Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 12:42
Ik ben een nieuw systeem aan het bouwen, en heb bijna alles al op orde,
maar over één ding blijf ik struikelen, en dat is welke videokaart ik moet nemen.

Ik heb een 1440p 100Mhz ultrawide en een VR headset (index),
dus hoge resolutie prestaties zijn voor mij belangrijk.

Ik heb al een aantal kandidaten gevonden, echter zit er bij elke kaart wel een 'maartje aan';
  • ASUS ROG STRIX 4080 OC : Fraaie kaart, laat zich goed overclocken, MAAR.. schijnt erg veel last te hebben van coilwhine, evenals zijn broertje, de TUF.
  • ASUS TUF Gaming RTX 4080 : De goedkoopste, en persoonlijk vind ik hem het mooiste, past ook goed bij mijn TUF moederbord, maar heeft ook vaak last van coilwhine.
  • MSI RTX 4080 Gaming X Trio : Erg stille kaart, maar schiet blijkbaar wat te kort bij powerlimit en boostclocking.
  • MSI GeForce RTX 4080 Suprim X : Goedkoop en koelt het beste, maar presteerd minder dan de drie hierboven.
Mijn budget zou in principe ook nog 4090 toelaten, maar de prijs/prestatie vind ik daar erg tegenvallen; ruim 60% duurder en presteert amper 30% beter. Daar begin ik dus liever niet aan.

Wat vinden jullie het beste merk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook al koop je 4090, blijf je nog met dezelfde vragen zitten. Over het algemeen zijn de genoemde prima. En je hebt gewoon garantie natuurlijk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Hackus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:31:En je hebt gewoon garantie natuurlijk.
Daar noem je ook een puntje, klantenservice. Ik ken eigenlijk alleen die van EVGA. Hoe is het gesteld met Asus en MSI in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
Zowel de Asus Strix als de MSI Suprim worden door Tweakers zelf als "Ultimate" bestempeld:
review: GeForce RTX 4070 Ti en RTX 4080 - Kiezen voor snelheid én stilte

Van de Suprim zeg je "presteert minder".
Maar over hoeveel heb je het dan? 1% ? Dat is eigenlijk een fout marge.

Edit: over het algemeen presteren kaarten nagenoeg hetzelfde. Gezien de meeste kaarten het maximum opzoeken, heb je zelf invloed op de prestaties van de kaart, afhankelijk van hoeveel koeling de kaart krijgt via je kast.

[ Voor 21% gewijzigd door GarBaGe op 08-12-2023 10:04 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
GarBaGe schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:43:
Zowel de Asus Strix als de MSI Suprim worden door Tweakers zelf als "Ultimate" bestempeld:
review: GeForce RTX 4070 Ti en RTX 4080 - Kiezen voor snelheid én stilte
Presteren zullen ze vast wel, maar op toms hardware is er een lijst die bijhoud hoevaak coilwhine voorkomt, en het ziet er helaas niet goed uit.
GarBaGe schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:43:Van de Suprim zeg je "presteert minder".
Maar over hoeveel heb je het dan? 1% ? Dat is eigenlijk een fout marge.
Het is eigenlijk moeilijk te zeggen, omdat er maar weinig benchmarks zijn waar ze meerdere 4080 merken naast elkaar zetten. In sommige tests wordt de Suprim overtroffen door zotac en zelfs de FE, en soms staat hij juist weer bovenaan. Ik kan eigenlijk niet zeggen of dat model goed of slecht presteert. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Als je Asus en MSI niet vertrouwt, neem je toch een ander merk?
Inno3D of Gigabyte?

Edit: als je erg bang bent voor coil whine, is het dan een optie om naar een fysieke winkel te gaan en hier over te praten?
Wellicht zijn ze bereid het artikel retour te nemen bij overmatige coil whine.
Of wellicht zijn ze bereid dat je de kaart in de winkel uit test op coil whine (neem je eigen PC mee).
Maak het bespreekbaar.

[ Voor 66% gewijzigd door GarBaGe op 08-12-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Freakaz0id schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:34:
[...]
Daar noem je ook een puntje, klantenservice. Ik ken eigenlijk alleen die van EVGA. Hoe is het gesteld met Asus en MSI in Nederland?
je hebt als consument te maken met Wettelijke garantie, oftewel conformiteit. Dat claim je in 1e instantie bij de verkoper. fabrieksgarantie staat hier buiten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Hackus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:41:
[...]

je hebt als consument te maken met Wettelijke garantie, oftewel conformiteit. Dat claim je in 1e instantie bij de verkoper. fabrieksgarantie staat hier buiten.
Coilwhine valt daar niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Freakaz0id schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:43:
[...]
Coilwhine valt daar niet onder.
waar haal je dat vandaan ?

https://wetboekplus.nl/bu...teit-en-non-conformiteit/

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 08-12-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Coil whine is not harmful. It is rather a normal side effect of normal operation. Therefore, this is not a case of warranty. Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Freakaz0id schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:46:
[...]

Coil whine is not harmful. It is rather a normal side effect of normal operation. Therefore, this is not a case of warranty. Link
Daarom heb je wettelijke garantie. Mag je verwachten dat een GPU of PSU coilwhine geeft ?

Ook mag je tenminste 14 dagen je gekochte goed testen, en zonder reden retourneren !

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 08-12-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Freakaz0id schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:46:
[...]

Als ik de video zo zie, dan zie ik 4 belangrijke lessen:
1. coil whine kan varieren van kaart tot kaart. Dus mogelijk heb je een kaart zonder problemen (zelf is me dit effect nog nooit opgevallen).
2. Nvidia kaarten zijn stiller te krijgen dan AMD
3. cap je framerate naar 300 fps
4. undervolt je kaart naar 0.85V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk dat je teveel bezig bent met Wat Als...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakaz0id
Hackus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:14:
Denk dat je teveel bezig bent met Wat Als...
Als reddit bol staat van klachten over coilwhine en verschillende techsites schrijven er zelfs een artikel over, dan ga je je idd dingen afvragen.. Is dat vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Freakaz0id schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:18:
[...]
Als reddit bol staat van klachten over coilwhine en verschillende techsites schrijven er zelfs een artikel over, dan ga je je idd dingen afvragen.. Is dat vreemd?
Ik geef je duidelijk aan dat je in NL als consument goed beschermd bent qua rechten, maar je gaat er zelf tegenin met iets van .com site.

dat coilwhine misschien niet valt onder fabrieksgarantie zegt dus niks over je rechten hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Hackus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:20:
[...]

Ik geef je duidelijk aan dat je in NL als consument goed beschermd bent qua rechten, maar je gaat er zelf tegenin met iets van .com site.

dat coilwhine misschien niet valt onder fabrieksgarantie zegt dus niks over je rechten hier
Het gaat me ook niet om de rechten, maar om het vermijden van eventueel gedoe. Ik koop liever in 1x goed ipv. het erop gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie

zou hier eens lezen. mijn jarenlange ervaring is dat het best meevalt en dat een goede voeding en juist aansluiten veel voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Hackus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:38:
[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie

zou hier eens lezen. mijn jarenlange ervaring is dat het best meevalt en dat een goede voeding en juist aansluiten veel voorkomt.
Dat anders aansluiten het euvel kan oplossen had ik idd ook gezien!
Blijkbaar heb je met de standaard bijgeleverde 12vpwr adapter al snel coilwhine,
maar als je er een nette kabel van corsair/cablemod tussen stopt is het vaak opeens verholpen.
En laat ik nu net een PSU hebben waar zon kabel voor te krijgen is (Corsair RM1000x). :>

Dus, kans op coilwhine daargelaten, welke kaart heeft de beste performance?
Het zal misschien anderhalve frame schelen, maar als ik dan toch kan kiezen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Klantenservice van MSI is ook hartstikke goed, althans in mijn persoonlijke ervaring. Ik haal al generaties lang MSI Gaming X Trio kaarten, dus die zou ik je gewoon aanraden.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:55
Mijn eigen ervaring is dat je coilwhine soms kan "triggeren" door extreem hoge fps. Mijn Rx 6900 ging van stil naar schreeuwen hierdoor. Een nieuwe voeding maakte hem gelukkig weer stil!

Sindsdien cap ik de fps in de driver op het aantal Hz van de monitor, meer is niet nodig.

Heb zelf een TUF versie van de Rx 7900xt, stil en super temperaturen terwijl deze ook vaak met coilwhine langs komt.

Kocht ik de 4080 zou ik de TUF kiezen. Bij veel coilwhine spoedig retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 20:51

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik snap je zorgen voor coilwhine, ben zelf hooggevoelig dus hoor echt alles. Elk statisch elektrisch geluidje hoor ik, zelfs lampen die branden.

Zoals al vernoemd verhaal je het liefst je garantie bij de verkoper, om gezeur te voorkomen. Dus ik zou me niet al te veel focussen op één merk.

Ik heb met mijn MSI 2070S Gaming X Trio ook wel wat coilwhine, dan wel op hele hoge fps, maar als ik mijn headset op heb met het gamegeluid of Spotify aan dan merk ik dat niet of stoor ik me daar minder aan.

Ik heb zelf altijd goede ervaringen gehad met MSI videokaarten en over ASUS hoor ik ook altijd goede dingen. Zeker de TUF line-up is voor de prijs een mooie keuze maar als je echt all in gaat dan heb je nog de ROG Strix. Bij MSI heb je voor een goede prijs een Ventus, anders ga je naar de Trio of Suprim kaarten toe.

Heb ook Gigabyte gehad maar vond de kwaliteit daarvan altijd wel wat minder, dan praat ik wel over een tijdje terug. Maar goed dat is misschien ook wel meer persoonlijke voorkeur?

[ Voor 5% gewijzigd door d22wth op 08-12-2023 13:02 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Coilwhine laat zich meestal horen in menu's waar de FPS omhoog vliegt.
Kun je in globale driver settings ook de FPS begrenzen?
Ik doe dat soms, als het spel het toelaat, in de spel settings zelf,
maar als ik hem permanent globaal op mijn monitor kan afstemmen is het klaar met piepen. 😅

Ik vind Asus een fijn merk, maar velen vallen erover.
Ik heb een Asus TUF moederbord in de planning, dus zon TUF videokaart zal de zelfde stijl hebben vermoed ik.
Is er misschien ergens een benchmark te vinden waar te zien is welke kaart het beste loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Over algemeen zit er heel weinig verschil tussen prestaties van verschillende fabrikanten, immers zelfde onderliggende chip die ze hooguit net wat sneller klokken nog, maar vaak gerommel in de marge. Eigenlijk zie je alleen bij de Tweakers roundup dat nou net Asus (Tuf) opvallend trager is: review: GeForce RTX 4070 Ti en RTX 4080 - Kiezen voor snelheid én stilte. Dan hebben we het wel over een paar procent, en je hebt ook gewoon de silicon loterij, dus dat een kaart nou net het snelste uit een roundup, betekend niet dat jij ook de snelste krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:09

RvL

Freakaz0id schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:15:
Coilwhine laat zich meestal horen in menu's waar de FPS omhoog vliegt.
Kun je in globale driver settings ook de FPS begrenzen?
Ik doe dat soms, als het spel het toelaat, in de spel settings zelf,
maar als ik hem permanent globaal op mijn monitor kan afstemmen is het klaar met piepen. 😅

Ik vind Asus een fijn merk, maar velen vallen erover.
Ik heb een Asus TUF moederbord in de planning, dus zon TUF videokaart zal de zelfde stijl hebben vermoed ik.
Is er misschien ergens een benchmark te vinden waar te zien is welke kaart het beste loopt?
In het nVidia Control Panel kan je globaal of zelfs per applicatie de FPS begrenzen. Ik doe dat bijvoorbeeld om de FPS binnen het G-Sync bereik van mijn monitor te houden (zie ook hier voor meer info waarom).

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Freakaz0id schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:46:
[...]
Dat anders aansluiten het euvel kan oplossen had ik idd ook gezien!
Blijkbaar heb je met de standaard bijgeleverde 12vpwr adapter al snel coilwhine,
maar als je er een nette kabel van corsair/cablemod tussen stopt is het vaak opeens verholpen.
En laat ik nu net een PSU hebben waar zon kabel voor te krijgen is (Corsair RM1000x). :>

Dus, kans op coilwhine daargelaten, welke kaart heeft de beste performance?
Het zal misschien anderhalve frame schelen, maar als ik dan toch kan kiezen.. ;)
paar fps zegt totaal niks. veel en veel belangrijker is alles tunen, ook je ram en cpu !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBusters
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-04 18:30
Geboden chatgpt oplossing:

Er zijn verschillende manieren om coil whine bij je grafische kaart te verminderen:

FPS Limiteren: Beperk de framerate van je games. Dit kan vaak via de in-game instellingen of door V-Sync, G-Sync, of FreeSync in te schakelen1.

Undervolten: Verlaag de spanning van je GPU met tools zoals MSI Afterburner. Dit kan helpen om de stroom door de spoelen te verminderen en zo de trillingen te beperken1.

Hoogwaardige PSU: Gebruik een hoogwaardige voedingseenheid (PSU). Een stabiele en betrouwbare PSU kan elektrische inconsistenties verminderen die bijdragen aan coil whine2.

Extra PCIe Kabel: Probeer een extra PCIe-kabel aan te sluiten op je grafische kaart in plaats van een daisy-chained verbinding te gebruiken. Dit kan helpen om de belasting beter te verdelen

Modbreak:Een oud topic pakken met een random chat GPT quote wordt niet gewaardeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 20-08-2024 16:36 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.