Meedenken renovatie; alle installaties nieuw.

Pagina: 1
Acties:

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb de laatste vier jaar mijn (monumentale) huis verduurzaamd en heb nu ook een warmtepomp (Mitsubishi ecodan pud-shwm140yaa met R32). Ik schrik ervan dat je een 17kW aanbevolen krijgt. Ik heb een 14kW warmtepomp, maar wel 300m2 huis en veel enkelglas (wat ik niet mag vervangen van de gemeente). Daarbij lijkt het erop dat jouw aanbevolen warmtepomp met kou erorm terugzakt. Ik heb even de getallen opgezocht van mijn warmtepomp, die zijn veel beter en stabieler dan wat ik lees over jouw aanbevolen warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpLNEC6JqungH4MyLiToY5GOY5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQI5YI8jX21DsCP82MS0SveM.jpg?f=user_large
(met mijn energieprijzen is alles met CoP>=2.48 zelfs goedkoper dan gas)

Wat betreft R32, behalve dat dit veel minder slecht is voor het milieu, is het ook een teken dat je warmtepomp moderner is. En dat uit zich dus ook in minder geluid en hopelijk betere efficientie. Ik zou toch echt gaan rondkijken of een ander merk en/of nieuwere serie met R32 ook geen belangrijke andere voordelen heeft. Ik ben in elk geval heel bij dat ik wel gekozen heb voor het nieuwste model (inmiddels is er nog een nieuwer model wat ook kan koelen, dat kan die van mij niet).

When life gives you lemons, start a battery factory

• BobS
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 10:12
Hoi,

ik heb sinds september een Nefit Enviline Monoblock 13, voor mijn 320m2 vrijstaande huis.
Die krijgt mijn begane grond (vloerverwarming beneden) prima warm, boven moet er nog eea gebeuren qua verwarmingscapaciteit. Ik heb een buffervat en een 300L boiler erbij. Werkt prima en ook voor de zekerheid nog een elektrische geiser die het water verder opwarmt zodat we nooit zonder warm water zitten (en altijd vrijwel direct ww hebben onder de douche).

Wel slurpt ie stroom op het moment. Gisteren 70kWh!!!

Ook vind ik de grafiekjes die ik met een Husdata+homey maak er niet echt "goed" uitzien.
Bovenste lijn is output, onderste is wat er richting buitenunit gaat. Ik heb rond half 12 de stooklijn wat aangepast want binnen is het prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJf-Ke_DDaPpb2EQ7sZ_dgqcl9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3taRXhHJRGYytsya4m3JwFQh.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1