Watts vision draadloze termostaat problemen

Pagina: 1
Acties:

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
Heb zelf ook een Watts Vision en bij mij is de temperatuur altijd maximaal 0.5 graden lager dan ingesteld.
Dus ik stel hem bijvoorbeeld op 19.5 graden in, dan is de temperatuur altijd 19.0 ~ 19.5.

De BT-D02RF op hysterese zetten en volgens mij kan je ook nog de ingestelde afwijking instellen per thermostaat. Ik ga het even opzoeken en zal mijn post aanvullen ;-).

[edit]
Zie deze post.

Met een hysteresis -regeling krijg je in praktijk een onrustigere regeling welke rondom het setpoint heen blijft regelen met een kans op overshoot (de vraag is alleen of dit bij bijvoorbeeld vloerverwarming ook echt merkbaar is). In aanloop naar het setpoint zal de thermostaat zich inschakelen en pas weer uitschakelen bij het setpoint
Bij een proportionele regeling zal deze afwijking rondom het setpoint steeds kleiner worden waardoor er een stabielere ruimtetemperatuur ontstaat. In aanloop naar het setpoint kan de thermostaat zich meermalen in- en uitschakelen, hetgeen vooral zal gebeuren als het setpoint bijna is bereikt

Zie onderstaande afbeelding voor verduidelijking (is niet specifiek voor Watts systeem):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E61xzp4Hpp2VJ4OXp8sTG-4-TeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MiRnaRoLNvWQQ8Lww2O3L46G.webp?f=user_large

Watts vision heeft een instellen van -0.2 en +0.2 hystese instelling. In theorie zou je het dus redelijk dicht moeten kunnen zetten. ;-)

Zie hier voor de handleiding hoe je dit kan instellen (hoofdstuk 8, parameter 27).

[ Voor 68% gewijzigd door Unkie op 30-11-2023 13:43 ]

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

Heb je hier ooit een oplossing voor gevonden? Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde thermostaat.

Met een aparte thermometer is te zien dat de thermostaat keurig een stabiele temperatuur handhaaft... maar wel de verkeerde. (de temperatuurdaling/stijging is door opwarming van de zon). De temperatuur staat in dit geval ingesteld op 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrYqeYxn-icw_uRXQwRONLajx4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Vmq2U01yhGImNKPtDhseEXM.png?f=fotoalbum_large

Door middel van de instellingen kun je wel een afwijking van de temperatuur ingeven (kalibratie), waarmee je de gemeten temperatuur kunt verlagen, zodat de ingestelde temperatuur wel gehaald wordt. In dat geval is de weergegeven temperatuur dus consequent te laag... Het probleem is dus niet weg, maar "optisch verschoven"...

Na het lezen van dit topic ga ik ook eens hysterese proberen ipv proportionele band.

[ Voor 10% gewijzigd door Kama op 24-01-2024 12:24 . Reden: beter beschreven wat voor temperatuurcorrectie ik heb gedaan. ]

drs. Kama

Pagina: 1