Media server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 09:51
Ik zoek een?
Hardware om een home servertje op te zetten t.b.v. media afspelen. Zal iets in de trant van Plex worden.
Ik heb nu wat hardware over waardoor het wat toegankelijker is.

Ik heb momenteel:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Zou dus nog een PSU, RAM, opslag en behuizing nodig hebben.
Ben even benieuwd of jullie hier nog tips hebben om zoiets te bouwen. :)

Wat is je budget?
Zou mooi zijn als ik rond de 100-150 mee weg kom. Mag ook 2e hands hardware zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zou fijn zijn als het een kleine kast kan zijn. Alleen loop ik met het moederbord waarschijnlijk al tegen beperkingen aan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Media speler zoals Plex, Kodi oid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 15:41
Wordt het een headless server of ga je het systeem achter een scherm/tv zetten?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
Wat wordt je afspeeldevice?
Als dat een capabele speler is (Apple TV 4K, Nvidia Shield), dan heb je neen Plex-server nodig maar volstaat een simpele fileserver, het zou zelfs een USB disk aan een router kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
@sdk1985 headless inderdaad.

@ikweethetbeter computer/telefoon/tv alleen zonder de functionaliteiten die jij benoemd. Vandaar plex of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
In dat geval zou ik zelf denk ik toch voor een andere optie gaan.

De 2600X pakt namelijk 49W idle en dat kost je op jaarbasis dan al snel 150 euro (obv 35 cent per kWh). Diverse goedkope cpu's, meestal van Intel, kun je op enkele watts idle krijgen. Zie Het grote zuinige server topic - deel 3 Een Celeron heb je voor pak hem beet 50 euro, een i3 zit wat hoger maar zelfs een 10400F met 6 cores en 12 threads blijft onder de 100 euro.

Tenzij je niet je eigen stroom rekening betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
sdk1985 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:00:
In dat geval zou ik zelf denk ik toch voor een andere optie gaan.

De 2600X pakt namelijk 49W idle en dat kost je op jaarbasis dan al snel 150 euro (obv 35 cent per kWh). Diverse goedkope cpu's, meestal van Intel, kun je op enkele watts idle krijgen. Zie Het grote zuinige server topic - deel 3 Een Celeron heb je voor pak hem beet 50 euro, een i3 zit wat hoger maar zelfs een 10400F met 6 cores en 12 threads blijft onder de 100 euro.

Tenzij je niet je eigen stroom rekening betaalt.
Daar had ik niet aan gedacht! Goeie tip. :) Ik zal daar eens gaan rondspeuren en dan verkoop ik deze hardware wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:35
Hapkoek schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:27:
[...]

Daar had ik niet aan gedacht! Goeie tip. :) Ik zal daar eens gaan rondspeuren en dan verkoop ik deze hardware wel.
Ik heb zelf zoiets draaien op een oudere nuc (plex draait in een docker). Enige waar je dan op moet letten is dat je een versie neemt waar de cpu/igp QuickSync heeft (als je wil transcoden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
sjaakwortel schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:30:
[...]

Ik heb zelf zoiets draaien op een oudere nuc (plex draait in een docker). Enige waar je dan op moet letten is dat je een versie neemt waar de cpu/igp QuickSync heeft (als je wil transcoden)
Ja zoiets is ook prima, Zal eens kijken of die tweede hands te krijgen zijn. Mocht je nog tips hebben dan laat het ff weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Hapkoek schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:49:
[...]

Ja zoiets is ook prima, Zal eens kijken of die tweede hands te krijgen zijn. Mocht je nog tips hebben dan laat het ff weten!
Ik heb deze draaien:

uitvoering: Intel NUC 10 Performance NUC10i3FNH
Ooit voor onder de 200eu gekocht op amazon, en voor mijn toepassing werkt die best wel prima (OMV als basis, en dan docker voor plex + home assistant). Ik kan alleen niks zeggen over de performance in 4k, ik heb vooralsnog alleen 1080p gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Een NUC is dan weer relatief duur en niet zo flexibel. Ik ben zelf ooit begonnen met een kast van 30 euro van Cooler Master. Dan kun je alle kanten op qua koeling, opslag, upgrades, voeding en vervangen van onderdelen.

Kijk ook eens naar https://www.snapraid.it/.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 08-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
sdk1985 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:04:
Een NUC is dan weer relatief duur en niet zo flexibel. Ik ben zelf ooit begonnen met een kast van 30 euro van Cooler Master. Dan kun je alle kanten op qua koeling, opslag, upgrades, voeding en vervangen van onderdelen.

Kijk ook eens naar https://www.snapraid.it/.
Desktop hardware is snel een stuk minder zuinig dan bordjes gebaseerd op laptop hardware. Meeste nucs hebben tegenwoordig een PCI-e SSD slot, die je met wat trucs kan misbruiken, zo heb ik er een pci-e naar 5x sata adapter inzitten nu, dus je hebt wel wat opties, maar een echt atx moederbord is inderdaad makkelijker.
Het ligt er maar net aan wat je wil.
Daarnaast vond ik 300eu voor een i3 systeempje met ram en opslag meegerekend niet echt "duur", maar als je kijkt naar tweedehands kantoor computers kan het inderdaad nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
sjaakwortel schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:52:
[...]

Desktop hardware is snel een stuk minder zuinig dan bordjes gebaseerd op laptop hardware. Meeste nucs hebben tegenwoordig een PCI-e SSD slot, die je met wat trucs kan misbruiken, zo heb ik er een pci-e naar 5x sata adapter inzitten nu, dus je hebt wel wat opties, maar een echt atx moederbord is inderdaad makkelijker.
Het ligt er maar net aan wat je wil.
Daarnaast vond ik 300eu voor een i3 systeempje met ram en opslag meegerekend niet echt "duur", maar als je kijkt naar tweedehands kantoor computers kan het inderdaad nog goedkoper.
Dat valt inderdaad reuze mee.

Hangt er ook een klein beetje vanaf welke kant je op wil. Ik heb er met de jaren oude harde schijven die ik uit systeem upgrade overhield icm snapraid ingehangen.

Verder kun je zo'n NUC natuurlijk niet echt upgraden. AFAIK zit de cpu gesoldeerd. Ik ben ooit begonnen met een AMD E-350 welke destijds tevens achter mijn tv stond ivm kodi. Daarna werd het een nieuwe kast en een G4400. Deze is het jaar erna vervangen voor een G4560 (dezelfde cpu maar dan met hyperthreading, koste me netto een 10tje ofzo). Deze is vervolgens vervangen voor een 10400 met 6 cores en 12 threads. Dit betreft dan een periode van misschien wel 10 jaar.

Pagina: 1