Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 16:14
Dag Tweakers,
Wij wonen momenteel in woning uit de jaren 70 welke wij graag willen gaan verduurzamen.
Nu ben ik vooral benieuwd naar de mogelijkheden die wij hebben en wat slim is om als eerst aan te pakken.
Zelf zaten wij te denken om te beginnen met de kozijnen & beglazing gezien deze wel aan vervanging toe zijn, maar hoe dan verder?

Wij hebben ongeveer 15K budget te besteden om de woning te verduurzamen.
Momenteel heeft de woning de volgende specificaties:

- Dubbelglas beneden (Grote houten kozijnen, rot)
- Enkelglas boven (Houten kozijnen, rot)
- Gevel bestaat uit houten skelet met hierop gevelplaten, minimaal geïsoleerd.
- Dak is geïsoleerd
- De woning is een tussenwoning en wordt verwarmd middels een CV-ketel i.c.m. radiatoren.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
In welke volgorde zouden jullie de woning gaan verduurzamen en waarom?
Wat is wijsheid en waar moet men rekening mee houden?

Ik ben benieuwd naar alle reacties, zelf zie ik namelijk door de bomen het bos niet meer in de zin van wat nou wijsheid is. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:26
Omdat je schrijft dat je kozijnen al rot zijn zal ik daar inderdaad mee beginnen.
Levert wel meteen je grootste kostenpost op denk ik.

Dan ook kijken naar je vloer en of je spouw hebt of niet deels onbekend in je verhaal.
Isoleren is altijd eerste stap naar duurzaamheid zeggen ze. Warmteverlies beperken.

Eventueel geld over hebt kun je vloerverwarming / zonnepanelen / WTW ventilatie of warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:01
Jaren zeventig woning, heb je ramen over de volle breedte van het huis? ...kun je de kozijnen niet deels blinderen?; in zo'n deel komt geen glas maar isolatie, maat van het kozijn blijft het zelfde.
De vloer op de begane grond is wellicht holle broodjesvloer, isolatiewaarde zo goed als nul, dus vloer isolatie zie: Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Wordt de zolder gebruikt?, als je de toegang naar de zolder af kan sluiten (deur, dichte trap) trekt er geen warmte nutteloos naar boven.
Tussenwoning, vraag bij de buren dat ze wat meer gaan stoken :+
Tocht onder deuren?, monteer een opbouw valdorpel.
Koude voor of achterdeur? plaats er isolerende (gevoerde) gordijnen voor (die het geheel afsluiten)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

eerst de kozijnen aanpakken en dan een warmtepomp installeren. dan pas de isolatie aanpakken omdat dat verreweg de grootste kostenpost is en het minste oplevert op de korte termijn. warmtepomp levert qua "terugverdientijd/minder uitgeventijd" het snelste en meeste op maar rotte kozijnen moet je gewoon eerst aanpakken.

[ Voor 67% gewijzigd door flippy op 06-12-2023 17:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Is 15k niet n beetje weinig voor nieuwe kozijnen plus een warmtepomp?

Voor de warmtepomp (en evt panelen) kun je een gunstige lening aangaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 06-12-2023 17:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
"Dak is geïsoleerd". Als ik de staat van de rest van het huis lees denk ik dat je hier kritisch op moet zijn. Wat voor spul, hoe dik, welke isolatiewaarde? En ook: is het juist uitgevoerd met dampdichte folie?

Als je nu rotte kozijnen hebt (en enkel glas anno 2023 :o ) denk ik dat iedereen zal aangeven dat dit stap 1 is.

Vloerisolatie is ook een mooie stap dat makkelijk betaalbaar is. Zeker als je het zelf doet.

Als je (houten?) gevelplaten net zo slecht zijn als je kozijnen kan je mooi van de gelegenheid gebruik maken om dit te vervangen en daarachter hoogwaardiger isolatiemateriaal te plaatsen.

Verder bij alles wat je doet vooruitkijken. Bijvoorbeeld nadenken waar je een douche WTW pijp kan plaatsen en bij het vervangen van een vloer vloerverwarming plaatsen. En nadenken over je ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Dak is geisoleerd? Originele isolatie? Zo ja, dan heb je een pietluttig purlaagje aan de buitenkant vermoed ik wat helemaal niets doet. Mijn huis uit 1978 heb ik ruim 10 jaar geleden van binnen uit aangepakt met een dik pak glaswol tussen de gordingen en netjes afgewerkt. Scheelt me zo'n 25/30 procent aan stookkosten @flippy. Of ik nu stook met gas of stroom. Snel verdient en het comfort is vele malen hoger.

Ga je dan over op een L/W kan je gewoon toe met je radiatoren omdat je grote jongens hebt hangen en je warmtevraag daalt. En je kan toe met een lichtere WP terwijl je nu dan een overbemeten pomp zou moeten aanschaffen.

Enkel glas is natuurlijk anno 2023 not done anymore en upgraden naar HR++ zal je warmtevraag doen dalen en je comfort enorm verhogen. AUB wel met roosters want dat zie ik hier omheen simpelweg verdwijnen bij renovatie zonder andere wijze van ventilatie zoals WTW. Ik wil daar het Co2 en fijnstof gehalte niet eens gaan meten.

Mocht je geld tekort komen https://www.warmtefonds.nl/ en vergeet subsidie niet https://www.rvo.nl/subsid...et-aanvragen-van-subsidie Een complete renovatie ga je niet redden met 15 mille. Reken maar snel op het dubbele helaas. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Mijn huis is helemaal aangepakt en nog geen dag spijt van gehad. Eigenlijk kost het niets want de woningwaarde is met een veelvoud gestegen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 06-12-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:27
Kozijnen en glas vervangen en je budget is wel op denk ik.
Ga wel gelijk voor tripel dan met de hoogste isolatiewaarde anders is het weer zo'n compromis.
Zit ook meer subsidie op dus dat scheelt. Ik meen dat om de volle mep aan subsidie te krijgen je er nog een tweede maatregel bij moet treffen maar dat zal budgettair moeilijk worden. Misschien dat er nog een warmtepompboiler af kan of een andere maatregel die niet teveel kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
@Timzhem Kozijnen zijn natuurlijk een goed beginpunt, maar begin daar niet aan zonder eerst een goed plan te hebben voor hoe het eindpunt te bereiken. Een huis wat sinds de jaren ‘70 niet systematisch is geupgrade is aan een grote renovatie toe. Waarschijnlijk de hele schil. Vloer, gevel, gevelelementen, dak, verwarmingssysteem, ventilatie, kierdichtheid. Dat hoeft niet in 1x, dat kan ook in stapjes gedurende jaren. Maar het is belangrijk dat je begint met no-regret maatregelen. Als je nu dure kozijnen plaatst en over een paar jaar de gevel wil isoleren en de kozijnen moeten eruit om dat te kunnen doen, dan heb je spijt. Voordenken ipv nadenken.

Maak een meerjarenplan en dan kun je daarin ook de financiering plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:01
In de jaren tachtig ging het zó: https://www.google.nl/sea...5236,vid:rlhTsYVsTMw,st:0
Die goeie oude tijd van de Overheid

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:10
Wat is je DHZ gehalte en wat is nu je gasverbruik?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Hier ook een leuke jaren 70 hoekwoning, ik wilde onze niet rotte kozijnen vervangen voor kunststof met triple. Na de kosten gekregen te hebben heel snel van af gezien, 17-20k voor 30m2 aan kozijnen. Ik zou zeker triple nemen in jouw situatie, als de kozijnen toch moeten. En kies ook zeker 3 verschillende diktes glasbladen, geeft meer geluidsisolatie ivm andere resonantiefrequenties bij elke dikte.

En even informeren naar gevel en dakisolatie. Ons dak van ongeveer 55m2 kost incl subsidie maar 980,- voor 17cm glaswol + klimaatfolie. Gevel kan ook voor relatief weinig geld als ik mij niet vergis.
Pagina: 1