Ff loszien van wat AI nu kan. Want dat is eigenlijk niet zo interessant. En nogverder, ff loszien van de term "AI" want ook die is niet zo veel zeggend. Alles wat slim lijkt kun je zo noemen, ooit was een muis die van pointer naar tekstinputicoon ging AI. Nu is dat normaal. En daar maakt de huidige marketing ook graag misbruik van. Maar laten we die term hier toch ff gebruiken voor de beeldvorming.
Laten we het hebben over de theorie. Dat maakt een hypothese over de toekomst iets makkelijker. Dus laten we beginnen bij een paar eeuwen geleden. We beginnen een idee te krijgen hoe onze hersenen werken, het zogenaamde "neural network" (NN). Door naar paar decades geleden, waar de eerste "Artificial Neural Network"s (ANN) worden geprogrameerd. Jaja, zo oud zijn ze al. En ze worden ook al zo lang gebruikt en verbeterd. En zo ver is er nog niks engs gebeurd.
Inmiddels zijn we zo ver dat ANN's redelijk krachtig zijn. De LLM's, een type ANN, beginnen nu daadwerkelijk degelijke resultaten te tonen in redelijke verwerkingstijden waar we echt toepassingen mee kunnen hebben. Jan Modaal begint het nut, maar ook de angst, van wat hij "AI" noemt te ervaren.
Uiteindelijk zijn wij mensen, met al onze gevoelens, een combi van onze hersenen (onze NN) en hormonen (chemie, welke ook berekenbaar is). Ons NN is daarbij getraind op een leven van ervaringen. Met die logica zouden we, met genoeg rekenkracht en groot genoege modellen, ons eigen kunnen programmeren. En eventueel verder.
Dat is super cool, maar ook van nature eng. Immers, wij mensen zijn niet aan de top van de voedselketen gekomen omdat we de sterkste zijn, of de snelste, of de efficienste. Dat was puur omdat we de slimste zijn. En mogelijk bouwen we iets boven ons. Angst is, in enige zin, niet meer dan natuurlijk. Die angst hoeft zich niet te uiten in "AI neemt de wereld over, terminator be real" maar kan ook prima in "wat als mijn baan verdwijnt".
Maar is die nodig? Dat denk ik niet. Hoever AI ook lijkt, loopt AI nog heel ver achter op ons, en ik betwijfel of wij in ons leven nog een waardige "AI tegenstander" gaan krijgen. Zelfs als is meegenomen dat onze technologie exponentieel groeit. Men vergeet in de huidige AI-hype vaak hoe lang men hier al mee bezig is. Dit is niet een sudden upcomming, maar decades aan werk. En de huidige AI doet vaak 1 ding goed, en men vergeet hoe "makkelijk" 1 ding doen eigenlijk is. Iets dat veel schijnent ongerelateerde dingen kan wordt al een stuk complexer, al helemaal als die dingen wel van elkaar moeten weten. Een LLM kan bijvoorbeeld heel goed (kloppende) tekst uitspuwen. Maar eigenlijk houd het daar op. De rest is iets wat hij toevallig redelijk doet, maar niet altijd goed. Daar is hij ook niet voor gemaakt.
Daarnaast is de mens van nature skeptisch. De codeklopper zal de AI's proeflezer worden. De software engineer de AI's collega. Maar niet snel zullen we de AI alleen laten werken, zelfs wanneer het kan. Het te vroeg inzetten van AI zal dat alleen maar erger maken. Kijk naar alle schandalen omdat iemand een algoritme iets liet bepalen. Zeker in de technische hoek, zullen mensen nodig zijn om een oogje in het zeil te houden. Mogelijk zelfs meer dan voorheen om het snelle tempo waar AI in kan werken bij te houden.
Ik zie de toekomst dan ook niet zo eng voor me. Ik gok meer op een samenwerking dan een overname van AI. Deels door het skeptisme van de mens en onze wil om top-dog te blijven. Maar ook deels omdat wij het ontwikkelen. Zelfs een theoretische AI die slimmer is dan ons, is "opgevoed" in en heeft geleerd van een door ons gecontroleetde omgeving, en gebouwd op code van ons waarin we limiten en blokades kunnen instellen. Ik heb ook geen angst voor terminator, dat is relatief makkelijk te voorkomen.
Lang verhaal, maar in mijn ogen speelt het allemaal mee in de vraag of AI eng is of moet zijn. Maar het komt neer op: het is logisch en natuurlijk dat AI angst aanwaakt. Maar ik denk niet dat het nodig is. Zeker als technisch proffesional blijft er genoeg te doen. Verdiep je in hoe AI werkt in de basis, leer ermee samen werken. En die baan ben je voorlopig niet kwijt.
En ja, hele lage banen verdwijnen. Dat is altijd al zo. De schoorsteenpoetser verdween met de CV. Maar er komen ook nieuwe bij. Eerstelijns IT-support kan bijna de hele jongere generatie, en dat zal ook om precies die reden weer verder evolueren. Ook programmeren is niet meer enkel iets wat nerds doen, waar het vroeger echt de wiskundigen waren. En zelfs de winkels hebben minder kassieres, maar daarvoor komen zelfscancontroleurs en servicemedewerkers terug. Toen ik naast m'n studie aan de kassa werkte deed 1 senior kassiere dat, inmiddels staan er meerdere omdat het zelfdoen meer vragen oplevert. En zo is er altijd wel wat voor alle opleidingsniveaus.
Nogmaals, dat maakt de angst niet vreemd. Men was ook vreemd toen we allemaal computers in ons huis zette, nu kunnen we nouwlijks indenken dat we geen mini-pc bij ons dragen. Maar ik denk niet dat het nodig is.
Om heel eerlijk te zijn, ik ben momenteel angstiger voor de privacy issues van de huidige AI implementaties voor zowel particulieren en bedrijven dan voor de AI zelf. Maar dat is weer een losstaand ding en een heel topic aan zich.
Voor de AI ben ik juist erg enthousiast, zelfs al ben ik ivm privacy terughoudend in het gebruik ervan. Maar dan, ik had al intresse in AI (en HRI, wat daar han in han mee gaat) sinds ik 14 jaar geleden tegen een random video van de HRP-4C aanliep.
[
Voor 3% gewijzigd door
Cambionn op 07-01-2024 00:37
]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.