Bosch/Nefit Compress 7400i en 5800 buffervat berekening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Om de grootte van een buffervat te berekenen kom ik de formule
Bij een lucht/water aan-uit warmtepomp:
Zoek het vermogen bij een buitentemperatuur van 15°C naar een aanvoer van 35°C en vermenigvuldig dat met 20
Voorbeeld: we hebben gevonden dat deze machine 8 kW levert bij deze temperaturen, dan is de gewenste buffer 8 x 20 = 160 liter.
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Helaas kan ik nergens specificaties vinden wat de modulerende waarde bij 15°C moet zijn.
Voor de Compress 7400i AW 5 vind ik : Modulatiebereik bij A +7/W35 in kW 2,14-7,57
Voor de Compress 7400i AW 7 vind ik : Modulatiebereik bij A +7/W35 in kW 4,01-7,91
Voor de Compress 5800i 7 OR-S vind ik Modulatiebereik met A2/W35 kW 1,8 - 7,1

Maar nergens vind ik het modulatiebereik bij 15 graden.
Iemand die gegevens wel boven water weet te toveren? graag :)

En in de compress 5800 zit een mini buffervat van 16 liter.
Is het de bedoeling dat daar nog een 2e buffervat bij geplaatst gaat worden?

Ter info, vloerverwarming hier heeft systeeminhoud van 65 liter wat in mindering mag worden genomen op de berekende buffervat inhoud.

Ik zit te kijken naar een 5kw zonder buffervat (moet net kunnen denk ik) en anders een 7kw (compress 7400 of 5800 ben ik nog niet over uit)

edit: typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:30
@Origineel Waarom denk je een buffervat nodig te hebben? Naregeling op de VVW?

Vloerverwarming is meestal buffer genoeg als de WP een beetje gematcht is qua grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De 7400 AW7 moduleert bij +7 al minimaal op 4kw. Vermenigvuldig ik dat met 20 volgens de vuistregel dan kom ik op 80 liter. En eigenlijk moet ik de modulatie op +15 nemen, dus dan zou er toch een klein buffervat nodig zijn daar de inhoud van de VV slechts 65 liter is.

[ Voor 9% gewijzigd door Origineel op 11-12-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonckvdk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-06 18:10
Ik ben naar aanleiding van de Consumentenbond warmtepomp test ook geïnteresseerd in de Bosch Compress 7400i en was even benieuwd naar je ervaringen.

Wij wonen in een redelijk groot vrijstaand huis uit de jaren 60, volledig gerenoveerd met HR+++ glas en na-geisoleerd, zowel muurisolatie/dakisolatie/vloerisolatie. De hele woning wordt verwarmd met vloerverwarming, het lukt goed om de woning te verwarmen met de vloerverwarming op 40 graden. Nu nog een gewone CV ketel (wel een nieuwe/moderne dus) en ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp. Wij hebben naregeling per ruimte op onze vloerverwarming waarbij de temperaturen van de ruimtes wel uiteen lopen gezien andere functies: slaapkamers worden niet/nauwelijks verwarmd, 2 werkkamers worden overdag wel verwarmd tot 19 graden, woonkamer in het algemeen zo rond de 19 graden, grote kelder opgedeeld in 3 afzonderlijke ruimtes die apart nageregeld zijn gezien andere functies. Kortom, veel naregeling.

Aangezien ik had gelezen dat je ervoor wil zorgen dat je warmtepomp altijd zijn warmte kwijt moet kunnen en het rendabeler is om lange runs te maken met je warmtepomp leek het mij logisch om er dan een buffervat tussen te plaatsen. Met mijn simpele beredenering zou het dan zo zijn dat de vloerverwarming gevoed wordt vanuit dat buffervat zodat ook wanneer een kleinere ruimte warmte vraagt niet direct de warmtepomp aan hoeft en vervolgens zijn warmte niet kwijt kan. En dat de warmtepomp schakeling vervolgens gestuurd wordt door de temperatuur van het water in het buffervat en alleen aan slaat wanneer zeker is dat hij een lange run kan maken.

Daarentegen lees ik op het grote Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic forum dat een buffervat bijna nooit nodig is, behalve soms bij naregeling op je vloerverwarming maar zelfs dan worden er vraagtekens bij gezet.

Ik twijfel nu dus een beetje. Mijn eenvoudige beredenering zegt dat een buffervat wel degelijk nuttig is in mijn situatie maar wellicht is dat te eenvoudig beredeneerd.

Hoe is jouw buffervat uitgepakt? Tevreden met je setup? Hoe bevalt de Compress 7400i?

edit: thuis situatie iets beter beschreven.

[ Voor 21% gewijzigd door jonckvdk op 08-05-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjiep
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-02 01:27
Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe lijn van Nefit-Bosch 5800i 7kW versie - vooral omdat ze zo stil zijn. Ze zijn stiller dan de 7400i...

Hoorde van de installateur dat deze warmtepomp ook in hybride opstelling met cv ketels past (ook als die ketels geen Bosch of nefit zijn). Dat opent perspectieven.

Iemand ervaring met deze warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 16:56
Tsjiep schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:35:
Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe lijn van Nefit-Bosch 5800i 7kW versie - vooral omdat ze zo stil zijn. Ze zijn stiller dan de 7400i...

Hoorde van de installateur dat deze warmtepomp ook in hybride opstelling met cv ketels past (ook als die ketels geen Bosch of nefit zijn). Dat opent perspectieven.

Iemand ervaring met deze warmtepomp?
Ben je er nog mee doorgegaan? Ik heb ook een offerte voor een 5800i 7kW, ben erg geinteressseerd. Laag minimum modulatievermogen, stil...
In de tower zit een klein buffertje. In de offerte zit een buffer van 50l. Ik heb zelf 139m2 vloerverwarming (hoofdverwarming) dus ik vraag me af of die 50l wel nodig is.
Op de Bosch website kun je de warmtepompselectietool gebruiken, die daarna meteen een materiaallijst uitspuugt. Daar staat default ook het 50l vat op.

De Hybrid heeft geen buffer nodig, in de installatiehandleiding van de all electric wordt het als optie gegeven, dus wellicht ook niet per se nodig.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met en zonder buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
mabori schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Ben je er nog mee doorgegaan? Ik heb ook een offerte voor een 5800i 7kW, ben erg geinteressseerd. Laag minimum modulatievermogen, stil...
In de tower zit een klein buffertje. In de offerte zit een buffer van 50l. Ik heb zelf 139m2 vloerverwarming (hoofdverwarming) dus ik vraag me af of die 50l wel nodig is.
Op de Bosch website kun je de warmtepompselectietool gebruiken, die daarna meteen een materiaallijst uitspuugt. Daar staat default ook het 50l vat op.

De Hybrid heeft geen buffer nodig, in de installatiehandleiding van de all electric wordt het als optie gegeven, dus wellicht ook niet per se nodig.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met en zonder buffervat.
Wij hebben deze warmtepomp nu bij ons thuis draaien. Is een nieuwbouwwoning met vloerverwarming. We zitten er sinds afgelopen weekend in dus ik kan je nog niet veel vertellen of die bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tcvdm
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-08-2024
Hoi allemaal,

Korte vraag, jullie hebben het over een buffervatbij de 5800 en 7400. Hebben jullie ook een additionele boiler voor het tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 16:56
Tcvdm schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 01:07:
Hoi allemaal,

Korte vraag, jullie hebben het over een buffervatbij de 5800 en 7400. Hebben jullie ook een additionele boiler voor het tapwater?
Ja, ik heb nog geen systeem, maar er komt een boilervat in voor warm water. Het buffervat heeft een andere functie. Niet altijd is een buffervat nodig, bosch adviseert volgens mij voor de 7kw versie van de 5800 wel een buffervat en voor de 5kw niet per se. (zie de installatiehandleiding op hun website).

Je zou warm tapwater ook met een aparte (warmtepomp-)boiler kunnen doen en dan de 5800 of 7400 alleen voor verwarming gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter alki
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-04 09:18
heb sinds eind maart 2024 de 5800 7kW draaien in vrijstaande woning uit 89, geen extra isolatie,
wel begane grond 135 m2 vloerverwarming, geregeld over 3 thermostaten (EVO HOME)
geen extra buffervat
in april zonder buffervat voor mijn gevoel toch pendelend, nu sinds 30-9 weer aan,
heb 2 groepen vloerverwarming volledig open gezet ipv buffervat, zie nu dat pomp ca 1x per uur aanslaat, wat volgens mij goed is, wacht winter af of ik buffervat bijplaats
vloerverwarmingsbuizen rond 16 mm, lengte per groep ca 70 meter

gedurende de zomer alleen warm water COP 2, geen elektrische bijverwarming!
warm water op eco-stand (Bosch Tower, 170 liter voorraad) één maal per week (overdag!) water naar 60 graden ivm legionella

COP in april was 3, deze dagen tot nu toe 3,5
buitenunit staat naast voordeur, nagenoeg niet hoorbaar inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter alki
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-04 09:18
heb wel discussie met Bosch (moet formeel via installateur) over de subsidie
RVO gaf de aangegeven hoeveelheid, terwijl in 2024 voor een A+++ 225 extra gegeven zou moeten worden.
RVO gaf toen aan dat Bosch extra berekeningen bij andere temperaturen moest inleveren en nog niet gedaan had.

in augustus weer gekeken, was subsidie 75 euro extra ipv 225.
blijkt dat vermogen voor berekening met 1 kW is teruggezet, dus iets lagere subsidie, waar dan wel weer de 225 bij komt.

ik vind dat ik misleid ben door Bosch!! maar geen beweging in te krijgen.

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-09 12:35
Ik zit ook naar deze warmtepomp te krijgen. Ik mis alleen of deze ook twee verwarmingscircuits aan kan. Beneden vloerverwarming en boven radiatoren in de kamers. Het is niet een heel groot huis en de ketel doet nu 50 graden om niet te veel te pendelen. Ik heb vraaggestuurde regeling.

Weet iemand of er 2 verwarmingscircuits kunnen bestaan? Dus 1 route 35 graden, andere route 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noud90
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-08 17:26
@Nollekeuh
Ja, dat is mogelijk. Zie aansluitschema's op de website van Bosch:
https://nefit-nl-nl-b.bos...d/pdf/file/6721882034.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kLav4fnY5DxzHB9IbISjhLG4dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FDIPo05meabujnIgZi7QpGKc.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1