Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Jasper123456
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik zou graag advies willen over hoe de tapwatercapaciteit van mijn huis duurzaam uit te breiden. Specifiek of ik beter een boosterwarmtepomp MT-MB21 (water/water) op mijn vloerverwarming kan aansluiten, of een MT-WH21 (lucht/water) op de buitenlucht te laten installeren. Ik vraag mij af of de MT-MB21 niet teveel warmtecapaciteit inneemt van bestaande F1255-6 PC. Ik zou graag willen weten wat de meest duurzame optie is. En als laatste, zou een indirect gestookte boiler zoals de VPD300 een optie zijn?

Alle suggesties om mijn tapwatercapaciteit duurzaam uit te breiden zijn van harte welkom.

Ik heb een Nibe F1255-6 PC warmtepomp met een interne boilerinhoud van 180L. Ik heb een groot bad, twee badkamers, een regendouche van 15L per minuut, en lang douchende bewoners.

Ik heb het forum afgezocht maar ik heb helaas geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Verder heb ik mijn uiterste best gedaan op internet om een antwoord te vinden, zonder heil. Ik heb een installatieschema gevonden met de VPD300, maar het installatiebedrijf die de F-1255-6 PC geplaatst heeft zag het niet zitten om dit te plaatsen, zonder verdere uitleg.

https://www.nibe.eu/downl...245PC_schemas_jun2020.pdf (onderste schema)

Daarnaast heb ik gekeken naar een douche-WTW, maar een opening naar mijn standleidingruimte zie ik niet zitten. Ook een horizontale douche-WTW niet vanwege onderhoud/verstoppingen.

Ik heb ook gekeken naar zonneboilers, maar dat lijkt geen optie te zijn voor mijn dak vanwege de plaatsing/oriëntatie. Daarnaast levert het ‘s winters te weinig op.

[ Voor 5% gewijzigd door Jasper123456 op 28-11-2023 16:29 ]

Beste antwoord (via Jasper123456 op 28-11-2023 19:26)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welkom op Tweakers :)

Een drinkwatercirculatiepomp is niet heel lastig en kost ook de wereld niet.
Houd er wel rekening mee dat met gelijktijdige boilerlading en leegtappen je eerder koud water hebt omdat de circulatiepomp de gelaagdheid verstoort waarbij het heetste water bovenop zit.
Dat lijkt me de meest eenvoudige en goedkoopste optie.
Heb je het idee dat de warmtepomp draaiuren kan missen?

Een boosterwarmtepomp kan ook maar is duurder, doet langer over opwarmen en heeft een lagere systeem-COP. Bovendien eet die ook vermogen van de grote warmtepomp.
Een lucht-warmtepompboiler heeft dat nadeel niet.

Je regendouche is te veel voor een 11 kW doorstroomverwarmer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welkom op Tweakers :)

Een drinkwatercirculatiepomp is niet heel lastig en kost ook de wereld niet.
Houd er wel rekening mee dat met gelijktijdige boilerlading en leegtappen je eerder koud water hebt omdat de circulatiepomp de gelaagdheid verstoort waarbij het heetste water bovenop zit.
Dat lijkt me de meest eenvoudige en goedkoopste optie.
Heb je het idee dat de warmtepomp draaiuren kan missen?

Een boosterwarmtepomp kan ook maar is duurder, doet langer over opwarmen en heeft een lagere systeem-COP. Bovendien eet die ook vermogen van de grote warmtepomp.
Een lucht-warmtepompboiler heeft dat nadeel niet.

Je regendouche is te veel voor een 11 kW doorstroomverwarmer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jasper123456
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-03-2024
Dankjewel voor je reactie! Als dat inderdaad eenvoudig is dan is dat denk ik inderdaad een goed idee. Ik zou met airco’s mijn huis kunnen bijverwarmen, mocht het nodig zijn.