Omdat onze CV ketel toch al redelijk oud begint te worden (2006) en we niet willen afwachten tot deze het begeeft willen we overgaan naar een all-electric warmtepomp installatie.
Historisch gasverbruik: 829 m³/jaar (winter '22')
- 5 radiatoren, totale afgifte onbekend, zijn 1m brede 60cm hoge T11 radiatoren met Speedfan boosters, waterinhoud in totaal onbekend. Huis wordt prima warm met 45 graden aanvoer.
- 300 liter nodig, regendouche en bad, voor nu voor 2 personen maar uitbreiding op niet al te lange termijn.
SWW voor de keuken met een Quooker.
- DWTW aanwezig? Nee en er zit net een nieuwe badkamer in dus komt ook niet op korte termijn.
VVW-verdeler is een mengverdeler met pomp, deze moet dus vervangen worden. Op dit moment zoneregeling via Tado. Vloerverwarming als een geheel en per radiator losse knoppen. Hoeft niet per se behouden te blijven.
Ik schat zelf een 7kW unit in op basis van mijn verbruik.
Buitenunit kan op het garagedak met een leidingrun van ongeveer 4-5 meter via het schuine dak naar zolder naar de plaats van de CV ketel.
Andere optie is naast de garage op de grond, zie omcirkelde plaats in foto.
We hebben al een 3-fase aansluiting.
We zijn deze winter aan het uitproberen of 45 graden voor cv water werkt. Tot nu toe met -2 buiten gaat het prima.
Tevens kan de 5kW daikin L/L in de woonkamer plus de 2,5kW units in de slaapkamer en op zolder het huis ook bij -2 warm houden. De combinatie zal dus voldoende zijn om het nooit koud te krijgen. Voorkeur gaat uit voor nu uit naar een Vaillant Arotherm, maar als iets anders misschien beter past hoor ik dat graag.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pnGLfyk7OmFKVlNeCWBOP3jZ.png?f=user_large)
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Foto 1 plek huidige CV ketel, daarnaast zie ik ruimte voor het boilervat.
Foto 2 mogelijke plek buitenunit op het garagedak met korte run voor de leidingen naar CV opstelplaats
Foto 3 Mogelijke plek buitenunit op de oprit, langere run voor de leidingen nodig:strip_exif()/f/image/CzNBAva0NTtSt7D5zXrOLLLE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NL9Wdoc7seOIlBEM4Sy3c7LI.jpg?f=fotoalbum_large)
Historisch gasverbruik: 829 m³/jaar (winter '22')
Afgiftesysteem:
- X55 m² vloerverwarming, slangen HoH NNB, met mengverdeler naar 32 graden aanvoer altijd warm geworden, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open- 5 radiatoren, totale afgifte onbekend, zijn 1m brede 60cm hoge T11 radiatoren met Speedfan boosters, waterinhoud in totaal onbekend. Huis wordt prima warm met 45 graden aanvoer.
SWW:
- Plek op zolder, naast de CV ketel 1m bij 2,40m- 300 liter nodig, regendouche en bad, voor nu voor 2 personen maar uitbreiding op niet al te lange termijn.
SWW voor de keuken met een Quooker.
- DWTW aanwezig? Nee en er zit net een nieuwe badkamer in dus komt ook niet op korte termijn.
Warmtepompvoorkeur:
L/W stil, zuinig, domotica-integratie,Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedAchtergrond informatie
Rijtjeshuis uit 79. HR++ glas op alle verdiepingen, HR+++ op zolder en badkamer.VVW-verdeler is een mengverdeler met pomp, deze moet dus vervangen worden. Op dit moment zoneregeling via Tado. Vloerverwarming als een geheel en per radiator losse knoppen. Hoeft niet per se behouden te blijven.
Ik schat zelf een 7kW unit in op basis van mijn verbruik.
Buitenunit kan op het garagedak met een leidingrun van ongeveer 4-5 meter via het schuine dak naar zolder naar de plaats van de CV ketel.
Andere optie is naast de garage op de grond, zie omcirkelde plaats in foto.
We hebben al een 3-fase aansluiting.
We zijn deze winter aan het uitproberen of 45 graden voor cv water werkt. Tot nu toe met -2 buiten gaat het prima.
Tevens kan de 5kW daikin L/L in de woonkamer plus de 2,5kW units in de slaapkamer en op zolder het huis ook bij -2 warm houden. De combinatie zal dus voldoende zijn om het nooit koud te krijgen. Voorkeur gaat uit voor nu uit naar een Vaillant Arotherm, maar als iets anders misschien beter past hoor ik dat graag.
Huidige offerte
We hebben tot nu toe 1 offerte ontvangen, ongeveer 5 opgevraagd. Deze klinkt best goed, maar ik laat graag de experts er een blik op werpen.:fill(white):strip_exif()/f/image/pnGLfyk7OmFKVlNeCWBOP3jZ.png?f=user_large)
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Foto 1 plek huidige CV ketel, daarnaast zie ik ruimte voor het boilervat.
Foto 2 mogelijke plek buitenunit op het garagedak met korte run voor de leidingen naar CV opstelplaats
Foto 3 Mogelijke plek buitenunit op de oprit, langere run voor de leidingen nodig
:strip_exif()/f/image/CzNBAva0NTtSt7D5zXrOLLLE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NL9Wdoc7seOIlBEM4Sy3c7LI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oiCXvaIXX20B5JuJaoS5Hm0u.jpg?f=fotoalbum_large)
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L