Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Hans _1974
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-01-2024
Hallo,

Wij hebben een loria duo 6008 warmtepomp, en op dit moment niet zo tevreden met de werking.

Op de begane grond maken we gebruik van vloerverwarming ( ong 45 m2 ), middels een open verdeler.
Verder in het huis conventionele radiatoren, 2stuks woonkamer , 1x hal en 1x badkamer staan altijd open.

Tijdens de ontdooicyclus daalt de aanvoer temperatuur van ongeveer 33 naar ongeveer <18 graden.. hierdoor koelt de vloer zo snel af dat het gedurende 10 minuten koud optrekt.

Hebben meer mensen deze ervaring?

Ik wil graag met een zo klein mogelijke aanpassing de koudetrek tijdens ontdooicyclus voorkomen.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Zou een seriebuffer een goede oplossing zijn?

Alle reacties

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Buffervat is inderdaad de oplossing voor dit probleem. In serie/retour is eenvoudig toe te voegen.

• Hans _1974
romon schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:55:
Buffervat is inderdaad de oplossing voor dit probleem. In serie/retour is eenvoudig toe te voegen.
Dankjewel, dan waarschijnlijk de 50 liter variant?

• romon
Ik ben geen installateur/expert, dus durf niet het aantal liters te zeggen.

Bij mij persoonlijk kunnen door naregeling alle groepen/radiatoren gelijktijdig dicht. Ik heb 100L buffer in serie en een bypass om voldoende flow te kunnen waarborgen.

Jij hebt meer flow in je systeem zelf omdat die 2 radiatoren, maar ook je vloer altijd open hebt staan toch? Daardoor is een buffer technisch misschien niet noodzakelijk, maar wel comfortabel.

Zeg dat er 5 liter water in je radiatoren zit en 60 in de vloer. Als 65 liter 15 graden verliest, kun je uitrekenen hoeveel graden meer volume water zou verliezen bij zelfde energieopname. Met bijv 50 liter extra ongeveer -8.5, bij 100 liter extra -6 graden, etc.

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:30
Hoe ben je erachter gekomen dat je vloer heel erg afkoelt en dat dat de koudeval veroorzaakt? Heb je de temperatuur van je vloer gemeten tijdens een defrost?

Ik heb hier zelf een droogbouw vloer, die heeft nogal een slechte warmteopslag capaciteit, maar merk hier niks van de defrost binnen.

• Hans _1974
Appelpie3000 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:29:
Hoe ben je erachter gekomen dat je vloer heel erg afkoelt en dat dat de koudeval veroorzaakt? Heb je de temperatuur van je vloer gemeten tijdens een defrost?

Ik heb hier zelf een droogbouw vloer, die heeft nogal een slechte warmteopslag capaciteit, maar merk hier niks van de defrost binnen.
Achteraf voelde ik het vanaf het begin.
Alleen toen wist ik nog niet goed waar het door kwam. Volgens de installateur was de relatief lage temperatuur vloerverwarming een kwestie van wennen.

Inmiddels heb ik een opentherm thermostaat gekoppeld aan home-assistant. En lees ik gewoon de waarden uit van de aanvoer en retour temperatuur van het CV water.

Hiermee valt alles op z'n plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-BPr2PMhkTOBhBCdAqkEZ5qyJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sxQRwqixgaeNWLTLTDUiHYw.jpg?f=fotoalbum_large

• Hans _1974
romon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:52:
Ik ben geen installateur/expert, dus durf niet het aantal liters te zeggen.

Bij mij persoonlijk kunnen door naregeling alle groepen/radiatoren gelijktijdig dicht. Ik heb 100L buffer in serie en een bypass om voldoende flow te kunnen waarborgen.

Jij hebt meer flow in je systeem zelf omdat die 2 radiatoren, maar ook je vloer altijd open hebt staan toch? Daardoor is een buffer technisch misschien niet noodzakelijk, maar wel comfortabel.

Zeg dat er 5 liter water in je radiatoren zit en 60 in de vloer. Als 65 liter 15 graden verliest, kun je uitrekenen hoeveel graden meer volume water zou verliezen bij zelfde energieopname. Met bijv 50 liter extra ongeveer -8.5, bij 100 liter extra -6 graden, etc.
Daar ga ik mee aan het rekenen.

Wat me verder wel opvalt is dat de flow in mijn vloerverwarming wel aan de lage kant is. ( Pomp in wp draait op stand 3 ). Op alle 6 groepen tussen 0,5 en 1.

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:30
Hans _1974 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:58:
[...]

Achteraf voelde ik het vanaf het begin.
Alleen toen wist ik nog niet goed waar het door kwam. Volgens de installateur was de relatief lage temperatuur vloerverwarming een kwestie van wennen.

Inmiddels heb ik een opentherm thermostaat gekoppeld aan home-assistant. En lees ik gewoon de waarden uit van de aanvoer en retour temperatuur van het CV water.

Hiermee valt alles op z'n plek.
[Afbeelding]
Maar de temperatuur van je vloer is iets anders als de temperatuur het water. Ik ben nl. wel nieuwsgierig hoeveel graden de temperatuur van je vloer zakt bij een defrost.

Vooral bij een betonvloer heb je een hele grote buffer waarmee je geen temperatuurdaling van je vloer zou verwachten.

Dus ik ben wel benieuwd. Wat voor vloer heb je, wat voor radiatoren heb je en gebruik je ventilatoren bij je radiatoren om de afgifte te vergroten?

• romon
Hans _1974 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:01:
[...]

Daar ga ik mee aan het rekenen.

Wat me verder wel opvalt is dat de flow in mijn vloerverwarming wel aan de lage kant is. ( Pomp in wp draait op stand 3 ). Op alle 6 groepen tussen 0,5 en 1.
Ik weet niet wat stand 3 betekent (is dat hoog of laag?) en wat je met "tussen 0,5 en 1" bedoelt?

Maar als ik op je plaatje een dT zie van +-4 graden bij 6kW wp lijkt mij de flow gewoon in orde.

• Hans _1974
Appelpie3000 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:19:
[...]

Maar de temperatuur van je vloer is iets anders als de temperatuur het water. Ik ben nl. wel nieuwsgierig hoeveel graden de temperatuur van je vloer zakt bij een defrost.

Vooral bij een betonvloer heb je een hele grote buffer waarmee je geen temperatuurdaling van je vloer zou verwachten.

Dus ik ben wel benieuwd. Wat voor vloer heb je, wat voor radiatoren heb je en gebruik je ventilatoren bij je radiatoren om de afgifte te vergroten?
De aanvoertemperatuur en retour temperatuur van het water dalen aanzienlijk. En dit is goed voelbaar in de kamer.
Wanneer ik de vloerverwarming uitschakel. Heb je niet die koude trek. Dus komt volgens mij echt uit de ontdooicyclus.

De vloerverwarming is ingevreesd. In de dekvloer..
Daarna is deze door de vloerenlegger dicht gesmeerd met egaline volgens mij.

Ik heb recent niet meer gemeten, maar ik kon met de Lasertermometer behoorlijk afname van temperatuur meten. Tijdens en na de ontdooicyclus. En na een tijdje ( enkele minuten ) hersteld de temperatuur zich langzaam weer. En dan wordt het ook weer behaaglijk.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:08
Best bijzonder dat je vloerverwarming binnen minuten reageert op warmer/kouder water, normaal zit daar toch een vertraging van uren in.

Je zou kunnen kijken of je wp een backup-unit heeft, die de defrost electrisch kan afhandelen ipv het water uit je vvw te gebruiken hiervoor.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@olafmol Wij weten de opbouw van de vloer op dit moment nog niet.
@Hans _1974 Kan je daar iets over vertellen? Bijvoorbeeld: Hoe diep liggen de slangen?
En misschien de oppervlaktetemperatuur van de vloer meten/monitoren?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Hans _1974
olafmol schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:52:
Best bijzonder dat je vloerverwarming binnen minuten reageert op warmer/kouder water, normaal zit daar toch een vertraging van uren in.

Je zou kunnen kijken of je wp een backup-unit heeft, die de defrost electrisch kan afhandelen ipv het water uit je vvw te gebruiken hiervoor.
De ruimte temperatuur daalt natuurlijk niet mee. Het gevoel zit echt aan de vloer( voeten/benen). Wellicht omdat de leidingen ingevreesd zitten dat het merkbaar is.

Helaas zin er geen electrische defrost op.

Zelf dacht ik dat wellicht komt door volume systeemwater. Wanneer dat vergroot wordt dat dan de afkoeling per liter water minder is zeg maar.

• Hans _1974
romon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:28:
[...]

Ik weet niet wat stand 3 betekent (is dat hoog of laag?) en wat je met "tussen 0,5 en 1" bedoelt?

Maar als ik op je plaatje een dT zie van +-4 graden bij 6kW wp lijkt mij de flow gewoon in orde.
Stand 3 is idd hoog op de wp.

0,5 - 1 zijn volgens mij liters per minuut.

• Hans _1974
dunklefaser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:57:
@olafmol Wij weten de opbouw van de vloer op dit moment nog niet.
@Hans _1974 Kan je daar iets over vertellen? Bijvoorbeeld: Hoe diep liggen de slangen?
En misschien de oppervlaktetemperatuur van de vloer meten/monitoren?
Slangen liggen aan het oppervlak, ingevreesd in de deklaag.
Daar bovenop ligt plak pvc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqgCUhhJ7cARdNS7JR5WZ1DKJJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F93Qala1uTK3OiJKQkjDRCi3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16kSkknzNZAxJDsxHPJUu1EKPPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wM0iBgZbsSTgOfW9k3qig6By.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HN7jNnhtLi6aNBDQejTztv3SSgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzp3p5htJvpmhXwq9BJ9va1q.jpg?f=fotoalbum_large

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
Hans _1974 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:00:

Helaas zin er geen electrische defrost op.
Dat is zeker niet helaas, zou 4x zoveel stroom kosten tijdens het ontdooien.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48
Hier een Loria 6010 en geen last van (ook geen buffervat en mijn VV is hetzelfde ingevreest als de jouwe). Ben wel benieuwd hoe je dit constateert, want wij merken er iig niks van.

Ik weet ook niet of "gevoel" de juiste manier van meten is.. Ik zou je aanraden met een infrarood meter aan de gang te gaan. Dat is een stuk betrouwbaarder dan gevoel.

VV reageert heel traag dus dat een ontdooi cyclus van 20 min(?) Impact heeft vind ik moeilijk te geloven om eerlijk te zijn.

• Hans _1974
ID-College schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:49:
Hier een Loria 6010 en geen last van (ook geen buffervat en mijn VV is hetzelfde ingevreest als de jouwe). Ben wel benieuwd hoe je dit constateert, want wij merken er iig niks van.

Ik weet ook niet of "gevoel" de juiste manier van meten is.. Ik zou je aanraden met een infrarood meter aan de gang te gaan. Dat is een stuk betrouwbaarder dan gevoel.

VV reageert heel traag dus dat een ontdooi cyclus van 20 min(?) Impact heeft vind ik moeilijk te geloven om eerlijk te zijn.
De metingen zoals boven beschreven.
Zal nog een keer de infrarood temp meter erbij halen en de waarden noteren.

Daarnaast krijg ik het gewoon koud. Tijdens/ aansluitend aan de ontdooicyclus. Het trekt koud op.vanaf de vloer.
En duurt gewoon een tijdje voordat de kou weer weg is.

Gemeten of niet, is dit wel hetgeen waar ik last van heb. En een oplossing voor zoek.

Zelf denk ik 2 mogelijkheden, te weinig flow door de vloer. Of te weinig systeeminhoud.

• remco_k
  • Laatst online: 16:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dit plaatje zegt dat de retour temperatuur binnen 30 seconden (of zelfs binnen 15) mee naar beneden duikt. Dat is m.i. 100% zeker geen water wat uit je vloer komt, maar via een alternatieve route (kort is gesloten?) naar je retour komt. Wellicht via je verdeler. Maar zeker niet door je vloer. Daar zit namelijk veel te veel warmte energie in om zo snel te reageren, dat is onmogelijk. Of de pomp van je vloer staat op standje mach 5. Maar dan zou warmte weer amper de tijd krijgen om over te worden gebracht aan de vloer.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 01-12-2023 17:45 ]

Alles kan stuk.

• ID-College
Hans _1974 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:27:
[...]

De metingen zoals boven beschreven.
Zal nog een keer de infrarood temp meter erbij halen en de waarden noteren.

Daarnaast krijg ik het gewoon koud. Tijdens/ aansluitend aan de ontdooicyclus. Het trekt koud op.vanaf de vloer.
En duurt gewoon een tijdje voordat de kou weer weg is.

Gemeten of niet, is dit wel hetgeen waar ik last van heb. En een oplossing voor zoek.

Zelf denk ik 2 mogelijkheden, te weinig flow door de vloer. Of te weinig systeeminhoud.
Het klinkt misschien lullig maar ik denk toch echt dat het tussen je oren zit, en niet in de vloer.
Wat hierboven staat: in je vloer (die van beton is toch?) zit veel meer energie dan dat je WP kan onttrekken in die korte ondooiingscyclus.
In diezelfde theorie die jij volgt zou je vloer binnen 15min warm zijn als je het omdraait. Dat is gewoon niet zo, dat kan wel 2 uur duren en al die tijd ben je warmte erin aan het sturen. Het is massa, en zoals je zelf ook weet: massa laat zich niet a la minuut afkoelen.

Ik zou het toch echt ergens anders in gaan zoeken. Dat je het met radiatoren / convectoren merkt kan ik begrijpen, dat gebeurt hier ook. Maar met VV niet.. ik geloof het gewoon niet. Althans, ik geloof wel wat je zegt, maar niet in de oorzaak die jij denkt dat het is..

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 01-12-2023 18:09 ]

• remco_k
  • Laatst online: 16:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ID-College schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:07:
[...]
zou je vloer binnen 15min warm zijn als je het omdraait.
Het is zelfs 15 sec, niet 15 min

Alles kan stuk.

• ID-College
remco_k schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:25:
[...]

Het is zelfs 15 sec, niet 15 min
Klopt, maar als ik hier kijk wanneer hij de cyclus inzet en weer op de oude aanvoertemp dan zit er ongeveer 20 minuten tussen.. dus ik ga er even vanuit dat dat de tijd is die TS bedoelt. Want in die 20 minuten komt er iig hier geen temp de vloer in die lag op het punt voordat de defrost startte!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

probleem is dat je teveel water naar je radiatoren stuurt en je machine gewoon kortsluiting krijgt over je radiatoren. knijp die dicht tot je een graad of 3 a 4 verschil hebt tussen in en uit en zoveel mogelijk water over je vloer dirigeert. dat zou het probleem grotendeels moeten oplossen.

buffervat zou niet nodig moeten zijn met die vloeroppervlakte maar dan moet je niet de boel kortlsuiten. dan gaat een buffervat ook niet helpen....

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 01-12-2023 19:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:02
Jouw Loria gebruikt water van het huis en koelt dit dus af om de verdamper te ontdooien, tot 18C.
Je retour naar de Loria zakt ook tot onder kamertemperatuur.
Aan je defrost daling kan je alleen iets doen door warmer terug naar de Loria te sturen.
18C gebruik je normaal om je huis te koelen zonder condensatie. Dus snap ik wel dat je dit voelt.
En je PVC op de ingefreesde vloer is natuurlijk maar een dunne toplaag.
Hier heb ik keramisch parket
Buffervaten in retour bij 20L/min helpt in mijn ogen weinig, want dat 18C water komt via de aanvoer toch in je vloer. Je zou hem bijna in de aanvoer steken en alleen voor de vloer, maar daar heb ik dan nog nooit van gehoord. Zou ook tegenstrijdig zijn met wat Flippy hiervoor schrijft, dus je in en uit van je vloer meten tov OT temperaturen, kijken of daar echt 18C komt.

Andere optie is dat je door de radiatoren een hoge stooklijn hebt. Dan voel je de vloerwarmte goed. En als je dan van 35 naar 20 gaat, ja dan ga je dat voelen. Toch maar weer slippertjes aan?

Mijn eigen waarden zijn
kamertemperatuur 19C
Aanvoer vanuit WP 19c
Terug naar de WP 22C
Buitentemperatuur 0C
Dit tijdens ontdooi cyclus en stooklijn op 28C.

Wanneer er net als 12 december vorig jaar bij -5C de stooklijn naar 32-35 moet, dan kan ik ook de defrost voelen in de vloer.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 02-12-2023 08:18 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

flippy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:19:
probleem is dat je teveel water naar je radiatoren stuurt en je machine gewoon kortsluiting krijgt over je radiatoren. knijp die dicht tot je een graad of 3 a 4 verschil hebt tussen in en uit en zoveel mogelijk water over je vloer dirigeert. dat zou het probleem grotendeels moeten oplossen.

buffervat zou niet nodig moeten zijn met die vloeroppervlakte maar dan moet je niet de boel kortlsuiten. dan gaat een buffervat ook niet helpen....
Let op met radiatoren die aan 1 kant aangesloten zijn. Die vormen een kortsluiting omdat het water meteen naar beneden zakt. Veel beter is de radiatoren diagonaal aansluiten. Met verwarmen maakt het allemaal niet zoveel uit, maar met koelen (defrost) is diagonaal een stuk beter.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:12

paQ

Je retourwater duikt niet onder je kamertemperatuur. in wezen kan er eigenlijk helemaal geen afkoeling plaatsvinden met zo'n korte dip. Het is echt niet zo dat er ineens water van 18 graden door heel je vloer gepompt wordt. (en dan nog: maar heel erg kort)
Al het water rondpompen duurt wel langer dan die ene minuut 18 graden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:01
Seriebuffer in de retour zoals al gezegd.

Daarnaast kijk of die flow omhoog wil! 0,5 tot 1 L/m is aan de lage kant.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
Ik denk dat het ontzettend handig is als @Hans _1974 even een dagje zijn schoenen aan trekt.

Als hij dan nog de kou voelt ligt het absoluut niet aan de vloer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQeX34fah5XSMdevY4kUbf-4x8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05CEfJCUtm5WqfGruqcMnHMR.png?f=fotoalbum_large
Naar aanleiding van @flippy zijn antwoord over kortsluiting bij radiator, eens temperatuur bekeken op de uitgang van de radiator tov vloer tov totale retour. Bevestigd wel wat die zegt.
Zwart is vanaf de WP, oranje is de radiator en de rode is de retour, de andere zijn vloerverwarmingsgroepen
Sampletijd 1 minuut

[ Voor 10% gewijzigd door Dapdodo op 03-12-2023 08:41 ]

• Hans _1974
remco_k schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:41:
[...]

Dit plaatje zegt dat de retour temperatuur binnen 30 seconden (of zelfs binnen 15) mee naar beneden duikt. Dat is m.i. 100% zeker geen water wat uit je vloer komt, maar via een alternatieve route (kort is gesloten?) naar je retour komt. Wellicht via je verdeler. Maar zeker niet door je vloer. Daar zit namelijk veel te veel warmte energie in om zo snel te reageren, dat is onmogelijk. Of de pomp van je vloer staat op standje mach 5. Maar dan zou warmte weer amper de tijd krijgen om over te worden gebracht aan de vloer.
Ik heb een open verdeler en dat zit voor mijn idee weinig flow in. Tussen tussen 0,5 en 0,9 l/m ( ten minste ik denk l/m)

Zelf dacht ik dat daar mogelijk het probleem zit.

• flippy
  • Niet online

flippy

Hans _1974 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:14:
[...]

Ik heb een open verdeler en dat zit voor mijn idee weinig flow in. Tussen tussen 0,5 en 0,9 l/m ( ten minste ik denk l/m)

Zelf dacht ik dat daar mogelijk het probleem zit.
dat is ook te weinig. 2L/min is meer wat je wilt zien. meer is beter. begin maar eens met dat hele ding open te draaien en je radiatoren bijna dicht.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-12-2023 14:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Hans _1974
Nog even een paar foto’s van de gemeten temp op de vloer.

Na de meting de warmtepomp even stop gezet.
Na een tijdje bij stilstand meet ik ongeveer 22,7 graden.

Zou het kunnen dat het water door de vloer niet snel genoeg gaat? Waardoor het koude water te langzaam door de vloer gaat waardoor je door merkt en meet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji5Dlb-NmgzEiYi9shKneKVKBxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChKuuxm1wWXwDOiDucNx2CL2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfvdfNJ2ajN7mUP6AHmKng0D57U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwOZ6aT1rO95iPsQn25vRW6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVyK2uodzqaBQDpfG2mLUOBAkI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWFwVVWMqNxzikUMbZwIdIBE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGEFxBcp1TfxWOGpiaGRs1hlWvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NCl72l7ryX9b2oyyKLVh0SN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfjFSntr9u3k38PlNQBZn9KtfTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1i1HekwNPeKycBcLdomiPYB.jpg?f=fotoalbum_large

• Hans _1974
paQ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:57:
Je retourwater duikt niet onder je kamertemperatuur. in wezen kan er eigenlijk helemaal geen afkoeling plaatsvinden met zo'n korte dip. Het is echt niet zo dat er ineens water van 18 graden door heel je vloer gepompt wordt. (en dan nog: maar heel erg kort)
Al het water rondpompen duurt wel langer dan die ene minuut 18 graden.
Ik heb vanmorgen even gemeten en resultaten net geplaatst. Meet het toch echt.

• Hans _1974
Knowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:48:
Seriebuffer in de retour zoals al gezegd.

Daarnaast kijk of die flow omhoog wil! 0,5 tot 1 L/m is aan de lage kant.
Ik ga het nogmaals met de installateur bespreken.

• Hans _1974
ID-College schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:07:
[...]

Het klinkt misschien lullig maar ik denk toch echt dat het tussen je oren zit, en niet in de vloer.
Wat hierboven staat: in je vloer (die van beton is toch?) zit veel meer energie dan dat je WP kan onttrekken in die korte ondooiingscyclus.
In diezelfde theorie die jij volgt zou je vloer binnen 15min warm zijn als je het omdraait. Dat is gewoon niet zo, dat kan wel 2 uur duren en al die tijd ben je warmte erin aan het sturen. Het is massa, en zoals je zelf ook weet: massa laat zich niet a la minuut afkoelen.

Ik zou het toch echt ergens anders in gaan zoeken. Dat je het met radiatoren / convectoren merkt kan ik begrijpen, dat gebeurt hier ook. Maar met VV niet.. ik geloof het gewoon niet. Althans, ik geloof wel wat je zegt, maar niet in de oorzaak die jij denkt dat het is..
Vanmorgen met de ir temperatuur gemeten op de vloer. De waarden heb ik gepost. Temperatuur in vloer daalt wel later dan die in de radiatoren.

• paQ

paQ

Hans _1974 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:20:
Nog even een paar foto’s van de gemeten temp op de vloer.

Na de meting de warmtepomp even stop gezet.
Na een tijdje bij stilstand meet ik ongeveer 22,7 graden.

Zou het kunnen dat het water door de vloer niet snel genoeg gaat? Waardoor het koude water te langzaam door de vloer gaat waardoor je door merkt en meet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je leidingen zit echt superdicht onder het bovenkant afwerkvloer zag ik in je vorige foto's.
Ik zou dit daarom doen met een warmtebeeldcamera.
Als je OP een aanvoerleiding zit (lees: richt, maar dat kun je op deze manier nooit weten) dan meet je misschien 27 24 (wat niet gek zou zijn) en als je OP een retourleiding zit aan het eind bijv, dan maar 22.
Zit je naast een leiding dan (bijv) 19.

De meetfouten kunnen hier echt heel groot zijn.

Ik heb zelf meander patroon vvw, ook dicht onder het oppervlak.
Je ziet met een warmtebeeldcamera dan duidelijk voor elke lus het verloop van warm naar koud.
Met name op de banen waar het ene patroon dan ophoudt, en het volgende begint, is het verschil "aanzienlijk", maar niet ernstig.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 03-12-2023 15:14 ]

• Hans _1974
paQ schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:37:
[...]

Je leidingen zit echt superdicht onder het bovenkant afwerkvloer zag ik in je vorige foto's.
Ik zou dit daarom doen met een warmtebeeldcamera.
Als je OP een aanvoerleiding zit (lees: richt, maar dat kun je op deze manier nooit weten) dan meet je misschien 27 (wat niet gek zou zijn) en als je OP een retourleiding zit aan het eind bijv, dan maar 22.
Zit je naast een leiding dan (bijv) 19.

De meetfouten kunnen hier echt heel groot zijn.

Ik heb zelf meander patroon vvw, ook dicht onder het oppervlak.
Je ziet met een warmtebeeldcamera dan duidelijk voor elke lus het verloop van warm naar koud.
Met name op de banen waar het ene patroon dan ophoudt, en het volgende begint, is het verschil "aanzienlijk", maar niet ernstig.
deze heb ik helaas niet.
De laser moet een gemiddelde pakken van straal 30 cm.
En heb ook meerdere plekken gemeten.

Wel bedankt voor de tip.

• Hans _1974
flippy schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:17:
[...]

dat is ook te weinig. 2L/min is meer wat je wilt zien. meer is beter. begin maar eens met dat hele ding open te draaien en je radiatoren bijna dicht.
Staan helemaal open. Radiatoren dicht en kom net iets boven de 1 l/minuut uit.

Voor de aanleg had de verkoper twijfel of de diameter van de leiding voldoen was. ( 22 of 25 mm ? ) staat me bij ( normaal doen ze 32 of 40 mm ofzo ? ) Maar de bestaande leiding zou moeten kunnen.

Met wat ik lees meet en zie krijg ik sterk de indruk dat de leiding wellicht niet voldoende is.

Bij mijn broertje is eigenlijk dezelfde configuratie toegepast. Maar daar zit een dikke standleiding in. Heeft ook een veel hogere flow.

En geen last van de ontdooisyclus

• flippy
  • Niet online

flippy

Hans _1974 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:00:
[...]

Staan helemaal open. Radiatoren dicht en kom net iets boven de 1 l/minuut uit.

Voor de aanleg had de verkoper twijfel of de diameter van de leiding voldoen was. ( 22 of 25 mm ? ) staat me bij ( normaal doen ze 32 of 40 mm ofzo ? ) Maar de bestaande leiding zou moeten kunnen.

Met wat ik lees meet en zie krijg ik sterk de indruk dat de leiding wellicht niet voldoende is.

Bij mijn broertje is eigenlijk dezelfde configuratie toegepast. Maar daar zit een dikke standleiding in. Heeft ook een veel hogere flow.

En geen last van de ontdooisyclus
zelfs door 22 zou je nog wel 10L./min moeten krijgen als je flink doordrukt ipv de 5 die je nu krijgt, 45m2 is 4 of 5 groepen. zou eerst maar eens kijken of die pomp die de boel voed niet harder kan. die loria zou op zich nog wel 20L/min moeten kunnen halen.

en een IR meter duw je strak tegen het ding aan wat je wilt meten, de laser zelf meet niks, die zit er voor de show. wil je de temperatuur van een leiding hebben duw je de sensor gewoon tegen te leiding aan.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 03-12-2023 15:14 ]

• paQ

paQ

Verder denk ik ook niet dat je met 22 gr aanvoer ok maar iets van warmte in je vloer krijgt. Tegen de tijd dat je bij je uitvoer bent, koel je potentieel zelfs nog af.
Zitten er geen thermometers op je verdeler zelf?

En wat meet je daar? (op de manier zoals @flippy zegt, en dan even afplakken zodat je niet een reflecterend voorwerp probeert te meten)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mogelijk dat je met waterzijdig inregelen ook al een heel eind bent.
Met mijn vloeropbouw: 16x2 buis in de dekvloer, lussen van ca 80 meter lang met 1.5 l/min komt het koude retourwater pas na de defrost weer bij de warmtepomp. Hier merk ik dus helemaal niets van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia6QBJpOXHEDsPfYUmnKftslo34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZW5nvaUioTSsxE6VfsXcqu5e.png?f=fotoalbum_large

Met een retourvat zorg je ook dat de retourdip na de aanvoerdip komt, zodat de aanvoerdip minder diep wordt en de vloer als geheel ook minder dipt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Hans _1974
Dankjewel allemaal.
Inmiddels met mijn installateur aan de praat.

Hij verwacht de oplossing ook in een buffervat.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-11 20:08
Hans _1974 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 06:27:
Dankjewel allemaal.
Inmiddels met mijn installateur aan de praat.

Hij verwacht de oplossing ook in een buffervat.
Ik heb de loria 8KW zonder buffervat en ik herken deze problemen niet. Maar mijn aanvoer temp staat belachelijk laag. Ik denk dat ik daarom de koudetrek niet merk. Je vloer is nu de buffer.

Mijn warmtepomp staat in een enkelsteens schuur een buffervat zorgt in mijn geval voor onnodig warmteverlies.

Hoe meet jij zo nauwkeurig die temp in HA? welke sensoren gebruik je hiervoor? en hoe heb je die op de leiding aangesloten?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Pagina: 1