Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Mijn vraag
Weet iemand een partij die pensioen opties aanbied aan een "buitenlander". Ik woon in België sinds paar jaar, maar werk in Nederland. Mijn werkgever heeft geen pensioenfonds, maar geeft je extra salaris en daarmee moet je je zelf je pensioen regelen. Ik heb de Rabobank gecontacteerd (daar zit ik al bij met de rest van men spul), maar die doen niks nieuws afsluiten voor mij vanwege mijn situatie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Meerdere partijen ondertussen wel bericht via contactformulier of ze in mijn situatie pensioen aanbieden. Op internet krijg ik niet direct een antwoord gevonden in mijn situatie. Wel partijen die pensioen aanbieden uiteraard.

Wat voor pensioen het is/moet worden ben ik nog niet over uit, daarvoor wil ik met hun in gesprek gaan.

Heeft iemand een idee welke partijen dit wel doen in mijn situatie? Wil graag pensioen in Nederland opbouwen, omdat het opbouwen veel voordeliger is.

Beste antwoord (via erwin26 op 04-12-2023 11:33)

• Eldiabro
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-10 19:30
Hey,

Normaal lees ik alleen maar mee, maar jouw vraag is imo wel een belangrijke, aangezien ik ook in jouw situatie zit.

Ik woon al enkele jaren in België en heb altijd mijn Nederlandse bankrekening behouden. Daarnaast heb ik sinds ik in België woon ook een Belgische bankrekening.

De afgelopen jaren heb ik in Nederland gewerkt. Mijn wereldinkomen was ook enkel uit Nederland. Is dat wereldinkomen minimaal voor 90% verdiend in Nederland, dan ben je voor de Nederlandse belastingdienst buitenlands kwalificerend belastingplichtige. Dat betekent dat je van alle fiscale aftrekposten mag profiteren als iemand die in Nederland woont. Dus ook de jaarruimte voor lijfrente, als je een eigen pensioenrekening opent bij een Nederlandse aanbieder.

Bij die Nederlandse werkgevers had ik aanvullend pensioen, maar ook niet voldoende voor later. Ik heb toen bij Brand New Day een pensioen beleggingsrekening geopend. Dat ging gewoon zonder problemen via hun website, ook al woon ik in België als Nederlander. Voorwaarde is inderdaad dat je een Nederlandse bankrekening hebt van waar je de stortingen doet.

Ik heb die stortingen gedaan voor zolang ik volledige jaren in Nederland werkte. Dat deed ik altijd in december. Voor de jaren dat ik in België werk, en dus niet meer kwalificerend buitenlands belastingplichtige ben, heb ik in België ook een pensioen beleggingsrekening. Daarop doe ik stortingen die aftrekbaar zijn bij de Belgische belastingdienst.

Dit jaar ben ik geswitcht naar een Belgische werkgever, en zal mijn wereldinkomen niet meer voor minimaal 90% uit Nederland komen. Daarom kan ik geen gebruik meer maken van de jaarruimte. Voor dit jaar zal ik daarom geen storting meer doen op mijn Brand New Day rekening, maar op mijn Belgische pensioen beleggingsrekening.

Hopelijk helpt dit je :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:22
Bij de voorwaarde van een rekening zie ik al snel: "U bent woonachtig én belastingplichtig in Nederland". Er zal wel een rede voor zijn, mogelijk dat de voorwaarde is voor het fiscale voordeel.

Ik denk dat je het beste kunt beginnen met te kijken wat de voorwaarden zijn voor het fiscaal voordelig pension opbouwen in nederland. Evt navragen in het Het grote Pensioen topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan je niet gewoon een pensioenpotje aanmaken bij Brand New Day ofzo? Maak een pensioenrekening aan en stort daar dat extra salaris. Zodra je met pensioen wilt, laat je het uitkeren.

[ Voor 45% gewijzigd door Microkid op 01-12-2023 12:42 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Thanks ga ik daar ook even kijken en mijn vraag stellen :)

Brand new day wel bericht of het mogelijk is bij hun met mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bestaan hiervoor in België geen vergelijkbare opties als BND etc?

Als je woonachtig bent in België is dat misschien de makkelijkste weg?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
YakuzA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:20:
Bestaan hiervoor in België geen vergelijkbare opties als BND etc?

Als je woonachtig bent in België is dat misschien de makkelijkste weg?
Weet ik niet, maar dan kan ik geen belastingaftrek doen in NL erover zover ik weer begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
erwin26 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:36:
[...]

Weet ik niet, maar dan kan ik geen belastingaftrek doen in NL erover zover ik weer begreep.
Als je in Nederland belastingaangifte doet voor de inkomstenbelasting is dat volgens mij gewoon mogelijk indien het product aan de fiscale voorwaarden voldoet. (Dit is geen financieel advies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:13
winiustyco schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:11:
[...]

Als je in Nederland belastingaangifte doet voor de inkomstenbelasting is dat volgens mij gewoon mogelijk indien het product aan de fiscale voorwaarden voldoet. (Dit is geen financieel advies)
Klopt, en die fiscale voorwaarden bestaan in België niet dus daar zijn dergelijke mogelijkheden/rekeningen niet. Je moet namelijk wel een lijfrenteproduct hebben (al dan niet bancair)

De mogelijkheden zijn erg beperkt, Brand New Day is een van de weinige partijen waar dit wel kan. Voorwaarden zoals een Nederlands IBAN als tegenrekening is wel verplicht maar dat is haalbaar. Een rekening mag je in Nederland wel bij elke bank openen ook al woon je in België.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Eldiabro
Hey,

Normaal lees ik alleen maar mee, maar jouw vraag is imo wel een belangrijke, aangezien ik ook in jouw situatie zit.

Ik woon al enkele jaren in België en heb altijd mijn Nederlandse bankrekening behouden. Daarnaast heb ik sinds ik in België woon ook een Belgische bankrekening.

De afgelopen jaren heb ik in Nederland gewerkt. Mijn wereldinkomen was ook enkel uit Nederland. Is dat wereldinkomen minimaal voor 90% verdiend in Nederland, dan ben je voor de Nederlandse belastingdienst buitenlands kwalificerend belastingplichtige. Dat betekent dat je van alle fiscale aftrekposten mag profiteren als iemand die in Nederland woont. Dus ook de jaarruimte voor lijfrente, als je een eigen pensioenrekening opent bij een Nederlandse aanbieder.

Bij die Nederlandse werkgevers had ik aanvullend pensioen, maar ook niet voldoende voor later. Ik heb toen bij Brand New Day een pensioen beleggingsrekening geopend. Dat ging gewoon zonder problemen via hun website, ook al woon ik in België als Nederlander. Voorwaarde is inderdaad dat je een Nederlandse bankrekening hebt van waar je de stortingen doet.

Ik heb die stortingen gedaan voor zolang ik volledige jaren in Nederland werkte. Dat deed ik altijd in december. Voor de jaren dat ik in België werk, en dus niet meer kwalificerend buitenlands belastingplichtige ben, heb ik in België ook een pensioen beleggingsrekening. Daarop doe ik stortingen die aftrekbaar zijn bij de Belgische belastingdienst.

Dit jaar ben ik geswitcht naar een Belgische werkgever, en zal mijn wereldinkomen niet meer voor minimaal 90% uit Nederland komen. Daarom kan ik geen gebruik meer maken van de jaarruimte. Voor dit jaar zal ik daarom geen storting meer doen op mijn Brand New Day rekening, maar op mijn Belgische pensioen beleggingsrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Eldiabro schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:39:
Hey,

Bedankt voor je duidelijke antwoord :) Brand New Day kan ik dus sowieso gaan afsluiten mocht geen andere partij de mogelijkheid bieden. Maar ik snap wat je bedoeld met die 90% etc. Gelukkig werk ik full time in NL en ben ik niet van plan om in België te gaan switchen. Je hebt mijn vraag goed beantwoord _/-\o_

Het liefst kies ik wel een andere partij dan Brand New Day. Niet zo goede start mee gehad dit jaar vanuit mijn werkgever. Alleen als Brand New Day de enigste is, dan ga ik ze uiteraard proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:23
Brand New Day heeft toen ik er (kort) onderzoek naar deed dit jaar wel de ruimste regelgeving omtrent in het buitenland wonen. Wellicht is Bright of Meesman ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
memo001 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:42:
Brand New Day heeft toen ik er (kort) onderzoek naar deed dit jaar wel de ruimste regelgeving omtrent in het buitenland wonen. Wellicht is Bright of Meesman ook een optie.
Bright heb ik toevallig ook bekeken, maar vond die wel erg duur worden en Meesman heeft gelukkig duidelijk staan wonen en werkend in NL. Die valt helaas af.

Ik ga nog eens het moederbedrijf achter Brand New Day berichten. Mogelijk doen hun het ook en zijn stuk goedkoper dan Brand New Day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Welk moederbedrijf van BND heb je het over? Volgens mij is BND een onafhankelijk bedrijf.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
BinckBank / SAXO is ook van hun. Hoe daar alles werkt/mogelijkheden zijn weet ik niet. Ik heb eerder dit jaar contact met hun gehad en toen hadden ze het over die 2 namen dat het daar ook mogelijk was, omdat het van hun is. Zelf niet naar gekeken of het nu nog kan etc hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eldiabro
erwin26 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:36:
[...]

Bedankt voor je duidelijke antwoord :) Brand New Day kan ik dus sowieso gaan afsluiten mocht geen andere partij de mogelijkheid bieden. Maar ik snap wat je bedoeld met die 90% etc. Gelukkig werk ik full time in NL en ben ik niet van plan om in België te gaan switchen. Je hebt mijn vraag goed beantwoord _/-\o_

Het liefst kies ik wel een andere partij dan Brand New Day. Niet zo goede start mee gehad dit jaar vanuit mijn werkgever. Alleen als Brand New Day de enigste is, dan ga ik ze uiteraard proberen.
Graag gedaan!

En ja, ik dacht ook nooit meer in België te gaan werken, maar het is toch anders gelopen. Bye bye jaarruimte en hypotheekrenteaftrek hehe :)
Pagina: 1