4-polige hoofdschakelaar op 1 fase aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MaxGuevara
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-04 10:49
Hallo,

In onze woning zit een vrij oude stoppenkast met 8 groepen die ik wil (laten) vervangen.
Het viel me op dat de hoofdschakelaar 4 polig is, dus ik was even benieuwd hoe die aangesloten zat.
Dat is als volgt gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_8z_atx4QZtwiAS4CikuacpDUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyNTVRB3coOXiFLL5OLCE1n9.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Bij het vervangen van de groepenkast wil ik dit ook oplossen.

Ik lees op het internet verhalen over doorverbind kammen, maar ook dat het mogelijk is om gewoon 1 contact te gebruiken van de hoofdschakelaar en deze daarna via het verdeelblok in de meterkast te verdelen over de aardlekschakelaars.
Ik begrijp dat een doorverbind kam bedoeld is als een tijdelijke oplossing, klopt het dat het dan wellicht beter is om gewoon 1 contact van de hoofdschakelaar te gebruiken als de nieuwe oplossing ook een 1 fase oplossing blijft?

Idealiter zou ik de hoofdschakelaar laten zitten, omdat dan de hoofdzekering er niet uit hoeft.

Beste antwoord (via MaxGuevara op 30-11-2023 12:08)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
@peterpv Binnen de verdeler zelf is het eigenlijk altijd soepel 6mm2. Of voorheen 4mm2. Nooit harde kern, je krijgt 4/6mm harde kern nooit goed verwerkt in het kastje, als je het al kan kopen.

Met harde kern mag je ook nooit twee draden samen onder één contact steken.
Met soepel kun je wel twee draden in een krimpschoen samen nemen in een contact.
Al lijkt hier geen krimpschoen gebruikt te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 30-11-2023 11:40 ]

Alle reacties

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:33
Volgens mij mag je een 3-fase hoofdschakelaar gebruiken in 1-fase context maar mag je dan nog geen 3-fase groepen gebruiken.

Over de aansluitwijze laat ik anderen oordelen 😅

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:02
Deze ABB schakelaar is 4 polig maar er zijn maar 2 polen in gebruik. Dat is geen probleem.

De schakelaar kan tot 40A per contact schakelen dus er moet OF aan de ingang van de schakelaar (onderzijde) een 40 A (of lager) zekering (automaat) zitten OF de som van de waarden van de zekeringen waar die bruine draden naar toe gaan mag de 40 A niet overschrijden.

Ik bedoel:
WEL OK:
Bruine draad 1 gaat naar een 16 A zekering
Bruine draad 2 gaat naar een 16 A zekering
=> 16 A + 16 A = 32 A, dat is minder dan 40 A en dus OK

NIET OK:
Bruine draad 2 gaat naar een 25 A zekering
=> 16 A + 25 A = 41 A, dat is MEER dan 40 A en dus NIET OK

Wat ik wel vreemd/ongebruikelijk vind is dat de bruine en blauwe draden geen VD installatiedraad zijn.
Het zijn draden bestaande uit een bundel kleinere koper draadjes.
VD installatiedraad heeft één massieve koperen kern en is daarom veel stugger.

Met VD draad schroef je het vast en zit het gewoon vast en is het contact goed.
Met die flexibele draad heb je altijd kans dat niet alle draadjes goed zitten er er dus geen optimaal
elektrisch contact is wat een veiligheids risico kan opleveren.

Dus: die schakelaar kan wel blijven zitten mits alles met de zekeringen klopt.
Ik zou wel die draden (laten) vervangen door VD installatiedraad.

[ Voor 9% gewijzigd door peterpv op 30-11-2023 11:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@peterpv Binnen de verdeler zelf is het eigenlijk altijd soepel 6mm2. Of voorheen 4mm2. Nooit harde kern, je krijgt 4/6mm harde kern nooit goed verwerkt in het kastje, als je het al kan kopen.

Met soepel kun je wel twee draden in een krimpschoen samen nemen in een contact.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 30-11-2023 11:40 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:44

timovd

Voorsprong door techniek

peterpv schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:04:
...

NIET OK:
Bruine draad 2 gaat naar een 25 A zekering
=> 16 A + 25 A = 41 A, dat is MEER dan 40 A en dus NIET OK
...
Maar dan zou de hoofdzekering er al uitvliegen bij (waarschijnlijk) 35A. Die 40A zal dus niet gehaald worden.
Waar je op moet letten is bij PV-installaties of andere installaties die energie leveren naast het net. Dan zou er bijvoorbeeld 16A + 35A door een ALS kunnen lopen die geschikt is voor slechts 40A.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• MaxGuevara
jeroen3 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:39:
[..]
Ik dacht dat je sowieso niet 2 draden in 1 contact mocht steken, maar met jouw antwoord snap ik ook gelijk wat hier de oplossing is om dit beter aan te pakken zodra de groepenkast zelf vervangen wordt

Er lijkt hier inderdaad geen krimpschoen gebruikt te zijn, gaan we dat ook even meenemen

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02

DjVe

Hatsaflats!

Het is toegestaan om twee aders van dezelfde diameter onder dezelfde kooi te plaatsen, als de fabrikant dat in documentatie toe laat. Bij ABB mag dit gewoon (zijn ook prima kooien hiervoor).

Bij gebruik van een flexibele ader (kul om deze te vervangen voor een variant met massieve ader) moet er echter wel een persing gedaan zijn aan het einde van de ader. Het kan dat dit fabriek af al gedaan is op deze aders en dan zit het zo wel ok, maar het was beter geweest als men op locatie beide aders bij elkaar had gezet in een twin adereindhuls.

• MaxGuevara
Maar wat als ik straks een derde aardlekschakelaar krijg omdat er meer groepen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Dan heb je een verdeelblok/aansluitblok nodig. De meeste meterkast borden hebben zoiets onderin zitten, of een plek waar dit kan.
Pagina: 1