Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 15:28
Beste Allemaal,

Ik overweeg om 30 of meer zonnepanelen op mijn dak te installeren en ben op zoek naar wat advies. Allereerst, is het handiger om één krachtige omvormer te gebruiken of meerdere kleinere? Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee.

Daarnaast ben ik benieuwd naar aanbevelingen voor betrouwbare merken en types van zonnepanelen en omvormers. Zijn er bepaalde modellen waar jullie goede resultaten mee hebben behaald?

Tot slot, hebben jullie tips voor betrouwbare leveranciers in mijn regio NB ?Er zijn zoveel opties, en ik waardeer jullie inzichten voordat ik deze duurzame stap zet.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
Dat hangt er van af.

Waar van af?

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wellicht even de tips voor het openen van een zonnepanelen topic lezen?

Te laat :)

Maar, zonder te weten hoeveel dakvlakken en schaduw je hebt, is het lastig om een degelijk advies te geven.

Over het algemeen is een string-omvormer goedkoper, maar minder bruikbaar bij >2 dakvlakken en/of schaduw.

Bij schaduw kunnen optimizers ook nog helpen (SolarEdge).
Micro-omvormers is ook een kei mooi systeem (Enphase), maar vaak duur.

Qua string-omvormers heb je bekende merken zoals:
Huawei (China)
SMA (Duitsland)
Goodwe (China)
SolarEdge (Israël)
Sungrow (China)
Solis (China)
Growatt (China)
Kostal (Duitsland)
Fronius (Oostenrijk)

Bron: https://zonnepanelenenergie.be/omvormer

Het is overigens ook niet lastig om te zoeken naar 'bekende leveranciers van zonnepanelen', of kijk welke garanties je krijgt / wat leverbaar is bij bekende webshops.

Ook ligt Eindhoven bijvoorbeeld een stuk de andere kant op als Breda.

[ Voor 93% gewijzigd door Accretion op 05-12-2023 23:12 ]

• cyberbot
Sinds kort ben ik verhuisd. In mijn vorige huis had ik SolarEdge en was er zeer tevreden over. Ik ben van mening dat, wanneer ik iets koop, het een Europees product moet zijn. Ik ga nog onderzoek doen naar Europese producten die eerder zijn genoemd. Op de markt zie ik veel panelen met vermogens van 325/415/480/510 WP. In mijn nieuwe huis kan ik 40 tot 44 panelen kwijt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Qua panelen wordt het lastig om om china heen te gaan. Overigens, de omvormers ook.

De rest van je vragen kunnen we pas met goed fatsoen beantwoorden als we meer info hebben:

Wise enough to play the fool

• Wilke
REC produceert blijkbaar in Singapore. Verre van EU maar tenminste geen China.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Wilke schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:09:
REC produceert blijkbaar in Singapore. Verre van EU maar tenminste geen China.
Inderdaad, geen China. Tevens kun je kijken naar bijvoorbeeld Solarwatt, Meyer-Burger of Sunpower (ook productie in Singapore)

• RobertV70
teacher schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:19:
Qua panelen wordt het lastig om om china heen te gaan. Overigens, de omvormers ook.

De rest van je vragen kunnen we pas met goed fatsoen beantwoorden als we meer info hebben:
Het kan prima, als je jezelf maar even inleest. Fronius is volledig Europees, Enphase is Amerikaans net als APS, dus even lezen en ts komt er vanzelf uit.

• cyberbot
Zojuist rondgebeld en ik kwam tot de conclusie dat een micro-omvormer momenteel de beste keuze is. Het is ongeveer 15% duurder dan een normale omvormer, maar het rendement is beter.
Iemand met ervaring in de micro-omvormer?

• Wilke
RobertV70 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:59:
Het kan prima, als je jezelf maar even inleest. Fronius is volledig Europees, Enphase is Amerikaans net als APS, dus even lezen en ts komt er vanzelf uit.
Ja, en REC is ook Noors, maar ze produceren daar niet.

Enphase tegenwoordig wel: https://enphase.com/manufacturing maar volgens een random panelen-boer uit de USA die er iets over heeft opgeschreven laten ze ook veel gewoon in China maken: https://www.renvu.com/Whe...ro-Inverters-Manufactured (ik heb dit niet verder nagetrokken).

• RobertV70
Wilke schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:12:
[...]

Ja, en REC is ook Noors, maar ze produceren daar niet.

Enphase tegenwoordig wel: https://enphase.com/manufacturing maar volgens een random panelen-boer uit de USA die er iets over heeft opgeschreven laten ze ook veel gewoon in China maken: https://www.renvu.com/Whe...ro-Inverters-Manufactured (ik heb dit niet verder nagetrokken).
Nee klopt, ze produceren dus in Singapore, daar zijn ze gelukkig duidelijk over, anders da bijvoorbeeld AEG. Die willen het woord "China", of "productie faciliteit" niet benoemen op hun datablad, lekker transparant.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
cyberbot schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:29:
Zojuist rondgebeld en ik kwam tot de conclusie dat een micro-omvormer momenteel de beste keuze is. Het is ongeveer 15% duurder dan een normale omvormer, maar het rendement is beter.
Iemand met ervaring in de micro-omvormer?
15% meerkosten? Voor welke micro's kies je dan? APSystems?
En is die 15% gerekend over de prijs van een omvormer of je totale investering? Als de 15% gerekend is t.o.v. de omvormer en ze rekenen met een redelijke prijs van de omvormer dan had ik het ook wel gedaan. Maar ik denk dat het 15% over de totale investering is, en dan zou ik echt niet voor micro's kiezen.

Hoeveel % is het rendement beter? Want het rendement stijgt echt niet met 15% (behalve dan het rendement van de installateur).

30 zonnepanelen = max 3k aan kosten = ±12.000 Wp
30x enphase = zo'n 3,5k
15x APSystems = zo'n 2,7k
1 omvormer 3 fasen = 2,1k (SMA 10kW)
1 omvormer 3 fasen niet EU = 1,1k (GoodWe 10kW)

Zelfs als je ongeveer de goedkoopste micro's vergelijkt met de duurste string omvormer kan je m.i. beter 6 panelen extra neerleggen dan voor de micro's gaan. 6 panelen extra = 20%, en die micro's gaan je - tenzij je echt heel veel verschillende harde schaduw hebt - nog geen 5% voordeel geven.

Kosten voor bevestiging van de panelen en installatie laat ik buiten beschouwing, is sterk afhankelijk van je dak.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:18
cyberbot schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:12:
Ik ben van mening dat, wanneer ik iets koop, het een Europees product moet zijn
De markt is dat niet van mening. Succes.

Web Enrichment

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@cyberbot dit topic gaat op slot, gezien het gebrek aan informatie. Open vooral een nieuw topic en beantwoord daarin de vragen die je hier kan vinden:

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.