Voorbereid zijn op stroomstoringen (thuisaccu+aggregaat)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukehj2
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-10-2024
Voorbereid zijn op stroomstoringen. Hoe?

Ik heb de afgelopen dagen al best veel gelezen op het forum, maar ben mijn situatie nog niet tegengekomen. Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht. In dat geval: excuses!

Wat ik wil bereiken:
Hoofddoel:
- de impact van eventuele stroomstoringen (kortdurend of langdurend) op mijn huis zo veel mogelijk beperken (ik maak me zorgen over de continuïteit van de stroomvoorziening op de wat langere termijn).
Subdoel:
- eigenverbruik van opwek zonnepanelen verhogen (in anticipatie op afbouwen van salderingsregeling).

Situatie: super energiezuinig nieuwbouwhuis met water/water warmtepomp. Opwek PV is zo'n 6000kWh per jaar. Netto verbruik vanaf het grid was in de afgelopen 12 maanden 500 kWh. Bruto veel meer; eigenverbruik van PV is nu zo'n 30%. Ik heb geen elektrische auto.

Bij stroomuitval ben ik bereid om handmatig over te schakelen en grote verbruikers uit te laten (inductiekookplaat, oven). Wel moet de 3-fase warmtepomp blijven draaien (400V; max 7.2A).

In de periode half maart - half oktober produceer ik genoeg energie om zelfvoorzienend te zijn. Een AC-gekoppelde thuisaccu zou ervoor moeten zorgen dat ik in die periode geen energie van het grid hoef te halen. Ik vermoed dat ik daarvoor genoeg heb aan een 10kWh-accu. Het idee is dan dat de thuisaccu het hele huis van stroom kan voorzien. Uiteraard gaan we wel opletten dat we niet te veel vermogen gaan trekken. De warmtepomp hoeft in deze periode niet veel te doen. 1x per dag tapwater verwarmen en de vloer een beetje koelen.

In de andere helft van het jaar heb ik niet veel aan de eigen opwek, maar wat ik opwek, wil ik in beginsel allemaal zelf gaan gebruiken. Om bij een langdurige stroomstoring voorbereid te zijn dacht ik eraan om een benzineaggregaat aan te schaffen, die ik 's morgens een paar uur aanzet om de thuisaccu mee te laden en 's avonds weer een paar uur. Eventueel tussendoor ook als er veel vermogen nodig is.

Tja, tot hier ging het denkproces. Ik ben wat aan het opriënteren op aggregaten, thuisaccu's e.d., maar weet eigenlijk nog niet of het hele idee eigenlijk wel gaat werken. En eerlijk gezegd verzuip ik nogal in wat er beschikbaar is.

Kan iemand mij uitleggen of bovenstaande een beetje een zinnig idee is, gegeven mijn doelstelling? En heeft iemand tips naar welke merken omvormers, accu en aggregaat ik zou moeten kijken?

En verder:
- Zou een omvormer van de thuisaccu wel kunnen omgaan met laden door een (3-fasen) generator?
- Zijn er off-the-shelf oplossingen die ervoor zorgen dat de thuisaccu alleen laadt als de PV-panelen voldoende energie leveren en juist ontlaadt als de PV-panelen niet genoeg leveren? Of wordt zo'n regeling sowieso zelfbouw?
Een heel verhaal; hoop dat ik niet iedereen heb afgeschrikt. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:00
De betrouwbaarheid van het nederlandse elektriciteitsnet is 99,99 %
En als er al een storing in de wijk is dan is deze meestal na een paar uur al weer voorbij.
Bij calamiteiten (waarbij bijvoorbeeld een hele stad zonder stroom komt te zitten) dan heb je sowieso na 8 uur enkele problemen; mobiele telefonie valt uit na ongeveer 4 uur net zoals TV en internet. Winkels sluiten omdat er niet gepind kan worden, treinen, taxi's, metro's en vliegtuigen vallen stil.
Zo'n thuisaccu is nooit groot genoeg om voor lange duur (langer dan een paar dagen) je huis van stroom te voorzien. En met een aggregaat heb je het probleem dat de brandstof op raakt, bij grootschalige stroomuitval zit het tankstation ook dicht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
@Yaksa is nog optimistisch. Ik zat met storm Desmond in het gebied dat zonder stroom kwam te staan omdat het verdeel station waar een kwart miljoen mensen aan hingen blank stond.
Mobiele telefonie lag er vrijwel direct uit. Alles wat over bleef zodanig overbelast dat sms het niet eens deed.

Als je daarvoor wil gaan preppen moet je denken aan vreten, drinkwater, noodverwarming en een goede zaklamp. Tankje euro 95 en een primus kom je veel verder mee dan een aggregaat.

Winkels sluiten niet omdat de pin het niet doet. Die sluiten omdat verlichting, koeling alles het niet doet. Er waren 2 supermarkten open. De ene met aggregaat in de kelder, de andere met zeer, zeer strikt contract om er binnen uren een geleverd te krijgen.
Tankstations voor je aggregaat: shake it.

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald op 05-12-2023 17:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
Voorbereid op stroomstoringen zijn:

blikjes eten in de voorraadkast, flesjes met water en een paar tankjes campinggas.

Al het andere dat je noemt is hobby en verspilling van grondstoffen/materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:30
@boukehj2
In Nederland is het stroomnetwerk enorm betrouwbaar. Enige wat echt nuttig is, is om een UPS te gebruiken voor je PC zodat deze te tijd krijgt om netjes af te sluiten. Eventueel kan je hiermee ook je internet nog even in de lucht houden.
Verder zijn alle andere opties meer voor de leuk, dan het rationeel uitlegbaar is.
In Amerika gebeurd het regelmatig dat langdurig de stroom uitvalt door natuurrampen of door slechte infrastructuur. Hier in Europa is dat zeker niet het geval.

Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een elektrische auto die terug kan leveren. Er zijn al een aantal modellen die dit standaard al kunnen en dit zal richting de toekomst alleen maar meer worden.
Met een volle accu kan je een gemiddeld huis een aantal dagen draaiend houden. Daarnaast kan je met je zonnepanelen goedkoop hem opladen. Helemaal als je die 6000 KwH opwek verhoogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boukehj2
Bedankt voor de reacties. Ik ga op verder op zoek naar oplossingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:09
boukehj2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:38:
Oplossingen voor welk probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
Om voorbereid te zijn op langdurige stroomstoringen zet je een accu neer, een aggregaat en een jerrycan brandstof welke je elk jaar ververst.
Daarna pas je je meterkast aan dat bij onderbreking van het net je huis automatisch ontkoppelt en dan start het aggregaat.
Als je de meterkast niet ontkoppelt ben je moedwillig bezig om mensen die aan het net werken te vermoorden.
Dit moet automatisch omdat je het kan vergeten en dan heb je voor je het weet een paar gefrituurde monteurs.

Nawoord: totaal nutteloos in nederland, als hier de stroom langere tijd uitvalt heb je grotere problemen. Je kan beter flessen water kopen en noodrantsoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Victron heeft heel leuk spul voor wat je wilt: zie www.stroomwinkel.nl. Er is hier op het forum ook een Tweaker die dat in z'n huis heeft. Had 'm geloof ik wel ruim 25000 euro gekost. En hij gaf zelf ook aan dat hij het meer had gedaan omdat 't kon, als dat het noodzakelijk is.

De keren dat ik de laatste jaren stroomuitval heb gehad (2 keer), was het steeds een lokale storing waardoor hooguit een 30 huizen getroffen waren. Beide keren kwam dat doordat een paar incompetente glasvezelleggers de kabels beschadigd hadden. En beide keren was Liander er binnen een half uur, en was het binnen anderhalf uur hersteld.

Die tweede keer was wel vervelend, dat was net rond etenstijd. Maar de snackbar en de Chinees 2 straten verderop daar ging alles gewoon door. Ik kwam daar opeens al mijn buren tegen :D

Maar goed, als je een hele dure hobby wilt, prima, maar het is in Nederland niet nodig.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-06 21:04
boukehj2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:38:
Ik heb dit dus wel in mijn huis voorzien. zo'n 8 maanden van het jaar kan ik inmiddels volledig off-grid zijn met zonnepanelen. accu's en een Deye hybride inverter.
Mocht het ooit zo zijn dat het grid zou uitvallen, dan blijft mijn huis volledig voorzien van energie.
In de winter wanneer er veel minder zonuren zijn koop ik wel energie in van het grid, maar zelfs in de wintermaanden en geen zonneschijn kan ik in geval van nood en het afschakelen van de lucht/lucht warmtepompen alleen op de accu en de houtkachel toch voor zo'n 3 dagen in energie voorzien.

Na mate dat onze maatschappij steeds meer elektrificeert, wordt onze afhankelijkheid steeds groter van de elektriciteitsvoorziening. Nadenken over zelfredzaamheid is zeer zeker geen onzin en een vorm van energiezekerheid garanderen is zelfs heel slim als we kijken naar de huidige energietransitie en alle netcongestie problemen die er zijn. De voorspelling van de netbeheerders is dat de betrouwbaarheid van het zo goede Nederlands elektriciteitsnet van 99,9% zal afnemen naar 85% de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:30
Lijkt mij prima wat je zelf hebt bedacht. Hoelang is de stroomstoring in jouw gedachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 19:06
Compuadb schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:02:
[...]
Na mate dat onze maatschappij steeds meer elektrificeert, wordt onze afhankelijkheid steeds groter van de elektriciteitsvoorziening. Nadenken over zelfredzaamheid is zeer zeker geen onzin en een vorm van energiezekerheid garanderen is zelfs heel slim als we kijken naar de huidige energietransitie en alle netcongestie problemen die er zijn. De voorspelling van de netbeheerders is dat de betrouwbaarheid van het zo goede Nederlands elektriciteitsnet van 99,9% zal afnemen naar 85% de komende jaren.
Des te meer reden om een thuisaccu aan te schaffen om te voorkomen dat we aan die 85% komen.

Maar een normale thuisaccu werkt ook niet als de stroom uitvalt, daar heb je weer aparte systemen voor nodig.

Maar een benzineaggregraat twee keer per dag laten draaien voor het geval dat mogelijk de stroom uitvalt vind ik dan weer je reinste onzin. Je zegt dat je in een goed geïsoleerd huis woont, dat blijft wel een dagje warm en anders pak je wat extra dekens op dag 2. Voor koken schaf je voor een paar tientjes een campingsetje aan, en wat kaarsen voor verlichting. Misschien een UPS voor je belangrijkste apparaten: UPS + zuinige laptop kan je vast wel een dag of 3~4 mee doen.

Verder wil je nog je eigenverbruik vergroten zeg je, dit is gewoon een kwestie van zoveel mogelijk verbruiken als de zon schijnt. Wassen, drogen, koken, accu's van e-bike/spullen opladen etc. kan allemaal overdag. Een thuisaccu helpt hierbij ook natuurlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Harry Nak schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:34:
Lijkt mij prima wat je zelf hebt bedacht. Hoelang is de stroomstoring in jouw gedachten?
We hebben in Nederland de laatste pak 'm beet 25 jaar maar twee keer een echt grote stroomstoring was (Haaksbergen in 2006, daar waren door ijzel aan de draden een paar hoogspanningsmasten doorgezakt en Bommelerwaard in 2007, daar had defensie een hoogspanningslijn gemold door er met een helikopter dwars door te vliegen).

In beide gevallen geldt dat deze stroomstoringen alleen maar op konden treden door misplaatste zuinigheid van de netbeheerders. Omdat zowel de Achterhoek als de Bommelerwaard toch maar onrendabele gebieden zijn, waren de hoogspanningsstations maar via een route aangesloten. Ja, en als die dan stuk is, dan zit je zonder. Tegenwoordig zijn allebei die stations via een tweede verbinding (ondergronds) met een derde station verbonden in een ring, en kan zoiets niet meer gebeuren (Ja, echt waar, 2 jaar geleden is defensie weer met een helikopter op dezelfde plek er tegenaan gevlogen :D )

Over die stroomstoring in de Bommelerwaard staat hier nog een uitgebreid rapport: https://crisislab.nl/word...storing_bommelerwaard.pdf . Als je dat doorleest, dan zie je ook dat de afhandeling, mja, beter had gekund. De netbeheerder bleef steeds maar roepen dat de storing over een paar uur opgelost was, binnen de kortste keren waren er 54 aggregaten waar de netbeheerder moeilijk over deed over het aansluiten, en binnen no time boden de collega-netbeheerders en commerciele partijen ook hun aggregaten en hun hulp aan. Maar dat was niet nodig, want die storing zou toch over een paar uur opgelost zijn. En op politiek niveau wilde niemand er z'n vingers aan branden welke wijken wel of geen aggregaat zouden krijgen. 15% van de mensen hadden al binnen een uur of 20 weer stroom, en dat had makkelijk het dubbele kunnen zijn...

(zo'n aggregaat plaatsen is niet zo moeilijk. Hier was laatst brand in een transformatorhuisje, en anderhalf uur later stond er al een aggregaat voor de deur en had iedereen weer stroom.)

Dan heb je nog de kans op een totale blackout door verschil in vraag en aanbod. In Belgie dreigde die situatie in 2018 en 2019 (want de kerncentrales waren allemaal kapot of in storing, en ze hebben wel 2 verbindingen naar Nederland, maar daar was bij één verbinding de transformator kapot, en 2 verbindingen naar Frankrijk maar daar lag er één van uit door een brand, het tekort importeren was ook geen optie).

Er is toen een afschakelplan gemaakt (Wikipedia: Afschakelplan (elektriciteit), waarbij ze Belgie tijdens de piekuren tussen 17 en 20 uur gecontroleerd in 8 zones af konden sluiten, juist om te voorkomen dat alles op zwart gaat en ze het hele Europese net er in meetrekken. Uiteindelijk hebben ze het niet in hoeven te zetten omdat er die winter genoeg wind was.

Dat soort plannen hebben ze in Nederland ook, maar ons hoogspanningsnet is er minder gevoelig voor. We hebben zo'n 6 gigawatt aan interconnectie met Duitsland, zo'n 3,5 gigawatt met Belgie en dan nog 1,5 gigawatt aan zeekabels naar Engeland, Noorwegen en Denemarken. Wij kunnen onze overschotten dus makkelijker kwijt en onze tekorten makkelijker importeren, Oh, en dan is Tennet nu ook nog bezig met een extra ondergrondse HVDC kabel van de Maasvlakte naar het Ruhrgebied, zodat we een overschot aan wind meteen aan de industrie daar kwijt kunnen. De kans dat het Nederlandse net instabiel wordt, is kleiner als in Belgie.

Netuitbreiding is trouwens ook geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen. Hier in de gemeente moet er een hoogspanningsstation bij komen, onder andere omdat het net hier vol zit, en een uitbreidingsplan van 2500 woningen niet door kan gaan. Maar ze zijn nou al 2,5 jaar bezig met bewonersavonden. Niemand wil zo'n ding in de buurt hebben (en daardoor kunnen er hier in de regio in totaal zo'n 6000 woningen waar concrete plannen voor zijn, niet doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boukehj2
Bedankt voor de meer inhoudelijke reacties!

Eerst even: ik snap dat de aandacht uitgaat naar mijn aanname over het risico op stroomstoringen. Ik hoop dat de betrouwbaarheid van het NL elektriciteitsnet zo fantastisch blijft, maar ik vrees van niet. Ik hoor netbeheerders (m.n. Duitse) de noodklok luiden over verwachte netcongestie ihkv de energietransitie. En ik zie politieke risico's: een groot deel van de elektriciteitsinfrastructuur ligt open en bloot (kabels op de zeebodem, maar ook de online beveiliging is mogelijk niet op orde).
En ja, er zit zeker een stukje hobby bij. Dit wíl ik gewoon maken. :)

De gedachte is dat de noodoplossing ook blijft functioneren bij langdurige stroomuitval; vandaar het idee om - in geval van een langdurige stroomuitval in de winter - de thuisaccu te kunnen laden met een benzineaggregaat. En ja, dan verplaatst het probleem zich naar de levering van benzine. Maar daar heb ik geen vragen over. ;)

Ik ga eens verder puzzelen op de materialen.
- Pylontech accu's lijken wel behoorlijk gunstig geprijsd;
- een driefasen AC-gekoppelde omvormer weet ik nog niet (3 Victrons multiplus? Klinkt Lijkt me complex om goed in te stellen en best prijzig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:19
(...) De voorspelling van de netbeheerders is dat de betrouwbaarheid van het zo goede Nederlands elektriciteitsnet van 99,9% zal afnemen naar 85% de komende jaren.
Bron?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:33

Snow_King

Konijn is stoer!

Om serieus op je vraag in te gaan:

Neem een tweestanden schakelaar in je meterkast. Hier kan je dan wisselen tussen netspanning en een andere invoer. Die 'andere invoer' kan dan je aggregaat zijn.

Iets als dit: https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-63a-him406/

Je kan dan een 3-fase invoer in je meterkast plaatsen waar je elke willekeurige bron op kan zetten:

- Aggregaat
- Een EV die kan terugleveren
- Een fiets rad met muizen

Je kan dan dus altijd nog een accu plaatsen, maar die omvormer wil vaak ook netspanning zien om zich te synchroniseren.

Met deze schakelaar heb je een simpele oplossing die relatief weinig kost. Je hebt alleen wel even uitval bij het omschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
boukehj2 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:14:
Bedankt voor de meer inhoudelijke reacties!

Eerst even: ik snap dat de aandacht uitgaat naar mijn aanname over het risico op stroomstoringen. Ik hoop dat de betrouwbaarheid van het NL elektriciteitsnet zo fantastisch blijft, maar ik vrees van niet. Ik hoor netbeheerders (m.n. Duitse) de noodklok luiden over verwachte netcongestie ihkv de energietransitie.
In Duitsland waren de netbeheerders inderdaad geprivatiseerd. Het noordelijke deel was zelfs in handen van Tennet (en dat is toch echt een Nederlands staatsbedrijf).

Die commerciele partijen die wilden inderdaad het liefst zo min mogelijk geld uitgeven. Tennet is een paar keer op de vingers getikt omdat ze totaal niet wilden investeren in platforms met aansluitingen voor windmolens op zee. En er is in Duitsland een enorm tekort aan transportcapaciteit van noord naar zuid, maar daar hadden ze alle 3 geen zin in om te investeren (en dat is op zich ook een bedreiging voor het Nederlandse, Belgische en Franse stroomnet, want dan krijgen wij die belasting op ons net).

In Duitsland zijn ze weer verstandig geworden, en hebben ze dit jaar alle netbeheerders weer genationaliseerd. Tennet heeft een enorme zak met geld meegekregen, en daar kunnen ze mooi het Nederlandse net weer mee verzwaren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Als je daadwerkelijk meerdere dagen zonder stroom zou komen te zitten, dan is denk ik de enige realistische manier om je huis warm te houden: een houtkachel met een flinke voorraad hout.

Een aggregaat is leuk. Maar dat moet dat wel een beetje een serieus ding wezen als je daar een warmtepomp op wilt laten draaien. Niet 1tje die je bij de gamma haalt. Het ding moet capaciteit hebben, maar vooral ook betrouwbaar zijn. Dus elk jaar onderhoud en een paar uur proefdraaien.

En als je midden in de nieuwbouw zit, dan gaan je buren klagen denk ik als je dat ding de hele dag in de achtertuin laar horren...

Euhm... \n ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Nickname55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:07:
En als je midden in de nieuwbouw zit, dan gaan je buren klagen denk ik als je dat ding de hele dag in de achtertuin laar horren...
Uit dat rapport over de evaluatie van een stroomstoring dat ik eerder vandaag postte:
“Eigenlijk heb ik niet zo’n last van de stroomstoring. Waar ik me aan erger is vooral die
herrie van het aggregaat van de buurman in de tuin.”

Een burger naar aanleiding van de publieksenquête
:+
(pagina 70)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zelf heb ik vertrouwen in ons netwerk maar het is ook weer niet vlekkeloos.
Zo zijn er bij mij dit jaar voor zover ik weet 3x een storing geweest waarvan er eentje 5 uur was.

Zelf heb ik wel in de koelkast en in de vriezerlades ijspacks neergelegd hele bodem is bedekt.
Dit puur en alleen om me voedsel te beschermen en ik zeker wil zijn dat het koel blijft voor als er een stroomsroring is.
Verder heb ik een aantal powerbanks altijd opgeladen voor de telefoon en oplaadbare batterijen voor de zaklamp.
Dit kost paar tientjes en dekt het meeste wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 17:47

BCC

Gas aggregaat met 2 gastanks. Gas gaat ook niet over de datum zoals dat bij benzine wel het geval kan zijn.
Voeding switchen in de meterkast leek mij niet zinnig - ik rol het verlengsnoer wel uit als het nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 06-12-2023 15:36 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 10:45
De koel/diepvries combinatie kan wel 24h zonder stroom.

Met een degelijke zaklamp, blikvoer/water en een campinggasstel hou je het wel een behoorlijke tijd uit, alle andere zaken zijn hobby en niet noodzakelijk.

offgrid gaan om je huis te voorzien is duur gelach en in Nederland totaal niet aan orde.

Je hebt ook zonnepanelen omvormers waarbij je 1 poort off-grid kan gebruiken voor bijvoorbeeld smartphone/laptops etc op te laden.
(ik zou het wel overleven hoor als de stroom x dagen weg is).

(dekbed op de bank wil ook wel bij kou ipv de warmtepomp heledag laten ronken).

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2023 15:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Ik snap de behoefte best, maar los van de stroomuitval zelf is denk ik maatschappelijke ontwrichting een groter probleem als je een week (?) zonder stroom zit. Dus ook: geen bereikbaarheid van hulpdiensten, om maar wat te noemen. Dan bereid je je het beste voor door te zorgen voor voedsel, water, warmte, medicijnen en ook basic EHBO-skills. Zorg ervoor dat je de deur niet uit hoeft.

Lang leve de kelders... koel, droog, donker. Prima als de koelkast het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Je verveelt je eigen ook te pletter als je een week geen stroom zou hebben en je zou de hele week thuis zijn...

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik denk dat je voor een dergelijk aggregaat vergunningplichtig bent. als je in een woonwijk zit denk ik niet dat die vergunning er gaat komen, en anders gaan de buren wel steigeren en kan je leven daar wel eens heel ingewikkeld worden.
bij een bedrijf waar ik heb gewerkt - op een bedrijven terrein - hebben we ten tijde van de milleniumwissel een blijvend aggregaat geplaatst, en op de nacht van 31 december 1999 een tankwagen met 25.000 liter diesel voor de deur. je wil niet weten wat dat voor gezeik is geweest voordat de gemeente akkoord was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 21:29
Denk je er ook aan dit te oefenen? Je kan dit wel bouwen maar het is niks waard zonder een procedure en die uit te voeren. Anders ga je als het puntje bij het paaltje komt geen aggregaat en geen stroom hebben. Ook brandstof heeft een beperkte houdbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Gramser schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:49:
Ik snap de behoefte best, maar los van de stroomuitval zelf is denk ik maatschappelijke ontwrichting een groter probleem als je een week (?) zonder stroom zit. Dus ook: geen bereikbaarheid van hulpdiensten, om maar wat te noemen. Dan bereid je je het beste voor door te zorgen voor voedsel, water, warmte, medicijnen en ook basic EHBO-skills. Zorg ervoor dat je de deur niet uit hoeft.

Lang leve de kelders... koel, droog, donker. Prima als de koelkast het niet doet.
We zullen alleen geen week zonder stroom zitten. Als we een Europese blackout hebben, dan is de regel dat elk land zich van andere landen loskoppelt en zelf een blackstart uit voert. We hebben in Nederland 3 van die blackstart-voorzieningen. En die moeten contractueel binnen 4 uur actief zijn. Daarna gaan we netdeel voor netdeel weer inschakelen en centrales zonder blackstart-voorziening bijschakelen. En als we daarmee klaar zijn, dan gaan we wel weer kijken hoe we ons stroomnet weer met Belgie en Duitsland synchroniseren.
Nickname55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:13:
Je verveelt je eigen ook te pletter als je een week geen stroom zou hebben en je zou de hele week thuis zijn...
Ligt er maar net aan met wie ik thuis ben :D (Ja, geboortegolven zijn ook een gevolg van stroomuitval :D )
PetervdM schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:58:
ik denk dat je voor een dergelijk aggregaat vergunningplichtig bent. als je in een woonwijk zit denk ik niet dat die vergunning er gaat komen, en anders gaan de buren wel steigeren en kan je leven daar wel eens heel ingewikkeld worden.
bij een bedrijf waar ik heb gewerkt - op een bedrijven terrein - hebben we ten tijde van de milleniumwissel een blijvend aggregaat geplaatst, en op de nacht van 31 december 1999 een tankwagen met 25.000 liter diesel voor de deur. je wil niet weten wat dat voor gezeik is geweest voordat de gemeente akkoord was.
Ik denk dat ze op een bedrijventerrein vooral moeilijk hebben gedaan over de dieseltank, daar gelden soepelere geluidsregels. In een woonwijk valt dit gewoon onder geluidsoverlast. Net zoals dat je de muziek te hard hebt staan, als ze je de derde keer moeten komen waarschuwen ben je je installatie kwijt. (mooi, dan hebben de hulpdiensten er weer een aggregaat bij :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mr_evil08 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:41:
De koel/diepvries combinatie kan wel 24h zonder stroom.
48 uur voordat de vriezer echt tegen ontdooien aan zat. Yup… daadwerkelijke ervaring ( zie boven)

Kun je mooi je vreten uit halen voor op je primus

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ronald schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:36:
[...]

48 uur voordat de vriezer echt tegen ontdooien aan zat. Yup… daadwerkelijke ervaring ( zie boven)

Kun je mooi je vreten uit halen voor op je primus
Je moet hem ook dicht laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
mr_evil08 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:50:
[...]

Je moet hem ook dicht laten.
Dat ligt er maar net aan of je koelkast relatief vol of relatief leeg is. In een lege koelkast of vriezer zit vooral koude lucht. Koude lucht zakt omlaag, en zodra je de deur opent stroomt die er onderaan uit. In een volle vriezer of koelkast zit er maar weinig koude lucht, en zit de meeste kou in de massa van de produkten die er in liggen. Dan is je koudeverlies per deuropening dus veel minder.

Om je optimaal voor te bereiden op stroomuitval kun je dus beter 2 kratjes bier halen, en die allemaal in de koelkast leggen. Als je partner vraagt waar je mee bezig bent... Oh ik ben me voor aan het bereiden op stroomuitval :+

Nou weer even serieus. Afgelopen zondag besloot de kerncentrale in Borssele rond 15.00 uur een noodstop te maken. Zonder aankondiging en in 1 klap viel er 485 megawatt weg van het Nederlandse elektriciteitsnet. Dat was op dat moment circa 6 % van de Nederlandse opwek van wat er toen gebruikt werd in Nederland. Heeft iemand het gemerkt ? Nee denk ik...

Als ik dit omreken naar "de groene bedreiging voor ons stroomnet": Dat komt overeen met 150000 huizen met zonnepanelen die opeens van 100% naar 0 gaan. Of 50000 warmtepompen die collectief besluiten om op éxact hetzelfde moment aanspringen met de bijverwarming aan. Of 50000 electrische autorijders die precies op hetzelfde moment de laadsessie starten. Oke, er werd daarna wel wat noodvermogen afgenomen, maar niemand heeft het gemerkt.

In de nacht er na besloot de laatste eenheid die niet inactief of in onderhoud was van de kolencentrale van de Eemshaven hetzelfde te doen. Die is ongeveer 750 megawatt. 225000 huizen met zonnepanelen dus, 75000 warmtepompen of 75000 laadsessies. Heeft ook niemand gemerkt, en was zo weer opgelost.

Dit soort fluctuaties gebeurt dagelijks. En ze zijn altijd zo weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
Ramon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:49:
[...]
Des te meer reden om een thuisaccu aan te schaffen om te voorkomen dat we aan die 85% komen.

Maar een normale thuisaccu werkt ook niet als de stroom uitvalt, daar heb je weer aparte systemen voor nodig.

Maar een benzineaggregraat twee keer per dag laten draaien voor het geval dat mogelijk de stroom uitvalt vind ik dan weer je reinste onzin. Je zegt dat je in een goed geïsoleerd huis woont, dat blijft wel een dagje warm en anders pak je wat extra dekens op dag 2. Voor koken schaf je voor een paar tientjes een campingsetje aan, en wat kaarsen voor verlichting. Misschien een UPS voor je belangrijkste apparaten: UPS + zuinige laptop kan je vast wel een dag of 3~4 mee doen.

Verder wil je nog je eigenverbruik vergroten zeg je, dit is gewoon een kwestie van zoveel mogelijk verbruiken als de zon schijnt. Wassen, drogen, koken, accu's van e-bike/spullen opladen etc. kan allemaal overdag. Een thuisaccu helpt hierbij ook natuurlijk.
Beste Ramon,

Ik heb het nergens gehad over met een aggregaat draaien hoor...
Ik heb een huis van bouwjaar 1960 dat op zich wel goed geïsoleerd is, maar ook grotendeels vrijstaat en dan koelt het toch behoorlijk af hoor.
Ik heb dit systeem om meerdere redenen gebouwd:
- bezit een tropisch aquarium met dure vissen die ik bij stroomuitval wel in leven wil houden.
- ben ook bedrijfseigenaar waarbij ik veel zaken vanuit huis regel.
- wil zo min mogelijk energie behoeven terug te leveren en kan met deze installatie ook makkelijk anticiperen op wat onze onbetrouwbare overheid en energieleveranciers van plan zijn aangaande het salderen, teruglever boete en andere dingen die ze uit de hoge hoed gaan toveren. :*)
- heb een grote mate van autonomie gecreëerd met de installatie.
- wil zo lang als mogelijk een energierekening hebben die onder de nul euro op jaarbasis kost.
(puur omdat het mogelijk is hoor)

ps. energietechniek is mijn expertise, ik engineer dit soort systemen dagelijks en steeds meer consumenten en bedrijven willen hier ook op investeren met oog op toekomstige energiezekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 19:06
Compuadb schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:03:
[...]

Beste Ramon,

Ik heb het nergens gehad over met een aggregaat draaien hoor...
Ik heb een huis van bouwjaar 1960 dat op zich wel goed geïsoleerd is, maar ook grotendeels vrijstaat en dan koelt het toch behoorlijk af hoor.
Ik heb dit systeem om meerdere redenen gebouwd:
- bezit een tropisch aquarium met dure vissen die ik bij stroomuitval wel in leven wil houden.
- ben ook bedrijfseigenaar waarbij ik veel zaken vanuit huis regel.
- wil zo min mogelijk energie behoeven terug te leveren en kan met deze installatie ook makkelijk anticiperen op wat onze onbetrouwbare overheid en energieleveranciers van plan zijn aangaande het salderen, teruglever boete en andere dingen die ze uit de hoge hoed gaan toveren. :*)
- heb een grote mate van autonomie gecreëerd met de installatie.
- wil zo lang als mogelijk een energierekening hebben die onder de nul euro op jaarbasis kost.
(puur omdat het mogelijk is hoor)

ps. energietechniek is mijn expertise, ik engineer dit soort systemen dagelijks en steeds meer consumenten en bedrijven willen hier ook op investeren met oog op toekomstige energiezekerheid.
Sorry misverstand, alleen mijn eerste zin was in reactie op jou. De rest was in reactie op de TS.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Wat moet je met 25 kuub diesel? Dachten ze dat ze een maand geen stroom zouden hebben ofzo? 😄

Nu zijn er op industrieterreinen zat bedrijven die een aggregaat hebben. Want op sommige industrieterreinen hebben ze met regelmaat stroomstoring.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Nickname55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:44:
[...]

Wat moet je met 25 kuub diesel? Dachten ze dat ze een maand geen stroom zouden hebben ofzo? 😄

Nu zijn er op industrieterreinen zat bedrijven die een aggregaat hebben. Want op sommige industrieterreinen hebben ze met regelmaat stroomstoring.
We hebben hier in het dorp een nieuwe Aldi. Heeft maanden gedraaid op 2 200kva aggregaten en een dieseltank, omdat de stroomaansluiting geweigerd werd. En dan nog denken dat de Aldi goedkoop is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:47:
[...]

We hebben hier in het dorp een nieuwe Aldi. Heeft maanden gedraaid op 2 200kva aggregaten en een dieseltank, omdat de stroomaansluiting geweigerd werd. En dan nog denken dat de Aldi goedkoop is :D
2x200 kva? Is dat niet een beetje overdreven voor een supermarkt?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:30
@boukehj2
Ik zou een het kanaal van deze gast gaan bekijken: YouTube: DIY thuisbatterij deel 1
Hij legt helemaal uit hoe hij zijn huis met accu's kan laten draaien.
Als je dat goed aanpakt en veel zelf doet, kan het zelfs financieel nog enigszins uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Nickname55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:57:
[...]

2x200 kva? Is dat niet een beetje overdreven voor een supermarkt?
Veel koelingen, en ik denk ook overdreven voor een stukje failover. De grootste schadepost zit er in als de vriezer er mee stopt. Maar goed, dit wordt offtopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nickname55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:07:
Als je daadwerkelijk meerdere dagen zonder stroom zou komen te zitten, dan is denk ik de enige realistische manier om je huis warm te houden: een houtkachel met een flinke voorraad hout.
CV doet dat ook prima.
Er zijn uiteraard wel meer opties.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 06-12-2023 21:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Compuadb Ook gedacht om gewoon een UPS tussen je dierbare bezitting te zetten de aquarium ?
En een klein draagbaar diesel/gas generator mocht het toch knijpend worden?

Het is overgens een leuk project wat je wil, mist alleen zijn usecase.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Jep. Zeker. Maar dan moet je wel een beetje stroom hebben. Zonder stroom doet een gasgestookte CV ook niks meer 😄

[ Voor 7% gewijzigd door Nickname55 op 06-12-2023 21:15 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nickname55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:13:
[...]

Jep. Zeker. Maar dan moet je wel een beetje stroom hebben. Zonder stroom doet een gasgestookte CV ook niks meer 😄
:P
Ja, je kan er vast wel een powerbank aan solderen :D

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:50
Kwestie van risicoanalyse.

Als ik in het buitengebied zou wonen dan zou ik mij misschien iets meer zorgen maken dan dat ik nu in de stad woon.

Maar dan nog. Door extra spul in huis te halen om backupstroom te hebben verlaag je missen het al lage risico op stroomuitval. Maar aan de andere kant verhoog je weer risico's op brand door ongeval met een benzine- of gastank, kans op problemen, schade of ongevallen doordat je sleutelt aan de elektriciteit.

Het maakt ook nog een verschil of je stroomuitval hebt in de zomer of de winter vind ik. In de zomer heb je als mens al bij al weinig nodig.

Moest er nu echt in putje koude winter een stroomuitval zijn van meerdere dagen dan zullen er wel collectieve maatregelen getroffen worden door de overheid en hulpdiensten in de lokale sporthal of zo. Kan je daar water, soep en voedselpakket ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
YakuzA schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:11:
[...]
CV doet dat ook prima.
Er zijn uiteraard wel meer opties.
Een CV doet ook niks zonder stroom ? De automatische ontsteking werkt niet meer, de pomp ook niet... En daarbij woont @TS volgens mij gasloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-06 22:36
Iemand die hier wat dieper op in gaat, en het zelf heeft gebouwd is Andreas Spies: https://www.youtube.com/watch?v=pRcNB3XxsjA Die heeft wel aardig op een rij wat je met een realistisch budget en standaard spullen kunt doen.

Bij Fully Charged doet die kerel dat ook, maar dan met een Tesla systeem: https://www.youtube.com/watch?v=gP51JjnWvLo

Koken met inductie op een accu is niet zo spannend, op een kleine accu die één fase levert kun je een normale kookplaat wel aansluiten met beide fases op dezelfde groep. Je warmtepomp kan dit NIET!
https://youtu.be/zheQKmAT_a0?t=1228&feature=shared

Heb hier in NL ook wel een bedacht om het te doen. Kom dan eigenlijk uit op het waterpompje in de warmtepomp draaiende houden op vrieskou dagen zodat die leidingen buiten niet bevriezen van het monoblock. De warmtepomp zelf draaiende houden is denk ik niet heel realistisch op een accu. En genoeg stroom voor de lampen, glasvezel en tv. Verwarming interesseert me niet heel erg, duurt het echt lang ga je toch naar familie of vrienden met je kinderen. Het huis blijft wel een week acceptabel warm in vrieskou, of twee weken als het milder weer is. Warm water hebben we een boiler van 200 liter, meer dan genoeg om een paar dagen even ouderwets te doen met een washandje.

We hebben zo'n huawei omvormer, daar zou een accu aan kunnen. Met een backup box kun je dan de netverbinding afschakelen, en over op je eigen voorziening. Zou er zoals je al voorstelt een accu van 5 tot 10 kwh aan hangen, of beter nog: bij de volgende auto eentje nemen die kan terugleveren of minstens een stopcontact heeft in de auto.

Praktisch gezien hebben we nu backups in de vorm van onze mobieltjes, tablets, laptops, en een paar batterypacks die altijd wel opgeladen zijn. Zo hebben we wel een paar zaklampen liggen, een heel aantal CR123a cellen die het na jaren nog gewoon doen. Een ebike accu die heel simpel aan een omvormer kan en ons meerdere avonden van licht kan voorzien of om een mobieltje op te laden. Kolen en een paar gasflesjes waar we op kunnen koken mocht het echt niet anders kunnen.

Maar uiteindelijk is onze meer dan een dag geen stroom strategy: we stappen in de auto en gaan naar familie.

[ Voor 8% gewijzigd door barbarbar op 06-12-2023 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-06 20:31

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Kaarsjes aan, met fleece dekentje op de bank, een goed gesprek en een gezelschapsspel. Ik kijk er al naar uit :+

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Kaarsjes helpen niet veel voor de warmte... Behalve als je meteen 25 waxinelichtjes aansteekt. Dan denkt je vrouw opeens dat je romantisch geworden bent en kan het een hele hete avond worden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
[...]De voorspelling van de netbeheerders is dat de betrouwbaarheid van het zo goede Nederlands elektriciteitsnet van 99,9% zal afnemen naar 85% de komende jaren.
Waar haal jij die 85% vandaan? Dat is zo laag dat ik enorm sterk geneigd ben om daar niets van te geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Nickname55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:44:
[...]

we hadden laten uitrekenen dat het voldoende was voor 72 ~ 96 uur, maar dat zullen we nooit weten want er gebeurde niks met Y2K ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukehj2
Ik geloof niet dat iemand een blijvend aggregaat suggereert. En als ik, nadat de stroom er al een dag uitligt, besluit om overdag een paar uur een aggregaat aan te zetten, denk ik niet dat de gemeente daar een probleem van maakt. Misschien een jaloerse buur :D .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:19
Helaas reageert @Compuadb niet op de vraag van de bron van het zakken van de netwerkbetrouwbaarheid naar 85%
Natuurlijk heb ik Google er zelf op losgelaten, ik kan het tot nu toe niet vinden.

Ik vind het prima als mensen willen experimenteren met aggregaten, thuisbatterijen, etc. Iedereen zijn hobby. En hobby's mogen geld kosten. Zolang je er niemand mee tot last bent (geluidsoverlast van een aggregaat!) is er geen probleem.
Maar dan moet je het niet gaan ophangen aan horrorverhalen van stroomstoringen en verslechterende netwerk kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@boukehj2 Als je een benzine auto hebt, is een 1500W omvormer aan je accu en kabelhaspel voldoende om je vriezer elke 6-12 uur "bij te laden" 20x goedkoper dan wat hieronder staat. en voor de winter een alternatieve verwarmings bron is wellicht handig.

Hoe meer Watt je wilt gebruiken bij een gebeurtenis hoe hoger de kosten, maar als het zover is .. dan is alles in de wijde omtrek gehamsterd ..
Stroom uitval voor "langere" periode is erg generiek, 4 -8 uur is redelijk aanwezig alles langer dan dat is SHTF oftewel uniek (op dit moment) maar onredelijk/onmogelijk is het natuurlijk niet.

in de wintermaanden is een petroleum kachel wel prettig en gas bbq is wel handig om koffie/thee en eten te bereiden.
De nep (kerst) LED waxine lichtjes zijn wel handig door het huis heen als alternatieve verlichting. komen met plastic tab .. (op de plee zitten zonder verlichting is niet erg ideaal)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
KNed schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:39:
Helaas reageert @Compuadb niet op de vraag van de bron van het zakken van de netwerkbetrouwbaarheid naar 85%
Natuurlijk heb ik Google er zelf op losgelaten, ik kan het tot nu toe niet vinden.

Ik vind het prima als mensen willen experimenteren met aggregaten, thuisbatterijen, etc. Iedereen zijn hobby. En hobby's mogen geld kosten. Zolang je er niemand mee tot last bent (geluidsoverlast van een aggregaat!) is er geen probleem.
Maar dan moet je het niet gaan ophangen aan horrorverhalen van stroomstoringen en verslechterende netwerk kwaliteit.
Beste mede forum gebruikers Ik had die 85% misschien beter niet moeten noemen, dit is namelijk inside informatie die ik in gesprekken van mijn contacten bij de netbeheerders heb mogen ontvangen. De netbeheerders maken zich terecht grote zorgen om het betrouwbaar houden van het Nederlands elektriciteitsnet, alleen zoals dat met alle bestuurslagen vaak gaat zullen ze naar buiten toe (richting media en burgers) dit nooit zo verwoorden. (lees het voorkomen van onrust)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Ik heb dit dus wel in mijn huis voorzien. zo'n 8 maanden van het jaar kan ik inmiddels volledig off-grid zijn met zonnepanelen. accu's en een Deye hybride inverter.
Mocht het ooit zo zijn dat het grid zou uitvallen, dan blijft mijn huis volledig voorzien van energie.
In de winter wanneer er veel minder zonuren zijn koop ik wel energie in van het grid, maar zelfs in de wintermaanden en geen zonneschijn kan ik in geval van nood en het afschakelen van de lucht/lucht warmtepompen alleen op de accu en de houtkachel toch voor zo'n 3 dagen in energie voorzien.

Als het grid wegvalt stoppen de zonnepanelen ook, uit veiligheid.

85% is een dag in de week geen stroom, elke week.

Met een goed geïsoleerd huis zal dat zelfs nog wel meevallen en anders gewoon lekker hout kappen of gas stoken, zoals vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:00
Er zijn tegenwoordig toch ook omvormers in huis die zonder netspanning via een stopcontact op de omvormer zelf stroom kunnen leveren?
En er zijn omvormers die onafhankelijk van de netspanning ingezet kunnen worden voor het opladen van een (thuis)accu.

Natuurlijk levert dat in de winter niet genoeg op om een heel huis warm te houden met de warmtepomp. Maar wel voor de koelkast/vriezer, een beetje muziek en een lampje. Alleen als er sneeuw op de zonnepanelen ligt lukt ook dat niet meer. Maar als dat het geval is, dan maak ik mij er niet zo druk om dat de koelkast niet meer werkt. Want dan kan ik alle etenswaren gewoon in een krat in de schuur zetten zonder dat het bederft.

Zodra stroomstoringen langer dan 48 uur gaan duren is het "gewoon kunnen doordraaien van de elektriciteit in huis" sowieso niet je grootste probleem. Drinkwater en veiligheid (rellen/plunderingen) worden dan een groter issue. En ik vermoed zomaar dat wanneer jouw huis als enige in de straat/wijk lekker verlicht is je een mooi doelwit bent voor rellen/plunderingen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ruben121689
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01 17:14
Compuadb schreef op donderdag 7 december 2023 @ 05:34:
[...]

Beste mede forum gebruikers Ik had die 85% misschien beter niet moeten noemen, dit is namelijk inside informatie die ik in gesprekken van mijn contacten bij de netbeheerders heb mogen ontvangen. De netbeheerders maken zich terecht grote zorgen om het betrouwbaar houden van het Nederlands elektriciteitsnet, alleen zoals dat met alle bestuurslagen vaak gaat zullen ze naar buiten toe (richting media en burgers) dit nooit zo verwoorden. (lees het voorkomen van onrust)
Natuurlijk, en wat hebben ze hiermee dan bereikt door deze zeer betrouwbare inside informatie met jou te delen? Juist ja..

Ik ben zelf overigens erg lang werkzaam geweest voor een netbeheerder, en ja, men maakt zich terecht zorgen om netcongestie (in bepaalde regio’s) maar die 85% is lariekoek. Indien het netwerk in gevaar komt (lees calamiteiten) worden delen van het netwerk uitgeschakeld en schakelen omvormers van zonnepanelen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
https://www.hoogspanningsnet.com/

Netbeheerders maken zich altijd zorgen en het net is altijd 'vol', altijd al zo geweest sedert het begin van de elektriciteitsproductie 100 jaar geleden.
Tegelijk is netstabilteit hun core-business.

Bij tekorten zullen eerst bedrijven (tegen vergoeding) afgeschakeld worden, dan de buitengebieden en dan pas de stedelijke gebieden.

Maar binnenkort kunnen ze evengoed vragen aan de laadpaalbeheerders om het vermogen van al hun laadpalen tegelijk met de nodige procenten terug te schroeven. Daar heb je zelfs geen V2G voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je niet te druk maken en 'kleine' dingetjes doen is (voorlopig) nog voldoende.

Lampen op batterijen (of nog erger: oplaadbare accu) is leuk voor maximaal een paar uur, maar als de batterijen op zijn of de accu's leeg moeten ze toch weer bijgeladen worden (of je moet in de auto gaan zitten). Rond deze tijd gaat de zon ongeveer 16:30 onder, uit verveling ga je bij een stroomstoring vroeg naar bed (k wel in ieder geval, uiterlijk 20:00), is toch 3,5 uur dat je licht nodig hebt en 's ochtends ook een uur.
Ik heb wel een rondom stralend batterijlampje om mee te nemen naar het toilet. Maar bij een stroomstoring zit ik niet uren op het toilet.

Voldoende kaarsen en houders/kandelaars in huis. Ik moet nog een olielamp kopen van goede kwaliteit zodat ik die mee kan nemen door het huis als er niets meer is. Goede olielamp en 2 flessen olie gaat heel lang mee.
Wel heb ik een paar opgeladen powerbanks in de meterkast liggen om de telefoon en radio op te laden.

Een partij koelelementen om de vriezer 'vol' te houden, die kan je er weer uit halen als je de ruimte nodig hebt. Ik drink heel veel water en limonade uit de fles, er ligt altijd minimaal 5 liter in de koelkast.

Ik heb nog een paar schone bloempotten die ik op het fornuis kan zetten voor als de stroom uitvalt voor verwarming, heel fout en ongezond, ik weet het, als het gas niet meer werkt heb ik 3x 500W 'stekker' kacheltjes en een los inductieplaatje, en bij zowel geen gas en stroom meer kan ik nog het spiritusbrandertje van een oud fonduestel gebruiken om wat soep op te warmen.

Wel heb ik altijd flessen water in huis, 6x1,5l in de berging, en minimaal 3 flessen (en wat kleine flesjes) in de koelkast. Ik heb de afgelopen jaren vaker geen water gehad dan geen stroom, maar het is prettig als je je een beetje op kan frissen met een teiltje water, beetje opgewarmd in de waterkoker en een washandje :+ (en ja, ervaring mee, 2x gehad op dagen dat ik wilde douchen omdat ik echt stonk)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Compuadb schreef op donderdag 7 december 2023 @ 05:34:
[...]

85% is 54 dagen per jaar geen stroom, je informatie is pure kolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
Ivow85 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:10:
Er zijn tegenwoordig toch ook omvormers in huis die zonder netspanning via een stopcontact op de omvormer zelf stroom kunnen leveren?
En er zijn omvormers die onafhankelijk van de netspanning ingezet kunnen worden voor het opladen van een (thuis)accu.

Natuurlijk levert dat in de winter niet genoeg op om een heel huis warm te houden met de warmtepomp. Maar wel voor de koelkast/vriezer, een beetje muziek en een lampje. Alleen als er sneeuw op de zonnepanelen ligt lukt ook dat niet meer. Maar als dat het geval is, dan maak ik mij er niet zo druk om dat de koelkast niet meer werkt. Want dan kan ik alle etenswaren gewoon in een krat in de schuur zetten zonder dat het bederft.

Zodra stroomstoringen langer dan 48 uur gaan duren is het "gewoon kunnen doordraaien van de elektriciteit in huis" sowieso niet je grootste probleem. Drinkwater en veiligheid (rellen/plunderingen) worden dan een groter issue. En ik vermoed zomaar dat wanneer jouw huis als enige in de straat/wijk lekker verlicht is je een mooi doelwit bent voor rellen/plunderingen.
Hihi In dit geval heb ik daar ook rekening meer houden hoor. Heb een eigen waterput met omgekeerde osmose filters en met alle rolluiken naar benden ziet niemand dat ik gewoon elektriciteit heb..
Om geen aandacht te trekken werk ik dus bewust niet met een generator, maar met veel zonnepanelen en een forse accu. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik hoorde vandaag iemand die een 14kWh batterij in huis heeft en tegen de 50 panelen op zijn dak.

In de huidige tijd van het jaar staat die batterij gewoon leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
Ruben121689 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:33:
[...]

Natuurlijk, en wat hebben ze hiermee dan bereikt door deze zeer betrouwbare inside informatie met jou te delen? Juist ja..

Ik ben zelf overigens erg lang werkzaam geweest voor een netbeheerder, en ja, men maakt zich terecht zorgen om netcongestie (in bepaalde regio’s) maar die 85% is lariekoek. Indien het netwerk in gevaar komt (lees calamiteiten) worden delen van het netwerk uitgeschakeld en schakelen omvormers van zonnepanelen uit.
Als er dus bewust afgeschakeld wordt, zal er op die plaatsen dus de betrouwbaarheid van elektriciteitslevering sterk afnemen. Inverters van zonnepanelen (hybride inverters) hoeven helemaal niet uit te schakelen, het ligt er maar net aan welke solarinverters er toegepast worden.
Mijn volledige huis draait gewoon door als het net uitvalt en dat ook nog eens volautomatisch, geen moeilijke installatie maar gewoon de juiste componenten toepassen en verstand van zaken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
Wozmro schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:51:
Ik hoorde vandaag iemand die een 14kWh batterij in huis heeft en tegen de 50 panelen op zijn dak.

In de huidige tijd van het jaar staat die batterij gewoon leeg.
Als die accu leeg staat, dan staat die installatie niet juist ingesteld. Ik heb hier 61 kWh aan accucapaciteit en die staat in de winter altijd voor 80% geladen om in het geval van een grid uitval noodstroom te kunnen leveren.

Let op! niet elke thuisaccu installatie kan noodstroom leveren bij griduitval, hiervoor moet de toegepaste inverter en de wijze van installatie wel voor geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dan heeft die de mogelijkheid om bij te laden vanuit het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
Wozmro schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:00:
Dan heeft die de mogelijkheid om bij te laden vanuit het net?
Dat klopt inderdaad, maar ik laat de accu niet verder ontladen dan 80%, dan kunnen de zonnepanelen in de wintermaanden toch nog voor 20% opladen zorgen ( veel meer dan dat doen de zonnepanelen in de winter niet) en behoud ik gelijk capaciteit voor noodstroom. Een bijkomend voordeel is dat het aantal oplaad-ontlaad cyclussen worden beperkt wat weer ten goede komt aan de levensduur van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor de prijs van een (cots) thuisaccusysteem heb je ook een elektrische auto; met de 2.5 kW V2L die er bij mij op zit trekt mijn warmtepomp het ongeveer vier dagen in een week als dit en dan kan ik ook nog naar een laadpaal rijden ;)
Dus dat is ook nog een optie voor @boukehj2 .
Grote kans dat de warmtepomp voor een goed geïsoleerd huis dat vermogen alleen nodig heeft voor de backupheater en dat de compressor zelf 1fase is (of achter een 1fase VFD zit).

Ergens komend voorjaar wil ik nog controleren of een PV omvormer op de V2L de auto op kan laden. Een experiment in 2014 met een UPS stemt hoopvol in ieder geval. Mocht dat lukken dan kan ik mijn groepenkast gaan herbedraden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:20:
[...]

Dat ligt er maar net aan of je koelkast relatief vol of relatief leeg is. In een lege koelkast of vriezer zit vooral koude lucht. Koude lucht zakt omlaag, en zodra je de deur opent stroomt die er onderaan uit. In een volle vriezer of koelkast zit er maar weinig koude lucht, en zit de meeste kou in de massa van de produkten die er in liggen. Dan is je koudeverlies per deuropening dus veel minder.
Precies! Vandaar dat ik ook de koelelementen in de vriezer heb liggen omdat die soms heel vol zit en soms amper wat in zit.
En ik absoluut niet wil dat het bederft en ik het kan weggooien.

Vraag mij wel af of het veel zal uitmaken voor de koelkast, heb de bodem van de groentenlades bedekt.
Is wel extra koelte massa natuurlijk maar zijn dan niet bevroren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:15
De simpelste oplossing is het aanschaffen van een Ecoflow of Bluetti mobiele accu waar je direct zonnepanelen op kan aansluiten. Ik heb zelf de Bluetti AC200MAX, in het geval van langdurige stroomuitval heb ik onbeperkt stroom. Al zal ik wel een beetje moeten rantsoeneren, maar een klein koelkastje, verlichting en telefoons opladen e.d gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
KoenVW76 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:14:
De simpelste oplossing is het aanschaffen van een Ecoflow of Bluetti mobiele accu waar je direct zonnepanelen op kan aansluiten. Ik heb zelf de Bluetti AC200MAX, in het geval van langdurige stroomuitval heb ik onbeperkt stroom. Al zal ik wel een beetje moeten rantsoeneren, maar een klein koelkastje, verlichting en telefoons opladen e.d gaat prima.
Ecoflow maakt mooi spul, ik heb de Delta 2, zit 1 kWh in en is leuk voor de koelkasten, pctje en wat internet. Ook handig als je onderweg eens stroom nodig hebt.

Meterkast zelf, routers etc zitten achter een gewone UPS. Gebruikt niet zoveel en draait zo een paar uur zonder spanning.

https://eu.ecoflow.com/pr...-2-portable-power-station

Wil je zoals TS ook echt je verwarming laten draaien heb je een serieuze thuisaccu nodig met omvormer die ook offgrid kan draaien. Zou beginnen met een kWh of 20.
Wordt interessanter als het salderen afgebouwd is, dan komt er wsl een run op.

Over de kwaliteit van het net, ik denk wel dat we de komende tijd iets achteruit kunnen gaan en af en toe eens een brownout kunnen verwachten.
(Doordat alles elektrisch wordt, zonnepanelen, warmtepompen en elektrische autos gaat steeds sneller.)
De spanning fluctueert hier al tussen 200 en 256 volt. In de afgelopen maanden ook al 2x spanning eraf geweest voor onderhoud. (Uurtje of 4). En 1x een echte storing het afgelopen jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Navi op 09-12-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Bwa, ik ben er zelf vrij gerust in.

Alles wordt steeds meer elektrisch, dat klopt. Maar het grote voordeel van meer elektriciteit verbruiken is dat je ook veel meer potentieel hebt om elektriciteit te besparen op de momenten dat het nodig zou zijn.

Warmtepompen en laadpalen kunnen, indien nodig de piekmomenten vermijden door even te stoppen met verwarmen, laadpalen kunnen hun laadsnelheid wat terugschroeven.

De vraagzijde van de elektriciteitsvoorziening kan je steeds meer beschouwen als een soort van 'halve batterijen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Navi schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:16:.
Wordt interessanter als het salderen afgebouwd is, dan komt er wsl een run op.
Dat heb ik doorgerekend… met 2 profielen: 1 profiel van een mede tweaker die zelf een warmtepomp profiel gemaakt heeft om adviezen op te baseren, 1 generiek profiel met verbruik door groot deel dag.

Ik zou van 4500kWh verbruik - incl de warmtepomp, slechts 1000kWh extra netafname/teruglevering via een 10kWh accu laten lopen. Dat zijn schreeuwend dure kWh’tjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55
Ik heb zelf weleens over een klein aggregaat gedacht. Dat zou als voordeel hebben dat de essentiële dingen zoals verwarming, koelkast en vriezer. Wel kunnen blijven werken. Dan heb ik aan een halve kW al genoeg.

Koken kan dan ik op mijn campingpitjes, BBQ of gasgrill.

Als je elektrisch verwarmt, heb je natuurlijk beduidend meer vermogen nodig...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Aggregaat en zonnepaneel omvormers is altijd al een lastige combinatie omdat je aggregaat waarschijnlijk 51Hz draait. En dan schakelt de omvormer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dapdodo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:53:
Aggregaat en zonnepaneel omvormers is altijd al een lastige combinatie omdat je aggregaat waarschijnlijk 51Hz draait. En dan schakelt de omvormer af.
juiste omvormer die thuisaccus kan laden heb je dat issue niet, victron multiplus omvormers zijn uitgerust om te syncen met het net, voordat ze schakel tussen netstroom en accu-spanning

generator is alleen backup als je accu spanning te laag word.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Wild Chocolate schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:22:
Ik heb zelf weleens over een klein aggregaat gedacht. Dat zou als voordeel hebben dat de essentiële dingen zoals verwarming, koelkast en vriezer. Wel kunnen blijven werken. Dan heb ik aan een halve kW al genoeg.
En denk je dan ook aan een brandstofvoorraad (die je niet onbeperkt kunt bewaren)?
Want bij grootschalige stroomuitval werken tankstations ook niet meer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Yaksa schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:00:
[...]

En denk je dan ook aan een brandstofvoorraad (die je niet onbeperkt kunt bewaren)?
Want bij grootschalige stroomuitval werken tankstations ook niet meer.
Er zijn een aantal alternativen waarop je een generator kan laten draaien rookgas, en benzine van plastic erg doomsday preppen word het als je gas van compost wint.
rookgas/benzine van plastic is nogal intensief/bewerkelijk

Kan ook simpler door de benzine/diesel brandstof voorraad in beweging te houden ..wanneer je wel stroom hebt.

Beste lijkt mij de EV met 230v aansluiting of een geschikte inverter aan je (benzine)auto hangen en als je niet bij een (werkende)pomp kan komen zijn er denk ik wel andere uitdagingen in het land.

Zelf zou ik een gas,pellet/hout cv aan willen houden (weinig stroom) en mijn vriezer, led verlichting is wel nice, accu is wel nice maar generator hmmm alleen als ik niet in de randstad woon.
en voor pellet/hout CV heb je aardig wat oppervlakte nodig voor opslag wat in de randstad niet altijd mogelijk is. (zelfde voor benzine)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 09-12-2023 19:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Laatst online: 28-06 20:34
boukehj2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:59:
Voorbereid zijn op stroomstoringen. Hoe?

Ik heb de afgelopen dagen al best veel gelezen op het forum, maar ben mijn situatie nog niet tegengekomen. Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht. In dat geval: excuses!

Wat ik wil bereiken:
Hoofddoel:
- de impact van eventuele stroomstoringen (kortdurend of langdurend) op mijn huis zo veel mogelijk beperken (ik maak me zorgen over de continuïteit van de stroomvoorziening op de wat langere termijn).
Subdoel:
- eigenverbruik van opwek zonnepanelen verhogen (in anticipatie op afbouwen van salderingsregeling).

Situatie: super energiezuinig nieuwbouwhuis met water/water warmtepomp. Opwek PV is zo'n 6000kWh per jaar. Netto verbruik vanaf het grid was in de afgelopen 12 maanden 500 kWh. Bruto veel meer; eigenverbruik van PV is nu zo'n 30%. Ik heb geen elektrische auto.

Bij stroomuitval ben ik bereid om handmatig over te schakelen en grote verbruikers uit te laten (inductiekookplaat, oven). Wel moet de 3-fase warmtepomp blijven draaien (400V; max 7.2A).

In de periode half maart - half oktober produceer ik genoeg energie om zelfvoorzienend te zijn. Een AC-gekoppelde thuisaccu zou ervoor moeten zorgen dat ik in die periode geen energie van het grid hoef te halen. Ik vermoed dat ik daarvoor genoeg heb aan een 10kWh-accu. Het idee is dan dat de thuisaccu het hele huis van stroom kan voorzien. Uiteraard gaan we wel opletten dat we niet te veel vermogen gaan trekken. De warmtepomp hoeft in deze periode niet veel te doen. 1x per dag tapwater verwarmen en de vloer een beetje koelen.

In de andere helft van het jaar heb ik niet veel aan de eigen opwek, maar wat ik opwek, wil ik in beginsel allemaal zelf gaan gebruiken. Om bij een langdurige stroomstoring voorbereid te zijn dacht ik eraan om een benzineaggregaat aan te schaffen, die ik 's morgens een paar uur aanzet om de thuisaccu mee te laden en 's avonds weer een paar uur. Eventueel tussendoor ook als er veel vermogen nodig is.

Tja, tot hier ging het denkproces. Ik ben wat aan het opriënteren op aggregaten, thuisaccu's e.d., maar weet eigenlijk nog niet of het hele idee eigenlijk wel gaat werken. En eerlijk gezegd verzuip ik nogal in wat er beschikbaar is.

Kan iemand mij uitleggen of bovenstaande een beetje een zinnig idee is, gegeven mijn doelstelling? En heeft iemand tips naar welke merken omvormers, accu en aggregaat ik zou moeten kijken?

En verder:
- Zou een omvormer van de thuisaccu wel kunnen omgaan met laden door een (3-fasen) generator?
- Zijn er off-the-shelf oplossingen die ervoor zorgen dat de thuisaccu alleen laadt als de PV-panelen voldoende energie leveren en juist ontlaadt als de PV-panelen niet genoeg leveren? Of wordt zo'n regeling sowieso zelfbouw?
Een heel verhaal; hoop dat ik niet iedereen heb afgeschrikt. :)
Het is een oude post, ik lees weinig oplossingen en vooral veel "zou je dat nu wel doen". Maar sinds 2023 is er een hoop veranderd, hackeraanvallen op het net en zowel de koning als de president die aangeven dat wij weerbaar moeten zijn.

Enfin, mijn conclusies tot nu toe...
- Als je DC-PV panelen hebt, dan kun je deze op veel thuisaccu-omvormers aansluiten en zal de accu ook bijladen als hij van het grid af is
- Sommige thuisaccu's hebben een extra stopcontact, hiermee kun je tot 2500W aftappen.
- Je zou dus (1) Een kleine WP en kritische verbruikers (koelkast) met verlengkabels kunnen aansluiten of (2) het mooiste, het grid alleen op de keuken aansluiten, en de rest van je huis voeden met deze 2500W aansluiting.
- Sommige leveranciers leveren een backup-box, die koppelt het grid automatisch los, dus dan kan je infrastructuur in huis in tact blijven.
- Maar... mijn PV-panelen zitten aan micro-omvormers, dus ik moet mijn accu off-grid AC kunnen bijladen.
- Ik denk nu aan een truuk, met een kleine 12V accu en een echte-sinus omvormer het net simuleren, zodat de accu en de PV-omvormers hun werk blijven doen als de hoofdschakelaar uit staat. Mooiste is dat de omvormer alleen 230V kan leveren als er geen stroom op het net staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto-ed
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Zoek eens op Portable Power Station. Zijn accu's met hierin omvormers waardoor je naast gelijkstroom ook wisselstroom kunt gebruiken (220V). Zijn mobiel dus ook mee te nemen in de camper/carvan/tent. Koop er een geschikt opvouwbaar zonnepaneel bij en je bent gered. Mocht het gas nog wel doen dan kan jij je huis warm houden en lekker warm douchen!
Goede merken zijn Ecoflow, Bluetti, Anker, Jackery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
De vraag is hoe nauwkeurig de 50Hz is, zonnepanelen kun je afremmen door ze 48 of 49Hz aan te bieden, als een 12->240V omvormer of een portable power station niet (heel) netjes 50Hz levert, dan zal je zonnepaneel niet aangaan.

Of wil je DC-in op zo'n unit, dan zijn er meer opties. Iedere hybride omvormer heeft DC-in vanuit zonnepanelen, kan AC-in vanuit een netverbinding en AC-uit via een losse WCD. De uitdaging is dat ze via deze off-grid niet bijladen.

Victron Multiplus 2 doet dit wel. Maar een complete setup vraagt dan wel een losse batterij, BSD, de Victron, iets om de Victron te besturen (vergt meer tweakerwerk dan een HomWizard). De Victro kan een automatische omschakelaar in je meterkast omzetten.

[ Voor 52% gewijzigd door tonwes99 op 26-02-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

- Klein schopje -

We hadden hier vanmorgen een stroomstoring in de buurt, en na een kwartier had al iemand zijn aggregaat al aangezet :')

Ik moet zeggen: als buur ga je daar niet vrolijk van worden. Het was een hortend en stotend lawaaiding, en ik was blij dat het na een kwartier weer stil was (stroomstoring zelf duurde veel langer, 1,5 uur)

En dan woonde ik nog wel een straat verder. Absolute stilte, geen geluid van de centrale afzuiging, geen geluid van koelkast, vriezer en verwarming, en dan dat continue gebrom :( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Resistor schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:36:
- Klein schopje -

We hadden hier vanmorgen een stroomstoring in de buurt, en na een kwartier had al iemand zijn aggregaat al aangezet :')

Ik moet zeggen: als buur ga je daar niet vrolijk van worden. Het was een hortend en stotend lawaaiding, en ik was blij dat het na een kwartier weer stil was (stroomstoring zelf duurde veel langer, 1,5 uur)

En dan woonde ik nog wel een straat verder. Absolute stilte, geen geluid van de centrale afzuiging, geen geluid van koelkast, vriezer en verwarming, en dan dat continue gebrom :( |:(
Daarom zou ik hem graag met mijn panelen willen bijladen, (vandaag ook vollop zon). Maar een omvormer vinden de op de backup-uitgang stroom kan opwekken is nog een uitdaging. De duurdere Victron units kunnen dit, en kunnen ook een schakelaar aansturen die je woning van het grid afhaalt. Maar dat is dan met losse batterij en losse bms, en wat zelfstudie om hem e laten ontladen en laden wanneer jij dat wilt. Niet direct plug-n-play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:04
@tonwes99 er zijn ook hybride omvormers die noodstroom kunnen leveren via de aangesloten batterij. De aangesloten zonnepanelen blijven dan ook werken en kunnen dan de woning (of een gedeelte er van) dus ook van stroom voorzien en/of als aanvulling dienen op de batterij indien onvoldoende opwek voor het actuele verbruik.
Dit soort systemen zijn ook niet altijd plug and play, maar doorgaans ook niet super moeilijk te installeren en te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Franciesco schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:54:
@tonwes99 er zijn ook hybride omvormers die noodstroom kunnen leveren via de aangesloten batterij. De aangesloten zonnepanelen blijven dan ook werken en kunnen dan de woning (of een gedeelte er van) dus ook van stroom voorzien en/of als aanvulling dienen op de batterij indien onvoldoende opwek voor het actuele verbruik.
Dit soort systemen zijn ook niet altijd plug and play, maar doorgaans ook niet super moeilijk te installeren en te configureren.
Dit werkt alleen met gelijkstroom gekoppelde panelen, ik heb schaduw overal, en daarmee gekozen voor microomvormers. Pas later werd ik mij bewust van deze limitering. Vervangen van alle omvormers door optimizers en een grote omvormer lijkt een omslachtige weg. Vandaar de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ah ok, ik had even gemist dat je micro omvormers hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 09:17
Franciesco schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:54:
Heb je hier een paar merken van toevallig ? Of zijn het de Victrons en misschien de Solis S5 ?
Ik zag ook Power Stations voorbij komen en hybride-thuisaccu's. Nu vroeg ik me af of iemand toevallig merken en modellen weet van een PS die ook feed-in kan doen, en als soort van buffer te fungeren ? De applicaties zouden dan zijn : feed-in zodat deze bijv overdag opgeladen kan worden door aangesloten PV en dan snachts de stroom in de keuken-groep te feeden voor het nachtelijke sluipverbruik. Wanneer de PS weer leeg is dat deze dan als pass-through gaat fungeren zodat bijv de koelkast niet stopt :P
Of een thuisaccu met PV-aansluiting EN de mogelijkheid om ook stroom te leveren in een groep. Dus een hybride thuisaccu/stekker-accu maar dan ook met een socket zelf zodat je desnoods een kleinere stekkerdoosje op kunt zetten voor wat apparaten. Dat is dan ook een off-grid systeem dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@TIGER79 omvormers waar ik het over had zijn b.v. de 3-fasen Smart Energy (=hybride) omvormers van SMA zoals ik die zelf eentje heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-06 11:37

Hun

@tonwes99 . Ben je al verder met een oplossing voor het je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Hun schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:23:
@tonwes99 . Ben je al verder met een oplossing voor het je systeem?
Ik wacht nog op verdere ontwikkelingen in aanloop naar beëindiging saldering.

Voor nu: Als je je zonnepanelen niet gebruikt, of als je je zonnepanelen aansluit via DC dan zijn er voldoende opties. De meeste hebben een AC-nooduit stopcontact (lekker simpel). Sommigen kunnen dmv. een backup-contact een externe schakelaar omgooien zodat jouw net van het grid afligt en je omvormer jouw behoefte kan voeden (wel je grootverbruikers uitzetten!).

De uitdaging is om mijn zonnepanelen deze thuisaccu te laten voeden ook als er geen grid is.

Een gewone omvormer aan de praat houden met (bijvoorbeeld) een DC-AC omvormer en een autoaccu lijkt riskant. Omvormers schakelen langzaam af als de netfrequentie wijzigt.

Door tweaken van de omvormer (ander grid profile of "off grid modus") zou je een omvormer een "gewone" thuisaccu kunnen laten voeden.

De netste manier lijkt een Vitron Muliplus te zijn, die zou een 50Hz AC-net met feedin kunnen creëren. Nog steeds moet je een hoofdschakelaar plaatsen die kan omschakelen tussen voeding van het net en voeding van de thuis-accu. Deze zijn overigens extreem betaalbaar op Ali.

Of tzt toch de Hoymiles demonteren van een aantal panelen en met DC de thuisaccu in te gaan...Dan is een alles-in-een thuisbatterij met lokale AC-uit de simpelste optie. Wel jammer, want ik heb een lastig dak met veel schaduw en juist daarom voor micro-inverters gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

tonwes99 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:39:
[...]

Ik wacht nog op verdere ontwikkelingen in aanloop naar beëindiging saldering.

Voor nu: Als je je zonnepanelen niet gebruikt, of als je je zonnepanelen aansluit via DC dan zijn er voldoende opties. De meeste hebben een AC-nooduit stopcontact (lekker simpel). Sommigen kunnen dmv. een backup-contact een externe schakelaar omgooien zodat jouw net van het grid afligt en je omvormer jouw behoefte kan voeden (wel je grootverbruikers uitzetten!).

De uitdaging is om mijn zonnepanelen deze thuisaccu te laten voeden ook als er geen grid is.

Een gewone omvormer aan de praat houden met (bijvoorbeeld) een DC-AC omvormer en een autoaccu lijkt riskant. Omvormers schakelen langzaam af als de netfrequentie wijzigt.

Door tweaken van de omvormer (ander grid profile of "off grid modus") zou je een omvormer een "gewone" thuisaccu kunnen laten voeden.

De netste manier lijkt een Vitron Muliplus te zijn, die zou een 50Hz AC-net met feedin kunnen creëren. Nog steeds moet je een hoofdschakelaar plaatsen die kan omschakelen tussen voeding van het net en voeding van de thuis-accu. Deze zijn overigens extreem betaalbaar op Ali.

Of tzt toch de Hoymiles demonteren van een aantal panelen en met DC de thuisaccu in te gaan...Dan is een alles-in-een thuisbatterij met lokale AC-uit de simpelste optie. Wel jammer, want ik heb een lastig dak met veel schaduw en juist daarom voor micro-inverters gekozen.
Ik heb voor mijzelf 2 regels qua bestellen van onbekende merken uit China:
* Niet met mijn eten in aanraking
* Niet met een netstekker

Iets wat een best wel belangrijke functie in je stroomnet (dus nog een stap verder dan 'stekker') heeft zou ik persoonlijk niet op bezuinigen :X

Pagina: 1