2 jarig vastenergiecontract en 80% terugleververgoeding 2025

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-07 06:39
Hi,

Weet iemand of die 80% terugleververgoeding van de kale leveringstarief ook gaat gelden voor LOPENDE vaste contracten?

Zoals jullie misschien weten kun je nu max 7-10 cent per kWh krijgen voor het extra wat je levert boven saldering. De nieuwe energiewet voorziet in 80% van het kale leveringstarief. Dat is zeg 15 cent ofzo (in ieder geval hoger dan 7-10).

Dus stel ik ga nu een 2 jarige energiecontract aan (tot eind 2025), en in 2025 is die energiewet van kracht. Geldt die 80% (dus zeg 15ct) dan ook voor lopende vaste contracten (die dus op zeg 7-10 cent staan) of is dat jammer-helaas?

Het is van tweeën een:

- Of voor 2 jarige contracten loopt de saldering 100% door gedurende de looptijd en deze lage vergoeding.
- Of als in 2025 de saldering naar 64% gaat, dan grijpt dit ook in op vaste contracten, maar dan wordt op de terugleververgoeding opgehoogd?

Of gaan ze het straks voor elkaar krijgen dat de saldering wel naar 64% gaat (nadeling voor de consument) maar dat de vaste contractuele lage vergoeding ook doorloopt (dubbel nadeling).

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:46
Ik denk niet dat het voor lopende contracten zal gaan gelden echter die 80% wordt volgens mij toegepast op alle teruggeleverde stroom niet op het netto saldo. Dus op netto zou je meer krijgen en maar voor de rest krijg je waarschijnlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:27
Wet is wet en zou gelden voor alle contracten, ook lopende.
Maar zover is het nog lang niet... (De toekomst van salderen)

Toen ik de topic titel las, dacht ik dat je ergens een aanbod had gekregen, want dat zou op zich wel interessant zijn.

Overigens is 11,5ct nog altijd de hoogste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:46
Truus01 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:41:
Wet is wet en zou gelden voor alle contracten, ook lopende.
Maar zover is het nog lang niet... (De toekomst van salderen)

Toen ik de topic titel las, dacht ik dat je ergens een aanbod had gekregen, want dat zou op zich wel interessant zijn.

Overigens is 11,5ct nog altijd de hoogte.
Voor de energiebelasting natuurlijk maar die 80% is het minimum voor de kale leverprijs maar de leverancier is vrij om meer te geven. Vandaar de stelling dat het niet gaat gelden voor lopende contracten tenzij daar een clause over de invoering van de wet in is opgenomen