiler: een ketel gaat nooit de volledige inhoud aan energie uit 1 m3 gas in je huis kunnen krijgen.

Daarom rekenen we met 8 kwh per m3 gas om een zinvol resultaat te krijgen bij het omrekenen naar vermogen nodig om je gas om te zetten naar elektrisch met een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald.42 8 kWh per m³ met laagcalorisch gas lijkt mij ook bij 50 °C aanvoer wat aan de lage kant.
De onderwaarde bij NL-gas ligt al bij 8,8 kWh/m³

Ik haal uit laagcalorisch Groningergas ca. 9,3 - 9,4 kWh per m³
met mijn cv-ketel (aanvoer ca. 36°C - retour ca. 30°C)
- het jaarrendement zal misschien iets lager liggen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05 09:37
In basis kun je dit zo benaderen. Je zou ook dit over meer uren kunnen verdelen aangezien je een warmtepomp het liefst zo lang mogelijk op een zo laag mogelijke temperatuur laat draaien. Ik heb zowel de koevlaas toegepast als het dataverbruik van een dag en het resultaat lag dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als we voor het gemak even uit gaan van 9kWh uit een kuub gas, dan heb je pakweg 108kW aan warmte nodig op een dag, 108/24=4,5. Dus een warmtepomp die dan 4,5kW opwekt.
Echter zijn er ook koudere dagen, dus je wilt eigenlijk weten hoeveel gas je gebruikt als het buiten bijvoorbeeld -5 is. "Een koude dag" heb je niet zoveel aan in je berekeningen.
En zoals boven aangegeven, kijk dan ook of hij bij -5 dat vermogen nog kan leveren.

Die -5 komt bijna elke winter wel een keer voor. Waarschijnlijk zit je dan richting een kuub of 20, en dan heb je bijvoorbeeld een 7kW model nodig.

( -10 buiten gebeurt misschien ook eens, en dan red je het niet. maar dat zou je nog kunnen afvangen met een elektrisch element of een kacheltje, of voor lief nemen dat het een dag of wat wat kouder is in huis. Daartegenover staat dat je unit in de lente/herfst niet continu staat te pendelen)

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 09-12-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:24:
@Ronald.42 8 kWh per m³ met laagcalorisch gas lijkt mij ook bij 50 °C aanvoer wat aan de lage kant.
De onderwaarde bij NL-gas ligt al bij 8,8 kWh/m³

Ik haal uit laagcalorisch Groningergas ca. 9,3 - 9,4 kWh per m³
met mijn cv-ketel (aanvoer ca. 36°C - retour ca. 30°C)
- het jaarrendement zal misschien iets lager liggen
Eens, maar je wilt met een berekening als de koevlaas formule ook enigszins een slag om de arm houden.
Een beetje leuke wp kan aardig terugmoduleren.

Dus dan liever een model dat 10 kw kan doen welke leuk terug kan moduleren dan dat je een bijv. 7kw pakt en in de winter de hut niet warm krijgt.

Daarnaast zal de gemiddelde cv ketel in Nederland niet bijzonder lekker afgesteld zijn zowel waterzijdig als op aanvoer temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald.42 Tja - als je op dit moment met een dusdanig slecht afgestelde en eigenlijk niet op een
wp voorbereide gasgestookte cv-installatie verwarmd zou ik überhaupt nog niet eens van een wp gaan dromen O-).

Een soort berekening of schatting met de huidige verbruiken, zoals met de koevlaas formule,
zou ik dan in eerste instantie ook niet doen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Die 12m3 kwam ik uit op 14 uur laten draaien op een ketel temp van 50 graden.
Dus eigenlijk moet ik 12m3 x 9 kw doen
Is 108 delen door mijn 14 uur en dan krijg ik het heerlijk warm net onder het vriespunt.
108 delen door 14 is 7,7 kw
Dat is 43 kw met cop van 2,5
Ik denk dat ik beter hem hybride aansluit

Indien ik in de toekomst nog convectoren bij hang kan ik misschien naar 45 graden gaan
_ferry_ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:44:
Als we voor het gemak even uit gaan van 9kWh uit een kuub gas, dan heb je pakweg 108kW aan warmte nodig op een dag, 108/24=4,5. Dus een warmtepomp die dan 4,5kW opwekt.
Echter zijn er ook koudere dagen, dus je wilt eigenlijk weten hoeveel gas je gebruikt als het buiten bijvoorbeeld -5 is. "Een koude dag" heb je niet zoveel aan in je berekeningen.
En zoals boven aangegeven, kijk dan ook of hij bij -5 dat vermogen nog kan leveren.

Die -5 komt bijna elke winter wel een keer voor. Waarschijnlijk zit je dan richting een kuub of 20, en dan heb je bijvoorbeeld een 7kW model nodig.

( -10 buiten gebeurt misschien ook eens, en dan red je het niet. maar dat zou je nog kunnen afvangen met een elektrisch element of een kacheltje, of voor lief nemen dat het een dag of wat wat kouder is in huis. Daartegenover staat dat je unit in de lente/herfst niet continu staat te pendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

CR1992 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:57:
Die 12m3 kwam ik uit op 14 uur laten draaien op een ketel temp van 50 graden.
Dus eigenlijk moet ik 12m3 x 9 kw doen
Is 108 delen door mijn 14 uur en dan krijg ik het heerlijk warm net onder het vriespunt.
108 delen door 14 is 7,7 kw
Dat is 43 kw met cop van 2,5
Ik denk dat ik beter hem hybride aansluit

Indien ik in de toekomst nog convectoren bij hang kan ik misschien naar 45 graden gaan

[...]
Dan ga je nu een hybride opstelling bouwen, en later misschien aanpassingen doen om naar full electric te gaan. Ik denk dat dat zonde is. Wil je later van het gas, is je warmtepomp weer te klein...
Zorg dan dat je nu overal grote radiatoren hangt, isolerende maatregelen neemt, zodat een warmtepomp het met water van 35-40 graden kan doen.

En je hoeft niet per se met 14 stookuren per dag te rekenen, want met de warmtepomp kun je mogelijk een hogere cop behalen door de hele dag door te "stoken", met bijvoorbeeld een graad nachtverlaging. Als je meer gaat verlagen moet hij vaak dusdanig hard aan de bak dat het meer energie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

CR1992 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:04:

Met airco verwarmen is goedkoper dan een warmtepomp. Kun je beter een paar airco's erbij plaatsen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
digifun schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:43:
[...]

Met airco verwarmen is goedkoper dan een warmtepomp. Kun je beter een paar airco's erbij plaatsen.
Aah dat wist ik niet.
Dus mijn airco in de living en keuken verbruikt nu een 15 a 20.

Met warmtepomp zou ik meer verbruiken dan 20 kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:45
CR1992 schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:14:
[...]

Aah dat wist ik niet.

Mijn idee zou zijn:
Airco verbruikt evenveel als L/W, het is hetzelfde principe.
Airco is sneller warm en sneller koud.
Airco kan geen warm water maken. Dus vereist een WPB oid.
L/W geeft geen luchtstroom door het huis en voelt comfortabeler met minder ruis in de woning.

En hybride met ombouw tot waterstof optie, is op de hele lange termijn misschien nog wel de beste optie voor seizoensoverbrugging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
digifun schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:43:
[...]

Een airco is een warmtepomp. De optie met de hoogste COP is het goedkoopst in het gebruik. Ik verwacht niet dat die verschillen heel groot gaan zijn, tenzij het afgiftesysteem niet geschikt is voor een L/W WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
Dapdodo schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:21:
[...]

En hybride met ombouw tot waterstof optie, is op de hele lange termijn misschien nog wel de beste optie voor seizoensoverbrugging
Dat gaat nooit gebeuren, maak nu geen keuzes gebaseerd op dit soort luchtfietserij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Ik was aan het denken om deze hybride aan tesluiten voorlopig omdat het qua aansluiting niet veel meer kost. Juist de jaarlijkse gas kost heb ik dan.
Al is de gasprijs momenteel goedkoper dan electriciteit volgens mij

Warmtepompboiler heb ik al. Maar als deze versleten is wou ik zonder warmtepompboiler werken en de warmtepomp hiervoor gebruiken.

Een nieuwe warmtepompboiler kost ook makkelijk 2000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

CR1992 schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:14:
[...]

Aah dat wist ik niet.

Met een airco hoef je alleen te verwarmen als en waar het nodig is , de rest van de tijd kun je verlagen. Dat is veel zuiniger dan een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Ik heb bijvoorbeeld in de living en keuken 1 grote airco van 7,5 kw

Als ik een warmtepomp zet met 3 lage temperatuur convectoren op 40 a 45 graden dan ga ik toch minder verbruiken dan de airco?

1 convector geeft 5200 watt op 50 graden.
Dus met 3 zit je op 15000 watt op Hoge stand.

Als ik met mijn airco van 7,5 kw het warm krijg dan moet de warmtepomp dit makkelijk kunnen?

Misschien zelf op 40 a 45 graden?

Als ik dan een warmtepomp zet van 12 kw en die moduleerd naar lage stand 25 procent ongeveer.
Is 3 kw met een cop van 3
is 1 kw per uur. Pak nog 1,5 kw
X 14 uur is 21 kw verbruik max
Is 7 a 8 euro per dag.
Dat is het wel interresanst met 3 lage temperatuur convectoren.
Dan.

Ik ben gewoon aan het bekijken als ik mijn airco op termijn niet beter vervang door een 12 kw warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Warmtepomp moet je 24 uur per dag mee door verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@digifun Als het koud is (<5 graden) is dat een goed idee inderdaad, bij kwakkelweer hoeft het niet, zeker met trage afgifte kun je dan flink draaiuren beperken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Met 5 graden zit je snel in een koud en ongezond huis en dat gaat gewoon door tot boven de minimaal 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Ik vind wel dat ik het hier snel aangenaam heb op 50 graden.
Sneller als de airco met 7,5 kw.

Ik denk dat ik het beter laat afkoelen snachts of toch tot een lagere temperatuur.
Of de warmtepomp snachts op 35 graden met de airleaf convectoren.
Pagina: 1