Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:39
Omdat onze CV ketel toch al redelijk oud begint te worden (2006) en we niet willen afwachten tot deze het begeeft willen we overgaan naar een all-electric warmtepomp installatie.

Historisch gasverbruik: 829 m³/jaar (winter '22')
Afgiftesysteem:
- X55 m² vloerverwarming, slangen HoH NNB, met mengverdeler naar 32 graden aanvoer altijd warm geworden, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open
- 5 radiatoren, totale afgifte onbekend, zijn 1m brede 60cm hoge T11 radiatoren met Speedfan boosters, waterinhoud in totaal onbekend. Huis wordt prima warm met 45 graden aanvoer.
SWW:
- Plek op zolder, naast de CV ketel 1m bij 2,40m
- 300 liter nodig, regendouche en bad, voor nu voor 2 personen maar uitbreiding op niet al te lange termijn.
SWW voor de keuken met een Quooker.
- DWTW aanwezig? Nee en er zit net een nieuwe badkamer in dus komt ook niet op korte termijn.
Warmtepompvoorkeur:
L/W stil, zuinig, domotica-integratie,
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Achtergrond informatie
Rijtjeshuis uit 79. HR++ glas op alle verdiepingen, HR+++ op zolder en badkamer.

VVW-verdeler is een mengverdeler met pomp, deze moet dus vervangen worden. Op dit moment zoneregeling via Tado. Vloerverwarming als een geheel en per radiator losse knoppen. Hoeft niet per se behouden te blijven.

Ik schat zelf een 7kW unit in op basis van mijn verbruik.
Buitenunit kan op het garagedak met een leidingrun van ongeveer 4-5 meter via het schuine dak naar zolder naar de plaats van de CV ketel.
Andere optie is naast de garage op de grond, zie omcirkelde plaats in foto.
We hebben al een 3-fase aansluiting.
We zijn deze winter aan het uitproberen of 45 graden voor cv water werkt. Tot nu toe met -2 buiten gaat het prima.

Tevens kan de 5kW daikin L/L in de woonkamer plus de 2,5kW units in de slaapkamer en op zolder het huis ook bij -2 warm houden. De combinatie zal dus voldoende zijn om het nooit koud te krijgen. Voorkeur gaat uit voor nu uit naar een Vaillant Arotherm, maar als iets anders misschien beter past hoor ik dat graag.
Huidige offerte
We hebben tot nu toe 1 offerte ontvangen, ongeveer 5 opgevraagd. Deze klinkt best goed, maar ik laat graag de experts er een blik op werpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xu9gR7XrYr5sZVHackGJcZqGbdg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pnGLfyk7OmFKVlNeCWBOP3jZ.png?f=user_large

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]

Foto 1 plek huidige CV ketel, daarnaast zie ik ruimte voor het boilervat.
Foto 2 mogelijke plek buitenunit op het garagedak met korte run voor de leidingen naar CV opstelplaats
Foto 3 Mogelijke plek buitenunit op de oprit, langere run voor de leidingen nodigAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjDwva1NGgGl5dXn_kGgR2ntps0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzNBAva0NTtSt7D5zXrOLLLE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJAvEq_M1Pa4t72gbOFlo92yu9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NL9Wdoc7seOIlBEM4Sy3c7LI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y8jjTw3vcsH6NvZPhDCX7iGWzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiCXvaIXX20B5JuJaoS5Hm0u.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:38
Die offerte is dus nog zonder installatiewerkzaamheden? Die zou ik voor het totaalbeeld toch wel willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:34
Als het deze firma betreft zou ik de reviews even goed doornemen

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02
Ik heb ooit een offerte bij hun opgevraagd voor een vaillant full electric installatie. Stonden allerlei materialen op die niet nodig waren. Het jaarabbonement is ook BS.

Edit: Ik zou even de andere offertes afwachten en goed gaan spitten in de de Arotherm ervaringen thread over wat voor spul je allemaal nodig hebt ongeveer. Is met de zoekfunctie best te doen. Wellicht kan je daar ook de vraag stellen of mensen nog goede installateurs weten die de installatie bij hun heeft geplaatst. Qua stilheid en ook bereiding van sww zit je met vaillant aardig goed.

[ Voor 53% gewijzigd door Breedam op 07-12-2023 15:32 ]

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:32
Een paar kleine dingen:
- Aparte circulatie pomp is niet nodig.
- De mengverdeler moet een pomploze verdeler worden. -
- Buffervat is niet nodig met vloerverwarming.

Locatie WP zou ik niet zo naast de voordeur doen, idd op het garagedak of wat verderop in de voortuin.

Heb je nog andere opties voor je SWW vat dan de zolder? Op de plek van je huidige CV is op zich prima maar als het bijvoorbeeld ook in de garage kan dan is het helemaal makkelijk. Je wilt voor je SWW namelijk het liefste een zo kort mogelijk leidingtraject. En WP dicht bij je begane grond verdeler is ook gunstig.

Op bovenstaande offerte staan veel gekke dingen zoals @Breedam al opmerkte.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Destynx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:58:
We hebben tot nu toe 1 offerte ontvangen, ongeveer 5 opgevraagd. Deze klinkt best goed, maar ik laat graag de experts er een blik op werpen.
Je hebt een offerte voor de spullen, that's it. Wacht eerst de volledige offertes even af.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Naverwarmer, mengmodule, buffervat, een abbo op niks. Als dit is wat ik denk dat het is dan zou ik deze overslaan.

Hebben ze ook uitleg gegeven wat wat precies is en waarvoor het nodig is?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ga wel even rekenen aan het geluidsniveau bij de dakramen van de buren. Als je hem op het dak zet zit je sowieso tegen de erfgrens aan, mochten ze moeilijk doen dan zit je geheid boven de wettelijke geluidsgrens (leuk dat die Vaillant in ecomodus 28dB doet op drie meter, maar bij temperaturen onder nul gaat hij vrolijk over de 50 heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Het gaat om KlimaatOptimaal Wateringen. Kan ik voor de rest ook niet veel over vinden moet ik zeggen.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Question Mark schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:35:
[...]

Je hebt een offerte voor de spullen, that's it. Wacht eerst de volledige offertes even af.
Ik heb de vraag gesteld of dit inclusief installatie is en zo nee wat de installatiekosten zijn.
Stom dat ik daar niet goed naar gekeken heb. Ik wacht inderdaad de andere offertes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
pagani schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:40:
Ga wel even rekenen aan het geluidsniveau bij de dakramen van de buren. Als je hem op het dak zet zit je sowieso tegen de erfgrens aan, mochten ze moeilijk doen dan zit je geheid boven de wettelijke geluidsgrens (leuk dat die Vaillant in ecomodus 28dB doet op drie meter, maar bij temperaturen onder nul gaat hij vrolijk over de 50 heen)
Het laagste dakraam is van de badkamer, ik ga er vanuit dat ze daar geen geluidsoverlast gaan ervaren. De andere ramen schat ik in dat ze ver genoeg uit de buurt zijn, maar het kan geen kwaad daar even over in gesprek te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Destynx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:27:
[...]

Ik heb de vraag gesteld of dit inclusief installatie is en zo nee wat de installatiekosten zijn.
Stom dat ik daar niet goed naar gekeken heb. Ik wacht inderdaad de andere offertes af.
Een-na-laatste regel: "MON001 - Deze offerte is exclusief montage"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
bensss schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:35:
Een paar kleine dingen:
- Aparte circulatie pomp is niet nodig.
- De mengverdeler moet een pomploze verdeler worden. -
- Buffervat is niet nodig met vloerverwarming.

Locatie WP zou ik niet zo naast de voordeur doen, idd op het garagedak of wat verderop in de voortuin.

Heb je nog andere opties voor je SWW vat dan de zolder? Op de plek van je huidige CV is op zich prima maar als het bijvoorbeeld ook in de garage kan dan is het helemaal makkelijk. Je wilt voor je SWW namelijk het liefste een zo kort mogelijk leidingtraject. En WP dicht bij je begane grond verdeler is ook gunstig.

Op bovenstaande offerte staan veel gekke dingen zoals @Breedam al opmerkte.
- Die circulatiepomp viel mij ook al op, volgens mij wil je juist de pomp uit de vloerverwarming weg hebben zodat de warmtepomp dat allemaal zelf doet.
- Mengverdeler heb ik inderdaad gelijk nagevraagd. Ik heb het bewust in mijn verzoek opgenomen dat deze vervangen moet worden.
- Buffervat lees ik verschillende dingen over, maar als de buffer uit de VVW gebruikt kan worden om circulatie op de eerste etage te doen zal die niet nodig zijn.

Qua positionering verwacht ik juist weinig last naast de voordeur, daar zullen we niet veel te vinden zijn. Ook zit de woonkamer aan de achterkant. de buren hebben wel 1 slaapkamer raam rechts boven ons keukenraam, maar daar slapen ze zelf niet. Ook daar schat ik dus in dat er geen overlast zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Destynx

Voordat je de definitief benodigde capaciteit voor je nog aan te schaffen WP gaat bepalen zou ik ook eerst even wat meer historische data (lees: jaren met verbruik) mee gaan (laten) nemen in je berekeningen. De winter van 2022/2023 was uitermate mild, zelfs voor NL begrippen, waardoor het gasverbruik voor veel mensen (gelukkig!!) nog redelijk laag uitviel.

De winter van 2020/2021 is qua graaddagen redelijk vergelijkbaar met de winter welke we dit jaar (tot nú toe) hebben..

Een "voordeel" wat je helaas wél hebt: Die CV ketel welke je hebt hangen mág nu niet in een servicecontract opgenomen worden doordat de rookgasafvoer niet aan de voorwaarden voldoet welke er sinds April 2023 wettelijk aan gesteld worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 07-12-2023 18:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
gysman11 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:33:
[...]

Ik mag mijn bril wel even schoonmaken... Deze offerte gaat dus een flink stuk duurder worden 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
Destynx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:58:
Huis wordt prima warm met 45 graden aanvoer.
Mijn tussenwoning uit 1976 heb ik een jaar lang met 38 graden aanvoer warm gehouden met CV op enkel radiatoren. Op basis daarvan ervoor gekozen nu al op warmtepomp over te gaan i.p.v. eerst vloerverwarming aanleggen.

Draai nu mijn eerste winter en dat valt toch nog wel tegen. Ik draai nu op 43 graden aanvoer en krijg het alsnog niet warmer dan 19 graden binnen. Dit is een direct gevolg van de defrost bij huidige omstandigheden ieder uur tot 45min. Effectief is hij maar zo'n 75% van de tijd op temperatuur en is een hogere aanvoertemperatuur dus nodig.

Persoonlijk zou ik een startpunt van 45 graden echt véél te hoog vinden. Ik zou op zijn minst marktplaats in de gaten gaan houden om al die T11's te vervangen voor T33's, dat scheelt al ontzettend veel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Destynx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:33:
Qua positionering verwacht ik juist weinig last naast de voordeur, daar zullen we niet veel te vinden zijn. Ook zit de woonkamer aan de achterkant. de buren hebben wel 1 slaapkamer raam rechts boven ons keukenraam, maar daar slapen ze zelf niet. Ook daar schat ik dus in dat er geen overlast zal zijn.
Ik heb mijn warmtepomp ook direct naast de voordeur staan, het geluid valt mij toch nog wel tegen.Het is niet van een niveau dat ik er wakker van zou liggen maar het is zeker wel hoorbaar. Ik woon in een stille straat waar de snelweg 700m verderop en schepen op rivier 1km verderop de voornaamste geluiden zijn; daar komt hij bovenuit.

Aangezien hij niet conform de rekenkundige regels staat heb ik geen poot om op te staan als iemand zich er aan zou storen. Ik zou er zodoende eerder wakker van liggen of mijn buren zich er niet aan gaan ergeren en ik er gedoe mee krijg.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 07-12-2023 16:54 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:38
gysman11 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:33:
[...]

Allereerste reactie in dit topic (naast TS zelf). Viel jou dus ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

55 m² zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om het buffervat te laten vervallen, zeker niet met een mengverdeler ervoor. De buffer kan wel prima in de retour, dat scheelt je een hoop leidingwerk, gepuzzel met inregelen en een pompgroep.

Het garagedak zal hout zijn, de andere optie op de grond is m.i. beter. Het leidingwerk kan direct naar binnen dus dat kan relatief goedkoop, de extra lengte maakt niet veel uit (geïsoleerde grondbuis is duur, maar gewoon meerlagen met bouwmarktisolatie is goed te doen).

De grote vraag is hoe goed de vloerverwarming is, met 6 groepen op 55 m² is de kans groot dat die wel goed is, en of je het aandurft om de radiatoren op dezelfde temperatuur te draaien als de vloerverwarming (max 35 graden).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:45:
De grote vraag is hoe goed de vloerverwarming is, met 6 groepen op 55 m² is de kans groot dat die wel goed is, en of je het aandurft om de radiatoren op dezelfde temperatuur te draaien als de vloerverwarming (max 35 graden).
En in dat geval kan de buffer wel vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
55 m² zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om het buffervat te laten vervallen, zeker niet met een mengverdeler ervoor. De buffer kan wel prima in de retour, dat scheelt je een hoop leidingwerk, gepuzzel met inregelen en een pompgroep.
Welk formaat buffervat zou jij aanraden? Op deze offerte zie ik een 80L staan maar dat lijkt mij nogal veel.
Het garagedak zal hout zijn, de andere optie op de grond is m.i. beter. Het leidingwerk kan direct naar binnen dus dat kan relatief goedkoop, de extra lengte maakt niet veel uit (geïsoleerde grondbuis is duur, maar gewoon meerlagen met bouwmarktisolatie is goed te doen).
Daar denk ik inderdaad ook aan, de leidingen kunnen gelijk de garage in en dan naar boven. Ook heb ik liever wat lawaai aan de voorkant dan vibraties in het hele huis. De 6,8kW Daikin buitenunit voor de airco die op de uitbouw staat liet ook het hele huis trillen totdat we er veerdempers onder gemonteerd hadden.
Ik heb de CV ketel nu naar 35 graden gezet en we gaan het even aan kijken. Geen idee of de ketel dat leukt vindt, maar dat zien we wel. Helaas is de koude periode net over dus het zal nog even duren voordat we een uitslag daarvan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
assje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:42:
[...]

Mijn tussenwoning uit 1976 heb ik een jaar lang met 38 graden aanvoer warm gehouden met CV op enkel radiatoren. Op basis daarvan ervoor gekozen nu al op warmtepomp over te gaan i.p.v. eerst vloerverwarming aanleggen.

Draai nu mijn eerste winter en dat valt toch nog wel tegen. Ik draai nu op 43 graden aanvoer en krijg het alsnog niet warmer dan 19 graden binnen. Dit is een direct gevolg van de defrost bij huidige omstandigheden ieder uur tot 45min. Effectief is hij maar zo'n 75% van de tijd op temperatuur en is een hogere aanvoertemperatuur dus nodig.

Persoonlijk zou ik een startpunt van 45 graden echt véél te hoog vinden. Ik zou op zijn minst marktplaats in de gaten gaan houden om al die T11's te vervangen voor T33's, dat scheelt al ontzettend veel.
Defrosts kan ik gelukkig ook nog opvangen met de Airco's, 5kW in de woonkamer en 2,5kW per verdieping gekoppeld aan een 6,8kW buitenunit houden het grootste deel van het huis nu ook op temperatuur. Ik mis alleen het comfort van de vloerverwarming en voor tapwater moet er een oplossing komen als de CV het begeeft.

Ik heb mijn ketel nu wel naar 35 graden gezet, kijken wat de radiatoren boven dan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Destynx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:49:
Ik heb mijn ketel nu wel naar 35 graden gezet, kijken wat de radiatoren boven dan doen.
Wel zinvol de temperatuur eens na te meten, onder de 40 zijn veel ketels geneigd wat vals te gaan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Destynx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:47:
[...]
Welk formaat buffervat zou jij aanraden? Op deze offerte zie ik een 80L staan maar dat lijkt mij nogal veel.
Voor een 75/6 heb je 20 liter nodig met hulpverwarming, 55 liter zonder. Een vat van 45 liter is dus al plenty icm de MEH97.
Overigens, met 800 m³ in een milde winter dus iets van 1000 m³ in een strengere en bovendien een optie voor bijstook met de airco zou ik een 55/6 overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Destynx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:35:
[...]

Ik mag mijn bril wel even schoonmaken... Deze offerte gaat dus een flink stuk duurder worden 8)7
Let ook op kosten voor aanpassingen aan je electrische installatie. Bij de nog niet opgenomen kosten voor montage wordt alleen gesproken over montage, leidingen, fittingen. Ik kan daar niet met zekerheid uithalen of ze daar dan ook de aanpassingen aan de meterkast voor doen, plus het trekken van twee voedingskabels. (warmtepomp en hydraulische module).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Question Mark schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:52:
[...]

Let ook op kosten voor aanpassingen aan je electrische installatie. Bij de nog niet opgenomen kosten voor montage wordt alleen gesproken over montage, leidingen, fittingen. Ik kan daar niet met zekerheid uithalen of ze daar dan ook de aanpassingen aan de meterkast voor doen, plus het trekken van twee voedingskabels. (warmtepomp en hydraulische module).
Meterkast uitbreiden kan een vriend van mij doen, deze heeft mijn meterkast eerder al op orde gebracht en de laadpaal geïnstalleerd. Tevens lopen er nog loze leidingen vanuit de meterkast naar de zolder, dus de voorbereiding zal ik zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Proton_ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:40:
[...]

Voor een 75/6 heb je 20 liter nodig met hulpverwarming, 55 liter zonder. Een vat van 45 liter is dus al plenty icm de MEH97.
Overigens, met 800 m³ in een milde winter dus iets van 1000 m³ in een strengere en bovendien een optie voor bijstook met de airco zou ik een 55/6 overwegen.
Dat was mijn overweging inderdaad ook, bij hele koude dagen heb ik genoeg vermogen met de airco's voor bijverwarming. Volgens mij wil je liever in de 5-15 graden buitentemperatuur range met zo min mogelijk pendelen je huis verwarmen dan de hele installatie afstemmen op die ene week dat het flink onder het vriespunt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
Ik heb een vergelijkbare situatie, einde-rijwoning met een koude kant. Ik heb een 5kw hybride opstelling die ik volledig op alleen warmtepomp kan laten draaien. Ik heb ook 55m2 vloerverwarming en de verdeler dit jaar vervangen voor een pomploze verdeler.

Mijn ervaring is dat het systeem boven de 9 graden zijn minimum vermogen niet kwijt kan en onder de 2 graden defrosting krijgt waardoor de gemiddelde aanvoertemperatuur zakt.

Mijn toekomstplannen zijn een Warmtepompboiler in de schuur en juist airco’s als back-up.

De dagen dat het systeem zijn minimale vermogen niet kwijt kan zijn veel vaker dan de koude dagen dat het systeem niet trekt, oftewel dat een airco moet bijschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
Ondertussen ruim een half jaar later en de warmtepomp staat.

Na een aantal (flink dure) offertes ontvangen te hebben voor all-in-one elektrische oplossingen ook de opties verkend met een losse WPB.

Uiteindelijk voor de Adlår Castra Aurora II ( 6kW) warmtepomp gegaan. Inclusief installatie kwam deze na subsidie uit op 3525 euro. Plaatsing was erg makkelijk, deze is uiteindelijk onder het keukenraam gezet met leidingen schuin naar onder de kruipruimte in. Van daar ongeveer 5m naar de vloerverwarmingsverdeler waar deze op het CV systeem aangesloten zit. Vanwege de airco backup waarmee we met -5 het huis ook warm houden durfde ik dit wat minder bekend systeem wel aan. De installatie was hierdoor ook erg simpel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmjR9EJ8LDW4Go0sPynTx30omjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAUntG9g5xjMmnnSt2GcYj9U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-mH3AUZsx91GfxYPc2xD_ylrgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcGlQqSQFNMBcJwv3Egxo0dt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUXGJ8J1HREcuHzrpUQYvqT1z0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWGU9erUeOlyjx6x8x34aw4J.jpg?f=fotoalbum_large
assje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:42:
[...]

3x T33 radiatoren via Marktplaats aangeschaft, 140, 160 en 180cm bij 50 hoog. Dat moet voldoende zijn. Zoneregeling gaat er helemaal uit. Verdeler voor nu zo gelaten, van de winter maar even de COP afwachten, er zit een losse kWh meter in om het verbruik in de gaten te houden.

Voor de warmtepompboiler ben ik er nog niet helemaal uit, maar waarschijnlijk wordt het de Atlantic Explorer V4 270L met spiraal. Ondanks dat de Aurora 2 geen tapwater kan doen (misschien wel met een driewegklep en wat domotica zelf te bouwen?) kan het geen kwaad daarop voorbereid te zijn. Deze komt ook in de garage te staan, makkelijke plaatsing en korte leidingrun met de meterkast aan de andere kant van de muur.

Pagina: 1