Advies lucht/lucht warmtepomp voor een praktijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-06 20:57
Mijn vriendin is een nieuwe kinesitherapie aan het bouwen en wil daar enkel met airco gaan warmen en koelen

concreet : 6 kleine ruimtes ( tussen de 13 en 15 m2).
wachtzaal : 32 m2
oefenzaal : 82 m2, waarbij 12m2 dubbelhoog is (open tot het 2e verdiep om met ballen te kunnen gooien )
-> er komenbboven, later, ook nog 2 units voor 2 ruimtes ( eetruimte en inspanningslab)
voorstel die ik kreeg :

Buitenunits Daikin 5MXM90 : 3
Binnenunit - vloerinbouwmodel FNA25: 2
Binnenunit - Kanaalmodel FBA 50: 2
Wandmodel FTXA: 5

Mijn eerste opmerking: zijn die buitenunits niet te zwaar berekend ? Kan ik niet beter 2 units nemen, en dan later een kleinere extra voor die 2 units die dan boven komen ?
Voor de oefenzaal is er 2 keer een FBA50 voorzien. 82 m2. Is dit ook niet overkill ?
En dat is iets persoonlijk natuurlijk, maar een vloerinbouwmodel is bijna dubbel zo duur als een wandmodel, daar kan ik wellicht ook nog gaan besparen...

[ Voor 27% gewijzigd door Faece op 05-12-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:20
Faece schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:15:
Mijn vriendin is een nieuwe kinesitherapie aan het bouwen en wil daar enkel met airco gaan warmen en koelen

oefenzaal : 82 m2, waarbij 12m2 dubbelhoog is (open tot het 2e verdiep om met ballen te kunnen gooien )
-> er komenbboven, later, ook nog 2 units voor 2 ruimtes ( eetruimte en inspanningslab)
voorstel die ik kreeg :

Mijn eerste opmerking: zijn die buitenunits niet te zwaar berekend ? Kan ik niet beter 2 units nemen, en dan later een kleinere extra voor die 2 units die dan boven komen ?
Voor de oefenzaal is er 2 keer een FBA50 voorzien. 82 m2. Is dit ook niet overkill ?
En dat is iets persoonlijk natuurlijk, maar een vloerinbouwmodel is bijna dubbel zo duur als een wandmodel, daar kan ik wellicht ook nog gaan besparen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan maar correct bepalen of die units te groot of te klein zijn als er een warmteberekening is, en in dit geval zou ik die ook laten doen omdat je niet kan kijken naar een historisch energieverbruik.
En ja, niet te krap gaan, want in de winter willen die dingen wel eens defrosten...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Heb je daar nog een linkje van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Afgesplitst van Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2. Voor dit soort vraagstukken graag een eigen topic (zie ook de topicwarning in gelinkte topic...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
.

[ Voor 99% gewijzigd door Faece op 05-12-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:03

Seafarer

XXX

Faece schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:15:

voorstel die ik kreeg :

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe wordt de lucht ververst?
Is daar voldoende rekening mee gehouden als je met 10 man aan het ballen gooien bent.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Seafarer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:07:
[...]

Hoe wordt de lucht ververst?
Is daar voldoende rekening mee gehouden als je met 10 man aan het ballen gooien bent.
ja, er is rekening mee gehouden. er is ventilatie voorzien.. Maar dat is weer een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:03

Seafarer

XXX

Faece schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:09:
[...]

ja, er is rekening mee gehouden. er is ventilatie voorzien.. Maar dat is weer een ander topic ;)
Klopt. Maar per persoon wordt 25kuub lucht gerekend. Die vervangen lucht moet weer opgewarmd worden. Tenzij je WTW ventileert. Maar dan nog moet je iets extra's verwarmen.

Hierdoor heb je iets grotere warmte pompen nodig.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:50
Nieuwbouw? Ik zou geen airco's nemen of iets dat meer commercieel geschikt is. Dus bijvoorbeeld een (mini)VRF, of L/W / W/W met vloerverwarming/koeling. Dan gebruik je de airco alleen voor koelen en misschien beetje bijwarmen.

Let op dat je bij kanaalunits voldoende grote ventilatieroosters gebruik, moet echt flink zijn; en als je geen 1 unit per kamer zoals gebruikelijk bij hotelkamers (mini kanaalunit in plafond entree) heb is regelen van temperatuur lastiger.

Ik ben geen fan van dit design iig. 1 kleine cassette / kanaalunit per kamer heeft mijn sterke voorkeur, of je moet moeilijk doen met kleppen en een Airzone thermostaat per kamer. Dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSGXG61c1iLMiW_H86zE4H8p_rA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7o4JJaXzMJSRnA9vOGhhZfti.png?f=user_large

Op de L/L topic hebben we genoeg klachten over regelgedrag van de MXM68-90's, dat gaat niet beter worden. VRFs in een cascade (dus 2+ op 1 koelcircuit) zijn veel nauwkeuriger met aansturing en leveren precies de juiste hoeveelheid koelmiddel. Weinig vraag = 1 unit aan op minimale RPM, meer vraag = 2 unit aan en zachtjes, tot alle units aan op max - de buitenunits praten onderling om werk te verdelen en om ontdooien te timen zodat het niet opeens koud wordt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:45:
Nieuwbouw? Ik zou geen airco's nemen of iets dat meer commercieel geschikt is. Dus bijvoorbeeld een (mini)VRF, of L/W / W/W met vloerverwarming/koeling. Dan gebruik je de airco alleen voor koelen en misschien beetje bijwarmen.

Let op dat je bij kanaalunits voldoende grote ventilatieroosters gebruik, moet echt flink zijn; en als je geen 1 unit per kamer zoals gebruikelijk bij hotelkamers (mini kanaalunit in plafond entree) heb is regelen van temperatuur lastiger.
Mijn vrouw is geen voorstander van vloerverwarming. Als ze daar een hele dag op werkt, heeft ze last van haar benen.
De kanaalunits zijn enkel voor de oefenzaal van 81 m2.
Voor de rest worden het opbouwunits . De kleinste modellen omdat het kleine ruimtes zijn. De warmte die ontsnapt vult eigenlijk ook de gang of een stukje oefenzaal, dus verlies is dit niet.

wat zijn VRF's als ik vragen mag ?
edit: al opgezocht

[ Voor 53% gewijzigd door Faece op 05-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Als je toch voor multi kies, ga dan kijken bij MHI. Die regelen veel netter hun vermogen. Mijn tandarts en fysio gebruiken gewone 4-weg cassette in plafond voor verwarmen en koelen en dat gaat gewoon prima, geen gekke dingen nodig.

Verder mis ik details van dit plan - ja een stapel apparaten, maar wat hangt waar? Vooral die 2 hele grote kanaalunits zijn ???, ik dacht dat je daarmee alle kamers deed maar dan zijn er weer 5 FTXAs?

Oh en die 5MXM90As zijn verschrikkelijk. Hoge minimum vermogen, maar lage verwarmingsvermogen als het nodig is. Uit https://content.wasco.nl/...mbinatietabellen_2022.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HezXfAgWaCeNYMFFzAhGg9TQVAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLlJPGLqHhexTIfpHYDoDjT7.png?f=fotoalbum_large

Een MHI SCM60ZS die maar "6 kW" kan bij -10 al voor 4.8 kW verwarmen, deze "9 kW" Daikin doet 5.3 kW of nauwelijks meer, dus als het vriest heb je misschien zelfs capaciteit tekort.

Dan wordt het

2x (SCM40-60ZS + 3x cassette / wand) voor de 6 kamers
1x SCM60ZS + 2x vloermodel (console, dus ophangen als radiator) voor oefenzaal
1x single split voor gang / hal?
1x luchtgordijn met eigen buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:01:
[...]

Mijn vrouw is geen voorstander van vloerverwarming. Als ze daar een hele dag op werkt, heeft ze last van haar benen.
De kanaalunits zijn enkel voor de oefenzaal van 81 m2.
Voor de rest worden het opbouwunits . De kleinste modellen omdat het kleine ruimtes zijn. De warmte die ontsnapt vult eigenlijk ook de gang of een stukje oefenzaal, dus verlies is dit niet.

wat zijn VRF's als ik vragen mag ?
edit: al opgezocht
https://www.daikin.nl/nl_.../vrv/vrv-iv-s-series.html
https://www.lg.com/uk/bus...vrf/multi-v-s/arun60gs2a/

Maar als ik het nog een keer dat plan zo bekijk is het overkill, is maar 200 m2, maar wel vrijstaand dus je hebt wel kWs nodig. Ik zou lekker iets anders nemen dan Daikin, die MXM-As zijn niet echt goed in verwarmen, zie combinatieoverzicht en https://www.eurovent-certification.com/en/

Zie vorige reply voor een setje die wel werkt. 2x SCM50/60 met Pdesign 4.8 kW tot -10 maar ook heel rustig kunnen lopen, itt de Daikin, voor de kamers. Oefenzaal / entree, daar heb je keuze tussen cassette in plafond, wand units en vloermodel (consoles), ik zou misschien daar kiezen voor single splits. Die hebben de allerbeste regelgedrag, bij MHI kunnen ze heel zachtjes draaien en toch volop power als het echt koud is.

Bijvoorbeeld 2x SRF35, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201425972, Pdesign 2.9 kW, dus 5.8 kW samen bij -10 en meer dan die Daikin 5MXM90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:03:
Als je toch voor multi kies, ga dan kijken bij MHI. Die regelen veel netter hun vermogen. Mijn tandarts en fysio gebruiken gewone 4-weg cassette in plafond voor verwarmen en koelen en dat gaat gewoon prima, geen gekke dingen nodig.

Verder mis ik details van dit plan - ja een stapel apparaten, maar wat hangt waar? Vooral die 2 hele grote kanaalunits zijn ???, ik dacht dat je daarmee alle kamers deed maar dan zijn er weer 5 FTXAs?
De kleine 2kW's hangen in de 6 kleine kamers. En de 2 kanaals hangen in de oefenruimte om die 82 m2 te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:15:
[...]

Maar als ik het nog een keer dat plan zo bekijk is het overkill, is maar 200 m2, maar wel vrijstaand dus je hebt wel kWs nodig. Ik zou lekker iets anders nemen dan Daikin, die MXM-As zijn niet echt goed in verwarmen, zie combinatieoverzicht en https://www.eurovent-certification.com/en/

Zie vorige reply voor een setje die wel werkt. 2x SCM50/60 met Pdesign 4.8 kW tot -10 maar ook heel rustig kunnen lopen, itt de Daikin, voor de kamers. Oefenzaal / entree, daar heb je keuze tussen cassette in plafond, wand units en vloermodel (consoles), ik zou misschien daar kiezen voor single splits. Die hebben de allerbeste regelgedrag, bij MHI kunnen ze heel zachtjes draaien en toch volop power als het echt koud is.
Het is in totaal 280m2, met later nog 60m2 te vergroten boven.
-10 wordt hier echter nooit. -5 misschien 3 nachten op een jaar. ( en dan zullen ze misschien niet draaien). Dus ik weet niet of we die temperaturen moeten bijnemen in de overweging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:03:

Oh en die 5MXM90As zijn verschrikkelijk. Hoge minimum vermogen, maar lage verwarmingsvermogen als het nodig is. Uit https://content.wasco.nl/...mbinatietabellen_2022.pdf

[Afbeelding]
Kun je me wat meer uitleg geven over die tabel ? Want ik heb er niet zo veel kaas van gegeten van dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:19:
[...]

Het is in totaal 280m2, met later nog 60m2 te vergroten boven.
-10 wordt hier echter nooit. -5 misschien 3 nachten op een jaar. ( en dan zullen ze misschien niet draaien). Dus ik weet niet of we die temperaturen moeten bijnemen in de overweging...
Nee maar het geeft wel aan relatief hoe underpowered ze zijn. Als 2 doodgewone MHI 3.5 kW single splits meer kan verwarmen dan de grote "9 kW" Daikin moet je toch zorgen maken, dan heb je < 6 singles aan capaciteit totaal.

Mensen die het koud hadden op de L/L topic hebben allemaal een apparaat dat nominaal extreem goed kan verwarmen, tot 4+ kW, maar als het kouder wordt gewoon dichtvriezen. Dat wordt niet beter in een vrijstaand object i.p.v. een rijtjeshuis met alleen 5 meter brede voor en achtergevel. Daikin RXM35 en de MXM68-90s kunnen allemaal relatief weinig verwarmen als het kouder is dan ongeveer +3 graden, dan is dat warmtewisselaar buiten onder de nul graden en begint het aan te vriezen.

Dat geven ze ook aan in de specs, met een lage "Pdesign H", of design capacity for heating, en zelfs dat halen ze niet, zie kolom "backup heating", je mag zelf een straalkachel van de bouwmarkt erbij zetten. Zonde in een nieuw systeem, daar ga je spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Faece Jouw mailadres staat trouwens leesbaar in de screenshot.

Ik draai hier met 4 binnen-units op een multi-split van MHI. Dat draait al 3 jaren prima voor zowel verwarming en koeling het hele jaar door. Weinig onderhoud aan gehad. Wel even per kwartaal de filters schonen, maar dat is nog geen 5 minuten werk per binnen-unit.

Kies voor een systeem die je via internet gateway kunt bedienen, dan kan je partner ook op haar mobiel evt even iets aan/uitzetten als dat nodig is. Meeste zaken kunnen automatisch, via MHI software.. maar ook bijv. toevoeging van Tado airco-thermostaten.

Ik zou voor de vloeren in de praktijk zorgen dat e.v.t. pvc/laminaat niet gelijk op het beton ligt, maar met een isolerende laag er tussen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Falcon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:37:
aangepast ;) bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faece
Falcon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:37:

Ik zou voor de vloeren in de praktijk zorgen dat e.v.t. pvc/laminaat niet gelijk op het beton ligt, maar met een isolerende laag er tussen.
De oefenzaal gaat een volledig rubberen vloer hebben van 2 a 3 cm, met daaronder isolatie"chape"...
De andere ruimtes worden polybeton, met ook isolatie onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:24:
[...]

Kun je me wat meer uitleg geven over die tabel ? Want ik heb er niet zo veel kaas van gegeten van dit
Die tabel geeft aan wat de werkelijke capaciteit is als je een bepaalde combinatie aan units aansluit, op een 5MXM kan je dus 5 stuks aansluiten binnen.

Maar als je te weinig aansluit heb je een lagere capaciteit, zoals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fxaajH2IVN6fWIaVy_FSVupWWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWwIMoALY9TdvxbvYpvcKdH5.png?f=fotoalbum_large

Maar bij 2+2+2 zit je al op volledige capaciteit, ik neem aan dat ze minimaal dat per unit aansluiten. Zet je 2x 2.0 aan en niet alle 3 kamers, dan zakt beschikbare capaciteit terug naar 3.19 kW bij -10.

Belangrijker is kolom Pdesign, dus hoeveel hij gemaakt is om te verwarmen, en werkelijke capaciteit bij -10, en back-up heater nodig of niet. Daarin verschilt Daikin met LG, MHI etc, die halen gewoon bij -10 de volledige sticker waarde zonder back-up en bij +2 en -2 wat vaker voorkomt doen ze het ook relatief beter.

Deze apparaten zijn fantastisch voor koelen maar voor verwarmen is het niet meer dan meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Re: wat zou ik adviseren

Ik zou een andere installateur aanraden, als ze niet hebben gekeken naar verwarmcapaciteit van die 5MXM90 is dat meer een koeling-club. Het is een rare keuze als het hoofdverwarming moet spelen. Ook is 2x kanaalunit in de oefenzaal op een multi beetje gek, als er inderdaad berekend is dat het nodig is zou je die gewoon single split 1:1 aansluiten voor meer Pdesign heating dan 5ish kW samen. RZAG35A / FBA35A9 geeft bij -7 nog 3.7 kW, twee keer dit en je hebt meer dan 1x 5MXM90 en is nog goedkoper ook, single splits zijn altijd voordeliger. Let op: RZAG serie buitendeel, niet de RXM die minder kan verwarmen.

+1 voor @Falcon's suggestie voor koppeling met een building management system (voorbeeld), dat zie je vaker bij commerciële installaties, daarmee kan je alle units tegelijk programmeren met een klokthermostaat, lokaal kan je wel een graadje warmer zetten maar bij de volgende tijdslot (bijvoorbeeld 1700 - we gaan sluiten, alles uit) reset de temperatuur override weer. Vermogen kan je vaak daarmee beter regelen en dus zuiniger stoken, en ook instellingen / panelen blokkeren mocht het nodig zijn.

Maar daarvoor heb je wel een installateur nodig die weet wat die doet. Je sluit minimaal een RS-485 serial port adapter op de multi buitendelen en koppel ze aan een centrale controller. En is duurder natuurlijk, maar je wordt niet vrolijk van consumenten apps en allemaal losse programma's bij zoveel units.

Alternatief: wandbediening voor commerciële installaties zoals deze, https://www.coolmark.nl/n...tsubishi-heavy-industries - we hebben een 9x MHI 5-15 kW single splits in de horeca draaien (cassette, plafondonderbouw en kanaal) en zijn daar redelijk tevreden over. Je moet ze wel 1 voor 1 programmeren en deze paneeltjes kosten veel geld. Maar ze fixen wel 1 major issue van wand units, de thermometer zit in de paneel en dus op 1.5 meter hoogte en niet op het plafond, werkt vele malen beter dan de ingebouwde thermometer.

Niet mogelijk bij Daikin, hun wandbediening heeft geen thermometer, dat is nog een reden om voor MHI te kiezen.

Ik snap ook hun keuze voor FTXA's niet. Bij behandelruimtes wil je absoluut geen tocht en het is met 1 zijdig uitblazen niet mogelijk om tochtvrij te werken. Een 4 weg cassette boven het bed is daar veel beter voor, dat zuigt in het midden aan en blaast weg naar de wanden, dat is hoe mijn fysio en tandarts dat doen.

Deze club heeft zoveel rare dingen gedaan dat ik hun design nooit zou vertrouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faece
Kun je me nog even uitleggen wat het Pdesign is of doet ?

We hebben geen vals plafond, dus we gaan enkel met opbouw toestellen kunnen werken vrees ik

Dus,

stel dat ze 1 9kW voorzien voor 5X2KW, dan levert die bij -10 maar 5.27 KW ? Klopt wat ik zeg ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Zuklrdnr9GAR2P0QuoCsYfoWVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYjSbqsVJZCUuWaP6A58qBe2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 14:20
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:15:
[...]

Bijvoorbeeld 2x SRF35, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201425972, Pdesign 2.9 kW, dus 5.8 kW samen bij -10 en meer dan die Daikin 5MXM90.
Maar ff een detailvraag. Wat betekent die PDesign dan? Ik heb zelf nu duo split Daikin met 2 3,5kW units. Op papier kunnen die allebei 4,2kW verwarmen. Is die Pdesign dan nominaal vermogen?

Als ik 2kW uit het stopcontact trek (gebeurt soms) komt er veel warmte van de beide units. Dan zou dit toch best 8kW zijn met COP=4 bij iets van 5°C buitentemp? B)

[ Voor 13% gewijzigd door barta123 op 05-12-2023 13:38 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Faece schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:24:
Kun je me nog even uitleggen wat het Pdesign is of doet ?

We hebben geen vals plafond, dus we gaan enkel met opbouw toestellen kunnen werken vrees ik

Dus,

stel dat ze 1 9kW voorzien voor 5X2KW, dan levert die bij -10 maar 5.27 KW ? Klopt wat ik zeg ?

[Afbeelding]
Zelfde vraag die ik had... Dat is voor anderen ook nog wellicht interessant hier denk ik, haha

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Airco is op zich wel prettig om ook te kunnen koelen/ontvochtigen in de zomer. Nadeel is dat met dit soort weer je veel defrosts krijgt en wanneer je met airco verwarmt ga je dat merken.
Als het goed geïsoleerd is zou ik het veel eenvoudiger willen houden en vloerverwarming aanleggen en dan met een L/W de hele boel constant op 1 temperatuur stoken. Supersimpel, 1x goed inregelen en je hoeft er nooit meer wat aan te doen, geen naregelingen en gedoe. Iedere monteur ziet in 1 oogopslag wat het is en hoe het werkt.
Met multi-splits die kleine kamertjes allemaal individueel regelen en dan weer andere units voor de andere ruimtes is best complex en geeft niet noodzakelijkerwijs een goed resultaat. Stel je wilt 's morgens beginnen en 1 kamertje gaan stoken op een grote buitenunit dan gaat dat ding de hele tijd aan-uit en de temperatuur jo-jo't mee. Voor zo'n complex systeem moet je een goede installateur vinden en een onderhoudscontract afsluiten Al die losse binnenunits moeten ook allemaal regelmatig schoongemaakt worden etc. Al met al een hoop gedoe en kosten die je met vvw niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
barta123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:38:
[...]

Maar ff een detailvraag. Wat betekent die PDesign dan? Ik heb zelf nu duo split Daikin met 2 3,5kW units.
design load means the declared cooling load (Pdesignc) and/or declared heating load (Pdesignh) [kW] at the reference design temperature, whereby for cooling mode, Pdesignc is equal to the declared capacity for cooling at Tj equal to Tdesignc for heating mode, Pdesignh is equal to the part load at Tj equal to Tdesignh

Je moet op de energielabel een kW waarde opgeven, dat bepaalt hoe hard hij moet werken in het lab om verbruiksgegevens en efficiency te meten. Grofweg bepaalt dat hoe goed een apparaat kan verwarmen, de koudste temperatuur waartegen wordt getest is -10 bij onze zone in Europa (NL, BE, DE, FR, etc), maar ook bij -2, +7, +12.

Een apparaat dat goed werkt bij -10 werkt nog beter bij warmere temperaturen.

Een 3.5 kW Daikin doet dit: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724435

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92WMli2Ea8ifNbHGor9BUxL5AiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/upCvTZhZVMoXrdY9Lq0hPdj2.png?f=fotoalbum_large

En vooral waar de pijl staat is mijn probleem met deze units. Koelen, ja 3.5 kW. Verwarmen, nee niet echt. Hello defrosts!

Hij haalt overigens die 2.5 kW niet eens, op -7 graden zit zijn bivalent temperature en 2.22 kW vermogen. Dus die 2.5 kW @ -10 is ook nog fictie, daar moet je een 500W straalkacheltje van de bouwmarkt bij optellen.

bivalent temperature (Tbiv) means the outdoor temperature (Tj) [°C] declared by the manufacturer for heating at which the declared capacity equals the part load and below which the declared capacity must be supplemented with electric back up heater capacity in order to meet the part load for heating

Een vergelijkbare MHI doet 20% meer, en een high end MHI 36% meer, dus een 3.5 kW is niet een 3.5 kW. En deze halen het wel tot -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
barta123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:38:
[...]
Ik heb zelf nu duo split Daikin met 2 3,5kW units
Oh duo. Is dat een 2MXM50A + 2x FTXA35?

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202104119

Pdesign 4.2 kW, Tbiv -7 @ 3.72 kW, delen door 2 units, en je zit op 1.86 kW elk.

Nominaal wordt gemeten bij +7 graden en dan heb je niet eens je verwarming echt nodig, die 4.2 kW per unit verwarming is pure fictie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:03:
[...]

Oh duo. Is dat een 2MXM50A + 2x FTXA35?

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202104119

Pdesign 4.2 kW, Tbiv -7 @ 3.72 kW, delen door 2 units, en je zit op 1.86 kW elk.

Nominaal wordt gemeten bij +7 graden en dan heb je niet eens je verwarming echt nodig, die 4.2 kW per unit verwarming is pure fictie :+
Maar the question remains, doet een MHI of ME het dan veel beter met vergelijkbare grootte buitenunit? Mijn buitenunit is een 68 btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hv1_Sw37LdhCZG38y3JRk0iPBlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QypxueHhf9rCyppjgH7dH5LH.png?f=fotoalbum_large

Bij SCM60ZS zie ik dit staan. Hoe kan dat 6,4kW zijn volgens deze site en Daikin daar nog maar iets van 4,5kW?

De compressor kan toch nog steeds 2kW-3kW uit het stopcontact trekken met die temperaturen?

COP's zijn voor beiden units vergelijkbaar, sterker nog, voor MHI is de SCOP slechter voor de multi split.

Deze unit is niet wat TS vraagt; maar het verloop van het afgiftevermogen bij dalende buitentemperatuur snijdt zeker hout...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
barta123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:09:
[...]

Maar the question remains, doet een MHI of ME het dan veel beter met vergelijkbare grootte buitenunit? Mijn buitenunit is een 68 btw.
Heb je dan deze? https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202060555

Pdesign H: 4.8 kW
Tbiv @ -7C: 4.25 kW
[Afbeelding]

Bij SCM60ZS zie ik dit staan. Hoe kan dat 6,4kW zijn volgens deze site en Daikin daar nog maar iets van 4,5kW?

De compressor kan toch nog steeds 2kW-3kW uit het stopcontact trekken met die temperaturen?

COP's zijn voor beiden units vergelijkbaar, sterker nog, voor MHI is de SCOP slechter voor de multi split.

Deze unit is niet wat TS vraagt; maar het verloop van het afgiftevermogen bij dalende buitentemperatuur snijdt zeker hout...
Warmtewisselaar buiten is anders gebouwd. Vinnen dicht op elkaar is beter voor SEER (koeling) en SCOP als het voldoende is, maar loopt vol ijs als je meer van vraagt. En aansturing is ook anders.

Als je kijkt naar de 2MXM68A, op -7: 4.25 kW @ 2.53 COP = 1.68 kW E

En SCM60ZS-W met 2.5 + 3.5 ZSX, 4.10 kW @ 3.25 COP = 1.25 kW E
En bij -10: 4.80 kW / 2.60 COP = 1.86 kW E.

Dan zie je dat de laatste veel beter tegen kou kan. Op -7 draait hij niet eens op vol vermogen, want Pdesign is benodigde warmte bij -10 en bij -7 is dat evenredig minder => part load => goede COP. De Daikin draait dan vol last want -7 = Tbiv = max vermogen, daaronder straalkachel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:22:
[...]

Heb je dan deze? https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202060555

Pdesign H: 4.8 kW
Tbiv @ -7C: 4.25 kW

[...]

Warmtewisselaar buiten is anders gebouwd. Vinnen dicht op elkaar is beter voor SEER (koeling) en SCOP als het voldoende is, maar loopt vol ijs als je meer van vraagt. En aansturing is ook anders.

Als je kijkt naar de 2MXM68A, op -7: 4.25 kW @ 2.53 COP = 1.68 kW E

En SCM60ZS-W met 2.5 + 3.5 ZSX, 4.10 kW @ 3.25 COP = 1.25 kW E
En bij -10: 4.80 kW / 2.60 COP = 1.86 kW E.

Dan zie je dat de laatste veel beter tegen kou kan. Op -7 draait hij niet eens op vol vermogen, want Pdesign is benodigde warmte bij -10 en bij -7 is dat evenredig minder => part load => goede COP. De Daikin draait dan vol last want -7 = Tbiv = max vermogen, daaronder straalkachel nodig.
AH ok, ja dat is waarom ze bij mijn vorige werk liever geen commerciele WP apparatuur zagen. Vinnetjes heel kort op elkaar dus idd snel dichtvriezen.

Maar als je dus je warmtevraag goed bepaalt, kan je nog steeds goed weg komen met een unit die flink inlevert met kouder weer (al dan niet door 24/7 te verwarmen).

Bij wat flatgebouwen in Weert/Venray hebben ze ook grote lucht/water WP's gezet - die hebben wel iets grotere openingen in de koelvinnen. Heb deze wel eens van dichtbij mogen bekijken :*)

Daar staan 2 units aan elkaar geschakeld om alsnog een watertemperatuur van 70°C te maken, met dikke warmtebuffer erbij :)

Terugkomend op wat de TS zei; je beweert dus eigenlijk dat de MXM90 gewoon veel te weinig capaciteit heeft voor een vrijstaand gebouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier een post met mijn ervaringen met 2x een 5MXM90 en 8 binnendelen.

Navi in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Oh ja, is het nog gelukt om die WWWWW patroon van starten en stoppen te dimmen met demand control? Out of the box zijn die MXMs echt raar geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:03:
[...]

Oh ja, is het nog gelukt om die WWWWW patroon van starten en stoppen te dimmen met demand control? Out of the box zijn die MXMs echt raar geprogrammeerd.
Ja dat lukt, maar het is lastig want demand control is geen vast getal als de dagen kouder/warmer zijn. Had hem op 60%, dan staat hij heel de dag aan, maar krijgt hij het niet warm, dus nu iets hoger.

Is dan wel rustiger maar merk wel dat ze heel veel en lang aanstaan, als ik demand control uit laat rustig de hele dag 2.1kW per stuk, 80kWh verbruik in 1 dag!

Ook vervelend dat je bij 8 binnenunits 8x apart demand control moet aanpassen..

Demand control op Auto nog niet geprobeerd.

Wel de SU7 setpoint met 2 aangepast, temp klopt dan een stuk beter.

Twijfel ook nog over ECO mode, of die nou aan of uit moet, lastig want het is onduidelijk wat het precies doet.

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 05-12-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Navi schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:08:
[...]

Ja dat lukt, maar het is lastig want demand control is geen vast getal als de dagen kouder/warmer zijn. Had hem op 60%, dan staat hij heel de dag aan, maar krijgt hij het niet warm, dus nu iets hoger.

Is dan wel rustiger maar merk wel dat ze heel veel en lang aanstaan, als ik demand control uit laat rustig de hele dag 2.1kW per stuk, 80kWh verbruik in 1 dag!

Ook vervelend dat je bij 8 binnenunits 8x apart demand control moet aanpassen..

Demand control op Auto nog niet geprobeerd.

Wel de SU7 setpoint met 2 aangepast, temp klopt dan een stuk beter.

Twijfel ook nog over ECO mode, of die nou aan of uit moet, lastig want het is onduidelijk wat het precies doet.
Oof wat, 80 kWh op een dag is echt wel veel. Ik las ook dat demand control 100% de unit begrensd op 100% van de "sticker waarde", zonder kan hij er overheen naar een soort boost/overclocked modus, misschien is dat proberen waard.

Maar pakt een multisplit niet altijd de laagste demand control % van alle aangesloten units? Dan zou je per buitendeel maar 1x hoeven in te stellen. Ik heb zelf geen MXM dus kan het alleen afleiding uit andere posts, maar er wordt volop over gepraat, alleen beetje jammer omdat het uit noodzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:16:
[...]

Oof wat, 80 kWh op een dag is echt wel veel. Ik las ook dat demand control 100% de unit begrensd op 100% van de "sticker waarde", zonder kan hij er overheen naar een soort boost/overclocked modus, misschien is dat proberen waard.

Maar pakt een multisplit niet altijd de laagste demand control % van alle aangesloten units? Dan zou je per buitendeel maar 1x hoeven in te stellen. Ik heb zelf geen MXM dus kan het alleen afleiding uit andere posts, maar er wordt volop over gepraat, alleen beetje jammer omdat het uit noodzaak is.
Precies andersom, volgens de omschrijving pakt hij de hoogste demand control van de units met vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
ASW1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:42:
Airco is op zich wel prettig om ook te kunnen koelen/ontvochtigen in de zomer. Nadeel is dat met dit soort weer je veel defrosts krijgt en wanneer je met airco verwarmt ga je dat merken.
Als het goed geïsoleerd is zou ik het veel eenvoudiger willen houden en vloerverwarming aanleggen en dan met een L/W de hele boel constant op 1 temperatuur stoken. Supersimpel, 1x goed inregelen en je hoeft er nooit meer wat aan te doen, geen naregelingen en gedoe. Iedere monteur ziet in 1 oogopslag wat het is en hoe het werkt.
Met multi-splits die kleine kamertjes allemaal individueel regelen en dan weer andere units voor de andere ruimtes is best complex en geeft niet noodzakelijkerwijs een goed resultaat. Stel je wilt 's morgens beginnen en 1 kamertje gaan stoken op een grote buitenunit dan gaat dat ding de hele tijd aan-uit en de temperatuur jo-jo't mee. Voor zo'n complex systeem moet je een goede installateur vinden en een onderhoudscontract afsluiten Al die losse binnenunits moeten ook allemaal regelmatig schoongemaakt worden etc. Al met al een hoop gedoe en kosten die je met vvw niet hebt.
Allen,
Ben ik dan zoals ASW1 hier aangeeft beter af met vloerverwarming met Warmtepomp ?
Ik kan de vloerverwarming dan wel niet onder de rubber tegels leggen in de oefenzaal natuurlijk ... Hoe zou ik die ruimte dan gaan verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:37:
[...]

Allen,
Ben ik dan zoals ASW1 hier aangeeft beter af met vloerverwarming met Warmtepomp ?
Ik kan de vloerverwarming dan wel niet onder de rubber tegels leggen in de oefenzaal natuurlijk ... Hoe zou ik die ruimte dan gaan verwarmen...
Denk het, maar voor zomer-proof wil je nog wel iets van airco hebben hoor. Het wordt wel veel makkelijk en je kan met minder capaciteit werken, de 3MXM68A bijvoorbeeld, dat is 6.8 kW @ 35 graden, zo warm wordt het hier niet en dat is al overkill voor 3 kamers.

Voor de zaal - nog steeds iets van luchtverwarming kan je doen, kanaalunit is een goed idee, alleen de juiste uitkiezen, bijvoorbeeld 2x single split met de RGAZ35 of RXM50 buitendeel. Of heel goed rekenen of je weg kan komen met 1x RXM50, nieuwbouw is toch goed geïsoleerd zou je denken.

Hebben ze een warmteverliesberekening gemaakt? De architect moet het hebben voor de energie prestatie berekeningen / bouwbesluit, https://www.rvo.nl/onderw...n-en-regels-gebouwen/beng
Voor alle nieuwbouw, zowel woningbouw als utiliteitsbouw, geldt dat de vergunningaanvragen sinds 1 januari 2021 moeten voldoen aan de eisen voor Bijna Energieneutrale Gebouwen (BENG). Die eisen vloeien voort uit het Energieakkoord voor duurzame groei en uit de Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD).
Daar hoort verwarming ook bij, als je met gas gaat stoken kom je nooit op "bijna energieneutraal", en met slechte warmtepompen ga je ook snel vet boven de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Ik woon in België, ik weet niet of er hier warmteverlies berekening nodig is.

Zou ik met vloerverwarming in de zomer niet genoeg kunnen koelen dat ik geen airco's nodig heb in de kleine praktijkruimtes ? En dan misschien enkel nog extra koeling in de wachtzaal ?

En dan misschien kanaal verwarming/koeling in de grotere zaal ?
En dan best 2 single splits ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:06:
[...]

Denk het, maar voor zomer-proof wil je nog wel iets van airco hebben hoor. Het wordt wel veel makkelijk en je kan met minder capaciteit werken, de 3MXM68A bijvoorbeeld, dat is 6.8 kW @ 35 graden, zo warm wordt het hier niet en dat is al overkill voor 3 kamers.

Voor de zaal - nog steeds iets van luchtverwarming kan je doen, kanaalunit is een goed idee, alleen de juiste uitkiezen, bijvoorbeeld 2x single split met de RGAZ35 of RXM50 buitendeel. Of heel goed rekenen of je weg kan komen met 1x RXM50, nieuwbouw is toch goed geïsoleerd zou je denken.

[...]

Daar hoort verwarming ook bij, als je met gas gaat stoken kom je nooit op "bijna energieneutraal", en met slechte warmtepompen ga je ook snel vet boven de norm.
Ze steken een FBA50 samen met eeen FTXA20 samen op een 9KW en dit 2 keer. en dan de 5 andere (3 2kw en 2,5 kw) ook op een 9 KW

Gas zijn ze aan het uitfaseren in Belgie. We moete naar warmtepompen ( ofwel LL ofwel Geothermisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:03:
[...]

Ze steken een FBA50 samen met eeen FTXA20 samen op een 9KW en dit 2 keer. en dan de 5 andere (3 2kw en 2,5 kw) ook op een 9 KW

Gas zijn ze aan het uitfaseren in Belgie. We moete naar warmtepompen ( ofwel LL ofwel Geothermisch)
Slecht idee. Als de FBA even niets hoeft gaat de FTXA20 veel en echt veel teveel koelgas krijgen van de MXM90. Die start op eem vermogen dat je moet dumpen in minimaal 2x FTXAs.

Ah België. Dat verklaart een deel, hier moet je voordat je de bouwvergunning aanvraag al alle berekeningen mbt energie al klaar hebben, dat is inclusief welke warmtepomp, zijn efficiency, en hoeveel warmteverlies je nodig hebt => kWh/m2/jaar voor energie prestatie. Te hoog = nope, doe maar opnieuw. Of meer isolatie, of beter bron en afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:00:
[...]

Slecht idee. Als de FBA even niets hoeft gaat de FTXA20 veel en echt veel teveel koelgas krijgen van de MXM90. Die start op eem vermogen dat je moet dumpen in minimaal 2x FTXAs.

Ah België. Dat verklaart een deel, hier moet je voordat je de bouwvergunning aanvraag al alle berekeningen mbt energie al klaar hebben, dat is inclusief welke warmtepomp, zijn efficiency, en hoeveel warmteverlies je nodig hebt => kWh/m2/jaar voor energie prestatie. Te hoog = nope, doe maar opnieuw. Of meer isolatie, of beter bron en afgiftesysteem.
Ik ben op zoek naar een MHI installateur, maar vind hier in België precies niet veel.

Kan ik die MXM90 bv vervangen door een 3MXM52A ?
daar kan ik ook een 2.0 en een 5.0 samen opsteken, met een PDdesign van 4.8 en toegekende cap van 4.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CP15PeGDolbCYV831BrJbpS2EJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18VDqN8n9DDrzQICQyigXTl1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
reactie op mijn post hierboven...
Is dus ook niet ok. 7 kw vragen en bij -10 maar 4.1 leveren. Waar kan ik nu juist weer zien hoeveel hij levert bij -3 ?

[ Voor 49% gewijzigd door Faece op 06-12-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:06:

Ik zie net dat je hier al een top hebt gegeven voor een RXM50...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:26:
[...]

Ik zie net dat je hier al een top hebt gegeven voor een RXM50...
Yeah en als je die FBA50 er 1:1 aan hang heb je iig 2x 3.9 kW alleen voor die zaal op -7 en ruim voldoende als het warmer is. Of 1x, maar ligt dus aan hoeveel m2 wand, glas en plafond, de Rc waarde etc. Uiteindelijk moet daar een getal uitkomen, van als het buiten -10 is, heb je X kW nodig voor je ruimte of gebouw, en daarmee ga je naar je leverancier om een geschikte warmtepomp te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:28:
[...]

reactie op mijn post hierboven...
Is dus ook niet ok. 7 kw vragen en bij -10 maar 4.1 leveren. Waar kan ik nu juist weer zien hoeveel hij levert bij -3 ?
Data is erg verspreid over het internet. Voor RXM-R heb je deze: https://atexxo.com/wp-con...71_Data-books_English.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XTWOb0lGVEUjFk1al_Tm3eqYAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oQMDn7gPq2P7AmKtJ6qUSvvB.png?f=fotoalbum_large

Binnen 20 buiten -5 is 3.43 kW en bij buiten -10 is 2.92 kW. 2x dit moet genoeg zijn, werkt beter dan die 3MXM90s. Dikke kader is "standard heating" rating waar ze mee adverteren en waar je niets aan hebt - als het zo warm is hoeft je verwarming niet hard te werken, en als je het juist nodig hebt hou je opeens maar de helft over. De FBA50A9 hebben een lagere rating dan FTXM50R, kanaalunit werkt altijd met hogere uitblaastemperatuur en is minder efficient.

Voor MXM-A heb ik niets kunnen vinden, Daikin verstopt ze achter een login tegenwoordig en zijn vaak geen pdf's meer maar dynamische paginas.

[ Voor 16% gewijzigd door w00key op 06-12-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:10:
[...]

Binnen 20 buiten -5 is 3.43 kW en bij buiten -10 is 2.92 kW. 2x dit moet genoeg zijn, werkt beter dan die 3MXM90s. Dikke kader is "standard heating" rating waar ze mee adverteren en waar je niets aan hebt - als het zo warm is hoeft je verwarming niet hard te werken, en als je het juist nodig hebt hou je opeens maar de helft over. De FBA50A9 hebben een lagere rating dan FTXM50R, kanaalunit werkt altijd met hogere uitblaastemperatuur en is minder efficient.

Voor MXM-A heb ik niets kunnen vinden, Daikin verstopt ze achter een login tegenwoordig en zijn vaak geen pdf's meer maar dynamische paginas.
Concreet komt het er op neer dat jij 2 FBA50A9 zou hangen aan 2 RXM50. Idealiter zelfs 2 FTXM50R aan 2 RXM50.

En hoe verdeel ik dan de 7 airco's van 2 a 2.5 kW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:30:
[...]

Concreet komt het er op neer dat jij 2 FBA50A9 zou hangen aan 2 RXM50. Idealiter zelfs 2 FTXM50R aan 2 RXM50.

En hoe verdeel ik dan de 7 airco's van 2 a 2.5 kW ?
Naja FBA zijn wel anders he, je werkt met luchtkanalen om het mooi over de ruimte te verdelen. Is daar over nagedacht hoe? In de zomer is dat condenserend koelen en moet je oppassen dat het niet opeens regent in je zaal.

Voor de rest moet je installateur ook goed nadenken, ik vind hun voorstel met FTXAs echt extreem slecht, je gaat toch niet met een wand unit blazen op iemand die bloot ligt?

https://www.daikin.nl/con..._ECPEN18-100A_English.pdf pagina 10 is een veel betere oplossing voor meerdere kleine ruimtes die niet allemaal 2.5 kW nodig hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX8H5hpuPl8ZtvIveOOR34LEqXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mENECpKnQ7i59rpKZTjL8f74.png?f=fotoalbum_large

Ik volg niet helemaal waarom je bij deze club blijft als ik als consument thuis hun plan compleet heb afgebrand. Okay, ik heb ook iets meer ervaring met aanbesteden van ventilatie en aircos in restaurants, maar deze club doet zijn huiswerk echt slecht.

Ik zou voor de andere kamers, hal etc ook gewoon weer een aantal FBAs met multizone kit installeren, maar je moet dan wel iemand hebben die dit systeem kent en niet voor het eerst aanlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:52:
[...]

Voor de rest moet je installateur ook goed nadenken, ik vind hun voorstel met FTXAs echt extreem slecht, je gaat toch niet met een wand unit blazen op iemand die bloot ligt?

Ik zou voor de andere kamers, hal etc ook gewoon weer een aantal FBAs met multizone kit installeren, maar je moet dan wel iemand hebben die dit systeem kent en niet voor het eerst aanlegt.
Er worden geen valse plafonds gelegd. Alle technieken gaan op het dak om meer hoogte te hebben binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:04:
[...]

Er worden geen valse plafonds gelegd. Alle technieken gaan op het dak om meer hoogte te hebben binnen...
Dat zou ik echt nooit doen bij commerciële units. Dat alles kaal en techniek bloot oogt mij cheap, is dodelijk voor akoestiek en alle afwerking is duurder.

Doe mij maar een minimale akoestische systeemplafond, bekabeling (stalen kabelgoot), koelleidingen, ventilatie etc mag er lekker boven en centraal naar het dak ipv 99 doorvoeren of alle leidingen in het zicht.

Meter extra beton voor de draagmuren vs moeite binnen, dat zou bij mij in de ontwerpfase van het gebouw al veranderd zijn. Alleen als het echt niet anders kan door nok/goot hoogte in bestemmingsplan zou ik lager dan 3.0 meter bruto per verdieping bouwen. Min vloer, techniek hou je nog 2.5/2.6 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
w00key schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:24:
[...]

Dat zou ik echt nooit doen bij commerciële units. Dat alles kaal en techniek bloot oogt mij cheap, is dodelijk voor akoestiek en alle afwerking is duurder.

Doe mij maar een minimale akoestische systeemplafond, bekabeling (stalen kabelgoot), koelleidingen, ventilatie etc mag er lekker boven en centraal naar het dak ipv 99 doorvoeren of alle leidingen in het zicht.

Meter extra beton voor de draagmuren vs moeite binnen, dat zou bij mij in de ontwerpfase van het gebouw al veranderd zijn. Alleen als het echt niet anders kan door nok/goot hoogte in bestemmingsplan zou ik lager dan 3.0 meter bruto per verdieping bouwen. Min vloer, techniek hou je nog 2.5/2.6 over.
is een verbouwing... geen nieuwbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Faece schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:01:
[...]

is een verbouwing... geen nieuwbouw
Verklaart weer meer van de :| keuzes, zou fijn zijn als het project in de start post beter is uitgelegd. Success. Dit gaat beetje off topic voor warmtepompen, een goede installateur kan je verder helpen.

Goedkoop is duurkoop, je wilt geen spijt krijgen van je verbouwing de eerste keer dat het echt warm of koud is. Kijk beter af bij hoe anderen het doen. Ik heb voorbeelden boven genoemd.
Pagina: 1