hulp bij pc build met oog op 4070ti, en welke cpu koeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bkentie
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-10-2024
graag zou ik wat hulp hebben bij de build van mijn pc, heb 10 jaar geleden voo rheet laats een pc gebouwd met een vriend, maar tussentijds hoop kennis verloren zogezegd, dus ben hier weer heerlijk op beginnersniveau zullen we maar zeggen.

ik wil de build voor gamen gebruiken, momenteel op 1080P maar wil in het komend jaar naar 1440, heb een beetje een base build gevonden, maar ik ben nog niet uit over de cpu en de koeling hiervan en de gpu.

opsomming wat ik tot dusver heb:

Asus TUF gaming GT501 big tower
Asus TUF gaming x670E plus (ik heb al gelezen dat ik zsm de bios update moet doen ivm problemen die er waren)

Be quiet pure power 12M 1000W
Kingston DDR5 Fury renegade 2x 16GB 6400
Samsung 980 pro 1tb ssd (en nog een 2tb volgt)

voor de cpu zat ik zelf t denken aan een ryzen 7900x, en qua koeling nog niet over uit of ik AOI of luchtkoeling erop wil zeetten,
vandaar de vraag wat is het advies?

is het met luchtkoeling te doen met een be Quiet dark rock pro elite?
of de noctua nh- d15?

met de AOI liquid koelers geen idee en geen verstand van, ook zit nog in mijn hoofd dat met de kanst op lkekkage, je ook heel je systeem omzeep kan helpen?

verder
voor de GPU had ik zelf een 4070-ti op het oog.

graag hoor ik wat jullie hierover denken/adviseren,
en ook graag tips bij het assembleren zelf, of dat ik evt met losse onderdelen ook bij wijze van informatique, of iets dergelijks dat kan laten assembleren?

hoor het graag van jullie, en oook voor verdere vragen uiteraard( eerste topic die ik plaats dus excuss voor evt gemis aan informatie).

bij voorbaat dank

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wat heb je al ?
1000w voeding is rijkelijk overdreven

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bkentie
allereerst bedankt voor de snelle reactie!

Asus TUF gaming x670E plus (ik heb al gelezen dat ik zsm de bios update moet doen ivm problemen die er waren)

1000W heb ik gratis van een collega, die er 1 besteld 1 betaald, maar 2 geleverd xD inderdaad wat overdreven, maargoed ik zeg natuurlijk geen nee tegen gratis hea. O-)

overigens mocht er nog advies zijn onderdelen toch nog aan te passen, sta ik daar ook voor open.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:05
Je schrijft dat de PC bedoeld is voor te gamen maar je wil een 7900X nemen.
Dat is nu net niet bepaald een gaming CPU. Wel een hele snelle CPU maar voor games niet perse.
Ga dan voor de 7800X3D die is beter geschikt voor gamen en is tevens niet zo een enorm heethoofd als de 7900X. Stroomverbruik tussen de 2 scheelt echt veel. Wel paar tientjes duurder dan de 7900X.

review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games

Wil je je pc laten assembleren dan zal je alle onderdelen bij die zaak moeten afnemen. Het is niet dat je je onderdelen daar kan afleveren en door hun laten bouwen. Wellicht zal er best ergens een zaak zijn die het doet, maar ivm garantie etc zijn ze daar niet happig op.

[ Voor 23% gewijzigd door Arjant2 op 06-12-2023 13:27 ]

• Bkentie
@Arjant2 ook bedankt voor de reactie!

klopt inderdaad dat die voor gamen is.
ik twijfelde daar over om voor die 7800X3D te gaan , maar begreep dat die ivm die extra cache ook moeilijker te koelen zou zijn? maar dat ligt volgens mij ook of ik de koeling met een offset bracket erop plaats die iets lager op de cpu zit waardoor die beter op het heat center komt te zitten?

maar ok, scratch that, 7800x3D it is!

ok dan assemblage weer zelf zoals voorheen, stap voor stap guide volgen, komt wel goed. thanks!

dan de volgende vraag, 7800X3D met welke Koeling? had zelf de dark rock pro elite in gedachten, vanwat ik lees gaat die de Noctua nh-d15 voorbij, of is dat nog niet het geval?
of toch betere keuze een AOI liquid koeling?en wat zijn daar aandachtspunten cvoor? nog totaal onbekend daar verder mee, destijds alleen de verhalen gehoord dat het beter koelt, maar als het gaat lekken systeem ook om kan leggen..

[ Voor 33% gewijzigd door Bkentie op 06-12-2023 13:37 ]

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:17
Dit is heel onoverzichtelijk. Ik zou even een nieuw topic starten aan de hand van dit bericht:
Voorbeeldtopic Desktop koopadvies

Ondanks de onoverzichtelijkheid is het wel helder dat er veel te sleutelen is aan je voorgestelde configuratie.

[ Voor 27% gewijzigd door Therazor op 06-12-2023 13:39 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bkentie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:40:
allereerst bedankt voor de snelle reactie!

1000W heb ik gratis van een collega, die er 1 besteld 1 betaald, maar 2 geleverd xD inderdaad wat overdreven, maargoed ik zeg natuurlijk geen nee tegen gratis hea. O-)

overigens mocht er nog advies zijn onderdelen toch nog aan te passen, sta ik daar ook voor open.
Dat verhaal kan nog wel eens een staartje krijgen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Slicey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-11 08:01
Bkentie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:33:
@Arjant2 ook bedankt voor de reactie!

klopt inderdaad dat die voor gamen is.
ik twijfelde daar over om voor die 7800X3D te gaan , maar begreep dat die ivm die extra cache ook moeilijker te koelen zou zijn? maar dat ligt volgens mij ook of ik de koeling met een offset bracket erop plaats die iets lager op de cpu zit waardoor die beter op het heat center komt te zitten?

maar ok, scratch that, 7800x3D it is!

ok dan assemblage weer zelf zoals voorheen, stap voor stap guide volgen, komt wel goed. thanks!

dan de volgende vraag, 7800X3D met welke Koeling? had zelf de dark rock pro elite in gedachten, vanwat ik lees gaat die de Noctua nh-d15 voorbij, of is dat nog niet het geval?
of toch betere keuze een AOI liquid koeling?en wat zijn daar aandachtspunten cvoor? nog totaal onbekend daar verder mee, destijds alleen de verhalen gehoord dat het beter koelt, maar als het gaat lekken systeem ook om kan leggen..
De 7800X3D is iets warmer idd door de 3D cache maar een 260MM of goeie luchtkoeler zou voldoende moeten zijn hoor.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• Bkentie
@Slicey ik zie nog niet veel builds met de dark roxk pro elite, deze zou lijkt mij dus afdoende zijn, gezien dit de opvolger is van dark rock pro 4 , od nja de 5 is dat natuurlijk maar deze schijnt dan nog net beter te zijn.

en wel verstandig dus ook om die met een offset bracket te plaatsen indien mogelijk?

@Hackus whahaha oke oke, en wat zou de voordelen daarvan zijn tov de 4070ti?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bkentie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:03:
@Slicey ik zie nog niet veel builds met de dark roxk pro elite, deze zou lijkt mij dus afdoende zijn, gezien dit de opvolger is van dark rock pro 4 , od nja de 5 is dat natuurlijk maar deze schijnt dan nog net beter te zijn.

en wel verstandig dus ook om die met een offset bracket te plaatsen indien mogelijk?

@Hackus whahaha oke oke, en wat zou de voordelen daarvan zijn tov de 4070ti?
Zo'n 12% beter dan de 4070Ti, en goedkoper

Pagina: 1