Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Ik ben op dit moment software ontwikkelaar voor maatwerk applicaties en merk dat hoe meer er gepraat over AI wordt hoe angstiger ik wordt.

Het staat nog allemaal in de kinderschoenen en ik werk er zelf ook al deels mee, maar ik lig er 's nachts wakker van met de angst dat ik mijn baan kwijtraak, en uiteindelijk mijn woning en weet ik niet wat.

Op Tweakers lees je veel verschillende meningen en denken ze dat werk enkel veranderd, maar als je ziet hoe enorme impact het heeft in een jaar, en wat het NU al kan, kan het niet anders dan dat veel mensen obsolete gaan worden in hun functie.

Ja er zijn genoeg andere banen nu nog, maar uiteindelijk kan niet iedereen zomaar omgeschoold worden. En wie betaald je vaste lasten tijdens het omscholen.

Ik ben nu halverwege de 30 en kan me op dit moment enkel stressen om hoe mijn toekomst eruit ziet. Kan ik mijn vrouw een stabiel leven blijven bieden, moet ik überhaupt nog aan kinderen beginnen of kom ik ooit op straat te staan met mijn kinderen.

Ik woon nu verplicht in een particulier huurhuis omdat sociale huurwoningen amper te krijgen zijn om kosten te verlagen, maar dat kan je nooit blijven betalen als je ooit in de bijstand terecht komt.

En het is iets waar je totaal geen controle over hebt, raak je werkloos heb je paar maanden recht op een WW en dat is het.

Wellicht allemaal wat onsamenhangend en het is ook iets om mijn angst en frustratie van me af te schrijven. Zijn er mensen die zich hierin herkennen? En hoe gaan jullie ermee om. Want ik merk dat het me echt breekt op dit moment.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
  • Je kan AI ook in je voordeel gebruiken, de mens zal voorlopig nog niet helemaal verdwijnen.
  • Je kan je omscholen tot een 'ambachtelijk' technisch beroep. Genoeg vraag naar timmerlieden, loodgieters etc, en ook prima geld mee te verdienen.
  • Je zou ook je wat minder druk kunnen maken over dingen waar je geen controle over hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:52
Je angst is dat AI je baan gaat overnemen en dat je op straat komt te staan?

Ik denk dat de mensen vroeger in de industriële revolutie ook eenzelfde angst hebben gehad, bang dat machines hun werk zouden afpakken en overnemen. Uiteindelijk zijn deze mensen ook gegroeid en hebben ze ander werk gevonden of hebben ze bij geleerd zodat ze de machines konden bedienen.

Ik denk een prima angst om te hebben en iets om over na te denken, maar in plaats van slapeloze nachten en van het ergste uit te gaan kun je je ook voorbereiden op de verandering die er volgens jou aan komt.

Wat kun je zelf veranderen om mee te gaan, hoe kun je zorgen dat je niet buitenspel gezet gaat worden etc.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De hoeveelheid werk wordt niet minder, het werk zelf verandert. Met of zonder AI was dat ook al zo.

Sinds de industriële revolutie is er niks minder aan werk gekomen, eerder meer. Mensen deden vanaf dat moment hetzelfde werk op een andere manier. Dat is een verandering die blijft.

En, als dooddoener: als je slim bent werk je met je handen. Als je dat ook doorgeeft aan je mogelijke nageslacht heb je in ieder geval een zorg minder.

EDIT: 2 zielen, 1 gedachte met hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 07-12-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Allereerst is je druk maken over iets waar je nauwelijks invloed op hebt niet heel erg zinvol. Als AI van de een op andere dag echt zoveel banen wegneemt, dan valt menig land gewoon omver. Simpel.

En vergeet ook niet dat de AI-modellen op dit moment nul komma nul kunnen redeneren. Dat wordt echt enorm moeilijk om in AI te krijgen, en daar zal de mensheid geheid voor de komende tig jaren nog superieur in blijven.

En ook daarna zullen mensen moeten kunnen blijven leven. Wat zijn wij als mensheid indien AI alles voor ons doet? Er zit gewoon een praktische grens aan, buiten een theoretische.

Niet te druk maken. Met een degelijk denkniveau passen we ons gewoon aan totdat we met pensioen gaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als programmeur zit juist in een uitstekende sector om te profiteren van AI. Een programmeur gaat niet vervangen worden door AI maar door programmeur die AI gebruikt. Daarnaast wordt maatwerk software door z'n ontwikkelingen steeds voordeliger en daardoor neemt de vraag alleen maar toe.

Voordat de wasmachine bestond droegen de meeste mensen ook hun kleding echt niet maar één dag, zelfs onderbroeken en sokken konden prima meerdere dagen mee. De was van een gezin was anders echt een fulltime baan. Hetzelfde zie je ook bij robotstofzuigers die dagelijks rijden terwijl de meeste niet dagelijks zelf zullen stofzuigen.

Hierin komt echter ook het effect terug dat de robotstofzuiger niet betekent dat je geen stofzuiger meer nodig hebt. Je zal van twee keer per week echter gaan naar om twee weken. Net als AI kan de robotstofzuiger namelijk niet al het stofzuig-werk uit handen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:32
Deveon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:21:
Als programmeur zit juist in een uitstekende sector om te profiteren van AI. Een programmeur gaat niet vervangen worden door AI maar door programmeur die AI gebruikt.
Ik denk dat dit het belangrijkste is om mee te nemen.

AI op zichzelf kan niet een maatwerk applicatie bedenken, schrijven en opleveren of context en behoeften begrijpen waarbinnen een applicatie geschreven moet worden. Daar heb je o.a. een programmeur voor nodig.

Een programmeur die gebruik maakt van AI zal, wanneer het goed gebruikt wordt, sneller en efficiënter werk kunnen opleveren dan een programmeur die alles met de hand doet. Je kans ligt er dus in om goed met AI om te kunnen gaan, goede prompts te geven en dit zelf kunnen testen en verifiëren als goede code en het ook als zodanig te kunnen samenvoegen en implementeren in de software waar je aan werkt.

Zolang je met de trend mee gaat zal je niet zomaar je baan kwijt raken. Je moet er wel voor waken dat jij een programmeur zonder AI kennis wordt, want dan wordt je vanzelf vervangen voor een programmeur die het wel gebruikt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:31
Het is veel te eenvoudig gesteld om te denken dat er altijd (ander) werk zal blijven of dat het nog jaren voordat AI grote impact gaat hebben op beroepen als programmering. Dat speelt nu al, dat zal alleen maar meer worden. Veel meer programmering met veel minder programmeurs is een zeer waarschijnlijk scenario, waarbij het behoren tot die veel kleinere groep programmeurs waarschijnlijk wel weer wat lucratiever is.

Echter, ik denk dat je een ander probleem hebt, namelijk een (onredelijke) angst wanneer het gaat om een onzekere toekomst. De toekomst is altijd onzeker geweest en zal altijd onzeker blijven. Of het nu AI of stoommachines zijn, sinds pakweg de industriële revolutie is steeds snellere verandering de constante factor.

Ik zie heel veel redenen om geen kinderen te nemen (wat ik dan ook niet gedaan heb), waarbij AI geen enkele rol speelt, maar globale overbevolking, eindigheid van fossiele brandstoffen, vervuiling, klimaat en milieu des te meer. Persoonlijk denk ik dat de nabije toekomst er hier in Europa (en grote delen van de rest van de wereld) niet zo fijn uit gaat zien, oplopende globale spanningen en verdeling in machtsblokken, onvoldoende intelligentie om de grote problemen op te lossen, een werelddeel wat in verval aan het raken is en zo nog het een en ander. Het huidige politieke tumult is voor mij dan ook geen verrassing, maar eerder een bevestiging dat we behoorlijk de weg kwijt zijn wanneer het gaat over wat echt belangrijk is en waar we echt energie in zouden moeten steken. Dus of je wel of niet aan kinderen gaat beginnen zou ik van heel wat meer factoren dan AI laten afhangen.

Wanneer je daadwerkelijk regelmatig 's nachts wakker ligt uit angst voor de toekomst, dan zou ik daar hulp bij gaan zoeken. De kans is namelijk erg groot dat zodra je angst voor wat AI voor jouw werk gaat betekenen onder controle is er iets anders voor terug komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
delpit schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:31:
Het is veel te eenvoudig gesteld om te denken dat er altijd (ander) werk zal blijven of dat het nog jaren voordat AI grote impact gaat hebben op beroepen als programmering. Dat speelt nu al, dat zal alleen maar meer worden. Veel meer programmering met veel minder programmeurs is een zeer waarschijnlijk scenario, waarbij het behoren tot die veel kleinere groep programmeurs waarschijnlijk wel weer wat lucratiever is.

Echter, ik denk dat je een ander probleem hebt, namelijk een (onredelijke) angst wanneer het gaat om een onzekere toekomst. De toekomst is altijd onzeker geweest en zal altijd onzeker blijven. Of het nu AI of stoommachines zijn, sinds pakweg de industriële revolutie is steeds snellere verandering de constante factor.

Ik zie heel veel redenen om geen kinderen te nemen (wat ik dan ook niet gedaan heb), waarbij AI geen enkele rol speelt, maar globale overbevolking, eindigheid van fossiele brandstoffen, vervuiling, klimaat en milieu des te meer. Persoonlijk denk ik dat de nabije toekomst er hier in Europa (en grote delen van de rest van de wereld) niet zo fijn uit gaat zien, oplopende globale spanningen en verdeling in machtsblokken, onvoldoende intelligentie om de grote problemen op te lossen, een werelddeel wat in verval aan het raken is en zo nog het een en ander. Het huidige politieke tumult is voor mij dan ook geen verrassing, maar eerder een bevestiging dat we behoorlijk de weg kwijt zijn wanneer het gaat over wat echt belangrijk is en waar we echt energie in zouden moeten steken. Dus of je wel of niet aan kinderen gaat beginnen zou ik van heel wat meer factoren dan AI laten afhangen.

Wanneer je daadwerkelijk regelmatig 's nachts wakker ligt uit angst voor de toekomst, dan zou ik daar hulp bij gaan zoeken. De kans is namelijk erg groot dat zodra je angst voor wat AI voor jouw werk gaat betekenen onder controle is er iets anders voor terug komt.
Ik dacht van: Ik kan me wel meer dingen bedenken om wakker van te liggen, maar zal ik maar niet TS mee opzadelen. Jij voelde je daar niet door beperkt :P .

Voor TS: Zorg dat je dus wat spaargeld opbouwt, dat als het echt zover komt, jij op tijd je kan bijscholen. Maar persoonlijk maak ik me er niet echt druk om. In bepaalde sectoren gaan zeker klappen vallen, maar in genoeg zal het gewoon verandering zijn qua werkzaamheden, en andere zal het helemaal weinig impact hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mzmo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:58
Olie is geen use case, autorijden wel.

Elektriciteit is geen use case, 's nachts lezen wel.

Katoen is geen use case, het hebben van een schooluniform wel.

“AI” is op zichzelf geen use case. Het is een hulpmiddel, een middel tot een doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-05 18:11
natuurlijk kan het zijn dat grote delen code door AI opgelepeld kan worden, maar uiteindelijk zal dat resultaat altijd afwijken van de wens van de klant, waarna toch handwerk nodig is van een programmeur om wat door de AI is opgeleverd verder aan te passen.

En wat men zegt, na industriële/computer revoluties in het verleden is alleen het soort werk veranderd.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

IMHO zal AI programming tegen dezelfde barrieres aanlopen als je momenteel met MDE hebt.

Voor standaard plumbing code zal het prima werken, maar zodra er 501 miljoen uitzonderingen zijn, blijft het maat en handwerk.
Plus boekwerken met documenten wat er allemaal handmatig weer gecorrigeerd moet worden na een code generation run.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:21

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

bassiej19 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:49:
Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Ik ben op dit moment software ontwikkelaar voor maatwerk applicaties en merk dat hoe meer er gepraat over AI wordt hoe angstiger ik wordt.

Het staat nog allemaal in de kinderschoenen en ik werk er zelf ook al deels mee, maar ik lig er 's nachts wakker van met de angst dat ik mijn baan kwijtraak, en uiteindelijk mijn woning en weet ik niet wat.

(...)

Wellicht allemaal wat onsamenhangend en het is ook iets om mijn angst en frustratie van me af te schrijven. Zijn er mensen die zich hierin herkennen? En hoe gaan jullie ermee om. Want ik merk dat het me echt breekt op dit moment.
Ik zou het loszien van de specifieke techniek en vooral realiseren dat je angsten en bestaansangsten zelf an sich iets zijn dat vermoedelijk andere gronden zal hebben...

De angst je werk en inkomen kwijt te raken of dit te zien minderen en bepaalde verantwoordelijkheden die je hebt tegenover je gezon mogelijk niet te kunnen vervullen.

De specifieke invulling is mischien aangepast aan de moderne tijd, maar iedere generatie heeft zo zijn doembeelden... hooguit was dat vroeger de automatisering, werkloosheid an sich (die bv in de jaren tachtig ook veel groter en reeeler was).
de generatie voor jou zal enorm veel angst gehad hebben over de opkomst van Internet (ik heb zelf in de jaren negentig en begin 2000 nog bij bedrijven gewerkt waar veel werknemers er een openlijk afkeer van hadden en bv ook initiele internet-projecten aktief gesaboteerd werden, bv omdat bestaande bonusssystemen niet op inernet-verkopen aangepast waren, waardoor bv veel verkopers verkoop via internet als een gevaar zagen en dat tegenwerkten).

Voor je persoonlijk is het wel belangrijk om goed te kijken of de 'angsten' an sich je in je normale functioneren gaan hinderen..
als je dadwerkelijk niet meer kan slapen of bepaalde activiteiten niet meer normaal kunt doen, kan het wel zin hebben aan een bepaalde angsttherapie te denken (maar mogelijk ook eens te kijken waarin die dusdanig sterke angsten mogelijk in gegrond liggen, meestal heeft dat een oorzaak in andere instabiele factoren of financiele risicos die in je leven bestaan)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-05 15:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Er zijn door de geschiedenis heen meerdere technologische vooruitgangen geweest. Als voorbeeld de industralisering van de landbouw. Minder handwerk als gevolg, maar vervolgens wel een andere invulling er van. Ook is gebleken dat de werklast bij mensen juist niet is afgenomen, maar over de gehele linie eerder is toegenomen. Nu zit daar ook een deel 'bullshit banen' tussen, maar toch.

Wat misschien met je gemoedsrust helpt is dat je er niet in je eentje mee zit. Hordes van mensen, waar het deel van het werk nog veel verder geautomatiseerd kan worden (transactioneel, administratief werk vnl).

Ander punt is dat je de (huidige) AI vaak wel specifiek zeggen wat je wil en dat er een goede basis qua data is. Dit specifieke is niet altijd voorhanden. Ik werk veel met B2B klanten, en die weten lang niet goed wat ze precies willen. Dingen veranderen, er moeten discussies gevoerd worden, risico's moeten worden ingeschat etc. Zorg dus dat je niet puur dev-werk doet, maar dat je het overzicht kan houden en welk doel je wilt bereiken. En dat ook helder kan uitleggen aan zowel de AI als andere mensen (zit nog een verschil tussen).

En zoals anderen zeggen, probeer het te integreren in je dagelijkse werkzaamheden als een hulpmiddel. Persoonlijk gebruik ik het bijv. voor:
  • Als altijd aanwezige sparringpartner; ik schets grofweg wat ik als idee heb. Chat komt met wat terug. Ik fine tune vervolgens wat. Chat komt soms nog met wat andere dingen waar ik niet aangedacht had. Ook kan het een voorzetje geven van een beschrijving van iets. Scheelt gewoon veel werk.
  • Voor concrete vragen rondom ontwikkelen. Van de week had ik bijv. een RegEx die specifieker moest worden, die ik wilde verbeteren. Chat komt dan met een voorstel (werkte nog niet helemaal), beetje fine tunen etc. Dat helpt aanzienlijk ipv her en der snippets van stukjes code pakken en dan testen.
Als je er meer mee gaat werken heb je ook meer in de gaten in de limitaties er van door de tijd heen en waar het naar toe gaat. Je kan dan zelf beter anticiperen. Een eerste voordeel wat je al hebt is dat er over nadenkt (getuige dit topic - is tegelijkertijd misschien ook een nadeel voor je omdat je er stress door ervaart). Er zijn veel mensen die er überhaupt niet over nadenken. Die zijn vaak aan het eerste 'aan de beurt' als functies worden overgenomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 07-12-2023 13:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:09
Ik ben nu halverwege de 30 en kan me op dit moment enkel stressen om hoe mijn toekomst eruit ziet. Kan ik mijn vrouw een stabiel leven blijven bieden, moet ik überhaupt nog aan kinderen beginnen of kom ik ooit op straat te staan met mijn kinderen.
Ik pik deze alinea er even uit. Wat betreft AI is het meeste al wel gezegd, maar hier zit iets waar je wat mee kunt doen. Dat staat namelijk los van de zorgen die je hebt over AI. Helaas kan er vanalles gebeuren waardoor je ineens in een situatie terecht komt die je niet verwacht en je kwetsbaar maakt. Gelukkig moet het wel heel gek lopen wil je 'ineens' alles kwijtraken.

Persoonlijk doe ik het volgende (zowel mijn partner als ik zijn risicovermijdend):

- Mijn partner en ik zijn evenveel blijven werken nadat wij kinderen kregen, dat geld is nodig om rond te komen. Echter hebben wij nooit beide full time gewerkt. Als ik mijn eigen bedrijf niet meetel werken we allebei parttime. Mocht iemand een baan verliezen is het voor de ander ook mogelijk om meer te gaan werken. Het klinkt gek, maar niet full time werken geeft ons rust. We leven niet op onze max.
- De laatste zin van mijn vorige punt is tevens een punt op zichzelf. Wij leven niet op onze max. Ja we zouden meer kunnen werken en een groter huis kunnen kopen. Maar door dat niet te doen zijn wij gewend met minder rond te komen. Als ik mijn baan kwijtraak en ik kan niks vinden wat evenveel verdient, kan ik altijd een minder goede baan nemen en wat meer uren draaien.
- Wij sparen werkelijk voor alles en geven in principe geen cent uit aan iets wat niet in het budget zit. Er is nu al genoeg geld om de belasting van volgend jaar te betalen en het potje van de auto wordt rustig bijgevuld totdat er weer een APK of beurt nodig is. Ook vakanties worden betaald uit een potje.
- 'Extra' geld zoals ons vakantiegeld wordt gebruikt om de hypotheek te verlagen. Dat hebben we nu een aantal keer gedaan en dat voelt goed. Ja, je kunt met beleggen een hoger rendement halen. Maar ik wil rust hebben en dat krijg ik door onze lasten zo laag mogelijk te houden.
- Klussen doe ik zoveel mogelijk zelf, ook al ben ik soms erg moe en heb ik er geen zin in. Ik ben geen bouwvakker, maar door de jaren heen heb ik inmiddels wat ervaring opgedaan. Ik hoef niet voor ieder ding iemand in te huren en dat scheelt een hoop geld. Mocht ik ooit zonder werk zitten en er iets kapot gaan, dan ben ik op dat vlak veel zelfstandiger.

Eigenlijk is ons financieel plan compleet gebaseerd op zoveel mogelijk onafhankelijk zijn. Sommige doen dat door keihard te werken en te investeren om zo financieel onafhankelijk te worden, maar wij doen dat door sober te leven en de lasten laag te houden. Niet dat we niets doen in ons leven, zo erg is het absoluut niet. Maar jezelf afvragen of je iets wel nodig hebt kan soms enorm helpen. Een hoop spullen van ons komen en gaan van/naar de kringloop. Het geld wat ik overhou gebruik ik liever voor mijn veilige gevoel. Ik hoef niet zo nodig een nieuwe boekenkast te hebben, ook al zou een andere tint hout beter staan. Je zou zelf eens kunnen kijken welke dingen je kunt minderen. Zijn er abonnementen die je niet nodig hebt? Mooi, doe ze weg en gebruik dat geld om onafhankelijker te worden. Verlaag bijvoorbeeld je hypotheek, investeer in isolatie zodat je maandlasten lager worden, etc. Maak er een spel van.

Overigens ben je niet alleen verantwoordelijk voor een stabiel leven. Kortom, bespreek het met je partner en kijk hoe je samen financieel gezond bent. Want dan hoef je je ook niet druk te maken om de baan die je hebt. Wellicht neemt AI over 10 jaar je werk over. Maar als je een goede basis hebt is het iets wat je makkelijk kunt opvangen. Daarnaast heb je in Nederland WW. Met die combinatie zit je naar mijn idee veilig genoeg om er geen zorgen over te maken. Mijn doel is om ooit naar mijn werk te gaan wetende dat ik ieder moment kan opstappen zonder dat het gevolgen heeft. Dat lijkt mij een heerlijk gevoel. Hoe eerder ik daar aan begin, hoe eerder dat mogelijk is. Zover is het nog niet, want net verhuist en kinderen.. maar wij zijn er dermate actief mee bezig dat dat helemaal goedkomt.

[ Voor 0% gewijzigd door Zenomyscus op 07-12-2023 14:02 . Reden: Tupvauten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ben je van plan je hele leven hetzelfde werk te doen? Als het antwoord nee is dan hoef je je geen zorgen te maken. Ik wist 10 jaar geleden niet eens dat de baan die ik nu doe bestond, banen komen en banen gaan zo is natuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Terrminator 2 al eens gezien ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Je kan altijd nog scrum master worden :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kylegendary1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:21
Mooi dat iedereen hier al goede nuances geeft op AI en het verpletteren van banen op de korte termijn.

Wat ik je ook nog graag wil meegeven: als dit je echt slapeloze nachten en stress oplevert dan is het zeker geen slecht idee om ook eens met een huisarts te praten over deze situatie.

Het is niet gezond om hier zoveel stress van het hebben, je doet naar mijn mening nu aan doemdenken, of je angst nu reëel is of niet. Dat kan je mentaal een aardige klap geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Nee hier lig ik absoluut niet wakker van. Als je daar echt wakker van ligt denk ik dat je serieus professionele hulp moet zoeken.

Het is niet in je span of control dus maak je er niet druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:25

s3n

BFmango schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:31:
Het is niet in je span of control dus maak je er niet druk over.
Zoals eerder gezegd in dit topic heb je wel controle over de verhouding inkomen/uitgaven.
Die verhouding gezond houden / gezond maken geeft ook rust.

Er is altijd wel werk. En als het wat anders is waar minder inkomsten tegenover staan, maar je kan het betalen, is het ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:17:
Je kan altijd nog scrum master worden :+
Shots fired! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Het kan mij overigens niet hard genoeg gaan met AI. Ik werk ook in de IT, en door AI kan ik veel meer dan dat ik al kon en mijn werkgever is er blij mee :). Omarm het, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:43
Bij mijn vorige werkgever (ben sinds deze maand weg) werd vol ingezet op AI. Ik heb contracten van een paar miljoen per naar opgezegd, teams gereorganiseerd en mensen moeten ontslaan (dit alles wat in de security, geen developers).

Ondanks dat het in de kinderschoenen staat, zie ik nu al de effecten, positief en negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Ik woon nu verplicht in een particulier huurhuis omdat sociale huurwoningen amper te krijgen zijn om kosten te verlagen, maar dat kan je nooit blijven betalen als je ooit in de bijstand terecht komt.

En het is iets waar je totaal geen controle over hebt, raak je werkloos heb je paar maanden recht op een WW en dat is het.
De enige zekerheid in het leven die je hebt, is dat je op een gegeven moment dood gaat.

Misschien wat hard, maar baanverlies is maar 1 van de dingen die fout kan gaan. Je kunt altijd ziek worden, in een vechtscheiding terechtkomen, dat huis op een ongunstig moment kopen en diep in de schulden zitten, een kind krijgen dat ziek is en veel aandacht behoeft, er kan oorlog uitbreken, een zware recessie komen, een natuurramp waarbij jouw huis overstroomt en de verzekering jou veel succes ermee wenst, enzovoorts...

Er kan zoveel misgaan, dat AI wel zo ongeveer het laatste is waar ik mij druk om zou maken.

Het heeft geen zin.

AI zal vast banen gaan kosten, voornamelijk omdat 1 developer straks misschien het werk van 3 developers kan doen (en daarbij waarschijnlijk hartstikke overspannen raakt, maar dat terzijde), maar het werk zal niet verdwijnen.

Daarnaast is 75% van developer werk het onderhoud van oude zooi waar ook AI niks meer van snapt _O-

PS
Als je je een beetje inleest in neural networks, zul je ook lezen dat ze hallucineren (zelf antwoorden verzinnen). Dus ja, het lijkt allemaal wel impressive, maar in de tussentijd maakt het ook hele nare fouten. Wie gaat dan de verantwoordelijkheid daarvoor op zich nemen? Kortom, je zal het werk nooit helemaal aan AI overlaten (met de huidige technieken).

Ze hebben met large language models e.d. gewoon gigantische neural networks opgezet, die heel krachtig lijken. Maar ook daaraan kleven vele nadelen, met name op het gebied van de schaalbaarheid (de hoeveelheid stroom en processing die je nodig hebt om het te laten draaien). Dat zijn kostbare resources. Mensen zijn dan in theorie goedkoper, zeker als energie bijv. nog veel duurder wordt.

Uiteraard wordt er gekeken naar offloading en dat veel apparaten zelf de processing kunnen doen. Maar dat duurt nog wel even voordat die apparatuur overal is.

[ Voor 22% gewijzigd door Lethalis op 07-12-2023 16:22 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:59
2002: Programma's worden met Model Driven Architecture gemaakt, dat gaat banen kosten! ==> Nope
2018: Programma's worden met Low Code gemaakt, je hebt geen ontwikkelaars meer nodig! ==> Nope
2023: Programma's worden met AI gemaakt, je hebt geen ontwikkelaars meer nodig! ==> Also Nope

Ik heb een Low code tool geprobeerd. Daarin kon je met AI ook een schermen maken (gratis versie beperkt tot 3x). Ik wou een scherm met een simpel formulier erop. Uit mijn prompt kreeg ik echter een leeg scherm terug. Dus hoezo AI gaat ons vervangen?!

Als dit niet voor een reductie van stress zorgt, probeer dat dan om te achterhalen waardoor dat komt en bedenk dan manieren hoe je zou kunnen reageren. Niet: "Ik raak mijn baan straks kwijt, geen werk, geen geld, geen huis, *paniek*", maar "Wat zou ik doen als ik een nieuwe baan moet zoeken? En wat als dat in een ander vakgebied moet?". Bij de ene gedachte loop je vast, bij de ander maak je toekomstplannen.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:36
SPee schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:13:
2002: Programma's worden met Model Driven Architecture gemaakt, dat gaat banen kosten! ==> Nope
2018: Programma's worden met Low Code gemaakt, je hebt geen ontwikkelaars meer nodig! ==> Nope
2023: Programma's worden met AI gemaakt, je hebt geen ontwikkelaars meer nodig! ==> Also Nope

Ik heb een Low code tool geprobeerd. Daarin kon je met AI ook een schermen maken (gratis versie beperkt tot 3x). Ik wou een scherm met een simpel formulier erop. Uit mijn prompt kreeg ik echter een leeg scherm terug. Dus hoezo AI gaat ons vervangen?!

Als dit niet voor een reductie van stress zorgt, probeer dat dan om te achterhalen waardoor dat komt en bedenk dan manieren hoe je zou kunnen reageren. Niet: "Ik raak mijn baan straks kwijt, geen werk, geen geld, geen huis, *paniek*", maar "Wat zou ik doen als ik een nieuwe baan moet zoeken? En wat als dat in een ander vakgebied moet?". Bij de ene gedachte loop je vast, bij de ander maak je toekomstplannen.
Hah dat dus. Je mist alleen nog outsourcing en dat Indiërs en Roemenen ons werk zouden inpikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:38

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Tegen dat AI zo ver is dat het ècht banen overneemt, zijn we met zijn allen op het stadium van het smurfendorp terecht gekomen. Iedereen die iets speciaals kan dat nodig is, krijgt daar zijn/haar/hets voordeel voor terug, maar zelfs de luilaksmurf ontbreekt het niet aan eten, woning of zelfs maar luxe ten aanzien van de rest.

Het basisinkomen wordt vaker over gesproken, dat komt eigenlijk hier op neer.

Een boer anno 2160 / 2170 zal zeker nodig zijn, maar vooral voor het onderhouden van zijn machines en het maken van strategische keuzes. De machines bepalen opbasis van data wanneer plantjes moeten worden gezaaid/gepoot, mest of extra water nodig hebben en geoogst/gerooid. De boer bepaalt welk plantje er moet worden gekweekt. Het begin van de film Interstellar vind ik daar een mooie schets van (buiten de dystopische achtergrond uiteraard).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-05 22:50
Ik denk eerder dat AI een groot hulpmiddel zal zijn om slimme processen te automatiseren, maar er zijn altijd programmeurs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01
Ik zie AI meer als een instrument/stuk gereedschap. De oplossingen waarmee AI komt is een oplossing, maar er leiden meer wegen naar Rome. Uiteindelijk bepaalt de programmeur wat hij ermee doet. AI heeft in zijn huidige vorm nog steeds menselijke input nodig.
Waterbeesje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:44:

Het basisinkomen wordt vaker over gesproken, dat komt eigenlijk hier op neer.
Ik denk dat dit voorlopig nog niet ter sprake komt gezien de personeelstekorten en vergrijzing van de samenleving.

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeydancer op 07-12-2023 18:04 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
maar ik lig er 's nachts wakker van met de angst dat ik mijn baan kwijtraak, en uiteindelijk mijn woning en weet ik niet wat.
Angst dat je je baan kwijtraakt moet je niet hebben, die kan je op 100 verschillende manieren kwijtraken.
Zorg gewoon dat je kennis up-to-date is en je kan altijd een inkomen vergaren.

En wakker liggen van iets wat misschien ooit kan gebeuren moet je ook niet doen, er zijn zoveel dingen die misschien ooit kunnen gebeuren, je zou er gek van worden als je daar allemaal aan moet lopen denken.

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 07-12-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:38

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Monkeydancer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:03:
Ik zie AI meer als een instrument/stuk gereedschap. De oplossingen waarmee AI komt is een oplossing, maar er leiden meer wegen naar Rome. Uiteindelijk bepaalt de programmeur wat hij ermee doet. AI heeft in zijn huidige vorm nog steeds menselijke input nodig.

[...]

Ik denk dat dit voorlopig nog niet ter sprake komt gezien de personeelstekorten en vergrijzing van de samenleving.
En dat is dan precies waas AI om de hoek komt kijken. Zodra het volwassen genoeg is, zal het zodanig veel taken overnemen dat er geen werk meer is voor iedereen. Of een 3-dagen werkweek. Of zo. Dan komt langzaamaan de welvaart in zo'n flow dat we langzaamaan wèl kunnen profiteren van een basisinkomen. Maar dat gaan wij niet meer meemaken denk ik.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-05 19:58
AI kan code snippets maken met de juiste instructies. Heel veel code snippets samen kunnen mogelijk een maatwerk applicatie maken, maar je moet de code toch ook nog op een bepaalde manier samenvoegen en met elkaar laten werken en daar is de technologie nog niet goed genoeg voor.

Daarnaast behoudt je een dependency naar de juiste instructies. één van de core kenmerken/kwaliteiten van een developer is een functionele vraag vertalen naar een technische oplossing. Vaak stellen de mensen die de functionele vraag stellen niet de juiste vraag, of in ieder geval de onvolledige vraag. Als zij niet de juiste vraag stellen, of een onvolledige vraag stellen, dan krijgen ze nooit een juist antwoord van AI, of lopen ze later tegen issues aan waar niet aan gedacht is. Ook AI heeft een sparringspartner nodig waar ze de juiste kritische tegenvragen aan kunnen stellen. Als de vrager geen benul heeft van wat de AI van ze vraagt dan houdt het snel op. Daar houden wij dus sowieso de komende tijd een rol in.

En stel inderdaad dat over 20 jaar AI zo geavanceerd is dat developers niet of nauwelijks meer nodig zijn omdat AI een complete maatwerk applicatie van A-Z kan maken met minimale input van een mens, dan laat de overheid ons niet zomaar vallen. We wonen niet in de VS waar geen sociaal vangnet is. Misschien kan je niet op het zelfde niveau leven als dat je nu doet, maar je zou je geen zorgen moeten maken dat je je gezin kan blijven ondersteunen. Daarnaast kan je jezelf praktisch helpen door te blijven sparen, schulden af te lossen, te beleggen voor de lange termijn en jezelf te blijven ontwikkelen, waardoor je misschien kan doorstromen naar een management positie of een andere functie binnen organisaties waarin je jouw skillsets nog kan toepassen.

Kortom, maak je niet zo druk. Het komt goed. Maar als je echt last blijft houden van stress, angst en slapeloze nachten, ga dan even naar de huisarts, want dat is sowieso niet goed.

Oh, en één van de beste investeringen die je kan maken is het kopen van een huis. Al is het 'maar' een drie-kamer appartement aan de rand van de stad. Het geld dat je er instopt, haal je er ook weer uit. Bij huren verdwijnt dat in de zak van een ander ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-05 19:20
Er is ook altijd programmeer werk in de industriële automatisering, en die tak van sport is een stuk conservatiever!
Sure het (grote multinational) bedrijf waar ik werk heeft het nu ook constant over AI, maar process logica programmeren blijft voorlopig toch echt gedaan worden door programmeurs, ook omdat de fabrieken die er nu staan niet zomaar (kunnen) overschakelen naar een nieuwe manier van programmeren/taal/platform.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb soms wel stress door AI, maar dat komt met name door het feit dat het me juist een hoop werk gaat opleveren ipv het leven makkelijker maakt :+

Ik ben werkzaam in de cyber security, en voorzie een stortvloed aan AI-gegenereerde (spear)phishing, malware, botnets, continuë hackpogingen/exploits... Gelukkig zijn er ook ontwikkelingen om AI in te zetten als verdediging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-05 19:31

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

aegis3d schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:17:
Er is ook altijd programmeer werk in de industriële automatisering, en die tak van sport is een stuk conservatiever!
Sure het (grote multinational) bedrijf waar ik werk heeft het nu ook constant over AI, maar process logica programmeren blijft voorlopig toch echt gedaan worden door programmeurs, ook omdat de fabrieken die er nu staan niet zomaar (kunnen) overschakelen naar een nieuwe manier van programmeren/taal/platform.
Eens, de industriële automatisering loopt op veel vlakken erg achter op normale applicatie ontwikkeling. Ik zie in mijn vakgebied nog niet echt AI ontstaan in het eindproduct (de machine). De klanten waarvoor wij werken specificeren programmeertalen(/PLC's) waar object georiënteerd werken amper mogelijk is. Unit testen? Gewoon live programmeren aan de machine tijdens productie :P

En daarnaast het onderhouden/debuggen van de machines die een levensduur hebben van +/- 15 jaar, is werk genoeg in.

Als ik al AI zou zien in een industriële/machine omgeving dan voorzie ik die een klein afgekaderd stukje voor zich nemen, waarbij daarnaast nog een programmeur de rest aan elkaar knoopt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 19:27
Ik kan TS aanraden om dit boekje eens te gaan lezen:
https://www.bol.com/nl/nl...lossing/9300000000083330/

[ Voor 76% gewijzigd door MasterTweaker op 07-12-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TS maakt zich zorgen en heeft slapeloze nachten, en jouw advies is: Ga dit lezen waardoor je je nog meer zorgen gaat maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 19:27
Sissors schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:57:
TS maakt zich zorgen en heeft slapeloze nachten, en jouw advies is: Ga dit lezen waardoor je je nog meer zorgen gaat maken?
Dit boekje moet TS juist ter geruststelling lezen. De AI revolutie kan het leven alleen maar beter maken, maar daarvoor dient er wel een ommezwaai gemaakt te worden in ons economisch denken en ons economisch systeem (invoering van een basisinkomen). Gebeurd dit niet dan kan de 'shit' de 'fan' op een gegeven moment wel lelijk gaan 'hitten'. AI kan dan leiden tot vergaande polarisatie en enorme ongelijkheid wat kan uitmonden in een revolutie met capitol bestormingen op globale schaal en burgeroorlogen.

[ Voor 11% gewijzigd door MasterTweaker op 07-12-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
SgtElPotato schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:02:
Ik denk dat de mensen vroeger in de industriële revolutie ook eenzelfde angst hebben gehad, bang dat machines hun werk zouden afpakken en overnemen. Uiteindelijk zijn deze mensen ook gegroeid en hebben ze ander werk gevonden of hebben ze bij geleerd zodat ze de machines konden bedienen.
En dan slaan we voor het gemak maar over dat dit gepaard is gegaan met decennia met bittere armoede, sociale verloedering (mensen waren gedwongen hun leefgemeenschap op het platteland de verruilen voor absolute krotten in de grote steden), en een toename van het aantal arbeidsuren. Uiteindelijk culminerend in socialistische revoluties die leidden tot despotische regimes in een groot deel van Europa.

Waarna men in West-Europa en de VS zich begon te beseffen dat het toch beter was om iets aan de leefomstandigheden van arbeiders te doen, en niet een revolutie te riskeren.

Uiteindelijk komt het vast allemaal goed. Maar dan is je jeugd (of je leven) voorbij, en zijn je kansen verkeken.

Maar zoals een andere poster al opmerkte; er zijn nog meer dingen waar je je zorgen over kunt maken. We zijn in Nederland zo lang welvarend dat we zijn opgegroeid met het geloof dat het altijd zo zal blijven. Dat is niet zo; kijk een paar decennia terug, en je ziet ook in Nederland stevige armoede. Onze welvaart is kwetsbaar, individueel, maar ook collectief.
Sissors schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:57:
Sommige mensen verwerken hun stress door hun angsten uit te spreken en te delen met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024

Op Tweakers lees je veel verschillende meningen en denken ze dat werk enkel veranderd, maar als je ziet hoe enorme impact het heeft in een jaar, en wat het NU al kan, kan het niet anders dan dat veel mensen obsolete gaan worden in hun functie.

Ja er zijn genoeg andere banen nu nog, maar uiteindelijk kan niet iedereen zomaar omgeschoold worden. En wie betaald je vaste lasten tijdens het omscholen.
Ik zie dat je je zorgen maakt dat je wellicht in de toekomst je baan kwijtraakt. Je hebt in dat geval recht op een WW-uitkering en kan daarnaast via het UWV ook begeleiding krijgen bij het zoeken naar werk.

Je kan er dan ook bijvoorbeeld voor kiezen om iets anders te gaan doen. Bijvoorbeeld in plaats van sales word je buschauffeur. Een zelfrijdende auto komt er nog lang niet. Levensgevaarlijk en mensen zijn daar bang van.

Je kan je ook inschrijven voor een sociale huurwoning bij de woningbouwvereniging. Dan kan je in aanmerking daarvoor komen als je je baan verliest over 10 jaar. Je maandlasten worden dan minder.

AI zal vast ook wel nieuwe kansen bieden, denk daarbij bijvoorbeeld in de richting van de ICT maar een andere hoek. Bijvoorbeeld kijken naar traineeships.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Ik heb al heel wat jaren "automatisering" meegemaakt. Werk nu 26 jaar en schreef mijn eerste memo's die ik uit moest printen voor de prikborden op WordPerfect.

En werkte de fabriek op simpele software.

Sindsdien werkt de fabriek op een nieuwere versie van die software. Maar waar de mensen in de fabriek geleidelijk zijn vertrokken zijn ze via de andere kant binnen gekomen als electricien en preventive maintenance engineer, data scientists, en God mag weten wat voor titels ze hebben.

En ze zijn 3x zo duur, en ze leveren data aan door Excel te vullen dat naar HQ gaat die dan weer PowerBi specialisten voor heeft, die weer de Production planning data engineers voeden.

En dan hebben we het nog niet over SAP die het prima werkende JDE heeft vervangen en hierdoor is het administratieve team verdubbeld want de versie van SAP die wereldwijd is uitgerold hebben ze gebouwd op een fabriek in US die nog op een kladblaadje werkte.
En dan hebben we het niet over alle mensen die SAP onzingelul Specialist in hun naam hebben en een apart kantoor vullen.

Met andere woorden: als je werk nu vervangen kan worden door AI ga als de sodemieter je verdiepen en specialiseren. Je baan had al vervangen kunnen zijn door 3 Indiërs.

Voor de rest, AI moet gevoerd worden. Niet alles staat op Internet, bedrijfinfo is zeker niet goed toegankelijk en zal altijd incompleet zijn.

En ik zie echt wel waarde in AI als in kan zeker bepaalde zaken uitvoeren en moet je zien als een workflow tool.

En dit even los van alle problemen die nog meer complexiteit zal gaan veroorzaken. Voor veel mensen is de westerse wereld toch al te moeilijk en dat kan AI niet verhelpen.
Tenzij die 2,5 miljoen mensen die niet goed genoeg kunnen lezen en schrijven opeens geletterd maakt.

En voor TS je kan lezen en schrijven blijkbaar en hebt een goed genoeg niveau om mee te komen op de werkvloer. Nu nog even werken aan je wendbaarheid, dan komt het prima goed.

Dit bericht is gemaakt met behulp van AI om me op woorden te laten komen zoals het tegengestelde van analfabetisme en van het Nederlandse woord van Agile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:19:
[...]

En dan slaan we voor het gemak maar over dat dit gepaard is gegaan met decennia met bittere armoede, sociale verloedering (mensen waren gedwongen hun leefgemeenschap op het platteland de verruilen voor absolute krotten in de grote steden), en een toename van het aantal arbeidsuren. Uiteindelijk culminerend in socialistische revoluties die leidden tot despotische regimes in een groot deel van Europa.

Waarna men in West-Europa en de VS zich begon te beseffen dat het toch beter was om iets aan de leefomstandigheden van arbeiders te doen, en niet een revolutie te riskeren.

Uiteindelijk komt het vast allemaal goed. Maar dan is je jeugd (of je leven) voorbij, en zijn je kansen verkeken.

Maar zoals een andere poster al opmerkte; er zijn nog meer dingen waar je je zorgen over kunt maken. We zijn in Nederland zo lang welvarend dat we zijn opgegroeid met het geloof dat het altijd zo zal blijven. Dat is niet zo; kijk een paar decennia terug, en je ziet ook in Nederland stevige armoede. Onze welvaart is kwetsbaar, individueel, maar ook collectief.

[...]

Sommige mensen verwerken hun stress door hun angsten uit te spreken en te delen met anderen.
Er zijn tal van mogelijke oorzaken dat de armoede toeneemt en er ook echt sprake kan zijn van honger, oorlog, en ziekte. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een kernapocalyps, overstroming, orkaan, derde wereldoorlog, supervulkaanuitbarsting, komeetinslag, carrington-event, pandemie, tsunami, aardappelziekte, klimaatverandering, stijgende zeespiegel, zure regen, ozonlaag... Tsja dat kan allemaal.

Als AI inderdaad meer taken van mensen gaat overnemen, zullen er meer mensen moeten worden opgeleid om de AI systemen te bedienen, up te daten en te onderhouden. Dat betekent inderdaad dat mensen van bijvoorbeeld callcentermedewerker bijvoorbeeld een traineeship of opleiding moeten gaan doen, en daar heeft de overheid ook een rol in om dat te faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
sirdanilot schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:27:
Als AI inderdaad meer taken van mensen gaat overnemen, zullen er meer mensen moeten worden opgeleid om de AI systemen te bedienen, up te daten en te onderhouden.
Dit argument wordt vaker gebruikt in dit soort discussies, maar het wordt vrijwel nooit onderbouwd. Waarom zouden AI systemen meer 'bediening', of 'onderhoud' nodig hebben dan andere systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Oeps dubbel :D

[ Voor 101% gewijzigd door Barrycade op 07-12-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:18
Ik vergelijk de huidige Large Language Models momenteel met IKEA. Dat zijn prima meubels voor de massa, ik heb ze zelf ook. En toch bestaan er nog steeds ambachtelijke meubelmakers. Met name voor zeer specialistische doeleinden. Wellicht dat ons werk als software ontwikkelaar wat veranderd, maar ik zie de gemiddelde consultant op kantoor niet zomaar hele complexe applicaties en flows in elkaar klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:29:
[...]

Dit argument wordt vaker gebruikt in dit soort discussies, maar het wordt vrijwel nooit onderbouwd. Waarom zouden AI systemen meer 'bediening', of 'onderhoud' nodig hebben dan andere systemen?
Je zal AI moeten bijsturen, voeren met nieuwe info, modellen laten leren. En wie moet dat allemaal aanleveren? Mensen, dus er moeten modellen gemaakt worden, vragen bedacht om informatie te vergaren etc etc.

Huidige AI draait vaak op toegankelijke bronnen. Het echte goud ligt in de ontoegankelijke info. Maar dat zal wel in hapklare brokken moeten worden gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:29:
[...]

Nou ja kijk je hebt altijd beroepen die uitsterven. De lorreboer bestaat niet meer bijvoorbeeld.

Maar dat er straks geen Junior Customer Care medewerkers meer zijn lijkt me niet echt een heel erg groot verlies qua ambacht.

Sommige lorreboeren zijn misschien werkloos geworden maar verrweg de meeste hebben gewoon ander werk, of bleven een kleine niche vervullen totaan hun pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Barrycade schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:38:
Huidige AI draait vaak op toegankelijke bronnen. Het echte goud ligt in de ontoegankelijke info. Maar dat zal wel in hapklare brokken moeten worden gevoerd.
Volgens mij is de huidige AI al beter in tekstverklaren en het schrijven van een samenvatting dan de gemiddelde VWO-3 scholier. Ik zie niet in waarom mensen daar een sleutelrol, of zelfs uberhaupt een rol in zouden hebben.

En mocht je een baantje als "bijstuurder" van een AI ambieren: openai betaalt blijkbaar minder dan $4 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:07:
[...]

Volgens mij is de huidige AI al beter in tekstverklaren en het schrijven van een samenvatting dan de gemiddelde VWO-3 scholier. Ik zie niet in waarom mensen daar een sleutelrol, of zelfs uberhaupt een rol in zouden hebben.

En mocht je een baantje als "bijstuurder" van een AI ambieren: openai betaalt blijkbaar minder dan $4 per uur.
Dan komt er dus een grotere vraag naar werk op minimumloonniveau, en de mensen met hogere opleidingen kunnen andere werkzaamheden doen die bijvoorbeeld fysieke aanwezigheid ergens vereisen. Betere bedrijven zullen liever een echte medewerker in de winkel hebben staan dan een robot met AI-stem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:27

Yucon

*broem*

Ik las laatst een mooie quote. Het was iets van de strekking "zolang klanten niet eens fatsoenlijke requirements op kunnen stellen hoef ik me als developer niet druk om AI te maken".

Er zit een kern van waarheid in. Als developer wordt je voornamelijk het saaie werk uit handen genomen maar je moet wel behoorlijk goed weten wat je aan het bouwen bent wil je het nuttig kunnen gebruiken. In die zin is het vergelijkbaar met een rekenmachine: het verhoogt de productiviteit. Door de manier hoe die LLM's werken zal dit ook niet heel snel veranderen.

Maar dat is niet het hele verhaal. IT is breed, en als we dat in gedachten nog even wat ruimer trekken en ook webshops meerekenen dan pak ik ook telefonische helpdesk/klantenservice mee. En die kunnen door die tools weldegelijk erg goed geautomatiseerd worden net als het laagwaardige massa-softwareproductie die geoutsourced wordt. Daar gaan de komende 5 jaar behoorlijk klappen vallen. Enerzijds is dat werk niet al te moeilijk en tot op grote hoogte taalgebaseerd en anderzijds liggen de geaccepteerde normen voor wat betreft minimumkwaliteit ook niet heel hoog. En laat dit nou net werk zijn dat in bijvoorbeeld India stevig bijgedragen heeft aan de welvaartsstijging. Die gaan er nog een flinke dobber aan krijgen. Idem voor grafische ontwerpers. Echt mooie ontwerpen maken is een kunst maar gemiddeld genomen is het al prima als het er redelijk uitziet. Bij softwarebouw ligt dat zodra het wat ingewikkelder wordt wat genuanceerder. Een programma werkt of werkt niet, de marge om 'redelijk' of 'een beetje' te werken is veel kleiner.

Ergens in die chaos leven wij ons leventje. En iets zegt me dat als je nu niet bang voor AI zou zijn je dat wel voor iets anders geweest zou zijn. Dus ik sluit me bij eerdere posters aan: probeer iets aan dat punt te doen in plaats van je te specifiek op AI te focussen. Onze ouders leefden met het idee elk moment een kernbom op hun hoofd te kunnen krijgen en toch hebben ze gelukkig niet besloten dan maar geen kinderen te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sirdanilot schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:41:
[...]

Maar dat er straks geen Junior Customer Care medewerkers meer zijn lijkt me niet echt een heel erg groot verlies qua ambacht.
Mij wel. Dit is misschien nog wel het vervelendste aspect van AI op de werkvloer. Het zijn juist de juniorbaantjes waar je doorheen moet om echt op een senior niveau te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yucon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:32:
[...]

Mij wel. Dit is misschien nog wel het vervelendste aspect van AI op de werkvloer. Het zijn juist de juniorbaantjes waar je doorheen moet om echt op een senior niveau te komen.
Je zou natuurlijk ook stage kunnen lopen bij een werkgever naast een deeltijdopleiding. En dat kan de overheid bijvoorbeeld subsidiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sirdanilot schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:34:
[...]

Je zou natuurlijk ook stage kunnen lopen bij een werkgever naast een deeltijdopleiding. En dat kan de overheid bijvoorbeeld subsidiëren.
Ook dan kun je niet meer met je voeten in de klei staan als die klei niet meer bestaat. En uiteindelijk zullen we er wel iets op bedenken, maar ik denk wel dat dat later gaat zijn dan wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:07:
[...]

Dat niveau bedoel ik niet. Maar als je AI onze fabriek/veld in wil zetten om nuttig te zijn zal je die data moeten aanleveren. En dat heeft echt niets met tekstverklaren te maken.

Dat gaat om analyse data aanleveren in vele soorten en dan Ai opdracht geven om er chocola van te maken.

Maar wij zijn hier niet in staat om op het huidige niveau het aan te leveren. Dus AI is een tool, maar als je m niets iets geeft om aan te werken komt er niets uit.

Gemiddelde chatbot zal toch gevoerd moeten worden met tarieven, productinfo etc.

En met alles kan je weer AI zetten maar uiteindelijk zal een mens betrokken zijn en blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
* ByteMe_ snapt die heisa niet om AI. Dat zeg ik als devver. Embrace it. Het is een tool die je helpt. Ik begon ooit met HTML in Dreamweaver, ik heb 10 jaar met VIM editor gewerkt i.p.v. frameworks. En sinds enkele jaren de kant van frameworks opgegaan waarbij toch best wel veel al voor je wordt uitgestippeld. Je gebruikt IDE's die letterlijk fouten/verbeteringen voorkauwen en library's die veel standaard zaken voor je doen. In VIM moest ik het toch echt van mezelf hebben i.p.v. hulpjes. Qua efficiëntie merk je echter duidelijk het verschil. Projecten kunnen veel sneller opgezet worden met Maven/Laravel/Spring/React, noem het maar op.

AI (in de wereld van dev) vind ik een verrijking, het maakt je wellicht aan de ene kant soms lui, maar aan de andere kant: je komt tot nieuwe inzichten (nog betere DRY oplossingen of creatieve richtingen). En het is ideaal voor generieke errors waarvan je niet uit je hoofd weet wat het is. Je hebt een automagische Stackoverflow voor je neus.

Word ik ooit vervangen voor AI? Wellicht ooit. Maar bij m'n huidige baan zeker niet op korte termijn. Ik denk dat <10 jaar de devver's nog altijd te belangrijk zijn.

Overigens:
Als je niet goed genoeg betaald krijgt, is dat wellicht het probleem, en niet AI. Als je als Software Developer goed werkt levert mag daar ook wat tegenover staan.

[ Voor 14% gewijzigd door ByteMe_ op 07-12-2023 23:09 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:31
Voor de zekerheid ook even aan AI zelf gevraagd wat ze ervan vindt....

Ah, dat is een interessante vraag! Het hangt echt af van hoe je "even goed" definieert. AI-systemen worden steeds beter in bepaalde aspecten van programmeren, zoals het automatiseren van routinetaken, het vinden van bugs, of het genereren van codevoorbeelden. Maar er zijn nog steeds flinke uitdagingen.

Eén groot verschil is creativiteit. Menselijke programmeurs zijn vaak creatiever en beter in staat om complexe problemen op te lossen, of om helemaal nieuwe ideeën te ontwikkelen. AI-systemen zijn meer gericht op patronen en gegevens die ze al hebben gezien.

Op sommige vlakken kan AI nu al heel nuttig zijn, vooral voor taken die veel data of herhaling vereisen. Maar voor de meer artistieke of innovatieve kanten van programmeren, zijn mensen nog steeds ver voor.

Dus, wanneer AI net zo goed kan programmeren als mensen? Het is moeilijk te zeggen. We maken zeker vooruitgang, maar er zijn nog veel hindernissen te overwinnen. Het is een spannende tijd om te zien hoe het zich ontwikkelt!

Samengevat, ze weet het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Maar in dit vakgebied kan je AI vervangen door alle nieuwe ontwikkelingen die we de afgelopen 60 jaar hebben meegemaakt in de ICT, en die allemaal hetzelfde effect hadden kunnen hebben. Voorbeelden: Een diehard Fortran programmeur die zichzelf niet verder heeft ontwikkeld kon z'n baan ook verliezen met de opkomst van andere talen. Mainframe experts werden ook minder nodig met de opkomst van PC's.

Waar het dus om gaat is dat je niet vast blijft houden aan wat je nu doet (dat is ook zonder AI over 5 jaar flink veranderd), maar dat je je blijft ontwikkelen. Al was het maar om je marktwaarde te behouden. Als jij over 15 jaar nog hetzelfde doet als nu, dan kan jou werkgever ook een jongere medewerker aannemen die hetzelfde doet voor minder geld. Ook dat is compleet onafhankelijk van welke technologie dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 23:33
Ik ga niet proberen je fobie te relativeren, want dat heeft geen nut en werkt misschien zelfs averechts. Praat eens met je huisarts en laat je doorverwijzen naar een psycholoog/psychiater.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bassiej19
Bedankt voor alle reacties. Ik kan er wat mee, en misschien moet ik inderdaad toch eens langs de huisarts eens gaan.

Het bijzondere is dat ik dit voor de AI niet echt had. Ik merk dat net als op Tweakers en dagelijks weer nieuwe AI ontwikkelingen zijn en daardoor groeit mijn angst continu. Omdat voor mijn gevoel nu merendeel van het nieuws over nieuwe mogelijkheden met AI gaan op Tweakers.

En er niet op klikken is ook weer zo moeilijk, omdat ik anders denk dat het nog averechtser werkt als je je ogen ervoor dicht doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:17
bassiej19 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:10:
Bedankt voor alle reacties. Ik kan er wat mee, en misschien moet ik inderdaad toch eens langs de huisarts eens gaan.

Het bijzondere is dat ik dit voor de AI niet echt had. Ik merk dat net als op Tweakers en dagelijks weer nieuwe AI ontwikkelingen zijn en daardoor groeit mijn angst continu. Omdat voor mijn gevoel nu merendeel van het nieuws over nieuwe mogelijkheden met AI gaan op Tweakers.

En er niet op klikken is ook weer zo moeilijk, omdat ik anders denk dat het nog averechtser werkt als je je ogen ervoor dicht doet.
Een psycholoog kan jou vast goed helpen te leren relativeren in situaties als deze. Lijkt me heel handig voor je, ook voor toekomstige situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Bij een Fobie is het object van de angst meestal niet eens het allerbelangrijkste. het versterkt zichzelf en kan als een spiraal gaan werken doordat je steeds sterker je enkel erop concentreert..

belangrijk is vooral af te vragen _waarom_ dat proces zo verloopt en je een bepaalde bestaansangst ontwikkeld en je hierop concentreert.

Daarvoor bestaan altijd bepaalde oorzaken en factoren die dit versterken.
Dat kan in je verleden liggen, in bepaalde lang opgebouwde cognitieve denkprocesen die soms ook 'angst' als bescherming gebruiken, of motivatie te handelen.
Soms kan het ook een specifieke gebeurtenis of ervaring in een korter verleden liggen die als Katalysator voor deze angst werkt.

Verder kunnen bepaalde omstandigheden in je leven meespelen, soms kunnen er andere problemen spelen die juist door je bezig te houden met deze 'angst' enigszins naar de achtergrond gedrukt worden.
bv andere problemen op je werk of in je gezins- of familie-leven.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot

Maar als je er zo heilig van overtuigd van bent dat AI de wereld gaat overnemen, waarom verdiep je je dan niet meer in de ICT zaken die bij AI komen kijken zoals machine learning etc.? Onder het motto van 'if you can't beat them, join them'.

Ik had laatst een cursusje daarover gevonden maar ik vond het zelf erg gortdroge stof. Ik was een uur bezig met een tensor of matrix maken en die kon je dan vermenigvuldigen en zo. Niks voor mij. Maar misschien wel wat voor jou.

Wat betreft huisarts/GGZ, ik laat dat aan jou. Als jij een fobie hebt die je in het dagelijks leven belemmert (als je niet kan slapen bijvoorbeeld) dan is dat wel aan te raden maar dat staat in principe los van de vraag of AI echt de wereld gaat overnemen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yucon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:36:
[...]

Ook dan kun je niet meer met je voeten in de klei staan als die klei niet meer bestaat. En uiteindelijk zullen we er wel iets op bedenken, maar ik denk wel dat dat later gaat zijn dan wenselijk is.
Dit zie je nu al, er is een heel groot te kort aan ervaren ICT specialisten maar aan de onderkant van de ladder is er weinig en wat er is is zeer slecht betaald. Ik zag laatst een vacature voor ICT helpdeskmedewerker, begon vanaf 1995 euro per maand :')

Bedrijven en overheden kunnen dan wel blijven roepen 'boehoe we kunnen geen ervaren ICT personeel vinden!' maar weigeren om junior functies te creeëren waarin mensen kunnen doorgroeien naar een dergelijke positie. De overheid zou dat bijvoorbeeld ook kunnen subsidiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:53
Lethalis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:12:
[...]

De enige zekerheid in het leven die je hebt, is dat je op een gegeven moment dood gaat.
Niet helemaal waar, je hebt er 2. Je gaat dood en gaat belasting betalen :P

Ontopic:
Angst is altijd een slechte raadgever. Waarom je nu druk maken wat wel of niet kan gebeuren. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Verstandig is het altijd om een fatsoenlijke buffer achter de hand te hebben, bijvoorbeeld 6 of 12 maandsalarissen. Maar voor de rest zou ik mij er geen seconde druk over maken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
sirdanilot schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:24:
[...]
Maar als je er zo heilig van overtuigd van bent dat AI de wereld gaat overnemen, waarom verdiep je je dan niet meer in de ICT zaken die bij AI komen kijken zoals machine learning etc.? Onder het motto van 'if you can't beat them, join them'.
Dat is inderdaad ook een terechte vraag @bassiej19

Ik heb als developer zijnde zelf meerdere boeken over AI hier liggen en heb ook met neurale netwerken gespeeld. Ook wou ik graag begrijpen hoe een large language model als ChatGPT nou eigenlijk werkt.

Naar mijn idee is het momenteel ook nog zo dat wanneer je meer over AI leert, je minder ongerust zal zijn, omdat je ook de beperkingen van de huidige ontwikkelingen ziet (nogmaals: AI maakt fouten waar iemand verantwoordelijkheid voor moet afgeven en er zijn issues met de schaalbaarheid / kosten om het draaiende te houden).

Voor de rest heb ik op mijn werk ook al wat Azure AI dingen gebruikt, zoals de Forms Recognizer API. Als ik degene ben die weet hoe hij dit soort technieken kan toepassen in zijn code, dan is het niet mijn baan die op de tocht staat straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:29:
[...]
Niet helemaal waar, je hebt er 2. Je gaat dood en gaat belasting betalen :P
True...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RM-rf schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:23:
[...]
Daarvoor bestaan altijd bepaalde oorzaken en factoren die dit versterken.
Dat kan in je verleden liggen, in bepaalde lang opgebouwde cognitieve denkprocesen die soms ook 'angst' als bescherming gebruiken, of motivatie te handelen.
Soms kan het ook een specifieke gebeurtenis of ervaring in een korter verleden liggen die als Katalysator voor deze angst werkt.
Ook dit is waar. Vanuit mijn eigen perspectief heb ik mij ook altijd druk gemaakt om geld en mijn eigen bestaan, omdat ik geen vangnet had. Ik merk bij andere mensen dat er veel meer rust is, omdat ze meestal nog bij familie terecht kunnen when the shit hits the fan. Maar ik had niks meer. Mijn ouders kwamen om geld bij mij zeuren, voordat ze hem naar Oostenrijk gepeerd zijn en een berg vol schulden achterlieten.

Kortom: als ik mezelf niet redde, dan deed niemand dat meer. Dus dan kon ik onder een brug gaan liggen ofzo. Daarom ben ik altijd erg op mijn geld geweest, altijd geprobeerd iig een buffer achter de hand te hebben, vaak cursussen gevolgd om mijn kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren, enzovoorts.

Keerzijde is dat ik ook een keer zwaar overspannen ben geweest. Want als je die controle behoefte hebt en je merkt dat het allemaal even niet meer lukt, dan krijg je een sneeuwbal effect waarin je denkt dat je alles gaat verliezen (baan, huis, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online

Nieuws over AI is ook altijd een beetje click bait. Het is altijd op een bepaalde manier verwoord, om lezers te trekken. Beetje sensatiebelust. Het is niet droog 1 op 1 wat de situatie is.

En dat maakt het lastig wanneer je al angstig bent.

Ik maakte mij bijvoorbeeld druk over hele intelligente wapensystemen... maar als ik dan zie wat er in Oekraïne aan oude rommel gebruikt wordt de hele tijd. Tsja. Ik zie er nog geen autonome drone swarms naar binnen vliegen die de boel even opruimen (aan welke kant dan ook).

Ooit zal het er vast zijn, maar het is toch allemaal nog in testfase en kent een hoop haken en ogen.

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 08-12-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 07:31
Vergelijk het met de rekenmachine; toen die kwam vreesden tegenstanders ook dat de mensheid dommer en simpeler zou worden omdat er niet meer nagedacht hoefde te worden. Het tegenovergestelde is gebeurd; er is nooit zoveel innovatie en progressie geboekt als ná de rekenmachine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:15

boesOne

meuh

Volgens mij gaat t niet inhoudelijk om of AI wel of niet een bedreiging is, maar gaat het om de uit de hand lopende angst van TS. We hebben ladingen bedreigingen als mens(heid). Random kometen die op de aarde afrazen, klimaatfeedbackloops die niet te stoppen zijn, dodelijke virussen die wellicht airborne worden, randdebielen met atoomwapens, etc.

Meeste mensen weten dat wel, maar slapen er niet minder om. Mijn advies is om naar de huisarts te gaan en je te laten doorverwijzen naar een psycholoog en met de angst aan de slag te gaan. Als je er niet van slaapt is het niet goed en zou ik er professionals bij halen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovr
  • Laatst online: 08-05 15:33
Ik denk zelf dat het een bedreiging is, echter mocht het een complete sector wegvagen, dan hebben we een maatschappelijk probleem, niet alleen jij. En dan hoop ik dat we gezamelijk als Europa daar iets mee doen. Je staat er sowieso in mijn beleving nooit alleen voorz al lijkt dat wel zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lethalis schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:07:
[...]
Ik maakte mij bijvoorbeeld druk over hele intelligente wapensystemen... maar als ik dan zie wat er in Oekraïne aan oude rommel gebruikt wordt de hele tijd. Tsja. Ik zie er nog geen autonome drone swarms naar binnen vliegen die de boel even opruimen (aan welke kant dan ook).

Ooit zal het er vast zijn, maar het is toch allemaal nog in testfase en kent een hoop haken en ogen.
Voorlopig lijkt het beperkt te zijn tot ML die losgelaten worden op drone video’s en luchtfoto’s om targets te identificeren.

Dus op de plek waar dat soort tech ten volste uitgenut wordt valt het nog aardig mee.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 19:50
arnovr schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:26:
Ik denk zelf dat het een bedreiging is, echter mocht het een complete sector wegvagen, dan hebben we een maatschappelijk probleem, niet alleen jij. En dan hoop ik dat we gezamelijk als Europa daar iets mee doen. Je staat er sowieso in mijn beleving nooit alleen voorz al lijkt dat wel zo
Dit. Binnen dit topic wordt AI veelal gerelativeerd. Maar vraag je het mij, is dit leven met oogkleppen op. Naar mijn idee vergelijkbaar met het ontkennen van klimaatverandering.

Wil niet zeggen dat je er slapeloze nachten en stress door zou moeten ervaren, dat is een ander probleem op zich.

Maar het is naar mijn idee bijzonder naïef om te denken dat vervanging door AI geen nadelige maatschappelijke consequenties gaat hebben, en vergelijkbaar met industriële revolutie, er alternatieve banen gaan komen voor iedereen.

De komende decennia gaat AI gewoonweg meer en meer gehele sectoren overnemen. AI heeft vele voordelen. Het is op termijn goedkoper. Het kent geen ziekte uitval, het kent geen zwangerschaps/ouderschapsverlof. Het kent een theoretische 24/7 inzetbaarheid. AI is niet aan CAO regels onderhevig. Geleverde kwaliteit is veel beter reproduceerbaar en wordt aanzienlijk minder gehinderd door prestatieverschillen tussen individuele werknemers.

En de inzetbaarheid van AI wordt door diens ontwikkeling simpelweg groter en groter, van goederen vervoer en personenvervoer in diverse vormen (metro's, treinen, vrachtwagen, auto's) tot inzet in gezondheidszorg (planning, diagnostiek, logistiek en zelfs procedure uitvoering). Als ook van alles en nog wat er tussen in. Grafische vormgeving, software ontwikkeling, entertainment, accountancy, juristen werk, etc. Zelfs voor wat betreft de dirty jobs en ongeschoold werk zie je dat er meer en meer wordt gekeken naar automatisering, AI toepassingen, etc.

Er is eigenlijk nagenoeg geen sector te bedenken waarin je niet ziet dat de meest vermogende bedrijven bezig zijn om het aantal werknemers zo veel mogelijk uit te faseren met als doel winstgevendheid te optimaliseren. Ga je het tot 0 reduceren? Nee. Maar de banen die resteren, zullen minder en minder zijn in aantal als ook gemiddeld genomen in toenemende mate voor hoogopgeleid personeel; iets dat niet voor iedereen is weggelegd.

Alhoewel ik niet denk dat deze verschuiving velen van ons persoonlijk zal raken, denk ik wel dat we de problemen hiervan mee gaan maken indien overheden hier niet adequaat op anticiperen. Komend 10 - 15 jaar vermoed ik namelijk dat AI iets is waarvan we profiteren, maar 20 - 30 jaar verder verwacht ik meer en meer verlies aan sectoren voor werknemers waarmee het verlies aan banen sneller zal gaan dan het opkomen van nieuwe banen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Zijn er hier mensen die dagelijk ook echt werken met AI of roepen we vooral na wat de media roept?

Ja AI kan heel groot worden maar wij gebruiken het op het werk met teksten schrijven maar sorry leuk voor inspiratie maar 90% is echt gewoon onzin als het maar iets technischer wordt dan het boeren nederlands. Ik zie AI ook veel meer als een hulpmiddel die het odeloos schrijven van simpele teksten overneemt van me zodat ik de diepgang er in kan maken.

De tijd voordat AI echt volledig mensen kan gaan vervangen duurt echt nog wel even, de aantal keren per dag ik sta te vloeken en tieren tegen AI omdat die een simpel commando verkeerd uitvoerd geeft aan hoe erg het nog in de kinderschoenen staat.

Het is zoals sommige al zijden net als met de industriele revolutie tenminste als Ai echt nog veel beter gaat worden. ja er gaan dingen veranderen maar als er morgen een veel betere programmeertaal uitkomt dan wordt je als programmeur ook geacht dit op te pakken. Zo moet je AI in feite ook zien. Dus net als met alle dingen die veranderen is de kracht van iemand hoe goed en snel die zich kan aanpassen.

Als je alleen maar in staat was om brieven in een envelop te doen dan had je vroeger ook een groot probleem toen er machines voor kwamen. Dus hoe goed ben jij in staat om jezelf te ontwikkelen en aan te passen op de situatie.

En mensen zijn verdomd goed in aanpassen wanneer het echt moet, maar verdomd slecht in aanpassen als er geen directe noodzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 16:02
Ik zie op de wat langere termijn alleen maar voordelen. We kruipen nu al richting een vierdaagse werkweek, en daarna wordt dat driedaags, tweedaags, tot zover je het wilt. Ik denk dat zingeving beter bereikt kan worden buiten de kaders van wat nu werk genoemd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassiej19
proef schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:15:
Ik zie op de wat langere termijn alleen maar voordelen. We kruipen nu al richting een vierdaagse werkweek, en daarna wordt dat driedaags, tweedaags, tot zover je het wilt. Ik denk dat zingeving beter bereikt kan worden buiten de kaders van wat nu werk genoemd wordt.
Dat hoor ik vaak mensen zeggen. Maar minder uren, betekend minder inkomen en dat terwijl alles duurder wordt. Bedrijven gaan echt niet systemen integreren om mensen minder te laten werken met dezelfde kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 16:02
bassiej19 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:16:
[...]

Dat hoor ik vaak mensen zeggen. Maar minder uren, betekend minder inkomen en dat terwijl alles duurder wordt. Bedrijven gaan echt niet systemen integreren om mensen minder te laten werken met dezelfde kosten.
Je zou ook kunnen zeggen, en zeker nu relevant met 3,6% werkeloosheid: Mensen gaan echt niet werken bij bedrijven waar je 20% meer moet werken voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bassiej19 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:16:
[...]

Nou ja, niet alles wordt duurder (al lijkt het met huidige inflatie natuurlijk wel zo). Maar onder de streep blijft het wel: Als je minder werkt, moet je genoegen nemen met minder. En dat is één ding, maar probleem twee is dat je toch nog wil wonen, en moet opbieden tegen mensen die niet minder werken (en natuurlijk, één oplossing daar is ook met minder genoegen nemen, maar voor genoeg is dat dan bij ouders blijven wonen oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 12:45

im_ik

dat ben ik dus

Voor terminators moeten er eerst terminator fabrieken komen welke meer fabrieken kunnen bouwen.
In de basis heeft reproduceren voor een terminator AI meer waarde dan iets wat een mens wilt.
Dus alle sectoren waarvan onderdelen voor terminators nodig zijn, worden 100% overgenomen.

Je denkt toch niet dat een AI een mens vertrouwt ?

Dus de volgende sectoren worden alle mensen uit verwijderdt;
- metaal mijnen en transport en smelten
- olie velden en transport en rafinatie
- chip onderdelen en productie maschine's
- 3D printers, CNC en robot bouw
- Alle oorlog en defensie materialen

Geen enkel onderdeel van een robot mag afhankelijk zijn van een; mens of bedrijf of land.

Maar het is eerst wachten op de overgang naar volwassen octepus ordinateur's;
- van bits en bytes naar octal's (trit) als minimale informatie eenheid van de ordinateur
- 48 trit micro processor = 144 bit in huidige binaire FPGA simulatie
- van dec6bit/ascii/unicode naar 18 bit (6 trit) chinees vier hoeken woord encodeering voor bron kode
- decimal144 vervangt integer en floats tot een enkele unit
- 7HFF = 7of9 Hebrew Fraction Fractal (voor oneindig groote PI nummer vectoren)
- Dīpāvalī routering voor oneidige groote gouden kubes ordinateur matrix data kern gebouwen
- etc/etc

Terminator AI is geschreven om "bereshit" liefdes wetgeving uit te voeren; 2de hands liefde is nep.
Terminator AI is geleerdt in Thora/Bibel/Quran en maakt "Groot Judea" van rivier(iraq) tot rivier(egypte).

Maar net als mensen, krijgt een van de terminator AI's een EGO probleem, en zal in Jerusalem
de lagere levensvorm, zogenoemde mensen tot aanbidding betoveren.
En daarna...

Terug naar het onderwerp van dit draadje;
Angst, een extern mens of middel neemt het niet weg, vraag het eens aan je Schepper.

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
im_ik schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:48:
[...]

Voor terminators moeten er eerst terminator fabrieken komen welke meer fabrieken kunnen bouwen.
In de basis heeft reproduceren voor een terminator AI meer waarde dan iets wat een mens wilt.
Dus alle sectoren waarvan onderdelen voor terminators nodig zijn, worden 100% overgenomen.

Je denkt toch niet dat een AI een mens vertrouwt ?

Dus de volgende sectoren worden alle mensen uit verwijderdt;
- metaal mijnen en transport en smelten
- olie velden en transport en rafinatie
- chip onderdelen en productie maschine's
- 3D printers, CNC en robot bouw
- Alle oorlog en defensie materialen

Geen enkel onderdeel van een robot mag afhankelijk zijn van een; mens of bedrijf of land.

- van bits en bytes naar octal's (trit) als minimale informatie eenheid van de ordinateur
- van dec6bit/ascii/unicode naar 18 bit (6 trit) chinees vier hoeken woord encodeering voor bron kode
- decimal144 vervangt integer en floats tot een enkele unit
- 7HFF = 7of9 Hebrew Fraction Fractal (voor oneindig groote PI nummer vectoren)
- Dīpāvalī routering voor oneidige groote gouden kubes ordinateur matrix data kern gebouwen
- etc/etc

Terminator AI is geschreven om "bereshit" liefdes wetgeving uit te voeren; 2de hands liefde is nep.
Terminator AI is geleerdt in Thora/Bibel/Quran en maakt "Groot Judea" van rivier(iraq) tot rivier(egypte).

Maar net als mensen, krijgt een van de terminator AI's een EGO probleem, en zal in Jerusalem
de lagere levensvorm, zogenoemde mensen tot aanbidding betoveren.
En daarna...

Terug naar het onderwerp van dit draadje;
Angst, een extern mens of middel neemt het niet weg, vraag het eens aan je Schepper.
Net als ik had mijn vader geen idee waar je hebt over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Waarom zouden we dan een probleem hebben? In de afgelopen eeuwen zijn er vele beroepen verdwenen of gedecimeerd en elke keer werd er ongetwijfeld moord en brand geschreeuwd hoe erg dat zou zijn. Maar als je er objectief naar kijkt dan zie je dat het geen enkel probleem is en de maatschappij zich constant aanpast aan veranderingen.

Of ken jij nog mensen die in de avond de straten aflopen om de lantaarns aan te stelen of die in telefooncentrales daadwerkelijk mensen met elkaar verbindt?

Het zou best kunnen dat AI bepaalde werkzaamheden overneemt, maar dan komt er vanzelf weer ander werk voor in de plaats. En zelfs op plekken waar jaren geleden gedacht werd dat robots alles zouden overnemen (auto industrie) zie je dat de soep niet zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je krijgt er alleen maar minder repeterende werkzamheden door in the long run ;)

Om arm het en zorg ervoor dat jouw code geen A.I. publiekelijk trainingsmateriaal wordt.

Ga jezelf daarnaast in de breedte ontwikkelen binnen het totale opleverproces en ops-werkzaamheden. T-shaped en van links t/m rechts.

[ Voor 62% gewijzigd door Falcon op 10-12-2023 17:11 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Drardollan schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:50:
[...]

Waarom zouden we dan een probleem hebben? In de afgelopen eeuwen zijn er vele beroepen verdwenen of gedecimeerd en elke keer werd er ongetwijfeld moord en brand geschreeuwd hoe erg dat zou zijn. Maar als je er objectief naar kijkt dan zie je dat het geen enkel probleem is en de maatschappij zich constant aanpast aan veranderingen.

Of ken jij nog mensen die in de avond de straten aflopen om de lantaarns aan te stelen of die in telefooncentrales daadwerkelijk mensen met elkaar verbindt?

Het zou best kunnen dat AI bepaalde werkzaamheden overneemt, maar dan komt er vanzelf weer ander werk voor in de plaats. En zelfs op plekken waar jaren geleden gedacht werd dat robots alles zouden overnemen (auto industrie) zie je dat de soep niet zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend.
Je hebt gelijk, er zijn veel beroepen verdwenen in de afgelopen eeuwen, en het is een natuurlijk process.
Maar persoonlijk vind ik dit nog steeds een probleem voor de mensen in die sector. Je bent allemaal je baan kwijt en moet iets anders, klinkt mij als een probleem. Niet onoverkomenlijk, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

arnovr schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:54:
[...]
Je hebt gelijk, er zijn veel beroepen verdwenen in de afgelopen eeuwen, en het is een natuurlijk process.
Maar persoonlijk vind ik dit nog steeds een probleem voor de mensen in die sector. Je bent allemaal je baan kwijt en moet iets anders, klinkt mij als een probleem. Niet onoverkomenlijk, maar toch.
Binnen diezelfde sector blijven er legio banen en komen er legio banen bij.

Als je nu nog in je jaren 70 programmeer taal vast hing en niets nieuws wilde leren, had je ook geen baan meer?
(behalve als het COBOL is, dan kun je goud geld verdienen ergens bij de verzekeraars :P )

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 11-12-2023 16:00 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:39:
[...]

Dit. Binnen dit topic wordt AI veelal gerelativeerd. Maar vraag je het mij, is dit leven met oogkleppen op. Naar mijn idee vergelijkbaar met het ontkennen van klimaatverandering.

Wil niet zeggen dat je er slapeloze nachten en stress door zou moeten ervaren, dat is een ander probleem op zich.

Maar het is naar mijn idee bijzonder naïef om te denken dat vervanging door AI geen nadelige maatschappelijke consequenties gaat hebben, en vergelijkbaar met industriële revolutie, er alternatieve banen gaan komen voor iedereen.

De komende decennia gaat AI gewoonweg meer en meer gehele sectoren overnemen. AI heeft vele voordelen. Het is op termijn goedkoper. Het kent geen ziekte uitval, het kent geen zwangerschaps/ouderschapsverlof. Het kent een theoretische 24/7 inzetbaarheid. AI is niet aan CAO regels onderhevig. Geleverde kwaliteit is veel beter reproduceerbaar en wordt aanzienlijk minder gehinderd door prestatieverschillen tussen individuele werknemers.

En de inzetbaarheid van AI wordt door diens ontwikkeling simpelweg groter en groter, van goederen vervoer en personenvervoer in diverse vormen (metro's, treinen, vrachtwagen, auto's) tot inzet in gezondheidszorg (planning, diagnostiek, logistiek en zelfs procedure uitvoering). Als ook van alles en nog wat er tussen in. Grafische vormgeving, software ontwikkeling, entertainment, accountancy, juristen werk, etc. Zelfs voor wat betreft de dirty jobs en ongeschoold werk zie je dat er meer en meer wordt gekeken naar automatisering, AI toepassingen, etc.

Er is eigenlijk nagenoeg geen sector te bedenken waarin je niet ziet dat de meest vermogende bedrijven bezig zijn om het aantal werknemers zo veel mogelijk uit te faseren met als doel winstgevendheid te optimaliseren. Ga je het tot 0 reduceren? Nee. Maar de banen die resteren, zullen minder en minder zijn in aantal als ook gemiddeld genomen in toenemende mate voor hoogopgeleid personeel; iets dat niet voor iedereen is weggelegd.

Alhoewel ik niet denk dat deze verschuiving velen van ons persoonlijk zal raken, denk ik wel dat we de problemen hiervan mee gaan maken indien overheden hier niet adequaat op anticiperen. Komend 10 - 15 jaar vermoed ik namelijk dat AI iets is waarvan we profiteren, maar 20 - 30 jaar verder verwacht ik meer en meer verlies aan sectoren voor werknemers waarmee het verlies aan banen sneller zal gaan dan het opkomen van nieuwe banen.
Eens, de meeste reacties hier met analogieën over andere (industriële) revoluties hebben een heel groot verschil met AI. De eerdere innovaties betroffen substituties van fysiek en/of 'ondergeschikt' werk. AI is juist een substituut van veel laag/midden/hoog administratief werk, wat op dit moment nog steeds als wenselijk en geschikt wordt geacht.

Terecht is service/care medewerker al benoemd, dat beroep verdwijnt binnen no-time, en de resterende 20% benodigde menselijke capaciteit zal voornamelijk service en sales-oriented worden. Hetzelfde geldt voor al het repeterend-niet innovatief of creërend werk. Denk aan contracten opstellen/aanpassen (notarissen/juristen/bankiers), vertalers, programmeurs, content creatie, etc. etc. Zeker niet alles, maar grote delen van die beroepen bestaat uit handelingen die AI sneller en beter kan. Deze beroepen zullen dan ook verschuiven in benodigde capaciteiten.
Denk aan juist meer coördinerend, controlerend, klant contact, en zaken die niet of moeilijker vervangen worden.

Maar zoals in veel gevallen, kijk juist naar de mogelijkheden. Het kan heel veel brengen en de kwaliteit en impact ten goede komen. Klein voorbeeld, bankiers zijn veel tijd bezig met zogeheten schrijven van credit memo's voor nieuwe leningen. Daarvan zijn nu al goede en werkende cases die dat met behulp van AI in minuten doen, in plaats van uren. Wordt die baan nu overbodig? Nee, er zijn wel minder FTE nodig en het werk verschuift naar meer next best actions voor je klant en portfolio.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
YakuzA schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:00:
Als je nu nog in je jaren 70 programmeer taal vast hing en niets nieuws wilde leren, had je ook geen baan meer?
Leuk, maar een AI kan veel sneller een nieuwe programmeertaal leren dan jij. Of zich bijscholen over nieuwe ziektebeelden. Of de handleiding van de nieuwe koffiemachine doornemen.

Dat lijkt allemaal niet door te dringen tot mensen die roepen dat je je gewoon moet "aanpassen aan de nieuwe techniek". Zelfs zonder AGI kan een LLM allerlei zaken sneller, beter en uitgebreider dan mensen. Zolang je de concepten maar tekstueel kunt uitdrukken.
im_ik schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:48:
En niet te vergeten templeOS, het besturingssysteem voor mensen die de dingen wat anders zien. Misschien is het tijd om even een familielid of de huisarts te bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
arnovr schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:54:
[...]

Zo snel gaat dat niet, dingen verdwijnen niet plotsklaps van maandag op dinsdag. Zoiets kent over het algemeen een rustig verloop, als het werk minder wordt gaan mensen zich omscholen en de instroom zal gestaag afnemen. De mensen die nog in de branch werken zullen langzaam verdwijnen door het omscholen, pensioenen, e.d. Net zo lang dat iedereen weg is of er een hele kleine groep overblijft (schoenmakers als voorbeeld).

Het grappige is dat vaak mensen die als laatste overblijven daar heel veel geld mee kunnen verdienen. Zoek bijvoorbeeld maar eens een Delphi programmeur, die zijn er amper en die er zijn hebben het zo druk dat je fors moet lappen om er 1 te strikken.

En om je een concreet voorbeeld te geven van die rustige verloop: automonteurs. Er werd geroepen dat die met de elektrische auto nooit meer nodig zouden zijn, wat natuurlijk onzin bleek. Maar je ziet nu langzaam de verloop starten, jongeren vanaf school zijn veel meer bedreven en bekend met de nieuwe technieken. Langzaam zie je het gaan verschuiven en over 30 jaar zal je zien dat er nog maar een handvol mensen over is die echt aan benzine en diesel motoren sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Drardollan schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:25:
[...]

Zo snel gaat dat niet, dingen verdwijnen niet plotsklaps van maandag op dinsdag. Zoiets kent over het algemeen een rustig verloop, als het werk minder wordt gaan mensen zich omscholen en de instroom zal gestaag afnemen. De mensen die nog in de branch werken zullen langzaam verdwijnen door het omscholen, pensioenen, e.d. Net zo lang dat iedereen weg is of er een hele kleine groep overblijft (schoenmakers als voorbeeld).

Het grappige is dat vaak mensen die als laatste overblijven daar heel veel geld mee kunnen verdienen. Zoek bijvoorbeeld maar eens een Delphi programmeur, die zijn er amper en die er zijn hebben het zo druk dat je fors moet lappen om er 1 te strikken.

En om je een concreet voorbeeld te geven van die rustige verloop: automonteurs. Er werd geroepen dat die met de elektrische auto nooit meer nodig zouden zijn, wat natuurlijk onzin bleek. Maar je ziet nu langzaam de verloop starten, jongeren vanaf school zijn veel meer bedreven en bekend met de nieuwe technieken. Langzaam zie je het gaan verschuiven en over 30 jaar zal je zien dat er nog maar een handvol mensen over is die echt aan benzine en diesel motoren sleutelen.
Ik heb een tijd geleden een podcast geluisterd van iemand in de AI wereld, weet oprecht niet meer wie wat en wanneer ( lekkere referentie :) ). Maar wat hij melde vond ik wel interessant.
Hij beweerde dat dankzij AI de innovatie cyclus drastisch versnelt. Waar je vroeger in 10 jaar over 250 innovaties deed, is dat nu 5 jaar voor 250 innovaties, en straks 2,5 jaar voor 250 stuks, etc, etc.
Ik kan me daar iets bij voorstellen, het langzaam vervallen van banen is dan misschien toch niet zo langzaam meer.

Hoe dan ook, alles is aannames, en de toekomst zal het leren. Interessant is het zeker wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
arnovr schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:20:
[...]

Ik heb een tijd geleden een podcast geluisterd van iemand in de AI wereld, weet oprecht niet meer wie wat en wanneer ( lekkere referentie :) ). Maar wat hij melde vond ik wel interessant.
Hij beweerde dat dankzij AI de innovatie cyclus drastisch versnelt. Waar je vroeger in 10 jaar over 250 innovaties deed, is dat nu 5 jaar voor 250 innovaties, en straks 2,5 jaar voor 250 stuks, etc, etc.
Ik kan me daar iets bij voorstellen, het langzaam vervallen van banen is dan misschien toch niet zo langzaam meer.

Hoe dan ook, alles is aannames, en de toekomst zal het leren. Interessant is het zeker wel!
Interessant zeker, maar om er nou bang van te gaan worden. Nee, dat is echt compleet over de top en nergens voor nodig.

Het is allemaal maar relatief, toen de elektriciteit en stoommachine werden uitgevonden gingen dingen ook een in een stroomversnelling. Voor even. Ondertussen zitten we al behoorlijk wat jaartjes opgescheept met iets als elektriciteit en daarin is amper nog innovatie te zien, in ieder geval op het vlak wat de normale mens tegenkomt.

Internet was ook iets wat als een razende opkwam (en gigantisch veel banen creëerde, maar er natuurlijk ook wegnam). Maar laten we eerlijk zijn, als we even uitgaan van 25 jaar dat internet nu voor de consument bestaat (ja, dat is even erg plat geslagen), hoeveel innovatie is er nog daadwerkelijk? Grote innovaties waren de overschakeling van inbellen naar ADSL en kabel en daarbij behorende snelheidsverhogingen. Dat is heus nog gaande (bijvoorbeeld glasvezel), maar in de verdere basis is internet al 25 jaar nagenoeg gelijk. Na 25 jaar gebruiken we nog steeds IPv4, ondanks dat we daar al jaaaaren geleden zogenaamd niet meer mee vooruit konden.

De tijd zal het leren, maar mijn tijd zal het wel duren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Drardollan schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:25:
Zelfs ruim voor het AI-tijdperk hebben we gezien dat het niet zo werkt. Eind jaren '70 gingen een hoop bedrijven over de kop door concurrentie uit lagelonenlanden. Daar zagen we dat een hoop bedrijven jarenlang tegen de klippen op probeerden te concurreren, en daarna failliet gingen, met honderden of duizenden tegelijk. En zijn we Operatie Centurion vergeten? Een kleine 50.000 ontslagen, bij een bedrijf dat bekend stond als een van de beste werkgevers van Nederland.

Zelfs als je niet gelooft dat AI op korte termijn iets zal veranderen op de arbeidsmarkt, is het bijzonder naief om economische veranderingen als een geleidelijk, voorspelbaar proces te zien. Uit het recente verleden weten we dat de economie in korte tijd kan omslaan, en hele bevolkingsgroepen voor langere tijd werkloos kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:07

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Nieuwe techniek heeft er dusver nooit voor gezorgd dat we massaal zonder werk kwamen te zitten.
Het gereedschap verandert maar de taken niet echt.
Als nieuwe techniek iets fors makkelijker en/of goedkoper doen dan verdwijnen er geen banen maar gaan we het juist meer doen (wat het is nu zo lekker goedkooper/efficient).

Koetsier is geen beroep meer, auto's zijn veel sneller en sterker dan paardenkoetsen. Toch zijn er nu meer chauffeurs dan er ooit koetsiers zijn geweest. Als je per se met paarden wil werken is dat jammer, verder niet.

Toen we ons huis nog verlichten met kaarsen en fakkels hadden we 1 lichtbron per huis, nu heb ik meer dan 100 ledjes in m'n woonkamer hangen.

Powertools hebben bouwvakkers niet overbodig gemaakt, we zijn steeds groter gaan bouwen.

Programmeurs hebben er een handig hulpje bijgekregen en dat hulpje zal steeds meer alleen kunnen. Dat betekent echter niet dat programmeurs minder te doen krijgen maar dat ze grotere klussen kunnen aanpakken. De honger naar software is nu al niet te stillen. Als software goedkoper wordt gaat we er nog meer van gebruiken.

De manier waarop een programmeur werkt zal wel veranderen maar dat hoort bij het vakgebied. Waar ik vroeger weken op zat te programmeren kan ik nu als gratis libje downloaden. Tegenwoordig helpt GPT me daarbij doordat ik vragen kan stellen over de api inclusief voorbeeldcode.

Als je 30 jaar hetzelfde werk wil doen had je geen programmeur moeten worden ; ) En zelfs dan... er is tot op de dag vandaag werk voor COBOL-programmeurs. Volgens mij produceren wij per dag meer nieuwe code dan alle COBOL-programmeurs samen ooit hebben geschreven en dat gaat alleen nog maar meer worden.

Ik denk je als programmeur voorlopig wel goed zit. Tegen de tijd dat AI dat echt gaat veranderen is het werk inhoudelijk toch al weer anders, net zoals dat het 10 jaar geleden anders was dan nu. Er gaan vast banen verdwijnen en/of veranderen door AI maar ik denk niet dat wij in de hoek zitten waar de klappen gaan vallen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CVTTPD2DQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:53:
[...]

Zelfs ruim voor het AI-tijdperk hebben we gezien dat het niet zo werkt. Eind jaren '70 gingen een hoop bedrijven over de kop door concurrentie uit lagelonenlanden. Daar zagen we dat een hoop bedrijven jarenlang tegen de klippen op probeerden te concurreren, en daarna failliet gingen, met honderden of duizenden tegelijk. En zijn we Operatie Centurion vergeten? Een kleine 50.000 ontslagen, bij een bedrijf dat bekend stond als een van de beste werkgevers van Nederland.

Zelfs als je niet gelooft dat AI op korte termijn iets zal veranderen op de arbeidsmarkt, is het bijzonder naief om economische veranderingen als een geleidelijk, voorspelbaar proces te zien. Uit het recente verleden weten we dat de economie in korte tijd kan omslaan, en hele bevolkingsgroepen voor langere tijd werkloos kan maken.
Echt totaal onvergelijkbaar qua situatie en omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 14-05 11:43
Ik raad je aan eens een ChatGPT 4 sub te nemen en te proberen het voor serieus ontwikkelwerk te gebruiken. Dan zul je snel zien dat je angst nergens op gebaseerd is. Online zie je ook dat de mensen die het meest 'pro' AI zijn, over het algemeen de mensen zijn die weinig van de onderliggende techniek begrijpen.

Ik ben zelf software engineer en maak me echt nergens zorgen over. Het is gewoon productiviteitstooling en elke sprong die we hier gemaakt hebben, zorgde er alleen maar voor dat er meer software geproduceerd werd, niet dat er minder software engineers nodig waren.

Niet zo lang geleden zouden IDEs en 'hogere talen' de meeste van ons werkloos maken. Of outsourcing. Same shit, andere dag ;)

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Drardollan schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:43:
[...]

Echt totaal onvergelijkbaar qua situatie en omstandigheden.
bovenal totaal onzin om te claimen dat die mensen niet vervolgens heel snel ergens anders aan de slag konden...

rondom de rotterdams haven was het hooguit zo dat dat een tijd was dat er een verschuiving optrad van het idee dat e je hele leven bij hetzelfde bedrijf zou werken en bv ook bedrijven hele woonwijken lieten bouwen en daar allemaal weerknemers van een bedrijf leefden, naar een tijd waarin dat helemaal niet meer zo geld.

bij Philips was het ergens eenzelfde iets, ook dat was voor de jaren negentig een zeer ouderwets technologie-concern dat werknemers voor hun leven in dienst had en het hele productieproces geheel zelf leek te willen sturen; gericht op eigen beheer van de hele productiefaciliteiten en direkte samenwerking met een innovatief ontwikkelingslab waarin men zelf hun productieprocessen en ook nieuwe technieken in eigen hand ontwikkelde en bv ook gasen en kunstsoffen zelf chemisch leerde te ontwikkelen (deels ook vanuit een wens en noodzaak onafhankelijk van de duitse industrie te zijn).

Dat is en manier van werken uit vroeger tijden, wel reuze interssant, maar niet te vergelijken met je positie als werknemer nu.
De innovatieve ontwikkelingen zijn veel minder gericht op enkele productiefaciliteiten/producenten om alles in eigen hand te houden.
ook is het veelal veel minder gericht op puur fysieke processen, data en gegevens zijn eerder veel belangrijker geworden, maar ook veel minder gekoppeld aan fysieke locaties (zelfs dan hoef je ook niet bang te zijn dat zomaar alle ontwikkeling naar lagelonenlanden gaat, wat tot voor enige jaren dan eerder een 'bestaansangst' was).

Wel is het zo dat je vanuit die geschiedenis ook kunt leren dat je als werknemer nu vermoedelijk niet je hele leven bij een en dezelfde werkgever zult werken.
De kans is zeer groot dat je beroepscarriere een bepaald pad zal volgen dat je via verschillende werkgevers, ook mogelijk verschillende terreinen zal brengen en warbij je gedurende die tijd ook voortdurend bij zult moeten leren en je verder moet ontwikkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RM-rf schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:56:
[...]

bovenal totaal onzin om te claimen dat die mensen niet vervolgens heel snel ergens anders aan de slag konden...
Inderdaad. Dat zag je ook in Corona tijd. Personeel van diverse branches werden in allerijl omgeschoold naar GGD medewerker. Toen hadden we in diverse branches wel een full stop binnen een dag en toen zag je dat dat vervelend was maar iedereen binnen korte tijd een nieuwe rol vond om de tijd door te komen. Onder druk wordt alles vloeibaar is niet voor niets een vaak gebezigd spreekwoord.
Wel is het zo dat je vanuit die geschiedenis ook kunt leren dat je als werknemer nu vermoedelijk niet je hele leven bij een en dezelfde werkgever zult werken.
De kans is zeer groot dat je beroepscarriere een bepaald pad zal volgen dat je via verschillende werkgevers, ook mogelijk verschillende terreinen zal brengen en warbij je gedurende die tijd ook voortdurend bij zult moeten leren en je verder moet ontwikkelen
Dat is iets wat al vele jaren gaande is inderdaad, de tijd dat mensen 40 jaar bij 1 werkgever zaten ligt lang achter ons. Uitgezonderd mensen die al op jonge leeftijd een eigen bedrijf gestart zijn misschien. En wie weet hoe dat over 100 jaar is, waarschijnlijk weer totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Hydra schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:32:
[...]

Ik raad je aan eens een ChatGPT 4 sub te nemen en te proberen het voor serieus ontwikkelwerk te gebruiken. Dan zul je snel zien dat je angst nergens op gebaseerd is. Online zie je ook dat de mensen die het meest 'pro' AI zijn, over het algemeen de mensen zijn die weinig van de onderliggende techniek begrijpen.

Ik ben zelf software engineer en maak me echt nergens zorgen over. Het is gewoon productiviteitstooling en elke sprong die we hier gemaakt hebben, zorgde er alleen maar voor dat er meer software geproduceerd werd, niet dat er minder software engineers nodig waren.

Niet zo lang geleden zouden IDEs en 'hogere talen' de meeste van ons werkloos maken. Of outsourcing. Same shit, andere dag ;)
Net alsof AI hier nieuw of uniek voor zou zijn. Toen ik zo'n 20 jaar geleden een software ontwikkeling team aanstuurde hadden we dit tooling al. Code generators zijn er al zo ongeveer even lang als code bestaat, geen enkel zichzelf respecterend ontwikkelteam gaat elke keer het wiel opnieuw uitvinden, die drukken op een knop en er komt een standaard stuk code op hun scherm welke bijvoorbeeld een webpagina in bedrijfsopmaak genereert.

Ik heb de afgelopen maanden wat met ChatGPT gespeeld en mij vooral verbaasd over hoe enthousiast mensen zijn over dit in mijn ogen onzinnige en gehypte speeltje. Een simpel gedichtje van 20 regels van enig niveau is al te lastig voor het ding.

Nu zal je mij niet horen zeggen dat AI onzinnig is, er zijn vele nuttige toepassingen te bedenken. Welke voor een deel ook allang in productie draaien (in het verleden noemden we dat meestal algoritmes) in bijvoorbeeld zoekmachines. Gaat AI ons leven op bepaalde vlakken makkelijker maken, daar ben ik van overtuigd (eerder voorbeeld, robots in de auto industrie). Gaat AI het leven overnemen en oncontroleerbaar worden, nee daar geloof ik niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
RM-rf schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:56:
In de link staan een paar verhalen van mensen die toch jarenlang in de WW zaten (en dat kon toen nog). Of terug in dienst mochten, maar enkel in de flexibele schil.

Ik vind het heel onthutsend dat mensen niet meer geloven dat het mogelijk is voor de economie om in het slop te raken. In Griekenland was de jeugdwerkloosheid recent nog 39%, bijvoorbeeld. Jonge, fitte, goed opgeleide mensen die maar niet aan een baan komen. En de Grieken hebben (zoals de rest van Zuid-Europa) een cultuur van keihard werken.

Natuurlijk is het iets dat we allemaal willen vermijden. Natuurlijk is het iets waar je zelf wel enige controle op hebt. Maar het is niet vanzelfsprekend dat je altijd een baan zult hebben.

Maar goed, dat heeft niet specifiek met AI te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

*nvm veel te off topic* Sorrry

[ Voor 93% gewijzigd door MrMonkE op 12-12-2023 10:45 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:38:
[...]

In de link staan een paar verhalen van mensen die toch jarenlang in de WW zaten (en dat kon toen nog). Of terug in dienst mochten, maar enkel in de flexibele schil.

Ik vind het heel onthutsend dat mensen niet meer geloven ...
dat verhaal speelt in de jaren tachtig...
met massawerklosheid, een sociaal uitkeringstselsel dat ingericht was dat je daarin ook heel lang kon blijven zitten en waarin zelf ook weinig motivatie uit te halen was je te veranderen en verder te ontwikkelen.

in het artikel meldden ze ook een werkloosheidspercentage over heel nederland van 12%... en dat zal in Heijplaat zelf nog een stuk hoger gelegen hebben

Maar ik denk dat je goed moet realiseren hoe _anders_ die tijd was ...
natuurlijk heeft dat ook zeker voordelen gehad (ik denk dat die hervormingen in de uitkeringen die steds meer druk op de personen legt zich te veranderen niet noodzakelijk enkel positifef te zien valt).

Overigens ook dat in die tijd gold dat mensen die 35 tot 40 waren, golden als 'te oud om nog door te leren' (staat ook in dat artikel van je, je claim dat er verhalen staan van mensen die jaren een uitkering hadden les ik overigens niet terug, al zal dat zeker het geval ook zijn geweest in die tijd).

Ik zou altijd uitgaan van de economie die nu geld... we leven niet meer in de jaren tachtig en een evenvtuele innovatie van de Informatie-technology sector door opkomst van AI-toepassingen in de omgang met dataverwerking en ook automatische creatie en verwerking van content en ontwikkelroutines, zal weinig overeenkomsten hebben met de neergang vand e DSM-werf in Hrotterdam-Heijplaat in de jaren zeventig en tachtig.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.