Windows wil wachtwoord wijzigen. Er is geen wachtwoord...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 20:42
Windows 11, schone installatie met een lokaal account. Na een paar keer herstarten krijg ik het inlogscherm dat het wachtwoord moet worden gewijzigd. Dit wachtwoord bestaat niet. Uitgesloten van mijn account. Vervelend maar het was een schone installatie.

Poging 2: netjes via officiële microsoft account inloggen. Daarna switchen naar lokaal account en zonder wachtwoord. (blank en op enter gedrukt). Prima . Start een paar keer op en kom ook weer op het wijzig scherm na 3 x herstarten. Weer uitgesloten.

Wat is dit voor fantastisch imbeciel systeem? Ik kan online alleen een wijziging in de system registry vinden om voor local accounts de password reset permanent uit te stellen. Hebben jullie enig idee?

Gr. Rabbitto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAviyk_OYhNc18Fhf9zxEIGG_bE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82Ng9hwEWgSUzjQgHzksCDdV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1lY6bZnZFmR0MPKY8iBt_I1oOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrsFIFdwsot9mfG7vqVDJusD.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Kom je wel in windows begrijp ik. Doe eens windowstoets +r en vooer in netplwiz

Wat krijg je daar te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je vermeldt niet welke Windows versie je gebruikt (Home/Pro) maar standaard zit op local accounts een password expiry policy in Windows van 42 dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juvaMRNev-KPCRdC3E1ikjvIooI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MTOk8Xn1CyihAOxovnHWCI9n.png?f=user_large

Je kunt dat uiteraard uitschakelen of de opties "wachtwoord verloopt nooit" instellen voor het specifieke account

[ Voor 27% gewijzigd door akimosan op 10-12-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Kun je het veld voor het oude wachtwoord niet gewoon leeg laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:52
Dit kan je toch gewoon zonder wachtwoord “door enteren”? Mijn ervaring is dat W10 en W11 dat prima vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Drardollan op 10-12-2023 16:54 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
akimosan schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:48:
Je vermeldt niet welke Windows versie je gebruikt (Home/Pro) maar standaard zit op local accounts een password expiry policy in Windows van 42 dagen:

[Afbeelding]

Je kunt dat uiteraard uitschakelen of de opties "wachtwoord verloopt nooit" instellen voor het specifieke account
Het gaat om een Pro versie van Windows 11. Ik heb inderdaad gekeken bij de expiry versies alleen daar staan alle accounts op never expire.

Ik ben er trouwens achter gekomen dat dit komt doordat ik Teams werk/school met het beleid van mijn werk automatisch het systeem wordt beveiligd volgens de policy die het bedrijf zelf gebruikt. Ik merkte namelijk dat toen ik wel met een wachtwoord/pincode werkte, ik na de installatie van teams weer de verplichte wijziging kreeg en ik van 4 pincode cijfers naar 6 cijfers moest. Overigens goed om te weten dat UAC ook telkens reset naar de hoogste stand. Ik heb deze nu uitgeforceerd via gpedit.msc. Vreemd dat bij mijn vorige versie van Teams met werk er geen problemen waren en dat nu het halve beleid op mijn pc lijkt te worden overschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
hoi1234 schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:53:
Kun je het veld voor het oude wachtwoord niet gewoon leeg laten?
Ik heb elke combinatie geprobeerd. Hij wil een wachtwoord weten die volgens mij simpelweg niet bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Rabbitto schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:55:
[...]

Het gaat om een Pro versie van Windows 11. Ik heb inderdaad gekeken bij de expiry versies alleen daar staan alle accounts op never expire.

Ik ben er trouwens achter gekomen dat dit komt doordat ik Teams werk/school met het beleid van mijn werk automatisch het systeem wordt beveiligd volgens de policy die het bedrijf zelf gebruikt. Ik merkte namelijk dat toen ik wel met een wachtwoord/pincode werkte, ik na de installatie van teams weer de verplichte wijziging kreeg en ik van 4 pincode cijfers naar 6 cijfers moest. Overigens goed om te weten dat UAC ook telkens reset naar de hoogste stand. Ik heb deze nu uitgeforceerd via gpedit.msc. Vreemd dat bij mijn vorige versie van Teams met werk er geen problemen waren en dat nu het halve beleid op mijn pc lijkt te worden overschreven.
Heb je perongeluk aangevinkt dat jouw computer beheert mag worden? Office heeft bij installatie bijvoorbeeld z'n checkbox. Weet even niet of teams dat ook heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja, je "onderwerpt" je privé computer dan aan het systeembeleid van de organisatie.

Daarom dus ook geen bedrijfsapplicaties van de zaak op privé computers.

Beter ontwerpt het bedrijf ook de juiste conditional access policies om te voorkomen dat M365 applicaties op privé PC's gebruikt worden, maar dat is mijn mening.

Het is ook afhankelijk van welke licenties het bedrijf gebruikt om met specifieke CA policies te kunnen werken.
Pagina: 1