CV-ketel mogelijk vervangen, maar waarmee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:26
Situatie:
- Hoekwoning uit 1989. Niet na geïsoleerd, tenminste ik woon er 10 jaar en heb er niets aangedaan
- CV-ketel (Daalderop CW5), bijna 20 jaar oud met problemen
- In 2016 Daikin Ururu Sarara 3,5KW L/L warmtepomp geplaats om woonkamer en keuken te verwarmen
- Huidige radiatoren zijn nog aanwezig. Boven heb ik misschien een paar dagen per jaar de verwarming aan als het echt koud is en de Daikin het niet trekt. Beneden staan de radiatoren dan ook aan. En soms verwarm ik 1 ruimte met een elektrische kachel.
- In 2017 al het glas vervangen voor HR++ met R-waarde van 0,9
- geen vloerverwarming
- dakisolatie is ook nog vanaf de bouw
- Gebruik eigenlijk alleen nog gas voor warm water en om in bad te gaan
- Zonnepanelen (stroomverbruik zit op ongeveer 600kWh per jaar na salderen)
- Ik betaal nu zo'n 40 euro per maand aan voorschot voor gas en elektra

Ik ben een beetje aan het nadenken voor het geval de ketel vervangen moet worden, deze valt nu in storing en de CV monteur heeft het nog steeds niet opgelost. De kortste klap is om gewoon een CV ketel te nemen: Intergas Xtreme 30 of 36. Deze is geschikt voor een hybride opstelling in de toekomst.
Of kan ik beter gaan investeren om voor een hybride oplossing te gaan? Ik vind persoonlijk de warmte van een radiator fijner dan die van de Daiking. Bij een hybride oplossing zou ik de warmtepomp kunnen gebruiken om bij te verwarmen.

Wat zou jullie advies zijn? Ik vermoed dat ik op een gegeven moment wel moet gaan na-isoleren. Maar dat zou nog een stap later kunnen als de installatie echt moeite heeft om het huis warm te houden.
Ook zit ik na te denken wat ik dan nog bespaar, qua gas. Nu is verbruik zo'n 320 m3 per jaar. dus een hele grote besparing ga ik niet halen. Ik verwacht wel meer comfort icm de radiatoren in plaats van de warme lucht van de Daikin.

De CV-ketel hangt op zolder. De buitenunit van de Daikin voor het huis op de begane grond.

Aanvulling: Ik ben me bewust van de kosten die het met zich kan meebrengen. Ben zelf niet handig dus installatie zal ik uit moeten besteden.

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 06-12-2023 11:30 ]

Beste antwoord (via Binnetie op 30-01-2024 16:48)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Binnetie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:26:
[...]

Die prijs is een stuk beter en scheelt ook een hoop werk inclusief installatie. Plus dat jouw CW5 duurder in aanschaf is. De CW4 zit daar op 2295 euro.
Zijn de werkzaamheden een beetje gelijk, qua leidingen?
Ketel komt op plek oude ketel. Nieuwe rook gas afvoer. Leidingen aanpassen en afpersen

Als je hem zelf wil plaatsen haal hem dan hier https://www.warmteservice...---32,1-kW-CW5/p/13754557

Maar ik denk toch over te gaan naar full electric. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2023 23:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:55
320m3 per jaar schreeuwt om all-electric. Hybride kost je onnodig twee installaties. WPB voor je tapwater en een WP voor je warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:31
@Binnetie
Gevoelsmatig zou ik voor een CV + hybride warmtepomp combinatie gaan. Met de huidige subsidies betaal je circa 2500 euro zonder de installatie. Zou dit systeem los zien van je airco die je nu hebt hangen.
Je radiatoren zou je eventueel nog kunnen vervangen voor exemplaren die beter met lage temperaturen kunnen verwarmen. Die zijn zowel geschikt voor normale Cv-ketels als voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
320 m3 per jaar voor alleen sww is best veel toch? Dus je 'wamtempomp', airco, verbruik, voor je gehele huis, valt binnen je huidige zonnestroomopwek?

Wat voor radiatoren heb je? Als die geschikt zijn voor lage temperatuur, of je wilt ze vervangen (of voor vww), kan je natuurlijk overstappen op een warmtepomp. Die kan ook sww bereiden met een sww-vat op zolder ofzo, moet dat wel passen. Tja, er zijn vele manieren. Gas eruit scheelt weer vastrecht elk jaar (€300 oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Aikon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:29:
320 m3 per jaar voor alleen sww is best veel toch? Dus je 'wamtempomp', airco, verbruik, voor je gehele huis, valt binnen je huidige zonnestroomopwek?

Wat voor radiatoren heb je? Als die geschikt zijn voor lage temperatuur, of je wilt ze vervangen (of voor vww), kan je natuurlijk overstappen op een warmtepomp. Die kan ook sww bereiden met een sww-vat op zolder ofzo, moet dat wel passen. Tja, er zijn vele manieren. Gas eruit scheelt weer vastrecht elk jaar (€300 oid).
Ik ben nog niet heel bekend met de afkortingen. Wat is SWW?
Mijn huidige verbruik is ongeveer 4000kWh, ik wek zo'n 3400kWh op. Onderaan de streep is mijn verbruik dus ongeveer 600kWh.

Ik heb radiatoren die er bij de bouw van het huis al inzaten:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Ssk9WtWm/PXL-20230919-172638447-MP-2.jpg

In de woonkamer is de radiator iets hoger. Met die 2 verwarm in de woonkamer en de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Als ik je vraag goed snap wil je onderzoeken of je van airco-verwarming kunt overstappen naar radiator-verwarming? Omdat je de directe verwarming van een airco minder prettig vindt dan de indirecte verwarming via een radiator, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:12
Gas eruit moet je doel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25
Ja, want die vastrecht besparing gaat het meest helpen. Het verbruik is maar beperkt.

Bijna al dat verbruik is warm water (SWW), dus je zou een warmtepomp boiler (WPB) kunnen overwegen.
Maar met 1 airco beneden wordt het misschien wel heel onprettig boven als het hard gaat vriezen.

Maar je opmerking over de prettigheid van radiatorwarmte suggereert dat je die wel weer wil gebruiken. Dan zou je toch op een volledige warmtepomp uitkomen, met een redelijk boilervat (je zegt in bad gaan).

Dat maakt het toch wel vrij duur voor dat lage gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:45:
Als ik je vraag goed snap wil je onderzoeken of je van airco-verwarming kunt overstappen naar radiator-verwarming? Omdat je de directe verwarming van een airco minder prettig vindt dan de indirecte verwarming via een radiator, correct?
Klopt. Ik kan er mee leven hoor. Maar ik heb wel eens dat als het echt koud is buiten en cv inschakel dat het een fijner gevoel geeft. Nu heeft comfort natuurlijk ook z'n grens qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
SiErRa schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:02:
[...]

Ja, want die vastrecht besparing gaat het meest helpen. Het verbruik is maar beperkt.

Bijna al dat verbruik is warm water (SWW), dus je zou een warmtepomp boiler (WPB) kunnen overwegen.
Maar met 1 airco beneden wordt het misschien wel heel onprettig boven als het hard gaat vriezen.

Maar je opmerking over de prettigheid van radiatorwarmte suggereert dat je die wel weer wil gebruiken. Dan zou je toch op een volledige warmtepomp uitkomen, met een redelijk boilervat (je zegt in bad gaan).

Dat maakt het toch wel vrij duur voor dat lage gasverbruik.
Het is een afweging van de kosten. Als ik 2K extra betaal bijv om ook de radiatoren weer te laten draaien dan vind ik dat wel veel. Alleen een warmtepomp boiler zou kunnen. Voor boven kan ik dan op die momenten een elektrisch kacheltje inzetten. Het gaat vaak maar om een paar dagen dat het echt hard vriest.

Het bad wordt denk ik 2-3x per week gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Binnetie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:39:
[...]

Klopt. Ik kan er mee leven hoor. Maar ik heb wel eens dat als het echt koud is buiten en cv inschakel dat het een fijner gevoel geeft. Nu heeft comfort natuurlijk ook z'n grens qua kosten.
Ik herken dat, hier daarom radiatoren beneden, en geen aircos (die heb ik wel in slaap en werkkamers boven).

Gezien je situatie (geen vvw, beperkte inhoud radiatoren) zou ik dan voor een CV gaan. Die kun je dan ook gewoon blijven gebruiken voor je sanitair-warmwater (sww).

Als je perse van het gas af wilt/moet, zou je een warmtepompboiler kunnen overwegen voor je sww, maar als je 3x per week in bad gaat moet je ook wel het dragend vermogen en ruimte hebben voor een fikse unit, 100L zal dan denk ik krap voor je worden.

En ik heb even gemist of je nog op gas kookt, maar dat zal je dan ook moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:55:
[...]

Ik herken dat, hier daarom radiatoren beneden, en geen aircos (die heb ik wel in slaap en werkkamers boven).

Gezien je situatie (geen vvw, beperkte inhoud radiatoren) zou ik dan voor een CV gaan. Die kun je dan ook gewoon blijven gebruiken voor je sanitair-warmwater (sww).

Als je perse van het gas af wilt/moet, zou je een warmtepompboiler kunnen overwegen voor je sww, maar als je 3x per week in bad gaat moet je ook wel het dragend vermogen en ruimte hebben voor een fikse unit, 100L zal dan denk ik krap voor je worden.

En ik heb even gemist of je nog op gas kookt, maar dat zal je dan ook moeten vervangen.
Ik kook al elektrisch. Ik zal denk ik zelf misschien 1x per maand het bad vol laten lopen. Maar mijn dochtertje en vriendin vinden het wel erg fijn om eens in bad te gaan. Belangrijkste is dan dat er voldoende warm water is om het bad vol te laten lopen.
De zoldervloer is van beton, dat zou moeten kunnen maar de vraag is of je zo'n boiler dan de trap op naar zolder krijgt. we hebben een draaitrap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiErRa
Binnetie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:43:
[...]

Het is een afweging van de kosten. Als ik 2K extra betaal bijv om ook de radiatoren weer te laten draaien dan vind ik dat wel veel.
Ja, want volgens mij ben je voor een compleet geïnstalleerde warmtepomp oplossing al snel richting de 10K kwijt (gaat nog wel subsidie af) en dan loop je nog de kans dat je radiatoren moet vervangen omdat er niet genoeg afgifte is en die zijn ook niet goedkoop.

En alleen een warmtepomp boiler ga je denk ik wel terug verdienen.

Hier op tweakers lijkt iedereen voor een all-electric oplossing te gaan, omdat ze het zelf kunnen installeren (mono-block) en al vloerverwarming hebben. Of graag van het gas af willen en de kosten er voor over hebben.

Maar als je verbruik al laag is, en de kosten het belangrijkste punt zijn. Dan wordt het toch wel een lastig verhaal tegenover gewoon weer een CV ketel ophangen (zolang dat nog mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
Binnetie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:08:
[...]

Ik kook al elektrisch. Ik zal denk ik zelf misschien 1x per maand het bad vol laten lopen. Maar mijn dochtertje en vriendin vinden het wel erg fijn om eens in bad te gaan. Belangrijkste is dan dat er voldoende warm water is om het bad vol te laten lopen.
De zoldervloer is van beton, dat zou moeten kunnen maar de vraag is of je zo'n boiler dan de trap op naar zolder krijgt. we hebben een draaitrap.
mm, een huis uit 89, net zo als ik heb of mijn moeder.
boiler van 200l, die ging gewoon de trap op met 1 bocht, en daarna de 2de trap met 2 bochten.
bij mijn moeder ging er een 99kilo warmtepomp met ingebouwde boiler zelfs de vlizo trap op (een wankel uitklap tapje).
dus ja dat lukt vast wel. (kunnen soms wel wat vloekwoorden bij vallen, leuk is iets anders.)

maar hoe groot is de boiler die je nodig hebt is de vraag.
(even je iets leren: 200l@65 is een boiler van 200liter op 65 graden, 9l/m@38 is een normale douche kop die 9 liter per minuut gebruikt op 38 graden (65 graden is echt te heet om onder te staan.))
mijn boiler is 200l@65, dus moet ik 50% koud water (wat vaak rond de 10 graden is) bij voegen om weer 38graden te krijgen.
dus 200l@65 geeft 400l@38 uit voor de douche/bad.
dit kun je niet 100% leeg trekken, vaak maar 90% (dan vermengt het koude water met het warme water).
dus dat geeft je een grove 360l@38 bruikbaar.
een douche kop van 9l/m@38 maakt 360l@38 / 9l/m@38 = 40minuten douche tijd.
(en douche tijd is niet je uitkleden of aan kleden, je opmaken, borstelen etc etc, dat is tijd dat de douche gebruikt word en water stroomt, dus 40 minuten douche tijd opmaken dat kost al snel een uur of 1,5 tot 2 uur.)

oke, dan is het meten hoe veel water is een bad vullen, hoeveel water kost een redelijke douche beurt.
en kun je aardig uitrekenen welke grote boiler je nodig hebt.
(lieg niet, maar wees realistisch in de getallen, ik heb mensen hier gewoon zien lopen overdrijven om hun punt duidelijk te maken en hun ego gestreeld te krijgen, en ja dat is je zelf bedotten, niet mij heb er geen problemen mee als iemand dat wil, het maakt alles alleen onzinnig duur.)

probeer eens voor je zelf duidelijk te krijgen hoe grote boiler je nodig zou hebben.
(of vraag stapjes die je niet weet, zoals meten hoeveel water er uit de douche komt.)
en probeer die zo als ik al aangaf duidelijk op te schrijven.

(warmtepomp boiler werken anders als elektrische boilers, uitgang temperatuur is dan vaker 55 graden ipv 65 graden, hier moet je rekening mee houden, dus pas op.)

(ik zou geen gasketel meer kopen als ik eerlijk was.
een kleine simpele warmtepomp van maar rond de 5kW die samen werkt met je airco is zeer waarschijnlijk goed genoeg om gewoon los te gaan van het gas. en nee, niet iedere .... die meld dat kost 10k€ heeft gelijk.
gemiddelde getallen geven een vertekend beeld, maar goedkoop is verwarming nooit.)

edit:
gasketel kopen kost als snel 1500€ (ex installatie)
gas behouden kost je 250€ per jaar aan vast recht om die leiding zonder gebruik te mogen hebben, dit 10 jaar maakt 2,5k€
dit geeft je al 4k€ start kapitaal voor een warmtepomp. ;)

edit:
SWW = sanitair warm water.
of te wel het warme water uit je kranen in huis. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 06-12-2023 17:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
Kleine reactie terug over die 10K, die is niet geheel uit de lucht gegrepen.
Zelf heb ik afgelopen jaar offertes opgevraagd, en kwam zelfs nog hoger uit (8KW Daikin all-in-one met 230L boiler)

En zie hier op in het forum ook dergelijke bedragen terugkomen in volgens mij redelijk standaard woningen / situaties, bijvoorbeeld: Destynx in "Warmtepomp advies rijtjeshuis '79", of Warmtepomp offerte | jullie feedback, Offerte warmtepomp prijs? buffervat? Expansievat? Badkamer?

Maar zelfs met het vast recht erbij voor de komende 10 jaar kom je toch nog een paar 1000 euro te kort, zeker als je het moet laten installeren. Afgezien van duurzaamheid is er geen reden. Tenzij de overheid de belastingen op gas zo hard laat stijgen dat je wel moet.

[ Voor 9% gewijzigd door SiErRa op 07-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb een huis van hetzelfde bouwjaar en als ik je foto zo zie, dan zijn je radiatoren (en het leidingwerk) niet geschikt voor lage temperatuur verwarming. Daar zal iets aan moeten worden gedaan voordat je eventueel full-electric zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
storm-biker schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:43:
Heb een huis van hetzelfde bouwjaar en als ik je foto zo zie, dan zijn je radiatoren (en het leidingwerk) niet geschikt voor lage temperatuur verwarming. Daar zal iets aan moeten worden gedaan voordat je eventueel full-electric zou kunnen gaan.
Uit nieuwsgierigheid wat is precies het probleem van de leidingen? Te dun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
SiErRa schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:02:
[...]

Uit nieuwsgierigheid wat is precies het probleem van de leidingen? Te dun?
Je gaat het water horen suizen, de radiator kan wel met ventilatoren eronder.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maar niet als je 10 jaar of meer bezig bent eindelijk eens break-even te zitten. Ik verwarm ook met L/L en een hybride met Intergas zou me €4645,- kosten incl subsidie. Een losse Intergas Extreme €2360,-. En compleet gasloos was mijn laagste offerte zo'n €11000,- incl subsidie. Hoogste.....€21 incl subsidie. 8)7

Ik verbrand voor SWW nu nog maar 400m3 gas per jaar tesamen met L/L en dat zijn heel veel kuubjes alvorens ik die all electric heb terugverdiend. Zeker als je afschrijving en renteverlies meeneemt.

Ik zeg zolang er zo weinig concurrentie in de all electric wereld is met kennis (dat ontbreekt er aan alle kanten aan) gewoon nieuwe ketel en wachten totdat net zo als in de zonnepanelen wereld de prijzen dalen door gezonde concurrentie want die is er nu niet. Je betaalt je blauw nu. Helaas want ik wil graag van het gas af.

En alleen verwarmen met L/L ga ik niet doen bij echte vorst want dan mis ik teveel comfort. WP Boiler doe ik daarom niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-12-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Even een update. De ketel is helaas afgeschreven en kan niet meer klaar (Daalderop Combifort 24/50+ uit 2004, dus bijna 20 jaar oud).

Ik zie het nu niet zitten om kapitalen te gaan uitgaven aan hybride of all eletric. De verwachting is dat we over een paar jaar gaan verhuizen.

Ik vertelde de monteur dat ik verwarm met een L/L warmtepomp en de CV alleen bij vorst aan had staan (misschien een week per jaar?). Hij adviseerde om een 'doorstromer' te nemen. Het duurt wat langer om warm water te krijgen, maar het scheelt behoorlijk in prijs.
Hij voegde eraan toe dat ik niet bij hun om een offerte moest gaan vragen want dan zou het 2-3 weken duren momenteel (is een grote landelijk CV boer).
En voor een bad kan een doorstromer ook prima werken, alleen ging mijn water verbruik wat omhoog omdat je bij warm water toch eerst het koude water door laat stromen.

Ik zat zelf te denken aan een Intergas Extreme 30, een zuinig en goed toestel. Maar volgens mij zwaar overkill voor mijn behoeften.
We hebben beneden 2 radiatoren die aangaan als het echt koud is. De leidingen lopen via de muur naar boven, dus als het echt koud is warmen de slaapkamers ook een beetje op. Verwarming in de hal heb ik weggehaald. In de badkamer nooit verwarming aan. En boven heb ik voor mijn dochter een elektrisch kacheltje die ik kan inschakelen.

Waar doe ik goed aan, iemand dit advies kan geven? Is een doorstromer te overwegen of kan ik beter gaan kijken naar een ketel met lager vermogen? Mijn verbruik is 320-400m3 per jaar met de huidige oude ketel. Zijn de ketels de afgelopen 20 jaar zuiniger geworden dat ik qua verbruik nog wat kan besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Binnetie Hang dan gewoon een nieuwe Intergas Extreme. Die is zuinig met maken warm water en vergeet niet .....jij verwarmt met L/L maar veel mensen zijn hier niet van gecharmeerd. Iets om rekening mee te houden bij verkoop van je woning. Een WP Boiler is dus dan geen optie en een doorstromer vreet stroom = Cop1.

Nieuwe ketel ben je voor een Intergas voor zo'n €2200,- klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@MotorBeast dank voor de info.
Bij verkoop kunnen de nieuwe eigenaar zelf bepalen of ze met warmtepomp en/of CV willen verwarmen. De warmtepomp beneden levert warmte en de cv springt bij. Dus zal nooit echt voluit hoeven.
Dus eigenlijk is dat ook een hybride vorm van verwarmen :)
Zit alleen even af te vragen of een Extreme 30 of een 36 het moet worden. De 36 is krachtiger maar zal die dan ook zuiniger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Binnetie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:16:
Bij verkoop kunnen de nieuwe eigenaar zelf bepalen of ze met warmtepomp en/of CV willen verwarmen. De warmtepomp beneden levert warmte en de cv springt bij. Dus zal nooit echt voluit hoeven.
Zit alleen even af te vragen of een Extreme 30 of een 36 het moet worden. De 36 is krachtiger maar zal die dan ook zuiniger zijn?
30 is een CW4 en de 36 CW5. Minimale vermogens voor verwarmen zijn gelijk alleen de 5 kan sneller een bad vullen mits.....je leidingwerk dit aan kan. Dat moet je even checken. En ja kan iets makkelijker tegelijk boven en beneden je kranen open draaien mits.....leidingwerk de capaciteit heeft. Ik pak gewoon een CW4. Ik heb ook een vrij oude ketel.

In gasverbruik zal het niets uitmaken maar je hebt hebt niets aan CW5 (kost iets meer) als je leidingwerk deze capaciteit niet aan kan.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-06 19:37
Binnetie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:16:
Neem een ketel die met vermogen bij je woning past. Met een over gedimensioneerde ketel kan je last hebben van pendelen.

Uiteindelijk kan bij verkoop de nieuwe inwoners bepalen of zij een hybride pomp willen hebben. Tegen die tijd zijn er veel meer hybride pompen op de markt die bijna all full electric kunnen draaien.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:23:
[...]

30 is een CW4 en de 36 CW5. Minimale vermogens voor verwarmen zijn gelijk alleen de 5 kan sneller een bad vullen mits.....je leidingwerk dit aan kan. Dat moet je even checken. En ja kan iets makkelijker boven en beneden je kranen open draaien mits.....leidingwerk de capaciteit heeft. Ik pak gewoon een CW4. Ik heb ook een vrij oude ketel.

In gasverbruik zal het niets uitmaken maar je hebt hebt niets aan CW5 (kost iets meer) als je leidingwerk deze capaciteit niet aan kan.
De huidige ketel is ook een CW5. Maar weet niet of die destijds is geplaatst en er rekening gehouden is met het leidingwerk. Het bad zit er al vanaf de bouw in. Denk dat een CW4 het dan ook prima kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Monkeydancer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:26:
[...]

Neem een ketel die met vermogen bij je woning past. Met een over gedimensioneerde ketel kan je last hebben van pendelen.

Uiteindelijk kan bij verkoop de nieuwe inwoners bepalen of zij een hybride pomp willen hebben. Tegen die tijd zijn er veel meer hybride pompen op de markt die bijna all full electric kunnen draaien.
Minimale vermogens zijn gelijk van de extreme. ;) Maakt dus niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Binnetie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:27:
[...]

De huidige ketel is ook een CW5. Maar weet niet of die destijds is geplaatst en er rekening gehouden is met het leidingwerk. Het bad zit er al vanaf de bouw in. Denk dat een CW4 het dan ook prima kan.
CW4 is snel genoeg met een bad en scheelt je weer zo'n €200,-. Kijk even naar de specs https://www.intergas-verw...oducten/xtreme/#producten

De 30 doet 16L per min bij 40 graden. Reken maar uit hoe snel je bad vol is. De 36 17L per min. Tja...

Leuk weetje. Je kan er altijd nog een hybride pomp aanhangen. Mooi verkoop argument toch?

En beide ketels houden met gemak je woning warm met een veel te hoog max vermogen. Minimum is 3,6 voor beide.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:52:
[...]

CW4 is snel genoeg met een bad en scheelt je weer zo'n €200,-. Kijk even naar de specs https://www.intergas-verw...oducten/xtreme/#producten

De 30 doet 16L per min bij 40 graden. Reken maar uit hoe snel je bad vol is. De 36 17L per min. Tja...

Leuk weetje. Je kan er altijd nog een hybride pomp aanhangen. Mooi verkoop argument toch?

En beide ketels houden met gemak je woning warm met een veel te hoog max vermogen. Minimum is 3,6 voor beide.
Ik zie het. Die ene liter per minuut maakt ook niks.
Daar heb je een punt want stel dat ik ga na-isoleren kan ik altijd nog een warmtepomp erbij nemen. Of voor de nieuwe bewoners een mooi verkoopargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Binnetie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:36:
[...]

Ik zie het. Die ene liter per minuut maakt ook niks.
Daar heb je een punt want stel dat ik ga na-isoleren kan ik altijd nog een warmtepomp erbij nemen. Of voor de nieuwe bewoners een mooi verkoopargument.
Ik ben al 2 jaar bezig om full electric te krijgen en verwarm net zoals jij met L/L.

Voor echte koude dagen, lees strenge vorst vind ik L/L niet fijn. Net als jij maar 400m3 gas voor SWW en koken. Ik ga geen hybride pomp hangen want dat zijn wij al. Full electric kost goud geld. Dan ga ik rekenen en dan is dus een nieuwe goede ketel het goedkoopst, kan met echte vorst mijn radiatoren verwarmen (vorige winter 2 dagen) en ik heb onbeperkt warm water en met een WP boiler niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:44:
[...]

Ik ben al 2 jaar bezig om full electric te krijgen en verwarm net zoals jij met L/L.

Voor echte koude dagen, lees strenge vorst vind ik L/L niet fijn. Net als jij maar 400m3 gas voor SWW en koken. Ik ga geen hybride pomp hangen want dat zijn wij al. Full electric kost goud geld. Dan ga ik rekenen en dan is dus een nieuwe goede ketel het goedkoopst, kan met echte vorst mijn radiatoren verwarmen (vorige winter 2 dagen) en ik heb onbeperkt warm water en met een WP boiler niet.
Ik kook overigens ook elektrische. Het gasverbruik is wel iets waar ik nog iets mee moet doen. Dat zou mijn inziens nog wel wat beter kunnen.
Vorig jaar was het inderdaad maar een paar dagen dat ik de ketel gebruikte voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Binnetie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:18:
[...]

Ik kook overigens ook elektrische. Het gasverbruik is wel iets waar ik nog iets mee moet doen. Dat zou mijn inziens nog wel wat beter kunnen.
Vorig jaar was het inderdaad maar een paar dagen dat ik de ketel gebruikte voor verwarming.
Intergas Extreme is zuinig met warm water maar rijk ga je er niet van worden. Dan moet je geen ketel meer nemen en een WP Boiler wegzetten. dan vervalt je vastrecht voor gas als je je aansluiting laat vervallen. Zo'n €250,- per jaar winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:40:
[...]

Intergas Extreme is zuinig met warm water maar rijk ga je er niet van worden. Dan moet je geen ketel meer nemen en een WP Boiler wegzetten. dan vervalt je vastrecht voor gas als je je aansluiting laat vervallen. Zo'n €250,- per jaar winst.
Maar dan heb je geen comfort meer als het koud wordt met temperaturen onder 0. De stap om dat te doen is nog net wat te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Binnetie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:57:
[...]

Maar dan heb je geen comfort meer als het koud wordt met temperaturen onder 0. De stap om dat te doen is nog net wat te groot.
Precies. Daarom blijft voorlopig hier ook een ketel en hoop dat door opkomende concurrentie net als bij zonnepanelen de prijzen dan eens gaan dalen voor full electric. Ik heb hier nog een AWB en die wordt hier ook vervangen voor een Intergas extreme voor 2026 als de situatie zo blijft. Hybride WP hoef ik niet (denk ik). Al lees ik in die topics ook wel mee. Den Haag maakt het ook moeilijk om iets te beslissen. Dan weer dat, dan weer zo ...... :X

• Binnetie
Het heeft even mogen duren allemaal. Gelukkig hebben we verwarming thuis en douchen kan bij mijn ouders in de buurt.

In tussentijd foto's gemaakt van de situatie en offertes opgevraagd. Van 2 bedrijven kreeg ik geen reactie, 2 gaven aan dat ze op dit moment geen nieuwe ketels plaatsen door drukte. Erg jammer want zo heb ik geen goed beeld van de kosten.

Eentje gaf aan pas na 4 weken weer tijd te hebben maar boden aan dat als ik de installatie zelf regelde, dat zij dan een monteur langs sturen voor het keuren van de installatie. Mijn vader is hier handig mee en plaatst zelf zijn ketels en laat deze dan inspecteren en keuren.

Situatie eerst:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WpwD5WzK/PXL-20231210-144006146.jpg

Situatie nu:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ncVXg4QL/PXL-20231215-075428499.jpg

CV pijp op dak:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QCmHVtvs/PXL-20231210-151338999.jpg

De offerte die ik kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pX0mHmDJ/PXL-20231221-172226356-2.jpg

De Extreme 30 is een CW4 ketel (maar dat terzijde) en de gewenste lucht- vuilafscheider. De prijs komt op mij als redelijk duur over voor een doe-het-zelf oplossing met keuring van de installatie. De Comfort Touch met gateway is een beetje overkill. Want ik gebruik de warmtepomp op afstand om de temperatuur in de te stellen en een weekprogrammering te doen. Alleen bij heel koude dagen zou het handig zijn, maar dat komt maar weinig voor.

Wat vinden jullie van de prijs?
Mijn huidige thermostaat is een Honeywell Chronotherm modulation, is deze nog te gebruiken of adviseren jullie een andere? Hoeft allemaal niet via wifi bedient te kunnen worden. Bijvoorbeeld deze: https://www.hornbach.nl/p...ulerend-t87m2018/6667494/ (zit ik alleen wel met een deel van de muur waar geen kleur meer op de muur zit.

• MotorBeast
Ik heb een prijs liggen voor een CW5 Extreme voor €2360,- geplaatst, inclusief thermostaat van Intergas en gateway, en al. Ik zou niet zelf gaan plaatsen met de eisen van nu.

Ketel is Opentherm en iedere modulerende Opentherm Thermostaat kan je gebruiken.

https://www.de-eilanden.nl/cv-ketel/intergas-xtreme-36-cw5/

[ Voor 125% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2023 21:11 ]

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Laat de hooivarken en brandende fakkels maar komen:

https://www.marktplaats.n...3763541-masterwatt-calida

+ een (warmtepomp) boiler?

• Binnetie
MotorBeast schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:00:
Ik heb een prijs liggen voor een CW5 Extreme voor €2360,- geplaatst, inclusief thermostaat van Intergas en gateway, en al. Ik zou niet zelf gaan plaatsen met de eisen van nu.

Ketel is Opentherm en iedere modulerende Opentherm Thermostaat kan je gebruiken.

https://www.de-eilanden.nl/cv-ketel/intergas-xtreme-36-cw5/
Die prijs is een stuk beter en scheelt ook een hoop werk inclusief installatie. Plus dat jouw CW5 duurder in aanschaf is. De CW4 zit daar op 2295 euro.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Binnetie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:26:
[...]

Ketel komt op plek oude ketel. Nieuwe rook gas afvoer. Leidingen aanpassen en afpersen

Als je hem zelf wil plaatsen haal hem dan hier https://www.warmteservice...---32,1-kW-CW5/p/13754557

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06 14:49

hfa

Binnetie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:39:
Het heeft even mogen duren allemaal. Gelukkig hebben we verwarming thuis en douchen kan bij mijn ouders in de buurt.

In tussentijd foto's gemaakt van de situatie en offertes opgevraagd. Van 2 bedrijven kreeg ik geen reactie, 2 gaven aan dat ze op dit moment geen nieuwe ketels plaatsen door drukte. Erg jammer want zo heb ik geen goed beeld van de kosten.

Eentje gaf aan pas na 4 weken weer tijd te hebben maar boden aan dat als ik de installatie zelf regelde, dat zij dan een monteur langs sturen voor het keuren van de installatie. Mijn vader is hier handig mee en plaatst zelf zijn ketels en laat deze dan inspecteren en keuren.

Situatie eerst:
[Afbeelding]

Situatie nu:
[Afbeelding]

CV pijp op dak:
[Afbeelding]

De offerte die ik kreeg:
[Afbeelding]

De Extreme 30 is een CW4 ketel (maar dat terzijde) en de gewenste lucht- vuilafscheider. De prijs komt op mij als redelijk duur over voor een doe-het-zelf oplossing met keuring van de installatie. De Comfort Touch met gateway is een beetje overkill. Want ik gebruik de warmtepomp op afstand om de temperatuur in de te stellen en een weekprogrammering te doen. Alleen bij heel koude dagen zou het handig zijn, maar dat komt maar weinig voor.

Wat vinden jullie van de prijs?
Mijn huidige thermostaat is een Honeywell Chronotherm modulation, is deze nog te gebruiken of adviseren jullie een andere? Hoeft allemaal niet via wifi bedient te kunnen worden. Bijvoorbeeld deze: https://www.hornbach.nl/p...ulerend-t87m2018/6667494/ (zit ik alleen wel met een deel van de muur waar geen kleur meer op de muur zit.
Hier momenteel bezig om een WP te plaatsen ivm 14m3 gasverbruik per jaar (alleen de koudste dagen).

Ik heb nog wel een Remeha Calenta 40c incl. Thermostaat in de aanbieding voor weinig ;) kun je die nu op de oude plaats hangen en rustig verder kijken/aanpassen om full Electric te gaan. Pb maar bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
MotorBeast schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:48:
[...]

Ik heb goede ervaringen met deze:

https://www.cvtotaal.nl/intergas-xtreme30.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Toevallig had ik daar ook een offerte aangevraagd.
Met de Extreme 30 kost het 2152 euro. Inclusief beugel voor expansievat (expansievat die ik nu heb is 3 maand oud).
Wat er niet bij zit:
- lucht/vuilafscheider (Spirotech MB3), heb ik deze nodig?
- Thermostaat

Dat is al heel wat goedkoper dan de 2306 euro waar we alles zelf moeten installeren en waar nog kosten komen voor de controle en rookgasafvoer vervangen op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Even een update.
Via CV Totaal een best goede offerte. Helaas ging er niets af van de prijs omdat ik de ketel al had verwijderd (dit zit standaard bij de werkzaamheden in).
Offerte gegund ergens tussen kerst en oud en nieuw. Daarna melding dat ze een installateur gaan zoeken. Na een dag hadden ze een installateur gevonden op een uurtje rijden bij me vandaan.
Na oud en nieuw kreeg ik een appje met de vraag of ze 19 januari konden komen installeren. Prima!
18 januari bericht dat een klus uitliep en dat ze niet bij mij konden komen. 19 januari bericht dat ze 24 januari wilden komen. Prima, neem ik weer vrij.
24 januari bericht dat het te hard waaide en ze het dak niet op mochten.
Enorm balen natuur onder we overal en nergens douchen momenteel. Zit nu al 2 maand zonder warm water... En besparen dat we doen!
Inmiddels een week verder nog geen nieuwe datum. Op mijn appje met verzoek wanneer ze kwamen werd niet gereageerd.
CV Totaal al eens een bericht gestuurd maar die doen niet zoveel .
Dus tot nu toe nog niet kunnen genieten van een warm bad.
Pagina: 1