Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• depsycholoog
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-08 21:13
Dag, wij wonen sinds enkele weken in een nieuwbouwwoning. Ik vind dat de vloerverwarming op de benedenverdieping de woonkamer zeer langzaam verwarmt en soms, zoals vandaag, de temperatuur wel constant kan houden maar niet lijkt te kunnen bijverwarmen.
Vanochtend was de temperatuur op de draaithermometer in de woonkamer 17.5, ik heb deze op 19 ingesteld. om 3 uur 's middags was deze nog steeds 18 graden, en af en toe vragend.
Meestal hebben we de verwarming nu op 18.5 graad staan, en in de nacht op 17.5.
Maar ik wil ook af en toe de verwarming op 19 kunnen zetten, en naar mijn idee moet dat kunnen enkele uren.
Ik wil jullie vragen om wat uitleg over hoe dit verwarmingssysteem werkt (ben een leek), of alles ingesteld is zoals jullie het ook zouden instellen.
Ik ga natuurlijk ook bij mijn aannemer ten rade, maar wil ook graag horen wat jullie ervan vinden.

De situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dxyb4nP_k6K7RNpnZZPf8NtYFQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xanaKaNN0j6OFXhrXolAMq5f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FphUatdv3P_T0MS9dJxGcn7mXXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LiQwLmVrFj34x2VBXu1kdWv.jpg?f=fotoalbum_large

Deze woning heeft stadsverwarming, op de begane grond enkel vloerverwarming, en op de verdiepingen enkel radiatoren.
De radiatoren staan bijna allemaal uit.
Er ligt een houten parketvloer (Bauwerk) die geschikt zou zijn voor vloerverwarming.
De aanvoertemperatuur (geloof ik?) is op advies van de leverancier op 30 graden gezet, dit ivm de houten vloer.

We hebben overigens de radiatoren afgekoppeld gehad ivm de stucadoor, dit dmv de voetventielen dicht te zetten. Maar volgens de uitvoerder die een keer langkwam voor iets anders is dat een gescheiden circuit tov de vloerverwarming.

Aantal concrete vragen:
Wat vinden jullie van wat er op de metertjes staat?
Maakt de stand van de vloerverwarmingspomp nog uit? Deze staat vanaf de oplevering op CP1.

Hoor graag wat jullie ervan vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door depsycholoog op 06-12-2023 18:31 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@depsycholoog Ik stel bij zoiets in een net opgeleverde woning (mezelf) altijd de vraag:
Wat zegt de installateur? - Het is misschien een niet gebeurde of verkeerde afstelling.

Voor jou als leek duurt het waarschijnlijk langer hier op tweakers je wegwijs te maken
dan dat de installateur het "probleem" even snel? verhelpt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Zo te zien gaat er 23 gr in en ook weer 23 gr uit :S
Is er wel flow?

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 06-12-2023 18:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

paQ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:54:
Zo te zien gaat er 22 gr in en ook weer 22 gr uit :S
Is er wel flow?
Aanvoer/afvoer dicht. Staat hij lekker te circuleren. :)

• paQ
  • Nu online

paQ

De afvoer van de verdeler staat iig open met die danfoss kogelafsluiter. Snap niet zo goed waarom die op de afvoer zit ipv de aanvoer, maar coit.

@depsycholoog kranen van de lussen staan wel open gewoon?
Het is net alsof er geen water stroomt namelijk, en dan blijft het koud :)

Zou toch ook verderop in je CV systeem even kijken of het wel zo 'gescheiden' is als beweerd wordt.

Ontlucht?

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 06-12-2023 19:01 ]

Verwijderd

Die kogelafsluiter kende ik niet. Maar volgens de handleiding betekent een rode LED daar:
- kabelbreuk/geen signaal (continu rood)
- Afsluiter zit vast (rood knipperend)

In normaal bedrijf zou die groen moeten zijn, als ik me niet vergis.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2023 19:11 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:10:
Die kogelafsluiter kende ik niet. Maar volgens de handleiding betekent een rode LED daar:
- kabelbreuk/geen signaal (continu rood)
- Afsluiter zit vast (rood knipperend)

In normaal bedrijf zou die groen moeten zijn, als ik me niet vergis.
Ik heb er daar twee van, die staat open ;)
Die LED is alleen geel en rood.

Thermostaat signaal komt binnen in dat grijze kastje van Danfoss.
Die opent de kraan. Zodra de kraan open is *klik* gaat er een schakelsignaal naar "iets anders". In dit geval dus de pomp van de verdeler. (maar heel slecht te zien waar dat heen gaat)
Die gaat dan ook draaien en zorgt voor flow in de vvw.
Die pakt water uit de aanvoer waar een thermostaatknop op zit die op 30 graden staat. (snap ik met houten vloer) Op de uitvoer zit nog een RTL ventiel waar ik de functie nog niet helemaal van inzie.

De Danfoss afsluiter zit ook op de retour, en niet op de aanvoer waar ik hem zou verwachten.

Sja het kan haast niet anders of de stroming is ergens gestopt / geblokkeerd / afgesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 06-12-2023 19:25 ]

• depsycholoog
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
De reden dat ik niet alleen de installateur wil benaderen maar dit ook hier plaats is dat ik zelf ook graag wil begrijpen waarom iets niet werkt zoals het hoort, en dat ik meerdere opties/dingen die mogelijk de oorzaak kunnen zijn kan overleggen met de installateur. Maar natuurlijk heb ik de installateur al benaderd.
Er is iig warme aanvoer, de thermostaat werkt, de pomp lijkt te werken, maar er is dus geen flow. Ik denk dat er mogelijk lucht in het systeem zit. Wat wel vreemd is, is dat de ruimte wel op lijkt te kunnen warmen tot 18, 18,5 graad, maar niet daarboven.
Wat ook vreemd is, gezien jullie reacties, is dat bij de buurman beide metertjes op 21 graden staan (dat zou dan ook geen flow impliceren), en bij hem is het wel gewoon 20 graden constant binnen.
Ik weet overigens niet hoe ik kan controleren of de lussen open staan, ik ga er vanuit dat de lussen ingeregeld zijn? en dat ik er niet zomaar aan kan draaien. De hele installatie voelt iig koud/lauw aan behalve de bovenste koperen buis (die is heet).
Ik heb de neiging om zelf allerlei dingen te willen proberen maar zal me inhouden en de installateur afwachten.
Ik laat jullie weten wat de bevindingen zijn.

Verwijderd

depsycholoog schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:15:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
De reden dat ik niet alleen de installateur wil benaderen maar dit ook hier plaats is dat ik zelf ook graag wil begrijpen waarom iets niet werkt zoals het hoort, en dat ik meerdere opties/dingen die mogelijk de oorzaak kunnen zijn kan overleggen met de installateur. Maar natuurlijk heb ik de installateur al benaderd.
Er is iig warme aanvoer, de thermostaat werkt, de pomp lijkt te werken, maar er is dus geen flow. Ik denk dat er mogelijk lucht in het systeem zit. Wat wel vreemd is, is dat de ruimte wel op lijkt te kunnen warmen tot 18, 18,5 graad, maar niet daarboven.
Wat ook vreemd is, gezien jullie reacties, is dat bij de buurman beide metertjes op 21 graden staan (dat zou dan ook geen flow impliceren), en bij hem is het wel gewoon 20 graden constant binnen.
Ik weet overigens niet hoe ik kan controleren of de lussen open staan, ik ga er vanuit dat de lussen ingeregeld zijn? en dat ik er niet zomaar aan kan draaien. De hele installatie voelt iig koud/lauw aan behalve de bovenste koperen buis (die is heet).
Ik heb de neiging om zelf allerlei dingen te willen proberen maar zal me inhouden en de installateur afwachten.
Ik laat jullie weten wat de bevindingen zijn.
Nieuw systeem. Moet hoe dan ook de eerste tijd heel regelmatig ontlucht worden. Tenminste, dat was 1 van de opdrachten die ik meekreeg toen wij een nieuwe vloer kregen. In het begin elke dag ontluchten op de verdeler, daarna nog even regelmatig ontluchten. Je merkt vanzelf wel wanneer het echt niet meer nodig is om dit vaak te doen.

Maar ingaand en uitgaand dezelfde temperatuur kan eigenlijk maar 1 ding betekenen: geen warmteafgifte. Dan doet hij gewoon niets, 0, nada. Om je een beeld te geven: bij ons gaat er 34 graden de vloer in en komt er bijna 30 graden uit. We hebben nu een wat koudere periode gehad, dus de vloer is inmiddels op temperatuur. Als die echt koud is, zie je de retourtemperatuur eerst lager zijn dan die bijna 30.

Die witte regelknoppen, daar kun je gewoon aan draaien. Daarmee kun je gewoon de flow per groep knijpen. De meeste installateurs regelen die heel simpel in: allemaal open en klaar. :) Je kunt die knoppen ook vervangen door automaten als je vvw groepen afzonderlijk aangestuurd moeten worden door bijv. warmtevraag in een bepaalde ruimte. Heb ik overigens ook niet hoor, veel te fancy. Onze vvw is echt "plat", simpel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2023 08:34 ]

• depsycholoog
Er is net een werknemer van het installatiebedrijf geweest, die zag meteen dat alles goed was. Al draaide hij wel meteen die ene thermostaatknop die op 30 staat, op 45 omdat "daar alles op ingeregeld is". Die heb ik maar terug gezet op 35, om te kijken of het nog verschil zou maken maar niet meteen met zo'n groot temperatuurverschil. Straks gaat m'n vloer eraan.
Ontluchten was niet nodig, er kwam meteen water uit en volgens hem stonden alle lussen open.
Hij zei zoiets van ja vloerverwarming is ervoor gemaakt om de temperatuur zo ongeveer tussen de 18 en 20 graden te laten blijven, verder kun je er niet veel van verwachten.
Moet ik het daar dan maar mee doen?
We hebben een open verbinding naar de zolder, alwaar ik nu ook maar de verwarmingen heb aangezet om te kijken of het daarmee beneden ook warmer wordt.
Daarnaast heb ik ook de pomp op auto gezet ipv cp1, ik heb dat een keer eerder geprobeerd en toen warmde het wel op.
Hebben jullie nog andere suggeties?
Overigens lijken de temperaturen op de 2 meters nu wel te verschillen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5t9lFPw8bSLi5vJD5izJ1Q0SBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj6dRp7lWOSC8VvDII6rUnGb.jpg?f=fotoalbum_large

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33
Probeer het een tijdje nu op 35 graden, daar staat mijn installatie ook altijd op, 30 graden is wel aan de lage kant.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
depsycholoog schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:43:
Hij zei zoiets van ja vloerverwarming is ervoor gemaakt om de temperatuur zo ongeveer tussen de 18 en 20 graden te laten blijven, verder kun je er niet veel van verwachten.
Ik ken niets van vloerverwarming en kan je niet concreet helpen maar met zo'n uitleg kan je natuurlijk niets. Vloerverwarming is vaak een "traag" systeem omdat er een grote massa opgewarmd moet worden. Die massa blijft dan natuurlijk ook langer warmte afgeven. Het kan dus wel zijn dat het langer duurt dan je gewoon bent vooraleer een ruimte opgewarmd is.

Maar de uitleg dat de vloerverwarming dan maar ergens tussen 18 en 20 graden gaat uitkomen en niet hoger kan is lulkoek :X

• Japie.G
  • Laatst online: 14:47

Japie.G

Colour Classic

Overigens lijken de temperaturen op de 2 meters nu wel te verschillen: [Afbeelding]
Er lijkt nu wel flow te zijn. Nu gaat er 29gr in en 18 uit, afhankelijk van je flowvolume is dat een aardig vermogen wat nu je vloer in gaat. Hier zou je kamer mee moeten kunnen opwarmen. In ieder geval een betere situatie dan je eerste foto.

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 07-12-2023 11:54 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• depsycholoog
Wat doet die vloerverwarmingspomp nou precies? Heet water rondpompen neem ik aan? Waarom zou je die op de laagste stand willen hebben als het tegelijkertijd niet opwarmt? Ik heb hem nu even op de hoogste stand gezet

Bedankt weer voor alle reacties, er lijkt nu idd wel flow te zijn (volgens mij is de uitgaande temperatuur geen 18 maar 23) en ik laat hem even op 35 staan met de pomp op standje 3.

[ Voor 30% gewijzigd door depsycholoog op 07-12-2023 11:56 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@depsycholoog heb je geen radiatoren, alleen vloerverwarming ?
voor ons is vloerverwarming voor comfort, dat de vloer niet koud aanvoelt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• depsycholoog
Admiral Freebee schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:49:
[...]

Ik ken niets van vloerverwarming en kan je niet concreet helpen maar met zo'n uitleg kan je natuurlijk niets. Vloerverwarming is vaak een "traag" systeem omdat er een grote massa opgewarmd moet worden. Die massa blijft dan natuurlijk ook langer warmte afgeven. Het kan dus wel zijn dat het langer duurt dan je gewoon bent vooraleer een ruimte opgewarmd is.

Maar de uitleg dat de vloerverwarming dan maar ergens tussen 18 en 20 graden gaat uitkomen en niet hoger kan is lulkoek :X
is het natuurlijk ook. De beste man maakte sowieso niet echt een vertrouwenswekkende indruk. :'(

• depsycholoog
Hackus schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:57:
@depsycholoog heb je geen radiatoren, alleen vloerverwarming ?
voor ons is vloerverwarming voor comfort, dat de vloer niet koud aanvoelt
beneden alleen vloerverwarming helaas!

• paQ
  • Nu online

paQ

8)7

wat een BS...

Het gaat er uiteindelijk om dat je Ta (aanvoer) niet te hoog is. Ik zou eens beginnen met aan de thermostaat te draaien dat het ingaande water ergens zo tussen de 27 en 30 graden is.
Het water dat er weer uit komt zou ik op ca 4 graden verschil laten terugkomen.
Dus bijv 27 in, 23 uit. Met jouw vraag temperatuur van 19-20 graden moet dat wel goed komen dan.

Is je retourwater 18, dan doen de einden van je lussen niets, en kunnen potentieel afkoelen.
Door te stroomsnelheid te verhogen door je vloer verlaag je dat delta. Dus pompsnelheid omhoog, en aan de ventielen draaien. Het lijkt nu redelijk te kloppen zoals het is.

Maak kleine wijzigingen, want het is traag en kan dus even duren voor dat je het effect er van ziet.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

depsycholoog schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:57:
[...]

beneden alleen vloerverwarming helaas!
Helemaal niet helaas, werkt prima hoor! Je moet het alleen even goed inregelen. De warmte afgifte van je totaal verwarmde oppervlakte moet hoger zijn dan de hoeveelheid warmte die je huis verlaat, dan warmt je huis op :-)

Als er nu 29 graden in gaat en er komt 18 graden terug heb je een Delta T van 11graden, das hartstikke veel. Ik weet niet hoeveel liter per minuut de pomp nu pompt, maar er lijkt nu wel flink wat vermogen je vloer in te gaan. Eerst zal de betonmassa opwarmen en dan zal het gaan afstralen je huis in. komt goed op deze manier (ervan uitgaande dat de 29gr inderdaad gemeten is op de aanvoer, en de 18 op de retour...)

[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 07-12-2023 12:03 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zou je pomp op 2 zetten en aanvoer 35-40 graden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• paQ
  • Nu online

paQ

Japie.G schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:00:
[...]

Helemaal niet helaas, werkt prima hoor! Je moet het alleen even goed inregelen. De warmte afgifte van je totaal verwarmde oppervlakte moet hoger zijn dan de hoeveelheid warmte die je huis verlaat, dan warmt je huis op :-)

Als er nu 29 graden in gaat en er komt 18 graden terug heb je een Delta T van 11graden, das hartstikke veel. Er gaat dus flink wat vermogen je vloer in. Eerst zal de betonmassa opwarmen en dan zal het gaan afstralen je huis in. komt goed op deze manier (ervan uitgaande dat de 29gr inderdaad gemeten is op de aanvoer, en de 18 op de retour...)
er komt 22 terug
het delta is nu 7 (wel nog steeds wat hoog naar mijn smaak, maar kan ook zijn dat de boel nog bezig is met de massa op te warmen)

• paQ
  • Nu online

paQ

Hackus schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:01:
zou je pomp op 2 zetten en aanvoer 35-40 graden.
waarom zo hoog :S

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

paQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:03:
[...]

er komt 22 terug
het delta is nu 7 (wel nog steeds wat hoog naar mijn smaak, maar kan ook zijn dat de boel nog bezig is met de massa op te warmen)
te snel gekeken, 22 retour inderdaad. Lijkt me keurig als de boel nu aan het opwarmen is.

• Ronald
  • Laatst online: 13:32
Er lijkt dus een (op deze schaal) erg grote afwijking in de aflezing op de (ingaande) thermostaat en de daadwerkelijk ingaande temperatuur - een graad of 6... Dat verklaard waarom er eerst niet meer dan 24 in ging met de thermostaat op 30. 24/22 is amper vermogen dus geen wonder dat het niet warm werd.

De Delta zal omlaag en de retour omhoog als de vloer op temperatuur is. Dat kan afhankelijk van de dikte van de vloer wel een kuub of 2 verder zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• depsycholoog
Kan ik dan voorlopig concluderen dat de laagste stand van de vloerverwarmingspomp te laag is om de boel op te warmen?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:54
De thermonstaat staat te laag op de verdeler, zet hem eens op 40 ipv 30c, vervolgens een paar uur wachten.
Met 30c geeft de vloer wel erg weinig warmte.

@Ronald Heb ik wel gezien.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2023 12:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ronald
@depsycholoog nog niet.
@mr_evil08 Misschien topic tot het eind lezen in plaats van alleen de TS :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tim10000
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11 00:37
Ik worstel as we speak ook met dit dilemma. Wij kregen het ook niet aangenaam met de koude temperaturen de laatste dagen. Mijn voorlopige conclusie is dat als de witte radiator knop in mijn geval op 40 gr. staat de aanvoer temperatuur slechts 25 gr. is.... Gistermiddag de witte knop op 45 gr. gezet, en het metertje gaf nu een aanvoer temperatuur van 30 gr. aan. Schijnbaar is de schaalverdeling op deze "radiatorknoppen" dus erg onnauwkeurig?

Resultaat was bij ons in ieder geval gisteravond lekker behaaglijk thuis

[ Voor 7% gewijzigd door tim10000 op 07-12-2023 12:35 ]

• Ronald
@tim10000 een deel zal zitten in het contact van de sensor met de aanvoer balk…

Blijkbaar weinig aandacht voor bij de installateurs… geef er een grote slinger aan en het werkt wel :X

• depsycholoog
@tim10000, blij dat ik niet de enige ben ;-)

Dank voor het meelezen tot zover beste Tweakers, ik heet niet voor niks depsycholoog dus dit is allemaal een beetje abracadabra voor mij!

Nog iets dat opvalt: de kamerthermostaat lijkt soms te pendelen tussen vragend en niet vragend. Hij staat nu op 18,5, ingesteld op 20 en gaat desondanks ook af en toe op niet-vragend. Dan hoor ik de thermostaat van de vloerverwarmingsverdeler namelijk weer dicht klikken. Is dat de bedoeling?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:26
De kamerthermostaat heeft geen actieve verbinding met de vloerverwarming zelf, die praten niet met elkaar. Maar ik zou dan denken dat die knop op de vvw wat verder open moet.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:21
tim10000 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:32:
Ik worstel as we speak ook met dit dilemma. Wij kregen het ook niet aangenaam met de koude temperaturen de laatste dagen. Mijn voorlopige conclusie is dat als de witte radiator knop in mijn geval op 40 gr. staat de aanvoer temperatuur slechts 25 gr. is.... Gistermiddag de witte knop op 45 gr. gezet, en het metertje gaf nu een aanvoer temperatuur van 30 gr. aan. Schijnbaar is de schaalverdeling op deze "radiatorknoppen" dus erg onnauwkeurig?

Resultaat was bij ons in ieder geval gisteravond lekker behaaglijk thuis
Bij mijn verdeler is het iig zo dat het retour water uit de vv gemengd wordt met het inkomende water. Dan is de inkomende temperatuur die je afleest dus lager dan wat je instelt.

Dat bijmengen kan je wel inregelen, maar zorgt er dus ook voor dat de vloer temperatuur niet ineens omhoog schiet. Staat bij mij allemaal beschreven in de handleiding van de verdeler, misschien die er eens bij pakken?

[ Voor 11% gewijzigd door decipherer op 07-12-2023 12:48 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• tim10000
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11 00:37
In dit topic Temperatuur vloerverwarming, meter of thermostaatknop? stond voor mij een exact vergelijkbaar probleem beschreven. Systeem is bij ons al zo'n 3 jaar geleden ingefreest. En na de opstart procedure gevolgd te hebben, instructies gekregen de aanvoer op 40 graden te laten staan en verder niet meer naar omgekeken. Bij enigzins aangename buiten temperatuur van +0 kregen we het met deze instelling wel warm thuis. Maar afgelopen tijd dus niet meer helaas. En wat dieper in de materie gedoken.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-11 11:00

CaDje

Framedrops for life

depsycholoog schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:37:
@tim10000, blij dat ik niet de enige ben ;-)

Dank voor het meelezen tot zover beste Tweakers, ik heet niet voor niks depsycholoog dus dit is allemaal een beetje abracadabra voor mij!

Nog iets dat opvalt: de kamerthermostaat lijkt soms te pendelen tussen vragend en niet vragend. Hij staat nu op 18,5, ingesteld op 20 en gaat desondanks ook af en toe op niet-vragend. Dan hoor ik de thermostaat van de vloerverwarmingsverdeler namelijk weer dicht klikken. Is dat de bedoeling?
Zoals de pomp op je eerste foto ingesteld staat zou eigenlijk goed moeten zijn, namelijk constante druk. Je hebt zelf al wat veranderd in de aanvoertemperatuur, ik zou deze zeker niet te snel te hoog zetten ivm je houten vloer. Hou er ook rekening mee dat het best lang duurt voordat al deze warmte door je (houten) vloer komt, en nachtverlaging van meer dan 1 graad wordt doorgaans afgeraden om die reden. Ik weet niet wat je vloeroppervlakte is maar zo te zien heb je best wat groepen.

Je zou nog kunnen proberen om de RTL thermostaat wat lager te zetten, deze staat wat mij betreft vrij hoog (is de koperen retourleiding erg warm?).

Pas niet te snel te veel dingen aan, want dan weet je namelijk niet meer welke instelling het meeste/minste effect heeft.

• Ronald
depsycholoog schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:37:

Dat lijkt op regelmethodiek van je thermostaat.. Vloerverwarmimg reageert zeer traag, dus veel thermostaten anticiperen op het doorschieten wat zou gebeuren als je echt doorknalt tot setpoint.

• depsycholoog
het is inmiddels 19 graden trouwens. Het gaat wel erg langzaam..maar zou het dan toch?

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-11 10:48
Welk type ventilatiesysteem heb je, Is dat natuurlijke toevoer of mechanische toevoer met WTW?
Daarnaast zou ik de flow verhogen, Temp ingaand en retour moet ongeveer 4-6 graden schelen.
Houten vloer geschikt voor vloerverwarming betekent doorgaans dat het hout er tegen kan. Dit staat los van het effect op je warmteafgifte van de vloer.
De spreuk van de monteur met dat het systeem is ingeregeld op 45 graden aanvoer klopt. Dit heeft te maken met de hart op hart afstand tussen je vloerleidingen en de opbouw van je vloer met afwerking. het is goedkoper om minder meters buis in je vloer aan te brengen dus meestal wordt er rekening gehouden met een gunstige vloerbedekking, aanvoer temp van 45 graden. En dan met deze uitgangspunten net aan de woning warm kunnen stoken bij -7 buiten en alle verwarming in huis actief. Door hier aan te sleutelen zal er op een gegeven moment niet voldoende warmte afgegeven kunnen worden door je vloer en al bij -2 graden je huis niet meer warm te krijgen.

excuses voor de chaotische lap tekst het is voor mij ook het einde van de werkdag :)

[ Voor 0% gewijzigd door PanicVenom op 07-12-2023 18:42 . Reden: Grammatica ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
depsycholoog schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:26:
Dag, wij wonen sinds enkele weken in een nieuwbouwwoning. Ik vind dat de vloerverwarming op de benedenverdieping de woonkamer zeer langzaam verwarmt en soms, zoals vandaag, de temperatuur wel constant kan houden maar niet lijkt te kunnen bijverwarmen.
Vanochtend was de temperatuur op de draaithermometer in de woonkamer 17.5, ik heb deze op 19 ingesteld. om 3 uur 's middags was deze nog steeds 18 graden, en af en toe vragend.
Meestal hebben we de verwarming nu op 18.5 graad staan, en in de nacht op 17.5.
Maar ik wil ook af en toe de verwarming op 19 kunnen zetten, en naar mijn idee moet dat kunnen enkele uren.
Ik wil jullie vragen om wat uitleg over hoe dit verwarmingssysteem werkt (ben een leek), of alles ingesteld is zoals jullie het ook zouden instellen.
Ik ga natuurlijk ook bij mijn aannemer ten rade, maar wil ook graag horen wat jullie ervan vinden.

De situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze woning heeft stadsverwarming, op de begane grond enkel vloerverwarming, en op de verdiepingen enkel radiatoren.
De radiatoren staan bijna allemaal uit.
Er ligt een houten parketvloer (Bauwerk) die geschikt zou zijn voor vloerverwarming.
De aanvoertemperatuur (geloof ik?) is op advies van de leverancier op 30 graden gezet, dit ivm de houten vloer.

We hebben overigens de radiatoren afgekoppeld gehad ivm de stucadoor, dit dmv de voetventielen dicht te zetten. Maar volgens de uitvoerder die een keer langkwam voor iets anders is dat een gescheiden circuit tov de vloerverwarming.

Aantal concrete vragen:
Wat vinden jullie van wat er op de metertjes staat?
Maakt de stand van de vloerverwarmingspomp nog uit? Deze staat vanaf de oplevering op CP1.

Hoor graag wat jullie ervan vinden.
Ik moest denken aan een grap toen ik dit alles las.
ik zou niet weten waarom een nieuwbouwwoning een verdeler met een pomp heeft. Waarom heeft je bouwer dit geplaatst?

Verder heb ik niet gelezen waar je water aanvoer vandaan komt. Heb je stadsverwarming of een warmtepomp?
En heb je al gemeten hoe warm het water is als het het apparaat verlaat?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zit de aanvoer en retour goed om op de verdeler?
Zitten de kranen goed om erop, indien richtingsgevoelig?
Draait de VV-pomp continue (anders pompschakelaar eventjes er tussenuit halen)
Wat is de ervaring van de buren met eenzelfde installatie?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 07-12-2023 23:31 ]

• marcop23
  • Laatst online: 14-11 15:23
nokiaan958GB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:07:
[...]

Ik moest denken aan een grap toen ik dit alles las.
ik zou niet weten waarom een nieuwbouwwoning een verdeler met een pomp heeft. Waarom heeft je bouwer dit geplaatst?

Verder heb ik niet gelezen waar je water aanvoer vandaan komt. Heb je stadsverwarming of een warmtepomp?
En heb je al gemeten hoe warm het water is als het het apparaat verlaat?
Stadsverwarming, staat in de TS. Dan is een megverdeler ook ineens gewoon hartstikke logisch.

• depsycholoog
PanicVenom schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:11:
Welk type ventilatiesysteem heb je, Is dat natuurlijke toevoer of mechanische toevoer met WTW?
Daarnaast zou ik de flow verhogen, Temp ingaand en retour moet ongeveer 4-6 graden schelen.
Houten vloer geschikt voor vloerverwarming betekent doorgaans dat het hout er tegen kan. Dit staat los van het effect op je warmteafgifte van de vloer.
De spreuk van de monteur met dat het systeem is ingeregeld op 45 graden aanvoer klopt. Dit heeft te maken met de hart op hart afstand tussen je vloerleidingen en de opbouw van je vloer met afwerking. het is goedkoper om minder meters buis in je vloer aan te brengen dus meestal wordt er rekening gehouden met een gunstige vloerbedekking, aanvoer temp van 45 graden. En dan met deze uitgangspunten net aan de woning warm kunnen stoken bij -7 buiten en alle verwarming in huis actief. Door hier aan te sleutelen zal er op een gegeven moment niet voldoende warmte afgegeven kunnen worden door je vloer en al bij -2 graden je huis niet meer warm te krijgen.

excuses voor de chaotische lap tekst het is voor mij ook het einde van de werkdag :)
Dank voor je inhoudelijke reactie die overigens niet zo chaotisch is, we hebben een MV installatie met roosters in de ramen. Je reactie bevestigt mijn vermoeden dat verwarmen niet lukt met deze lage aanvoertemperatuur. Iom de vloerenleverancier heb ik de temperatuur nu met 5 graden verhoogd, wat verwarmen tot 19,5c iig mogelijk maakt.

• depsycholoog
Dre schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:30:
Je eerste vragen kan ik niet goed beantwoorden, de vloerverwarmingspomp draait continue.
Mijn buren hebben allemaal de thermostaat toen het nog warmer was op 19 of 20 graden gezet en erna niet meer aangeraakt, daarnaast hebben ze allemaal een pvc vloer waarbij de aanvoertemperatuur op 45 is blijven staan.

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-11 10:48
depsycholoog schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:36:
[...]

Dank voor je inhoudelijke reactie die overigens niet zo chaotisch is, we hebben een MV installatie met roosters in de ramen. Je reactie bevestigt mijn vermoeden dat verwarmen niet lukt met deze lage aanvoertemperatuur. Iom de vloerenleverancier heb ik de temperatuur nu met 5 graden verhoogd, wat verwarmen tot 19,5c iig mogelijk maakt.
Fijn! Door de natuurlijke ventilatie is er nou eenmaal wat meer warmte nodig om de woning op temperatuur te houden. De pvc vloer van de buren, mits dit een geplakte vloer is zal ook een stuk beter de warmte afgeven. Ik denk dat er weinig aan te doen valt naast de temperatuur te verhogen wanneer het kouder wordt of deze ook op 45 graden laten staan. Voor je dekvloer gaat dat makkelijk het hout weet ik niet.
Let wel op dat de flow blijft en dat alle retour groepen warm aanvoelen. Blijf wel voldoende ventileren het is onverstandig om daar te minderen om de woning beter warm te houden. Ook de roosters open laten. Een nieuwbouwhuis is bijna luchtdicht en zal daardoor veel sneller last van vocht en schimmel krijgen bij het sluiten van roosters.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:02
Zo te zien is de vloerverwarming koud in de dekvloer gelegd en heb je er een laminaat of parketvloer overheen gelegd.
Als je op vloerverwarming laminaat wil leggen hebt je een soort nodig met een lage warmteweerstand en idem ondervloer.
Parket is nog erger dan laminaat, dat isoleert heel goed de warmte.

Doordat die vloer een behoorlijke thermische isolatie is zal de vloerverwarming eerst je hele betonvloer gaan verwarmen voor er wat warmte de kamer inkomt.
Dat werkt wel maar het is een ontzettend traag systeem geworden.
Als die beton vloer aan de onderkant niet geïsoleerd is, dan heb je daar ook nog heel veel warmte verlies naar je kruipruimte toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 08-12-2023 16:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-11 23:11
Hier ook vloerverwarming op de benedenverdieping (geen radiatoren) met stadsverwarming.
Hier aanvoer-retour 40C-30C staan. Zo een beetje het max wat de vloer aan zou moeten kunnen.
Lager is niet heel interessant als je stadsverwarming hebt:
- lagere aanvoer temp. is vooral interessant als je een warmtepomp efficiënter wil laten werken.
- lagere retour temp. is vooral interessant als je een HR CV ketel efficiënter wil laten werken.

• H. Lal
Dre schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:30:
1. Zit juist aangesloten zo te zien.
2. Dat is een label A pomp, die heeft geen (gewone) pompschakelaar. Wat je ziet zitten is de beveiliging voor je vloer: bij extreem hoge aanvoer temp zal de pomp zich uitschakelen om je vloer te beschermen.

• H. Lal
Ben(V) schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:15:
Zo te zien is de vloerverwarming koud in de dekvloer gelegd en heb je er een laminaat of parketvloer overheen gelegd.
Als je op vloerverwarming laminaat wil leggen hebt je een soort nodig met een lage warmteweerstand en idem ondervloer.

Doordat die vloer een behoorlijke thermische isolatie is zal de vloerverwarming eerst je hele betonvloer gaan verwarmen voor er wat warmte de kamer inkomt.
Als die beton vloer aan de onderkant niet geïsoleerd is, dan heb je daar ook nog heel veel warmte verlies naar je kruipruimte toe.
Is een nieuwbouwhuis, dus die vloerisolatie zit wel goed

• depsycholoog
Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meelezen en meedenken, erg waardevol. Nu de aanvoertemperatuur weer iets hoger staat lijkt het te werken zoals het hoort. Hoe dan ook is verwarmen met vloerverwarming wennen.

• depsycholoog
Ben(V) schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:15:

De parketvloer is er een geschikt voor vloerverwarming (0.08m2/kw)
Pagina: 1