Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-08 22:00
Hi Tweakers,

Een poosje geleden was ik naar speakers opzoek bij de HiFi Klubben, voor een audioopstelling geschikt voor de TV en een platenspeler. Ze hebben me toen een Bluesound streamer aangeraden, die ik inmiddels ook heb. Qua speakers tast ik echter in het duister, ik had verwacht dat het simpel wat vermogen vergelijken was, maar het tegendeel blijkt compleet waar.

Ik ben opzoek naar een setje speakers welke redelijk wat bass hebben (hoeft niet overdreven). Luister nog graag naar EDM/Techno achtige muziek namelijk. De kamer is +-30m2, maar hij hoeft dit niet allemaal te kunnen overbruggen in verband met de opstelling. Is er iets wat jullie echt aanraden voor dit soort cases? Het hoeft niet heel duur te zijn. (max budget rond de 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:28
sirtom schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:20:
Hi Tweakers,

Een poosje geleden was ik naar speakers opzoek bij de HiFi Klubben, voor een audioopstelling geschikt voor de TV en een platenspeler. Ze hebben me toen een Bluesound streamer aangeraden, die ik inmiddels ook heb. Qua speakers tast ik echter in het duister, ik had verwacht dat het simpel wat vermogen vergelijken was, maar het tegendeel blijkt compleet waar.

Ik ben opzoek naar een setje speakers welke redelijk wat bass hebben (hoeft niet overdreven). Luister nog graag naar EDM/Techno achtige muziek namelijk. De kamer is +-30m2, maar hij hoeft dit niet allemaal te kunnen overbruggen in verband met de opstelling. Is er iets wat jullie echt aanraden voor dit soort cases? Het hoeft niet heel duur te zijn. (max budget rond de 1000)
Hebben ze je bij HiFi klubben dan geen matchende speakers aangeraden bij be bluesound?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:33
sirtom schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:20:
Hi Tweakers,

Zelf heb ik veel tweedehands speakers uitgetest om erachter te komen wat ik leuk vind klinken en wat niet. Daar zou je misschien een begin kunnen maken om te kijken wat je zelf fijn vindt klinken.

Als ik je beschrijving lees is de bas erg belangrijk. Dan zou ik toch ook proberen te kijken naar een subwoofer voor bij je speakers. Je kan dan veel meer afstellen en die gaan vaak ook een stuk dieper dan normale speakers. Mijn ervaring is dat je met wat moeite een leuker resultaat neer kan zetten dan met enkel speakers.

Zelf heb ik niet veel ervaring met speakers boven de €500
Ik vind zelf de Teufel Ultima 40 MK 1 erg lekker klinken voor EDM/Techno zonder equalizer aanpassingen. De MK2 en MK3 zijn wat neutraler. Deze zijn 2e hands vrij goedkoop te vinden. Misschien een leuk startpunt voor je zoektocht. Ook kan je volgens mij bij Teufel de speakers binnen X tijd nog terug sturen mochten ze niet naar wens zijn.

Verder is audio natuurlijk erg persoonlijk dus veel verschillende opstellingen beluisteren helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@sirtom Je vraag in Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic afgesplitst naar een eigen topic omdat het eerdergenoemde topic niet bedoeld is voor aankoopadvies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:21
Grotere speakers geven meer bass dan kleine speakers. Het nadeel van die vloerstaanders kan zijn dat in te kleine ruimtes te veel laag hebt, waardoor je dreun krijgt. Ik zelf vind dat niet prettig. Gezien het formaat van de woonkamer zouden vloerstaanders denk ik wel kunnen. Alternatief zijn 2 kleine goedkopere monitoren, gecombineerd met een subwoofer.

Zou terug gaan naar hifi klubben en wat gaan luisteren naar de vloerstaanders. Ze zijn allemaal goed. Het lastige met speakers, de sound is heel persoonlijk en hierin is advies geven daarom niet mogelijk. Je moet de klank zelf horen en vergelijken. Eigenlijk zou het beste zijn om ze thuis dan vrijblijvend uit te proberen en te vergelijken, om te kijken hoe het in jouw ruimte klinkt. Weet niet of dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je muziek stelt geen zware eisen aan de basweergave, vanaf 45 Hz is voldoende. Een normale vloerstaander kan dat weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Welke Bluesound streamer hebben we het over want hoop dat dat er eentje is met versterker ingebouwd (zoals de Bluesound Powernode), of dat je al een losse versterker hebt staan want anders kom je niet ver...

Zoals ik het zie kan je om de juiste speaker te vinden twee dingen doen:

1) Zelf gaan luisteren in een winkel
2) Op zoek gaan naar objectieve metingen en reviews.

Zelf gaan luisteren in een winkel heeft als nadeel dat je "at mercy" bent van een verkoper. Je komt bijvoorbeeld verkopers tegen die claimen dat je een 300 euro kabel nodig hebt want dat klinkt beter... Tenzij je in een winkel bent waar je kan wisselen tussen speakers zonder dat de verkoper hoeft te sjouwen met speakers of moet prutsen met kabels achterin is het erg lastig om goed het verschil te horen tussen speakers als er veel tijd tussen luistersessies zit. Daarnaast ben je ook nog in een luisterruimte aan het luisteren die ongetwijfeld heel anders is dan je huiskamer thuis.

Daarentegen zijn er mensen die proberen door middel van metingen objectief te bepalen of een speaker een goede speaker is. Een paar sites die het bezoeken waard zijn, zijn bijvoorbeeld Erin's Audio Corner, Audio Science Review en Spinorama.org. Op deze manier kan je een speaker uitzoeken met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Maar om terug te komen op je vraag. 30m2 is denk ik wel groot genoeg om voor een vloerstaande speaker met een subwoofer te gaan. Een subwoofer is mijns inziens een must voor films, ook met een vloerstaande speaker.

Ik heb eventjes op marktplaats rond gekeken en hieronder zomaar een suggestie:
JBL Arena 180 en Yamaha NS SW300

Voor nog geen 500 euro klaar en prima geluid wmb.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-08 22:00
Dank voor jullie uitgebreide reacties! Ik ga opnieuw naar een HiFi winkel inderdaad om daar het een en ander te luisteren én daarnaast ga ik de tweedehands aanbiedingen in de gaten houden. Wellicht wel verstandig om met een gebruikt setje te beginnen inderdaad. Ik heb trouwens een N330 (PowerNode) aangeschaft.
Pagina: 1