Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-11 16:12
Zoals de titel al aangeeft, ik heb een aardlekschakelaar welke ongeveer 1 x per maand random eruit klapt.

Ik kan het probleem niet reproduceren en de schakelaars van de stoppen slaan niet om. Puur de ALS. Zodra dit gebeurd en ik gooi hem weer om werkt alles ook weer en is er niks aan de hand.

Ik vind het behoorlijk irritant, want op deze 3 groepen waar de als op zit, zit ook een koelkast en vriezer. Stel.dit gebeurd een keer in een vakantie, dan bederft alles als ik van huis ben.

Laatst gebeurde het ook terwijl mijn huis idle was. Maar bv als ik 2 ovens aan heb gebeurd er niks. Echt puur willekeurig. Wat kan ik hier aan doen.?

Stop chasing the dream, you're already living it

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Meestal een buitenlamoje of wcd waar vocht in komt?
Of is het de omvormer (moet op een eigen aardlekautomaat)?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Qosmic
Heb geen buitenlampen en omvormer zit op eigen aardlek automaat, maar ook op andere groep dan waar de ALS die omspringt boven zit

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Normaal door systematisch apparatuur te elimineren als oorzaak. Als het zo weinig voorkomt kan dit lastig zijn en lang duren. Optie kan zijn de aardlek te wisselen met een andere in de groepenkast en te kijken wat er dan gebeurt. Dan heb je in ieder geval de aardlek zelf uitgesloten. Of gewoon vervangen door een nieuwe en dan afwachten.

Vaak zijn het apparaten die met water werken en/of een verwarmingselement hebben. (Boiler, wasmachine, droger, oven etc)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:22
Lastige.... Eerste reactie zou inderdaad zijn, aardlek vervangen.

Alternatief zou zijn om een groep tijdelijk naar een andere aardlek te verplaatsen. Zo elimineren.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Qosmic schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:57:
Ik kan het probleem niet reproduceren en de schakelaars van de stoppen slaan niet om.
Dan heb je echt lek en geen sluiting naar aarde. Dus dat is verder niet raar.

Zijn niet toevallig oude (type AC) aardlekschakelaars?

Anders tijd om echt ALLES in kaart te brengen wat het mogelijk kan zijn. EN dan maar eens wat van groep/ALS wisselen. Of juist eens tijdelijk groepen van aardlek wisselen.

• Qosmic
Hmm Ok. Goeie om alsvast de ALS te vervangen. Is dat een beetje zelf te doen?

Mocht het daarna nog eens voorkomen, zal ik eens kijken of het enigzins te doen is om het te achterhalen. En anders moet ik er maar mee leren leven.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 15:23
Qosmic schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:02:
Hmm Ok. Goeie om alsvast de ALS te vervangen. Is dat een beetje zelf te doen?
Heb je een hoofdschakelaar? Dan is het goed te doen.
Zonder hoofdschakelaar is 't niet zomaar te doen. Dan moet het onder spanning, of moet de hoofdzekering er uit.

• Septillion

Septillion

Dan even de strikvraag, hoe oud is de meterkast? Of een foto :)

• Qosmic
Ja heb hoofdschakelaar. Meterkast is 3 fase, van 2017. Geen oude meuk en alles van Eaton

[ Voor 4% gewijzigd door Qosmic op 08-12-2023 19:06 ]

• Septillion

Septillion

Dan is het goed zelf te doen en verder ook nog up to date. Maar dan geef ik het ook weinig kans dat de aardlekschakelaar het probleem is...

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:14
Eerst eens 2 groepen wisselen van aardlek en zien of het probleem mee verschuift?

• Qosmic
Wozmro schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:09:
Eerst eens 2 groepen wisselen van aardlek en zien of het probleem mee verschuift?
Dat is dan mssn ook nog wel een goede. Zitten 4 groepen op deze ALS

• Knowbody
  • Laatst online: 14:16
Septillion schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:09:
Dan is het goed zelf te doen en verder ook nog up to date. Maar dan geef ik het ook weinig kans dat de aardlekschakelaar het probleem is...
Wat is dit nou voor een advies? Het is toch niet zo dat je een ieder die een schroevendraaier kan vasthouden zomaar in de meterkast moet laten sleutelen!?

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Septillion

Septillion

@Knowbody Waarom niet? We zijn wel op Tweakers, daar verwacht ik dan wel dat iemand dan onderzoek doet maar het is geen rocket science. En als er gewoon spanningsvrij gewerkt kan worden kan dat gewoon veilig. Niet moeilijker of gevaarlijker dan een stopcontact aansluiten.

• Knowbody
Septillion schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:45:
@Knowbody Waarom niet? We zijn wel op Tweakers, daar verwacht ik dan wel dat iemand dan onderzoek doet maar het is geen rocket science. En als er gewoon spanningsvrij gewerkt kan worden kan dat gewoon veilig. Niet moeilijker of gevaarlijker dan een stopcontact aansluiten.
Hierom niet

"Hmm Ok. Goeie om alsvast de ALS te vervangen. Is dat een beetje zelf te doen?"

Een leek sleutelt niet in de meterkast.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:51
Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:32:
[...]

Hierom niet

"Hmm Ok. Goeie om alsvast de ALS te vervangen. Is dat een beetje zelf te doen?"

Een leek sleutelt niet in de meterkast.
En waarom niet?
Niemand is vanzelf expert daarin, dat leer je zelf. Als er geen spanning op staat, wat is dan het probleem?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:02
Zou eerst alle apparatuur doormeten die je op die groep hebt aangesloten.
Gewoon stekker van het apparaat uit de wcd en meet met een multimeter de weerstand tussen elke pen en de aarde.
Wel op het hoogste weerstand bereik van de multimeter.
Je kunt beginnen met de groep spanningvrij te maken en hetzelfde te doen met de hele groep.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:14
het kan ook zijn dat je aardlek gewoon brak is en er bij een minieme lekstroom al uitvliegt. zelf ook gehad. Installateur ging niet eerst doormeten maar begon met aardlek vervangen.

• Knowbody
Arjantje72 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:43:
[...]

En waarom niet?
Niemand is vanzelf expert daarin, dat leer je zelf. Als er geen spanning op staat, wat is dan het probleem?
Zucht....

Enig idee hoeveel er geprutst wordt aan elektriciteit....

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:43
Septillion schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:45:
Ramrailtje aan de verkeerde kant vd schroef insteken zodat ie niet klemt, draad onder het contact ipv er tussen voor aandraaien, een fase en een nul omwisselen bij een 4p aardlekschakelaar waardoor er 400v op 230 apparatuur komt te staan....

maar verder niet moeilijker of gevaarlijker dan een wcd aansluiten hoor...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
Arjantje72 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:43:
[...]

En waarom niet?
omdat als iets bij electriciteit werkt, het niet wil zeggen dat het ook goed zit. en daar kom je dan niet achter als je er geen verstand van hebt tot het mis gaat.

Je wil niet weten hoeveel ellende ik tegenkom in groepenkast van mensen die het zelf wel even geleerd hebben.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Septillion

Septillion

@Knowbody Ik heb liever dat iemand dat gewoon vraagt en dan uitleg opzoekt dan het gewoon doen. Dus als iemand het vraagt en dan tips krijgt en opzoekt, helemaal prima te doen.

En dan moet je zeggen "een leek sleutelt niet aan elektra" want meterkast of niet maakt dan ook geen fluit uit.
Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:15:
En weet je hoe veel we daar hier van "installateurs" voorbij zien komen? Oa Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm heeft niet voor niets 42 pagina's...

Dus absoluut mee eens dat het door iemand met kennis gedaan moet worden. Maar een "installateur" is daar 0,0 garantie voor. Door jezelf in te lezen en vragen stellen, daar krijg je prima kennis van :)

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 09-12-2023 11:40 ]

• Septillion

Septillion

@Makrolon Zo kan ik ook wel punten van aandacht noemen voor het aansluiten van een stopcontact. Dus ja, het zijn andere dingen waar je op moet letten maar net zo gevaarlijk. Feit dat mensen denken dat het minder gevaarlijk is, DAT maakt het gevaarlijk.

• Makrolon
Septillion schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:35:
@Makrolon Zo kan ik ook wel punten van aandacht noemen voor het aansluiten van een stopcontact. Dus ja, het zijn andere dingen waar je op moet letten maar net zo gevaarlijk. Feit dat mensen denken dat het minder gevaarlijk is, DAT maakt het gevaarlijk.
Huh, je zegt zelf 'niet moeilijker of gevaarlijker dan een stopcontact'?

Laat maar, je zegt dat het net zo gevaarlijk is zie ik nu. Ik denk dat t een stuk gevaarlijker kan zijn dan een stopcontact aansluiten. Een stopcontact is met 16 ampère en 30ma beveiligd, die aardlek met 25 of 35 ampère..

[ Voor 20% gewijzigd door Makrolon op 09-12-2023 11:48 ]

• Septillion

Septillion

@Makrolon Dan verschillen onze meningen :)

• Knowbody
doe ff normaal

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 09-12-2023 12:13 ]

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Heb je een boiler in huis? Als die warmteweerstand begint te falen kan dit voor random (bvb eens in de X aantal weken) uitval zorgen van een verliesstroomschakelaar.

Verder is dit een hele moeilijke. Stel dat er ergens vocht bij komt: op het moment dat er overslag is is dat vocht opgebrand en duurt het weer net zolang tot er genoeg vocht bijkomt voor een volgende overslag.

• Qosmic
Ik heb geen boiler, wel een Quooker.

Maar zodra die also gaat, zet ik hem binnen 20 seconden weer om en gaat het weer 4 tot 6 weken goed. Als iets vochtig zou zijn, zou die toch niet zo snel.opdrogen maar de als weer opnieuw triggeren toch?

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik heb ditzelfde ooit een keer bij iemand meegemaakt, en de elektricien kon het probleem toen niet vinden.
uiteindelijk bleek dit een sluiting tussen 0 en aarde te zijn bij een bedrade 3 fase, maar verder niet gebruikte kookgroep. die was niet afgemonteerd, maar 0 en aarde waren nog wel verbonden. en recent nog een keer waarbij de nul en aarde binnenin de afzuigkap sluiting maakte.
je zou het volgende kunnen proberen:
voor je eigen veiligheid zet je eerst de hoofdschakelaar uit. verwijder dan de kap van de groepenkast, en schakel alle groepen uit. pak dan een multimeter en zet die op het 10k Ohm bereik of hoger. meet dan per groep tussen de nul van de uitgaande kant van de groep en aarde. de meter zou geen waarde mogen aangeven.
vind je toch een groep die wat aangeeft verwijder dan bij die groep alle stekkers één voor één uit de stopcontacten totdat de de meetwaarde verdwijnt. je hebt dan een probleem gevonden.
als die niet verdwijnt zit het probleem misschien in zaken die vast aan die groep zijn verbonden, zoals bv plafond verlichting, afzuigkap en dergelijke.
als dat niets oplevert wordt het tijd voor een elektricien die dan vanaf de meterkast centraaldoos voor centraaldoos kan openmaken en de van daar uit vertrekkende bedrading kan nalopen.

[ Voor 3% gewijzigd door PetervdM op 09-12-2023 15:09 ]

• wheez50
  • Laatst online: 15:32
Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:15:
[...]

Zucht....

Ach - Als je eens wist hoeveel mensen aankloten en ergens hun mening over uiten terwijl ze geen enkele kennis van zaken hebben...

Electriciteit is lekker logisch. Je kan met gezond verstand heel ver komen. Hetzelfde geldt voor het openmaken van een computerkast: Dat doen 'normale mensen' ook niet. Of onderdelen vervangen van hun auto. Of in het register van windows duiken en iets aanpassen.

Ik ben bijzonder blij dat de meeste mensen op dit forum doorhebben dat er veel meer mogelijk is als je je brein goed gebruikt. En dan is een wandelingetje door het dorp een stuk gevaarlijker O+
PetervdM schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:00:

[...]

voor je eigen veiligheid zet je eerst de hoofdschakelaar uit. verwijder dan de kap van de groepenkast, en schakel alle groepen uit. pak dan een multimeter en zet die op het 10k Ohm bereik of hoger. meet dan per groep tussen de nul van de uitgaande kant van de groep en aarde. de meter zou geen waarde mogen aangeven.
vind je toch een groep die wat aangeeft verwijder dan bij die groep alle stekkers één voor één uit de stopcontacten totdat de de meetwaarde verdwijnt. je hebt dan een probleem gevonden.
als die niet verdwijnt zit het probleem misschien in zaken die vast aan die groep zijn verbonden, zoals bv plafond verlichting, afzuigkap en dergelijke.
Uitstekend tweakers-advies. Multimeter is afgelopen roadtrip gewoon meegegaan als noodszakelijk gereedschap O-)

[ Voor 37% gewijzigd door wheez50 op 09-12-2023 15:11 ]

• Knowbody
wheez50 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:08:
[...]

Ach - Als je eens wist hoeveel mensen aankloten en ergens hun mening over uiten terwijl ze geen enkele kennis van zaken hebben...

Electriciteit is lekker logisch. Je kan met gezond verstand heel ver komen. Hetzelfde geldt voor het openmaken van een computerkast: Dat doen 'normale mensen' ook niet. Of onderdelen vervangen van hun auto. Of in het register van windows duiken en iets aanpassen.

Ik ben bijzonder blij dat de meeste mensen op dit forum doorhebben dat er veel meer mogelijk is als je je brein goed gebruikt. En dan is een wandelingetje door het dorp een stuk gevaarlijker O+

[...]

Uitstekend tweakers-advies. Multimeter is afgelopen roadtrip gewoon meegegaan als noodszakelijk gereedschap O-)
Blijkbaar zit ik hier in een topic vol mensen met andere mening.

Veranderingen in de meterkast: laat ze NEN1010 keuren. Je kunt gezeur krijgen meer de verzekering.

We blijven gewoon vriendelijk

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 09-12-2023 17:50 ]

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Qosmic schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:44:
Als iets vochtig zou zijn, zou die toch niet zo snel.opdrogen maar de als weer opnieuw triggeren toch?
Neen, om een voorbeeldje te noemen: er is ergens een kabel in de grond beschadigt en er komt vocht in de binnenmantel, dit kruipt stilaan omhoog (ja water in een kabel kruipt soms zelfs verdiepingen omhoog) ergens tot in een aftakdoos af aansluitbox van iets, doos wordt vochtig en vochtiger tot de omstandigheden ideaal zijn voor een vonk tussen fase en aarde. de verliesstroomschakelaar springt. Het vocht dat dicht genoeg zat is opgerookt en het proces begint weer opnieuw. Hier kunnen weken over gaan.

Dergelijke problemen vind je alleen met een megger dus ik hoop dat de oplossingen hierboven met bvb ohms te meten al iets geven.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hier slaat een ALS wel eens af als er veel apparatuur aan staat én het relais van de loopband een inschakelpuls geeft. Ofwel elk van de apparaten zou normaal geen raar gedrag geven, maar samen wel.

Omdat er specifiek een koelkast en vriezer genoemd worden, en gezien de zeldzaamheid van het probleem, vraag ik me even hardop af of het bij jou niet bijvoorbeeld getriggered wordt wanneer koelkast en vriezer tegelijk aan springen.

• wheez50
<knip> ook niet nodig
Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:34:
[...]
Veranderingen in de meterkast: laat ze NEN1010 keuren. Je kunt gezeur krijgen meer de verzekering.
Klopt helemaal als je *iets verandert*. Maar een vervanging van een onderdeel door een gelijkwaardig onderdeel doet niet af aan de overeenkomstigheid met NEN1010. En dus blijft het vermoeden van overeenkomstigheid met het bouwbesluit in stand.

Als mijn wielen van mijn auto gaan en ik ze er later weer opzet, worden de bouten volgens spec vastgezet op specifiek moment. En dat mag. Als je domme dingen doet met een auto (zoals dronken rijden) kan je problemen krijgen met de verzekering. Als je verzekeraar niet aan kan tonen dat je er een potje van maakt (zoals jouw commentaren in dit topic trouwens. Wees blij dat je je daarvoor niet verzekerd ;) ) dan blijf je gewoon verzekerd.

|:(

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 09-12-2023 18:02 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Qosmic Heb je wat duidelijke fotoś van de situatie ?
Heb je al echt alles gecheckt wat op die groep zit ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Knowbody
@wheez50 ik ga er hierna niet meer woorden aan besteden.

Je kunt het aanleggen van een stopcontact of het ophangen van een lamp niet vergelijk met het vervangen van een automaat in de groepenkast. Laat dat gewoon over aan de vakman tenzij je elektrisch goed onderlegd bent en ervaring hebt.
Het aanmoedigen van dat soort werkzaamheden vind ik gewoon niet correct.

• wheez50
Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:42:
@wheez50 ik ga er hierna niet meer woorden aan besteden.
Verstandig!
Je kunt het aanleggen van een stopcontact of het ophangen van een lamp niet vergelijk met het vervangen van een automaat in de groepenkast. Laat dat gewoon over aan de vakman tenzij je elektrisch goed onderlegd bent en ervaring hebt.
Het aanmoedigen van dat soort werkzaamheden vind ik gewoon niet correct.
Stopcontact: Zorg dat stroom eraf is! Haal oude stopcontact los. Plaats nieuwe. Zorg dat draadjes goed vast zitten en onbeschadigd zijn. Zet stroom erop. Test.

Vervangen automaat: Zorg dat stroom eraf is! Haal oude los. Plaats nieuwe. Zorg dat draadjes goed vast zitten en onbeschadigd zijn. Zet stroom erop. Test.

8)7

Tip van PetervdM in "Aardlekschakelaar klapt er random uit" is mijns inziens nog steeds de beste. Meten is weten.

[ Voor 7% gewijzigd door wheez50 op 09-12-2023 16:57 ]

• Qosmic
Hackus schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:18:
@Qosmic Heb je wat duidelijke fotoś van de situatie ?
Heb je al echt alles gecheckt wat op die groep zit ?
Foto's maak ik morgen wel even.
Maar niets spannends hoor.
Op de groepen van de als zitten:
1. Woonkamer
2. Combi oven
3. Vaatwasser
4. Kook 2f+n

Maar de laatste keer dat ie tripte stond er geen oven aan, de vaatwasser draaide niet en er werdt ook niet gekookt.
Dus ik vermoed dat het wellicht een brakke stekker is van iets wat standaard in het stopcontact zit?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Of iets van vocht of vet in WCD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Qosmic
Nee dat kan ik me echt niet voorstellen. 99.99% uitgesloten

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Met een universeelmeter is dit moeilijk te vinden. De meetspanning is te laag. Met een isolatieweerstandmeter, Megger, lukt dat wel.
Je zou ook eens een stekker om kunnen draaien. Te beginnen met die van de vaatwasser.

• Qosmic
Das ook een goede. Maar laatst sloeg die dus om terwijl.de vaatwasser niet draaide. Dan kan het bijna toch niet de vaatwasser zijn?

Maar zal hem eens omdraaien met de Quooker. Die zit op een andere ALS

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Qosmic schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:56:
[...]

Foto's maak ik morgen wel even.
Maar niets spannends hoor.
Op de groepen van de als zitten:
1. Woonkamer
2. Combi oven
3. Vaatwasser
4. Kook 2f+n

Maar de laatste keer dat ie tripte stond er geen oven aan, de vaatwasser draaide niet en er werdt ook niet gekookt.
Dus ik vermoed dat het wellicht een brakke stekker is van iets wat standaard in het stopcontact zit?
als er ergens een stroompad is tussen 0 aarde kan de oorzaak achter een andere ALS zitten dan die er telkens uitklapt. test bij ALLE groepen of er een verbinding is tussen 0 en aarde.

• Knowbody
<knip> Mag via TR

Ik heb geen last van zelf-overschatting. Hopelijk heeft degene die in de meterkast gaat sleutelen dat ook niet.
Ik blijf erbij: vind dat een onverstandig advies.

[ Voor 40% gewijzigd door Septillion op 09-12-2023 18:04 ]

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:36

Soggy

vroemmmm

In het verleden ook gehad, na heel veel vruchteloos testen viel het op dat het gebeurde op het moment dat de koelkast aansloeg (2 jaar oud). Door laten meten, niets te vinden. De koelkast op een groep aangesloten die niet via de Alk liep... Kortsluiting en de koelkast naar zijn grootje, maarrrr: probleem wel gevonden.

Samenvatting: dit kan best lang duren voordat je het kunt vinden, zeker als het onregelmatig gebeurt.

If it works, tweak it

• Septillion

Septillion

Modbreak:Mensen hebben hun punt gemaakt. Nu gaan we gewoon weer behulpzame reacties voor het probleem posten of we posten niet.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Qosmic schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:22:
Das ook een goede. Maar laatst sloeg die dus om terwijl.de vaatwasser niet draaide. Dan kan het bijna toch niet de vaatwasser zijn?

Als die stekkers naast elkaar zitten dan is dat een goede test. Maar wat ik bedoel is de stekker er andersom in te steken. Dus fase en nul van het apparaat draaien.

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Qosmic schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:22:

De netfilter in een vaatwasser wil wel eens raar gaan doen. En die kunnen heel zeker op random momenten je aardlek uit laten klappen.

Bekend probleem. En als dat het is goedkoop te fixen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wortel87 op 09-12-2023 23:02 ]

• Qosmic
Wortel87 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:01:
[...]

De netfilter in een vaatwasser wil wel eens raar gaan doen. En die kunnen heel zeker op random momenten je aardlek uit laten klappen.

Bekend probleem. En als dat het is goedkoop te fixen.
Ook als de vaatwasser op dat.moment uit staat?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Zeker vandaag de dag, de netfilter steekt in vele toestellen die er 1 hebben trouwens voor de hoofdschakelaar van dat toestel, en vandaag de dag, met al die elektronica in toestellen, zijn toestellen vaak nooit echt spanningsloos meer.

En ja, zoals anderen aangeven, de kernoorzaak vinden zal een werk van lange adem zijn,

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-11 21:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb een stekker met daarin een weerstand tussen aarde en een pin gemaakt. Weerstand 15k 1W. Als de stekker nu in een WCD wordt gestoken wordt, wordt de ALS met 50% nominale lek (15mA) getest. Doe ik een paar seconde en draai de stekker dan om.
Klapt de ALS er wel uit, dan is of de ALS defect of er is al flink wat lek op de groep.
Vrijwel elk apparaat met een geaard netfilter heeft een capacitieve lekstroom van minder dan een mA. Dat komt dan door de type Y capaciteiten. Bijvoorbeeld 3.3nF per apparaat. Dat lekt nominaal 0.5mA. Bij 60 apparaten gaat het mis. Dat zou nooit een probleem moeten vormen.

Theo

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

*knip* zie modbreak

[ Voor 104% gewijzigd door Proton_ op 10-12-2023 10:11 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• wheez50