Tussenwand - to OSB or not to OSB?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09-2024
Mijn vraag:
Recentelijk heb ik een klushuis gekocht, in dit huis zitten wat tussenwanden met gipsplaten, deze zitten er al meerdere decenia en zijn aan vervanging toe. Dit wil ik binnenkort gaan doen.
Mijn idee voor de tussenwand:"
- houten frame 44x69 vuren (waarbij de diepte 44 moet worden)
- OSB platen 9mm
- gipsplaten 12.5mm
- isolatie

Nu ik wat meer opzoek en lees over tussenwanden begin ik toch wat te twijfelen over de OSB platen.
Als ik weinig/niets aan de wanden op hang hebben OSB platen dan wel een meerwaarde? Hoe kwetsbaar is de tussenwand zonder deze platen? En maakt dit nog uit voor een ‘gewone’ wand en een tussenwand in de badkamer (waar dus tegels overheen komen)?

Een bonusvraag: aangezien de diepte van het houten frame 44mm wordt kan ik dan niet gewoon 44x44mm nemen (op de randen na)? Of wordt de wand dan te instabiel?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:07
Ik zou het wel altijd doen. Kan zijn dat je er nu niks aan op wil hangen maar dat kan in de toekomst nog veranderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 18:29

Echt niet.

Gewoon niet.

Echt an sich: nee, ik denk niet dat het mis gaat wanneer je alleen gips doet.
Misschien loop je extra risico op scheurende plamuurnaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:12

silverball

De wagen voor moderne mensen

Waarom geen gipsvezelplaten? Alleen gipsplaten is inderdaad wat kwetsbaar, maar OSB is hier achteraf altijd overkill gebleken.

[ Voor 63% gewijzigd door silverball op 06-12-2023 13:11 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 21:17
Als het om de badkamer gaat, let wel op dat je de groene gipsplaten pakt ;)

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
Csotranme schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:13:
Als het om de badkamer gaat, let wel op dat je de groene gipsplaten pakt ;)
Die had ik scherp, toch bedankt!
silverball schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:11:
Waarom geen gipsvezelplaten? Alleen gipsplaten is inderdaad wat kwetsbaar, maar OSB is hier achteraf altijd overkill gebleken.
Met Gipsvezelplaten kan ik de OSB dus wel achterwege laten? is een 10mm gipsvezelplaat dan voldoende? En is die na behandeling met voorstrijk ook direct te schilderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Wollahs schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:17:

[...]

Met Gipsvezelplaten kan ik de OSB dus wel achterwege laten? is een 10mm gipsvezelplaat dan voldoende? En is die na behandeling met voorstrijk ook direct te schilderen?
Dat denk ik wel. Wij hebben alle nieuwe wanden Gyproc Habito platen gebruikt (gamma). Die kunnen zelf 30 kg per schroef (zonder plug) dragen en 60 wanneer dubbellaags aangebracht en tevens goed stootvast.

Na voorstrijken direct schilderen ja.

Het is wat aan de prijs maar het voelt en klinkt gewoon als een massieve wand. Heel tevreden over.

[ Voor 8% gewijzigd door silverball op 06-12-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:55
Ik weet niet welke h.o.h. afstand je in gedachten hebt voor je stijlen, maar bedenk wel dat als je alleen voor gips kiest, dat je dan op max. h.o.h. 400mm voor je stijlen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
JelleDJs schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:25:
Ik weet niet welke h.o.h. afstand je in gedachten hebt voor je stijlen, maar bedenk wel dat als je alleen voor gips kiest, dat je dan op max. h.o.h. 400mm voor je stijlen zit.
Gaat hier prima met 60 hoh en 12,5mm wandplaten. Zonder OSB erachter overigens. Voor wat ik eraan ophang doen hollewandpluggen het werk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleDJs
_JGC_ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:38:
[...]

Gaat hier prima met 60 hoh en 12,5mm wandplaten. Zonder OSB erachter overigens. Voor wat ik eraan ophang doen hollewandpluggen het werk ook.
Dat zal vast, maar ik benoem puur de norm vanuit de HSB wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
JelleDJs schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:25:
Ik had eigenlijk h.o.h 600mm in gedachten.
Maar ik denk dat ik wel voor een combinantie OSB + 12mm gips of 10mm gipsvezel ga.

Wat is aan te raden qua houten frame? kunnen de balken (op de buitenranden na) naar 44x44mm?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:54
Voor de badkamer, waar er overheen getegeld gaat worden, zou ik daar zeker kiezen voor zo'n XPS bouwplaat, ala Wediboard, Jackoboard en dergelijke...
Geisoleerde XPS kern met glasvezelversterkte cementlaag aan beide zijden.
(wel dan eentje vanaf 20mm dik)

Volledig waterbestendig, zet niet uit, krimpt niet, trekt niet krom, thermisch geisoleerd, stuk sterker dan een gipsplaat, en er kan rechtstreeks overheen getegeld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 06-12-2023 13:55 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
OSB gebruik je alleen als achterhout, dus op plekken waar je wat wil ophangen. Dit komt dan ook tussen de staanders, niet erover (zoals de gipsplaten). Anders wordt de muur te dik, sluiten de kozijnen niet meer goed aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleDJs
Wollahs schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:52:
[...]

Ik had eigenlijk h.o.h 600mm in gedachten.
Maar ik denk dat ik wel voor een combinantie OSB + 12mm gips of 10mm gipsvezel ga.

Wat is aan te raden qua houten frame? kunnen de balken (op de buitenranden na) naar 44x44mm?
Als je die vraag qua houten frame aan mij stelt, onze meest standaard wanden zijn meestal 38x89mm (89mm diep dan). Maar 44x44mm zou denk ik moeten kunnen, mits het natuurlijk geen dragende functie krijgt.
Kurma schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:58:
OSB gebruik je alleen als achterhout, dus op plekken waar je wat wil ophangen. Dit komt dan ook tussen de staanders, niet erover (zoals de gipsplaten). Anders wordt de muur te dik, sluiten de kozijnen niet meer goed aan.
Wij gebruiken continu OSB als platen 'erover'. Dit werkt prima met binnendeuren.

Overigens kan je het natuurlijk wel gebruiken als achterhout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Gewoon uit interesse en nieuwsgierigheid, maar ik heb de indruk dat ze in NL 9 keer van de 10 altijd voor een houten frame kiezen.

Waarom geen metalstuds?
Goedkoper, altijd recht, leeft niet.

Om even te antwoorden op uw vraag, aan enkel gyproc kan je praktisch evenveel ophangen dan gyproc + osb.

Het enige verschil is iets ophangen met osb gemakkelijker is. Een schroef erdoor en klaar en niet lopen klooien met de juiste pluggen.

Ik heb bij mij thuis boven gekozen voor 2x12mm gyproc aan elke kant. Staat als een huis.

[ Voor 46% gewijzigd door Jellabie op 06-12-2023 19:50 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-04 10:05
Idd metalstuds ipv hout. Steenwol ertussen om geen klankkast te creeren, hoh 60cm en daar osb 12 en vervolgens gipsplaten van 12.5 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik vraag me vooral af waarom gipsplaten die ergens meerdere decennia zitten aan vervanging toe zijn. Ze slijten toch niet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jellabie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:47:
Gewoon uit interesse en nieuwsgierigheid, maar ik heb de indruk dat ze in NL 9 keer van de 10 altijd voor een houten frame kiezen.

Waarom geen metalstuds?

Om even te antwoorden op uw vraag, aan enkel gyproc kan je praktisch evenveel ophangen dan gyproc + osb.

Het enige verschil is iets ophangen met osb gemakkelijker is. Een schroef erdoor en klaar en niet lopen klooien met de juiste pluggen.

Ik heb bij mij thuis boven gekozen voor 2x12mm gyproc aan elke kant. Staat als een huis.
eigenlijk alleen een groep dhzers lopen nog wat achter de feiten aan. die zijn er wat anstig voor en met uitzondering van hornbach nog altijd beperkt te koop in de dhz zaken. mijn mening: je bent naast dief van je eien portomonee ook langer bezig. ik ga liever van de tijd en het geld wat over is iets leuks doen. metalstud FTW. inmiddels heeft action ook van die tangen (gehad) dus het is al bijna mainstream :P

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 06-12-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
JelleDJs schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:33:
[...]

Als je die vraag qua houten frame aan mij stelt, onze meest standaard wanden zijn meestal 38x89mm (89mm diep dan). Maar 44x44mm zou denk ik moeten kunnen, mits het natuurlijk geen dragende functie krijgt.

[...]

Wij gebruiken continu OSB als platen 'erover'. Dit werkt prima met binnendeuren.

Overigens kan je het natuurlijk wel gebruiken als achterhout.
Dank voor je reactie! Nee het heeft/krijgt nergens een dragende functie.
Jellabie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:47:

Waarom geen metalstuds?

Ik las juist dat metal stuks soms nogal een gedoe zijn om goed op maat te krijgen zonder scherpe stukken etc. Je bedoeld 1 12mm plaat per kant of heb je 2 platen op elkaar gedaan?
No Hands schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:05:
Ik vraag me vooral af waarom gipsplaten die ergens meerdere decennia zitten aan vervanging toe zijn. Ze slijten toch niet?
Lijkt mij ook niet, echter staan ze in 2 kamers aan beide kanten bijna allemaal krom zie de onderstaande foto, geen idee wat voor dikte ze gebruikt hebben en wat er achter te vinden is. Morgen krijgen we de sleutel, dus dan maar even kijken hoe ze dit precies hebben gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb67Thx3ngs9Z2uLA9Dxqp_qky0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bm9GLqP0QEAwshruqMUsXsMo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Wollahs op 06-12-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:37
Zolang je geen zware kasten (badkamermeubel, bovenkastjes van de keuken) gaat ophangen, kun je echt prima volstaan met 12,5mm gips.
Een hollewandplug kan een trekkracht van 70kg aan. Een hollewand anker zelfs 260kg. Dat is ruim genoeg voor je gebruikelijke wanddecoratie, een kapstok of de tv op de slaapkamer.

Plekken waar je vooraf weet dat je er iets zwaars gaat ophangen kun je altijd nog kiezen om een stukje achterhout in te zetten. Zoals bij het badmeubel, of de plek waar een 60" tv in de woonkamer moet komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Wollahs schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:49:

[...]

Ik las juist dat metal stuks soms nogal een gedoe zijn om goed op maat te krijgen zonder scherpe stukken etc. Je bedoeld 1 12mm plaat per kant of heb je 2 platen op elkaar gedaan?

[...]
Scherp blijven ze wel, mss wel puntje voor uit te kijken, ik slijp ze gewoonlijk op maat, maar het word aangeraden om ze te knippen met een metaalschaar

En idd 2 platen over elkaar. Maar zorgen dat de naad een halve plaat verspringt. Beginnen met een halve plaat en bij de 2e laag beginnen met een volle plaat.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ivow85 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:57:
Zolang je geen zware kasten (badkamermeubel, bovenkastjes van de keuken) gaat ophangen, kun je echt prima volstaan met 12,5mm gips.
Een hollewandplug kan een trekkracht van 70kg aan. Een hollewand anker zelfs 260kg. Dat is ruim genoeg voor je gebruikelijke wanddecoratie, een kapstok of de tv op de slaapkamer.

Plekken waar je vooraf weet dat je er iets zwaars gaat ophangen kun je altijd nog kiezen om een stukje achterhout in te zetten. Zoals bij het badmeubel, of de plek waar een 60" tv in de woonkamer moet komen.
Ik zit ook in dit kamp. Als het echt zo zwaar belast gaat worden dat een 12,5mm gipsplaat niet stevig genoeg is dan schiet die OSB plaat erachter meestal ook tekort.

Enige voordeel is dan dat kleine items makkelijk om te hangen zijn want zo in de muur schroeven en geen plug nodig.

Voor mij is dat kleine moeite en scheelt nogal in arbeidstijd, materialen en ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:37
Jellabie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:01:
[...]
En idd 2 platen over elkaar. Maar zorgen dat de naad een halve plaat verspringt. Beginnen met een halve plaat en bij de 2e laag beginnen met een volle plaat.
Het gaat om een paar scheidingswandjes in een woning.
Niet om een 30minuten brandvertragende wand van een machine- of serverruimte.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:05
Wil je zware dingen ophangen; achterhout (bv OSB)
Wil je geluidsisolatie: Dubbele gipsplaten op metal stud en vullen met steenwol.
Wil je een simpel wandje; gipsplaten op hout of metal stud.
Als dhz'er ben je niet persé sneller klaar met metal stud, of het altijd goedkoper is weet ik zo niet. Met metal stud is wel nauwkeuriger te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 23:56
Is geluidsisolatie ook nog van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wollahs schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:49:
[...]

Dank voor je reactie! Nee het heeft/krijgt nergens een dragende functie.

[...]

[...]

Lijkt mij ook niet, echter staan ze in 2 kamers aan beide kanten bijna allemaal krom zie de onderstaande foto, geen idee wat voor dikte ze gebruikt hebben en wat er achter te vinden is. Morgen krijgen we de sleutel, dus dan maar even kijken hoe ze dit precies hebben gedaan.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ze hebben hier de staanders op de naden van de platen gezet zonder iets er tussen. Dan krijg je dit.
Staanders rechtop, liefst elke 30cm. en dan horizontaal platen.

En zeker gaan voor metalstud. wordt het wel 50mm waarschijnlijk. U50 aan de randen, en C50 als staander. Goedkoper, sneller werken en blijft altijd recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Kurma schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:58:
Heb hier 44mm balk + OSB + gipsplaten. Kozijn past prima met architraaf over de gipsplaat.

En zou het zo weer doen, want iets ophangen wordt gewoon triviaal. Tevens voegt het massa toe.

* Rukapul heeft ook OSB achter het gips in de nok van het schuine plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

AtomicShockwave schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:54:
[...]

Ze hebben hier de staanders op de naden van de platen gezet zonder iets er tussen. Dan krijg je dit.
Staanders rechtop, liefst elke 30cm. en dan horizontaal platen.

En zeker gaan voor metalstud. wordt het wel 50mm waarschijnlijk. U50 aan de randen, en C50 als staander. Goedkoper, sneller werken en blijft altijd recht.
dat hangt van de plaat dikte en je kozijnen af met 12,5 gips en 12 osb (aan 2 kanten) kom je met 45mm studs uit op ongeveer 100mm muur dikte wat weer overeen komt met veel kozijnen.

met 12,5 + 9 mm osb +50 komt ook uit op ongveer 100

De voordelen van 12mm vs 9 = je kan er meer aanhangen, het is verkrijgbaar met messing en groef en heeft meer massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

No Hands schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:05:
Waarom ik hier veel gipsplaten vervangen heb was bijvoorbeeld:
  • Gaten onder het behang door stoten van waarschijnlijk meubilair
  • Overal pluggen onder het behang
  • Aantal platen stonden wat bol (waarom?)
  • Schade aan platen na verwijderen dik behang (5 lagen!), stucen niet meer mogelijk door kapotte kartonlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 16:47
Rede om voor de iets breedere balken te gaan kan zijn dat het dan makkelijker is je schroeven van je gips op je balken te mikken. Als je 44 mm balken neemt heb je 22 mm per kant. Waarschijnlijk wil je niet direct op de naad van het gips schroeven en zal niet in alle gevallen de balk perfect in het midden staan. Dan is 22 mm niet veel denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Veel suc6 mocht je toch voor hout gaan, in de doorsnee bouwmarkt is dat vuren meer krom dan recht, soms zelfs getorst. Moet je ze ook nog 1 voor 1 gaan uitzoeken.
Zo een metaalschaar werkt langs geen kanten voor metalstuds, de haakse slijper en een dun metaalblad erop is recht én sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wittmann1982 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:53:
Veel suc6 mocht je toch voor hout gaan, in de doorsnee bouwmarkt is dat vuren meer krom dan recht, soms zelfs getorst. Moet je ze ook nog 1 voor 1 gaan uitzoeken.
Zo een metaalschaar werkt langs geen kanten voor metalstuds, de haakse slijper en een dun metaalblad erop is recht én sneller.
metalstud knippen gaat perfect met een metaalschaar. Je moet alleen de schaar op zijn kop houden. Filmpjes genoeg op youtube :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Toen ik de eerste pogingen daarmee deed stond youtube nog in de kinderschoenen, sindsdien nooit meer geprobeerd 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Ik heb op zolder kamers die allemaal metalstud met beide kanten OSB en gipswand zijn. Toen ik nog thuis woonde had ik een zolderkamer met muren van gipsplaat met houtstructuur.
Het is zoveel beter met een plaat eronder, door verschillende diktes en materialen wordt het geluid enorm gedempt, de wand voelt stevig aan (enkel gipsplaat voel je zo dat die minder stevig is), je klopt er niet zo een gat in, en je schroeft op een willekeurige plek er zo een vijs in.
Team OSB hier!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb geen nieuwbouwhuis, dus ik kan het niet bevestigen, maar volgens mij is de norm om tegenwoordig altijd OSB achter de gipsplaat te doen.

In deze situatie (tussen 2 slaapkamers?) Lijkt mij dat ook wenselijk. Minder geluid, meer stevigheid, plankjes of TV eenvoudig op te hangen, behalve tijd/kosten zie ik geen reden om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
Dank voor de reacties allemaal! Ondertussen is het sloopwerk bijna gedaan en wordt het Ondertussen tijd om materiaal aan te gaan schaffen. Ik vraag me nog af waarom er zo weinig ervaringen met gipvezelplaat zijn? Als die veel sterker zijn zou metalstuds/houten balken met enkel een gipsvezelplaat niet een veel minder kwetsbare muur zijn.

P.s. weinig plannen om dingen op te hangen, ik maak mij drukker om het stoten van bv een meubel tegen de wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik zal het zachtjes zegen maar gips vezelplaat en osb voor wanden zijn vooral voor tussen de oren ;)
we zijn als land gewoon gipsplaten bang.

ja het is sterker maar de miljoenen huizen die met gipsplaten overal in de wereld worden gebouwd overleven ook gewoon het dagelijkse leven. osb heeft het voordeel dat je overal iets op kan hangen van gewicht.. de vraag is dan: hoevaak doe je dat en als je dat gaat doen weet je doorgaans vooraf al dat het gaat gebeuren en kan je bv achterhout plaatsen (bij een keuken bv) de waarheid is dat gipsplaat prima geschikt is om de dagelijkse behoefte van een bewoner te voorzien. je kan er gewoon je meuk aan hangen en zelfs een tv oid. en aan gipsvezelplaat kan je nog iets meer hangen en is nog wat stoot vaster. maar bij een gips platen wand (h.o.h 30) ga je met normaal gebruik echt niet zomaar door een wand heen. dan moet je toch al gaan denken aan serieuze krachten doorgaans met opzet en dus niet het tegen de muur schuiven van een meubel. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:16
Je kunt het maar één keer goed doen. OSB met gips erop. Isolatie ertussen. Optimaal geluidswerend, geïsoleerd, en echte stevige muren. Zo is de bovenverdieping van onze boerderij opgebouwd. Zeker geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-04 18:55
2 jaar geleden kon ik geen cls van goede kwaliteit bekomen, de mindere kwaliteit was vaak krom en nog steeds erg duur.
Gekozen voor Metal-stud; altijd kaars recht, iets smaller 75 vs 89mm; de helft goedkoper; ik heb de 50mm uitvoering voor de knieschotten.

Daarop 12.5mm OSB en 12.5mm Knauf Diamond glasvezel gips plaat; inwendig speciale geluidswerende Rockwool isolatie.
Dubbel vezelgips kan echter net zo goed.
Vezelgips van Knauf Diamond is watervast, stootvast/ harder, in verhoogde mate brandvertragend maar wel een stuk zwaarder en daardoor akoestisch beter isolerend

Door de metal-stud kun je gemakkelijk elektra en leidingwerk heen halen.
Bij kozijnen/ deuren heb je wel dikke stalen metal-stud staanders

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57
JelleDJs schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:33:
[...]

44mm diepte lijkt me ook wel iets te weinig. Je wilt toch enige body. 71mm is meestal toch wel het minimum dat men pakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kwam toevallig vorige week een interessant document tegen over dit thema, moet het zelf nog even goed doornemen.

Hierbij de link: https://www.tbafbouw.nl/w...-achter-een-gipsplaat.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
D-e-n schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:09:
[...]

44mm diepte lijkt me ook wel iets te weinig. Je wilt toch enige body. 71mm is meestal toch wel het minimum dat men pakt.
Daarom zei ik ook, volgens mij, dat onze minimale dikte 89mm is. Dat is iets wat we als minimaal hebben gebruikt voor de 7-8 jaar dat ik in deze industrie zit.
Pagina: 1