Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 18:51
Ik heb sinds een tijd een Zigbee thuisnetwerk met diverse sensoren en switches (Aqara, Nous, Innr, Sonoff). Tevens ben ik bezig het huis te isoleren. Tijd dus om ook de temperatuurregeling slimmer te regelen. Ik ben op zoek naar een thermostaat die werkt met een Zigbee netwerk en die liefst ook werkt met Matter. Daar horen natuurlijk radiatorknoppen bij.

- Hub: Home Assistant SkyConnect Zigbee en Thread USB
- Controller: Home Assistant (Docker)
- CV-ketel: Remeha Tzerra (modulerend)
- Geen slimme meter

Ik heb nog niet met Matter gewerkt, maar de hub zou het moeten ondersteunen, dus als iets alleen Matter ondersteunt en niet Zigbee, is dat zeker het overwegen waard. Voorzover ik het kan beoordelen is Matter nog erg onvolwassen en is er weinig echte ondersteuning - maar nu ik wat onderzoek heb gedaan voor deze vraag blijkt er toch wel het een en ander te werken. Alleen: kun je ook Matter-producten van andere merken erop aansluiten?

Ik heb natuurlijk wat onderzoek gedaan. Voor een thermostaat wil ik het liefst een gevestigd merk, geen onbekend Chinees merk. Ik heb al genoeg geïnvesteerd in het netwerk, en als de betere oplossing €200 duurder is - so be it. Ik heb liever geen spullen die een account vereisen, zoals bv bij Aeotec (Samsung). Ik heb geen Alexa, Google Home of Apple Home.

Werkend met een Zigbee netwerk betekent voor mij dat er geen wifi- of netwerkverbinding nodig is. Ik heb wel een router / firewall met een vlan voor IoT, maar ik wil liever niet m'n data in de cloud opslaan. Dit klopt natuurlijk ook niet helemaal, want Home Assistant is natuurlijk wel online, hoewel lokaal, maar stuurt ook data/alerts door via hun service.

Voorbeelden

1) SONOFF NSPanel Pro Smart Home-bedieningspaneel, ingebouwde Zigbee 3.0 hub, draadloze thermostaat. Volgens een review zou deze hub ook met Matter werken.

Radiatorknop: SONOFF TRVZB Thermostatische Radiatorkraan.

2) Bosch Smart Home controller II. Een merk als Bosch of Honeywell trekt me meer aan dan Sonoff. Deze controller is een Matter hub, geen idee of het ook een Zigbee hub is. Deze controller slaat geen data in de cloud op, dus is die netwerkverbinding alleen voor updates, of doet het meer?

Radiatorknop: Bosch Smart Home-radiatorthermostaat II.

Als ik dit zo bekijk, dan trekt Bosch me het meest, maar ik vermoed dat het dan buiten Zigbee / Home Assistant heen gaat. Weten jullie hoe dat zit? Betekent dit dat ik m'n huidige hub weer uit moet schakelen?

Ik zie nergens of deze thermostaten modulerend zijn. Misschien zijn ze het allemaal, is niet-modulerend helemaal uitgefaseerd, maar het is me niet duidelijk. Maakt het voor de radiatorknoppen uit of ze van hetzelfde merk zijn als de thermostaat?

Wat ik zoek:

1) Modulerende thermostaat (CV-ketel van Remeha) die werkt met Zigbee/Matter
2) Thermostaatknoppen, Zigbee/Matter

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heb ik iets over het hoofd gezien? Tips en suggesties voor andere producten of oplossingen zijn welkom. Het zijn veel vragen, dus ik hoop dat jullie er iest mee kunnen. Mijn dank is groot!

Beste antwoord (via sumac op 29-11-2023 21:05)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 10:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb hetzelfde onderzoek gedaan en uiteindelijk niet voor een zigbee-setup gekozen. De meeste producten die ik tegenkom/tegenkwam zijn losse thermostaatkranen en losse thermostaten, maar om daar een setup mee te maken die netjes vraaggestuurd werkt is me te veel werk. Je wil nog altijd dat er alleen gestookt wordt als er ergens warmtevraag en dan nog modulerend ook, als je dat zelf wil ineen knutselen met losse knoppen en een losse thermostaat is dat een hele opdracht.

Uiteindelijk ben ik gewoon voor een kant en klare setup gegaan die home-assistant-vriendelijk is (in mijn geval Tado). Dat werkt simpel out of the box met meerdere ruimtes als een modulerend geheel. In Home Assistant kan je dan gewoon automations maken en alles bedienen, maar ook de gewone bediening stuurt dat niet in de war. Als je Sonoff NSPanels o.i.d. wil dan kan dat nog steeds.

Android developer & dürüm-liefhebber

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mij zijn geen opentherm zigbee-thermostaten bekend.

Ik heb zelf een standaard 'domme' Honeywell-thermostaat waar een OTGW tussen hangt. Dan heb je lokale aansturing van je thermostaat, zonder een cloud nodig te hebben. De OTGW kun je via usb, ethernet of wifi laten verbinden met HA. Een andere lokale OT-oplossing is de OpenTherm Thermostat 2.

Ik zou me niet drukmaken om Matter. Neem gewoon een oplossing die lokaal met Home Assistant samenwerkt, ook al is dat geen Matter.

Voor thermostaatknoppen is recent dit topic geopend: TRV in 2023, heeft iemand tips?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb hetzelfde onderzoek gedaan en uiteindelijk niet voor een zigbee-setup gekozen. De meeste producten die ik tegenkom/tegenkwam zijn losse thermostaatkranen en losse thermostaten, maar om daar een setup mee te maken die netjes vraaggestuurd werkt is me te veel werk. Je wil nog altijd dat er alleen gestookt wordt als er ergens warmtevraag en dan nog modulerend ook, als je dat zelf wil ineen knutselen met losse knoppen en een losse thermostaat is dat een hele opdracht.

Uiteindelijk ben ik gewoon voor een kant en klare setup gegaan die home-assistant-vriendelijk is (in mijn geval Tado). Dat werkt simpel out of the box met meerdere ruimtes als een modulerend geheel. In Home Assistant kan je dan gewoon automations maken en alles bedienen, maar ook de gewone bediening stuurt dat niet in de war. Als je Sonoff NSPanels o.i.d. wil dan kan dat nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nadeel van Tado is wel dat het afhankelijk is van de cloud (de HA integration is van het type 'cloud polling') en het dus niet meer werkt als Tado de stekker eruit trekt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 18:51
De vraag stellen was eigenlijk al de oplossing, maar jullie reacties hebben ook geholpen. Als ik het zo bekijk is Bosch het merk dat alles biedt, ook ondersteuning voor HA. Ze hebben ook een adapter voor modulerende ketels. Al met al zal het zo'n 600 euro kosten, exclusief montage. Dat wordt een project voor volgend jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door sumac op 29-11-2023 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Gizz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:22:
Nadeel van Tado is wel dat het afhankelijk is van de cloud (de HA integration is van het type 'cloud polling') en het dus niet meer werkt als Tado de stekker eruit trekt.
Klopt. Toen ik het systeem installeerde was het Bosch systeem nog niet supported in HA en Tado wel, en ik had geen zin in een gok. Plus het prijskaartje telde ook mee. Momenteel zou ik ook voor een local push systeem gaan ipv cloud polling. Bosch lijkt me dan een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushed
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 18:53
Ik heb destijds ook geëxperimenteerd met de Bosch knoppen maar ik had niet door hoe de radiatorthermostaten warmtevraag bij de ketel konden genereren. De 1e generatie knoppen was compatibel met Bosch EasyControl (en zou dus werken met eg de CT200). Deze ondersteuning ontbreekt echter ik de 2e generatie. Vind het bijzonder dat er wel een “draadloze” thermostaat en een on/off slimme thermostaat van Bosch wordt verkocht die zou moeten werken met de Bosch Smart Home Controller 2 maar geen modulerende, niet echt van deze tijd.

Uiteindelijk ben ik voor Tado gegaan omdat het triviaal was om de slimme thermostaat via OpenTherm aan te sluiten op de ketel.
Pagina: 1