In Frankrijk zie ik door de bomen het bos niet meer wbt formulieren van Enerdis en eventuele installateurs die hun setje instaleren en 10.000 euro loon vragen. Voor dat geld kan ik een mooie batterij kopen als ik het zelf aanleg. ik heb al veel verbouwd dus dat moet lukken. Alleen die enorme hoeveelheid controllers, omvormers enz. Ik kan 13 panelen kwijt op het zuiden met schaduw van 1 grote boom. Dus ik dacht elk paneel te voorzien van een micro omvormer. Maar nu lees ik dat dat niet met een thuisbatterij kan? Oftewel wat moet ik kopen en heeft iemand een aanlegschema? Mijn voorkeur gaat naar cradle to cradle Europees recyclebare panelen SoliTek BLACKSTAR HalfCut 108 cells 420W. Welke batterij? Zoutbatterij? Iemand ervaring? Welke omvormer, micro omvormer? Wat nog meer? Super bedankt! Alvast voor het meedenken.
Solaredge enkelfase omvormer. Solaredge home battery 400V en gaan.
Micro’s kunnen inderdaad niet DC/DC gekoppeld worden. Je kunt dus wel met accu’s werken, maar minder efficiënt want het gaat met “eigen” merk en andere partij via 2x AC omzetting extra.
En micro’s zijn duurder dan solaredge.
Micro’s kunnen inderdaad niet DC/DC gekoppeld worden. Je kunt dus wel met accu’s werken, maar minder efficiënt want het gaat met “eigen” merk en andere partij via 2x AC omzetting extra.
En micro’s zijn duurder dan solaredge.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Iza welkom op Tweakers 
Had je al de andere batterij-topics gevonden? Nu is het wel een heel open vraag, als je het zelf wil installeren zil je niet om wat avondvullend huiswerk heen kunnen.
Had je al de andere batterij-topics gevonden? Nu is het wel een heel open vraag, als je het zelf wil installeren zil je niet om wat avondvullend huiswerk heen kunnen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Micro omvormers of optimizers maken van schaduw ook geen zon.
Waarom geen (europese) hybride omvormer van SMA?
Met 3 mppt ingangen beperk je ook de schade en je kan de andere kant ook nog volleggen.
Op sunnydesignweb kan je het uit dokteren.
Kies rode knopje nieuw project. Registratie niet nodig.
edit:
lekker volknallen met panelen op noord en zuid. (aanname daksituatie)
Met 3 mppt ingangen beperk je ook de schade en je kan de andere kant ook nog volleggen.
Op sunnydesignweb kan je het uit dokteren.
Kies rode knopje nieuw project. Registratie niet nodig.
edit:
lekker volknallen met panelen op noord en zuid. (aanname daksituatie)
:strip_exif()/f/image/tYWMDhBlRykweB1mXkWlufmi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2023 08:11 ]
Eiland systeem is off grid? Ja.
Opbrengst van alle panelen valt naar het nivo van het paneel dat als eerste of enige schaduw pakt? 3mppt verdeeld de panelen in 3 groepen? Sunnydesigneweb functie off grid is niet actief. Ik ga nu de batterij topics lezen.
Opbrengst van alle panelen valt naar het nivo van het paneel dat als eerste of enige schaduw pakt? 3mppt verdeeld de panelen in 3 groepen? Sunnydesigneweb functie off grid is niet actief. Ik ga nu de batterij topics lezen.
Kijk even wat je kan doen met spullen Victron. Daar kun je soms wel AC gekoppelde panelen gebruiken, zoals micro omvormers.
Maar ik denk niet dat je dat nodig hebt. Direct naar een dc mppt is het beste.
Je kunt jezelf ook een vendor-lock-in geven door bijvoorbeeld voor micro's en batterij van enphase te gaan. Die kunnen een "plug&play" eiland systeem vormen, geen moeilijke DC en accu kabels etc. Maar dat heeft wel een prijs.
Maar ik denk niet dat je dat nodig hebt. Direct naar een dc mppt is het beste.
Je kunt jezelf ook een vendor-lock-in geven door bijvoorbeeld voor micro's en batterij van enphase te gaan. Die kunnen een "plug&play" eiland systeem vormen, geen moeilijke DC en accu kabels etc. Maar dat heeft wel een prijs.
idd, Ga eens kijken bij Victron:
Multiplus II GX voor 230v, misschien 2 multiplussen erbij voor 3 fase. (kun je ook een generator aansluiten voor de donkere dagen)
pylontech 48v accu's
samen met je zonnepanelen de juist MPPT erbij kiezen.
Multiplus II GX voor 230v, misschien 2 multiplussen erbij voor 3 fase. (kun je ook een generator aansluiten voor de donkere dagen)
pylontech 48v accu's
samen met je zonnepanelen de juist MPPT erbij kiezen.
[ Voor 14% gewijzigd door BCM op 01-12-2023 10:00 ]
Cedo Nulli
Op het moment dat er een boom voor staat gaat een gelijk geprijsd, ja want die SMA is van de zottenum duur, string systeem het niet winnen van solaredge. Dus in deze situatie is het echt exit SMA.AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 05:10:
Micro omvormers of optimizers maken van schaduw ook geen zon.
PS: als opper-kenner van sma: ik hoor dat sma sungrow aan het rebranden is… ouch
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Pagina: 1