Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Hi, ik schrok me laatst een hoedje toen ik inlogde bij de Eteck app. Zag dat ik in de hele maand november 0,85 GJ verbruikt had terwijl ik op 19 graden stook. Mijn buurman die op 20 graden stookt (zelfde appartementencomplex & apparatuur, paar vloeren hoger) had 0,45 GJ verbruikt. Zijn stooklijn had ook hogere temperaturen dan die van mij. Thermia Calibra warmtepomp, er hangt ook een WTW-installatie. Het is een klein, zeer goed geïsoleerd nieuwbouwappartement op de begane grond. Er is één gedeelde warmtebron voor de hele wijk, met individuele bodemwarmtepompen per woning. Ik betaal dan ook niet zelf direct voor de stroom, er is een aparte elektriciteitsmeter waar Eteck zelf een contract voor heeft. Mijn variabele verbruik wordt gemeten in GJ.

Het was me al opgevallen dat ik tegenwoordig nog alleen de regeltemperatuur op mijn display had terwijl vroeger ook de huidige temperatuur getoond werd. Mijn buren hadden dit nog wel op hun scherm. Schonk er verder niet zoveel aandacht aan want het feit dat ik de actuele temperatuur niet kon zien betekende niet dat die niet bestond, toch?

Door het lezen van de handleiding kreeg ik uiteindelijk de indruk dat de warmtepomp toch misschien de kamersensor niet pakte, ook al stond deze wel aan. Heb de kamersensor + warmtepomp even uitgezet en weer aan, en zie daar, opeens was de actuele temperatuur weer terug!

Ik vraag me nu af of de warmtepomp dan misschien de hele maand continu heeft lopen verwarmen ook al was het allang 19 graden, omdat hij verder helemaal niet naar de binnentemperatuur keek? Is dat aannemelijk? Kan natuurlijk wel december afwachten maar straks heb ik weer een dikke onverwachte rekening haha.

Hoop dat jullie me gerust kunnen stellen of anders tips of aanwijzingen hebben! Let me know als ik ergens nog gegevens of foto's van moet posten voor verdere informatie. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Feralz op 02-12-2023 10:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-07 19:46
0,85 GJ over de afgelopen novembermaand is zeer weinig. Het is vergelijkbaar met 25 a 30 m3 gas verstoken in een CV-ketel.

Er waren ca. 330 gewogen graaddagen (afhankelijk van waar je woont), dus dat is dan 0,1 m3 equivalent per graaddag.

In mijn ook niet bijster warm gestookte 1992 R=ca. 2,5 rijtjeshuis, was dat gemiddeld zeker 0,25 m3/gewogen graaddag (toen het nog met gas ging).

Nog is het verschil interessant, heeft je buurman toevallig onderburen die het lekker warm stoken, of aan meer kanten buren dan jij? Of geen koude verdieping er onder en jij wel? Of zit je op de kant waar vaak de wind op staat?

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 01-12-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:41
Feralz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:35:
Hi, ik schrok me laatst een hoedje toen ik inlogde bij de Eteck app. Zag dat ik in de hele maand november 0,85 GJ verbruikt had terwijl ik op 19 graden stook. Mijn buurman die op 20 graden stookt (zelfde appartementencomplex & apparatuur, paar vloeren hoger) had 0,45 GJ verbruikt. Zijn stooklijn had ook hogere temperaturen dan die van mij. Thermia Calibra warmtepomp, er hangt ook een WTW-installatie. Het een klein, zeer goed geïsoleerd nieuwbouwappartement op de begane grond.

Het was me al opgevallen dat ik tegenwoordig nog alleen de regeltemperatuur op mijn display had terwijl vroeger ook de huidige temperatuur getoond werd. Mijn buren hadden dit nog wel op hun scherm. Schonk er verder niet zoveel aandacht aan want het feit dat ik de actuele temperatuur niet kon zien betekende niet dat die niet bestond, toch?

Door het lezen van de handleiding kreeg ik uiteindelijk de indruk dat de warmtepomp toch misschien de kamersensor niet pakte, ook al stond deze wel aan. Heb de kamersensor + warmtepomp even uitgezet en weer aan, en zie daar, opeens was de actuele temperatuur weer terug!

Ik vraag me nu af of de warmtepomp dan misschien de hele maand continu heeft lopen verwarmen ook al was het allang 19 graden, omdat hij verder helemaal niet naar de binnentemperatuur keek? Is dat aannemelijk? Kan natuurlijk wel december afwachten maar straks heb ik weer een dikke onverwachte rekening haha.

Hoop dat jullie me gerust kunnen stellen of anders tips of aanwijzingen hebben! Let me know als ik ergens nog gegevens of foto's van moet posten voor verdere informatie. :)
Geen idee waarom je gigajoules rekent terwijl je een warmtepomp hebt? Zo te zien is het stads of blokverwarming.

Maar een halve gigajoule is echt heel weinig. Dat kost 20 euro. Waar maak je je druk om? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
Wilke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:43:
0,85 GJ over de afgelopen novembermaand is zeer weinig. Het is vergelijkbaar met 25 a 30 m3 gas verstoken in een CV-ketel.

Er waren ca. 330 gewogen graaddagen (afhankelijk van waar je woont), dus dat is dan 0,1 m3 equivalent per graaddag.

In mijn ook niet bijster warm gestookte 1992 R=hooguit 2,5 (toen het nieuw was en nog geen aanbouw had) rijtjeshuis, was dat zeker 0,25 m3/gewogen graaddag (toen het nog met gas ging).

Nog is het verschil interessant, heeft je buurman toevallig onderburen die het lekker warm stoken, of aan meer kanten buren dan jij? Of geen koude verdieping er onder en jij wel? Of zit je op de kant waar vaak de wind op staat?
Ik vind het lastig vergelijken omdat ik er officieel pas sinds de zomer echt woon. Tot november had de warmtepomp nog niet echt hoeven werken. Daarvoor was de maand met het hoogste verbruik december 2022 (september dat jaar opgeleverd) met 0,53 GJ. Ik schrok vooral toen ik de app op euro's ipv verbruik zette: €40 :|

Ik zit op de begane grond van het complex, mijn bovenbuurman op de derde (en daarmee bovenste) verdieping. Ik aan de zuidwestenkant, hij aan het noordoosten. Ik heb nog buren van een woonhuis naast me, mijn buurman grenst aan een ander appartement. Ik had er ook aan gedacht dat de warmte opsteeg, daarentegen dacht mijn buurman dan weer last van meer kou en wind te hebben. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
t14wo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:51:
[...]

Geen idee waarom je gigajoules rekent terwijl je een warmtepomp hebt? Zo te zien is het stads of blokverwarming.

Maar een halve gigajoule is echt heel weinig. Dat kost 20 euro. Waar maak je je druk om? :)
Omdat dat de enige waarde is die Eteck toont. :) Er is inderdaad één grote warmtebron voor de hele wijk. Ieder appartement dat daarop aangesloten is heeft een eigen warmtepomp. En €20 had ik niet zo erg gevonden, de €40 die Eteck zegt dat mij dit gaat kosten (bovenop de €80 aan alleen al vaste kosten elke maand) wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00
Waarom zou die € 40 bovenop je vaste kosten komen?

Die € 80 is dan toch alleen maar je voorschotbedrag, bedoeld om je gehele verbruik gespreid over het jaar te betalen.. (?)
Die € 40 is dus het verbruik van afgelopen maand. Dat zit als het goed is al inbegrepen in je maandbedrag. Dat is dus iets minder dan 4 euro per maand, uitgespreid over het jaar.

Het wordt nu winter, daarin heb je een paar maanden met heel veel verbruik, waar tegenover staat dat je van het voorjaar tot het najaar bijna geen verbruik hebt. Alles over het hele jaar bij elkaar opgeteld, gedeeld door 12, geeft je maandelijkse voorschotbedrag.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
BrainCrash schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:06:
Waarom zou die € 40 bovenop je vaste kosten komen?

Die € 80 is dan toch alleen maar je voorschotbedrag, bedoeld om je gehele verbruik gespreid over het jaar te betalen.. (?)
Die € 40 is dus het verbruik van afgelopen maand. Dat zit als het goed is al inbegrepen in je maandbedrag. Dat is dus iets minder dan 4 euro per maand, uitgespreid over het jaar.

Het wordt nu winter, daarin heb je een paar maanden met heel veel verbruik, waar tegenover staat dat je van het voorjaar tot het najaar bijna geen verbruik hebt. Alles over het hele jaar bij elkaar opgeteld, gedeeld door 12, geeft je maandelijkse voorschotbedrag.
Ik had het over de vaste kosten, niet het voorschotbedrag. Die alleen al zijn €76,68 iedere maand. Kijk maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iNzy9FTSxjK_fuyi-X1G-z9m-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQOuJXhhwMpfOg5UM0lP0RO7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Feralz op 01-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:41
Feralz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:11:
[...]

Omdat dat de kosten van Eteck zijn. Ik weet uit welke kosten mijn voorschotbedrag bestaan (oke, van €77,68 heb ik het naar boven afgerond). Kijk maar:

[Afbeelding]
Als je daar goed kijkt, zie je dat een gj onder prijsplafond 47 euro kost. Dus 0,45 gj kost dus 20 euro. Nogmaals: niks om je druk over te maken. Dit zijn immers de koude maanden. En november is erg koud geeindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
t14wo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:14:
[...]

Als je daar goed kijkt, zie je dat een gj onder prijsplafond 47 euro kost. Dus 0,45 gj kost dus 20 euro. Nogmaals: niks om je druk over te maken. Dit zijn immers de koude maanden. En november is erg koud geeindigd.
Mijn buurman verbruikte 0,45 GJ. Ik verbruikte 0,85 GJ. Dus €40. Als mijn buurman niet maar de helft van mijn verbruik had terwijl hij warmer stookt had ik me nergens druk om gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hou er rekening mee dat de vaste kosten per 2024 12,5% omhoog mogen van de ACM.

Eteck kennende zullen ze dat ook maximaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-07 19:46
Feralz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:57:
Ik zit op de begane grond van het complex, mijn bovenbuurman op de derde (en daarmee bovenste) verdieping.
Mja, beetje koffiedik kijken dan wel, maar jij hebt dus een koude vloer, maar hij zit met het dak waar warmte weglekt. Vaak is het dak tegenwoordig wel beter geïsoleerd dan de vloer. Maar goed. Daar kan al zo een heel verschil door ontstaan. Stel dat jij 19 graden stookt en jouw bovenbuurman ook, dan heeft hij eigenlijk alleen verlies door z'n ramen/gevel, (want ook nog een buur erboven dus ook niet via het dak), terwijl jij waarschijnlijk het grootste verlies via de vloer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Feralz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:11:
[...]

Ik had het over de vaste kosten, niet het voorschotbedrag. Die alleen al zijn €76,68 iedere maand. Kijk maar:

[Afbeelding]
Haal je niet dingen door elkaar? Weet je zeker dat je een warmtepomp hebt, en niet simpelweg stadsverwarming?

Douche je vaker dan je buurman? Douche je langer? Als ze ook warm water leveren zou daar nog een verschil in kunnen zitten.

Een warmtepomp die blijft leveren zou je waarschijnlijk hebben gemerkt in een nieuw geïsoleerd appartement. Dan was je de tent uit gaan zweten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
Wolly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:17:
Hou er rekening mee dat de vaste kosten per 2024 12,5% omhoog mogen van de ACM.

Eteck kennende zullen ze dat ook maximaal doen.
Ja, ik ben ook absoluut niet blij met ze, maar ik zit eraan vast. Ik zit in een huurwoning en als onderdeel van de gasloze nieuwbouw zijn deze warmtepompen geplaatst. Dus die moet ik verplicht huren. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:56
Ik vermoed een laagtemperatuur warmtenet met individuele warmtepompjes om de temperatuur op te werken naar tapwater?
Technisch gezien werkt het allemaal maar de vaste kosten zijn verschrikkelijk hoog wanneer je kijkt hoe weinig warmte je nodig hebt.
Maar goed, dat helpt je niet.
In gebouwen zijn ook altijd luchtstromen en hoe hoger het gebouw hoe sterker.
Met name in de winter krijg je altijd een schoorsteeneffect, waarbij lager in het gebouw onderdruk is en lucht aangezogen wordt, en hoger in het gebouw overdruk is en lucht het gebouw verlaat.
Zomaar een van de mogelijke verklaringen; wanneer het warmteverbruik in absolute zin al heel laag is gaan variabelen al snel veel verschil geven tussen de verschillende woningen. Ook warmwatergebruik telt mee; als jij bijvoorbeeld thuis doucht en je buurman dat op de sportschool doet dan kun je al dit soort verschillen krijgen.
Hoe dan ook lijken de verbruikskosten me niet echt iets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feralz
Jeroenneman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:19:
[...]

Haal je niet dingen door elkaar? Weet je zeker dat je een warmtepomp hebt, en niet simpelweg stadsverwarming?

Douche je vaker dan je buurman? Douche je langer? Als ze ook warm water leveren zou daar nog een verschil in kunnen zitten.

Een warmtepomp die blijft leveren zou je waarschijnlijk hebben gemerkt in een nieuw geïsoleerd appartement. Dan was je de tent uit gaan zweten.
Ik... weet wat voor een apparaat er in mijn eigen woning staat? Ik heb de handleiding zelfs gelinkt. Nogmaals, er is één grote warmtebron voor de hele wijk, waar allemaal losse warmtepompen op aangesloten zijn.

De kosten zijn alleen voor de warmte, niet voor warm water volgens de app, die heeft een aparte grafiek. Maar om je vraag te beantwoorden: ik douche meestal in de sportschool, bijna nooit thuis.

En met continu leveren bedoelde ik niet dat de temperatuur alsmaar omhoog bleef gaan, maar de warmtepomp wellicht het aanvoerwater op een bepaalde temperatuur bleef houden ipv alleen opwarmen als het teveel afkoelde of zo. :) Ik zie ook na het fixen van de verdwenen temperatuur regelmatig de aanvoerleiding naar 40 graden stijgen alvorens die weer langzaam richting de 24 graden zakt (in de stooklijn staat bij -5 nu 27 graden ingesteld, conform de stooklijn van mijn buurman zoals de installateur ingesteld had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
ASW1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:31:
Ik vermoed een laagtemperatuur warmtenet met individuele warmtepompjes om de temperatuur op te werken naar tapwater?
Jij wint de koelkast!
Technisch gezien werkt het allemaal maar de vaste kosten zijn verschrikkelijk hoog wanneer je kijkt hoe weinig warmte je nodig hebt.
Maar goed, dat helpt je niet.
In gebouwen zijn ook altijd luchtstromen en hoe hoger het gebouw hoe sterker.
Met name in de winter krijg je altijd een schoorsteeneffect, waarbij lager in het gebouw onderdruk is en lucht aangezogen wordt, en hoger in het gebouw overdruk is en lucht het gebouw verlaat.
Zomaar een van de mogelijke verklaringen; wanneer het warmteverbruik in absolute zin al heel laag is gaan variabelen al snel veel verschil geven tussen de verschillende woningen. Ook warmwatergebruik telt mee; als jij bijvoorbeeld thuis doucht en je buurman dat op de sportschool doet dan kun je al dit soort verschillen krijgen.
Hoe dan ook lijken de verbruikskosten me niet echt iets om je zorgen over te maken.
Nou ja, ik vind €40 een hoop geld. Als mijn buurman enigszins in de buurt had gezeten had ik het jammer gevonden maar was ik wel gerustgesteld. Maar door de combinatie kouder stoken + een dubbel zo hoge rekening zat ik een beetje in de stress of alles wel werkte. Zeker met die verhalen in het nieuws over mensen die even €70.000 af mochten tikken als extreem voorbeeld. Maar als de algemene consensus is dat dit nog steeds een laag verbruik is en dat een bovenverdieping inderdaad zoveel minder hoeft te stoken door opstijgende warmte zou ik wat gerustgestelder zijn. Vandaar de post op Tweakers. :)

Warm water staat er overigens los van, en ik ben in dit voorbeeld de sportende buurman. ;)

En oh ja, die vaste kosten zijn inderdaad van de pot gerukt. Ik ben er in de zomer gaan wonen en gelijk de koeling uitgeknald. Vreselijk die koude voeten, ik hou juist wel van een beetje warmte. En toch €16 elke maand aftikken.

[ Voor 6% gewijzigd door Feralz op 01-12-2023 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:56
Feralz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:40:
[...]
Nou ja, ik vind €40 een hoop geld.
Dat is peanuts want zulke stookkosten betaal je een paar maanden per jaar.
De €76,68 aan vaste kosten betaal je 12 maanden per jaar.
Ik durf niet eens te vragen wat je nog aan servicekosten betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
ASW1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:18:
[...]

Dat is peanuts want zulke stookkosten betaal je een paar maanden per jaar.
De €76,68 aan vaste kosten betaal je 12 maanden per jaar.
Ik durf niet eens te vragen wat je nog aan servicekosten betaalt.
En als het gewoon verwachte kosten zijn vind ik dat geen ramp. Ik kon het alleen niet rijmen met mijn eigen eerdere verbruik en dat van iemand met dezelfde apparatuur in hetzelfde complex. De opstijgende warmte die ik al vermoedde lijkt gebaseerd op enkele antwoorden hier toch een grotere rol te spelen dan verwacht. :)

Servicekosten gaan maar liefst €0,70 omhoog volgend jaar, dus dat doet niet zo'n pijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Feralz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:23:
[...]

En als het gewoon verwachte kosten zijn vind ik dat geen ramp. Ik kon het alleen niet rijmen met mijn eigen eerdere verbruik en dat van iemand met dezelfde apparatuur in hetzelfde complex. De opstijgende warmte die ik al vermoedde lijkt gebaseerd op enkele antwoorden hier toch een grotere rol te spelen dan verwacht. :)

Servicekosten gaan maar liefst €0,70 omhoog volgend jaar, dus dat doet niet zo'n pijn. ;)
Er zijn veel effecten, maar een woning hoger in een bewoond complex, heeft bepaalde voordelen in de winter. En enkele nadelen in de zomer. Hij zet de airco harder in de zomer, jij de verwarming in de winter.

Meestal worden die kosten ook verdeeld om die reden met een verdeelsleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feralz
graceful schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:29:
[...]

Er zijn veel effecten, maar een woning hoger in een bewoond complex, heeft bepaalde voordelen in de winter. En enkele nadelen in de zomer. Hij zet de airco harder in de zomer, jij de verwarming in de winter.

Meestal worden die kosten ook verdeeld om die reden met een verdeelsleutel.
Geen verdeelsleutel want iedereen eigen warmtepomp met eigen contract en eigen elektriciteitsaansluiting. :) (En eigen vloerkoeling, geen airco haha. En laat die nou weer geen variabele kosten hebben want Eteck is zo gul om ons gratis te laten koelen. :D Alleen even €200 hiervoor per jaar aan vaste kosten aftikken, ook al maak je er helemaal geen gebruik van.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:40

martijn v o

Certified by Enphase.

0,85 GJ voor de maand November om te verwarmen? Daar mag je heel erg blij mee zijn. 95% van de mensen in Nederland hebben een hoger verbruik.
Gemiddeld verbruik voor de gemiddelde Nederlander in een gemiddelde November is 3,6 GJ.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

martijn v o schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:34:
0,85 GJ voor de maand November om te verwarmen? Daar mag je heel erg blij mee zijn. 95% van de mensen in Nederland hebben een hoger verbruik.
Gemiddeld verbruik voor de gemiddelde Nederlander in een gemiddelde November is 3,6 GJ.
Het verbruik is laag omdat het nieuwbouw appartement is met warmtepomp. Dat tegenover de rest van Nederland zetten, welke in een lek huis wonen, heeft weinig nut.

Maar omdat leverancier toch geld wil zien, heeft hij heel hoge vaste lasten en kan hij niet salderen en ook niet kiezen voor een goedkoper contract bij een concurrent.

Je kunt TS dus wel 'blij' maken met het feit dat hij heel zuinig is, maar als hij onevenredig betaald, heeft hij daar natuurlijk niets aan.
_____

@Feralz moet je ook betalen voor de elektriciteit welke de warmtepomp gebruikt? Want het lijkt nu dat je moet betalen voor de warmte die er uit komt (in Joule) en niet direct voor het stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
Accretion schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:10:
[...]

Het verbruik is laag omdat het nieuwbouw appartement is met warmtepomp. Dat tegenover de rest van Nederland zetten, welke in een lek huis wonen, heeft weinig nut.

Maar omdat leverancier toch geld wil zien, heeft hij heel hoge vaste lasten en kan hij niet salderen en ook niet kiezen voor een goedkoper contract bij een concurrent.

Je kunt TS dus wel 'blij' maken met het feit dat hij heel zuinig is, maar als hij onevenredig betaald, heeft hij daar natuurlijk niets aan.
🙌 fijn dat je deze kant van het verhaal ziet. En nogmaals - de tegengeluiden hier dat het toch heel zuinig is stemmen mij wat gerust, want omdat ik alleen mijn buurman had om mee te vergelijken leek het mij juist ontzettend hoog.

(Grappig trouwens dat ik dit topic juist startte nadat ik dacht het "probleem" opgelost te hebben door het weer zichtbaar maken van de kamersensor en wilde checken of dat inderdaad van invloed kon zijn, en geen enkele reactie hierop ingaat. 🤣 Maar ik waardeer zeker alle input met betrekking of dit een te verwachten verbruik is!)
_____
@Feralz moet je ook betalen voor de elektriciteit welke de warmtepomp gebruikt? Want het lijkt nu dat je moet betalen voor de warmte die er uit komt (in Joule) en niet direct voor het stroomverbruik.
De elektriciteit zelf gelukkig niet, nee. Warmtepomp heeft een eigen aansluiting waar Eteck de stroom voor betaalt. Maar die kosten zitten ongetwijfeld ergens in mijn vaste kosten verstopt. Mijn kosten voor de 0,85 GJ zijn inderdaad alleen voor de gegenereerde warmte zelf, ook niet voor warm water oid.

Eteck vindt het zelf meer dan vergelijkbare woningen, maar goed misschien zijn hier dan veel bovenwoningen in meegenomen waardoor ik nog steeds pech met mijn vloer heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCDk6Ebwp63m3IJIXabDTaBUdpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cihInnKIBO0Q5aeMHK0JU1va.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine update: vanochtend zag ik dat mijn slaapkamer aan het bijverwarmen was. Dat heb ik nog nooit gezien. Had zelfs al contact opgenomen met de woningcorporatie omdat het er altijd zo koud was maar het thermostaatbedrijf zei dat alles werkte, alleen was het volgens de thermostaat warm genoeg dus sloeg de vloerverwarming daar nooit aan. Kan heel goed toeval zijn doordat het vannacht stevig gevroren heeft, of heel misschien heeft het zichtbaar maken van de kamersensor hier toch iets gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Laatst online: 05-07 19:16

FD2

Feralz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:34:
[...]

Ik... weet wat voor een apparaat er in mijn eigen woning staat? Ik heb de handleiding zelfs gelinkt. Nogmaals, er is één grote warmtebron voor de hele wijk, waar allemaal losse warmtepompen op aangesloten zijn.

.......
Ik zal er wel geen verstand van hebben, maar ik denk dat jij een warmte-wisselaar in huis hebt.
De warmte wordt dan aan jouw woning aangeleverd via heet water in pijpleidingen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FD2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:40:
[...]
Ik zal er wel geen verstand van hebben, maar ik denk dat jij een warmte-wisselaar in huis hebt.
De warmte wordt dan aan jouw woning aangeleverd via heet water in pijpleidingen.
Technisch gezien is een warmtepomp ook een soort warmtewisselaar.

Maar als je de andere reacties leest, het lijkt niet om 'standaard' stadsverwarming te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
FD2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:40:
[...]

Ik heb zoals in de OP staat een Thermia Calibra. Is volgens het internet toch echt een warmtepomp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe wordt je verbruik dan gemeten?

Door het (elektrisch) verbruik van de warmtepomp of door de 'warmte' die je gebruikt.

Stel dat je 100kWh elektriciteit verbruikt in de warmtepomp en daar met een COP van 2,5 dus 250kWh warmte mee opwekt.

Betaal je dan 100*0,40 of 250*0,40 (uitgaande van prijsplafond)?
Bij de tweede optie betaal je technische gezien meer dan het plafond.

Edit: waarschijnlijk 250kWh ~= 0,9 GJ * 47,39 ~= €42,65,-?
Dat is nog niet zo slecht tegenover 100*0,4.

Voor jouw is het natuurlijk bijzonder ongunstig dat je niet kan overstappen naar een concurrent, de leverancier heeft 0 reden om de prijs laag te houden.
Feralz schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:31:
[...]
(Grappig trouwens dat ik dit topic juist startte nadat ik dacht het "probleem" opgelost te hebben door het weer zichtbaar maken van de kamersensor en wilde checken of dat inderdaad van invloed kon zijn, en geen enkele reactie hierop ingaat.
Ik neem aan dat de verbruiks-meting los staat van die kamertemperatuur-sensor?

Het kan wel zijn dat je stiekem een hogere temperatuur had in huis (en dus meer stookkosten) zonder dat je dat wist.
Of dat je meer ventileert dan je buurman, naast alle bovengenoemde andere factoren.

Wellicht kun je met nog meer buren vergelijken?

Het verbruik is zo klein dat externe factoren al snel een groot verschil maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Accretion op 02-12-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Het zou kunnen dat het een 2-traps systeem is.
Centraal wordt er dan uit b.v. aardwarmte lauw water gemaakt, dat ze vervolgens verdelen over de wijk.
En in de woning staat dan een warmtepomp die dat lauwe water gebruikt om warmer water te maken.

1 bron in plaats van een heleboel boringen. Het klinkt logisch.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Het zou natuurlijk al helpen als je gewoon een beetje concreet bent….. wat je hebt is een water/water warmtepomp, ook wel een bodem warmtepomp genoemd. Een versie met een (gedeelde) bron uit de bodem dus die daar zijn water, rond de 12 graden uithaalt om op te warmen. Loeiduur in de aanschaf, goedkoper in het gebruik.

Het ding verbruikt stroom (dus liever geen verbruik in GJ posten maar gewoon te betalen kWh) en doet dat voor verwarming/koeling en warm water. Als je iets post is het verbruik van die lastste component ook relevant, dasr zitten tussen appartementen vaak substantiële verschillen in.

En zoals iedereen aangeeft is je verbruik niet heel spannend voor een wintermaand. En als je niet op de binnen temperatuur hebt gestookt heb je toch gewoon zelf ook gemerkt dat het warmer was?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 02-12-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
Accretion schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:51:
Hoe wordt je verbruik dan gemeten?

Door het (elektrisch) verbruik van de warmtepomp of door de 'warmte' die je gebruikt.

Stel dat je 100kWh elektriciteit verbruikt in de warmtepomp en daar met een COP van 2,5 dus 250kWh warmte mee opwekt.

Betaal je dan 100*0,40 of 250*0,40 (uitgaande van prijsplafond)?
Bij de tweede optie betaal je technische gezien meer dan het plafond.

Voor jouw is het natuurlijk bijzonder ongunstig dat je niet kan overstappen naar een concurrent, de leverancier heeft 0 reden om de prijs laag te houden.
Er hangt een GJ meter in de meterkast, en in mijn tariefblad (staat op pagina 1 van dit topic) wordt ook alleen over kosten per GJ gesproken. Dus voor zover ik begrijp heb ik niet direct te maken met het elektriciteitsverbruik.

En ja, Eteck is weleens bij Radar geweest door hun monopoliepositie. Niets mee gedaan natuurlijk. :/
Ik neem aan dat de verbruiks-meting los staat van die kamertemperatuur-sensor?

Het kan wel zijn dat je stiekem een hogere temperatuur had in huis (en dus meer stookkosten) zonder dat je dat wist.
Of dat je meer ventileert dan je buurman, naast alle bovengenoemde andere factoren.

Wellicht kun je met nog meer buren vergelijken?

Het verbruik is zo klein dat externe factoren al snel een groot verschil maken.
Ik had de afgelopen week hier een externe thermometer staan, die gaf in de woonkamer iets boven de 20 graden aan, steeg tot 21 in de middag als de zon op de ramen scheen. In de slaapkamer zou het volgens de thermostaat 20-20,5 graden zijn (er was hier ook 19 graden ingesteld), mijn thermometer gaf daar rond de 19,3 aan.

Mijn vermoeden/hoop was dus dat de warmtepomp alleen keek naar of de temperatuur buiten onder de seizoensstop was, en daar het verwarmen op aanpaste. Er was bijna altijd wel het symbool voor de compressor- óf ruimteverwarmingsmodus in beeld. Nu voor het grootste gedeelte de inactieve modus. Maar misschien is dat confirmation bias, voor ik het verbruik zag keek ik niet zo vaak op de display.

Sinds het weer zichtbaar maken van de kamersensor laat de pomp nu steeds beide modi samen zien als hij aanslaat (ipv de één of de ander). Hij gaat dan de aanvoerleiding tot 41,0 graden verwarmen, waarna die weer langzaam tot zo'n 23 graden zakt (retourleiding). Volgens de stooklijn is de gewenste aanvoerleiding op dit moment 27,2 graden. Heb de max aanvoerleiding op 40 graden staan. Maar ik neem aan dat dit gewoon allemaal is hoe het hoort te werken?

Er is geen ventilatie naar buiten toe, het is mechanische ventilatie via de WTW-installatie. Heb dus geen roosters en bijna nooit de ramen open. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:51
Als je even op afbeeldingen Googled met de tekst gasverbruik per maand, wat een aardige inschatting geeft van verwarmingsbeheofte per maand zie je dat in een gemiddeld jaar 12% van het gas in november verbruikt wordt. Met jouw 40 euro verbruik kom je dan op een jaar verbruik van 333 euro, gemiddeld 28 euro per maand.

Zoals al meerdere keren aangegeven niet echt reden tot zorgen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feralz
Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:14:
Het zou natuurlijk al helpen als je gewoon een beetje concreet bent….. wat je hebt is een water/water warmtepomp, ook wel een bodem warmtepomp genoemd. Een versie met een (gedeelde) bron uit de bodem dus die daar zijn water, rond de 12 graden uithaalt om op te warmen. Loeiduur in de aanschaf, goedkoper in het gebruik.

Het ding verbruikt stroom (dus liever geen verbruik in GJ posten maar gewoon te betalen kWh) en doet dat voor verwarming/koeling en warm water. Als je iets post is het verbruik van die lastste component ook relevant, dasr zitten tussen appartementen vaak substantiële verschillen in.

En zoals iedereen aangeeft is je verbruik niet heel spannend voor een wintermaand. En als je niet op de binnen temperatuur hebt gestookt heb je toch gewoon zelf ook gemerkt dat het warmer was?
Ik heb de pomp niet besteld of laten installeren, dus ik heb verteld wat ik zelf als leek wist. Vandaar mijn disclaimer dat als jullie meer informatie nodig hadden ik het graag hoorde, bijvoorbeeld wat voor soort pomp het betreft, dan zou ik dat kunnen opzoeken. Want met allemaal termen als lucht en water warmtepompen weet ik echt niet uit mijn hoofd wat de woningcorporatie hier geplaatst heeft. :)

Er is ook al méérmaals hier gepost dat ik zelf niet de elektriciteit betaal voor dit ding, en dat de enige aangegeven verbruikswaarde die aan mij bekend wordt gemaakt de GJ waarde is.

Ik heb ook al meerdere malen aangegeven dat het vooral het dubbele verbruik ten opzichte van een warmer stokende buurman met dezelfde pomp in hetzelfde gebouw was die mij deed twijfelen of alles naar behoren functioneerde. Daar zijn al veel inzichten op gekomen wat dat verschil kan verklaren. Heb geen zin in weer dezelfde discussie over dat ik niet zou moeten zeuren want het is kouder en dan is het normaal dat ik meer verbruik. Zover kan ik ook nog wel denken ja. Het ging mij om het verschil in verbruik.

Als laatste: het was wat fris in huis met 19 graden ingesteld, tenzij de zon in de middag vol op het raam stond. Maar niets wat ik niet met een warme trui kon overkomen. Dus ook daardoor bevreemde het mij dat mijn buurman er wel lekker warmpjes bij zat met de helft van mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@Job_04
Zijn elektraverbruik komt daar nog bij hè !
Op die meter heeft hij nog niet gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
Job_04 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:26:
Als je even op afbeeldingen Googled met de tekst gasverbruik per maand, wat een aardige inschatting geeft van verwarmingsbeheofte per maand zie je dat in een gemiddeld jaar 12% van het gas in november verbruikt wordt. Met jouw 40 euro verbruik kom je dan op een jaar verbruik van 333 euro, gemiddeld 28 euro per maand.

Zoals al meerdere keren aangegeven niet echt reden tot zorgen lijkt me.
Heb eerder een afbeelding gepost dat Eteck het zelf toch wel een hoog verbruik vindt tegenover vergelijkbare woningen. Hier nogmaals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1akgZvyJ5OGdzC2KswytjEsbqcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErBOvRYg0pGY7i1KDeUE1Gz5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:14:

Nee, wat hij heeft is een appartment met een gedeelte (water) bron en een contract op basis van afgenomen GJ door een 'individuele' warmtepomp geleverd door een (in dit appartement) monopolist met een 'Trustpilot' score van 1.1

Praktisch gezien hetzelfde als een warmtenet, in de manier waarop het (belachelijk duur) betaald wordt.
Technisch gezien met een individuele warmtepomp (welke niet eigen levering is).

En ja, dat kan wat duidelijker / veel mensen weten niet dat dit bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
FD2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:29:
@Job_04
Zijn elektraverbruik komt daar nog bij hè !
Op die meter heeft hij nog niet gekeken.
Elektra betaal ik niet los. Is voor rekening van Eteck. Betaal ik indirect natuurlijk wel voor, maar Eteck rekent mijn variabele kosten af op mijn GJ-verbruik, zie geposte tariefblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@Feralz
De stroom voor jouw warmtepomp komt niet via jouw elektra-meter het huis in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
FD2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:33:
@Feralz
De stroom voor jouw warmtepomp komt niet via jouw elektra-meter het huis in ?
Ja en nee. Ik heb 2 elektrameters die allebei op mijn appartement geregistreerd staan. Meter 1 is voor mijn eigen huishouden en heb ik zelf een contract voor afgesloten. Meter 2 heeft Eteck zelf een contract voor afgesloten. Heb ik verder niets mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

@Feralz
Ok, nu is het wat duidelijker, voor mij dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wellicht de TS wat duidelijker maken, zodat nieuwe lezers ook op de hoogte zijn (zonder elk comment eerst te hoeven lezen).

Daarnaast is het een oplossing die niet zo vaak voor komt, geloof ik.

___

Hoe vergelijkt je gebruik met andere bewoners op de begane grond?

Maar; het is überhaupt de moeite waard om de metingen over een langere tijd te bekijken.

Verschilt het veel per dag of is het gebruik heel constant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Accretion schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:10:
[...]

_____

Ik reageerde op @Feralz omdat hij schreef ik schrok me een hoedje van het verbruik. Dat heeft dus helemaal niets met de vaste lasten te maken.

Ook heeft een warmtepomp helemaal niets met het stoken te maken deze is namelijk voor het warme water waar Feralz al schreef dat hij dat niet gebruikt omdat hij bij de sportschool gaat douchen. Nou komt de grap: de warmtepomp gebruikt het warmtenet wel als bron. Afhankelijk van de afleverset die hij heeft is het meestal opgeteld bij de GJ van de verwarming wel is het een aparte verbruikmeter dus apart te zien (vaak in m3 en dus niet in GJ). In de GJ zit dus het stoken en de primaire levering van het warmwater.

Ben het wel eens met het feit dat er belachelijke vaste lasten zijn, maar dat geldt voor alle stadsverwarmingsleveranciers of blokverwarmingsleveranciers.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
Accretion schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:45:
Wellicht de TS wat duidelijker maken, zodat nieuwe lezers ook op de hoogte zijn (zonder elk comment eerst te hoeven lezen).

Daarnaast is het een oplossing die niet zo vaak voor komt, geloof ik.
Heb het toegevoegd. :)
___
Hoe vergelijkt je gebruik met andere bewoners op de begane grond?

Maar; het is überhaupt de moeite waard om de metingen over een langere tijd te bekijken.

Verschilt het veel per dag of is het gebruik heel constant?
Ik heb net even een berichtje aan mijn buurvrouw op de begane grond gestuurd. :) Laat het weten als ik reactie heb.

Per dag kan ik het helaas niet inzien.

2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZdqdl9NfG6W1L1WfHdPJk_aEUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJPdtdrRufQZGCLylU1o19Lo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik woonde er toen nog niet. Had de temperatuur wel lager ingesteld naar ik geloof 15 graden, maar de seizoensstop niet aangepast. Onder de 17 graden bleef hij dus verwarmen. Als ik dan naar december kijk, dan lijkt een sprong van 0,53 GJ met een ingestelde temperatuur van 15 graden niet zo heel gek vergeleken met 19 graden binnenshuis en 0,85 GJ. Het viel me toen echter wel op dat de actuele temperatuur nooit onder 18 graden dook.

2023:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1brqO7GZDlh3mlj9ejz-pEJNOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTGwJpQT3Ul7GttjiyCFIsS6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik geloof dat ik eind juni de seizoensstop ontdekt heb en die toen lager heb gezet. Ik woon er ook pas sinds juni. In oktober was ik de hele maand weg dus toen ook temperatuur lager gezet, de boel eenmalig weer opwarmen leek me toch financieel net wat voordeliger dan de hele maand doorverwarmen. Ik dacht eerst dat de sprong hier vandaan kwam, maar het verwarmen heeft de laatste dagen van oktober plaatsgevonden, in november was het appartement alweer op temperatuur. Dit is dus de eerste echte maand waarin ik echt (bewust) gebruik heb gemaakt van de warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door Feralz op 02-12-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
martijn v o schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:59:
[...]

Ik reageerde op @Feralz omdat hij schreef ik schrok me een hoedje van het verbruik. Dat heeft dus helemaal niets met de vaste lasten te maken.

Ook heeft een warmtepomp helemaal niets met het stoken te maken deze is namelijk voor het warme water waar Feralz al schreef dat hij dat niet gebruikt omdat hij bij de sportschool gaat douchen. Nou komt de grap: de warmtepomp gebruikt het warmtenet wel als bron. Afhankelijk van de afleverset die hij heeft is het meestal opgeteld bij de GJ van de verwarming wel is het een aparte verbruikmeter dus apart te zien (vaak in m3 en dus niet in GJ). In de GJ zit dus het stoken en de primaire levering van het warmwater.

Ben het wel eens met het feit dat er belachelijke vaste lasten zijn, maar dat geldt voor alle stadsverwarmingsleveranciers of blokverwarmingsleveranciers.
Ik heb inderdaad 2 aparte meters in de meterkast, eentje voor de GJ en eentje voor de m3. :)

En nou ja, de grootste reden dat ik van het verbruik schrok was van het totale kostenplaatje dat eraan hangt. Vind €80 al veel voor "niks", dan voelt een extra €40 voor daadwerkelijk gebruik gewoon ruk haha. En nogmaals: geen probleem als dat de normale te verwachten kosten zijn door mijn persoonlijke omstandigheden. Maar dan wil ik wel zeker weten dat het allemaal ook netjes klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
Update:

Ik heb reactie van mijn buurvrouw. Zit net als ik op de begane grond, aan het zuidwesten (net als ik) en het noordwesten. Heeft ook buren net als ik. Identiek soort appartement en warmtepomp, grotere woonoppervlakte. Zij stookt op 20/21 graden.

Haar verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53iDRihEC9XgN2rWqsP9gB_YHuM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WFI7dgzpmSSOiWdoTYcYHSjo.jpg?f=user_large

Nogmaals ter vergelijking mijn verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1brqO7GZDlh3mlj9ejz-pEJNOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTGwJpQT3Ul7GttjiyCFIsS6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Accretion schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:30:
[...]
Nee, wat hij heeft is een appartment met een gedeelte (water) bron en een contract op basis van afgenomen GJ door een 'individuele' warmtepomp geleverd door een (in dit appartement) monopolist met een 'Trustpilot' score van 1.1
Duidelijk…. Technisch hetzelfde maar de afrekening is dus via een derde partij.

Dan snap ik ook de GJ op de separate meter…. En die zal dan wel tegen de max toegestane prijs worden afgerekend aangezien er ook de afschrijving en onderhoud van de installatie inzit. Dat is best een kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
Nog een ander vraagje, stond al ergens in een post hierboven maar voor de duidelijkheid even los:

Klopt het dat als de aanvoerleiding is ingesteld op rond de 26/27 graden nu het buiten vriest, dat de warmtepomp dan om de zoveel tijd de temperatuur omhoog jakkert naar rond de 41/42 graden, het water dan weer af laat koelen, en enige tijd later dit weer herhaalt? Het lijkt mij toch veel efficiënter om het constant op die ong 26/27 graden te houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aByn8vFk7oJ5o47EpYhAcUgycOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HBzO1OuHIUmWMimdDyrhlnD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ja1diFuVmOPQgcWJ0Agmwbnudfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3AYovUh7SaBXXUB6cRl1zX7.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso bijzonder dat die boven de 40 graden uit blijft komen want ik heb de maximum aanvoerleiding eerder teruggezet van 45 naar 40 graden? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyUVQ-r22KUprZ8_z_rFQyCWhMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibKFGx7seiS0D9onGrsEznEz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Feralz op 02-12-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:51
Misschiwn kun je de buurvrouw vragen om haar instellingen, en kijken of hier veel verschil tussen zit?

Denk dat de meeste mensen hier weinig over kunnen zeggen omdat niet veel appartementen dit type verwarming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:23
Ik heb ook een Thermia Calibra etc en mijn verbruik voor een 118m2 tussenwoning stond in november op 1,62GJ. Van 4 tot 19 november stond de thermostaat op 21C daar buiten op 20C.

Je zou de stooklijn kunnen bekijken of die 42C aanvoertemperatuur normaal is, -0,2c buiten en dan kijken wat de stooklijn zegt dat de aanvoer zou moeten zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Krus op 07-12-2023 18:03 ]

Pagina: 1