Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvanmalssen
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Goedemiddag mensen,

ik heb een kleine vraag, ik werk momenteel in Duitsland bij een firma en heb het hier in principe goed naar mijn zin. Ik heb een functie als mederwerker van de verkoop binnendienst en heb naar mijn idee een fatsoenlijk salaris van €3300,- bruto per maand( 36 uur pw), hierbovenop ontvang ik ook nog €300,- per maand aan reiskosten vergoeding.( in totaal ongeveer €2550 netto) Volgens gebruik wordt je ziektekostenpremie al door je werkgever betaald dus dat hoef ik niet meer af te dragen zoals in nl. Tevens krijg ik maandelijks nog eens €86,- aan kindergeld. Dit is een aanvulling op het Nederlandse kindergeld.

De afstand die ik moet rijden is 55km enkele reis wat neerkomt op ongeveer een 50 minuten enkele reis.

Nu heb ik een baan aangeboden gekregen op ongeveer 3km van mijn woonplaats ( dit is in Nederland), dit lijkt me ook een zeer leuke baan en waren ook reeds 2 leuke en goeie gesprekken. Ze hebben me vandaag gebeld dat ze erg graag met me door willen en of ik tijd had voor een gesprek met HR over arbeidsvoorwaarden etc.
Wanneer ik weer in NL kom werken vervalt uiteraard het Duitse kindergeld en moet ik weer ziektekosten verzekering gaan betalen, daar tegenover staat dat ik dan wel weer ongeveer €250,- aan hypotheekrente aftrek kan krijgen die ik nu misloop ivm werken in het buitenland. Tevens zou ik uiteraard een heel stuk minder aan benzine etc gaan betalen.

Mijn concrete vraag aan jullie is wat zouden jullie voor een loonindicatie afgeven als hier naar gevraagd zou worden, ben heel benieuwd. Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe wil je een loonindicatie krijgen op basis van wat je nu verdiend? Dat moet toch echt op basis van jouw kwaliteiten en de functie waarop je solliciteerd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ronvanmalssen schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:26:
Mijn concrete vraag aan jullie is wat zouden jullie voor een loonindicatie afgeven als hier naar gevraagd zou worden, ben heel benieuwd. Alvast bedankt voor de reacties
Les 1 in salarisonderhandeling: laat hun een salarisindicatie geven. Als je zelf een gewenst loon geeft dan zitten ze daar heel toevallig altijd net in de buurt.

Ik begin niet eens meer aan dit soort gesprekken zonder een salarisindicatie. Zonde van mijn en hun tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

njitter schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:30:
[...]

Les 1 in salarisonderhandeling: laat hun een salarisindicatie geven. Als je zelf een gewenst loon geeft dan zitten ze daar heel toevallig altijd net in de buurt.

Ik begin niet eens meer aan dit soort gesprekken zonder een salarisindicatie. Zonde van mijn en hun tijd.
offtopic:
Als je effectief gebruik kunt maken van het ankereffect is het altijd juist beter om zelf het eerste bod te doen ;) Als je streefbedrag te ver verwijderd is van het bedrag dat zij in gedachten hebben werkt het natuurlijk niet en kun je inderdaad beter in een vroeg stadium tot de conclusie komen dat jullie geen match zijn.

Als je op een nettoloon wilt uitkomen, dan kun je een tool zoals https://www.berekenhet.nl...en/brutoloon.html#calctop gebruiken om een brutosalaris te berekenen dat bij een gewenst netto niveau past. Voor 2550 netto zou je dan op 3100 bruto uitkomen...?

[ Voor 43% gewijzigd door naitsoezn op 04-12-2023 16:37 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ps, je gebruikt je eigen naam op Tweakers en je bent in ieder geval goed op LinkedIn te vinden. Ik weet niet of Tweakers net zo goed geindexeerd is maar wellicht wat membersonly tags om je vraag zetten?

Overzicht van UBB-codes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Goedemiddag mensen,

ik heb een kleine vraag, ik werk momenteel in Duitsland bij een firma en heb het hier in principe goed naar mijn zin. Ik heb een functie als mederwerker van de verkoop binnendienst en heb naar mijn idee een fatsoenlijk salaris van €3300,- bruto per maand( 36 uur pw), hierbovenop ontvang ik ook nog €300,- per maand aan reiskosten vergoeding.( in totaal ongeveer €2550 netto) Volgens gebruik wordt je ziektekostenpremie al door je werkgever betaald dus dat hoef ik niet meer af te dragen zoals in nl. Tevens krijg ik maandelijks nog eens €86,- aan kindergeld. Dit is een aanvulling op het Nederlandse kindergeld.

De afstand die ik moet rijden is 55km enkele reis wat neerkomt op ongeveer een 50 minuten enkele reis.

Nu heb ik een baan aangeboden gekregen op ongeveer 3km van mijn woonplaats ( dit is in Nederland), dit lijkt me ook een zeer leuke baan en waren ook reeds 2 leuke en goeie gesprekken. Ze hebben me vandaag gebeld dat ze erg graag met me door willen en of ik tijd had voor een gesprek met HR over arbeidsvoorwaarden etc.
Wanneer ik weer in NL kom werken vervalt uiteraard het Duitse kindergeld en moet ik weer ziektekosten verzekering gaan betalen, daar tegenover staat dat ik dan wel weer ongeveer €250,- aan hypotheekrente aftrek kan krijgen die ik nu misloop ivm werken in het buitenland. Tevens zou ik uiteraard een heel stuk minder aan benzine etc gaan betalen.

Het is een rare vraag. De ene persoon wil graag minder reizen (en meer vrije tijd) en levert daar desnoods salaris voor in. Iemand anders vindt zijn huidige baan zo leuk dat ie pas voor € 1000 extra zou overstappen. Wij kunnen jou hooguit voorrekenen wat de financiele consequenties van een baan in NL vs DE zijn. En dan moet je zelf bepalen hoe graag je die overstap wil.

Mijn huidige baan kreeg ik omdat het bedrijf mij benaderde. Ik had al een goede baan en geen haast om wat anders te gaan doen. Dan stel je hogere eisen dan wanneer je die baan heel graag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Voor welk bedrag is het voor jou een no-brainer?

Wij kunnen wel zeggen dat je minimaal 4.000 euro bruto moet vragen, maar dan.. Ga je dat vragen? Of als we zeggen dat je 10.000 euro bruto + 3 maandsalarissen aan bonussen, wat ga je dan doen?

Ik ben 2x van werkgever gewisseld en heb voor mijzelf gewoon een aantal zaken op een rijtje gezet die ik (op dat moment) belangrijk vond. Een wissel is altijd een spannende stap, je weet immers niet wat je er voor terug krijgt. Horizontaal overstappen is voor mij dus een no go.
Afwegingen die je mee kan nemen:
*hoeveel is de meer of minder reistijd mij waard?
*welke uitdagingen heb ik nu en welke krijg ik bij een eventuele overstap (wetende dat je die laatste moeilijk hard kan maken)?
*hoeveel vrije dagen heb ik nu en hoeveel heb ik er straks?
*hoeveel vrijheid heb ik nu om mijn werkdagen in te plannen en welke vrijheid heb je straks?
*wat wil je er (minimaal) netto of bruto op vooruit gaan?
*wat voor verschillen in secundaire voorwaarden zijn er?

Pel vervolgens iedere voorwaarde af tegen een bedrag. Vallen er bijv. 5 vrije dagen af, dan wil je daar (minimaal) een X bedrag voor terug hebben (zodat je de vrije dagen eventueel terug kan kopen / onbetaald verlof kan opnemen).

En schroom er ook niet voor om gewoon te kijken wat de nieuwe functie inhoud en wat gangbaar is. Door te vertrekken vanuit het oogpunt wat je nu verdient, kan je jezelf te kort doen.
Als je vanuit je bijbaantje als vakkenvuller gaat starten, neem je ook het salaris van de vakkenvuller niet als uitgangspunt, dus waarom zou je dat nu wel doen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
njitter schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:44:
ps, je gebruikt je eigen naam op Tweakers en je bent in ieder geval goed op LinkedIn te vinden. Ik weet niet of Tweakers net zo goed geindexeerd is maar wellicht wat membersonly tags om je vraag zetten?

Overzicht van UBB-codes
Google op 'salaris indicatie Duitsland Nederland baan wissel' is derde hit😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
njitter schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:30:
[...]

Dan nog is het verstandig om te kijken wat het brutoloon in Nederland zou moeten zijn om zijn huidige Duitse loon te matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Lastig zeggen, bouw je wel pensioen en aow rechten (of vergelijkbaar) op nu?
Anders ga je misschien op papier weinig op vooruit, maar dat loop je in de toekomst mogelijk mis.
Pagina: 1