Watts vision draadloze termostaat problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard!!
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-10-2024
1]
Watts vision draadloze thermostaat (watts bt-d02rf 868) start steeds opnieuw op/reset en krijg ik de melding U3.0 denk dat dit een foutcode U3.0 is, maar die kan ik nergens vinden.

Dit gebeurd iedere +/- 5 minuten
Weet iemand wat het probleem is?

2]
Ook springt de vloerverwarming pas aan onder 1 tot 1,5 graden onder de ingestelde temperatuur.
De instelling staat op 20,5 graden op watts vision thermostaat en zakt dan terug naar 19 graden, dan gaat de vloerverwarming weer aan, komt dan iets weer op temperatuur 19,5 graden en stopt dan weer??
Dus hij komt nooit en blijft ook nooit op 20,5 graden.
Eigenlijk zou deze direct moeten meten dat de temperatuur bijvoorbeeld 0,2 of 0,5 graden is gezakt en dan al warmte moeten vragen i.p.v. 1,5 graden zakken en dan weer 0,5 omhoog.
Als dit constant is zou je zeggen ik verhoog de temperatuur naar 21,5 dan blijft hij daar altijd maar dat doet hij dus niet altijd. Ook als ik de hoofd thermostaat aan tik op temperatuur naar boven of beneden tik bijvoorbeeld staat op 20,5 maar de temperatuur is nog 19,5 en ik zet hem op 20 dan gaat hij wel aan???

Is dit eventueel in te stellen dat deze nu verkeerd staat op 1 of 1,5 ipv 0,2 of 0,5. de draadloze radiator thermostaten reageren wel veel sneller (LCD thermostaatknop RF).

[ Voor 99% gewijzigd door Gerard!! op 30-11-2023 08:18 ]

• Gerard!!
Ik ben al een jaar aan het zoeken :(
Fabrikant wist het niet
Sinds gister ochtend hier ook geen reactie gehad (was natuurlijk wel kort dag)
Op internet al heel vaak gezocht niets kunnen vinden.

Probleem 1 heb het gisteravond zelf opgelost :)
De oude batterij was te kort!!!!!!! Scheelde 0,75 mm zodat de thermostaat net geen goede verbinding had met de batterij.
Standaard is 44,5 mm maar deze was 43,75 mm en nee het had geen zin om de ijzertjes aan te passen in de thermostaat, dit hielp niet.
Ja echt te kort dacht dat alles wat gestandaardiseerd.
Zal dan wel een productie fout zijn geweest, ik koop dit merk niet meer en zal de fabrikant op de hoogte brengen.

Nu vraag 2 nog en daar zal ik jullie hulp denk ik bij nodig hebben, ik ga er niet van uit dat dit ook een productie fout is :)

[ Voor 29% gewijzigd door Gerard!! op 30-11-2023 11:22 ]

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 11:52
Heb zelf ook een Watts Vision en bij mij is de temperatuur altijd maximaal 0.5 graden lager dan ingesteld.
Dus ik stel hem bijvoorbeeld op 19.5 graden in, dan is de temperatuur altijd 19.0 ~ 19.5.

De BT-D02RF op hysterese zetten en volgens mij kan je ook nog de ingestelde afwijking instellen per thermostaat. Ik ga het even opzoeken en zal mijn post aanvullen ;-).

[edit]
Zie deze post.

Met een hysteresis -regeling krijg je in praktijk een onrustigere regeling welke rondom het setpoint heen blijft regelen met een kans op overshoot (de vraag is alleen of dit bij bijvoorbeeld vloerverwarming ook echt merkbaar is). In aanloop naar het setpoint zal de thermostaat zich inschakelen en pas weer uitschakelen bij het setpoint
Bij een proportionele regeling zal deze afwijking rondom het setpoint steeds kleiner worden waardoor er een stabielere ruimtetemperatuur ontstaat. In aanloop naar het setpoint kan de thermostaat zich meermalen in- en uitschakelen, hetgeen vooral zal gebeuren als het setpoint bijna is bereikt

Zie onderstaande afbeelding voor verduidelijking (is niet specifiek voor Watts systeem):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E61xzp4Hpp2VJ4OXp8sTG-4-TeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MiRnaRoLNvWQQ8Lww2O3L46G.webp?f=user_large

Watts vision heeft een instellen van -0.2 en +0.2 hystese instelling. In theorie zou je het dus redelijk dicht moeten kunnen zetten. ;-)

Zie hier voor de handleiding hoe je dit kan instellen (hoofdstuk 8, parameter 27).

[ Voor 68% gewijzigd door Unkie op 30-11-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard!!
Unkie

Thanks voor de informatie was ik nooit opgekomen.
Ik heb hem nu op hystese gezet kijken wat hij doet.

trouwens ook geen melding gehad U3.0 was inderdaad een te kleine batterij, nog niets van de fabrikant gehoord.

• Unkie
Gerard!! schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:57:
Unkie

Thanks voor de informatie was ik nooit opgekomen.
Ik heb hem nu op hystese gezet kijken wat hij doet.

trouwens ook geen melding gehad U3.0 was inderdaad een te kleine batterij, nog niets van de fabrikant gehoord.
U3.0 is het versienummer van de software die op het kastje staat en geen foutcode :) .
Bij het opstarten (door de batterijen eruit en erin te stoppen) zie je altijd het versienummer van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard!!
Unkie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:40:
[...]

U3.0 is het versienummer van de software die op het kastje staat en geen foutcode :) .
Bij het opstarten (door de batterijen eruit en erin te stoppen) zie je altijd het versienummer van de thermostaat.
Klopt. Probleem lag bij de batterijen (zink) die waren te klein, verkeerde batterijen waren een paar millimeter te kort. Deze zink batterijen zijn blijkbaar te goedkoop en daardoor soms te klein :( pfffff.1 van de problemen dus de U.03 is opgelost

[ Voor 7% gewijzigd door Gerard!! op 17-03-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard!!
Unkie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:33:
Heb zelf ook een Watts Vision en bij mij is de temperatuur altijd maximaal 0.5 graden lager dan ingesteld.
Dus ik stel hem bijvoorbeeld op 19.5 graden in, dan is de temperatuur altijd 19.0 ~ 19.5.

De BT-D02RF op hysterese zetten en volgens mij kan je ook nog de ingestelde afwijking instellen per thermostaat. Ik ga het even opzoeken en zal mijn post aanvullen ;-).

[edit]
Zie deze post.

Met een hysteresis -regeling krijg je in praktijk een onrustigere regeling welke rondom het setpoint heen blijft regelen met een kans op overshoot (de vraag is alleen of dit bij bijvoorbeeld vloerverwarming ook echt merkbaar is). In aanloop naar het setpoint zal de thermostaat zich inschakelen en pas weer uitschakelen bij het setpoint
Bij een proportionele regeling zal deze afwijking rondom het setpoint steeds kleiner worden waardoor er een stabielere ruimtetemperatuur ontstaat. In aanloop naar het setpoint kan de thermostaat zich meermalen in- en uitschakelen, hetgeen vooral zal gebeuren als het setpoint bijna is bereikt

Zie onderstaande afbeelding voor verduidelijking (is niet specifiek voor Watts systeem):
[Afbeelding]

Watts vision heeft een instellen van -0.2 en +0.2 hystese instelling. In theorie zou je het dus redelijk dicht moeten kunnen zetten. ;-)

Zie hier voor de handleiding hoe je dit kan instellen (hoofdstuk 8, parameter 27).
Ik zou willen dat ik een verschil had van 0,5 of 1 of 1,5 graden ik heb nu een verschil van 2,5 graden.
Draadloze termostaat staat op 22 en de vloerverwarming springt pas aan bij 19,5 dat is wel een erg groot verschil.

Ergens gaat er iets verkeer tussen de draadloze ontvangers (BT-002 RF686 w) en de draadloze touchscreen (Watts Vision systeem 868 Mhz » Centrale Touchscreen Unit zwart met WIFI) en de ontvanger en de Aansluitmodule (6 zones 230 V) naar de vloerverwarming.

Maar ja wat?? pfffff iemand een idee waarom deze tot 2,5 graden zakt voordat deze aanspringt om weer te gaan verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unkie
Heb je toevallig de vloerverwarming module vervangen? De nieuwe modules werken niet goed met versie 3.0 thermostaten. Echt waar ik heb hetzelfde gehad. Zie mijn topic.

Mijn vloerverwarming module vervangen en de verwarming sloeg pas aan bij een delta van 2 graden. Gebeld met Watts Vision en die gaven direct aan dat het te maken heeft met de software versie op de thermostaten.

Je kan de thermostaten bij Watts Vision in Eerbeek updaten naar versie 3.2 (dit heb ik gedaan).

Toevallig heb ik vorige week een nieuwe thermostaat gehaald (een bt-d03 via marktplaats). Deze werken nog beter omdat je de hysterese op 0.1 graad kan instellen. Dus ingesteld op 19 graden en bij 18,9 springt hij weer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Unkie op 09-01-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-06 10:52

Kama

Game Coordinator

Heb je hier ooit een oplossing voor gevonden? Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde thermostaat.

Met een aparte thermometer is te zien dat de thermostaat keurig een stabiele temperatuur handhaaft... maar wel de verkeerde. (de temperatuurdaling/stijging is door opwarming van de zon). De temperatuur staat in dit geval ingesteld op 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrYqeYxn-icw_uRXQwRONLajx4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Vmq2U01yhGImNKPtDhseEXM.png?f=fotoalbum_large

Door middel van de instellingen kun je wel een afwijking van de temperatuur ingeven (kalibratie), waarmee je de gemeten temperatuur kunt verlagen, zodat de ingestelde temperatuur wel gehaald wordt. In dat geval is de weergegeven temperatuur dus consequent te laag... Het probleem is dus niet weg, maar "optisch verschoven"...

Na het lezen van dit topic ga ik ook eens hysterese proberen ipv proportionele band.

[ Voor 10% gewijzigd door Kama op 24-01-2024 12:24 . Reden: beter beschreven wat voor temperatuurcorrectie ik heb gedaan. ]

drs. Kama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Ik heb ook een watts system maar somehow is hier de temperatuur soms op hol geslagen.
Town ik terug kwam van 10 dagen weg stond onze slaapkamer op 24 graden ingesteld.

Deze naar 19 gezet maar iedere nacht klimt de temperatuur weer richting 23/24 graden terwijl de thermostaat/afstandsbediening gewoon op 19 staat.

Vorig jaar ook al eens gehad dat deze vanzelf opliep richting 30 graden. Iemand enig idee of dit systeem ooit gehacled is oid?

Tis niet fijn voor het gasverbruik maar ook slapen om 24 graden verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Per ongeluk de temperatuur in het schema omhoog gezet? Dat lijkt vrij eenvoudig onbewust te gaan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Ronald schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:37:
Per ongeluk de temperatuur in het schema omhoog gezet? Dat lijkt vrij eenvoudig onbewust te gaan
Maar de vloerverwarming blijft warmte afgeven terwijl het systeem zegt dat ie uitstaat. Erg irritant. Kan er weinig mee. Nu helemaal op “off” gezet ipv 17 graden. Eens kijken of het morgen ochtend eens wat afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Gaat de aansturing module aan de ketel ook uit? Bij mij brandt rood lampje bij warmte vraag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1