Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doublear2
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
Hoi allemaal,

Na een flinke verbouwing hebben wij nog wat geld over in het duurzaamheid depot. Zo'n 3500 euro.

Wat zouden jullie doen?

A) op de begane grond in de woonkamer een oud (20 jaar) kozijn vervangen voor kunststof kozijn met HR++ glas. Kosten ongeveer 3500 euro. Naast isoleren kunnen we dan ook kiezen voor een raam in het kozijn, want nu zijn er aan de voorkant van de kamer totaal geen doorlucht mogelijkheden.

B) Zonnepanelen? Dan moeten we nog geld bijleggen. Maar je kan nog wel even salderen en terugverdientijd is kort.

ben benieuwd naar jullie meningen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als je het nu hebt over de mogelijkheid voor een ventilatierooster in een nieuw te plaatsen raam, dan zou ik mijn geld steken in een wtw ventilatiesysteem. Krijg je die leidingen er nog in?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Als je dat kozijn sloopt en kunststof terugplaatst zou ik sowieso voor triple glas gaan en niet standaard HR++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:32
_JGC_ schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:30:
Als je dat kozijn sloopt en kunststof terugplaatst zou ik sowieso voor triple glas gaan en niet standaard HR++.
Dat.
Bij nieuwe kozijnen altijd voor tripel /de hoogst mogelijke isolatiewaarde foto gaan.
HR++ is leuk als je de bestaande kozijnen houdt en alleen het glas vervangt,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou onder aan de streep kijken. Welke maatregel gaat het meeste opleveren. In geld gezien zijn dat de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:36
Ik zou kiezen voor zonnepanelen en zodra er geld voor is het kozijn en raam. Juist om wat je zegt, nu kan je nog salderen en is het (snel) terug te verdienen.
Dat raam en kozijn kost uiteindelijk altijd ongeveer hetzelfde en heeft ongeveer dezelfde terugverdientijd.
Behalve dan dat daar nu nog subsidie op zit en in de toekomst dat maar de vraag is.

Kan het niet allebei?! ;)

@_JGC_ en @ASW1, ik dacht juist hier op het forum gelezen te hebben dat de kosten van HR+++ niet opwegen tegen de winst van de extra isolatiewaarde.
(Of is dat alleen als je bij HR++ geen nieuwe kozijnen nodig hebt en bij HR+++ wel? Ik heb me niet super in oa dit topic verdiept, want ik heb zelf geen geld voor nieuwe ramen en kozijnen, maar wil het wel.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:44
Een kozijn van 20 jaar is niet oud. Als het niet rot is, dan kan je het glas vervangen. Als het rot is, dan dat kozijn vervangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Noutie op 04-12-2023 19:05 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Truus01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:03:
Ik zou kiezen voor zonnepanelen en zodra er geld voor is het kozijn en raam. Juist om wat je zegt, nu kan je nog salderen en is het (snel) terug te verdienen.
Dat raam en kozijn kost uiteindelijk altijd ongeveer hetzelfde en heeft ongeveer dezelfde terugverdientijd.
Behalve dan dat daar nu nog subsidie op zit en in de toekomst dat maar de vraag is.

Kan het niet allebei?! ;)

@_JGC_ en @ASW1, ik dacht juist hier op het forum gelezen te hebben dat de kosten van HR+++ niet opwegen tegen de winst van de extra isolatiewaarde.
(Of is dat alleen als je bij HR++ geen nieuwe kozijnen nodig hebt en bij HR+++ wel? Ik heb me niet super in oa dit topic verdiept, want ik heb zelf geen geld voor nieuwe ramen en kozijnen, maar wil het wel.)
Op de kosten van een nieuw kozijn met HR++ glas is de meerprijs van triple glas tientjeswerk. Ik was voor mijn 115x80 kozijntje op de kinderkamer 25 euro extra kwijt. Zal bij een groot 180x180 raam uiteraard meer zijn, maar het meeste geld zit in het kozijn en de arbeid, die verandert niet bij triple glas (nouja, bij 180x180 pak je dat glas niet in je uppie van de bok). Kwestie van meerdere offertes opvragen, sommige kozijnboeren hebben geen zin in zwaar glas sjouwen en proberen je af fe schepen.

Ik heb 2 jaar terug zelf een stuk glas vervangen in een bestaand kunststof kozijn, niet om de terugverdientijd, maar vanwege het comfort. Dat hoef je niet terug te verdienen lijkt me. Houten kozijn met dubbelglas vervangen door kunststof met HR++ was een verbetering, maar de koudeval ging pas weg na er een stuk triple glas inzetten.
Pagina: 1