Accretion schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:10:
[...]
Het verbruik is laag omdat het nieuwbouw appartement is met warmtepomp. Dat tegenover de rest van Nederland zetten, welke in een lek huis wonen, heeft weinig nut.
Maar omdat leverancier toch geld wil zien, heeft hij heel hoge vaste lasten en kan hij niet salderen en ook niet kiezen voor een goedkoper contract bij een concurrent.
Je kunt TS dus wel 'blij' maken met het feit dat hij heel zuinig is, maar als hij onevenredig betaald, heeft hij daar natuurlijk niets aan.
🙌 fijn dat je deze kant van het verhaal ziet. En nogmaals - de tegengeluiden hier dat het toch heel zuinig is stemmen mij wat gerust, want omdat ik alleen mijn buurman had om mee te vergelijken leek het mij juist ontzettend hoog.
(Grappig trouwens dat ik dit topic juist startte nadat ik dacht het "probleem" opgelost te hebben door het weer zichtbaar maken van de kamersensor en wilde checken of dat inderdaad van invloed kon zijn, en geen enkele reactie hierop ingaat. 🤣 Maar ik waardeer zeker alle input met betrekking of dit een te verwachten verbruik is!)
_____
@
Feralz moet je ook betalen voor de elektriciteit welke de warmtepomp gebruikt? Want het lijkt nu dat je moet betalen voor de warmte die er uit komt (in Joule) en niet direct voor het stroomverbruik.
De elektriciteit zelf gelukkig niet, nee. Warmtepomp heeft een eigen aansluiting waar Eteck de stroom voor betaalt. Maar die kosten zitten ongetwijfeld ergens in mijn vaste kosten verstopt. Mijn kosten voor de 0,85 GJ zijn inderdaad alleen voor de gegenereerde warmte zelf, ook niet voor warm water oid.
Eteck vindt het zelf meer dan vergelijkbare woningen, maar goed misschien zijn hier dan veel bovenwoningen in meegenomen waardoor ik nog steeds pech met mijn vloer heb:
Kleine update: vanochtend zag ik dat mijn slaapkamer aan het bijverwarmen was. Dat heb ik nog nooit gezien. Had zelfs al contact opgenomen met de woningcorporatie omdat het er altijd zo koud was maar het thermostaatbedrijf zei dat alles werkte, alleen was het volgens de thermostaat warm genoeg dus sloeg de vloerverwarming daar nooit aan. Kan heel goed toeval zijn doordat het vannacht stevig gevroren heeft, of heel misschien heeft het zichtbaar maken van de kamersensor hier toch iets gedaan.