Kleine lekkage dak, meerdere opties wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:20
Ik heb een kleine lekkage bij mijn dak (rijtjeshuis, lek zit onder de schoorsteen die ik deel met de buren).

Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhX57aaIHXMirab8YGfEPy9agBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcbQN0EqkBIuGB0biBTilI01.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een reparatiebedrijf laten langskomen en zij hebben 3 offertes gestuurd. Tijdens het onderzoek waren ze met zijn 2en en het viel mij op dat de man op het dak nogal vragend naar zijn collega keek en het hij niet heel goed de oorzaak kon vinden.

Er zou een scheur in het lood zitten, bij 4 dakpannen zou een hoekje eraf zijn en bij de nokvorsten was het cement wat weg.

Het bedrijf gaf mij deze opties:

Optie 1:

Nokvorst bij schoorsteen aansmeren met flexim
• Lood plakken
• Pannen vervangen (worden door u zelf geleverd)
De totale kosten voor deze werkzaamheden bedragen € 423,50
inclusief BTW.

OPTIE 2
• Alle nokvorsten aansmeren met flexim
• Lood plakken
• Pannen vervangen (worden door u zelf geleverd)
De totale kosten voor deze werkzaamheden bedragen € 894,50
inclusief BTW.

OPTIE 3
• Lood plakken
• Alle nokvorsten vervangen
• 2 Kanten bovenste pannen vervangen
• nokvorsten in de speci leggen
De totale kosten voor deze werkzaamheden bedragen € 2.934,25
inclusief BTW.

Optie 3 lijkt mij overkill. Ik heb aan 3 vrienden gevraagd die er wel wat vanaf weten en 2 adviseerde optie 2. 1 iemand optie 1 omdat ik verder geen schade heb.

Wat nu? Ik heb zelf nul verstand van dit soort zaken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1 bedrijf die 3 offertes stuurt? Die heeft geen idee waar het aan ligt.

Begin eens met meerdere bedrijven aanschrijven.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
DaWizza schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:35:

Hij gaf aan meerdere offertes te maken, 1 voor de fix (goedkoopste) en 2 om alle nokvorsten te fixen.

Ik vind het ook raar en vooral dat ik ook geen garantie krijg dat de lek nu echt gefixt is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wees er in ieder geval zeker van dat je niet met deze partij in zee gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:46
Al met al klinkt het toch alsof je je horizon even moet gaan verbreden en meerdere bedrijven moet gaan aanschrijven. Zeker gezien je geen garantie krijgt. Het feit dat er steeds meer bij komt per offerte komt op mij over als "we weten het niet zeker, maar het zou kunnen dat ....." om vervolgens de schuld bij jou te leggen als de reparatie met een goedkopere optie dan optie 3 mislukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:18
DaWizza schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:35:

Helaas weten dakdekkers dat meestal ook niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Ik herinnerde me deze aflevering opeens:

https://radar.avrotros.nl...-waterdicht-verhaal-30944

Als je zekerheid wilt, schakel een goed lekdetectie bedrijf in. Dan krijg je ook meteen door waar het echt in zit.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Laatst online: 10-05 09:42
Als ik het goed zie levert bij optie 3 het bedrijf alles dus dat verklaart volgens mij het prijs verschil ook, lekkage is soms niet gelijk goed zichtbaar. Lood rondom schoorsteen heeft een levensduur van ongeveer 30 jaar, afhankelijk van je dakpan schrijven ze daar soms voor om deze na 15 a 20 jaar ook te vervangen.

Ik vind het erg netjes van hun dat ze meerdere opties aanbieden en ik zie dit totaal niet als onkunde of schuld afschuiven. Als ze er van willen profiteren krijg je vaak alleen een hoge offerte voor weinig werk. Ik heb zelf meerdere lekkages verholpen en mijn eigen dak totaal gerenoveerd, optie 1 is al goed genoeg om de lekkage te verhelpen als het lood (wat vaak zo is) de oorzaak is. Bij optie 2 om alle nokvorsten aan te smeren is zeker goed maar de nokvorsten die aan de andere kant van het dak liggen veroorzaken deze lekkage natuurlijk niet.

Een 2e bedrijf laten komen voor een offerte is sowieso aan te raden en als je het zeker wil weten moet je goed onderzoek laten doen, maar dit kost natuurlijk ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
Als er een scheur in het lood zit en ze stellen voor om dat op te lossen door er een stuk plaklood overheen e plekken vind ik dat al de korte weg kiezen.
Vervang gewoon dat lood zoals het hoort.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-05 21:00
@TweakerVincent
Al overlegd met je buren?
Daarnaast moet je je afvragen hoelang je wil dat de reparatie meegaat. Ga je over een paar jaar verhuizen is een goedkope oplossing het meest logische.
Wil je nog jaren in deze woning blijven, zou ik voor de meeste duurzame optie gaan en het direct goed doen. Dus gewoon alles laten vervangen en dan ben je de komende jaren klaar.
Doe je het samen met je buren scheelt dat ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
chrisborst schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:17:
@TweakerVincent
Al overlegd met je buren?
Daarnaast moet je je afvragen hoelang je wil dat de reparatie meegaat. Ga je over een paar jaar verhuizen is een goedkope oplossing het meest logische.
Wil je nog jaren in deze woning blijven, zou ik voor de meeste duurzame optie gaan en het direct goed doen. Dus gewoon alles laten vervangen en dan ben je de komende jaren klaar.
Doe je het samen met je buren scheelt dat ook weer.
dank all!

De buren hebben ook een lekkage (aan de andere kant van hun huis). Ik vind het lastig dat ik geen garantie krijg. Straks blijf ik gewoon de lekkage houden en kost het mij 900 euro? Mss idd meer offertes vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
TweakerVincent schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:10:
[...]

dank all!

De buren hebben ook een lekkage (aan de andere kant van hun huis). Ik vind het lastig dat ik geen garantie krijg. Straks blijf ik gewoon de lekkage houden en kost het mij 900 euro? Mss idd meer offertes vragen.
Je hebt het bedrijf gevraagd een offerte te maken voor het verhelpen van de lekkage, de ontvangen offerte is er op gericht om deze lekkage te verhelpen met bepaalde werkzaamheden en materiaal. In die zin heb je volgens mij juridisch gezien gewoon recht op dat je lekkage verholpen wordt, mocht het na welke optie dan ook nog niet verholpen zijn dan moeten ze gewoon terug komen.

Hun zijn de experts en weten wat er gedaan moet worden om de lekkage te verhelpen, jij betaald ze voor deze werkzaamheden die ze uitvoeren om dit te verhelpen. Dit was initieel ook je verzoek aan het bedrijf om deze werkzaamheden te offreren om de lekkage te verhelpen. Hebben de werkzaamheden niet geleid tot het overeengekomen resultaat dan komen ze hun verplichtingen van deze overeenkomst niet na. Maar mijn ervaring in dit soort dingen zegt dat als je geen goed gevoel bij dit bedrijf hebt je beter verder kan kijken maar een soort van "garantie" heb je juridisch gezien wel, vraag is hoe hoog je het wil opspelen mocht de lekkage niet verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:35
Kan je anders een foto uploaden van je schoorsteen.
TweakerVincent schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:10:
[...]

dank all!

Heb je al contact opgenomen met de verzekering.

[ Voor 80% gewijzigd door Monkeydancer op 06-12-2023 16:48 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Monkeydancer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:36:
Kan je anders een foto uploaden van je schoorsteen.

[...]

Heb je al contact opgenomen met de verzekering.
Ik durf niet zelf het dak op, kan wel van de buitenkant maken maar dan zie je denk weinig?

Verzekering dekt alleen gevolg schade, dus de lekkage. Dat is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05 23:15
TweakerVincent schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:54:
[...]

Ik durf niet zelf het dak op, kan wel van de buitenkant maken maar dan zie je denk weinig?

Verzekering dekt alleen gevolg schade, dus de lekkage. Dat is geen probleem.
Soms helpt een verzekering je door een expert naar de lekkage te laten kijken en het probleem te laten verhelpen. Dan hoef je zelf niks te doen.
Hangt van je verzekering af of ze dit aanbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:28
Een bedrijf die alle nokvorsten + eerste rij pannen wil vervangen, waarbij ze de nokvorsten IN CEMENT leggen weet sowieso niet waar ie het over heeft.

Kom op zeg. Dat is al decennia geen gangbare oplossing meer.
Als ze een ruiterbalk monteren met ondervorst zou ik er wat meer vertrouwen in hebben.

Gewoon meerdere bedrijven aanschrijven.

En vraag de volgende om foto's te maken. Voor jezelf en voor ons. Praat een stuk makkelijker.
Blijft gissen zo.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Lood PLAKKEN is trouwens ook lapwerk .

Klinkt als de gemiddelde dakdek beunhaas bv

[ Voor 38% gewijzigd door pentaw1nz op 06-12-2023 18:59 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 22:38
Lood “plakken” en flexim. Ik zou even verder zoeken naar een degelijke partij die lood gewoon netjes weer inslijpt in de voeg en gewoon een ondervorst aanbrengt. Pakken en flexim zijn tijdelijke oplossingen. Laat het netjes doen. Kost je iets meer, maar dan kan het tientallen jaren weer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Morgen even goed naar andere partijen zoeken, dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
Lees deze ook even door......

Passie-m in "Daklekkage verergerd door dakdekker, hoe nu verder?"

Mocht de schoorsteen bij jou en de buren niet meer in gebruik zijn kan je overwegen om schoorsteen weg te halen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb 3 bedrijven gebeld die morgen en maandag komen. Ben benieuwd, ook vraag ik dan foto’s op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb foto’s gevraagd van het bedrijf en gekregen.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcERuUDPQKJkeDZA92nNYnbhTz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38P2rkozcQpwSvBj2IqoElCY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMg4O0BM8yzMaSyVsReR1ciyzo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNdXYbG5TQoDJ16r6j01G2pp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YidAJF-8_nmBCJfW0mmm2VFqVZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOrkyvtwRsne2qlwGKyZzIYa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QerrRiXQv0WRyrLpwvpwh0ErnHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJ4GQM8oG4WIqKEHkoMAfE5q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbBdeNQ7sQLU7JgPFc98mtBtC-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDEzkDIFo1R5jebp67K1m49W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmT2lcksOCWY_jvPOwuK4J8Q9Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/By27dpilxAlVztBLEjHYZDj4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyBSXU3a5fm5Hu-uaQrwXbgcmtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2EIWIINAom0ezZU35vXsMeS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQEQ2WgV9AMsZT8nhHKatxYL0dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lNhBOnETc5VdF1yfapWID8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKA3dpfwA45CdHx5OaFWR80ELOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KakDd5qbkLfVX7iExzwX2xnG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArhDyfFqVVD-RRAif56BATHtVfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIsDmZJBR4N6fIFN84cxs4aE.jpg?f=fotoalbum_large

Wel sidenote. Ik verwacht niet 6+ jaar in dit huis te wonen dus een volledige renovatie vind ik niet nodig (om tientallen jaren veilig te zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:38
Ik heb met mijn 2e huis ook enorm veel gezeur gehad qua lekkages. Het is heel moeilijk de lekkage te vinden. Vaak ligt het aan de nokvorsten of gebroken cement. Dit soort dingen gaan we de komende jaren bij veel huizen zien. Vooral door extreme weer.

Maar de diverse partijen die ik heb ingeschakeld, die geven geen garantie bij knip en plak werk.
Alleen op geheel nieuwe dak willen ze 10 jaar garantie geven.

Ik zou als ik jou was zou ik optie 2 kiezen. Je nokvorst is nog van beton. Als je nu geen last van hebt, ga je het op den duur toch krijgen. Ook als je het binnen 5 jaar zou verkopen, zou ik nu niet 500 euro op besparen.
Ik heb toen ook 1.000 euro betaald voor het aansmeren bij de nokvorsten + schoorsteen met Flexim.
Dak was niet eens zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
kx22 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:44:
Ik heb met mijn 2e huis ook enorm veel gezeur gehad qua lekkages. Het is heel moeilijk de lekkage te vinden. Vaak ligt het aan de nokvorsten of gebroken cement. Dit soort dingen gaan we de komende jaren bij veel huizen zien. Vooral door extreme weer.

Maar de diverse partijen die ik heb ingeschakeld, die geven geen garantie bij knip en plak werk.
Alleen op geheel nieuwe dak willen ze 10 jaar garantie geven.

Ik zou als ik jou was zou ik optie 2 kiezen. Je nokvorst is nog van beton. Als je nu geen last van hebt, ga je het op den duur toch krijgen. Ook als je het binnen 5 jaar zou verkopen, zou ik nu niet 500 euro op besparen.
Ik heb toen ook 1.000 euro betaald voor het aansmeren bij de nokvorsten + schoorsteen met Flexim.
Dak was niet eens zo groot.
Ok ik hoop dat de andere bedrijven een soortgelijk advies geven.

Ben ook benieuw wat jullie van de foto’s vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Als ik het zo zie moet je het lood compleet vervangen, voeg ligt er bij een stuk al uit, nokvorsten zitten al in cement of flexim of iets dus dat moet dan sowieso allemaal opnieuw maar wat al gezegt is gewoon ondervorst laten aanbrengen maar dat is dus wel een totaal andere prijs. Oplap werk is wel het goedkoopste maar kan binnen een paar jaar weer problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Apocalyps895 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:02:
Als ik het zo zie moet je het lood compleet vervangen, voeg ligt er bij een stuk al uit, nokvorsten zitten al in cement of flexim of iets dus dat moet dan sowieso allemaal opnieuw maar wat al gezegt is gewoon ondervorst laten aanbrengen maar dat is dus wel een totaal andere prijs. Oplap werk is wel het goedkoopste maar kan binnen een paar jaar weer problemen geven.
Ok, hoeveel denk je dat dit gaat kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 21:49
andere optie, ik heb laatst de complete schoorsteen laten verwijderen
(ter volledigheid, die had geen functie meer voor afvoer, en functioneerde ook niet als dragend deel voor de constructie)

Verwijderen was 1500, matriaal gebruik 100 en een paar pannen / nokvorsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
TweakerVincent schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:27:
[...]

Ok, hoeveel denk je dat dit gaat kosten?
Volgens mij lukt dit makkelijk in een dag, dus als ik uit ga van 1 persoon dan zou ik verwachten ergens tussen 750 en 1000 euro incl btw, maar dit kan erg uit een lopen is mijn ervaring.

Het netjes op maat maken van de loketten enzo is nog het meeste werk. Het invoegen is zo gebeurd. Als je iemand met veel ervaring hebt kan het volgens mij nog wel onder de 750 euro, is ook weer afhankelijk hoe veilig ze op het dak willen werken (hoogwerker, steiger etc...)

Schoorsteen weghalen is inderdaad nog de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Apocalyps895 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:58:
[...]

Volgens mij lukt dit makkelijk in een dag, dus als ik uit ga van 1 persoon dan zou ik verwachten ergens tussen 750 en 1000 euro incl btw, maar dit kan erg uit een lopen is mijn ervaring.

Het netjes op maat maken van de loketten enzo is nog het meeste werk. Het invoegen is zo gebeurd. Als je iemand met veel ervaring hebt kan het volgens mij nog wel onder de 750 euro, is ook weer afhankelijk hoe veilig ze op het dak willen werken (hoogwerker, steiger etc...)

Schoorsteen weghalen is inderdaad nog de beste optie.
De buren gebruiken de schoorsteen niet, maar ik gebruik hem wel voor de keuken volgens mij? Dan kan hij toch niet weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
TweakerVincent schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:07:
[...]

De buren gebruiken de schoorsteen niet, maar ik wel voor de keuken volgens mij? Dan kan hij toch niet weg?
Klopt heb je denk ik de afzuiging erop zitten, als je die ook moet laten verleggen ben je onder aan de streep meer kwijt dan alleen het dak doen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
Zo'n scheur als op foto 7 kan al de oorzaak zijn van al het leed.
Een collega van me had een soortgelijke scheur in het lood. Na wat simpel kitwerk was de hele lekkage in 1 klap verholpen. Wellicht is dat het overwegen waard. Baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Aomi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:23:
Zo'n scheur als op foto 7 kan al de oorzaak zijn van al het leed.
Een collega van me had een soortgelijke scheur in het lood. Na wat simpel kitwerk was de hele lekkage in 1 klap verholpen. Wellicht is dat het overwegen waard. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ja die scheur is duidelijk idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-05 16:43
op de laatste foto zie je toch een opening tussen het cement en de dakpan.

hier kan het door naar binnen lekken bij een hevige regenval lijkt me

Verder is het belangrijk om te weten hoe diep het lood is gemetseld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Net een ander bedrijf laten komen en die gaf aan dat het aan de nokvorsten lag. Verder wilde hij ook de schoorsteen impregneren. Schatting tussen de 1500-2000 euro...

Dat leek mij meer een beetje oplichting. Ik ga denk toch voor het eerste bedrijf optie 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
TweakerVincent schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:07:
[...]

De buren gebruiken de schoorsteen niet, maar ik gebruik hem wel voor de keuken volgens mij? Dan kan hij toch niet weg?
Tegenwoordig heb je (geïsoleerde) dakdoorvoeren voor zaken als ventilatie of rookgassen, daar is een schoorsteen niet meer voor nodig.

Schoorsteen verwijderen is uiteindelijk altijd de beste oplossing. Het is gewoon een onding, je hebt er altijd terugkerend onderhoud aan, het zal altijd de zwakste schakel in je dak blijven en het is bovendien ook nog eens een flinke koudebrug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De schoorsteen blijft problemen geven als je hem niet opnieuw laat voegen met nieuw lood, afsmeren en impregneren.

Dan kan die er net zo goed af. Daarnaast zou ik de nokvorst altijd mee laten nemen als er toch onderhoud nodig is. Het cement wordt eenmaal poreus na zoveel jaren, dat blijft gedoe geven.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 22:38
Zitten scheuren in je lood wat gemaakt moet worden. Het lijkt ook niet heel diep in je schoorsteenvoeg te zitten(2 cm?) en moet zeker paar cm dieper.

Baksteen zuigt ook vocht op en dan komt het achter het lood langs naar beneden het huis in. Dus impregneren van de stenen is zeker aan te bevelen. Bovenkant moet ook ingesmeerd worden van de schoorsteen.

Ruiterrol is ook verstandig. Denk misschien nog wel sneller dan dit oude cement verwijderen en weer opvullen.
Of gaat beun de haas hier overheen wat flexim smeren?
Pagina: 1